Merrie in de staak, hulp gevraagd!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pollux

Re: Merrie in de staak, hulp gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 23:57

suleilitha, ik haak even in op dit topic omdat ik het erg interessant vond te lezen dat tuigers of deels tuigers zulke draken zijn. Je hebt onlangs geantwoord in mijn topic "galop blijft een probleem". Verandert jouw mening hierover als ik vertel dat mijn merrie een dressuur x tuiger is (Sonique x Renovo)? Ik geloof dat ik dus ook een draak te pakken heb. De karaktereigenschappen die hier beschreven worden, kloppen aardig met mijn "prinsesje", haha. Heb ook een blijvende deuk in mijn bovenbeen, omdat ik haar eens wilde wassen...Wel een fantastisch paard, ben verder dolblij met haar karakter!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 08:36

Het paard gaat op dit moment iets beter, vorige week heeft ze haar er een keer flink doorheen gereden. Toen gaf ze over en nu is ze een stuk braver. Als ze merrie weer moeilijk gaat doen, neemt ze haar mee naar Bodegraven (Hofland) en laat ze haar rug uitverdoven. Maar ze kijkt het nog heel even aan, het lijkt nu goed te gaan, hopelijk blijft het zo.
Bedankt voor alle tips en de leuke discussie, ook grappig om te horen dat tuigers een heel andere aanpak nodig hebben, ik herken het wel, vroeger heb ik ook een kruising tuiger gehad, en wat heb ik een problemen met dat paard gehad. Ik kwam net vers van de manege af en kreef op mijn 17e dit paard, hij heeft me wel leren rijden, haha. Maar het is dus heel plaatsbaar voor me dat een tuiger een flinke lastpak kan zijn!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 08:41

Pollux schreef:
suleilitha, ik haak even in op dit topic omdat ik het erg interessant vond te lezen dat tuigers of deels tuigers zulke draken zijn. Je hebt onlangs geantwoord in mijn topic "galop blijft een probleem". Verandert jouw mening hierover als ik vertel dat mijn merrie een dressuur x tuiger is (Sonique x Renovo)? Ik geloof dat ik dus ook een draak te pakken heb. De karaktereigenschappen die hier beschreven worden, kloppen aardig met mijn "prinsesje", haha. Heb ook een blijvende deuk in mijn bovenbeen, omdat ik haar eens wilde wassen...Wel een fantastisch paard, ben verder dolblij met haar karakter!

Heel herkenbaar en zelf ook meegemaakt Haha!

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 08:47

ik zou naar een osteopaat gaan of laten komen en die zijn rug laten behandelen .
worden de tanden optijd na gekeken dat kan vaak ook een oorzaak zijn dat er achter in de mond slecht is gewisseld en dan krijgt e pijn scheuten in de zenuwen erom heen en staat ook on verbinding met de rug .
als je dat gedaan hebt en het helpt niet dan is ze je toch echt voor het aapje aan het houden en zou ik het gewoon even doorrijden en proberen dan zeker in stap al veel vw-nw te rijden en dat proberen in draf ook zo te houden dat ze ontspannen is en goed oder rugspieren gebruikte en oprekt .
groetjes jamie

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 12:44

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 15:29

Noortje, het is de volle zus van dit paard, maar dan 1 jaar jonger.
De merrie die op die site is, is een vos, en het paard waar ik over schrijf, is een zwarte.
Het meisje waarvan dit probleempaard is, is ook de fokker van de vosmerrie.

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 16:40

Zo,het halve topic even gelezen.
Ik rij sinds een maand ook op een tuiger(Fabricius).Lief paard,totdat ze ging ...... bokken!
Ben dus voor het eerst van een paard gevallen.
Ik dacht dat het aan het zadel lag,dus laten verbouwen.
Zadel klaar,ik er weer op.
Weer bokken,zelf maar afgestapt deze keer(heeel fout , ik weet het)
Iemand anders erop,niks aan de hand.
Gisteren ik er maar weer op.Ik was wel bang maar toch doorgepakt.Ging wel goed.Af en toe probeerde ze terug te komen maar dan gaat ze weer bokken .Dus BEEN...
Ben nu wel blij dat ik dit gisteren nog niet gelezen had,hahahaha.
Weet nu wel dat ik door blijf pakken en elke fout dierekt aan moet pakken anders ben ik het bokje!
Wat is bokt toch leerzaam :D
Laatst bijgewerkt door Marleen74 op 02-03-09 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 16:42

Victory, ik hoop dat je de stukjes ook hebt doorgelezen waarin staat dat het ook een rugprobleem kan zijn dat niet op te lossen is met een ander (of verbouwd, zoals jij het noemd) zadel?
Dus laat eerst je paardje even goed nakijken voordat je haar er doorheen rijd.

HerAndHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 16:47

is het paard ook al röntgenologisch (weet niet of ik het goed heb geschreven) gekeurd? daar kan je dan meestal zien of er misschien ook een rugwervel scheef o.i.d. zit.

er zijn ook speciale mensen die ruggen van paarden masseren meet rugproblemen. een vriendin van mij heeft dat laten doen, en nu is haar pony weer helemaal goed.

verder zou ik het ook niet echt weten. als alles verder goed is zou je zeggen dat het aan het zadel zou liggen of dat ze gewoon 'vervelend' is.

misschien moet je de DA nog maar een keer laten komen voor een iets uitgebreider onderzoek?

succes er nog mee! ik hoop dat het overgaat!

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 16:47

Ja,het paard is niet van mij.Heb wel aangegeven dat er mischien iemand bij moet komen voor haar (lange ) rug.
Zadel heeft een andere boom gekregen en is dus echt verbouwd. ;)

En en en,het zadel lag ook heel fout.Gewoon op haar schoft!

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:47

suleilitha schreef:
Superwoman, nogmaals, tuigers en kruisingen daarmee, zijn juist vaak experts in het uithalen van streken die niet door de beugel kunnen, ook als ze geen pijn hebben ;) en een tuiger of deels tuiger die een poos niks heeft hoeven doen kan voor complete rodeo's zorgen.

Ik ben het hier niet mee eens. Ik heb een negro x fabricius en een fabricius x ureterp. En ik weet uit ervaring dat het geen gemakkelijk bloed is. Bij mij lag het echt aan het zadel. Ondanks tig keer het ruiterhuis erbij geweest, die beweerden dat het niet aan het zadel kon liggen en aan het paard lag. ook mijn vorige instructeurs beweerden bij hoog en laag dat het aan het karakter van het paard lag. Laat het nu dus toch wel aan het zadel liggen! Ik heb alles mee gemaakt, staken, bokken steigeren er keihard vandoor gaan (bijna verongelukt). En nu met een goed zadel (met behulp van een MSFC) zijn het twee bijna "brave" paarden (heet blijven ze vanwege hun hackneybloed toch).
Ik ben hier jaren mee bezig geweest (8 jaar), vanalles geprobeerd en dan blijkt het toch aan het zadel te liggen (Duitse zadels met een veel te ronde boom, te krap achter de schoft). Tuigpaarden hebben karakter, ze accepteren misschien minder snel iets waardoor ze direct als lastig worden omschreven en dat vind ik niet terecht. Nog even over 1 van de 2 dames ze heeft de afgelopen periode zeker 2 maanden stil gestaan. Het is geen probleem met dit nieuwe zadel op te stappen en weg te rijden. Dat moet ik niet proberen met het oude zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 23:51

Schanga, ik ga deels met je mee, ik heb ruimer ervaring met paarden met hetzelfde soort bloed maar.... ik heb er nog nooit eentje gereden met een niet of slecht passend zadel. En ook met een zadel wat wel past en correct ligt zijn en blijven het vaak linkmiegels.