Opnieuw leren rijden - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 12:55

Ik kan me voorstellen dat je er even doorheen zit Japeloup :(:)

Ik pak het rechtrichten, rechtzitten bij beide aan. Dus zowel ruiter als paard. Want een scheve ruiter krijgt een paard niet recht en op een scheef paard kan je niet recht zitten.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 12:56

Nou, ik kan pas echt zitten als mijn paard los is, dus ik draai de volgorde toch echt om....paard eerst en ik daarna. Alleen echt scheefhangen, ja dat moet er wel eerst uit als iemand dat doet, maar dat doe ik niet, ik ben gewoon een dramazitter...

En ik kijk net naar die Sanconil maar omgerekend kost het precies hetzelfde.....Myoplast is 58 euro de pot en Sanconil 39 alleen is de inhoud van Myoplast 1,5 kg en die van Sanconil 1 kg. Van allebei voer je 50gr per dag.

Ach ik heb gewoon twee potten besteld, ik hou van speknekken he dus die gaan we met behulp van zeewier kweken :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 12:59

SabM schreef:
Zooist ik ben ook het type eerst zien dan geloven. Maar bij suus werkt het echt. Die zie je veranderen. Die alertheid en spanning zie je, zodra naalden erin gaan, wegvloeien. Dat lukt met massage niet eens. Dat rillerige op lijf als iemand anders haar aanraakt blijft altijd. en met de naalden erin is het energie niveau rustig, kalm en heel ontspannen. Ze staat daarna altijd zo mak en kalm op stal. Terwijl ze normaal altijd alert is en alles wil zien / horen en direct op alles reageert. dus tja in haar geval zie ik verschil en dan is deze hollandse nuchtere toch echt het tegendeel bewezen :D

Je training klinkt machtig hoor Zooist... wat leuk als je zo met techniek en basis kan spelen.

MWM... waslijnen... dat herken ik .Die had ik niet maar juist teveel druk. Toen werden het waslijnen want ik moest toch loslaten :+ Nu leer ik idd contact houden. Dat is anders dan loslaten of vasthouden. Ik heb moeite met doseren.. en suus straft mij af.. .gelukkig doet jouw pownie braaf en gaat zelf denken wat je dan mss wil. Knappert!!!

Hij doet precies wat vraag, alleen als je zelf niet weet dat je het vraagt, ga je er verkeerd mee om _O- Hij kan ook enorm steigeren als ik in de stress schiet bij dat halthouden, omdat ik zoveel tegenstrijdige hulpen geef... Eigenlijk sneu, dus gewoon blijven denken en rijden :=

Daihyo

Re: Opnieuw leren rijden - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 13:00

Klinkt als een super fijne training Zoo!

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 13:04

Japeloup ... dat is de reden waarom ik verander ben van instructie. Ik miste dus juist die connectie... eerst ik dan kan ik daaruit samen met paard werken aan ons recht. Maar ik kan toch niet verwachten dat ik scheef zit / beweeg tegenstrijdig en van Suus vraag dat ze recht is en het goed doet.
Ik verwacht eigenlijk dat mijn juf ziet als paard niet loopt zoals het hoort, dus mij erop kan wijzen mocht ik het niet doorhebben. Dat juf mij corrigeert in mijn zit en houding... daar is ze toch voor :D

Snap dat je baalt van het nieuws van je witje :(:) Je wilt weer graag de draad oppakken maar wel met respect en eerlijkheid naar je dier toe. dus nu rustig aan doen is niet leuk, maar je geeft haar wel de kans om zelf aan te bieden wat ze kan (lichamelijk). Respect juist dat je haar lekker zelf eerst laat opknappen. Hoeveel gaan er niet na een blessure juist weer hard tegen omdat ze weer willen. Dan wordt het paard nogwel eens vergeten of word er gemist dat het dier niet goed is nog verder in het lichaam.
Maar... balen dat is het zeker... dat begrijp ik echt.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 13:09

MyWishMax schreef:
Hij doet precies wat vraag, alleen als je zelf niet weet dat je het vraagt, ga je er verkeerd mee om _O- Hij kan ook enorm steigeren als ik in de stress schiet bij dat halthouden, omdat ik zoveel tegenstrijdige hulpen geef... Eigenlijk sneu, dus gewoon blijven denken en rijden :=

en dan komen we weer terug op waar dit allemaal mee begon.

Bewust leren rijden!
makkelijker gezegd dan gedaan ;)

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 13:16

@japeloup; sterkte! Hopelijk doorloopt Witje het meest gunstige scenario in de komende weken! Het is je echt gegund.

@Zooist; Wauw! daar dromen wij toch allemaal van...moet een enorme kick geven als je zo kunt werken met je beide paarden.

Volgens mij is Sanconil trouwens niet 'het' alternatief voor Myoplast, er is nog iets anders, maar daar kom ik ook ff niet op...als je de zoekfunctie op Bokt gebruikt met Myoplast en alternatief komt er misschien wat uitrollen.

*zo, nu snel weel aan het werk*

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 13:19

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 13:30

@Gooya: Wat vervelend voor je. Loopt hij nu wel weer rad?
Mijn meneer is 1.63, dus andere meneer is 1.76 (had me een cm verrekend..). Voor mijn lengte wel een stuk beter, maar moet mijn been in mijn nek leggen om erop te komen! En mijn meneer is heerlijk breed en compact (en toen ik hem fnatiek reed ook erg flexibel), andere meneer is lang en slank en nu nog zo stijf als een plank....
Heb pijn in mijn rug en nek van het rijden gister. Heb toch teveel spanning gehad. Ik had een complete rodeo verwacht. 2,5 jaar terug ben ik hem ook gaan rijden nadat hij 4,5 jaar stil had gestaan en dat ging er iets heftiger aantoe. Zat nu dus ingepakt met bodyprotector (blijf het ondingen vinden) en cap. Helaas 2 jaar terug te druk met alles en met hem gestopt.

Wb. acupunctuur, fysio en osteo. Ik heb hier nooit mee van doen gehad. Ben echt een hiuis-tuin-en keuken peerdenmeisje. Wel elk jaar, of 2, de tandarts en afgelopen jaar voor het eerst een chiroprator die wel iets voelde, maar niet noemenswaardig. Ik weet dat je niet altijd iets merkt als er wat mis is, maar vraag me af of het echt allemaal nodig is. Zeker niet als aanval bedoeld, maar ik bv. heb geen geldboom op mijn rug en als ik er zoveel keer per jaar iemand bij zou halen, zou het voor mij financieel niet meer haalbaar zijn.
Wb. Instructie die op meerdere dingen let: Juist super goed lijkt mij! Wou dat ik dat eerder had! Ik denk da dat mij een hoop ongemakken had bespaard en het paard zeker.

Nog even een vraag: (Is jullie eigen schuld, jullie zetten mij aan het denken over recht zitten!) Mijn ene been is iets langer dan mijn andere. Is het dan slim om dit te corrigeren dmv mijn beugels? Dus verschillende lengte beugels? Zit me zo te bedenken dat ik met gelijke beugels anders niet helemaal recht kan zitten.

@Japeloup: ik ken je gevoel van weer bezig willen zijn, maar niet ten koste van je paard. Ik blijf het een lastig dilemma vinden. Konden ze maar praten en zeggen wat ze voelden!

@Yamcha: Even een compliment over je manier van schrijven. Ik zie je ook nog weleens bij andere topics en het valt me op dat je zo mooi bij jezelf blijft en constant open staat voor feedback.

Zo, kreeg net een afzegging van een afspraak, dus ben lekker op tijd vrij! (Helaas vanavond nog wel even) en Zo lekker naar stal!

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 13:41

maaikiemike schreef:
Nog even een vraag: (Is jullie eigen schuld, jullie zetten mij aan het denken over recht zitten!) Mijn ene been is iets langer dan mijn andere. Is het dan slim om dit te corrigeren dmv mijn beugels? Dus verschillende lengte beugels? Zit me zo te bedenken dat ik met gelijke beugels anders niet helemaal recht kan zitten.

Ik heb zelf ook een beenlengte verschil van 2 cm maar ik doe het niet. Ik heb het wel eens geprobeerd maar had juist meer de neiging om scheef te gaan zitten en m'n kortere been op te trekken. :)
Juist doordat die ene beugel dan wat langer is, is dat weer een extra trigger om dat been lang te houden.

Mrt_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:06

Yamcha, ik was idd bij Japeloup wezen kijken bij de osteo :j Ik vond het erg interessant. Heel gek om te zien hoe zoiets werkt, het lijkt soms als of ze bijna niks doet, maar je zag Witje meteen heel duidelijk door haar hele lijf reageren. Meteen maar een afspraak gemaakt voor mijn aapje, ben erg benieuwd.
Japeloup, ik duim voor je. Fijn dat ze zich vandaag in ieder geval al zichtbaar beter voelde en lekker ging rollen. Ben erg benieuwd wat ze de komende weken gaat doen en wat de osteo zegt over 6 weken (en wat een leukerd is die witte stippel van je!)

SabM, fijn dat de acupunctuur zo goed werkt en dan zo'n compliment er bij is natuurlijk helemaal fijn!

Gooya, wat fijn dat je weer hebt kunnen rijden, maar wel balen inderdaad dat je weer opnieuw moet beginnen.

Zooist, klinkt als een super training!

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 17:17

Zo, ik zat vanmorgen om 9.30 al op het paard om een rondje door het dorp te stappen in de miezer. Wat heb ik genoten zeg. Ik kwam daarna zo lekker opgeladen aan op het werk.
Kelly was een beetje klierig. We waren nu alleen en ze hield me constant in de gaten. Als ik even niet oplette, had dame zich al omgedraaid om weer naar haar huis te gaan. Heb haar toch even duidelijk gezegd dat ik degene ben die bepaalt wanneer we omdraaien.

Mijn ervaring met osteo is wisselend. De laatste die ik heb gehad was echt super. Die reist ook het hele land door. Als ik ooit weer gebruik wil maken van een osteo, dan bel ik die.
Ik word nu zelf ook behandeld door een osteo. Na de eerste twee keer voelde ik niet veel, nu na de laatste keer wel. Ik ben veel soepeler in mijn onderrug en bekken. Kom ineens veel makkelijker op het paard (ik stijg altijd op met een krukje, omdat ik dat beter vind voor de rug van het paard) en ik kan tijdens het rijden soepeler meebewegen.

Japeloup
Wat een vervelend nieuws van Witje. Ik hoop dat ze opknapt na de behandeling en dan ook haar blokkades kwijt is en weer lekker door haar lijf kan bewegen.

Rechtrichten
Ik heb les in rechtrichten gehad: academisch en adb. Mijn reden waarom ik daar niet helemaal meer achter sta is dat de ruiter niet mee werd genomen. Ik zat soms met enorm veel spanning, scheef, etc. op het paard en daar werd niets aan gedaan. Pas bij mijn huidige juffie kwam ik erachter wat er aan scheelde. Nu ben ik me, mede door de hapto, zo bewust van mijn lijf, dat ik ook gerichter mijn lijf kan inzetten. Ook voel ik nu veel meer wat er onder me gebeurt. Vanmorgen tijdens de buitenrit op zit groter en kleiner stappen gedaan. Zo leuk om te voelen hoe de reactie dan is.

Wat een gave les heb je gereden Zooist! Het lijkt me zo geweldig om dat donderende geweld onder je te voelen en ook het besef dat je met zulke miniscule hulpjes, zulke grote effecten kunt bereiken. Super hoor! Als je dichterbij woonde, dan wist ik wel van wie ik les zou krijgen ;)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:26

_Esther_87_ schreef:
Weet iemand trouwens nog een goede fysiotherapeut in mijn omgeving? (oosten van Brabant/Noord-Limburg)

Bij ons is nu Ankie Giessen geweest: http://ankiegiesen.vpweb.nl/default.html
Fijne vond ik dat ze ook DA is, en erg deskundig in haar onderzoek. Heb ook zelf massagetechnieken en oefeningen geleerd om met mijn pony te doen. Nog geen ervaring op de langere termijn, maar begin is goed!

SabM: bijzonder hoe Suus reageerde op die acupunctuur. Heb het (zelfs bij mensen) nog nooit gezien dus heb er totaal geen idee van.

MyWishMax: hoe ver ben je in de training als je keertwendingen maakt? Aan de hand heb ik het al vaker geoefend, maar ohz kunnen we amper de 3 gangen :=
Wat losgooien betreft: Een westernpaard zal je hand niet gaan zoeken wanneer je boogjes in je teugels hebt. Tijdens het 'normale' rijden doet het paard dat ook niet, dus waarom na het halthouden wel? Aanleuning bij western zit toch wel anders in elkaar. Naast het feit dat ze bij western meer zelfstandigheid van het paard vragen. Geloof ik dan, rijd zelf geen western (correct me if I'm wrong!) maar heb een tijdje op een westernstal gestaan met mijn pony.

Zooist: echt supergaaf moet dat zijn om zo met een paard te kunnen werken! Bij de beschrijving alleen al begin ik te kwijlen... Ieder zijn niveau.

Japeloup: Balen zeg! Ik zou ook best een instructeur willen die meer verstand heeft van het 'totaalplaatje'. Mijn instructrice weet wel van dressuur, en ook wel omgang met jonge paarden, kan een ruiter goed corrigeren in zijn/haar houding, maar verwijst niet naar DA, fysio, osteo... zadelpasser bijv. Wat houding betreft... op het niveau van recht zitten, ontspannen/aanspannen van spieren... ze heeft het wel over bekken kantelen en navels, maar iets als "kaak ontspannen" zou ze niet zeggen geloof ik.

maaikiemike: wordt je beenlengteverschil niet toevallig al gecorrigeerd in je schoenen of met zooltjes? Dan heeft beugellengte aanpassen natuurlijk ook geen nut :)

ankem: dat is nog eens een goed begin van je werkdag!

Oja, nog niks gehoord trouwens van dat paard. Moet het maar even loslaten denk ik. Vanmiddag wel fijn met pony gewerkt, massage, oefeningen, even aan de longe en wat grondwerk. Opnieuw bevestigen dat ik de leiding heb, werkt altijd erg fijn, paardje liep als een mak schaap achter me aan op het laatst.
Ook kwam ik er achter dat Wallie de buiging (hoofd tussen voorbenen) al zo goed als beheerst. Was een goede rugoefening volgens de fysio, en voor een worteltje deed meneer het perfect. Raar paard, bij de fysio leek hij het nog niet te snappen. Of haar snoepjes waren niet lekker genoeg? :Y)

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:30

Visitor schreef:
MyWishMax schreef:
Ik sluit me ook aan, vanaf vandaag gaat de verbouw en verhuis gekte beginnen. Heb gisteren heerlijk gereden, alleen dat halthouden :+ Ik gooi onmiddelijk teugels los als we stilstaan, waardoor paard hand gaat zoeken en dus enorm omhoog komt met hoofd of enorm gaat duiken. Geef je dan been, schiet hij in de stress en vliegt achteruit. Had les, dus elke keer: 'Contact houden!' En ja hoor, paard blijft netjes stil staan. Raar eigenlijk?

Vraag me af hoe een westernruiter hier tegenaan zou kijken. Is dat niet eigenlijk 'babysitten'? (Hopelijk leest er een westernruiter mee)
Maar fijn dat het bij jou beter ging!

Afbeelding meldt zich,
Ik snap de vraag niet helemaal? :o

Je kunt het toch niet helemaal vergelijken denk ik, ik vind de posts van Knollentuin vaak de meeste overeenkomsten hebben en nu ook van zooist van hoe ik ook leer westernrijden en dan vooral de signaalhulpen en het steeds minder doen. Verder kan ik lang zoveel niet als zij kunnen.

Ik leer dat je het paard eerst de fout moet laten maken voor je hem kan corrigeren, als je alles ondersteunt omdat je de fouten wilt voorkomen dan doe je dus veel te veel en ben je aan het babysitten.
MWM geeft zelf al aan dat ze alles losgooit en het paard dus niet weet wat er verwacht wordt (zie latere posts van MWM) paard maakt hier niet de fout maar MWM :P die zich dus zelf moet corrigeren :)
Ik hou sowieso halt met een losse teugel maar ik gebruik buiten zithulp soms ook een heel zacht hé als stemhulp. (ho is voor achteruit of slidingstop.)
Teugelvoering is wel echt anders bij western maar dat is pas als het paard heel netjes aan de hulpen is en zichzelf verzameld kan dragen.
T is dus niet zomaar de teugels losgooien want dan heb je een paard dat op de voorhand valt, zijn rug niet gebruikt, loopt te zwalken etc.
Westernpaarden worden echt wel met contact gereden en ik denk zelfs met meer contact dan dressuurpaarden maar worden ook veel losser gelaten wanneer ze het "goed" doen.
De beloning is altijd geen teugel en geen been.
Als ik de posts van KT en zooist lees dan denk ik dat zij een heel aantal oefeningen met net zo'n losse teugel kunnen uitvoeren als ik doe dus in dat opzicht heeft western wel raakvlakken.

Ik heb ook alles bijgelezen :list: de osteopaat komt ook een keer per jaar bij Kid en ik heb daar ook goede ervaringen mee.
Jim wordt kaal :P
Witje en Janus ziten nog een beetje in de lappenmand :(:)
Kelly heeft een mening :D
Suus is geprikt
zooist heeft wereldpaarden
En verder weet ik het even niet meer :o

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:11

het wordt een beetje druk op t topic.. allereerst, witje, witje moet goed worden-dat moet,punt . janus in de opbouw kalm aan..
suus helemaal weer goedgekeurd, ik ben ook van de acupunctuur, osteo en chyropractor en de jack-meager masages. fysio heb ik nooit veel resultaat bij gezien en gevoeld. zo zie je maar weer dat het bij iedereen anders ervaren wordt.
en idd jk, ik kan heel veel met een losse teugel, iedereen kent vast de fotos van een volledig doorverzameld paard die zo nagevelijk is en volledig gewicht op achter neemt waardoor de teugels los hangen..het mag niet in de dressuurproef, want dat is ook vaak het moment waarop een paard te nagevelijk is en achter de loodlijn komt, maar ook dat is weer een momentopname.
er was een vraag over rechtmaken, ik begin altijd bij de ruiter, zogezegd.. op het moment dat een ruiter merkt waar hij\zij zit en hoe het paard eronder loopt kan je aan het werk met rechtrijden, het recht laten maken van een paard door een ruiter die niet het gevoel heeft hoe of wat werkt niet, dan krijg je gewring en forcerend gedoe; en daar gaat een paard dan weer niet rechter van lopen ;)
maaikemike, op jouw vraag: ik kijk het altijd aan, ik moet het zien voor ik besluit of ik de beugels ongelijk maak of gelijk houdt. ik kijk altijd naar hoe jij het in je lichaam oplost... dus, blijf je recht in je lichaam en bekken verander ik niks, ga je echter knikken, of met je gewicht scheef dan is er de keus om te kijken of het helpt om je beugels ongelijk te maken [de vraag over t zooltje vond ik overigens wel een om over na te denken..]

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:58

@Ankem: lijkt me heerlijk zo door t dorp te stampen met peerd. Ook ik merk dat ik vaak meer energie krijg van even rijden. En dan vooral als het lukt!

Ik heb minimale lengteverschil, schat zo'n 1-1,5 cm. Draag ook geen zooltje, maar zou idd een optie kunnen zijn. Morgen vriendlief even aankijken of hij een paar foto's wil maken, ga ik even kijken hoe ik erop zit. Is al heeeel lang geleden dat ik rijfoto's heb gemaakt.
Morgen weer op peerd van schoonpaps, dus ben benieuwd, vandaag had hij een beetje spierpijn en kwam als een opa van stal af....
Eigen peerd even rustig wat strek oefeningetjes gedaan onder het zadel, hij liep redelijk soepel. Even stalgenootje vragen of ze komt kijken, want heb het idee dat hij weer goed loopt, maar durf niet te vroeg te juigen. Maar ik hoop het zo!

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 11:30

Maaikiemike... ik zal duimen voor je. hopelijk loopt paardje goed.

Justkid... iedere keer als ik lees wat jij post word ik toch enthousiast over western. (meestal vind ik de jog enzo SAAI) maar eigenlijk streven de westernruiters naar hetzelfde als de dressuurruiters. een los, gedragen paard die goed aan de hulpen staat.
Al moet ik eerlijk zeggen dat ik het beeld van de westernpaard prettiger vind dan die van een dressuurpaard.
Maar ja sorry als ik een mooie dressuurproef zie vind ik het geweldig!! Maar dat vind ik ook van een goede run bij de westernsport.

Gisteren kon ik Suuske niet rijden. Die had nog best last van de fysio en acupunctuur. Daar was ik al voor gewaarschuwd. Dus ik heb heel lief de eigenaar van de bak aangekeken en gevraagd of ik aub ff kort mocht longeren. Suus mocht toch niet galopperen en moest rustig drafje doen. Merkte best verschil met haar aan de longe te zien. Ze zetten linksom haar achterbeen beter eronder... dus de behandeling was echt nodig.
Ze was nog wel gevoelig in bekken want na 3 rondjes draf ging ze zelf stappen. Meestal is longeren uitleven en raar doen en vooral lang en snel draven. Maar nu gaf ze toch echt aan dat niet te willen. Ik heb het zo gelaten. Ben lekker met haar aan hand gaan stappen, paar pasjes achterwaarts en goed weer gemasseerd en oefeningen gedaan daarna.
Suus was verbazingwekkend relaxed nog en keek veel "tevredener" uit haar ogen.Totdat ik bekken oefening deed _O- toen werd ze ff boos.

Vanmiddag toch maar naar stal (ook al is het vrije woensdag) en ff rustig rijden.
Morgen avond lekker naar concert van Melissa Etheridge *\o/* dus dan heeft Suus maar weer vrij :D

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 11:51

@SabM, ben benieuwd wat voor effecten je nog meer gaat merken de komende tijd!
Veel plezier bij Melissa!

@maaikiemike; ben je een beetje te hard van stapel gelopen? Dier had een poos stilgestaan toch?

Ik heb gister voor het eerst sinds tijden weer eens fijn gesprongen. Gewoon weer de rust erin, voor de sprong een paard dat gewoon netjes aan elkaar bleef en terug wilde komen. Ben heel benieuwd wat ze zaterdag gaat doen in de 'echte' springles.

De komende dagen hebben mijn dames vrij, moet vanavond een lezing geven en morgen de hele dag naar Utrecht en 's avonds vergadering.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 15:13

Western is ook heel gaaf :j trail en reining zijn in ieder geval niet saai, ik heb zelf niet zoveel met pleasure maar ik heb wel eens op een pleasurepaard gejogd en geloof me daarna zit geen enkel paard in draf meer lekker :D
Wat ras betreft vind ik KWPN en quarter eigenlijk helemaal niet te vergelijken.
Ik vind een goede dressuurproef ook mooi om te zien en ik zou nog wel eens op een "dressuurpaard" willen rijden, alleen maar om te kijken wat het doet op mijn westernhulpen.
Ik vind dit topic ook nog steeds leuk en leerzaam al heb ik soms wat weinig raakvlakken. :o

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 15:19

Your welcome :)

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:27

ik merk wel dat het niuewe rijden wat ik nu aan het doen ben wel makkelijker is als je paard nog niets gewent is dan als hij al wel iets gewent is.
hij reageert daar veel beter dan op (stem) als dat ze al gewent zijn helemaal op been te rijden

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:40

Ik wil in het voorjaar nog een keer een lesje pakken op het westernpaard dat ik voor de CR-opleiding mocht lenen. Echt gaaf hoe hij reageert op je zit en benen. En mega-confronterend! :))

Ik wilde vanmiddag Witje meenemen, maar Jonas liep steeds in de weg. Hij wilde duidelijk mee op pad, dus heb hem eerst gereden. Lekker uitgebreid gepoetst en voetjes bijgewerkt, daarna een klein rondje gereden wat we niet zo vaak doen (lees: 2x per jaar). Jonas wordt enorm enthousiast van 'nieuwe' rondjes, dan gaat hij helemaal de woeste macho uithangen. Zaterdag zijn we nog bijna onderuit gegaan omdat hij struikelde bij het aandraven, dat gebeurt helaas steeds vaker en is ook de reden dat ik niet meer met hem galoppeer. Vandaag wilde hij niets anders dan keihard draven. Of op een flink tempo stappen aan een losse teugel, zolang ik die niet oppakte ging het goed. Grapjas. Ik heb hem lekker een stuk over het fietspad laten draven, op ongelijke bodem is hij niet meer zo vast ter been. Ik vind hem geweldig als hij zo wakker en blij is. :D Eigenlijk zou ik het wat meer moeten corrigeren, maar het komt zo zelden voor dat ik hem gewoon maar zijn gang laat gaan. Er vandoor gaan doet hij niet, hij wacht keurig tot hij mag. Zolang het daar bij blijft vind ik het prima. Hij was vreselijk blij met zichzelf toen we terug waren. :))

Met Witje heb ik weer in de bak gereden. Ging niet zo lekker als zondag, maar aan het einde was ze mooi los en kon ik zowaar een keurige volte galopperen op de linkerhand. We zijn ooit nog wel een keer B-klaar. :+ Ik had balkjes neergelegd om mee te kunnen nemen in stap en draf, dat deed ze heel netjes. Verder veel slangenvoltes gereden, veel overgangen gereden en een tijdje met losse teugel gestapt en gedraafd. Ik had daarbij nog een mooi confrontatiemomentje: in draf bij de hoeken ging ze steeds in stap over. Ik moest echt heel bewust gaan voelen in mijn lijf waar het zat. Teugels waren het niet, benen ook niet, toen dacht ik :)* buikspieren! Heel bewust blijven doorademen vanuit mijn buik was de truuk, blijkbaar hield ik mijn adem iets in of spande ik mijn buikspieren iets aan voor de bochten. Braaf paard dat ze daarop terug kwam in stap!

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 18:18

Citaat:
Ik wil in het voorjaar nog een keer een lesje pakken op het westernpaard dat ik voor de CR-opleiding mocht lenen. Echt gaaf hoe hij reageert op je zit en benen. En mega-confronterend!

Wil je mij eens uitleggen wat je precies bedoelt en wat het verschil dan is?

En Zooist *\o/* dat vind ik wel een heel uitdagend aanbod.
Ik kan alleen lang zoveel niet als jouw paarden maar ik wil ze wel het begin van een spin aanwijzen O:)

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 18:38

Er is niet veel verschil, dit paard is gewoon super goed opgeleid. Als ik ook maar een beetje scheef zit, mijn ene bovenbeen teveel aanspan, mijn linkerpink meer optil dan mijn rechter, dan krijg ik meteen feedback. :D Echt enorm leerzaam. Maar dat zal op een goed opgeleid dressuurpaard ook zo zijn.

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:56

Hallo, ik kom me even voorstellen

Ik ben jumpgirl (maaike) 24 jaar.
Vanaf mijn 6e rijd ik paard en heb 2x een eigen paard gehad, eerste klikte niet en de tweede is de reden dat ik me hier aanmeld.
Hij was mijn maatje, maar na het aanmeten van een nieuw zadel, welke achteraf helemaal niet zo goed lag als meneer de zadelmaker mij beweerde, ben ik in totaal 8x van mijn paard af moeten springen.

Zodra ik opsteeg zette hij het op een rengalop en stopte niet meer, pas als ik van zijn rug af was.
Daardoor ben ik er af gesprongen, want ik had 1 voet in de beugel en in rengalop kon ik de andere beugel niet vinden.

Na een aantal keren eraf gesprongen te zijn, durfde ik niet meer op te stappen. Bang dat hij weer zou gaan rennen. Uiteindelijk heb ik hem verkocht, omdat ik het zielig vond dat ik niets meer met hem durfde terwijl hij juist zo graag wilde rijden.

Na een jaar ben ik weer begonnen met pony lessen op de manege, dit ging eerst goed, totdat ik over stapte op een western manege... totaal geen vaste zit meer en het paard versnelde zonder dat ik dat wilde.

Toen was ik weer terug bij af. Ik had het opgegeven. Heb alle paardrijspullen verkocht en niet meer aan paardrijden gedacht.

Maar nu een jaar later...ik ben met een collega mee geweest naar haar paard, deze mocht ik longeren.
En het voelde zo ontzettend fijn om weer met paarden bezig te zijn! ik had het diep van binnen toch wel gemist.

Nu ben ik het boek "Paardrijden zonder angst" aan het lezen, wat mij tot nu toe wel een beetje helpt.
Ik wil het toch weer gaan proberen.
zaterdag 3 maart heb ik m'n eerste privé les op een manege waar ik vroeger heb gereden.

Ik vind het wel spannend, maar hoop toch ooit weer te kunnen genieten van het paardrijden.