Opnieuw leren rijden deel 4 - salsa dansen met je paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:44

:j wat gaan jullie hard!!
hallo susanne, natuurlijk!
mooie fotos gezien en jarco kwam langs, we gaan lekkerrrr, oh ja en ankem zag ik ook weer! goed man , een passend zadel, dat zal schelen :j fijn!

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:45

Imre ik vind het echt niet zo raar dat je zo zit op een wegschietend vreemd paard op het strand.

Ik zou de lat niet te hoog leggen maar gewoon je eigen paard als uitgangspunt nemen. Wanneer het daar gewoon altijd goed gaat wordt het denk ik vanzelf makkelijker op een vreemd paard.
Ik merk dat het steeds makkelijker wordt als je maar gewoon doorgaloppeert. Niet stoppen na een paar rondjes maar gewoon (minstens)een kwartier galopperen.
Het is natuurlijk ook zo dat je paard wel ontspannen en verzameld onder je moet lopen anders wordt het wel erg lastig. En hoe meer/langer je galoppeert hoe meer je paard ook de kans heeft om in een ritme te komen waardoor jezelf en je paard ontspannen.
Op het strand moet je ook wel verlicht zitten, ik kan me niet voorstellen dat die paarden relaxed galopperen in een groep. Volgens mij willen ze vooral hard.

Chaos

Re: Opnieuw leren rijden deel 4 - salsa dansen met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:48

Hallo Knollentuin.

Ik had jou toen ge-PBt of ik jou nou steeds tegen kwam op cc met die trailer. :P

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:50

:D Deze paarden galopperen juist heel relaxt in een groep op het strand. :D Is de manege waar ik zelf heel lang als begeleider van buitenritten heb gewerkt. Er wordt ook veel gestapt, gedraafd en getölt op het strand met deze paarden, ze komen niet stuiterend de duinen over. :) Paard in kwestie was gewoon wat wakkerder dan de rest en dat paste niet zo goed bij mij.

Veel galopperen is wel de truuk, ja. Kilometers maken. Ik galoppeer in de bak nog niet met mijn merrie. Die komt de bocht niet door en ik haal haar uit balans. Dus dat doen we lekker rechtuit op het zandpad. Ontspannen is ze wel, verzameld nog niet. Galopperen op een vreemd paard vind ik echt een enorme drempel.

elbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:59

Imre, ken je de filmpjes van Heather Moffet op Youtube? Die vind ik erg verduidelijkend in welke beweging je moet maken http://youtu.be/Fbbm_U9MdPc
Rest reageer ik later, leuk! (zit op mijn werk)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 23:29

foei elbee!
ik gallopeer heel veel, kan lekker werken in galop op balans, losheid,kracht.
balngrijk is dat je durft door te galloperen, niet dat tuttige gedoe ,maar gas erop sprong maken, HUP! :D
net als je in de draf te teutig rijdt kom je nooit in een fijn ritme en dus nooit aan lekker zitten toe zo ook is het in de galop, paard moet naar voren kunnen denken en actief zijn , stabiel voorwaars tempo dan kan je veel makkelijker zitten.
wat me ook opvalt op de foto van chaos is dat je ingeknikt zit, je ziet heel duidelijk dat je schouders \handen heel ongelijk zijn. was je dat zelf ook al opgevallen?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 23:34

Ja heel erg. Zag het gelijk aan mijn schouders. :o Daarom vind ik het ook zo'n 'rot'foto (paard niet <3 ). :o
Als ik mijn linkerschouder hoger hou, dus gelijk aan rechts dan zit ik niet meer ingeknikt.

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 23:41

Ankem, fijn dat het eindelijk gelukt is. Ongelofelijk hoe lang je daar wel niet mee bezig bent geweest!
Zag al meerdere óude' bekenden langs komen, leuk! (en ook nieuwe!)

Galop vind ik zelf de fijnste gang, mits ik maar los laat. Ik wil nog weleens teveel en te hard werken. Zet dan mijn lichaam vast. Maar als ik even heel diep adem haal, lekker ga zitten (balans in mn billen en benen als vaatdoekjes), meedraaien met met lichaam, dan kan ik zo genieten.(en gaat het ook zoveel makkelijker!)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 11:07

Nog over die feutushouding... dat doe ik dus ook te paard. En niet alleen in galop :=

Maar wat jullie over galopperen vertellen... damn zo ver ben ik nog lang niet. Mijn pony springt alleen rechtsom aan, en dan heb ik grootste moeite hem niet terug te laten vallen en op de hoefslag te houden. Én ik durf een hoek van de bak niet door :+ Nouja, ik heb (kreeg een pb nav dit topic) een nieuwe instructrice gevonden en heb zaterdag een proefles!

Mooie foto's van verschil, Yamcha. Volgens mij heb jij echt heel fijn leren rijden/werken met dat paardje.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 13:12

Ik ben uitgekomen op een oud zadel, hahaha. Was wel gunstig voor de portemonnee.
Een oudere Prestige Appaloosa. 18 inch, vlakkere zit en genoeg bewegingsruimte. Kneiterhard, wat mijn zitbeenknobbeltjes niet meer gewend waren, maar een bontje helpt mee.

Ik ben sinds zondag weer aan het lessen. Gekozen voor rechtrichtlessen. We zijn nu eerst het gaspedaal en de rem weer goed aan het installeren. Ze liep met de handrem erop en dat maakt dat ik moeilijk kan zitten.

Ik reageer later nog wel een keer uitgebreider, maar het is hier een gekkenboel op het werk. Ik kom nergens aan toe.

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 13:44

zo mijn longeer werk zit er weer op voor vandaag.
Krijg steeds meer balans, en ze is al weer een stuk rechter geworden.
Vandaag hield ze eerst de hals en rug nog vast, maar na wat masseerwerk knakte het los.
Voor het eerst heeft ze aan de longeerlijn gegaloppeerd, over haar rug neusje bijna tot aan de grond.
WAUW!!!!

Galopperen is fijn, maar je moet er wel aan toe zijn. de schommel moet blijven gaan, van achter naar voren.
Als je eigen balans nog niet in orde is, zal de schommel moeilijk van achter naar voren kunnen gaan.
voel de beweging en controleer je ademhaling. inelkaar gekrompen krijg je geen adem, dus recht op.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 14:45

Vanaf morgen krijg ik een paard via mijn stagebegeleider/baas voor zadelmak maken. Heb er zoooooooooooooooon zin in. Merrie is een beetje gek maar zo'n tof beest. *\o/*

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 14:48

Leuk!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 14:57

Leuk, Chaos!

Dat filmpje met die simulator geeft inderdaad mijn probleem weer: ik heb moeite met die cirkelbeweging in galop en span mijn onderrug teveel. Gaat al veel beter, maar ik ben er nog niet. Daarom galoppeer ik niet in de bak, ik zit het paard teveel in de weg als we ook nog een bocht om moeten.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 15:19

Geeft toch niks Imre!!
Van op het zandpad galopperen wordt je paard sterker, jij soepeler en je paard lekker fris in 't koppie!
Ik wou dat ik een zandpad had! :P

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 15:56

Mijn weiland grenst aan een zandpad. Loopt in een rondje en is in totaal een krappe 3 kilometer. Dat is mijn vaste trainingsritje, met wat uitbreidingen voor mijn merrie (maar niet voor mijn oudje).

Afbeelding
Hier samen op de foto met een vriendinnetje.

Als we de weg en het spoor oversteken komen we in een bos/moeras, nog een weg over en je bent in een groter bos met nog meer zandpaden. :)

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 16:00

Hoe komt het dat je de bocht niet door kunt galopperen?
Ik ben jaloers op jouw rijomgeving -O-

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 16:25

Kom gerust een keer een ritje maken, JK! Ik heb een witte IJslander voor je in de aanbieding! :j

Ik heb een lichte rotatie in mijn bekken, waardoor mijn bovenlijf wat naar rechts draait. Mijn merrie gooit haar gewicht het liefst op linksvoor en heeft moeite met rechts aanspringen. Ik zit de verkeerde kant op. Ben er hard mee aan het oefenen buiten, gister had ik een nette rechtergalop, maar in de bak is het moeilijk. Klein bakje, zware bodem, weinig balans van paard en ruiter, dan willen die bochten niet. Ik denk dan: hmm, een bocht... En ga nog meer stuiteren. Dus eerst goed leren loslaten, doorademen en relaxt zitten, en dan weer in de bak galopperen.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 16:29

Ah duidelijk
jeeeeeeehh misschien neem ik je aanbod wel aan :):) gaaf een IJslander <3 die vind ik zo stoer

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 17:14

Imre: mooie omgeving zeg! Galop gaat bij mij ook niet altijd zoals ik het eigenlijk zou willen.. ik durf op de een of andere manier niet te blijven zitten en ga dan staan in de beugels en steek mijn handen ver naar voren. Eerst galoppeerde ik dan maar helemaal niet, maar ik wilde het toch opnieuw leren (heb het wel gekund vroeger). Zitlessen genomen en daar met mijn ogen dicht op een fijn paard gereden. Ik moest dit wel een aantal keren doen om er echt in te durven geloven. Dat heeft mij op weg geholpen (ben er nog niet...).

Yamcha: mooi om dat verschil te zien tussen die twee foto's, "voor" en "na". Ik heb een soort hobbeldebobbel carriere gedaan, van alles wat.
Van het begin heb ik geen foto's, was doorsnee manege ruiter. Toen met eigen pony wedstrijden gedaan.
Daarna mocht ik paarden van anderen rijden, paar wedstrijden, maar meeste was inrijden en helpen. Dat hing dan erg van de eigenaar af, hoeveel vrijheid ik kreeg. Op 1 plek was echt super, hengsten moesten leren springen en 1 was zoooo gaaf. Dat klikte en daar heb ik geleerd op gedachten te rijden.

Daarna allerlei andere paarden waarbij dan handelaar/eigenaar sterk stempel drukte en moest ik weer tegen mijn gevoel in teugels trekken en flanken schoppen. Daarna kreeg ik vrijheid en liftte maar wat mee. Toen tijdlang niet gereden, beetje manege en daarna kwam Sandor, mijn eigen paardje.

Door blessures, angst en burnouts ben ik vaak opnieuw opgestart. Ook weer verschillende soorten begeleiding. Daar heb ik wel wat voorbeeldplaatjes van...
2000: toen had ik Sandor net :)
2001: bang geworden na val, mentale knop omgezet en doorgegaan; van stal moeten veranderen
- door angst jaren niet gereden
2006: zonder juf durfde ik niet te rijden en op deze stal mocht geen externe instructie komen.. dan die lessen toch maar genomen..
- weer bang en wilde opgeven
2008: huidige juf gevonden die me hielp met grondwerk (dat telde niet als rijles gelukkig); hoop hervonden; van stal veranderd
2009: rijles op nieuwe stal begonnen: hmm mijn lijf doet raar
2010: juf helpt me goede weg op :)
- burnout door werk, herstel ik nu nog van... kon helemaal niks afgelopen 2 jaar... gaat nu goede kant op en ik rij sinds 2 weken weer rond!

elbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 00:13

Zo wat heerlijk Imre, zo'n zandpad! Wil ik ook! En mijn paard ook ;-))
Imre, helpen oefeningen voor jezelf om je bekken losser te maken niet (ik doe bijv yoga)? Ik vind het filmpje heel duidelijk. Heb er nog meer van haar gekeken (bijv over hoe je je enkel moet houden en hoe je voorkomt dat je terugwerkt met je hand. Leuk)
Wat leuk Azmodania, die foto's!
Ankem, ik heb alle 4 de topics doorgelezen en heb jouw verhaal destijds gelezen (vond het zo rot van je paard dat dood ging......). Wat fijn dat je eindelijk je zadel hebt gevonden! Ik herken wel iets van je probleem, alhoewel het met mijn nieuwe zadel een stuk beter gaat.
Kt, ik was minder stout dan het lijkt hoor. Ik werkte op een afdeling waar ik geen pauze kon houden (stond alleen), dus had me even met een bakkie teruggetrokken in mijn kantoor;-)). Ik ben namelijk nooooooit stout. Paard heeft een rustdag gehad.
Ik ben momenteel zo overbewust met mijn zit en hulpen bezig, dat ik er een beetje in doordraaf. Het heeft ook gewoon tijd nodig om te landen. Van mijn juf moet ik het een beetje loslaten en moest ik maar weer eens gaat starten om te zien waar ik sta, want ze vindt dat ik mezelf steeds slechter ga voorstellen. Dusssss.....ga ik zondag voor het eerst M1 starten......afgelopen jaar maar 1x thuisgekomen van een wedstrijd zonder winstpunten, en uitgerekend daar ga ik starten......hahahah!

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 00:23

Wat moet je allemaal kunnen in het M ?
Dan weet ik ongeveer waarmee ik kan vergelijken, ik heb het idee dat het bij western allemaal wat sneller gaat maar wij doen ook een boel dingen niet die "jullie" wel doen. We nemen het wel mee in training maar het wordt niet op wedstrijd gevraagd zeg maar.

elbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 00:28

eeeeh...... Schouderbinnenwaarts, stukje contragalop. Aanspringen galop op rechte lijn.....Er wordt iets meer verzameling/oprichting gevraagd.....overgangen op de letter. Hele proef doorzitten....Geloof dat dat de belangrijkste verschillen met L2 zijn

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 08:38

En als je traint hoe ziet dat er dan uit ?
Ik vind dit ook wel een leuke algemene vraag eigenlijk, wat doen jullie als je op je paard stapt?

Ik zal straks mijn eigen trainings halfuurtje neerzetten. Eerst even wat noodzakelijke huishouddingen doen.

elbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 10:36

Voor ik opstap loop ik een rondje aan de hand. Af en toe halthouden, paar pasjes achterwaarts. Als hij al los heeft gestaan (dus niet zo van stal komt) laat ik hem in een rondje om me heen stappen, waarbij hij achter overstapt. Dan stap ik op (met kruk) en stap links en rechtsom een paar rondjes en nodig hem uit met zijn neus naar de grond te gaan. Daarna vraag ik hem wat ronder. Ik begin sowieso met hem goed voor het been te maken (is ook echt nodig) en ik controleer mijn eigen zit. Daarna ga ik overgangen en tempowisseling binnen een gang maken. Het eerste draven doe ik wel verzameld, maar in shetlandertempo. Eerst even warm maken. Het verdere rijden is wisselend. Nu oefen ik stukjes uit mijn proef die we moeilijk vinden. Vorige week was het huiswerkopdracht in de galop. Mijn dochter rijdt hem ook (heeft al winst in de M1), maar rijdt momenteel spelenderwijs; keertje springen, keertje schriktraining. Goed om zijn koppie fris te houden en aangezien het niet mijn dingen zijn om te doen, ben ik daar blij mee.