Les geven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

narf

Re: Les geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:33

leuk zeg modder gooien. Wat was de vraag ook alweer van dit topic? Gaaaap Hoe oud is iedereen hier? ik 29 Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:34

Er is geen minimum leeftijd aan verbonden om een paard en ruiter te verprutsen door verkeerde instructie Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:35

waar word er met modder gegooid dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:36

Vroeg ik me ook al af waar die wedstrijd modderworstelen is!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:50

Goh narf 8 berichten en je vind nu al dat er met modder word gegooid?? Als ik jou was zou ik dan nooit een eigen topic openen want dat ga je niet overleven! Geef zelf commentaar op het topic..ben je het niet met iemand eens, is het je goed recht om daar tegen in te gaan. Dit voegd niets toe aan de discussie n.l!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 22:12

xmarliez schreef:
Als je wat berichtjes terug kijkt zie je dat ik de volte ook op papier uitgelegt heb Lachen

Ja dat heb ik gelezen, maar niet onder de indruk zeg maar van je uitleg. Je vergeet wel belangrijke dingen en ik vraag mij af of je werkelijk kunt zien of een ruiter goed in balans zit, het paard rechtgesteld loopt en wanneer het correct buigt om je been heen?

Doordat ik dit soort dingen juist als kind verkeerd hebt aangeleerd is het zó moeilijk af te leren. Dat is de reden dat veel mensen in je topic op een redelijk afwijzende manier reageren.

Helaas Kiwiko is gestopt met lesgeven anders had ik waarschijnlijk nog steeds les van haar gehad. Nadat zij gestopt was moest ik een andere instructrice vinden. Dat is nog niet zo makkelijk en de volgende bleek na een paar maanden toch niet zo geschikt als ik dacht...
Op het moment heb ik gelukkig alweer ruim een half jaar les van iemand waar het wel goed mee gaat en die voornamelijk let op hoe ik zit en daarna pas kijkt naar hoe kan ik deze combi samen fijn laten lopen.

Wanneer ik niet recht boven mijn paard zit dan merk je dat meteen aan het dier. Op de hoefslag laten lopen en teugels in 1 hand. Andere hand op mijn bovenbeen houden. Zodra ik niet in balans ben, ga spannen, mijn schouders optrek etc... dan is er iets wat mijn gewicht doet verplaatsen en wend mijn paard af of komt mijn been klem te zitten tegen het schot van de bak. Ben ik wel in balans blijft hij netjes rechtdoor lopen...

Een volte probeer ik overigens op de volgende manier te rijden: Je bepaald de plek waar je hem gaat rijden, ben je er bijna dan kijk je alvast in de richting die je heen gaat. Geeft binnenbeen, begrenst met je buitenteugel, maar je bent wel iets mee anders kan je paard niet gaan buigen. Je buitenbeen zorgt ervoor dat je paard niet over de buitenschouder wegloopt en met je binnenhand wijs je eigenlijk de richting aan die je opgaat, je duim wijst naar binnen. Je hebt een losse pols en zo kun je met wat druk stelling vragen en wanneer hij dat geeft ontspan je weer.
Doordat je kijkt in de richting waar je heen gaat heb je automatisch je gewicht al iets naar binnen gebracht, dat is genoeg, want je mag ook niet voor je paard uit alvast de volte voor hem gaan draaien als het ware. Hij moet het doen en als ruiter moet je alleen ingrijpen wanneer iets niet gaat zoals geplant. Mooiste is natuurlijk dat je het als ruiter moet zien te voorkomen, maar om dat te leren moet je eerst die fouten maken om er meteen op gewezen te worden door de instructeur...

In jip en janneke taal iets uitleggen ben ik niet goed, maargoed ik ben dan ook geen instructeur Lachen

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 14:09

Ik ga geen tips geven omdat ik gedeeltelijk met kiwiko eens ben, Ik heb dingen gehoord waar jij wel je voordeel uit kan halen... maar je wilt geen dingen aannemen. Paardrijden is altijd blijven leren, en ook een instructie moet altijd blijven leren. Als jij hier al zo hard tegen ingaat, betekend dat jij niet openstaat om te leren. Geloof mij maar, je bent er nog niet. Kiwiko is er ook nog niet, die kan vast ook nog dingen leren. Ik ook ben er ook nog niet, kan ook nog dingen leren. WIE NIET..... Maar als jij goed wilt worden in lesgeven of paardrijden, zou ik toch maar eens open gaan staan voor kritiek en er wat mee gaan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 14:10

Ach, als het kalf verdronken is dempt men de put, wordt doorgaans gezegd......