Opnieuw leren rijden ;)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 22:06

:D

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 11:44

laetitia schreef:
:j!

less=more principe!

Eerst aan jezelf werken en als jezelf perfect in balans zit dan gaat het paard vanzelf wel mee en wordt alles veel makkelijker! Enige is dat de weg naar je eigen balans zo verrekte moeilijk is :D!

Ik kan me daar wel heel goed in vinden.
Ik heb dus een scheef paard. Heb adb en academische rijkunst geprobeerd. Dat is heel erg gericht op het rechtrichten van het paard en kijkt eigenlijk te weinig naar de ruiter en of die ook recht gericht is. Paard werd ondanks mijn inspanningen ook niet rechter. Maar ik heb mijn paard dus zelf scheef gereden, omdat ik scheef ben. Nu ik dat weet en probeer aan te passen, loopt mijn paard ook weer een stuk rechter.

Wat voor mij ook een eye-opener was, was dat ik ook been kon geven alleen met alleen mijn onderbeen. Ik deed dat met mijn hele been. Hij kan dus ook scharnieren vanaf mijn knie... :o

@Justkid
Wat ook zo leuk vond aan western was het halthouden d.m.v. je hakken laten zakken. Ik deed dat laatst op mijn eigen paard en verrek het werkte ook gewoon. Ik rijd altijd met teveel druk op mijn beugels en tijdens het lichtrijden ga ook teveel staan en houd ik mijn onderbeen te strak (tips erg welkom!!!)

knollentuin

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 14:55

je hebt eigenlijk je eigen antwoord al gegeven ankem....
je gaf zelf al aan dat je niet inboog bij je knie,op het moment dat je je knie als schokbreker gaat zien wordt je staan bij het doorzitten al weggenomen,dan in je enkel afveren-soepel in je enkels en bekken blijven en niet je hak uitwillen drukken. gewoon het gevoel hebben dat je je voet plat op de grond hebt en je billen op een op-en neer bewegend krukje alle beweging opvangen met je schokbrekers

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 15:21

@justkid wat een gave filmpjes. Ik weet dat het super is om zo je paard te rijden. En dat er heel veel training en gevoel bij komt kijken. Maar vind net alsof de paarden niet kunnen galopperen in die proeven :o
Maar uiteraard snap ik het complete plaatje en heb ik niets meer dan respect ervoor _/-\o_

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 15:56

nee dat heb ik ook hoor sabm. als je echt naar de gangen gaat kijken is er totaal geen regelmaat en takt zoals wij die kennen en willen perfectioneren..in die galop is het voor galop en achter draf,dralop dus en de jog is een sleep draf ,maar in de western is dit de manier.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 16:14

vind het hoofd lang en laag wel altijd mooi om te zien. Eigenlijk beter dan de krul die de dressuur tegenwoordig voortbrengt.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 21:23

Ik heb vandaag een :( -dag, zo een dat je eigenlijk gewoon beter in bed kan blijven liggen. Ik met een vervelende kop naar Janus (m'n paard) gegaan. Eerst weiland gemest, en daarna toch gaan rijden, met het idee even kort rijden, wat oefeningen doornemen, wat herhalingen van de zitles. Twintig minuutjes is zat, en daarna lekker stoppen.
Dus na ongeveer 20 min. uit gaan stappen. Lang teugeltje. En alsof er een knopje omging bij Janus: "weet je wat jij kan baas...... doe jij maar stoppen, ga ik nog even lekker door". Hij draafde krachtig en vlot aan, met mij als hele verbaasde ruiter op zijn rug. En al heel snel dacht ik: ach waarom ook niet. Nou, zoals de uitdrukking "gaan met die banaan", zo gingen wij :D Hij had een tempo :wow: hij liep ruim en los door zijn lijf, neus over de grond (iemand zijn portemonnee kwijt misschien ?? := ) , ach dan ook nog maar even een galop. Nou, knallende tinker onder me, en hij vond het leuk! Ik zat gewoon te genieten omdat mijn paard zo aan het genieten was.

Nadat ik al die jaren veel te veel aan het bit heb zitten prutsen, mijn paard daardoor continue heb teruggereden, hem geblokkeerd heb ipv geholpen etc. voelde mijn paard zich eindelijk vertrouwd/vrij/ontspannen (kan het juiste woord niet vinden, misschien is het juist woord wel bevrijd ?) genoeg om uit de blokkades te treden, en gewoon te gaan. _/-\o_
En wat had ie een tevreden bekkie naderhand <3

Hoe de komende dagen het rijden ook zal gaan, dit moment is me zoveel waard. Ik weet dat ik op de goede weg ben, maar dit is wel een hele mooie bevestiging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 21:26

Wat gaaf joh!!!!!

Ik zit hier met een grote :D je verhaal te lezen :D

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 21:33

:) dank je!

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 21:50

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:01

Jaaaaa die heb ik al heel lang op mijn hyves staan :j

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:09

Corelli schreef:
Ik ga eens uit proberen of dat voor mij ook werkt, want ik ben bang dat ik echt een nep-glimlach krijg en dat het qua ontspanning niet zoveel uithaalt..Maar ga het uitproberen als ik een keer iets engs tegenkom!
Altijd goed om nieuwe dingen te proberen :)

Onderzoek toont aan dat het spannen van de glimlachspieren (zoals bij een "nep"glimlach) dezelfde effecten heeft op je gemoed als een echte spontane glimlach ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:14

Vind het op dat filmpje alleen wel doodjammer dat het beeld veel minder harmonisch is bij de dressuurruiter.

Je zou eigenlijk het schijnbare gemak van het western moeten hebben en de schwung en afdruk en expressie van de dressuur. Dat paard wel gaat showen (ik hou ook wel van een enthousiast voorbeen, alleen daar hoort een enthousiast achterbeen bij) maar dat het lijkt alsof het rijden moeiteloos is. Dat. Dat is mijn ultieme doel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:15

poes schreef:
Corelli schreef:
Ik ga eens uit proberen of dat voor mij ook werkt, want ik ben bang dat ik echt een nep-glimlach krijg en dat het qua ontspanning niet zoveel uithaalt..Maar ga het uitproberen als ik een keer iets engs tegenkom!
Altijd goed om nieuwe dingen te proberen :)

Onderzoek toont aan dat het spannen van de glimlachspieren (zoals bij een "nep"glimlach) dezelfde effecten heeft op je gemoed als een echte spontane glimlach ;)

Dat is leuk om te weten :D

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:18

knollentuin schreef:
nee dat heb ik ook hoor sabm. als je echt naar de gangen gaat kijken is er totaal geen regelmaat en takt zoals wij die kennen en willen perfectioneren..in die galop is het voor galop en achter draf,dralop dus en de jog is een sleep draf ,maar in de western is dit de manier.

Ja ik zei al dat het moeilijk was om goede filmpjes te vinden.
Ik vind dat de Amerikanen te ver door zijn geschoten en ik geloof dat ze de galop nu wel zo langzamerhand weer galop willen zien.

Pleasurepaarden worden wel zo gefokt dat ze die langzame draf (jog) makkelijk kunnen maar toch moeten ze wel verzameld leren lopen anders slijten de gewrichten.
Ik heb er verder niet zoveel kijk op en het spreekt mij persoonlijk niet zo aan.
Een goed joggend paard is eigenlijk met niks te vergelijken, het zit echt zaaaalig.
Het lijkt eigenlijk op een aparte gang.
Ze kunnen ook best gewoon vlot draven
Het oorspronkelijke doel van deze paarden was eindeloos langs hekwerken rijden zodat de cowboys het konden inspekteren, dan wil je een lekker zittend paard.

Ik vind trail wel heel leuk maar dan gewoon echt in het bos :P Kid vindt het echt superleuk om dwars door struikjes haar weg te vinden.
Maar reining vind ik het leukste maar is ook wel moeilijk (vinden Kid en ik)
Laatst bijgewerkt door justkid op 11-08-11 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:19

Mensen overschatten hun brein gewoon :D Je kunt jezelf énorm veel wijsmaken :) Glimlach, en je ontspant. Doe je ogen dicht, en je angst voor wat je niet meer ziet zakt. Praat tegen jezelf hardop, en je zult rustiger worden. Zing, en je ademhaling wordt goed. Blaas een paar keer heel hard uit, en tegen de vierde keer zul je correct inademen, gewoon omdat je lijf overneemt.

Zo zijn er echt heel veel dingen!

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:49

laetitia schreef:
Hebben jullie nooit het gevoel 'ik leer het nooit!'? Ik rijd al jaren (niet fanatiek, ben recreatieruiter die de dressuur als basis gebruikt) en nog kan ik er niets van!

Vind het soms zo frustrerend, al die jaren lijken wel voor niets te zijn geweest en al die jaren heb ik blijkbaar niets geleerd...

Worstel nu ook enorm met de vraag "Hoe moet ik nu eigenlijk écht zitten"? En "hoe moet het eigenlijk écht voelen?" Lees de hoofdstukken over houding en balans en voelen uit het boek van Ulrieke Thiel nu al voor de 3 x, lees de tips van mijn instructrice steeds opnieuw en schrijf ook nog eens voor elke training alle hoofdpunten op waar ik op moet letten.
En dan moet ik me uiteindelijk ook nog zien te ontspannen en alles 'los te laten' want alleen dan kan mijn paard ontspannen, maar hoe doe je dat in godsnaam als je continu moet letten op:

* zachte billen
* meewiegen met je heupen
* onderbenen niet naar voren steken
* ademen in onderbuik
* onderrug hol maken
* bovenlichaam loodrecht tov de grond
* kin intrekken (kin steekt heel erg vooruit)
* dragende handen
* rechterheup ontspannen en laten zakken
* lichtrijden dmv bekken kantelen
* doorzitten = met heupen meeswingen van links naar rechts

Hoe kan je in godsnaam ontspannen als je je moet focussen op je juiste houding? En dan ook nog eens je paard onder controle moet houden (= enorm druk) én de juiste begrenzing en begeleiding moet geven bij de oefeningen?

Pffff je zou er overspannen van raken...!

Nou, zo voel ik me vandaag dus ook! Mijn lijstje is nog niet zo lang als dat van jou, Laetitia, maar ik ben dus ook na tips van Japeloup en Knollentuin heel erg bezig met m'n houding, en daarvanuit Suus niet te hinderen maar te "sturen". Vandaag had ik het (overigens slechte) plan opgevat om een afgereden tarweveld als rijbak te gebruiken. Om dus inderdaad bovenstaande te kunnen oefenen in een "rijbak" van zeg maar 6 hectare, lekker ruim dus := ) Het waait hier nog steeds hard, Suus is nog steeds hengstig, en had opeens wel Erg veel ruimte om rond te scheuren.... En ik maar proberen om op m'n ademhaling te letten, gespannen billen te ontspannen, goed mee te salsa-en, en o ja, m'n navel! niet in Suus d'r mondje zitten, achterhand eronder brengen.... Zoveel tegelijk... Dit is iets voor de lange adem! Wel veel geschakeld, overgangen stap-draf, en veel bochtenwerk. Moet zeggen dat tempo omhoog schakelen op zit en ademhaling bijzonder goed ging- hahaha :D Suus heeft soms zo'n haast.... Maar tempo terug..? Lastig hoor, met de wind en de hengst in je hoofd /3 Maar van "stap naar stop" hoefde ik eigenlijk alleen als het ware m'n ademhaling en focus naar beneden te richten (weet ff niet hoe ik het anders moet zeggen), en daar reageerde ze weer heel goed op!
We komen er wel :j - ooit haha :Y)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 23:05

:') ik zou willen dat ik jullie bezig kon zien..
ik vind het onwijs gaaf om te lezen hoe serieus jullie hierin duiken, en nog gaver om te lezen dat het lukt :j en dan zie ik jullie fanatiek worden, heeeel herkenbaar!!
de stop van stap naar halt is ontdekt loe-loe..ik noem het idd als ik het aan iemand uit moet leggen : zet je voeten aan de grond,dat is dus goed uitgelegd jezelf naar de grond richten, aarden.

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 23:18

Ha Knollentuin, maar dat kan geregeld worden hoor! Mocht je zin hebben in een weekendje Zeeland met een strandritje.... *D

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 20:32

poes schreef:
Mensen overschatten hun brein gewoon :D Je kunt jezelf énorm veel wijsmaken :) Glimlach, en je ontspant. Doe je ogen dicht, en je angst voor wat je niet meer ziet zakt. Praat tegen jezelf hardop, en je zult rustiger worden. Zing, en je ademhaling wordt goed. Blaas een paar keer heel hard uit, en tegen de vierde keer zul je correct inademen, gewoon omdat je lijf overneemt.

Zo zijn er echt heel veel dingen!

:j Ik moest een keer een presentatie geven voor een hele grote groep mensen. Iemand gaf mij de tip om een houding aan te nemen van een zeer zelfverzekerd persoon met een duidelijke houding van "hier ben ik en ik heb jullie wat te vertellen".
Nou, dat hielp dus echt. Het is bijzonder maar met je lijf kan je je mindset veranderen.

Vandaag is de zadelmaker geweest omdat het zadel van mijn paard niet goed meer lag. Heb echt een heel dik vet compliment gekregen, en ik kop dit compliment meteen naar jou door Japeloup :j . Zadelmaker kon aan de bespiering van mijn paard zien, dat paard goed getraind wordt. Met name over de bilspieren was ie erg te spreken.

Hihi niet dat je om zijn bilspieren heen kan kijken want hij heeft nogal een achterwerk :')

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 20:39

:o

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 23:39

vanavond weer met sabm aan het puzzelen geweest, ik zie nog steeds vraagtekens ,grote vraagtekens en oprechte verwondering ...even ter toevoeging in het algemeen : ik zie dat heel veel bij de eerste lessen het andersom gaan denken, tegen je oorspronkelijke gevoel in handelen en jezelf kwetsbaar opstellen ,de stukjes die al meteen passen geven bevestiging b.v.een relaxed paard,positieve reactie van je paard die je niet verwacht had.maar als de stukjes op de plaats gaan komen en dat is best wel snel; betaald het uit .. ;)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 00:04

Mooi is dat om mee te maken hè? Iemand bewust maken van dat je paard jou een hoop te vertellen heeft en jou kan vertellen wanneer je het beter of goed doet. Zie het ook regelmatig dat ruiters beter naar zichzelf moeten/willen gaan kijken. En beseffen dat hun paard hun daarbij kan helpen.
Blijft leuk om verbaasde ruiters te zien omdat hun paard op zeer kleine hulpen/aanwijzingen reageerd. Paarden die soms niet meer te herkennen zijn alleen omdat je anders om denkt. Van stugge paarden die niet vooruit te branden waren (of juist gespannen en rennerig) naar paarden die los en actief (of juist ontspannen) door de baan heen gaan.
Voor mij elke keer weer de bevestiging dat wat ik vertel klopt. Je hoeft een paard dat stukje niet te leren, vrij bewegen en gevoelig zijn voor onze hulpen kunnen ze van nature.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 06:43

Dat merk ik ook. Veggy die zich niks.aantrok van de stratenmakers...... gewoon haar ding deed. Kreeg een compliment over haar billen en mooi gespierde hals....... die is dus voor jou, je verdient hem :D
Vond haar gisteren toch heel fijn wel. Nog even zoeken naar een pitje met meer tongruimte.....
Ben trots op Vegs, ze leert snel en voor mij is ze echt lief.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 11:13

Citaat:
@Justkid
Wat ook zo leuk vond aan western was het halthouden d.m.v. je hakken laten zakken. Ik deed dat laatst op mijn eigen paard en verrek het werkte ook gewoon. Ik rijd altijd met teveel druk op mijn beugels en tijdens het lichtrijden ga ook teveel staan en houd ik mijn onderbeen te strak (tips erg welkom!!!)

Hihi ik moest even zelf bedenken en voelen wat ik doe om halt te houden (hakken laten zakken???? :o ) Maar je hebt gelijk hoor, ik laat ook mijn hakken zakken
Wel grappig om er zo over na te denken wat je precies doet, petje af voor Japeloup en Knollentuin die dat zo goed uit kunnen leggen.

Ik denk gewoon aan stilstaan en dan staat ze stil, ik heb zelf niet eens zo door welke spieren ik dan aanspan of ontspan.

Ikzelf zit meestal door.
Omdat ik met westernsporen rijd moet ik altijd opletten dat ik mijn paard niet aantik,
daarom is het gewoon in balans zitten zo belangrijk voor mij.
Benen moet ik eigenlijk onafhankelijk kunnen gebruiken om kleine aanwijzingen te geven.
Het lichtrijden is na stil doorzitten dan eigenlijk alleen maar een kwestie van je op laten gooien,
de druk op je beugels verandert voor mijn gevoel niet ten opzichte van doorzitten.

Maar misschien kun je je alleen eens concentreren op zitten en niet op je voeten in de beugels.

Pffff uitleggen is echt moeilijk :D