Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Jackie1996 schreef:met druk bedoel ik dat je niet van die klapperbenen gaat gebruiken maar ze stil aan de buik houdt!
herculesje schreef:Emily__ schreef:@ darefeather
Ik rijd een paard dat het zelfde doet. In mijn geval is de oplossing om als hij de signalen geeft dat hij zijn hoofd omhoog wil doen, zo snel mogelijk druk te nemen zodat je het eigenlijk opnieuw aanvraagt waardoor hij weer zakt met zijn hoofd. Als je dit lang genoeg volhoud zal hij snappen dat er 'geen ontkomen aan is'.
Dit is wijken voor de druk (in dit geval zo erge druk dat het pijn wordt) in de mond. Dit is ook niet de bedoeling van nageeflijk rijden lijkt mij zo.
Emily__ schreef:Huh? Ik snap niet hoe je denkt dat druk opnemen meteen pijn betekend? Kan je mij dit aub uitleggen?
Want 'zo erge druk'? Ik heb niet gezegt dat ik met al mijn kracht aan de teugels hang.. Gewoon druk.
Edit: Het lijkt mij een redelijk vriendlijke manier om als je paard zijn hoofd om hoog doet het opnieuw aan te vragen. En nog geduldig ook, als hij is gezakt, en hij komt weer omhoog, gewoon weer over nieuw beginnen :-$ Dat is het enige, ik snap echt niet hoe jij bij veel druk komt...
superwoman schreef:Paard moet met een normale aanleuning aan de teugel gaan lopen.
De mond is heel erg gevoelig en darom is "druk nemen" al gauw een reden voor het paard om bijv achter de teugel,in een valse knik etc te gaan lopen.
Met een normale aanleuning, maar wel met een actief (gemaakt) achterbeen zal het paard vanzelf aan de teugel gaan.
Celiien schreef:Ik wil dit topic gaan volgen; paardlief moet actiever aan het been worden, en kruipt vaak achter de loodlijn, heeft een valse knik of hangt... Hoop hier enkele tips uit te halen!
*voorbeeld*:
Emily__ schreef:Oke, duidelijk.
Ik kan verzekeren dat ik met druk nemen iets minimaals bedoel, er zit niks van dwang in. Je moet het zien als een soort herineringetje. Zo van: 'hé, let eens op, je doet iets wat niet de bedoeling is.'
Het paard ging dan ook niet met een valse knik of verkrampt lopen, wat hij deed was zijn hoofd terugbrengen op de loodlijn. Ik reed het niet korter dan voorwaarts-neerwaarts.
superwoman schreef:Celiien schreef:Ik wil dit topic gaan volgen; paardlief moet actiever aan het been worden, en kruipt vaak achter de loodlijn, heeft een valse knik of hangt... Hoop hier enkele tips uit te halen!
*voorbeeld*:
Nou als je hem actiever gaat maken aan je been, zal dit al een hoop schelen met al deze symptomen. Zorg ervoor dat je steeds blijft schakelen (geen grote verschillen, maar lichtjes versnellen en vertragen naast je basistempo) consequent met je benen rijden dus en goed aanvoelen wanneer het tempo zonder dat jij het wil veranderd. Door veel te schakelen los je het al voor een deel op.
Verder is het belangrijk dat je je handen niet in de piano-stand zet (foto 1 redelijk, foto 3 het ergste)
Foto 2 : het paard kantelt z'n hoofd, doordat je je binnenteugel teveel gebruikt en deze moet je van de hals brengen in de bochten. Foto 1 heb je ook teveel binnenteugel, kijk maar naar je handen die niet gelijk zijn.
De laatste foto is echt heel erg om je handen daar te houden, altijd blijven dragen. De reden voor die gekke bek, daarvoor zie ik igg wel meerdere mogelijke aanleidingen.
Op alle foto's zijn je handen een verschillende afstand van de schoft, dus zeker daaraan moet je ook heel hard werken en is ook een goede reden voor het niet correct aan de teugel gaan/lopen
mika11 schreef:Ik heb nog even een vraagje:
Zodra mijn paard goed nageeflijk wordt, gaat ze het bit afkauwen.
Dit blijft ze dan eigenlijk constant doordoen.
Het voelt als ruiter fijn, ze lijkt dan helemaal los te laten in de kaken en is dan heel fijn te rijden.
Ik kan dan ook heel makkelijk stelling en buiging vragen, ze lijkt zich dan helemaal over te geven.
Maar ik heb nog nooit een paard gereden, die zo het bit afkauwt als zij doet.![]()
Is dit een goed teken, dat ik op de goede weg ben, zeg maar.
Soms kan iemand anders die net in de buurt is, haar horen kauwen op het bit.
Of zijn er nog meer paarden die zo het bit kunnen afkauwen?
Citaat:Maar kan zijn dat ze 'kauwerig' is, als ze het hoofdstel in heeft en moet een paar minuten wachten totdat ik opstap, gaat ze ook zo op het bit kauwen