[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jackie1996

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 16:48

met druk bedoel ik dat je niet van die klapperbenen gaat gebruiken maar ze stil aan de buik houdt!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 17:14

Jackie1996 schreef:
met druk bedoel ik dat je niet van die klapperbenen gaat gebruiken maar ze stil aan de buik houdt!

maar je houd ze gewoon ontspannen en geeft pas lichte kuit-druk bij een oefening.

Ik blijf je nogal onduidelijk vinden.
BTW hoef je het mij niet uit te leggen hoor
In dit topic wat veel mensen lezen vind ik je uitleg iig niet correct.

Jackie1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 18:07

dat kan, ik heb zo mijn eigen mening toch?? en jij ook dus laten we het maar rusten want we begrijpen elkaar niet

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 17:28

Ik wil dit topic gaan volgen; paardlief moet actiever aan het been worden, en kruipt vaak achter de loodlijn, heeft een valse knik of hangt... Hoop hier enkele tips uit te halen!
*voorbeeld*:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
(wel een scheve foto, maar alsnog kruipt die major op de voorhand imo.)

Afbeelding
(geen idee meer waarom die zo'n bek trekt, :') is overigens het indraven, dus vandaar de lange teugel )

Iemand ook tips voor mij persoonlijk (adhv de foto's, zijn wel al van oktober/november, dus tussentijds is er wel een hoop verbeterd ;) )

Emily__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 17:30

herculesje schreef:
Emily__ schreef:
@ darefeather
Ik rijd een paard dat het zelfde doet. In mijn geval is de oplossing om als hij de signalen geeft dat hij zijn hoofd omhoog wil doen, zo snel mogelijk druk te nemen zodat je het eigenlijk opnieuw aanvraagt waardoor hij weer zakt met zijn hoofd. Als je dit lang genoeg volhoud zal hij snappen dat er 'geen ontkomen aan is'.

Dit is wijken voor de druk (in dit geval zo erge druk dat het pijn wordt) in de mond. Dit is ook niet de bedoeling van nageeflijk rijden lijkt mij zo.

Huh? Ik snap niet hoe je denkt dat druk opnemen meteen pijn betekend? Kan je mij dit aub uitleggen?
Want 'zo erge druk'? Ik heb niet gezegt dat ik met al mijn kracht aan de teugels hang.. Gewoon druk.

Edit: Het lijkt mij een redelijk vriendlijke manier om als je paard zijn hoofd om hoog doet het opnieuw aan te vragen. En nog geduldig ook, als hij is gezakt, en hij komt weer omhoog, gewoon weer over nieuw beginnen :-$ Dat is het enige, ik snap echt niet hoe jij bij veel druk komt...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 18:54

Emily__ schreef:
Huh? Ik snap niet hoe je denkt dat druk opnemen meteen pijn betekend? Kan je mij dit aub uitleggen?
Want 'zo erge druk'? Ik heb niet gezegt dat ik met al mijn kracht aan de teugels hang.. Gewoon druk.

Edit: Het lijkt mij een redelijk vriendlijke manier om als je paard zijn hoofd om hoog doet het opnieuw aan te vragen. En nog geduldig ook, als hij is gezakt, en hij komt weer omhoog, gewoon weer over nieuw beginnen :-$ Dat is het enige, ik snap echt niet hoe jij bij veel druk komt...

Paard moet met een normale aanleuning aan de teugel gaan lopen.
De mond is heel erg gevoelig en darom is "druk nemen" al gauw een reden voor het paard om bijv achter de teugel,in een valse knik etc te gaan lopen.
Met een normale aanleuning, maar wel met een actief (gemaakt) achterbeen zal het paard vanzelf aan de teugel gaan.

Emily__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 18:59

superwoman schreef:
Paard moet met een normale aanleuning aan de teugel gaan lopen.
De mond is heel erg gevoelig en darom is "druk nemen" al gauw een reden voor het paard om bijv achter de teugel,in een valse knik etc te gaan lopen.
Met een normale aanleuning, maar wel met een actief (gemaakt) achterbeen zal het paard vanzelf aan de teugel gaan.

Oke, duidelijk.
Ik kan verzekeren dat ik met druk nemen iets minimaals bedoel, er zit niks van dwang in. Je moet het zien als een soort herineringetje. Zo van: 'hé, let eens op, je doet iets wat niet de bedoeling is.'

Het paard ging dan ook niet met een valse knik of verkrampt lopen, wat hij deed was zijn hoofd terugbrengen op de loodlijn. Ik reed het niet korter dan voorwaarts-neerwaarts.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 19:07

Celiien schreef:
Ik wil dit topic gaan volgen; paardlief moet actiever aan het been worden, en kruipt vaak achter de loodlijn, heeft een valse knik of hangt... Hoop hier enkele tips uit te halen!
*voorbeeld*:

Nou als je hem actiever gaat maken aan je been, zal dit al een hoop schelen met al deze symptomen. Zorg ervoor dat je steeds blijft schakelen (geen grote verschillen, maar lichtjes versnellen en vertragen naast je basistempo) consequent met je benen rijden dus en goed aanvoelen wanneer het tempo zonder dat jij het wil veranderd. Door veel te schakelen los je het al voor een deel op.
Verder is het belangrijk dat je je handen niet in de piano-stand zet (foto 1 redelijk, foto 3 het ergste)
Foto 2 : het paard kantelt z'n hoofd, doordat je je binnenteugel teveel gebruikt en deze moet je van de hals brengen in de bochten. Foto 1 heb je ook teveel binnenteugel, kijk maar naar je handen die niet gelijk zijn.
De laatste foto is echt heel erg om je handen daar te houden, altijd blijven dragen. De reden voor die gekke bek, daarvoor zie ik igg wel meerdere mogelijke aanleidingen.
Op alle foto's zijn je handen een verschillende afstand van de schoft, dus zeker daaraan moet je ook heel hard werken en is ook een goede reden voor het niet correct aan de teugel gaan/lopen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 19:08

Emily__ schreef:
Oke, duidelijk.
Ik kan verzekeren dat ik met druk nemen iets minimaals bedoel, er zit niks van dwang in. Je moet het zien als een soort herineringetje. Zo van: 'hé, let eens op, je doet iets wat niet de bedoeling is.'

Het paard ging dan ook niet met een valse knik of verkrampt lopen, wat hij deed was zijn hoofd terugbrengen op de loodlijn. Ik reed het niet korter dan voorwaarts-neerwaarts.

Mooi, maar wees er voorzichtig mee, want je wil dat het paard je hand blijft volgen :j

Emily__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 19:12

superwoman schreef:

Mooi, maar wees er voorzichtig mee, want je wil dat het paard je hand blijft volgen :j[/quote]

Jep, inmiddels rijd ik dit paard niet meer maar ik houd het in gedachten :)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 19:49

superwoman schreef:
Celiien schreef:
*voorbeeld*:

Nou als je hem actiever gaat maken aan je been, zal dit al een hoop schelen met al deze symptomen. Zorg ervoor dat je steeds blijft schakelen (geen grote verschillen, maar lichtjes versnellen en vertragen naast je basistempo) consequent met je benen rijden dus en goed aanvoelen wanneer het tempo zonder dat jij het wil veranderd. Door veel te schakelen los je het al voor een deel op.
Verder is het belangrijk dat je je handen niet in de piano-stand zet (foto 1 redelijk, foto 3 het ergste)
Foto 2 : het paard kantelt z'n hoofd, doordat je je binnenteugel teveel gebruikt en deze moet je van de hals brengen in de bochten. Foto 1 heb je ook teveel binnenteugel, kijk maar naar je handen die niet gelijk zijn.
De laatste foto is echt heel erg om je handen daar te houden, altijd blijven dragen. De reden voor die gekke bek, daarvoor zie ik igg wel meerdere mogelijke aanleidingen.
Op alle foto's zijn je handen een verschillende afstand van de schoft, dus zeker daaraan moet je ook heel hard werken en is ook een goede reden voor het niet correct aan de teugel gaan/lopen

Hand in pianostand, zijn we heel erg aan gaan werken. Doe het nu al een stuk minder, en voel ook dat mijn handen dan een stuk stabieler zijn als het ware en dat hij daarbij een stuk rustiger wordt :) .

Schakelen doe ik ook; zachte draf(erg moeilijk, het is een draver en schiet al dan snel in de töltachtige gang :') ) en arbeidsdraf en middendraf stap-draf-stap-halt-draf-stap zijn ook dingen die we vaak doen, samen met achtjes, van hand veranderen en voltes :j .

Binnenteugel te veel gebruiken, ga ik eens op letten. Vraag wel of binnenkort iemand foto's/filmpje wil maken, vind het zelf ook altijd fijn dan kan ik het zelf ook weer zien :))

Zou je een paar redenen voor die laatste willen noemen :) wil er graag aan werken en kan wel tegen een stootje hoor :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 20:34

Celiien: Halthouden zou ik niet (veel) oefenen. Halthouden is een moeilijke oefening om correct te rijden en is zwaar voor het paard (mits correct uitgevoerd) Hou het simpel ;)
Vooral veel terug rijden op je zit en ook daarmee, zorg dat je het niet te moeilijk maakt, dus wees (snel) tevreden al moet je het natuurlijk wel langzaam uitbouwen.
Laatste foto: vooral je handen, houding iets naar voren wat je paard (nog meer) op de vooorhand duwt,indraven- dus nog niet warm, loopt achter de teugel-volgt hand niet en loopt in een valse knik,niet actief-wat ook voor een hoop van de hierboven geschreven "dingen" verklaart.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 20:38

Okee, ga ik dat minder oefenen :j Wilde het vaker oefenen omdat hij er moeite mee heeft en vaak 'erdoorheen loopt'. Maar waarschijnlijk ómdat het zo zwaar is. Minder doen dus, helemaal prima!

Thanks voor de tips, ik kan hier wel wat mee! Vraag wel of er iemand morgen foto's wil maken van de huidige situatie. Is wat recenter, dus kan ik misschien extra tips ontvangen (open dan wel een ritp ofzo, omdat nu allemaal hier te doen.. zet wel een linkje neer ;) )

loveyou174

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 17:24

Afbeelding
mijn paard loopt wat te diep wat kan ik daar aan doen ?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 20:27

Slechte foto, dus ik doe m'n best om er nog iets over te schrijven.
Wat ik zie is een paard wat niet alleen te diep loopt, maar ook opgekropt en erg op de voorhand.
Wat me op valt aan de ruiter is dat de handen erg dicht bij het lichaam zijn en de ellebogen bijna voorbij de romp naar achter staan. Dit wijst op een sterke ruiterhand, die op die lokatie niet kán meegeven

loveyou174

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 20:49

Ik zet niet echt heel veel druk op de foto's ze gaat zelf snel met der hoofd naar beneden dat doet ze ook
als ik der longeer met bijzetteugels en die staan dan heel los

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 21:25

Ja, het is erg lastig om datr eruit te rijden. Je houding veranderen is iig de eerste stap, omdat je van daaruit kan werken om het paard meer richting "lang en laag" te "sturen" .
Gebruik je echt een bijzetteugel of is het een slof/touwtje?
Met die laatste kun je een beetje "spelen/zoeken" om hem anders vast te maken en uit te nodigen om lang en laag te gaan lopen. Zo kun je bijv 1 kant wat strakker doen en de andere kant erg los vastmaken (binnen en buitenkant kan verschil maken) Maar natuurlijk niet te lang achter elkaar doen en zoeken hoe het paard het fijnst gaat lopen

loveyou174

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 21:27

jaa het is meer een touwtje
ik ga het proberen om een beetje te zoeken hoe ze het fijnste loopt
dankje

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 09:25

oh ja, voor mij logisch, maar je moet na het spelen en zoeken wel altijd weer terug naar het correct gebruiken van het touwtje. Dus als je iets gevonden hebt waarbij hij gaat uitschuiven, dan ga je weer zoeken om hem geleidelijk weer correct vastmaken.

Daarbij is het heel belangrijk dat je wat aan je armen en handen doet met rijden, want anders komt hij nooit uit die cirkel.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 22:33

Ik heb nog even een vraagje:

Zodra mijn paard goed nageeflijk wordt, gaat ze het bit afkauwen.
Dit blijft ze dan eigenlijk constant doordoen.
Het voelt als ruiter fijn, ze lijkt dan helemaal los te laten in de kaken en is dan heel fijn te rijden.
Ik kan dan ook heel makkelijk stelling en buiging vragen, ze lijkt zich dan helemaal over te geven.
Maar ik heb nog nooit een paard gereden, die zo het bit afkauwt als zij doet. :?

Is dit een goed teken, dat ik op de goede weg ben, zeg maar.
Soms kan iemand anders die net in de buurt is, haar horen kauwen op het bit.
Of zijn er nog meer paarden die zo het bit kunnen afkauwen?

Riannnnnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 14:02

mika11 schreef:
Ik heb nog even een vraagje:

Zodra mijn paard goed nageeflijk wordt, gaat ze het bit afkauwen.
Dit blijft ze dan eigenlijk constant doordoen.
Het voelt als ruiter fijn, ze lijkt dan helemaal los te laten in de kaken en is dan heel fijn te rijden.
Ik kan dan ook heel makkelijk stelling en buiging vragen, ze lijkt zich dan helemaal over te geven.
Maar ik heb nog nooit een paard gereden, die zo het bit afkauwt als zij doet. :?

Is dit een goed teken, dat ik op de goede weg ben, zeg maar.
Soms kan iemand anders die net in de buurt is, haar horen kauwen op het bit.
Of zijn er nog meer paarden die zo het bit kunnen afkauwen?

Dit lijkt me alleen maar positief, dat hij puur gaat kauwen uit ontspanning. Misschien kan je voor de zekerheid zijn tanden na laten kijken?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 14:06

Dubbel.
Vaak is het wel een stukje spanning, echter kan het ook en gewoonte zijn geworden.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 14:11

Wat voor een bit heb je? Een paardje dat ik rij kauwt heerlijk op een mylerbit. Met een gewoon trensje al een stuk minder: zit dus verschil in.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 19:32

Een KK bit, dubbelgebroken.
Haar gebit wordt altijd goed onderhouden.
Spanning kan misschien, ze kan soms wel heet worden met rijden, voornamelijk als ze aan het werk wordt gezet.
Toch is ze op de momenten dat ze gaat afkauwen, voor het eigen gevoel het fijnst te rijden.
Ik moet er wel goed voor zorgen dan, dat de aanleunig goed blijft want door het afkauwen is het soms wat lastiger het contact met de mond goed te houden.

Maar kan zijn dat ze 'kauwerig' is, als ze het hoofdstel in heeft en moet een paar minuten wachten totdat ik opstap, gaat ze ook zo op het bit kauwen. :+

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 21:11

Wat zegt je instructeur ervan?
Dat het contact met de mond minder goed wordt, is toch een aanwijzing dat hij eerder achter de teugel wil kruipen.
Al blijft het héél lastig te beoordelen achter de computer. :j

Citaat:
Maar kan zijn dat ze 'kauwerig' is, als ze het hoofdstel in heeft en moet een paar minuten wachten totdat ik opstap, gaat ze ook zo op het bit kauwen

Dit heeft wel met stress te maken, wil niet zeggen dat het negatief (ivm rijden ofzo) is dat hij stress vertoont.
Ik heb ook een paard gekend die dat deed. Gewoon ongeduldig en graag willen lopen.