Projectje.........

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yess

Re: Projectje.........

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 10:30

Leuk om te lezen, heb sinds anderhalve maand ook zo'n projectje. Ik ben alleen zo stom geweest om m te kopen, kon t niet over m n hart verkrijgen dat een gezonde vierjarig paard in de worst zou verdwijnen omdat de eigenaresse niet met m om kon gaan.
Verhaal is t zelfde, opstappen (maar ook afstappen) was n groot probleem. Wij zijn 2 maanden bezig geweest om er uberhaupt -in de box- op te kunnen (paard heeft drie maanden bij ons in training/heropvoeding gestaan voordat de eigenaresse er klaar mee was), zo bang was ie. Nu na rustig opbouwen, heel consequent zijn en veel geruststellen kan ik er aardig mee rijden zonder dat z n staart tussen z n billen gaat en ie t op n rennen zet. Heel bijzonder dat er op zo'n jonge leeftijd al zoveel mis gegaan kan zijn.
Succes iig, en ik hoop dat al je moeite niet voor niets is en je t meisje ook goed kan beleren Knipoog
Groetjes, Jessica

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 11:38

We kunnen niets meer dan hopen dat het meisje het ook vaan der aanneemt.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 12:09

Jullie zullen je afvragen waarom ik het meisje er vandaag al op wil hebben. Dit is omdat ze dan kan zien dat ze niet goed genoeg zit, voor een jong paard. Ik heb haar zien rijden op een ander paard en echt, ze zou zelf helemaal onderaan moeten beginnen..... pffft. Ik denk dat ze er zowiezo niet op kan komen.
Tot nu toe heb ik haar alles uit den treure uitgelegd.
Ze moet nu gaan inzien dat ze eerst moet werken aan haar gebrek aan paardenkennis en gebrek aan rijkunst.
Vanmorgen in de supermarkt kwam ik de moeder tegen. Dochterlief had gevraagd of ze een paar dvdtjes mocht bestellen over paarden die op Marktplaats stonden mama had ja gezegd, het is tenslotte vakantie. Ik vroeg wat voor materiaal het dan was. De moeder wist dat niet te vertellen. Wel dat ze na de koffie met dochter naar de ruitersportzaak zal gaan om een "speciaal halster" en "een apart touw" te kopen, dan kon ik dat ook mooi gebruiken.
Ik vermoed dat het kind nu opeens met Parelli aan de gang wil Boos!
Eind van de middag kom ik er wel achter.

En waarom ik dit doe? Ten eerste omdat de vader me heeft gevraagd (bovendien doe ik het niet gratis als men me er voor opbelt)
Ten tweede, natuurlijk in belang van het paard!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 13:49

suleilitha schreef:
Jullie zullen je afvragen waarom ik het meisje er vandaag al op wil hebben. Dit is omdat ze dan kan zien dat ze niet goed genoeg zit, voor een jong paard. Ik heb haar zien rijden op een ander paard en echt, ze zou zelf helemaal onderaan moeten beginnen..... pffft. Ik denk dat ze er zowiezo niet op kan komen.
Tot nu toe heb ik haar alles uit den treure uitgelegd.
Ze moet nu gaan inzien dat ze eerst moet werken aan haar gebrek aan paardenkennis en gebrek aan rijkunst.
Vanmorgen in de supermarkt kwam ik de moeder tegen. Dochterlief had gevraagd of ze een paar dvdtjes mocht bestellen over paarden die op Marktplaats stonden mama had ja gezegd, het is tenslotte vakantie. Ik vroeg wat voor materiaal het dan was. De moeder wist dat niet te vertellen. Wel dat ze na de koffie met dochter naar de ruitersportzaak zal gaan om een "speciaal halster" en "een apart touw" te kopen, dan kon ik dat ook mooi gebruiken.
Ik vermoed dat het kind nu opeens met Parelli aan de gang wil Boos!
Eind van de middag kom ik er wel achter.

En waarom ik dit doe? Ten eerste omdat de vader me heeft gevraagd (bovendien doe ik het niet gratis als men me er voor opbelt)
Ten tweede, natuurlijk in belang van het paard!

Ken de situatie natuurlijk niet: Zou (als zij zich er goed in verdiept!) Parelli iets voor haar zijn om beter met het dier in contact te komen? Een band te krijgen met het dier en paardentaal te gaan verstaan? naast dus het opstijgprobleem-oplossen?

Keerzijde is natuurlijk dat zij een interpretatie van Parelli kan hebben die het Aaaaai Poesje (in dit geval paardje) versterkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 13:51

Nee, ook Parellig gaat niks worden, dat weet ik op voorhand al. Ik vind het bovendien onverantwoord om het paard, wat nu al veel krijgt te verwerken, daar ook nog eens mee op te schepen.
Het dier heeft nu alleen maar baat bij een consequente, rustige aanpak en niet te veel dingen tegelijk. En al helemaal geen totaal andere trainingsmethode dan waar ik nu mee aan het werken ben.
Nu er ook nog eens met Parelli op los gaan, zal het dier alleen maar in de war maken.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 14:07

suleilitha schreef:
Nee, ook Parellig gaat niks worden, dat weet ik op voorhand al. Ik vind het bovendien onverantwoord om het paard, wat nu al veel krijgt te verwerken, daar ook nog eens mee op te schepen.
Het dier heeft nu alleen maar baat bij een consequente, rustige aanpak en niet te veel dingen tegelijk. En al helemaal geen totaal andere trainingsmethode dan waar ik nu mee aan het werken ben.
Nu er ook nog eens met Parelli op los gaan, zal het dier alleen maar in de war maken.

Ik snap wat je zegt! Phoe hopen dat je het uit haar hoofd krijgt gepraat. Arm pard. Die is echt zometeen helemaal de kluts kwijt.

Als ik jou was zou ik idd proberen dat beest een tijdje bij jou te stallen. Voor de nodige rust en (her)opvoeding. Want nu heb je natuurlijk ook geen flauw idee wat ze overdag met het beest uitspookt (ook al is het haar eigen paard). Hoop echt dat je dit paard een hoop verdere ellende kan besparen.

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 14:21

Nou ik vind het maar goed van je hoor Sul! Hopen dat dat meisje nou eens geod naar je gaat luisteren!

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 19:33

Zo heb dit ook eens doorgelezen en zit mezelf zowat op te eten: weer zo´n ongeinteresseerd meisje dat niet door heeft wat ze zelf fout doet. Klinkt alsof je er redelijk op tijd ( bij wijze van spreken dan,want het is al te laat) bij bent gehaald om dit paard weer wat vertrouwen te geven. Gelukkig is de vader redelijk en ik hoop dat ze geen inzien dat dit meisje beter een braver en ervarener paard kan krijgen....
Zo niet,dan hoop ik dat haar duidelijker gaat worden dat ze zelf nog veel moet leren en jouw hulp wil aannemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 19:36

Puh, beter een braver en ervarener paard? Nee, deze niet. Dat verdient ze niet.
Oh ja, de merrie staat sinds een dik half uur hier op stal. Zo heb ik er volledig grip en controle op.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 19:40

Fijn dat ze nu bij jou staat. Dat werkt toch altijd het beste. Alleen jammer dat ze dus ook ooit weer terug moet.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 19:41

Super dat ze bij jou staat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 19:42

Ik heb iets "gemeens" bedacht. En dat is dat ik ga voorleggen dat het bazinnetje tot eind dit jaar naar les moet bij een instructrice die als onverbiddelijk te boek staat. Zo'n ouder mens, met een luide stem die geen tegenspraak duldt. En dan desnoods met een doodbraaf oud manegepaard.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 19:43

strak plan Haha! Haha! Haha!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 19:44

suleilitha schreef:
Puh, beter een braver en ervarener paard? Nee, deze niet. Dat verdient ze niet.
Oh ja, de merrie staat sinds een dik half uur hier op stal. Zo heb ik er volledig grip en controle op.

Hee super meid! Dus ook geen gefruts en gedoe aan haar kop.

Ben wel benieuwd naar 2 dingen:
Heb je het meiske er vandaag nog op gezet?
En was het inderdaad Parelli?

Oja, en toch ook vraagje 3... Hoe vond het meiske dat, dat haar paard bij jou kwam te staan???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 19:46

Lijkt mij ook!
Ik vind dat deze merrie het niet verdient om die lesjes mee te maken, die zou misschien in de stress vliegen. Vandaar dat ik een iets andere aanpak heb bedacht.....
En dan liefst een oud zuur paard, wat elke ruiterfout direct afstraft met een gigabok! Of regelrecht in de staak gaat Haha!

Het kind is boos dat het paard nu bij ons is.
Het was inderdaad parelli en een scherp touwhalster lag ook al klaar.
Ik heb haar er niet opgezet, omdat ik het nodig vond dat het paard, ook evens een andere stal, even rust krijgt.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 19:47

suleilitha schreef:
Ik heb iets "gemeens" bedacht. En dat is dat ik ga voorleggen dat het bazinnetje tot eind dit jaar naar les moet bij een instructrice die als onverbiddelijk te boek staat. Zo'n ouder mens, met een luide stem die geen tegenspraak duldt. En dan desnoods met een doodbraaf oud manegepaard.

Haha! Whoosh!

En dan dus wel verplicht met pappie er elke week bij zodat we zeker weten dat ze

A: er uberhaupt heen gaat en ter plekke aankomt
B: inderdaad plaats neemt op het paard
C: niet voortijdig afstapt/ staakt of gaat steigeren
D: daadwerkelijk haar best gaat doen

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 19:49

suleilitha schreef:
Lijkt mij ook!
Ik vind dat deze merrie het niet verdient om die lesjes mee te maken, die zou misschien in de stress vliegen. Vandaar dat ik een iets andere aanpak heb bedacht.....
En dan liefst een oud zuur paard, wat elke ruiterfout direct afstraft met een gigabok! Of regelrecht in de staak gaat Haha!

Het kind is boos dat het paard nu bij ons is.
Het was inderdaad parelli en een scherp touwhalster lag ook al klaar.
Ik heb haar er niet opgezet, omdat ik het nodig vond dat het paard, ook evens een andere stal, even rust krijgt.

Beetje off topic (hoewel). Ik las eerst steeds positieve dingen over Parelli, maar de laatste tijd lees ik op Bokt eigenlijk steeds meer dat die touwhalsters dus inderdaad heel scherp inwerken. Is dat met al die touwhalsters zo? (Lijkt me logisch dat dit voor dit paard niks is inderdaad. Lekker bij jou: Rust aan haar kop... zowel fysiek als geestelijk!)

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 19:50

Wat een goede beslissing, en daar je het paard heb 'meegekregen' naar jouw stal, heb je blijkbaar het vertrouwen ook van (een van beide) ouders minimaal. Ik zou bijna denken: de tijd nemen, rust en zekerheid bevestigen bij dit jonge paard, en dan deze doorverkopen zonder dat hij teruggaat naar de eigenaar, onder het mom: dit paard is niet geschikt voor haar. Koopt ze maar een oudere die niet snel onder de indruk is van haar fratsen.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 19:50

Strak plan. Of ze houdt er voorgoed mee op, of ze gaat gewoon eens echt leren wat rijden is.
Mijn ruin zou erg geschikt zijn,haha. Accepteerd best een klein foutje, maar te ruw of oneerlijk = onvrijwillig afstappen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 19:52

Als je ziet hoe dun de touwtjes van dit touwhalster waren, ja, ik kan er niet bij dat dat wordt verkocht onder het mom paardvriendelijk!!!!!!
Verder maar even afwachten, ik zou het ook meer dan uitstekend vinden als dit dier na een heropvoedingscursus naar iemand anders gaat. Het is zeker weten eentje die het nog ver kan schoppen in de dressuur.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 20:06

Jee, dat heb je snel geregeld dattie nu al bij je thuis staat!!!! Super! Had ze nog weer lelijke dingen over je op Hyves gezegd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 20:09

Ach ja Kymalin maar ik stoor me er verder niet aan!
Gelukkig was het zo geregeld dat het beestje bij me thuis kon komen.
Er moest nog wel even iemand verhuizen en de grote black macho was de sjaak. Hij is nu bij mijn bijrijdster en was het er niet mee eens, maar hij betaalt de hypotheek niet Haha! en het is voor een goed doel. Wel deed hij zijn naam weer aan toen hij op de trailer stond. We noemen hem niet voor niets Schreeuwwitje.

Naomi_Azzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 20:15

suleilitha schreef:

Ik vind dit een beetje een suffe oplossing. Natuurlijk moet ze leren 'hoe het moet', maar mijn ervaring met dit soort instructrices is dat het niet meer leuk is om paard te rijden dan. Ook voor haar is het een hobby die ook leuk moet zijn. Er zijn vast ook wel instructrices te vinden die net even de juiste snaar bij haar kunnen raken en zo vriendelijk duidelijk kunnen maken 'hoe het moet'.

Ook mensen moet je, net als paarden, consequent maar vriendelijk benaderen...

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 20:15

hihihi! Haha! die van mij altijd ons zwien als we op concours gaan.... dat staat ie toch te snurken Clown . Maar je hebt gelijk, gaat om het beessie en niet om wat zij er van vindt, daarvan is namelijk al gebleken dat het toch weinig waarde heeft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 20:19

Ja Naomie, leuke hobby. Tot nu toe heeft geen van de zes, ja zes, instructrices in de rij iets kunne bereiken.... dan maar niet leuk, misschien is dat voor het welzijn van paard wel zo gezond.
Ik weet sinds vanochtend dat ik ook al nummer drie ben die met de merrie aan de gang is en ik wil dit karwei dus ook hoe dan ook met succes afronden.