Niet willen werken, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DebOptimaal

Re: Niet willen werken, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 10:50

Het is soms heel lastig om een paard dat traag is voorwaartser te maken. Maar het kan! Als je maar heel consequent bent en doorzet. Ik heb zelf een heel traag paard en hij wil absoluut niet werken. Als ik hem aanpak gaat hij stilstaan, achterwaarts en omhoog als hij de kans krijgt. Op dat punt is het echt even doorbijten, maar door consequent te zijn en gewoon veel te rijden, kun je dat overbruggen. Wat heel belangrijk is, is dat je veel overgangen rijdt. Dus veel stap, draf en daarbij maar 2 a 3 passen stappen en weer weg. Bij te weinig reactie op het been gelijk een tik geven (misschien dat een spoortje al wat helpt). Als hij echt niet wil reageren doe ik het volgende: net zo lang schoppen, en tikken blijven geven tot hij in galop echt hard door de bak gaat. Dan moet je hem onmiddelijk belonen. Zo blijf je dus veel overgangen rijden en consequentie is echt het allerbelangrijkst. Als je dit uitvoert zul je al veel verschil merken. Let erop dat wanneer je paard goed voorwaarts loopt, dat je ook echt je benen er vanaf houdt en niet per ongelijk met de zweep tikt. Het heeft meer zin om 1x hard te schoppen of te tikken, dan 10x zachtjes.
Verder is afwisseling heel belangrijk. Doe wat nieuwe oefeningen (begeleiding/instructie zou je heel erg kunnen helpen) en maak eens een keer een sprongetje, longeer een keertje, maak een buitenritje. Dus echt afwisselen. Dan zul je merken dat je toch een wat voorwaartser paard krijgt. Maar consequent zijn staat dus echt voorop. Daar heb ik het meest aan moeten werken, maar inmiddels gaat het stukken beter en als mijn paard staakt, ben ik al zover dat ik hem er met 2 minuten doorheen heb, terwijl dat voorheen wel 3 weken kon duren, omdat ik echt te bang werd. Dus alles kan, als je maar graag genoeg wilt!

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-08 18:43

DebOptimaal » Wat je zegt herken ik wel , want ik ben nu al deze week precies bezig mee met wat je doet. Dus been geven, geen reactie tik erbij. Veel overgangen. Dus draf, 1 á 2 passen stap en gelijk weer draf. Als ik nu stap en me been eraan leg gaat ze al bijna vloeiend weg. Soms moet ik er opeens wel een flinke tik weer geven maar het komt nu ook steeds vaker voor dat ze opeens vloeiend in een vlotte draf gaat! Dit maakt het rijden ook een stuk leuker! Vandaag ook in de duinen wezen uitstappen , gister gelongeerd vandaag is ze ook losgewees. Dus ze maakt ook kennis met de bak zonder dat ze aan het werk hoeft. Dat ze nie tde bak combineert met werken.. Maar bedankt voor je tip. Lachen

Jel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 10:57

Ik zou eerst een stap terug doen. Staat ze goed aan de stemhulpen met longeren? Gebruik die stemhulpen gewoon weer even met rijden.

Misschien kan je een tijdje rijden met iemand erbij die kan ondersteunen met de longeerzweep wanneer ze niet op jouw beenhulpen reageert. Zo kan je zelf gewoon de juiste hulp geven (en hoef je dus niet te schoppen of slaan) en kan jouw paard de associatie leggen been = voorwaarts. Kwartje valt dan meestal vrij snel.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 11:06

Weet je heel zeker dat je paard verder lekker in zijn vel zit?
Mijn paard is er ook een die liever niet te hard werkt, maar in de bak was het altijd wel heel erg. Als ik haar aantikte begon ze ook te bokken zoals de jouwe.
Toen ik op een gegeven moment een nieuwe instructrice kreeg zag die gelijk wat er mis was. Haar rechtershouder hield ze altijd net niet lekker erbij, en ik was daar zo aan gewend dat ik me daar helemaal aan had aangepast, zodat je er zo goed als niets van zag. Met de juiste oefeningen is het zoveel beter geworden.
Ze zal altijd een beetje moeite hebben met opstarten, dat zit er nou eenmaal in, maar als ik haar eenmaal aan het lopen heb gaat ze soms zelfs te hard...

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 16:03

Cerilene_ schreef:
Weet je heel zeker dat je paard verder lekker in zijn vel zit?
Mijn paard is er ook een die liever niet te hard werkt, maar in de bak was het altijd wel heel erg. Als ik haar aantikte begon ze ook te bokken zoals de jouwe.
Toen ik op een gegeven moment een nieuwe instructrice kreeg zag die gelijk wat er mis was. Haar rechtershouder hield ze altijd net niet lekker erbij, en ik was daar zo aan gewend dat ik me daar helemaal aan had aangepast, zodat je er zo goed als niets van zag. Met de juiste oefeningen is het zoveel beter geworden.
Ze zal altijd een beetje moeite hebben met opstarten, dat zit er nou eenmaal in, maar als ik haar eenmaal aan het lopen heb gaat ze soms zelfs te hard...

Ja nu ik les heb is ze wel voorwaartser. Ik krijg dr nu zelfs soms moeilijk terug naar stap vanuit de draf.
Dus ze zal denk niets hebben.. Ze bokt nu ook bijna niet meer op de zweep.. Lachen