[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

oosterhoff

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 14:49

WildWings schreef:
Een strenge hand om ontspanning te verkrijgen Verward

Ik heb het over iemand die ervaring heeft. de strenge hand niet in de letterlijke zin maar in het concequent zijn. En als je ervaring genoeg hebt dan zul je echt zien dat sommige paarden soms ergens doorheen moeten om ontspanning te krijgen. die moeten zich dan eerst overgeven voor je verder kan.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 16:31

In de zin van: Van aanspanning komt ontspanning?

Want die heb ik wel eens voorbij horen komen bij een oud-instructeur. Werkt wel bij wat stuggere paarden, maar als jou paard al goed nageeflijk is heeft dat imo geen functie

hubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 23:06

ja.. ik moest bij mijn paard ook soms een strengere hand gebruiken en daarna liet ze los en dan liep ze ontspannen.. sommige paarden moeten er even doorheen. Je moet wel weten hoe je het moet doen dus niet zomaar wat lopen sjorren natuurlijk. Maar mijn paard kwam er dus niet goed doorheen doordat ze helemaal scheef was. Ik heb de fysio laten komen gister en die heeft er dus echt heel wat aan gedaan. Als ze nu wel sneller wil ontspannen zal ik het nog even melden in dit forum. Kan best zijn dat er mensen zijn hier die paarden hebben die bijvoorbeeld ook een beetje vastzitten met hun rug en daardoor niet goed kunnen ontspannen. Het kostte bij mij dus ook heel veel moeite om haar uiteindelijk ontspannen te krijgen. Ik hoop dat het nu verandert

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 23:22

Maar Hubba, hoe komt het dan dat het paard scheef was? Hij wordt niet scheef uit zichzelf. En een dier dat verder niets mankeert en goed is aangereden zal ook vrijwel nooit problemen geven in het aanleren van de basis, het voorwaarts-neerwaarts rijden dus. En als je dat goed beheerst, dan hoef je hem ook niet streng er doorheen te dwingen. Dat heeft niets met ontspannen rijden te maken. Dan schort er in mijn ogen al iets aan de basis.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 15:28

maikeltje schreef:
Maar Hubba, hoe komt het dan dat het paard scheef was? Hij wordt niet scheef uit zichzelf. En een dier dat verder niets mankeert en goed is aangereden zal ook vrijwel nooit problemen geven in het aanleren van de basis, het voorwaarts-neerwaarts rijden dus. En als je dat goed beheerst, dan hoef je hem ook niet streng er doorheen te dwingen. Dat heeft niets met ontspannen rijden te maken. Dan schort er in mijn ogen al iets aan de basis.

Wat wil je hier nu mee zeggen dan?

Het is belangrijk te weten waardoor het komt, dat is natuurlijk waar. maar het is ook belangrijk dat iemand verder kijkt en dus hulp inschakeld van een ander. We hebben het hier in dit topic over problemen met aan de teugel en niet over paarden die goed zijn en in balans.

hubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 15:38

ik snap niet precies wat jullie allebij nou bedoelen. Maar ik zeg gewoon als je een paard hebt wat zich moeilijk ontspant zou je eens kunnen overwegen een fysiotherapet erbij te halen. Mijn paard was scheef geworden doordat ze door haar bouw( dus wel uit zichzelf het lag totaal niet aan het rijden) teveel op haar voorhand was gaan lopen ofzo. dus de voorhand deed pijn en daardoor ook de achterhand en stond ze scheef. kijk ik ben geen fysio dus ik weet ok niet precies wat het nou was. Maar ik weet wel dat er heel veel paarden zijn die niet loslaten in hun hals omdat er in hun rug iets vast zit. Maar veel mensen denken er niet aan om een fysio eens te laten kijken. Ik denk dat als iedereen met een moeilijk te ontspannen paard dat eens zou doen het best eens wat kan opleveren.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 15:47

Je hebt helemaal juist gehandelt alleen is het wel belangrijk om nu te gaan kijken naar je rijtechniek en echt op een andere manier zult moeten gaan werken. Ander heb je het probleem binnen de kortste keren weer terug. dat paard zal hoogstwaarschijnlijk als ie al die tijd gewoon in de wei had gestaan nergens last van hebben gehad. het kan zijn dat ie zijn bouw niet mee heeft maar daar krijgt ie pas problemen mee als jij erop gaat zitten en jou gewicht er ook nog bij moet tillen. Je zult met jou paard dus heel actief van achter moeten rijden. En dat is niet gemakkelijk zelf op te lossen. Ik neem aan dat je een goede instructeur hebt dus dat zel wel goed komen. De eerste stap is in ieder geval in de juiste richting.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 16:08

oosterhoff schreef:
Je hebt helemaal juist gehandelt alleen is het wel belangrijk om nu te gaan kijken naar je rijtechniek en echt op een andere manier zult moeten gaan werken. Ander heb je het probleem binnen de kortste keren weer terug. dat paard zal hoogstwaarschijnlijk als ie al die tijd gewoon in de wei had gestaan nergens last van hebben gehad. het kan zijn dat ie zijn bouw niet mee heeft maar daar krijgt ie pas problemen mee als jij erop gaat zitten en jou gewicht er ook nog bij moet tillen. Je zult met jou paard dus heel actief van achter moeten rijden. En dat is niet gemakkelijk zelf op te lossen. Ik neem aan dat je een goede instructeur hebt dus dat zel wel goed komen. De eerste stap is in ieder geval in de juiste richting.

Hier sluit ik me bij aan. Dat is ook wat ik bedoelde toen ik zei dat je paard niet scheef wordt van zichzelf. Idd denk ook ik dat als ie op de wei had gestaan, hij nergens last van had gehad Haha! En dus heb je goed gehandeld en moet je even kritisch naar je rijden (laten)kijken. Daar is nog nooit iemand slechter van geworden, toch? Haha!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 16:17

oosterhoff schreef:
maikeltje schreef:

Wat wil je hier nu mee zeggen dan?

Het is belangrijk te weten waardoor het komt, dat is natuurlijk waar. maar het is ook belangrijk dat iemand verder kijkt en dus hulp inschakeld van een ander. We hebben het hier in dit topic over problemen met aan de teugel en niet over paarden die goed zijn en in balans.

En daarom juist is het belangrijk als je weer terug kunt vallen op de basis. Hier staat en valt het rijden mee in alle disciplines van de paardensport. Heeft je paard problemen met aan de teugel, dan ga je gewoon helemaal opnieuw beginnen. Zoals je een jong paard gaat beleren zeg maar. De basis dus. DAT is de lange termijn oplossing en die lange termijn bereik je niet door het paard eens goed door te pakken tot hij/zij naar beneden komt. Als je je paard de kans geeft te herstellen en hem goed na laat kijken en hem vervolgens een maand of drie lekker met rust laat (op de wei bv) en je begint daarna helemaal van voren af aan met de basis, dus vw-nw onder begeleiding van een goede instructeur die er verstand van heeft, dan pluk je daar de rest van het paard z'n leven de vruchten van. Van kreten als even een strenge hand eraan, of even doorpakken daar krijg ik het gewoon een beetje benauwd van. Vooral als je bedenkt dat het gros van de paarden geen basis hééft om op terug te vallen in geval van een tijdelijke dip. Simpelweg omdat tegenwoordig niemand de tijd meer neemt om zijn paard die basis fatsoenlijk te leren. De meesten willen binnen het jaar nadat het dier zadelmak is wedstrijden rijden. Met als doel het paard zo snel mogelijk naar het Z te rijden. Zonde. Vandaar mijn reaktie Knipoog

hubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 16:37

sorry hoor, maar waar hebben jullie het over. Ik heb niet gevraagd om tips ofzo. Ik heb haar nog helemaal niet zolang en dit probleem had ze al bij de vorige eigenaar. De fysio heeft zelf gezegt dat het niet aan het rijden licht. Ik snap niet echt waar jullie het lef vandaan halen. Jullie doen net alsof het door mij komt terwijl dat echt niet zo is. Ik snap dat jullie proberen te helpen maar dat hoeft niet want door de fysio is het verholpen. En het maakt denk ik geen verschil of ze op de wei staat of niet. Het raakt gewoon vast als ze het op een verkeerde manier gebruikt ( inde wei rent ze immers ook vaak genoeg heen en weer). Ik snap gewoon jullie hele reactie niet echt. Ik kom hier zeggen dat het een optie is voor mensen die een moeilijk te ontspannen paard hebben en dan krijg ik reacties dat het toch aan het rijden ligt. De fysio is echt niet dom. Als hij zegt dat het absoluut niet aan het rijden licht dan is dat zo. Ik dacht dus toen hij dat zij van ze loopt teveel op de voorhand ook van : OMG ik rijd dus gewoon belabberd dus toen ging ik dat vragen. toen zij hij nee het licht absoluut niet aan het rijden.

hubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 16:45

Ik snap trouwens al waar jullie reactie vandaan komt. verkeerd gebruik van haar voorhand enzo. maar dit is ontstaan al een tijdje geleden. Ik heb haar gekocht en laten keuren alles was goed. Maar ik heb dus veel moeite gehad met haar omlaag te rijden ik moest eerst een halfuur egt losrijden voordat ze ging ontpsannen. Toen een keer de fysio erbij gehaald en toen kwam er een heel verhaal los over dat ze op de voorhand loopt dat daar dus veel druk is etc. Maar ik ben geen fysio dus op die reacties van jullie kan ik ook niet goed reageren zegmaar. Ik weet niet precies wat hij allemaal zij omdat het heel veel was. Maar ik weet wel dat ik nu weer gewoon aan het werk kan en als het goed is moet ze nu gewoon heel anders lopen. je kon ook meteen zien toen ik haar losliet in de bak dat ze haar achterhand er veeel meer onderzette.

Dit gaat zeker een beetje offtopic of niet?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 17:19

hubba schreef:
sorry hoor, maar waar hebben jullie het over. Ik heb niet gevraagd om tips ofzo. Ik heb haar nog helemaal niet zolang en dit probleem had ze al bij de vorige eigenaar. De fysio heeft zelf gezegt dat het niet aan het rijden licht. Ik snap niet echt waar jullie het lef vandaan halen. Jullie doen net alsof het door mij komt terwijl dat echt niet zo is. Ik snap dat jullie proberen te helpen maar dat hoeft niet want door de fysio is het verholpen. En het maakt denk ik geen verschil of ze op de wei staat of niet. Het raakt gewoon vast als ze het op een verkeerde manier gebruikt ( inde wei rent ze immers ook vaak genoeg heen en weer). Ik snap gewoon jullie hele reactie niet echt. Ik kom hier zeggen dat het een optie is voor mensen die een moeilijk te ontspannen paard hebben en dan krijg ik reacties dat het toch aan het rijden ligt. De fysio is echt niet dom. Als hij zegt dat het absoluut niet aan het rijden licht dan is dat zo. Ik dacht dus toen hij dat zij van ze loopt teveel op de voorhand ook van : OMG ik rijd dus gewoon belabberd dus toen ging ik dat vragen. toen zij hij nee het licht absoluut niet aan het rijden.

Het was ook geen opmerking voor jou in het bijzonder Knipoog Ik bedoel meer algemeen dat een paard uit zichzelf niet scheef wordt van op de wei lopen, wel van onbewust berkeerd rijden. Maar ik heb zeer zeker nergens beweerd dat jij de scheefheid veroorzaakt hebt Knipoog

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 17:25

Ja duidelijk dat we elkaar verkeerd begrijpen. overigens is het heel goed mogelijk dat een paard scheef wordt van niet rijtechnische dingen. het hangen in een halster, het vastrollen en het maken van een sliding in de wei zijn ook zeker dingen waar een paard heel erg van in de knoop kunnen raken. het is gewoon zaak heel kritisch te zijn op je eigen rijden als je weer ongeveer op dezelfde manier vast loopt. Overigens heb ik nog neit de ervaring dat een paard na een fysiotherapeutische behandeling helemaal weer goed zit. tenzij het probleem maar klein is.

hubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 18:33

oosterhoff schreef:
Ja duidelijk dat we elkaar verkeerd begrijpen. overigens is het heel goed mogelijk dat een paard scheef wordt van niet rijtechnische dingen. het hangen in een halster, het vastrollen en het maken van een sliding in de wei zijn ook zeker dingen waar een paard heel erg van in de knoop kunnen raken. het is gewoon zaak heel kritisch te zijn op je eigen rijden als je weer ongeveer op dezelfde manier vast loopt. Overigens heb ik nog neit de ervaring dat een paard na een fysiotherapeutische behandeling helemaal weer goed zit. tenzij het probleem maar klein is.

ja .. ik weet het ook niet allemaal hoor .. maar ik ben dus niet vastgelopen zegmaar .. zo was ze al toen ik haar kocht .. maar je merkte het gewoon niet echt aan haar. Alleen omdat het nooit beter werd met het ontspannen zegmaar het ik de fysio erbij gehaald en die constateerde dit. Maar ik weet nu wel waar ik op moet letter ja. En als ze zo moeilijk bllijft of als ze ooit weer meoilijk word dan haal de fysio er weer meteen bij.

hubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 18:36

nee, het kan zijn dat de fysio dus nog een keer moet komen deze week. maar hij zij dat hij het er wel uit kon halen helemaal . maarja dat duurt voor sommige paarden wat langer en wat meer afspraken zegmaar. Maar ik weet nu dus nog neit echt of het al weer helemaal goed is .. vrijdag ga ik er weer op en dan moet ik het een week aanzien. sorry ik zie telkens dingen alter pas staan darom telkens meer posts .. Clown ik ga beter lezen

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 12:52

Je bent in ieder geval goed bezig.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 21:37

hellohello

ik ben een Friesje aan het inrijden, nou wil ze in het begin hélemaal niet ontspannen, dus ook niet nageeflijk lopen. Dan laat ik haar meestal even een kwartier - 10 minuten flink doorlopen, maar dan ook niets van voren vragen, alleen naar voren rijden. Daarna kan ik haar oppakken en lukt het wel, maar na een tijdje gaat ze dan juist weer áchter de teugel lopen. Nou wil ik proberen om dan de teugels iets lossen te laten, zodat ze haar nek ook uitschuift.. vinden jullie dit ook een goed idee of raden jullie mij iets anders aan?

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 23:04

als het na een tijdje niet meer wil dan is de kans groot dat de pijp leeg is. zeker bij het inrijden is het dan een goed moment om te stoppen. En als ze achter de teugel kruipen moet je been geven. das de enige echte oplossing!

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 11:12

ik zeg niet dat ze na een tijdje moe is hoor.. ik heb het gevoel dat dat beest nooit moe zal worden. maar we gaan t proberen...

thor9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 15:30

Ik was altijd erg ruw in mn handen hierdoor ging die van mij ook niet aan de teugel toen kreeg ik les van iemand en die vertelde mij dat ik losser in mn hand moest wezen en iets meer teugel moest geven wat gebeurde er mn paard deeds zn hoofd omlaag en begon aan de teugel te lopen. Alleen het volgende probleem hij lette niet meer op waar die liep dus heel veel val partijen gehad.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 22:36

je moet niet bij elk paard hetzelfde vragen, er zijn meerde trucjes, en bij elk paard werkt iets anders Tong uitsteken

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 13:25

thor9 schreef:
Ik was altijd erg ruw in mn handen hierdoor ging die van mij ook niet aan de teugel toen kreeg ik les van iemand en die vertelde mij dat ik losser in mn hand moest wezen en iets meer teugel moest geven wat gebeurde er mn paard deeds zn hoofd omlaag en begon aan de teugel te lopen. Alleen het volgende probleem hij lette niet meer op waar die liep dus heel veel val partijen gehad.

Klinkt als een probleem in de aanleuning.. Probeer wel contact te houden en actief te blijven rijden. Er zit een wezenlijk verschil tussen losser en los Knipoog

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 15:53

Als je veel valpartijen hebt dan is ie toch echt niet in aanleuning! Das echt niet de bedoeling en erg gevaarlijk voor ruiter en paard. Je kan de boel wel los gooien maar dan knalt ie op de voorhand en dan ben je ook ver van huis

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 19:23

Petulan schreef:
thor9 schreef:

Klinkt als een probleem in de aanleuning.. Probeer wel contact te houden en actief te blijven rijden. Er zit een wezenlijk verschil tussen losser en los Knipoog

Het heeft er volgens mij meer mee te maken dat het paard nooit geleerd heeft op eigen benen te lopen en altijd steun heeft gezocht en gehad aan haar hand. Nu zal hij meer zelf moeten lopen en dat is natuurlijk weer even zoeken naar het juiste evenwicht Knipoog Maar dat wordt met de tijd wel beter.

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 13:14

pff! ik graak maar niet uit jullie berichten! Kan iemand me vertelen hoe het moet? en gewoon kort maar duidelijk?

groetjes lana