Wat doe je als je paard ècht niet meer stopt ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

malloesje

Re: Wat doe je als je paard ècht niet meer stopt ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 15:41

Ik heb ooit eens meegemaakt dat een paard met mij op de rug er vandoor ging. Nou eens en hopelijk nooit meer Dat was de eerste keer dat ik gehyperventileerd heb.. (daarna gelukkig nooit weer). Paard sprong met mij uit de bak en rende naar achter, geprobeerd het paard met 2 handen aan 1 teugel een paddock in te sturen maar trok er gewoon doorheen. Vervolgens liep hij weer richting stallen, sprong over een kruiwagen en liep vervolgens richting de stro-opslag. Daar ben ik er afgesprongen.

Een paard dat echt in paniek is, is niet te houden. Dan kun je nog maar 1 ding doen; eraf springen en jezelf in veiligheid brengen. In alle andere gevallen een keer schoppen (bij wijze van) om het paard te laten weten dat er niet met jou te spotten is en vervolgens remmen, bv een one-rein-stop..

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 15:47

Anne_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 15:52

Het beste is om gewoon zelf rustig te blijven en goed je stem te gebruiken ( niet schreeuwen)
Ik zet op het strand meestal mijn paard op de grote volte maar in het bos kan dat meestal niet natuurlijk.
misschien zou je er ook in de bak mee kunnen oefenen?

marloesXpaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 18:49

NIET TREKKEN!! dan gaat je pony alleen maar harder! Licht gaan staan in je beugels, niet te hoog staan, en teugels LANG laten. Geef hem het gevoel dat hij even vrij is om te vluchten, dan weer terug nemen, rustig je teugels iets strakker nemen en terug gaan in je zadel. Laat hem ongeveer een minuutje rennen, niet veel langer.

fable_f

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 19:11

Als je weet dat er op dat bospad niet zomaar voetgangers of iets vreemds staat. Of je bent er op zijn minst op voorberijd.
Dan zou ik haar eens laten gaan er haar zelfs nog meer aandrijven.
Ik maak vaker strand tochten en als mijn paard dan niet meer wil stoppen dan drijf ik hem nog iets harder aan. Je merkt dan al snel dan hij of geen zin meer of geen puf meer heeft.

Zelf een mens kan langer doorrennen dan een paard. Paarden zijn sprinters ze kunnen lang genoeg rennen om een aanvallend beest te ontwijken, maar daarna zijn ze ook dood op.
Je zult versteld staan hoe snel een paard is uitgeput ook al leek hij nog zo hyperactief.

raketje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 19:15

Ik trek haar altijd meteen om. Dan het risico maar hebben dat ze omvalt.Maar beter dat ze buitenstanders omver rent in haar dolheid. Werkt dat niet, geef ik haar een mep tussen de oren, even wakker schudden en omtrekken.Meestal schrikken ze daarvan dat ze de rest vergeten en gelijk omtrekken.

Dit doe ik ook gewoon als het pad nog steeds lang genoeg is, maar ze moet onder mij blijven en in geen enkel mogelijk mogen schrikken.
Gelukkig heb ik dit 1 x mee gemaakt nadat een hond haar gegrepen had,daarna nooit meer.

AMY_AMY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 20:22

Pinkey schreef:
ik had een keer met een paard dat die zich dood schrok van een hond en er echt in blinde paniek van door ging op en asfaltweg.
Ik heb een tik gegeven hoog in der hals en toen kwam ze bij bezinning.
Praten, trekken ed had geen zin. Ik vind het niet juist om een paard te straffen in paniek maar ze had gewoon iets nodig om weer even op aarde terug te komen, zo lukte dat dus.

Ik denk dat je veel buiten moet oefenen met draven nen korte langzame galopjes op stukken waar niet veel uitzicht is op een stuk rengalop.
mijn huidige pony kan nauwelijks op gras draven. Gaat dribbelen, half in galop en helemaal idioot doen. Dus gaan we voorlopig niet galopperen voordat ze normaal kan doen.

veel succes!!

Mee eens Ja Ja Ja

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 00:37

Ik hanteerde altijd 2 maatregelen..
De eerste (vrij logische en vaker gehoorde) is het paard/pony z.s.m. op een volte zien te krijgen. Van daaruit kan jej de controle weer terug proberen te krijgen
De tweede is niet zo aangenaam, nl. de 'noodstop': Krijg je je paard/pony met geen mogelijkheid terug, kreeg je hem niet op een volte en / of kon je hem niet even laten uitrazen (bijv. op het strand), en MOET het paard/pony terug i.v.m. de veiligheid, dan kan je je rechterteugel (voor rechtshandigen, dus voor linkshandigen de linkerteugel) flink aantrekken en de linkerteugel óver je rechterteugel plaatsen. zorg wel dat je je handen bij elkaar in de buurt blijft houden. En deze maatregel is echt alleen als te gebruiken in geval van nood! Succes!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:08

Paarden die willen gaan of elke keer blijven gaan daar heb ik maar 1 oplossing voor. Afwachten en zodra ze willen stoppen dan schop ik ze aan net zo lang naar voren tot dat ik wil stoppen. En dan is dat spelletje snel uitgespeeld want dan is het niet leuk meer.

Ik heb nog nooit een paard gehad die ik niet stil kreeg maar dat komt misschien omdat ik vrij nuchter en ontspannen blijf en geen blinde paniek heb meegemaakt voor zover ik weet.

Een paard in blinde paniek stop je niet.....