Split over buikspieren. (is diep & rondrijden in orde?)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 16:45

Aimee"]
[quote="SuperPepeijn schreef:
aimee [...] en ik denk dat je je laat leiden door je gevoel.
Wow! Wat een compliment, dank je.
[/quote]een duidelijker voorbeeld van iemands woorden verdraaien kan ik niet geven Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 17:00

aimee"]
Dat is net als paardrijden met een van nature minder getalenteerd paard of een paard dat van nature niet de lichamelijke eigenschappen heeft van een dressuurpaard. Dat hoeft ook helemaal niet te betekenen dat het einddoel niet bereikt kan worden, of ben jij van mening dat dressuur met een Arabier, een Fries, een Tinker, een Haflinger, een Fjord of een Shire verboden zou moeten worden? Lijkt me niet, aangezien je daar zelf aan doet.
[/quote]
Aimee, een paard is een paard is een paard en de handreikingen van de dressuur gelden voor elk afzonderlijk paard. Dus als jij de basis correct onder de knie hebt, dan kun jij ook uit de voeten met de Shire van QQQQ.

[quote="aimee schreef:
Jaja, dus jij hebt gelijke lichamelijk mogelijkheden als bijvoorbeeld Reiner Klimke. Je bezit het zelfde gevoel en de perfecte mentaliteit.
*proest* Túúúúrlijk man, zolang je er zelf in gelooft he....
In mijn ogen betekend dat zelfontkenning en dat zal dus nooit leiden tot echte rijkunst.

Klimke was een uitzonderlijk talent en gelukkig voor ons heeft hij een erfenis achtergelaten waar we allemaal van kunnen leren. Het lijkt mij vrij logisch dat wij hem niet gaan evenaren, ik niet, Q niet en Aimee ook niet. We missen de combinatie van perfecte factoren die ons sturen naar perfectie en optimale ontplooiing.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 17:04

Lov; omdat jij dat al hebt beschreven mag ik niet verder beschrijven waarom ik wel voor LDR ben... Verward

Q; waarom zou je met andere paarden niet ook het rijden anders mogen doen? En ik zie ook nog steeds niet in waarom efficiënte - zoals jij het noemt - shortcuts verkeerd zijn. Integendeel zelfs; ik zie efficiëntie als iets positiefs.

QQQQ schreef:
Yep, door veel achtergrond te verzamelen naast het zoveel mogelijk rijden.

Misschien toch nog een keer dat boek lezen?

Mary Wanless in Rijden met gevoel:

"Jammer genoeg wordt het creatief vermogen van de rechterhersenhelft in onze cultuur ernsitg ondergewaardeerd en heeft het westerse denken een veel groter respect voor lezen, schrijven en rekenen dan voor lichamelijke vaardigheden, kunst en 'visie'. Als gevolg daarvan krijgen de meeste mensen een zeer eenzijdige opleiding en net als bij een spier die niet gebruikt wordt, antrofieert de rechterhersenhelft. Door te oefenen kan de rechterhersenhelft echter weer tot de originele sterkte worden teruggebracht... hoewel mensen die hebben geleerd om vrijwel alleen met hun linkerhersenhelft te gebruiken vaak niet in staat (of niet bereid) zijn om de rechterhelft te gebruiken, zelfs onder omstandigheden waar deze manier van functioneren veel geschikter is.
Dit heeft enorme gevolgen. Veel beginnende ruiters maken het zichzelf onnodig moeilijk door een linkerhersenhelft-oplossing te zoeken voor een probleem dat eigenlijk moet worden opgelost door de rechterhersenhelft. Ze lezen ieder boek over paardrijden dat ze maar kunnen vinden, luisteren geconcentreerd naar hun instructeur en verzamelen op die manier een indrukwekkende hoeveelheid theoretische kennis. Ze kunnen hele stukken citeren uit boeken van Podhajsky, Müseler, Decarpentry en Seunig, zonder dat al deze linkerhersenhelft-kennis ook maar iets toevoegt aan hun kinetisch vermogen. Ze verbeteren niet aan hun lichaamshouding, noch voelen ze hun lichaam beter aan. Hoeveel ze dus ook in theorie weten, ze hotsen nog steeds op en neer op de paardenrug. Ze zijn echter vastbesloten em de sleutel te vinden en gaan driftig op zoek naar nog meer boeken."

Het is maar een klein stukje, misschien wat uit z'n verband getrokken. Simpelweg omdat ik moeilijk het hele boek hier neer kan zetten, maar dit stukje vind ik wel van toepassing op jou Q.

Verder denk ik nog steeds dat wedstrijdniveau iets anders is dan rijniveau.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 17:18

Waarom is dat van toepassing op Q??

Het stukje van MW komt me bekend voor. De conclusies die jij trekt zijn alleen wat overtrokken en wat onhandig in deze setting.
Maar dat je opnieuw spierprogramma's aan moet leggen is een ding, de rest komt daarna.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 17:36

Omdat hij in mijn ogen alleen linkerhersenhelft-oplossingen zoekt, alleen bezig is met zoveel mogelijk theoretische kennis en onderbouwing verzamelen.

Wat zijn volgens jou dan de conclusies die ik aan dit stuk verbind, Lov?

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 17:40

Gisteren weer een clinic van Judith Scholte gehad (zelf meegereden + demonstratie van Judith met On Top bekeken) en ik moet zeggen dat IK me niet stoor aan het LDR rij-systeem. Het is niet op ieder paard toepasbaar, maar met de uitleg van Judith erbij hoe, wat en waarom is het iig voor mij weer een stuk duidelijker. Aimee, wat vond jij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 17:59

Aimee schreef:
Omdat hij in mijn ogen alleen linkerhersenhelft-oplossingen zoekt, alleen bezig is met zoveel mogelijk theoretische kennis en onderbouwing verzamelen.

Wat zijn volgens jou dan de conclusies die ik aan dit stuk verbind, Lov?

Een van jouw conclusies heb je hierboven zelf uiteengezet. Met je conclusie over QQQQ zit je op het verkeerde pad, het is namelijk niet waar. Hij heeft veel theoretische kennis, maar niet alleen maar theoretische kennis, hij rijdt ook namelijk. Heb je hem wel eens zien rijden, of heb je je beeld gebaseerd op wat je gehoord hebt van anderen?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 18:16

Anoukie; eigenlijk vond ik gisteren weer blijken hoe toepasbaar het systeem is op verschillende paarden. Zoals Judith On top reedt is echt behoorlijk extreem LDR, maar met een paar aanwijzingen in die richting verbeterde bijvoorbeeld Oby wan van Jacobien ook heel sterk. Terwijl dat een héél ander type paard is.
Wat me verder heel erg duidelijk werd is dat ze heel erg met gevoel bezig is, niet zozeer met het rijden vanuit het nadenken. Die indruk kreeg ik in ieder geval, dat is ook de link die ik leg tussen wat ik hier boven schreef en LDR. LDR heeft imo heel veel met op gevoel rijden te maken.

Lov; ik weet wel wat ik zelf heb geschreven, ik vraag me af wat JIJ daaruit opmaakt wat mijn conclusies zijn.
En in dat stuk van MW staat toch ook dat de bedoelde ruiters wel rijden maar niet vanuit de rechterhersenhelft leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 18:56

QQQQ schreef:
Het kan natuurlijk nuttig zijn om tijdelijk, kort achter de loodlijn te werken (bijv. bij enorm concentratie gebrek van het paard), maar het streven moet altijd weer naar die wederzijdse lichtheid gaan.

waarom kan een diep gereden paard niet licht zijn Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 19:02

Aimee schreef:
Zo geeft Pipo zelf aan het vwnw rijden niet zo goed te beheersen en ze geeft aan dat ze zich daarom niet waagt aan LDR (toch Pipo?).

Bijna, ik zie de toegevoegde waarde van vwnw niet. Ik ben van mening dat een paard een gewoonte dier is. Als je al begint met het zeer laag en lang instellen en dus met een achterbeen wat achter de massa blijft en vervolgens moet dat achterbeen eronder en moet het paard opgericht worden? Ik ben van mening dat je dan verkeerd bezig bent. Zie daar dus de toegevoegde waarde niet van. Maar dat ligt weer geheel aan de situatie en aan het paard. Een paard die bijv. in elkaar getrokken is en bijna kreupel loopt van stijvigheid wil ik wel laag instellen, maar dan eerder wat dieper dan lang en laag.

Wat ik al eerder aangaf het LDR in mijn ogen ( Rollkur) kan niet goed zijn. Maar zo denk ik erover. Ik denk dat de mensen die mij regelmatig hebben zien rijden ook zeggen dat ik neig naar LDR. Alleen wil ik dat liever niet, ik wil mijn paard op druk naar de hand hebben. Met LDR ben ik bang dat ik te trekkerig word en het paard achter het bit heb. En daarom durf ik dat dus niet te doen.

Met longeren daar integen wil ik ze graag wat ronder in stellen.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 19:26

Pipo"]
[quote="Sjuimpje schreef:
Dan heb je het nog niet begrepen, want nogmaals: Het gaat om het instellen waar de ruiter het wil.
Als het paard niet naar de hand toegereden wordt is de werkhouding niet van de ruiter en wordt er gewoon slecht gereden, of het nou klassiek is of LDR.
Lachen

Als jij werkelijk je paarden in iedere positie kan instellen zou ik maar eens beginnen met meer lengte in de hals. Goed LDR zie je veel lengte in de bovenlijn van de hals. Dat is iets wat ik op de foto echt mis. Ik heb prima begrepen waar LDR omgaat. En de mensen die goed LDR rijden die hebben heel veel lengte in de bovenlijn van de hals. Dat zie ik helaas bij de meeste basisruiters niet terug.

Te kort in de hals is blokkering in het achterbeen. Dat is bij ieder paard fataal. Maar bij een Gribaldi helemaal.
[/quote]
Hoeveel lengte wil je hebben?
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 19:31

Had het over die andere foto Sjuim.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 19:33

Ik had het over in elke positie instellen, en dat kan ik en doe ik dus ook.
Als hij hier weer iets van het achterbeen afkomt, zal ik hem toch weer van voor moeten begrenzen zodat de activiteit die ik er achter instop niet gelijk in snelheid uitvloeit. Zodra hij weer gaat dragen kan ik hem weer verlengen... In de houding die ìk wil.

LotteAnna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 19:36

Een paard heeft een peesblad bij zijn buik, een mens trouwens ook. Maar de scheve buikspier (pak je boeken er maar bij) heeft een paard toch echt, net zoals een mens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 19:39

Sjuimpje schreef:
Ik had het over in elke positie instellen, en dat kan ik en doe ik dus ook.
Als hij hier weer iets van het achterbeen afkomt, zal ik hem toch weer van voor moeten begrenzen zodat de activiteit die ik er achter instop niet gelijk in snelheid uitvloeit. Zodra hij weer gaat dragen kan ik hem weer verlengen... In de houding die ìk wil.

Nou dan zien we je morgen wel in de GP he Haha! Rij je Anky eraf Haha! OK dan!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 19:43

Morgen ga ik niet redden,
geef mij 4 jaar en je ziet ons in Peking, kan ik met Anky in 1 team

Echt een zinvolle bijdrage aan de discussie Pipo,
als je niets te zeggen hebt doe dat dan ook niet Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 19:48

Aimee, wat heeft het rijden met gevoel te maken met het LRD rijden?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 20:13

Tja, wist ik het maar Lov, dát ik nu juist het gevoel. En een gevoel is haast onmogelijk onder woorden te brengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 20:17

SJa, maar daar heb je geen LRD voor nodig hoor.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 20:21

Laat ik het zo stellen; voor mij betekend LDR met gevoel rijden omdat het mij vele malen beter in staat stelt te voelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 20:25

Oh, voor jou, oooow. Wat voor jou geldt, hoeft niet voor een ander te gelden.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 20:31

Hoeft ook niet Lov, maar het kán wel. Dat meen ik bijvoorbeeld bij Judith te hebben gezien gisteren en wellicht ook wel bij Jacobien.
Voor mij geldt dat het min of meer de conclusie is van wat ik hierboven over mezelf heb verteld. En dat was ook een persoonlijke benadering en had weinig met andere ruiters te maken.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 20:49

toch vind ik het een beetje raar gezegd. het lijkt nl. of je zelf gevoel tekort komt (en daarom LRD rijdt) en niet naar de behoefte van het dier kijkt. maar zo zal het wel niet bedoeld zijn.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 20:57

Zo is het inderdaad niet bedoeld SP, eigenlijk precies andersom. Het paard heeft behoefte om met gevoel gereden te worden en ik kom geen gevoel te kort met LDR.
Al moet ik daarbij zeggen dat het "geen gevoel te kort komen" maar heel relatief is, want imo komt iedereen gevoel te kort in vergelijking met bijv. Anky of Klimke. Maar gevoel kan worden ontwikkeld en ík kan dat ontwikkelen als ik LDR rijd.

jessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 22:16

Aimee"]
"Jammer genoeg wordt het creatief vermogen van de rechterhersenhelft in onze cultuur ernsitg ondergewaardeerd en heeft het westerse denken een veel groter respect voor lezen, schrijven en rekenen dan voor lichamelijke vaardigheden, kunst en 'visie'. Als gevolg daarvan krijgen de meeste mensen een zeer eenzijdige opleiding en net als bij een spier die niet gebruikt wordt, antrofieert de rechterhersenhelft. Door te oefenen kan de rechterhersenhelft echter weer tot de originele sterkte worden teruggebracht... hoewel mensen die hebben geleerd om vrijwel alleen met hun linkerhersenhelft te gebruiken vaak niet in staat (of niet bereid) zijn om de rechterhelft te gebruiken, zelfs onder omstandigheden waar deze manier van functioneren veel geschikter is.
[/quote]

Waarom niet allebei? Dit stuk tekst suggereert dat je wel een speling der natuur moet zijn om intellect met musische eigenschappen te kunnen combineren. Verward

[quote="QQQQ"]
Heb jij je ogen al open gedaan voor dat (lange) stuk wat ik schreef? Wil daar toch nog graag een commentaar van een pro-LDRer op zien, of betekend die stilte dat we het allemaal eens zijn met wat ik daar geschreven heb???
[/quote]

Ben ook wel benieuwd naar veetbek betreffende...

[quote="Aimee schreef:
Het paard heeft behoefte om met gevoel gereden te worden en ik kom geen gevoel te kort met LDR.

Met andere methoden wel dan? In dat geval heb je het toch over een beperking van jezelf?