Hoe rugspieren trainen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chessie

Re: Hoe rugspieren trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 13:20

Ik ben vorig jaar samen met mijn 5 jarige gevallen, waardoor zijn bekken vast zat en hij eigenlijk afgelopen jaar niet op de juist manier z'n spieren heeft gebruikt (maar het wel goed kon verbloemen Bloos )
Nu is osteopaat/fysio (1 persoon met beide opleidingen) geweest en ben ik 2 maanden aan het revalideren om de spieren in z'n achterhand en rug weer goed op te bouwen. Dit betekend in mijn geval 2 maanden niet rijden, maar stappen aan de hand en schouder voor laten lopen (beide kanten) en longeren. Met longeren kun je het beste een kaptoom gebruiken. Dit is een soort halster, maar met strakke neusriem met daarop ringen voor de longeer lijn. Met de juiste spanning en wat trilling op de longeerlijn geeft je paard zelfs mooi na (bij die van mij werkt het super).
Succes!

Osewiesewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 13:22

Hoi meissie,

Ik vind het echt goed zoals je bezig bent.
Ik heb ook een pony gehad die erg slecht bespierd was op de rug en
erg op de voorhand liep. Ik heb toen regelmatig gelongeerd met dubbele lijnen.
Daarbij train je de rug (moet wel goed voorwaarts blijven en de achterhand er goed onder),
maar je kunt wel zien dat het helpt. De rug van mijn pony werd super bespierd.
Wel is ook belangrijk dat je een goed passend zadel hebt
en dat dat ook zo blijft wanneer de rug beter bespierd wordt.

Liefs en heel veel succes!
Wilma

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 15:01

Ik lees nu veel dat longeren met dubbele lijnen heel goed is voor de rug. Hoe doen jullie dat dan precies? Bloos
Ik heb daar geen ervaring mee..

En heel erg bedankt allemaal voor het meedenken! Jullie helpen mij super!

En ik ga een boomloos zadel kopen en laten controleren door iemand die er veel verstand van heeft, en die vormen mee met de rug, dus dat is ideaal voor Misty en mij!

CaWa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 16:20

Das lastig uit te leggen over internet... daar moet je echt zelf les in nemen!

Ps: een goedpassend boomzadel is ook niet slecht...

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 16:21

Ik zal mn instructrice eens vragen Lachen

En ik ga niet weer beginnen aan een boomzadel totdat ze is uitgegroeid. Want het is voor ons te duur om elk half jaar het zadel te laten verbouwen.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 18:22

He meis, kom je topic tegen en ben maar eens gaan lezen.
Je moet echt niet zo onzeker zijn, het komt wel goed. Je bent heel gedreven en wil graag. Misty moet nog veel leren en jij ook maar dat kan niet in een paar weken. Je bent al heel goed bezig met het rechtrichten maar daarbij moet je je lijf onafhankelijk kunnen ontspannen en een goede balans hebben. Ook precies weten hoe je paard beweegd wanneer je inknikt, langs de manenkam kijkt etc. Dit proces duurt wel even leer ik uit de praktijk als mensen lang te gespannen hebben gereden. Als je dat eenmaal te pakken hebt dan zul je zien dat je veel sneller dingen op kunt pakken. We kunnen evt bij jou thuis ook wel met lange teugel bezig. Hierdoor leert je paard zelf te werken en goed de rug en achterhand te gebruiken. Het hoofdstel geeft niet teveel druk op de kaken maar achter de oren, dit komt doordat je je balans nog wat teveel op je handen zoekt. Ook daar zijn we mee bezig en je inzet is super, maar verg niet teveel van jezelf. Het zal in kleine stappen gaan in het begin. Ik wil wel even iets rechtzetten voordat er verkeerde dingen de wereld in worden geholpen..... ik ben Orun-gediplomeerd (voor de verzekering Knipoog)en niet klassiek.

__Carmen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 18:48

Ik las je titel en wilde toch even reageren, want dit is precies waar ik maandag in mijn les op geoefend heb. Op de foto die je hebt geplaatst is inderdaad goed te zien dat je paard niet ontspannen en over de rug loopt, de zadelmaker heeft volkomen gelijk als hij je hierop wijst!
Ik heb eigenlijk maar één tip voor je: laat je instructeur/instructrice je helpen! (sowieso vind ik het vreemd dat die er niet zelf iets over heeft gezegd)

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 18:50

__Carmen__ schreef:
Ik las je titel en wilde toch even reageren, want dit is precies waar ik maandag in mijn les op geoefend heb. Op de foto die je hebt geplaatst is inderdaad goed te zien dat je paard niet ontspannen en over de rug loopt, de zadelmaker heeft volkomen gelijk als hij je hierop wijst!
Ik heb eigenlijk maar één tip voor je: laat je instructeur/instructrice je helpen! (sowieso vind ik het vreemd dat die er niet zelf iets over heeft gezegd)

zie boven

nataly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 13:30

hem / haar goed rond rijden. Lachen

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 14:39

quintusgl schreef:
He meis, kom je topic tegen en ben maar eens gaan lezen.
Je moet echt niet zo onzeker zijn, het komt wel goed. Je bent heel gedreven en wil graag. Misty moet nog veel leren en jij ook maar dat kan niet in een paar weken. Je bent al heel goed bezig met het rechtrichten maar daarbij moet je je lijf onafhankelijk kunnen ontspannen en een goede balans hebben. Ook precies weten hoe je paard beweegd wanneer je inknikt, langs de manenkam kijkt etc. Dit proces duurt wel even leer ik uit de praktijk als mensen lang te gespannen hebben gereden. Als je dat eenmaal te pakken hebt dan zul je zien dat je veel sneller dingen op kunt pakken. We kunnen evt bij jou thuis ook wel met lange teugel bezig. Hierdoor leert je paard zelf te werken en goed de rug en achterhand te gebruiken. Het hoofdstel geeft niet teveel druk op de kaken maar achter de oren, dit komt doordat je je balans nog wat teveel op je handen zoekt. Ook daar zijn we mee bezig en je inzet is super, maar verg niet teveel van jezelf. Het zal in kleine stappen gaan in het begin. Ik wil wel even iets rechtzetten voordat er verkeerde dingen de wereld in worden geholpen..... ik ben Orun-gediplomeerd (voor de verzekering Knipoog)en niet klassiek.

Dankjewel! Ik denk trouwens zelf dat ik misschien voorlopig eerst maar even weer met bit moet gaan rijden totdat mijn handen stil genoeg zijn voor het bitloos hoofdstel.. En ik denk ook wel dat het goed komt, maar het is allemaal zo moeilijk om het goed te doen.. Maar ik vertrouw er 100% op dat jij ons kan helpen!

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 08:56

Sodeletuut schreef:
Dankjewel! Ik denk trouwens zelf dat ik misschien voorlopig eerst maar even weer met bit moet gaan rijden totdat mijn handen stil genoeg zijn voor het bitloos hoofdstel..

Dit vind ik een beetje een vreemde redenatie. Als je niet stil bent met je handen moet je vooral geen bit erin hangen. Doe je je paard meer pijn mee dan met een bitloos hoofdstel. Maar misschien is het wel een optie om idd met een sidepull te gaan rijden, omdat je paardje niet fijn loopt op de crosslink.