Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 10:30

jasmijn78 schreef:
Ik ben wel benieuwd naar je reactie op het filmpje van Marius Schneider.

Dat is idd ook altijd mijn mening geweest in de AR.
De galop wordt 4 takt, ipv de 3 takt, die het hoort te zijn.
Niet goed dus.
Verder zie ik veel scheefheid, van de paarden die naar binnen worden gevraagd met het hoofd (en daar wordt je echt niét rechter van als paard)
Ik mis het "glijden" van de gewrichten.
Bij beweging streef je naar een soepel verloop in de beweging.
Bij AR zie ik vaak Staccato (stotende) beweging, wat duidelijk aangeeft dat de paarden niet recht zijn, bewegen en hun skelet gebruiken waar het voor bedoeld is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 10:35

Dat dieper en ronder rijden heeft het doel ook de rug te stretchen en zo het paard losser te maken. Overigens hwn, dat is absoluut geen rollkur maar LDR. (Als je ooit een echte rollkur hebt gezien, weet je dat wel).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 10:39

Babootje schreef:
Dat dieper en ronder rijden heeft het doel ook de rug te stretchen en zo het paard losser te maken. Overigens hwn, dat is absoluut geen rollkur maar LDR. (Als je ooit een echte rollkur hebt gezien, weet je dat wel).

Bedankt. Kan ik dat zien als een soort stretchen dat bijv hardlopers doen? Dus je hiel tegen je kont trekken om je bovenbeenspier te stretchen?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 10:39

Babootje schreef:

dieper en ronder rijden, veroorzaakt in de rug en de spieren, dat het daar overbelast wordt, bij de lendenen.
Dat is al wetenschappelijk bewezen.
Je kan dus nooit, door een paard dieper en ronder te rijden de rug stretchen.
de rug is een bewegingsspier.
Het enige waarmee je je paard klaar kan rijden om de ruiter te dragen is neus naar voren en hals lang. (zonder dat het paard zo over het tempo beweegt dat hij op zijn voorhand komt.)
Diep en rond geeft spanning rond de lendenen, hals, (valse knik) en voorkomt juist dat het paard zijn achterbenen onder zijn middelpunt krijgt.
zie eerder gepost filmpje.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 10:42

jasmijn78 schreef:

Zal ik je mijn reactie vast geven: Vre-se-lijk! Zoals je zegt, geen enkele tactzuivere gang. Goed te zien bij het changement dat hij een viertact springt in de galop want het changement komt na. En dan die rukjes aan het bit.... Nogmaals, ik krijg hier echt de handen niet voor op elkaar.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 10:47

Babootje schreef:

nombrado schreef:
dieper en ronder rijden, veroorzaakt in de rug en de spieren, dat het daar overbelast wordt, bij de lendenen.
Het enige waarmee je je paard klaar kan rijden om de ruiter te dragen is neus naar voren en hals lang. (zonder dat het paard zo over het tempo beweegt dat hij op zijn voorhand komt.)
Diep en rond geeft spanning rond de lendenen, hals, (valse knik) en voorkomt juist dat het paard zijn achterbenen onder zijn middelpunt krijgt.

Jouw eerder geposte filmpje, zoals ik al eerder aangaf, heb ik gezien en ben het niet eens met jouw weergave dat Totilas in het filmpje dat ik liet zien zo zou lopen. Als je het filmpje goed bekijkt zie je juist een hoge instelling (hoofd/hals) weggedrukte rug en achterbeen dat juist niet onder de massa grijpt. Eigenlijk het AR plaatje. Snap echt niet dat je dat nou niet ziet.

Dat diep en rond rijden overbelasting in de rug en spieren geeft wetenschappelijk bewezen is is kul. Het is maar welk rapport je voorlegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 10:47

Fransje_70 schreef:
Wat ik vooral zo goed zichtbaar vind, is de goede ontspannen zit van Pedro Torres, je ziet hoe los zijn benen zijn bij zijn enkels. De goede core-spanning in zijn onderlijf, waardoor hij als gelijmd aan zijn paard zit.
Dat maakt ook dat het paard diezelfde soepele losheid en ontspanning heeft, met een doorstromende energie.
Ik vind: aan de ruiter zie je hoe zijn paard loopt. Een strakke ruiter heeft een strak paard. Een slappe ruiter een slap paard. De ruiter bepaalt voor zeg 75% (als het niet meer is) hoe het paard erbij loopt (los van aangeboren kwaliteiten van paard).
Hoe zit je eigen ademhaling, hoe is je eigen energie, hoe je houding, hoe je innerlijke (on)rust, (on)tevredenheid en niet te vergeten inzicht, zelfreflexie, oplossend vermogen etc.
Ik denk dat we veel meer onszelf moeten ontwikkelen daarin, de paarden volgen voor een groot deel zelf.
Ze kunnen al zóveel! Veel meer dan mensen denken over het algemeen. Die maken er mechanische hulpeloze robots van.

Ik bedoel dit overigens niet zweverig, maar gewoon heel concreet (voordat dit wordt afgedaan als spiegel gedoe of zo).

Dit is leuk. Ik heb eens een clinic gereden en meerdere bekeken bij David de Wispelaere, gewoon omdat hij in de buurt was en het mij wel leuk leek.

Hij hamerde bijzonder op houding en zit van de ruiter. Mijn merrie is vrij snel gespannen, ik probeer zo netjes rechtop te zitten dat ik dus ook vrij gespannen op mijn paard zit. Tijdens de les van David, moest ik echt proberen als een zoutzak te gaan zitten (bij wijze van spreken), kreeg zelfs het advies om mijn mond eens open te laten hangen ;) , (net of je niet helemaal goed bij je hoofd bent) het werkte in eerste instantie op mijn lachspieren, maar het had zeker invloed op mijn paard!

Jij moet overheersen in rust en ontspanning, was zijn advies. Soms vergeet ik dat natuurlijk weer, maar ik denk er nog vaak aan terug en pas het toe. Het werkt!

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 10:54

[***] schreef:
Dit is leuk. Ik heb eens een clinic gereden en meerdere bekeken bij David de Wispelaere, gewoon omdat hij in de buurt was en het mij wel leuk leek.

Hij hamerde bijzonder op houding en zit van de ruiter. Mijn merrie is vrij snel gespannen, ik probeer zo netjes rechtop te zitten dat ik dus ook vrij gespannen op mijn paard zit. Tijdens de les van David, moest ik echt proberen als een zoutzak te gaan zitten (bij wijze van spreken), kreeg zelfs het advies om mijn mond eens open te laten hangen ;) , (net of je niet helemaal goed bij je hoofd bent) het werkte in eerste instantie op mijn lachspieren, maar het had zeker invloed op mijn paard!

Jij moet overheersen in rust en ontspanning, was zijn advies. Soms vergeet ik dat natuurlijk weer, maar ik denk er nog vaak aan terug en pas het toe. Het werkt!

Mond openen is heel belangrijk (een goede oefening) voor het loslaten van je onderkaak, iets wat we ook graag willen bij ons paard! Het is grappig en bijzonder om te zien hoeveel invloed je lijf heeft op je paard. Die van mij is er ook onwijs gevoelig op. Als ik mijn onderrug goed bol kan houden (in feite recht, maar voor mijn gevoel bol) en goed omhoog kan komen/opvullen in mijn borst, kan zij dat ook een stuk beter. Ik doe dan ook regelmatig oefeningen om mijn lijf helemaal goed en soepel te houden.

Maargoed, beetje offtopic misschien wat betreft AR/KD :D
Laatst bijgewerkt door Rianne11_42 op 18-10-13 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 11:06

jasmijn78 schreef:

Ik heb dat filmpje al ooit eerder gezien van die zwarte en vond het zoooo vreselijk. Daarom zal ik de naam Marius Schneider nooit vergeten |( .

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 11:08

Babootje schreef:
Dat diep en rond rijden overbelasting in de rug en spieren geeft wetenschappelijk bewezen is is kul. Het is maar welk rapport je voorlegt.

het is het overbelasten van de lendenen partij en de spier die ervoor zorgt het achterbeen onder te zetten.
Misschien kan je het zelf eens testen?
hoofd op je borst..., en dan gaan hardlopen ;)

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 11:13

Babootje schreef:
Babootje schreef:

nombrado schreef:

Jouw eerder geposte filmpje, zoals ik al eerder aangaf, heb ik gezien en ben het niet eens met jouw weergave dat Totilas in het filmpje dat ik liet zien zo zou lopen. Als je het filmpje goed bekijkt zie je juist een hoge instelling (hoofd/hals) weggedrukte rug en achterbeen dat juist niet onder de massa grijpt. Eigenlijk het AR plaatje. Snap echt niet dat je dat nou niet ziet.

Even vragen voor de helderheid in de discussie, Babootje, reageer je nu op dat vimeo flimpje in je reactie?
(o.a dit filmpje )????

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 11:16

[***] schreef:
Babootje schreef:

Bedankt. Kan ik dat zien als een soort stretchen dat bijv hardlopers doen? Dus je hiel tegen je kont trekken om je bovenbeenspier te stretchen?

nee, volgens mij als je je hoofd op je borst plaatst en dan gaat hardlopen.
je stretcht dus niet je rug...

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 11:19

[***] schreef:

Ik zou het eerder vergelijken met het brengen van je knie naar je borst bij het hardlopen ;)

Overigens heb ik na een auto-ongeluk vaak nekklachten. Van de fysio moet ik dan ook regelmatig rechtop zitten en dan mijn kin intrekken. Als ik dit op de juiste manier doe dan voel ik mijn nek en rugspieren oprekken en op die manier worden ze losser. Dat helpt echt heel goed. Ik kan mij voorstellen dat het dieper en ronder rijden van paarden een soortgelijk effect heeft.

nombrado schreef:
isschien kan je het zelf eens testen?
hoofd op je borst..., en dan gaan hardlopen

Probeer dan eens je knieën te heffen tijdens het hardlopen met je hoofd helemaal achterover. Dat gaat niet. Gaat veel makkelijker als je je kin richting je borst brengt.

nombrado

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 11:37

Hoofd achterover?
waar zie jij het hoofd achterover bij het paard van het filmpje?
Hoofd , hals, rug hoort gewoon recht. Net als wij mensen horen hard te lopen.
we zijn niet met de paarden stilstaand aan het stretchen. We zijn aan het bewegen.
Wat daarbij belangrijk is is de rechtheid vanuit het bekken. Het hoofd , hals en rug en buikspier als bewegingsspier, komt vanzelf.

Bij het intrekken van je kin, op de goede manier, blijft je rug /nek wervels recht. Niet gebogen naar voren.
Dat is ook hoe de fisio het bedoeld
Met een bit in de mond van het dier, krijg je dit nooit voor elkaar. (zonder buiging in de halswervels)
Het valt me weer op, dat iedereen zoveel aan de voorkant, hoofd, aanleuning e.d bezig is, en veel te weinig met de achterkant.
Het komt op mij over, alsof je als mens eerst je hals nek, rug moet trainen, alvorens je gaat hardlopen....en dus je hele basis, (beenspieren/bekken) helemaal vergeet.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 11:45

Ik houd me even afzijdig van de LDR discussie.

De viertakt galop wordt in de AR gebruikt als oefening. Hiervoor is echt verzameling (en ruggebruik) nodig. De viertakt galop zoals we hem kennen op verkeerde manier is inderdaad niet gewenst. Ook in het filmpje dat hier eerder gepost is door Nombrado wordt gezegd dat viertakt galop niet juist is. In het filmpje laten ze de viertakt galop ook zien, deze komt voort uit absolute oprichting en strakke rug, waardoor de achterhand niet goed onder kan komen. Gevolg is de viertakt, waarbij binnenachterbeen en buitenvoorbeen gelijktijdig de grond raken. Marius Schneider laat ook de viertakt galop zien, maar dan als oefening (galoparbeid). Kijk maar eens naar het verschil. Ja ok, de horizon is scheef maar dan nog zie je een totaal andere beenzetting en gebruik van het lijf (achterhand, rug, hoofdhalshouding). Hier een still van hetzelfde moment/dezelfde galopfase.

Afbeelding

Over het AR gebeuren en stelling vragen tijdens het longeren. Dit wordt aan de longe gedaan aan de kaptoom, op de middelste ring. Op DIE manier wordt er niets geblokkeerd. Als je er op zit en met je binnenhand aan 1 kant van het bit vraagt/trekt blokkeer je het paard wel op (ondertreden van) het binnenachterbeen. Het paard zal dan gaan kantelen of zich vastzetten omdat het slechts eenzijdig aan de kaak gevraagd wordt met de hand. Door de longeerlijn aan de middelste ring van de kaptoom vast te maken vraag je stelling van het hele hoofd vanaf het midden van de neus, zodat vanuit de atlas de stelling (draaiing) plaatsvindt. Dan kan het achterbeen ook gewoon ondertreden, mits er ook sprake is van lengtebuiging op de volte.

Het over de schouder vallen hoor je heel vaak. In de meeste gevallen gebeurt dit toch niet. Kijk maar eens heel goed. Het buitenvoorbeen staat in de meeste gevallen loodrecht/verticaal onder het lichaam/de borst. Ik denk dat het gezichtsbedrog is door de stelling die hier meer gevraagd wordt, dan je in de reguliere dressuur gewend bent. Misschien ook nog gezichtsbedrog doordat je door de lengtebuiging de binnenheup al goed kan zien en het net lijkt alsof het paard naar buiten gaat vallen. Het paard is meer gebogen en daardoor lijkt het continue over de schouder te vallen.
Hier zomaar wat stills uit filmpjes van een longeergoeroe (links) en vanuit AR (rechts).
Het verschil in verticale balans is duidelijk te zien. Van het bruine paard rechtsonder zou je kunnen zeggen dat het binnenvoorbeen wat schuin staat maar je ziet aan het buitenvoorbeen dat de afloop van de beweging niet over de schouder gaat. Het midden van de hoef zal richting de cirkel gaan wijzen. Ook hier zie je duidelijk die binnenheup en vandaar misschien het idee dat hij over de schouder gaat vallen.

Afbeelding

Ook heb ik eens wat stills gemaakt van het filmpje van Jossy, het zijn achter elkaar opvolgende beelden. Op foto 1 denk je 'ooeehh die gaat over de schouder!' Het volgende beeld laat zien dat dat niet het geval is, Jossy vraagt daar een travers op de volte van het paard. (we moeten dus ook wel echt kijken naar WAT er gevraagd wordt!) Op foto 2 wordt de travers al ingezet, foto 3 en 4 is travers, vanaf foto 5 wordt het paard weer gevraagd uit de travers te komen richting vw-nw (je ziet dit ook aan de hand van de longeur). Als je naar foto 6 kijkt zou je misschien aan de buiging van het paard ook kunnen zeggen dat ie TE gebogen is en over de schouder zou moeten vallen, maar ook hier niet het geval omdat het paard prima in evenwicht is, met stelling en lengtebuiging en ondertredend achterbeen (anders zou hij WEL over de schouder vallen). Dat ie in evenwicht is zie je aan de volgende pas op foto 7.
Afbeelding

En dat er in de praktijk paarden zijn die WEL over de schouder vallen, natuurlijk! Ik wil hiermee dus niet beweren dat het nooit gebeurt.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 12:29

Ansie schreef:

De viertakt galop wordt in de AR gebruikt als oefening. Hiervoor is echt verzameling (en ruggebruik) nodig. De viertakt galop zoals we hem kennen op verkeerde manier is inderdaad niet gewenst. Ook in het filmpje dat hier eerder gepost is door Nombrado wordt gezegd dat viertakt galop niet juist is. In het filmpje laten ze de viertakt galop ook zien, deze komt voort uit absolute oprichting en strakke rug, waardoor de achterhand niet goed onder kan komen. Gevolg is de viertakt, waarbij binnenachterbeen en buitenvoorbeen gelijktijdig de grond raken. Marius Schneider laat ook de viertakt galop zien, maar dan als oefening (galoparbeid). Kijk maar eens naar het verschil. Ja ok, de horizon is scheef maar dan nog zie je een totaal andere beenzetting en gebruik van het lijf (achterhand, rug, hoofdhalshouding). Hier een still van hetzelfde moment/dezelfde galopfase.

[ Afbeelding ]

Ik haak hier even op in.
Allereerst heb je het eerste plaatje gepakt van het filmpje waarin wordt uitgelegd wat er gebeurd met een tegengehouden paard aan de voorzijde
het moment is dus niet gelijk
verder probeer je hier een verzamelende galop te vergelijken met een arbeidsgalop
Alleen klopt de verzamelende galop zeker niet, omdat het dragende achterbeen NIET onder het bekken staat. Het is dus geen juiste gedragen verzamelende galop.
Het achterbeen is achter de massa (dragend) kan je pas over verzamelende galop praten. Die is nog steeds in 3 takt
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 12:40

jasmijn78 schreef:
[***] schreef:

Ik zou het eerder vergelijken met het brengen van je knie naar je borst bij het hardlopen ;)

Overigens heb ik na een auto-ongeluk vaak nekklachten. Van de fysio moet ik dan ook regelmatig rechtop zitten en dan mijn kin intrekken. Als ik dit op de juiste manier doe dan voel ik mijn nek en rugspieren oprekken en op die manier worden ze losser. Dat helpt echt heel goed. Ik kan mij voorstellen dat het dieper en ronder rijden van paarden een soortgelijk effect heeft.

nombrado schreef:
isschien kan je het zelf eens testen?
hoofd op je borst..., en dan gaan hardlopen

Probeer dan eens je knieën te heffen tijdens het hardlopen met je hoofd helemaal achterover. Dat gaat niet. Gaat veel makkelijker als je je kin richting je borst brengt.

Sorry, ik was waarschijnlijk niet helemaal duidelijk. Ik bedoelde NIET de vergelijking te maken met dezelfde spieren mens/paard, maar gewoon het doel van stretchen 'an sich'.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 12:43

travers (of wat het moet lijken) wordt hier uitgevoerd vanuit de voorhand....en dit hoort vanuit de achterhand gereden te worden (kan ook niet anders als het paard uit balans getrokken wordt, door het hoofd extreem naar binnen te buigen )
Afbeelding

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 12:53

nombrado schreef:
Ansie schreef:

[ Afbeelding ]

Ik haak hier even op in.
Allereerst heb je het eerste plaatje gepakt van het filmpje waarin wordt uitgelegd wat er gebeurd met een tegengehouden paard aan de voorzijde
het moment is dus niet gelijk
verder probeer je hier een verzamelende galop te vergelijken met een arbeidsgalop
Alleen klopt de verzamelende galop zeker niet, omdat het dragende achterbeen NIET onder het bekken staat. Het is dus geen juiste gedragen verzamelende galop.
Het achterbeen is achter de massa (dragend) kan je pas over verzamelende galop praten. Die is nog steeds in 3 takt
[ Afbeelding ]

Ik begrijp wat je bedoelt, maar ik denk dat jouw foto er niet mee te vergelijken is omdat het nog net een galopfase eerder is. Steun op buitenachterbeen, bijna over naar de volgende galopfase. Mijn foto's zijn van die volgende galopfase, dat het binnenachterbeen al geland is en dan kan het haast niet anders dan dat het paard al een stukje voorover is gekanteld waardoor het buitenachterbeen niet meer helemaal onder het bekken staat, het is dan immers al niet meer het dragende achterbeen.

En dat het op de eerste foto geforceerd is door de absolute oprichting is nu juist mijn hele punt. DAN krijg je een ongewenste viertakt galop, omdat het paard(enlijf) niet meer anders kan. In de AR wordt het BEWUST gevraagd van het paard. Vandaar ook het verschil in uitvoering wat mooi te zien is op die twee plaatjes (een viertakt voortkomend uit een geforceerd iets dus ongewenst of gewenst omdat het bewust gevraagd is door de ruiter).
Laatst bijgewerkt door Ansie op 18-10-13 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 13:11

Nog even terug op dat LDR: een paard in hoge hoofdhouding heeft idd ook vaak veel spanning, maar achter de loodlijn ziet het paard niet meer waar ie loopt, behalve vlak voor zich, wat natuurlijk voor stress, adrenaline en spanning zorgt. Dat wil je natuurlijk niet als je een gezond paard wilt (tenzij je wilt indruk maken op een jury, desnoods ten koste van de gezondheid van je paard, maar ik hoop dat de meesten hier een andere mentaliteit hebben).

Bovendien ga je, als je achter de loodlijn gaat, de rug van het paard overstrekken en gaat het bekken verkeerd om kantelen, krijg je juist het omgekeerde van wat de bedoeling is. Dus als je oefeningen zoekt om de rug van je paard los te maken, ga dan balkjes draven, of netjes ontspannen voorwaarts-neerwaarts rijden VOOR de loodlijn, zal je paard veel gelukkiger mee zijn.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 13:14

nombrado schreef:

Bedoelde je dit als voorbeeld van een correcte galop? Ben zeker geen galopspecialist, maar mij lijkt het alsof het achterbeen eerder naast de massa komt.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 13:55

hwn schreef:
nombrado schreef:

Bedoelde je dit als voorbeeld van een correcte galop? Ben zeker geen galopspecialist, maar mij lijkt het alsof het achterbeen eerder naast de massa komt.

kijk eens naar het linkerachterbeen?
die dus op de grond staat.
je kan 1 lijn zetten van boven naar onder...
dat is het dragende achterbeen.

Het gaat hier over verzamelende galop en het andere geposte plaatje van de AR paard.
Dat paard had dit namelijk niet, wat resulteert in een 4 takt galop (als je dus met een niet verzameld paard langzaam galopeerd , gaat het in 4 takt)
dat is oa mijn bezwaar bij de AR

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 14:11

nombrado schreef:
travers (of wat het moet lijken) wordt hier uitgevoerd vanuit de voorhand....en dit hoort vanuit de achterhand gereden te worden (kan ook niet anders als het paard uit balans getrokken wordt, door het hoofd extreem naar binnen te buigen )
[ Afbeelding ]

Waaraan zie je op deze foto's dan dat het paard uit balans is?
En vanuit de voorhand? Op het filmpje is meerdere keren te zien dat deze man de oefeningen vooral vraagt via lichaamstaal. Hij laat het paard vanuit zijn lichaamstaal wat terugkomen (zwaartepunt naar achter verplaatsen) en vraagt dan met zijn zweep het buitenachterbeen onder (=zweep omhoog wijzend naar buitenachterbeen zie je in het filmpje). Lengtebuiging had hij al door de volte. Zou niet eens weten hoe je een travers vanuit de voorhand vraagt eigenlijk. Het begint toch altijd nog met lengtebuiging..
Dit paard heeft de hulpen voor travers geleerd vanaf de grond. Uitkijken dat het geen trucje wordt. Dus als trainer zal je altijd kwaliteit moeten vragen, zodat het paard niet gewoon de kont zonder lengtebuiging naar binnen gooit en op die manier door blijft banjeren.
Ofwel, het paard reageert op de hulpen voor travers en dan vraag je kwaliteit, beetje meer terugkomen, meer achterbeen enz. Zodoende zorg je er voor dat het niet enkel een trucje is maar training. En dat kan zo aan de hand ook prima.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 14:25

nombrado schreef:
[ Afbeelding ]

kijk eens naar het linkerachterbeen?
die dus op de grond staat.
je kan 1 lijn zetten van boven naar onder...
dat is het dragende achterbeen.

Het gaat hier over verzamelende galop en het andere geposte plaatje van de AR paard.
Dat paard had dit namelijk niet, wat resulteert in een 4 takt galop (als je dus met een niet verzameld paard langzaam galopeerd , gaat het in 4 takt)
dat is oa mijn bezwaar bij de AR

Zie jij dan geen verschil tussen die twee plaatjes? Ongewenst (omdat het niet anders kan) en gewenst (omdat het bewust gevraagd wordt voor training achterhand). De zgn. schoolgalop.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 14:38

welke 2 plaatjes bedoel je nu?