Het schema van een 3 jarig paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rockey

Re: Het schema van een 3 jarig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 09:10

mijn 3 jarige heb ik gekocht rond februari/maart en was toen al zadelmak. ik rijd hem nu meestal 3 keer in de week en 1 dag longeren met slof. rijden is enkel, stap draf galop. ik start hem pas in april 2009, dus verder hoeft hij toch nog niet veel te kennen. ik heb nu 3, 3 jarige wedstrijden met hem gereden, en daar beoordelen ze je paard ook alleen op stap draf en galop. 2 december mag hij weer een keer mee, daarna heeft hij weer eventjes vakantie. hij staat overigens ook iedere dag een aantal uur op de wei. soms longeer ik hem ook wel eens vaker in de week en zit ik er minder op, puur omdat ik vind dat hij van longeren erg fijn wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 16:51

@ brittje88, lekker je eigen ding doen. Als ie iedere dag van stal komt is het toch prima?

Ik heb mijn 3 jarige vanaf september, heb haar zadelmak gemaakt en daarna nog wat gereden. Tot 2 weken geleden liep ze 1x pw aan de longeerlijn en 1x pw onder het zadel. dat hebben we nu opgeschroeft naar 3x pw onder het zadel en soms een keer longeren.

Haar schema ziet er zo uit

Ma, di, wo, do, vr, za, zo: lekker paar uur buiten
di,do,za rijden of longeren, een kleine 20 minuutjes.

We zijn nu pas een beetje begonnen met galopperen onder de man, ze was erg gestrest en ik heb het galopperen maar even gelaten voor wat het was.

Mijn 2 vorige paarden waren 5 jaar oud, hadden de punten voor het M2 dressuur maar liepen nooit meer als 3x in de week!! en dan niet eens een vol uur. Ik vind dat zelf niet fijn en ik denk dat geen enkel paard het nodig heeft om 5 dagen pw dik een uur kei hard te trainen.

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 17:01

Gewoon doen wat jij denkt wat goed is! Je merkt het vanzelf aan je paard.
Mijn pony is 3,5, rij nu 2 keer in de week (1 keer buitenritje, 1 keer in de bak, nog geen galop, voornamenlijk stap,af en toe een drafje) 1 x longeren en de rest vrij, buiten wandelen, steppen (ja je leest het goed;)) of een beetje gek doen in de bak.
Ik wilde eerst wachten tot ze sowieso 4 was, maar ik kon van de zomer goede begeleiding krijgen, dus toen heb ik dat maar gedaan! Ik denk wel, hoe langer je wacht hoe beter Knipoog