Mijn klevende meisje moet worden beleerd/ingereden. Help!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Re: Mijn klevende meisje moet worden beleerd/ingereden. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 15:12

Aan zo iets voor de hand liggends, heb ik dus nog niet eens gedacht.... so much for a flexible brain..... Misschien is dat een mogelijkheid, ja!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 15:59

Heb nog niets aparts gelezen. Een nieuw paard geeft altijd nieuwe vraagstukken. Lessen met haar lijkt me een goed idee als je instructeur weet hoe om te gaan met een echt groen paard. Dus kalm aan en niet te veel vragen.
Leuk dat het met Jaopie zo goed ging!!

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 16:12

Fijn dat het zo soepel ging met Jaopie. Als je de mogelijkheid heb, waarom niet?? Lekker doen als je het zou kunnen (ook financieel.) Desnoods maar een half uurtje. Maar ben persoonlijk van mening dat vanaf de grond ook een mooie optie is. Als Khava idd zo goed spiegelt, zal je moeten beginnen als je zelf relaxed ben en niet als er dingen al verkeerd zijn gegaan voor je erop wil. Je inzicht is in iedergeval goed.. dus op naar meer. +:)+

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 16:40

Klinkt fijn hoor. En niks moet, leg jezelf ook niet teveel druk op, dan doe je dat ook niet bij je paarden:)
Leuk om je te volgen zo, leerzaam ook.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 17:16

terpentijn schreef:
Aan zo iets voor de hand liggends, heb ik dus nog niet eens gedacht.... so much for a flexible brain..... Misschien is dat een mogelijkheid, ja!

Haha, ik dacht inderdaad juist ook er achteraan. Vaak is voor een jong paard een half uurtje genoeg, dus dan kun je het achter je les met Jaopie plakken. Het kan je net even de handvaten geven om goed thuis aan de slag te kunnen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 22:22

En hoe gaat het nu?

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 22:29

Ben eigenlijk ook best benieuwd!
Al heeft het stormachtige weer misschien niet echt geholpen om de zaken rustig op te pakken...

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 14:38

Niets qua rijden gedaan met Khavanna, @Punz slaat de spijker op het koppetje: het was rain and storm, en Khavanna reageert - in tegenstelling tot Jaopie - wel erg hectisch op heftig en winderig weer. Zondag weer les met Jaopie, dus heb ik die maar wat meer doorgepakt. Die maakt windkracht 10 nog niet uit.

Khava is inmiddels overigens NOG onverschilliger geworden t.o.v.Jaopie z'n vertrek uit de weide.
Vanmorgen keek ze hem alleen maar een beetje na, en zelfs terwijl de jonge Friese merrie langszij daarbij hinnikte en een beetje begon rond te galopperen deed Khavanna niet mee.

Ze wil nog wel eens een vreugdekreet slaken als Jaopie weer terugkeert, maar daar blijft het bij.
Omgekeerd vindt ze moeilijker, haar zelf weghalen, ze blijft dan een paar keer aarzelend staan, maar er is weinig overredingskracht voor nodig om haar toch mee te laten komen.

Ik was niet van plan om temidden van stormwind en regen nou eens rustig met Khava te gaan werken,
want de voorwaarden moeten in dit stadium wel de grootste kans op rust en kalmte (slaagkans in positieve zin) bieden.
Ook was er niemand beschikbaar voor als ik op zou stijgen, want er moest een gecastreerde jonge hengst van en naar de kliniek gebracht en gehaald.

Dat is morgen anders, net als het weer, dus morgen staat Khavanna weer op het programma. Stukje longeren, stukje rijden.

Wish me luck!
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 24-10-14 14:43, in het totaal 2 keer bewerkt

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 14:40

Succes morgen.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 14:42

Verstandig dat je met dit soort zaken rekening houdt. Lekker met Joapie nu rijden en morgen komt Kaatje weer aan de beurt!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 14:43

Hahaha, KAATJE.....Dat ga ik haar vertellen!

jeaninedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 14:53

Wens je alle luck ! Is het weer zo erg daar? Wij hebben gisteren nog een prachtige buitenrit kunnen maken in het zonnetje (Utrecht)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 15:11

Vandaag niet meer hoor, ook deels in de buitenbak getrained en daarna een buitenrit gemaakt, maar bijv. de dag van de Zuidlaardermarkt (dinsdag) en de dag erna was het echt vreselijk. Stormen, regenen, de hele dag door.
Ben eigenlijk al blij dat ik een van de zeldzame paarden heb (Jaopie) die al dat "wild geraas" absoluut niet eng vindt en dat daar ook dan nog een buitenrit mee te maken valt in het bos hierachter. Ook toen hij jong was reageerde hij nooit anders dan anders op waaierij, maar Khava reageert er duidelijk wel op.
Logisch ook, voor haar zijn er nog zo veel dingen om aan te wennen.
Daar kan ik nou net geen ritselende bomen en krakende takken e.d. bij gebruiken, in dit stadium dat we elkaar nog aan het verkennen zijn.
Bij rustig windstil weer is ze overigens verbazend non-reactief op voorwerpen of onverwachte of vreemde zaken, dus dat geeft hoop voor de toekomstige buitenritten.
Wat dat betreft kan Jaopie weer meer spoken over zaken als opeens een afgezaagde boomstomp of een vuilcontainer die er eerst niet stond en dat soort onzin, hahaha.
Maar bij hem met je altijd opletten of het wel ECHT angst is, of weer een van zijn vele fratsen. Dat is 't 9 van de 10 keer bij hem namelijk, gelukkig heb ik hem tot nu toe in al die jaren nog altijd kunnen overhalen er toch gewoon langs te gaan

De terugkeer van Khavanna valt me al met al niet zo mee, maar ik ben vastbesloten om ook van haar te maken, wat er van te maken valt, voorlopig moeten we door deze eerste periode heen, waarin ze er aan moet wennen geregeld gehanteerd aan de longe en gereden OHZ te worden.
Dat wil ik wel in rust kunnen doen, zodat ook zij ontspanning kan vinden.

Als men zou weten wat een gelazer (ECHT gedonder!) ik jarenlang met Jaopie heb gehad indertijd (niet OHZ maar qua karakter en omgang) dan moet dit toch een fluitje van een cent zijn.....nou, laat ik het maar niet te hard zeggen...

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-14 13:06

Arghhhhh!!!
Ik vanmorgen welgemoed Khava uit het land geplukt, voorbeeldig meegelopen, ook Jaopie maakte geen misbaar bij haar vertrek, en wat gepoetst, daarna zadel er op, en aansin..... nee he, die ouwe singel van Jaopie bleek nu weer TE LANG. Hier zakte toch mijn rijbroek wel van af. Eerst singel te kort, andere singel te lang.... wat een geklier nou weer. Dus weer niet opstappen en rijden.... wrghhhh!
Zadel er dus maar weer af en drie keer ademhalen, toen maar weer gelongeerd.
Dat ging gelukkig erg goed, we raken duidelijk meer op mekaar ingespeeld.
De bodem van de longeercirkel is ook niet zo zwaar, als welke zij gewend was.
De drie gangen gingen prima, ik heb vooral het terug naar stap flink wat geoefend, omdat ze zo sjezerig is. Het liefste draaft ze.
Ook een paar keer galop draf galop draf stap geoefend, nou dat snapt ze heel aardig, natuurlijk zijn d'r overgangen nog wat lang, maar iets anders kun je ook niet verwachten van zo'n relatief jong dier die net uit de belering is gekomen.
Het is af en toe nog het moeilijkste om haar aandacht te pakken, zodat er een oor naar je toe gericht wordt, ze heeft nogal de neiging met puntige oren om zich heen te gaan lopen kijken ipv op mij te letten.
Maar ook dat wordt beter. Als ze lekker bezig is gaat ze ook met d'r tong likken.
Ook haar draf is nu wel wat normaler van tempo, ze begint een beetje haar natuurlijke tempo en tact te vinden. Nu moet ze nog echt die hals laten vallen, dat gebeurt nu incidenteel wel, maar zou vaker en langer moeten. Nu ja, kwestie van tijd, 't is ook niet zo dat ze sterren loopt te kijken.
De glinsterende frontriem die ik op haar Micklem Multi Bridle heb gezet zakte niet af, stond mooi elegant, er zit een lichte wave in, alleen staan die zilveren blingsteentjes eigenlijk niet zo mooi bij die lelijke koperkleurige
gespen van die Micklem, echt zonde, dat ze daar geen zilverkleurige gespen op hebben gemaakt, maar tsja, dat is niet een belangrijk punt in dit stadium.

Ik ga nu dus maar meteen even rondshoppen en ergens een kortere singel bestellen....

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 13:21

Super, Terpentijn. En dat rijden komt wel. Nu dus een singel vinden die iets langer is als de ene en korter is als de andere hihihi. En dat de overgangen nog niet goed gaan. Is helemaal nog niet erg, zoals jezelf ook al zegt. Dat komt straks vanzelf wel.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 13:26

Klinkt alsof je zinvol bezig bent geweest Terpentijn!! Leuk om te lezen.
En daar zeg je wat.. de bakbodem. Dat kan natuurlijk wel degelijk meespelen/meegespeeld hebben. Zeker bij een ongetraind/onbespierd dier.

Maar mooi om te lezen hoe je met haar aan het werk bent geweest, waar je mee bezig bent geweest. Lekker terug naar de basis, dat gaat zich altijd terugbetalen.

Gaat helemaal goed komen!!

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 13:55

Klinkt goed, hoor! Ze richtte zich beter op jou, luisterde beter naar de stemhulpen, wordt vertrouwder met jou in het werk. Dat zal je later onder het zadel ook weer terugvinden, misschien niet meteen maar op termijn zeker!
Gelukkig heb je er begrip voor dat dit allemaal nog moet ontwikkelen en groeien, dat kan je niet forceren. Alleen singels, die groeien dus niet... :D Misschien even vragen welke maat de singel bij CC had (mits het zadel qua maat vergelijkbaar is)?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-14 14:41

Ja, ik was -voor de verandering, haha - best tevreden over de sessie van vandaag, want zo lang er vooruitgang in zit ben ik dik tevreden: andere singel heb ik inmiddels al besteld, samen met een lading Cowboy Magic producten, want als ze binnenkort op de foto gaat moet ze er toch ook wel even mooi uitzien, en op dit moment draagt ze dus geen deken (madam heeft zomer-vliegendeken en ook blauwe winterregendeken kapot gemaakt...). Gelukkig heeft ze niet zo veel wit als Jaopie, die overigens laatst met zijn "sierlijke balletvoetjes" mijn grote fles Cowboy Magic (die nog bijna vol was) in de wei omgegooid... alles in de groene zoden verdwenen... zonde(!)...vandaar dus.
Ja, 't is stom ik weet het, want regel 1 bij Jaopie is: Plaats nooit iets binnen zijn bereik want dat GAAT stuk. Te allen tijde, en wat het ook is....

Tegen Khava heb ik vandaag na 't longeren gezegd dat ik erg trots op haar was, nu hoop ik dat ze mettertijd ook trots op zichzelf wordt, ze is ontzettend ontvankelijk voor stem en stemhulpen, zowel aanmoedigend als kalmerend, dat is fijn want ze gaat nog steeds bitloos door het leven.
Aan een bit denk ik voorlopig ook helemaal niet, dat levert zoveel spanning en stress bij haar op, ik wil nu eerst haar zelfvertrouwen opbouwen en wederzijds begrip kweken. Zodat ze kan ontspannen in de zaken die van haar gevraagd worden.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 16:11

Als ik dit zo lees Terpentijn, dan voel ik gewoon dat je steeds een stapje dichter naar elkaar komt. Begrip, vertrouwen en gelijkmatigheid moet groeien, heb je ook met die sloopgrage Joapie mee gemaakt. Ik denk, nee weet zeker, dat het 1 stap vooruit, 2 stapjes terug is de komende tijd. Maar dagen zoals vandaag zijn super en maken het helemaal leuk om te doen. (en te lezen)

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 16:19

Wat fijn dat er vooruitgang in zit! Lekker doorrommelen zonder haast :)

Wel valt me iets op Terpentijn.

Ik hoop dat ik nu niet te bot ben. Maar in je beginpost vertel je dat je Khava altijd als een teer bloemetje hebt behandeld. En dat dat misschien niet zo'n goed idee is geweest.

Nu stoere Khalamity Khava weer thuis is lees ik in je posts weer een beetje die 'teer bloemetje' houding. Ik kan het verkeerd lezen hoor. Maar een jong paard kan best met een beetje wind in een longeerbak lopen. Ook daar moeten ze gewoon aan wennen. Kijk je uit dat je niet te voorzichtig wordt? Waardoor madam onzeker wordt?

Nogmaals, ik kan het helemaal verkeerd lezen. Het is vooral de toon van je posts waardoor ik je hierop wil wijzen.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 16:31

_Mikey_ ik denk dat Terpentijn.. (correct me if i'm wrong) even op zeker speelt. Dus mega wind, hij kort door de bocht Khava in de war en onzeker, hij geïrriteerd.. Als je jezelf kent is het vaak beter om dan sommige dingen uit te stellen zodat je zo min mogelijk irritaties heb of gaat krijgen. Ik denk dat hij het juist goed aanpakt. Hij kan ook denken kom op tuttebol.. t waait, niet zeuren... ik wil jou nu longeren.. dus ga je lopen. Dat werkt averechts.
Ik heb het ook gehad.. ik moest en zou die dag lange lijnen met een paardje.. woorden gehad met mn vent.. en ohh wat snapte het paard mij niet! En ik maar katte... nee geen goed idee.. Doe ik ook niet weer.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-14 16:35

Ja, @Mikey, daar heb je zeker een punt te pakken, daar moet ik me bewust van zijn en daar op letten.
Komt ook wel een beetje dat ik vnl. in dit stadium niks verkeerd wil doen of wil laten gaan, maar daardoor kan het natuurlijk JUIST niet goed gaan.

Ik neem je opmerkingen serieus en zal daar beslist op letten, dat ik niet weer in die oude val trap.

Edit: ik zie nu dat @pipo me al weer voor was... ja natuurlijk probeer ik een beetje op zeker te spelen, waardoor ik alle voorwaarden wil scheppen om het contact en werk goed te laten verlopen, dat is duidelijk.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 25-10-14 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 16:36

En daarom ook die enorme slag om de arm. Op zeker spelen snap ik absoluut! Liever op zeker spelen dan risico's nemen! Het viel me alleen op in combinatie met de start van dit topic..

edit: Terpentijn heeft al gereageerd :)

Ha fijn. Valkuilen en voorzichtigheid zijn niet erg. Zolang we ons bewust zijn van onze valkuilen kunnen we daar bewust mee omgaan. Ik ben blij dat je er op let :D *gerustgesteld*

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 16:44

Leuk Terpentijn dat je fijn gewerkt hebt vandaag met haar. Soms moeten dingen gewoon zo zijn.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-14 17:03

Ook is een niet geringe factor : Jaopie. De jarenlange ik-en-Jaopie vergroeiing. (door enkele kennissen ook wel de Jaopie-obsessie genoemd, hahah)

Zij IS Jaopie niet, wat ik tov van hem al dan niet kan doen/zeggen/verwachten, gaat NUL op voor Khava, het is ook voor een deel Jaopie-afwennen, door wie ik zeer veel onbewuste, automatische gedragingen heb aangeleerd, die bij hem prima, maar bij Khava desastreus kunnen uitpakken.

Voor Khava is het aanleren, maar voor mij is het voor een heel groot deel de automatische Jaopie-reflexen afleren.

Als ik haar hetzelfde zou bejegenen als hem ging het toch wel radicaal fout.

Een voorbeeld: Jaopie aan de longe moet je toch wel van redelijk botte huize komen om hem te bewegen op de manier te gaan dat jij dat wilt. Hij kan op momenten even bot terugreageren. En je zelfs zwaar intimideren (if you let him).
Bij Khava is het bemoedigen, aanmoedigen, belonen, botheid zou haar daarbij de schrik op het lijf jagen.
Ik wil niet zeggen dat Jaopie een botte ongevoelige hork is, dat allesbehalve, maar hee, we zijn al een blokje of wat rond geweest, met Khava ben ik nog niet 1 blokje rond geweest.
Letterlijk en figuurlijk.

Het belangrijkste is het vertrouwen over en weer te vinden. Heb ik dat in Jaopie? O ja, inmiddels wel, maar dat heeft wel even geduurd. Ik heb dat vertrouwen in hem ook MET al zijn streken, die ken ik immers al heel goed. Die mag hij ook gerust houden, mij verrast hij er niet meer mee.

Bij Khavanna weet ik eigenlijk nog niets van hoe zij eigenlijk in wezen mekaar zit, als je dingen van haar gaat vragen, en zo lang ik dat nog aan het uitvinden ben, neem ik het zekere voor het onzekere, zodat een pril vertrouwen niet door een ondoordachte actie meteen al wordt geschokt.

Waar Jaopie het type is van "krijg ik een klap dan mep ik meteen terug" (bij wijze, nou ja, ook wel letterlijk, eigenlijk), is Khavanna meer het eigenwijze geval, maar woedend zal ze niet gauw worden.

Als ik er met Jaopie kwam, zal ik er ook met Khavanna komen. Maar dan anders.

Morgen weer les met Jaopie!