Paard heel erg traag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 18:32

Neem een verzorg paard hier na, en als je ooit zelf een baan heb dan kan je weer een paard nemen. Lijkt mij beter, ben je ook niet afhankelijk van je ouders.

Kimmie25501

Re: Paard heel erg traag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-16 18:37

Hierna koop ik gewoon weer een nieuw paard, ik heb er goed over nagedacht, en jullie hoeven me niet voor te schrijven wat ik moet doen.
Verder bedankt, degenen die voor me opkomen! Lief van jullie! Ook ben ik blij met de pb'tjes die ik heb gehad, dat voelt toch wel fijn.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 18:55

Sorry, maar als je zegt 'gewoon weer een nieuwe' lijkt het wel of je niet heel veel om hem geeft. Wat natuurlijk niet zo is maar ik geloof dat er genoeg optie's zijn om Oreo te houden. Als je echt van hem houdt zou ik alles opties proberen te zoeken.
Ookal zouden er geen optie's meer zijn. Als mijn paard zo was zou ik op z'n minst willen weten wat er precies aan de hand is.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-16 18:58

Je begrijpt toch hopelijk wel wat ik daarmee bedoel denk ik.
Gewoon weer een nieuw paard, was even op wijze van spreken.
Als jij denkt dat die opties er zijn, is jouw mening. Maar op nou een paard te laten staan, die amper een conditie heeft, op is, en steeds infecties krijgt, vind ik niet paardwaardig.
Verder zou jij er duizenden euro's in stoppen. Tuurlijk, doe dat maar. Maar dat kan ik niet doen, want ik heb dat geld niet. En al zou ik het wel hebben, weet ik niet of ik het zou doen. Want wat heb ik er nou aan, om te weten wat hij precies heeft, als ik toch al weet dat ik hem ga laten gaan?

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 19:01

Dan kan je hem met een gerust laten gaan, dat je zeker weet dat je de goede keuzes hebt gemaakt. Maar als je dat geld voor een nieuw paard hebt heb je het voor dat ook. Want een nieuw paard is echt niet goedkoop.
Tuurlijk is dat niet goed voor een paard, maar voor wat doe je het? Je weet niet precies wat je kan doen als je niet weet wat er is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 19:03

Je weet nooit precies hoe iets uitgepakt had als je het net anders had gedaan.
TS wilt graag een paard waar zij mee kan rijden en had gedacht dat dat met Oreo kon. Die bleek heel ziek dus die laat ze gaan en of ze dan een nieuw paard koopt of het geld in Oreo had gestopt, is haar eigen keuze...

Ik snap dat het goed bedoeld is maar jeetje zeg, iedereen zegt hetzelfde, TS geeft meerdere keren aan dat haar keuze gemaakt is, blijft vriendelijk, geeft aan iedereens mening te respecteren maar toch haar eigen te behouden (en gelijk heeft ze) en NOG blijft er gehamerd, gedramd en herhaald worden...

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-16 19:05

Dat klopt inderdaad. Er zit voor mij een verschil tussen. En sowieso heb ik het geld niet, maar mijn ouders. Ik snap je verder niet helemaal?
Danique, dat klopt. Jij begrijpt mij!

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 19:06

Naja, je moet het zelf weten. Maar ik zou het toch met je ouders bespreken als ik jou was.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 19:09

Sterkte!!

Niemand kan jou voorschrijven wat je moet doen. Maar ik volg je eerlijk gezegd niet helemaal meer. Eerst zegt je dierenarts dat je paard alleen een lekkende hartklep heeft en hij ander voer moet. Je mocht zelfs het werk gaan opbouwen. Bloed was goed. Dus wat mankeert hij naast een lekkende hartklep? Volgens mij was hij zelfs in gewicht aangekomen. En nu ineens zegt je dat het paard "op" is en ingeslapen moet worden. En dat is ook de conclusie van de dierenarts?

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 19:10

damian23 schreef:
Sterkte!!

Niemand kan jou voorschrijven wat je moet doen. Maar ik volg je eerlijk gezegd niet helemaal meer. Eerst zegt je dierenarts dat je paard alleen een lekkende hartklep heeft en hij ander voer moet. Je mocht zelfs het werk gaan opbouwen. Bloed was goed. Dus wat mankeert hij naast een lekkende hartklep? Volgens mij was hij zelfs in gewicht aangekomen. En nu ineens zegt je dat het paard "op" is en ingeslapen moet worden. En dat is ook de conclusie van de dierenarts?

Precies mijn gedachte, en dat is waarom ik denk dat er nog opties zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 19:10

Net of ze het nog niet besproken heeft... Er ZIJN ook nog wel opties maar niet met geld wat de vader van TS wilt besteden. Zonder dat geld, is het paard idd op!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 19:16

Kimmie25501 schreef:
Isapaardje, ik weet je mening over de medicatie, die heb je al vaak gezegd. Maar ik weet niet of hij het heeft, en ik wil het ook niet weten, want ik heb mijn beslissing gemaakt.

Weet ik en wat ik ook al vaak heb gezegd, ik respecteer je keus en kan het mij ook indenken waarom je deze test niet doet. Ik weet als geen ander ook hoe duur de medicatie is. Dus neem je niets kwalijk.
Ik reageerde meer ook algemeen op de verhalen hier over cushing en gaf mijn ervaring.
Ook met dat een jong paard ernstig ziek kan worden, gewoon door een maffe actie op eigen wei.
Paardenhouden is nu eenmaal risico. En ja mee eens, dat risico is bij een jonger paard wel wat minder dan bij een oud paard.
Maar wat je ook doet, het is jouw keus en als je daar volledig achter staat, is het goed.
En met je eens ... ga je energie nu aan Oreo geven zolang je nog met hem hebt, ipv je hier te blijven verdedigen.

Ninetales

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 19:32

Ik denk dat heel veel mensen hier het ts erg moeilijk maken.
Uit haar reacties is te lezen dat ze hier goed over heeft nagedacht en ook meerdere malen gesproken met deskundige mensen op stal en met de dierenarts.
Neem aan dat deze het wel weten.
Denk dat deze keuze al moeilijk en verdrietig genoeg is zonder allerlei verwijten via een forum te krijgen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 19:43

Danique schreef:
Net of ze het nog niet besproken heeft... Er ZIJN ook nog wel opties maar niet met geld wat de vader van TS wilt besteden. Zonder dat geld, is het paard idd op!

Precies!! Maar dan kan ieder ander jonger paard ook snel "op" zijn bij de vader van TS.
Besef wel dat een jonger paard ook geld kost en er ook een kans bestaat dat je een jaar niet kan rijden vanwege een blessure. En paarden kosten nu eenmaal geld. Zeker als ze ziek worden.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 19:48

Ninetales schreef:
Uit haar reacties is te lezen dat ze hier goed over heeft nagedacht en ook meerdere malen gesproken met deskundige mensen op stal en met de dierenarts.
Neem aan dat deze het wel weten.

Heb je het topic vanaf het begin gelezen? De dierenarts heeft namelijk helemaal niet gezegd dat het paard op was. De trainster ook niet. Ze waren zelfs bezig met een trainingsschema. Bloed was goed en het paard moest ander voer. Paard was zelfs aangekomen. Vandaar dat ik het nu even niet meer begrijp dat het paard nu ingeslapen moet worden omdat het "op" is. Een beetje tegenstrijdig...

Maar goed, TS heeft haar keuze gemaakt. En ik hoop dat ze met een nieuw paard meer geluk heeft en dat deze gezond blijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 20:00

damian23 schreef:
Danique schreef:

Precies!! Maar dan kan ieder ander jonger paard ook snel "op" zijn bij de vader van TS.
Besef wel dat een jonger paard ook geld kost en er ook een kans bestaat dat je een jaar niet kan rijden vanwege een blessure. En paarden kosten nu eenmaal geld. Zeker als ze ziek worden.

Ja, en voor hetzelfde geld heeft ie helemaal niks. Je weet het niet!

Ninetales

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 20:27

Kimmie25501 schreef:
Ik heb hele kundige mensen om me heen, die me allemaal veel helpen. Die mensen leggen ook dingen uit aan mijn ouders enzovoort.

Damian23 uit deze zin maak ik op dat ze het met andere deskundige heeft besproken. Misschien niet met de dierenarts verder ik weet het niet.
Maar het lijkt me gewoon heel moeilijk als je zo'n beslissing eenmaal gemaakt heb en je er continu over aangevallen wordt

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 21:04

Eerlijk? Ik had hetzelfde gedaan als TS. Zo'n groot paard dat zo mager is, traag is, problemen met zijn hart heeft en dan mogelijk ook nog cushing of iets anders heeft.. Het is nu zomer en hij is al zo mager. Hoe moet dat dan in de winter gaan? Beest heeft de energie niet eens comfortabel de winter door te komen. En ik snap best dat niet iedereen handenvol geld aan een paard uit wil geven waar ze niet op kunnen rijden. Oreo is al 20 en heeft een mooi leven gehad. Waarom de laatste jaren van zijn leven dan blijven sukkelen? Inslapen is dan toch veel paardvriendelijker om te doen? Waarom wachten totdat het erger wordt? Want ja, het wordt erger. Misschien kan het even beter gaan met medicijnen, maar uiteindelijk zal het erger worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 21:05

:wow: :wow: :wow: :wow: :wow:

Ik heb echt met stijgende verbazing de afgelopen pagina's gelezen. Wat een ontzettend grove reacties van sommigen :oo. Durven jullie wel, met z'n allen tegen een meid van 15. Echt zo ontzettend laag. Way to go!

Het is TS haar paard. Waarom blijven mensen maar hun zin doordrukken, het heeft geen zin! Al zou ze 20 messen in het paard steken, dan zou dat nog jouw probleem niet zijn. Het verbaast me echt dat er zo veel mensen die er bijna een dagtaak van hebben gemaakt om TS af te zeiken, ongelooflijk! Echt, zoek een leven of ga je lekker met je eigen paarden bezig houden. Ze vraagt iig iets dat is al beter dan dat ze niets gedaan had en was blijven rijden. Nee, ik ben het ook niet eens met sommige dingen die TS doet maar echt, enkele reacties zijn te gek voor woorden.

Oreo zal vast heel depressief worden nu hij weet (want hij leest ook mee) dat hij ingeslapen wordt. Slapeloze nachten zal hij ervan hebben. Veel huilen. Angstaanvallen. Nee! Natuurlijk niet! Dat paard beseft niet wat er gebeurt, zal in vrede gaan voordat zijn conditie erger wordt. Het paard heeft jarenlang gediend als manegepaard, heeft nog mogen genieten bij zijn huidige eigenaresse.

Maar gelukkig hebben jullie Oreo zelf ook in levenden lijve gezien :D, en kunnen jullie beter dan TS beoordelen of dit paard op is of niet. Wat zou ze zonder jullie moeten *\o/*!

Nee hoor TS, doe maar wat je zelf wilt en laat je niet bang maken door enkele bokkers hier. Het is en blijft jouw paard en jij beslist. Je maakt hoe dan ook de goede keuze voor hem, dat weet ik wel. Sterkte ermee :(:).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 21:19

Anoniem schreef:
:wow: :wow: :wow: :wow: :wow:

Ik heb echt met stijgende verbazing de afgelopen pagina's gelezen. Wat een ontzettend grove reacties van sommigen :oo. Durven jullie wel, met z'n allen tegen een meid van 15. Echt zo ontzettend laag. Way to go!

Het is TS haar paard. Waarom blijven mensen maar hun zin doordrukken, het heeft geen zin! Al zou ze 20 messen in het paard steken, dan zou dat nog jouw probleem niet zijn. Het verbaast me echt dat er zo veel mensen die er bijna een dagtaak van hebben gemaakt om TS af te zeiken, ongelooflijk! Echt, zoek een leven of ga je lekker met je eigen paarden bezig houden. Ze vraagt iig iets dat is al beter dan dat ze niets gedaan had en was blijven rijden. Nee, ik ben het ook niet eens met sommige dingen die TS doet maar echt, enkele reacties zijn te gek voor woorden.

Oreo zal vast heel depressief worden nu hij weet (want hij leest ook mee) dat hij ingeslapen wordt. Slapeloze nachten zal hij ervan hebben. Veel huilen. Angstaanvallen. Nee! Natuurlijk niet! Dat paard beseft niet wat er gebeurt, zal in vrede gaan voordat zijn conditie erger wordt. Het paard heeft jarenlang gediend als manegepaard, heeft nog mogen genieten bij zijn huidige eigenaresse.

Maar gelukkig hebben jullie Oreo zelf ook in levenden lijve gezien :D, en kunnen jullie beter dan TS beoordelen of dit paard op is of niet. Wat zou ze zonder jullie moeten *\o/*!

Nee hoor TS, doe maar wat je zelf wilt en laat je niet bang maken door enkele bokkers hier. Het is en blijft jouw paard en jij beslist. Je maakt hoe dan ook de goede keuze voor hem, dat weet ik wel. Sterkte ermee :(:).

Tienmaal bedankt, ik wilde dit ook zeggen maar ik wilde het niet zo verwoorden. Maarrehh... dit dus.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 21:45

TS , heel veel sterkte ! Het is een moeilijke beslissen die je heb gemaakt. Soms geloof ik mijn ogen niet hoe TS en haar vader flink in de zeik wordt gezet ! En dat de TS 15 jaar jong en dat de TS zo wordt aangevallen, hoe laag kun je zijn. Ik denk ook dat TS en haar vader er alles aan heeft gedaan wat ze er aan konden doen. Een oud paard gaat geld kosten en dat kan soms heel hoog oplopen. Ik geloof niet dat een 15 jarige meisje alle kosten van de DA zelf kan betalen , dat doet haar vader.

Nogmaals heel veel sterkte TS. :(:)

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 08:28

Ik ben een stille meelezer maar ik wil de mensen die zeggen dat er opbouw mogelijk is even vermelden dat een paard met een lekkende hartklep levensgevaarlijk is.. niet alleen met rijden maar ook in de omgang. Helaas zelf eens gezien dat een dergelijk paard tijdens het rijden letterlijk dood neerviel, ook het oude paard van mijn zus had een lekkende hartklep. Dag 1 had de toen huidige eigenaaresse nog een buitenritje gereden volgende dag lag hij overleden in zijn stal.

Zover ik begrijp is oreo een enorm groot paard.. beeld je maar eens in wat er gebeurt als je staat te borstelen en paard valt om uit het niets en je kan niet op tijd wegkomen... ik kan me herinneren dat recentelijk nog een wedstrijd paard tijdens een spring wedstrijd overleden is door een lekkende hartklep.. gelukkig kon die ruiter op tijd wegkomen want je zal er maar onder komen.

Lieve Ts ik denk dat het een enorm eerlijk besluit is voor Oreo om hem rust te geven, zijn werk zit erop en ik geloof er zelf altijd in dat als je weet dat een paard niet meer beter kan worden dat je hem dan rust gunt, zonder te wachten tot het paard pijn krijgt of nog meer last.

Mensen vergeten dat 20 een flink hoge leeftijd is voor een paard van Oreo's formaat ik heb zelf ook twee van die knoeperts verzorgd nummer 1 mocht helaas maar 11 worden nummer 2 heeft net aan de 16 gered. Dus 20 jong.. ik vind voor zo een groot paard wat heel zijn leven hard gewerkt heeft dat zeker niet jong, en ik denk dat Oreo enorm blij is dat hij zijn laatste dagen bij jou uit mocht rusten en plezier mocht hebben.

En over dat gezeur over haar vader.. bahh als een mens 80 is en een nieuwe hartklep of nier nodig heeft komt hij/zij ook helemaal onderaan de wachtlijst aangezien op die leeftijd je eigenlijk al in het algemeen on the way out ben om het zo te zeggen.
Ik zou zelf ook nie meer te veel gaan rommelen met een paard van 20 met een lekkende hartklep soms is het gewoon egoistish om hun leven maar te blijven rekken terwijl er niks geen kwaliteit meer is.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 08:30

Je moet doen wat je hart zelf zegt.inslapen of op een,wei zetten.,ik wilde alleen maar in mijn vorig bericht zeggen dat je moest je hem op pensioen zetten dat je er rekening mee moet houden dat zo'n oudje met kwaaltjes enorm veel kosten. Ik zelf heb de mogelijkheid om ze op de wei te zetten. Maar van wat ik maandelijks aan haar uitgeef kan ik gemakkelijk twee pony's onderhouden. En haar verhuizen zou ik ook niet meer doen. Geeft teveel stress.

Ik,begrijp dat je vader dit niet wilt betalen of dat sommige mensen dit niet kunnen of willen.
Neem voor jezelf een,beslissing waar je je goed mee voelt.

MyKayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 08:31

TS sterkte!
Geniet nog even van je lieve reus.
Ik vind het een moedig besluit.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 08:54

Citaat:
De dierenarts is net geweest.
Er kwam uit dat hij een veel te hoge hartslag had. Een normaal paard zit tussen de 20 en 40. Oreo had 60. Verder heeft ze een bloedonderzoek gedaan. De te dikke benen konden komen door het hart.
De uitslag van het onderzoek komt morgen of maandag binnen.
Ik moet maisolie bij de muesli gaan geven. Ook gaat ze nog even op een rijtje zetten wat voor voer ik nog meer kan gaan geven.
Ik mag nog wel rijden. Ik mag in principe elke dag stappen in het bos en twee dagen draven en galopperen. Maar ik moet goed kijken naar zijn lijf. Als hij weer afvalt, is dat dus te veel.
Maar hij kan nu nog pijnvrij leven.
Maar mijn vader weet het nog niet zo goed. Want hij heeft zo iets van " als je niet kan rijden, heb je er niet zo veel aan". Ergens klopt dat ook wel, want ik wil graag trainen en verder komen. Maar ik wil echt nog geen afscheid van Oreo nemen. Maar mijn vader wil echt geen twee paarden hebben.
Dus daar moet ik nog even naar gaan kijken.

Ik denk dat TS na het bezoekje van de dierenarts al het antwoord had, maar hier emotioneel nog niet aan toe was omdat ze nog zoveel plannen met hem had.

Een pijnvrij leven kan TS hem niet bieden omdat haar vader hier geen geld aan wil uitgeven. Een rusthuis kost toch al gauw 200 euro. Wij hadden het paard aan huis staan dus alleen de voerkosten. En daar hoeft TS zich niet schuldig over te voelen. Een paard leeft in het hier en nu. Een lekkende hartklep is progressief, dus het zal alleen maar slechter worden. Zeker in de winter gaan ze het dan moeilijk hebben. Wij hebben ons oudje ook voor de winter, vlak na het weideseizoen (dan liep hij het vocht er nog wat af) laten inslapen.

En nu lekker nog een paar weken Oreo verwennen en van hem genieten.