Ik weet het allemaal niet meer...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Leonie_M

Re: Ik weet het allemaal niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 17:33

Het lijkt me verstandig om eerst maar eens de onderzoeken af te wachten voordat we over allerlei doem-scenario’s gaan speculeren.

Als zelfs een dierenarts die hem in echt heeft zien lopen niet de vinger er op kan leggen wat er nu precies is, lijkt het me sterk dat een bokker dat vanaf een foto wel kan.

De Lingehoeve is een hele fijne kliniek met alle middelen. Hopelijk kunnen zij wel wat vinden

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 17:34

tjonge jonge , hoe naief kun je zijn, lees gewoon mee en neem dat mee wat je mee wilt nemen en zit niet alles tegen te praten.....ik geef mijn ervaringen en ja, de kleinste details kunnen een aanwijzing zijn.....daarom verwijs ik naar het maken van een film voor een volledige beeld, maar dat er galop-problemen zijn vind ik niet vreemd bij wat ik zie !!!

Vertel eens over het ongeluk bij de bakrand, hoe ging dat ? Hoe viel ze en waarop en hoe ging ze weer staan ? Verdikkingen ? Kreupel?

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 17:40

Het is idd de rechtergalop Lachen
Wel interessant broadway.
Natuurlijk is het maar van een foto maar het is wel iets waar je over na kan denken en mee kan nemen naar de da Lachen

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 17:45

dit was niet naar jouw gericht hoor mariska 32, ik heb het idee dat jij het wel overweegt wat ik zeg.....maar wil je mijn vraag eerst goed overdenken en dan duidelijk antwoord erop geven ?

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 17:52

succubi jouw verhaal over jouw haffie is óók interessant (in jouw profiel ) en leuke hengstje die erop is geweest !

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 18:01

Bloos Zij is zéker een boeiend opbject! Je bent meer dan welkom haar te komen bestuderen! Knipoog
We gaan zondag naar een open dag samen op de hoop een manier te vinden om haar lekker te laten lopen want het gaat nog steeds heel slecht Verdrietig
En idd het is een héle mooie hengst Haha!

Mariska_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 19:04

broadway schreef:
Vertel eens over het ongeluk bij de bakrand, hoe ging dat ? Hoe viel ze en waarop en hoe ging ze weer staan ? Verdikkingen ? Kreupel?

De bakrand zoals op de laatste foto gaat het over.
Hij was net nieuw op stal en uit ''paniek'' sprong hij erop,en besloot hij te gaan eten.
Hij moest nog een keer terug ook,dus longeerlijn aan het halster om hem te lijden,en hij sprong dus omhoog,ipv omlaag,en viel daarbij plat op zijn hoofd...hij stond daarna gewoon weer op,en er viel niks aan te zien.

Maargoed..daarvoor waren we al met de galop aan het prutsen...

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 19:07

broadway schreef:
dit was niet naar jouw gericht hoor mariska 32, ik heb het idee dat jij het wel overweegt wat ik zeg.....maar wil je mijn vraag eerst goed overdenken en dan duidelijk antwoord erop geven ?

sorry,ikke? welke vraag? Bloos

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 20:34

haha sorry, verkeerde nr. ik bedoel mariska89......

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 20:50

Op een volte lopen is niet zo vanzelfsprekend voor iedere paard, vooral jonge,nog scheef lopende paarden en paarden uit balans (om wat voor reden dan ook....) kunnen over de rooie gaan en willen vluchten of de longeerder aanvallen of zich laten vallen.....maar ook het opgesloten zijn kan ze agst inboezemen !
Zulke paarden laat je eerst rechtrichten op de lange lijnen.
Hoe heb jij dit paard gekocht, wat kon ze al en wat niet ?

Leonie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 20:53

broadway schreef:
tjonge jonge , hoe naief kun je zijn, lees gewoon mee en neem dat mee wat je mee wilt nemen en zit niet alles tegen te praten.....ik geef mijn ervaringen en ja, de kleinste details kunnen een aanwijzing zijn.....daarom verwijs ik naar het maken van een film voor een volledige beeld, maar dat er galop-problemen zijn vind ik niet vreemd bij wat ik zie !!!

Pardon. Tegen wie is dit bedoeld ?

Mariska_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 21:50

broadway schreef:
Op een volte lopen is niet zo vanzelfsprekend voor iedere paard, vooral jonge,nog scheef lopende paarden en paarden uit balans (om wat voor reden dan ook....) kunnen over de rooie gaan en willen vluchten of de longeerder aanvallen of zich laten vallen.....maar ook het opgesloten zijn kan ze agst inboezemen !
Zulke paarden laat je eerst rechtrichten op de lange lijnen.
Hoe heb jij dit paard gekocht, wat kon ze al en wat niet ?

Ik heb hem groen gekocht,als 4 jarige.
Net onder het zadel,en kon wat basis dingen.

CaWa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 23:04

Wil je na deze vele negatieve berichten even een hart onder de riem steken! Hoop van harte dat je paardje niks ernstigs onder de leden heeft en dat jullie nog lang van elkaar kunnen genieten.. Ach gut Veel sterkte en succes met het achterhalen van de oorzaak.

avensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 23:28

Heb even je topic zitten lezen, maar het is goed dat je hem nu grondig na laat kijken want normaal is het natuurlijk niet dat ie zo doet.

Het hoeft echt niet meteen het ergste te zijn hoor, mijn paard liep tot kortgeleden zo verschrikkelijk slecht (ook los en aan de longe) gewoon alsof z'n ene achterbeen 15 cm korter was, ook naar de kliniek geweest, foto's gemaakt en hier was gelukkig niks op te zien. Nu heeft mijn da. z'n rug losgemaakt en ik ken m'n eigen paard niet meer terug!

Mariska_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 08:17

Bedankt voor de lieve berichtjes!

Het hoeft idd niks ernstigs te zijn,maar je gaat toch met een gemengd gevoel naar de kliniek....

We wachten rustig af..en we zien wel of ze wat vinden.
Aan de ene kant hoop ik het wel,want dan weet je waar je aan toe bent.
Als er niks te vinden valt,denk ik toch dat we het rijtechnisch op moeten lossen.

Misschien vanaf het hele begin beginnen.
Zoals je een onbeleerd paard leert galopperen...

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 13:10

Het hoeft ook niet dramatisch te zijn Knipoog
Als je paard scheef is (zoals ieder paard) kan het soms zijn lijf ook niet lekker gebruiken.
Mijn paard mankeert in principe ook niks maar houd zich helemaal vast in galop.
Recht richten kan dan al wonderen doen! Lachen

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 18:35

Soms moet je wat dingen uitsluiten voor je verder gaat en neemt dat veel twijfel weg !

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 18:40

als ik het zo hoor zou ik zeggen:
a) of het is psychisch, misschien heeft hij ooit pijnlijke ervaringen gehad met galloperen en zit dat nog tussen zijn oren
b) of het ligt aan de ruiter, onbewuste spanning, verkeerde houding, ademhaling, beenligging, noem maar op!!! dat kan zo ontzettend veel zijn en wordt vaak over het hoofd gezien.....

is er al eens een osteopaat bij geweest? waarom kijk je niet eens samen met een fysio/osteopaat naar je training? die zien vaak al een heleboel meer dan je zelf merkt! heb ik namelijk ook heel veel aan gehad!
succes

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 18:46

Ik heb hier net 4 pagina's zitten lezen en ben benieuwd hoe dit afloopt.
In ieder geval sterkte ermee

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 17:56

Cindyuniek...mag ik jouw antwoord uitbreiden....
In de groei ontstaat vaak ongelijkheid in de spieren, kan een mogelijkheid zijn
Kan vastgelegen hebben op stal..... of tijdens het "gek" doen .....ongelukje in het verleden.....dus lichamelijk !
Het kan vanuit een hoefprobleem komen.....

Een jong paard sterker maken in kracht en balans is moeilijk, maar zodra er ook nog eens een afwijking(en) is ( zijn), is het nóg moeilijker !
Omdat meerdere mensen dit paard hebben gereden (ook gevorderd, heb ik begrepen) en er toch duidelijk afwijkend beeld is in de beenzetting denk ik dat er wel wat aan de hand is......

Vooral galop op een volte MOET teruggenomen worden zodra het paard verkeerd aanspringt of overspringt , sta je dit toe (los of aan de lijn of onder het zadel ) dan komen er gewoon problemen in de bovenlijn en/of knieën......

Vlinderx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 16:27

Hallo,

Ik zou als ik jou was niet te veel vastpinnen op alle doemscenario's.
Natuurlijk is het niet verkeerd om eens een foto te laten maken maar de meeste mensen zijn snel geneigd om een probleem elders neer te leggen terwijl zij zelf voor een groot deel de oorzaak zijn.

Je geeft aan dat je paard in de wei en aan de longe wel gewoon meegalopeerd. Je paardje weet inmiddels dat wanneer jij wil aanspringen, je een verwachting hebt. Hij vind het niet leuk en probeert er onder uit te komen door te bokken ed. Ik weet natuurlijk niet wat jij doet wanneer dit gebeurd maar misschien vraag je niet genoeg van hem. Kan het zijn dat hij inmiddels zichzelf deze gewoonte aangeleerd heeft?

Ook zou ik eens iemand vragen hem te longeren terwijl jij erop zit. Misschien is de dwang van iemand die hem leidt en een zweepje erachter genoeg om voorwaarts te krijgen. Of gebruik een hulpteugeltje.
Of ga eens in de wei (samen met iemand op een ander paard) aanspringen, misschien galopeerd hij wel zo achter diegene aan zonder dat hij zich realiseert dat jij op z'n rug zit. Als je daar eenmaal dorrheen bent, ben je zelf ook een stuk zekerder en dat voelt zo'n beestje.

Ik hoop dat je er wat mee kan. Op de foto ziet hij er in ieder geval goed uit. Ook geef je aan dat hij in draf geen problemen heeft. Ik denk dat als hij daadwerkelijk rugproblemen heeft, deze tijdens het draven eerder naar voren waren gekomen. Kijk eens of het probleem zich ook voordoet wanneer je gaat doorzitten tijdens het draven. Dit moet je natuurlijk wel even wat langer doorzetten omdat hij waarschijnlijk eerst zal denken dat je wil aanspringen.
Ik weet niet of hij al verkeersmak is? Ga eens een bos- of strandrit met hem maken met meerdere mensen. Zorg voor een ontspannen setting. Als anderen voor hem uit gaan, komt hij vanzelf wel.

Ik wens je in ieder geval veel succes en geluk samen.

Mariska_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 16:40

Nou hij stapt en draaft wel,maar zet zich daarbij vast,en zodra hij aan wil galopperen blokkeert hij helemaal.
Los galoppeert hij een enkel pasje,uit joligheid,met een bok erbij.
Aan de longe wil hij niet...

Bedankt in ieder geval!

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 18:20

Ik zat ff mee te lezen, en ben eigenlijk wel benieuwd wat het nou is. Dus laat je de uitslag nog wel even weten aub.
verder veel sterkte, mischien valt het allemaal wel mee? Probeer tussentijd ma leuke dingen met je paardje te doen, lekker wandelen poetsen, fotoshoot maken voor op itp, gaat tijd ook wat sneller vooruit.

Mariska_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 07:31

Inderdaad Lachen

Hij heeft lekker een weekje rust...maar aandacht vind hij nog altijd heerlijk Haha!

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 10:25

succes vandaag!