Van veel belovende dressuur hengst tot probeem paard. TIPS!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 17:58

Dat het oh sh*t moment gas open betekent is uiteraard niet zo heel gek. Vluchten is de meest natuurlijke optie voor een paard (naast freeze, fight & faint).

Voor jou dus ook wel een aandachtpunt en een overweging die je moet maken bij het achterwege laten van een body protector. Want zijn oh sh*t moment resulteert nu dus wel in gebrek aan controle. Paarden die willen rennen kun je het beste op een volte zetten. Als dat beter gaat kun je een slangenvolte of van hand veranderen op de volte door een S toevoegen. Bochten zijn namelijk zwaarder om te rennen voor een paard. Zodra hij dan weer in draf of stap over gaat kun je weer gebroken lijnen/rechte lijnen rijden. (In draf zou ik voor een gebroken lijn kiezen, in stap voor rechte lijnen)

Welke figuren heb je gereden in de galop?

DDDara

Re: Van veel belovende dressuur hengst tot probeem paard. TIPS!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 20:04

Tot nu toe alleen maar voltes....... het is een super scheef paard dus al te veel bijzonder figuren kan ik niet rijden

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 16:24

En weer een Up-date:

Na de vorige keer waarin mijn reus dus weer een beetje paniekerig was had hij vandaag geen zin meer me te laten opstappen........ Dit was natuurlijk wel weer te verwachten.....
Want er hoeft maar 1 keer iets in zijn hoofd fout te gaan en je kan meteen weer heel wat stappen terug.

Dus toen ik vandaag op wou stappen kwam de hele trucedoos weer te voorschijn..... Naar voren weg lopen, opzij draaien, achterwaarts lopen. Eerst ben ik rustig aan begonnen hem weer achter uit te zetten zo als ik dat ieder keer deed. Dit werkte niet voldoende toen heb ik hem bij het zijwaarts weg draaien maar in "mijn tempo" een keertwending om de voorhand laten doen. Maar toen ook dat niet het juiste resultaat had heb ik gewoon de zijkant van het zadel vast gepakt....... om die NIET meer los te laten. Toen die na misschien wel 40 rondjes draaien door had dat ik nog steeds op de zelfde plek ten opzichte van hem stond heeft hij het maar op gegeven.
Ik ben toen op mijn krukje gaan staan en heb gedaan als of ik opsteeg..... om het uiteindelijk niet echt te doen. Toen heb ik hem weer mee genomen verder op weer geprobeerd nu was hij het na een paar rondjes al zat en stond hij weer stil. Zo kon ik uiteindelijk toch wel netjes opstappen.

Toen heb ik even kort gereden (met 2 zwepen) het ging eigenlijk beter dan ooit. 1 keer galoppeerde hij aan maar binnen een paar tellen had ik hem terug in draf. Verder kon ik voltes en achtjes rijden en strekte hij zijn hals ontspannen naar beneden. Na nog een paar over gangen stap-draf en draf-stap heb ik hem aan de hand uitgestapt.

Nu moet ik kiezen of ik dit morgen nog een keer zal herhalen, na het opstap probleem. Want als je het zonder rust dag doet blijft het eerder hangen. Of dat hij zo als altijd morgen vrij is en pas na een rustdag weer aan het werk gaat wat over het algemeen beter voor hem werkt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 16:37

Bionda86 schreef:
Nu moet ik kiezen of ik dit morgen nog een keer zal herhalen, na het opstap probleem. Want als je het zonder rust dag doet blijft het eerder hangen. Of dat hij zo als altijd morgen vrij is en pas na een rustdag weer aan het werk gaat wat over het algemeen beter voor hem werkt.

Allereerst complimenten hoe je dit weer hebt aangepakt. Trainen van paarden kan een stap vooruit zijn en een aantal stappen terug, en soms blijf je ergens in hangen en zie je het even helemaal niet meer zitten. Doorzetten! Fijn dat je de rust weer hebt bewaard, en het uiteindelijk wel weer goed ging.

Ik snap alleen je laatste zin niet, als je doorgaat blijft het eerder hangen en als je een dag rust geeft werkt het beter voor hem?

Zelf zou ik de routine proberen op te zoeken, dus dagelijks op- en afstappen. Je hoeft net veel te doen qua rijden, maar het feit dat hij in het zadel moet laten moet een gewoonte worden. En die routine onderbreek je door een rustdag.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 17:33

Bionda86 schreef:

Klopt het staat er nog al vaag ik bedoel eigenlijk dat je min of meer weet dat een paard van herhaling leert hier doelt CA ook altijd op. Hij zegt als je maar 4 dagen in de week tijd hebt om te trainen doe het dan 4 dagen achter elkaar.

Maar ik merk heel erg met hem dat hij alles veel beter doet wanneer hij een rustdag heeft. Sinds ik hem om de dag laat werken (dus 1 dag werken, en 1 dag alleen wei) is hij veel makkelijker geworden. Zo kan ik hem nu gewoon pakken zonder hem te moeten vangen en komt hij ook niet meer in protest bij het opzadelen.

Dus eigenlijk wil ik de routine houden van dag werken dag vrij voor de komende tijd...... maar omdat ik juist vandaag tegen een probleem aan liep wat ik uiteindelijk wel netjes heb weten op te lossen vraag ik me dus af waar ik voor deze dag slim aan doe.
Toch even een herhaling morgen zodat het blijft hangen.... of juist gewoon mijn routine van om de dag die goed voor hem werkt aan houden.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 18:12

Ik zou gewoon voor de routine gaan. Ja, er was even een momentje maar uiteindelijk ging het heel erg goed! Een rustdagje kan een paard juist de tijd geven om het even te laten bezinken zeg maar. En je gaf zelf ook al aan dat hij het daar beter op doet.
Dan is het toch juist alleen maar logisch dat je hem een dagje vrij geeft zodat je de dag daarna weer beter aan de gang kan?

Ik denk dat je beter naar het succes kan kijken, dan naar het probleem en daarvoor de routine omgooien.

Ik vind het wederom echt klasse van je dat je de dingen zo kalm en doordacht aanpakt _/-\o_

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 19:13

Als je gewoon bent om altijd dag werken, dag rust te doen, dan zou ik dat niet direct veranderen.

Wil je het toch per sé es "oefenen", dan kan je hem morgen gewoon opzadelen, netjes opstappen, daarna weer afstappen, afzadelen en gedaan, da's ook een mooie beloning voor hem.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 19:48

Ik ga me gewoon aan me routine houden.

Morgen gewoon naar de wei en zaterdag weer rustig aan beginnen!

Soms is het zo prettig als iemand even mee denkt dat ik niet altijd alles alleen hoef te beslissen.

THANX

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 10:44

Jij moet doen wat jij denkt wat het beste werkt bij je paard en zo te zien aan je berichten heb je hem goed door, succes.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-13 20:04

Up-date:

Het kan wel saai worden nu denk ik.

Maar vandaag was het opstijg probleem zo als min om meer verwacht veel erger dan voorheen...... het beest is zo slim die rondjes ik denk dat ik er vandaag wel een paar 100 heb gedraaid....
Ik heb er zeker langer naast gedraaid dan dat ik er op heb gezetten.
Toen ik vandaag voor het eerst de mogelijkheid kreeg om op te stijgen na zeker 10 minuten rond tollen en van me weg draaien, ben ik er op gaan zitten heb ik 1 volte gestapt en ben ik er weer af gegaan, om het weer opnieuw te proberen.....
En weer heb ik denk ik wel 10 minuten rond gedraaid en allerlei oefening gedaan tot de volgende mogelijkheid zich voor deed om op te stijgen. Dit keer heb ik het bij wat schijnbewegingen op me krukje gehouden. Om dit vervolgens nog heel wat keer te herhalen af en toe er echt op paar passen stappen en er weer af. Na de eerste 2 keer die 10 minuten of meer duurde werd het uit eindelijk wel steeds wat makkelijker al geef hij echt niet snel op (MAAR IK OOK NIET)
Toen ik uiteindelijk een 2 tal keer netjes kon op stijger ben ik even kort gaan rijden.
Het rijden ging echt super eigenlijk kreeg ik meteen van het begin al de kans hem te laten ontspannen. Zelfs lukte het redelijk de overgang naar draf in een redelijk ontspannen houding te rijden en eenmaal in draf kon ik hem echt lekker laten ontspannen!
Ik heb er bewust niet te veel werk van gemaakt max 2 a 3 keer aan gedraafd toen meteen weer afgestapt aan de hand uit gestapt om uit eindelijk nog 1 keer het opstijgen te oefenen en toen hij heel netjes bleef staan heb ik het bij een schijnbeweging op het krukje met me voet in de beugel gehouden!

Al met al weet het paard wel hoe hij mij bezig moet houden, hij heeft blijkbaar door dat ik tijd over heb nu me merrie kreupel is want hij weet mijn dag aardig te vullen.........
Maar ik moet toegeven ik blijf het leuk vinden, en de moeilijke momenten maken de goede momenten EXTRA fijn!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 20:08

Een tipje, omdat hij je zo te zien nu heel erg aan het uitproberen is bij het opstappen. Neusje naar de andere kant van het lijf buigen, zoals het oefenen van de ORS. En daar houden. Tijdens het opstappen. Kan hij niet wegdraaien, maar draait naar je toe. Ziet hij ook de beweging van je been niet dus bereid hem voor dat je op gaat stappen. Als hij gaat draaien en naar je toe gaat draaien wordt wat moeilijk met een opstapje, dus als het kan, probeer het zonder. Las een sessie in met alleen maar opstappen. Erop, en eraf, erop en eraf. En als het je lukt, van beide kanten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 21:06

Cassidy schreef:
Een tipje, omdat hij je zo te zien nu heel erg aan het uitproberen is bij het opstappen. Neusje naar de andere kant van het lijf buigen, zoals het oefenen van de ORS. En daar houden. Tijdens het opstappen. Kan hij niet wegdraaien, maar draait naar je toe. Ziet hij ook de beweging van je been niet dus bereid hem voor dat je op gaat stappen. Als hij gaat draaien en naar je toe gaat draaien wordt wat moeilijk met een opstapje, dus als het kan, probeer het zonder. Las een sessie in met alleen maar opstappen. Erop, en eraf, erop en eraf. En als het je lukt, van beide kanten.

Maak niet teveel schijnbewegingen want dan weet hij ook niet waar hij aan toe is, opstappen is opstappen en bovenstaande zijn goede tips.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 22:10

Wat Cassidy zegt vind ik een goeie. Je bent daarmee namelijk slimmer dan je paard. En dat is volgens mij wat hij nodig heeft. Hij heeft al snel je tactieken door, zorg dus dat je overal een antwoord op hebt die hij niet verwacht. (Zoals je toen ook deed met het zadel vastpakken en niet loslaten, dat verwachtte hij toen ook niet)

Wat ik ook wel weer zou doen is niet teveel hameren op het probleem. Herhaling is uiteraard goed, maar bij een terugval zou ik ook de leuke associaties met het zadel er in houden. (Hem dus bijvoorbeeld op de vrije dag opzadelen, opstappen en naar de wei rijden bijv.)

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 10:47

Ik vind jou een topper, hoe veel tijd en energie maar vooral geduld die je in hem steekt. Ik durf te wedden dat je dat later dubbel van hem terug krijgt...ik denk dat je er een dankbaar paard aan overhoudt.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 16:44

En weer een UP-DATE:

Het gaat echt extreem goed met me kanjer!!!
Hij is onwijs braaf geworden, relaxt en gewoon best betrouwbaar en wat stabieler!

Vorige week heeft hij weer een paar daagjes vrij/rust gehad en van het weekend weer begonnen nog steeds lekker om de dag. Het rijden stelt nog steeds niet veel voor als hij het gewoon netjes doet dan is die eigenlijk zo klaar maar zo blijft het ook leuk.

Verbeteringen.
* Geen angst meer voor de zwepen met rijden
* Staat (snel) stil bij opstijgen
* Stapt en draaft ontspannen rond
* Gaat niet meer zomaar aan de kletter (tijdens het geen hij nu kent)
* Zweet niet meer van de stress
* Trekt niet meer keihard de teugels uit mijn handen (dit deed hij altijd en vooral met bit om de druk uit zijn mond te krijgen hij trok zo hard dat je er bijna voorover af ging en dan waren de teugels zo lang dat meteen je hele "aanleuning" < voor hoever die er was> weg was en dan kon die het je heeeeel moeilijk maken. Dit is hij bitloos ook heel lang blijven doen ik denk dat het gewoon een aangeleerde tik was maar nu is dit ook echt helemaal over en verdwenen)

Vandaag ben ik voor het eerst in een andere bak/rijbaan op ons terrein gaan rijden, dus niet de oude vertrouwde die aan zijn paddock grenst. En dit ging echt super ook gewoon ontspannen en relaxt hals laten vallen....... zelf opstijgen ging makkelijk! Dus het kwartje begint toch echt te vallen.

Wat wel jammer is, is dat sinds de ijzers er weer af zijn, zijn hoeven weer onwijs zijn gaan brokkelen....... dit was natuurlijk te verwachten het waren al brokkel hoeven en nu met de nagelgaten wordt het er niet beter op.....
Iedere keer als het ergens begint te scheuren vijl ik het het zelf bij...... Ik heb echt alles behalve talent...... ik lig helemaal open omdat ik in me handen vijl al heb ik handschoenen aan.... Maar ook hier bij is hij zo ontzettend braaf ik kan bij wijs van spreken zijn benen in me nek leggen als ik met hem bezig ben.
Terwijl hij bij de smid soms nog best wel is moeilijk doet.

Dus als iemand nog een goude tip heeft tegen brokkel hoeven????
Bijvoeren of Smeren (wat smeer ik zomers en wat swinters en wat met droog weer en wat met nat weer)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 16:50

Wat fijn dat ie het zo goed doet. Super!
Dat vijlen ken ik. Doe je het wel met twee handen? Brokkelhoeven heb ik geen tip voor helaas. Ze zeggen ooit wel eens biotine bij voeren, maar of het echt helpt, weet ik niet. Nu met de droogte proberen om hem regelmatig in natte grond (modder) te zetten. Bijvoorbeeld bij de drinkensbak zorgen dat het modderig blijft of iets dergelijks.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 16:51

Super dat het zo goed gaat! Niet te lang qua rijden op een niveau blijven hangen, probeer te voorkomen dat hij zich gaat vervelen. Blijven uitdagen!

Wat betreft de brokkelhoeven: ik zou niet zo snel smeren, hoeven dagelijks met water natmaken, hoefvet alleen werkt niet. Eventueel na natmaken met water de hoeven invetten, dat sluit het water in. Mocht je wel wat willen proberen (zelf geen ervaringen mee): probeer rainmaker, daar hoor ik goede dingen over.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 18:57

Modderpoel in de bak maken en hem daar elke dag een kwartier/twintig minuten in laten staan.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 19:55

Oh wat super dat het zo lekker gaat! *\o/*

De brokkelhoeven zijn gewoon een kwestie van tijd. Tot die tijd zou ik niet insmeren met vet oid. Ik zette mijn paard inderdaad ook in een modderpoel voor 15 min. (tijdens het poetsen) en daarna even afspuiten. (modder niet laten zitten, want dan droogt het op en trekt het het vocht juist weer uit de hoeven).
Dagelijks eventjes over verhard wegdek lopen helpt ook om het proces van sterke hoeven te versnellen.
Biotine is inderdaad een voedingsstof wat de hoef, huid en vacht ondersteunt. Al weet ik niet hoelang je dat moet geven voor het effect heeft.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 20:10

Biotine is een commercieel praatje: het werkt wel, maar dan IN de hoef groei van bovenuit (de kroonrand dus), dat duurt dus eeuwig voordat je aan de hoefrand (onderaan) eens eventuele resultaten ziet. Een half jaar!
Verder zijn"brokkelhoeven" idd een kwestie van tijd en zeer secuur bijhouden leer zelf de eerste beginselen van "cracks" bijvijlen, of indien financieel mogelijk:investeer in een goede smid die elke 6-7 weken de boel opschoont en bijhoudt. Vergeet niet dat je paard een HOEFdier is.

Met vet insmeren is iets uit de Middeleeuwen, ik begrijp niet dat er nog mensen zijn die dit doen: Vet en Vocht verenigen zich toch niet? Vet stoot water(vocht) juist af! Waterdruppels rollen van een vet oppervlak af.
Er worden goede tips gegeven voor vochtopname in de hoef (in voorgaande post o.a.)

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 20:19

Ik zou zeggen concentreer je tevens op een optimaal werkend spijsverteringskanaal, zodat voedingstoffen zo goed als mogelijk opgenomen kunnen worden en hun werking kunnen doen. Van binnenuit is het devies, wat mij betreft.

De andere kant ben je al druk mee bezig, d.w.z. het geven van zorgvuldige, consequente en liefdevolle aandacht, dag in dag uit!

Al met al het streven naar een zo goed en ontspannen mogelijk leefklimaat voor je paard.

Dat alles voor kwalitatief goede hoeven. *D

Havik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 20:40

Hi petje af hoor waar jij mee bezig bent ga zo door.
Wat ook helpt is een scheutje zonnebloemolie door het voer doen is ook erg goed voor zijn vacht.
Succes

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 13:57

Ik ben heel blij voor jullie dat het beter gaat. Ga zo door en veel succes nog.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 18:11

En weer een dodelijk saaie (maar voor mij hele fijne) up-date:

De 1 na laatste keer dat ik er opzat was er voor het eerst iemand anders die te gelijkertijd met mij ging rijden. Op zich zag ik daar helemaal geen probleem in alleen toen de andere ruiter al aan het draven was (in de kleine bak dus dicht op mij heen) was het opstappen natuurlijk wel weer even een uitdaging.
Toen ik er eenmaal opzat was hij echt gewoon super braaf alleen het vervelende was dat de andere ruiter nog al aan het klikken was (tong klikken van doorlopen), en bij CA betekend klikken GAAN. En het andere paard zag leeuwen in de bosjes. Dus tijdens het rijden voelde ik echt continue spanning bij hem, hij in geen 1 keer in een hogere versnelling gegaan maar het was duidelijk dat hij niet helemaal wist wat hij er mee moest. Hij was wat onrustig en gehaast, daarom heb ik toen wel besloten me zwepen even te laten voor wat het was. Maar uiteindelijk heb ik toch netjes rond gestapt en gedraafd, bij de klikkende ruiter.

De laatste keer dat ik er opzat vond ik dat het wel tijd was voor iets nieuws, nu onze draf iedere keer een zuivere 2 takt is, was het tijd om aan de galop te beginnen. Overigen moet ik me hulpen echt heeeeeeeeeeel klein houden anders is die meteen de kluts kwijt maar toen ik gewoon ging zitten en eigenlijk gewoon aan de galop dacht sprong hij super netjes aan, (ik leg overigens wel me been in de houding voor de juiste galop maar zonder ook maar een enkele druk uit te oefenen)
De galop ging eigenlijk echt helemaal super zelfs hier ik liep hij in ontspannen houding lekker met ze hals lang en laag. Het terug rijden wat ook gewoon zitten en denken aan de draf. Andere kant op ging eigenlijk net zo makkelijk....... Dus het lijkt allemaal echt de goede kant op te gaan.

De bochten gaan vooral in draf echt als een motor....... maar goed als stap draf en galop er straks weer goed op zit gaan we de boel een beetje bijwerken.....

Ik zal is kijken of het lukt een filmpje van ons te maken zodat jullie kunnen mee gluren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 18:26

FIjn dat het zo goed gaat, wel vervelend dat je tegen het probleem aanloopt dat de andere ruiter geluiden maakt waar jouw paard geleerd heeft om op te reageren. Je zou er aan kunnen denken om de ander erop te attenderen dat hij ruis produceerd voor zijn eigen paard als hij alleen maar klikt maar geen reactie eist.