Is diep & rond rijden in orde??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 12:58

Daar ben ik het mee eens! Die toppaarden kunnen die zware belasting misschien aan, maar de 'onze' meestal niet. Daarom dat ik zeer sceptisch sta t.o deze methode, met meer geduld en minder extreme instelling bereik je volgens mij hetzelfde... Scheve mond

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 13:01

Maar wanneer wordt je dan een"topruiter"?
Als je niet binnen een bepaald systeem bent opgeleid lijkt het me erg moeilijk om opeens om te schakelen als je daar geod genoeg voor zou zijn.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 13:04

Een topruiter is iemand die zoveel gevoel voor het rijden heeft, dat hij/zij zich gemakkelijk kan ontwikkelen op het gebied van ruitersport. DAt komt wel vanzelf naar bovendrijven. En als het niet naar boven komt drijven, kun je rustig concluderen dat je niet zoveel aanleg hebt. GEwoon eerlijk zijn naar jezelf toe en realistisch.

Je grenzen kennen, vooral omwille van je paard.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 13:05

Tja, dat is een moeilijk punt denk ik, wanneer ben je topruiter? Als je handtekeningen moet uitdelen? lol Lachen Maar via hun opleiding kunnen ze soms meer risico's nemen en zo'n zware methode gebruiken denk ik.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 13:11

Astragirl schreef:
Tja, dat is een moeilijk punt denk ik, wanneer ben je topruiter? Als je handtekeningen moet uitdelen? lol Lachen Maar via hun opleiding kunnen ze soms meer risico's nemen en zo'n zware methode gebruiken denk ik.

hun paarden zijn kapitaler, dus die willen ze nu juist niet aan risico onderhevig stellen. Ze kiezen gewoon paarden uit die bij hun passen en die ze dus op hun gevoelige manier kunnen rijden.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 13:12

Ja, dat is waar, ze kunnen hun paard kiezen die bij die methode past. gelukzakken Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 13:13

Astragirl schreef:
Ja, dat is waar, ze kunnen hun paard kiezen die bij die methode past. gelukzakken Lachen

En als ie niet past, dan gaat ie gewoon via de achterdeur eruit.........geen haan die er naar kraait. Knipoog

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 13:39

Ik kan het niet anders dan helemaal eens zijn met QQQQ Pling Tong uitsteken

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 13:46

Nou Magique, heb je nou met die professor gesproken of heb je het verhaal dat hij zijn eigen onderzoek niet waterdicht zou vinden soms ook in het kleurboek gelezen Tong uitsteken

Tja, Samsam dat dacht ik dus wel. Je kent de paarden niet vandaar dat het dus ook geen zin heeft om namen te noemen

Ik houd van paarden die correct gereden worden, dus niet op de voorhand lopen zoals oa. alle LDR getrainde paarden doordat ze uit balans zijn. Paarden die op alle fronten evenwichtig zijn en charisma hebben.

Op dit moment zie ik dat bij geen van "onze " bekende paarden.
Laatst bijgewerkt door CaroleKlomp op 31-03-04 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-04 13:49

SuperPepeijn"]
[quote="QQQQ"]Training van het paard is ten eerste bedoeld om er een voor lange tijd eenvoudig te hanteren gezond paard aan over te houden, welke het gevraagde werk graag en makkelijk uitvoert.
[/quote]dan zal dus aangetoond moeten worden dat bovenstaande niet mogelijk is bij LRD. want de discussie kan nog oeverloos doorgaan zo.
[/quote]

Het is duidelijk dat LDR dit tenminste niet bij elk paard kan bereiken. Op de site van Theresa staan een aantal redenen daarvoor uitgebreidt uitgelegd. Het Weiler onderzoek komt daar bovenop. Ik heb nog van niemand die dat werk ook echt bestudeerd heeft iets anders gehoord dan dat het goed werk is. Het effect zal wellicht niet alleen op LDR maar op alles achter de loodlijn betrekking hebben, maar meer erachter zal het niet beter maken.

Ik sluit me aan bij Astragirl:
[quote="Astragirl schreef:
Mijn vraag blijft waarom LDR gaan rijden als je paard het met minder extreme stelling het ook even goed kan doen, +waarvan je zeker weet dat je geen verkeerde belasting enzo krijgt? Waarom altijd TE? Wat is de meerwaarde om een paard met zijn hoofd tussen zijn benen te rijden? Als extreme stretch oefening? Dat die grote namen dit doen zullen ze wel weten waar ze mee bezig zijn, maar de gewone ruiter heeft dit zeker niet nodig denk ik.

Die meerwaarde heeft nog niemand hier aannemelijk kunnen maken.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 14:57

Aqua8horse schreef:

Tja, Samsam dat dacht ik dus wel. Je kent de paarden niet vandaar dat het dus ook geen zin heeft om namen te noemen .

Daarom willen we foto's zien. je kunt wel heel hard blijven roepen dat het beter kan, maar dat wil ik dan ook graag ZIEN!!

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 17:36

in de laatste IDS staat er nog een kort stukkie over in. laatste bladzijde.
daar geeft een veearts-ruiter z'n idee erover.

hoho

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 19:40

Zeg ik ga me nu helemaal niet meer bemoeien met anderen dit is het laatste wat ik hier nog op deze topic ga zeggen. WANEER GAAT HIER NOU EENS EEN SLOTJE OP?????????????????????????????? By the way was ik maar een A kader lid ik ken ze allemaal niet eens ik stel me alleen in hun situatie voor en ja dat ik het dan ook nog goed heb kan ik ook niks aan doen *LOL* OK dan! Dus mensen hou op met andere af kraken en praat gewoon over dingen zoals jij erover denkt en die nuttig zijn. DUS GEEN ONZIN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 19:54

hoho, je hebt een grote mond voor iemand die als bokker net komt kijken Haha!

Als je vind dat er een slotje op moet moet je op het knopje rechts (uitroepteken!) drukken, dan kijken de moddie's of ze het met je eens zijn Knipoog

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 20:25

wie kraakt wie af? Lachen

hoho

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 20:55

Wie heeft hier gezegd dat ik net kom kijken mischien volg ik het wel al maanden dus ga me niet weer woorden in mond leggen dat ik hier pas kom want dat heb je me nog nooit gevraagd, en dat heb ik nog nooit gezegd. Dat is trouwens ook iets wat jullie af moeten leren elkaar woorden in de mond leggen zeer hinderlijk om te lezen namelijk. Clown

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 21:00

Hoho: volgens mij verliep de discussie op het moment dat jij begon te roepen om een slotje heel redelijk. Het doel van deze discussie is niet het overtuigen van de ander, dat zal nl nooit lukken. Wellicht is het wel mogelijk om met elkaar van gedachten te wisselen, kijken of er raakvlakken zijn en zo wellicht meer begrip voor elkaar op te brengen.

Het zou overigens de leesbaarheid van je teksten ten goede komen als je iets kortere zinnen zou gebruiken en iets meer gebruik zou maken van punten en komma's.

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 21:02

en nou effe tot 10 tellen en meningen naast elkaar leggen en om uitleg vragen als iets niet duidelijk is. en niet direct in de aanval over gaan.

het grote probleem is volgens mij nog steeds dat té veel onervaren ruiters LDR niet goed toepassen of té veel .
je bent niet voor niets anky met zoveel ruitergevoel.

mss heeft iemand als anky het wel nodig om dat tikkeltje meer te tonen in de wedstrijdring.

paardrijden doe je met gevoel en verstand én goede instructie.
dan maakt de methode niet veel uit. voorwaarde is dat ze natuurlijk bij je paard past.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 21:47

1 ding: LDR is alleen correct te oefenen onder GOEDE begeleiding. Dat houdt dus niet in dat je het zomaar even hebt gezien op concours, nee, je moet het hebben ervaren.

Ik heb er vandaag ook over gepraat met mijn trainster en bij mij kwam het als volgt over (tesamen met mijn eigen ervaring hierbij):

Doordat het paard dieper ingesteld wordt, gaan de schouders schuiner staan waardoor het paard meer ruimte van voren krijgt. Dit is nu eenmaal fysiek zo bepaald. Tegelijk hoort daarbij het gevoel dat het paard loslaat in kaak, nek, hals, rug. Daarbij is van BELANG dat het dier VOOR het been blijft. Dus niet dat het tijdens het dieper rijden terugkomt in aktiviteit. Anky heeft het talent om dit op tijd aan te merken en het paard onmiddelijk op het been en de zit naar voren te laten lopen (hoe eerder de bemerking, des te fijner de oplossing met het been en zit). Zithulp is dus ook van belang. Iets wat Anky en ook Edward van nature goed voor elkaar hebben. Dit is dus het talent wat in hun schuilt en dus niet alleen in de paarden (even weggelaten dat zij uiteraard prima paarden onder hun kont hebben Haha!).

Als het punt van losgelatenheid is bereikt, kan je het paard vanuit LDR in alle mogelijke houdingen plaatsen, waarbij het flitsende, flexibele en alerte (welke door LDR is getraint) behouden blijft. Het gaat er simpelweg om het paard hierbij meer te laten dalen/zitten op de achterhand waardoor de oprichting ontstaat. De spieren (nek, hals, schouder, rug, kruis) die gebruikt moeten worden om het flitsende erin te houden, zijn door het LDR zogezegd doorgetraint (opgerekt), zodat daar niet meer de meeste energie naartoe hoeft te gaan, omdat het paard "op scherp" staat.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 22:19

Dat is heel goed gezegd Tyrza. Ik kan niet anders dan met je eens zijn.

Trouwens Pipo, ik denk niet dat topruiters paarden die niet passen via de achterdeur eruit zetten. De meeste topruiters moeten het ook van de handel hebben, en je krijgt niet echt een goede naam als je verreden paarden verkoopt.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 22:20

Afbeelding

Mag ik even vragen wat jullie dan hiervan vinden? (foto is een beetje scheef, sorry, vertekent misschien een beetje) Ik zit er natuurlijk zelf niet op maar dit is ongeveer zoals ik haar graag zou zien lopen, ver vooruit komt ze niet met die korte pootjes, maar ikzelf vindt zo de achterhand er wel goed onder.

Beest hangt trouwens niet in de touwtjes, je mag het in real life komen checken. Haha!

Maar goed, wat mij hier dus opvalt, is dat de nek toch niet het hoogste punt is, maar ik kan ook geen knik vinden.. Scheve mond Dus, is dat wat jullie LDR noemen? Verward

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 22:32

Nee Lepeltje, dit is niet LRD. Daarvoor is ie niet rond genoeg.

En laag worden ze niet altijd gereden, meestal wel rond.

Dit lijkt me meer een soort voorwaarts-neerwaarts, maar je kan toch niet LRD trainen aan de longeerlijn iig niet zoals het bedoelt is.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 22:44

Lepeltje, LDR verkrijg je alleen bij zeer intensieve training, waarbij je oa de kaak "bespeeld". Met longeren krijg je dus inderdaad geen LDR effect. Lachen

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 00:04

Ik wil er nog aan toevoegen dat de meeste mensen stil blijven staan bij het beeld, zoals de extreme foto's van Anky, met de neus op de borst.

Rond en diep rijden is een onderdeel van het systeem. Bij elk paard pakt dit net wat anders uit. Bij Tol moet ik hem duidelijk ronder ipv dieper instellen, omdat hij bij het lager instellen juist de neiging heeft om in de passage te "vallen", lichtelijk hierdoor op de voorhand valt en vertraagt (en dit willen we niet ter voorbereiding van de piaffe hebben, waarbij er juist aktieve, kleine passen gemaakt moeten worden). Het ronder rijden is in dit geval van toepassing om de bovenhals en rug spieren te laten ontspannen ipv verkrampen. Dit diep rijden is vaak een kwestie van een centimeter of 2.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 02:09

Tyrza, ik ben het met je eerdere reactie wel eens, maar waarvoor zou je daarvoor LDR nodig hebben om dat wat je beschrijft te bereiken als je dat met een nog beter, effectiever en mooier resultaat ook zonder LDR kan bereiken???

In mijn ogen is het gebruik van LDR dus afhankelijk van de rijtechniek/ rijkunstig vermogen van de ruiter. In mijn ogen heeft het helemaal niets te maken met het paard: het is voor elk paard onplezierig, pijnlijk en het geeft een lelijk beeld. Dus waarom zou je het dan anders gebruiken?

Die man die ik eerder beschreef, leert zijn paard de piaffe met enkel een trensje, geen sporen en zweep en niemand die vanaf de grond het paard tegen de benen tikt. Dat is werkelijk prachtig om te zien. Zo ontspannen aangespannen met een duidelijke zakkende achterhand met bij behordende oprichting(nauwelijks teugeldruk) en een goed werkend achterbeen, die prachtig onder treed en duidelijk van de grond komt. Geen gekunsteld kunstje met heperingen maar zo puur. Dat vind ik geweldig om naar te kijken, dat is rijkunst en dan is het ook een lust voor het oog. Overigens ook voor het paard die het moeilijk vind maar zoveel uitstraling heeft, dat je kan zien dat het dier het leuk vind. Detail: je ziet eigenlijk niet eens dat die man wat doet behalve zitten!!!
Dan ben je voor mij een topruiter!!!