Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
laetitia schreef:!
less=more principe!
Eerst aan jezelf werken en als jezelf perfect in balans zit dan gaat het paard vanzelf wel mee en wordt alles veel makkelijker! Enige is dat de weg naar je eigen balans zo verrekte moeilijk is!
Corelli schreef:Ik ga eens uit proberen of dat voor mij ook werkt, want ik ben bang dat ik echt een nep-glimlach krijg en dat het qua ontspanning niet zoveel uithaalt..Maar ga het uitproberen als ik een keer iets engs tegenkom!
Altijd goed om nieuwe dingen te proberen
poes schreef:Corelli schreef:Ik ga eens uit proberen of dat voor mij ook werkt, want ik ben bang dat ik echt een nep-glimlach krijg en dat het qua ontspanning niet zoveel uithaalt..Maar ga het uitproberen als ik een keer iets engs tegenkom!
Altijd goed om nieuwe dingen te proberen
Onderzoek toont aan dat het spannen van de glimlachspieren (zoals bij een "nep"glimlach) dezelfde effecten heeft op je gemoed als een echte spontane glimlach
knollentuin schreef:nee dat heb ik ook hoor sabm. als je echt naar de gangen gaat kijken is er totaal geen regelmaat en takt zoals wij die kennen en willen perfectioneren..in die galop is het voor galop en achter draf,dralop dus en de jog is een sleep draf ,maar in de western is dit de manier.
laetitia schreef:Hebben jullie nooit het gevoel 'ik leer het nooit!'? Ik rijd al jaren (niet fanatiek, ben recreatieruiter die de dressuur als basis gebruikt) en nog kan ik er niets van!
Vind het soms zo frustrerend, al die jaren lijken wel voor niets te zijn geweest en al die jaren heb ik blijkbaar niets geleerd...
Worstel nu ook enorm met de vraag "Hoe moet ik nu eigenlijk écht zitten"? En "hoe moet het eigenlijk écht voelen?" Lees de hoofdstukken over houding en balans en voelen uit het boek van Ulrieke Thiel nu al voor de 3 x, lees de tips van mijn instructrice steeds opnieuw en schrijf ook nog eens voor elke training alle hoofdpunten op waar ik op moet letten.
En dan moet ik me uiteindelijk ook nog zien te ontspannen en alles 'los te laten' want alleen dan kan mijn paard ontspannen, maar hoe doe je dat in godsnaam als je continu moet letten op:
* zachte billen
* meewiegen met je heupen
* onderbenen niet naar voren steken
* ademen in onderbuik
* onderrug hol maken
* bovenlichaam loodrecht tov de grond
* kin intrekken (kin steekt heel erg vooruit)
* dragende handen
* rechterheup ontspannen en laten zakken
* lichtrijden dmv bekken kantelen
* doorzitten = met heupen meeswingen van links naar rechts
Hoe kan je in godsnaam ontspannen als je je moet focussen op je juiste houding? En dan ook nog eens je paard onder controle moet houden (= enorm druk) én de juiste begrenzing en begeleiding moet geven bij de oefeningen?
Pffff je zou er overspannen van raken...!
poes schreef:Mensen overschatten hun brein gewoonJe kunt jezelf énorm veel wijsmaken
Glimlach, en je ontspant. Doe je ogen dicht, en je angst voor wat je niet meer ziet zakt. Praat tegen jezelf hardop, en je zult rustiger worden. Zing, en je ademhaling wordt goed. Blaas een paar keer heel hard uit, en tegen de vierde keer zul je correct inademen, gewoon omdat je lijf overneemt.
Zo zijn er echt heel veel dingen!
Citaat:@Justkid
Wat ook zo leuk vond aan western was het halthouden d.m.v. je hakken laten zakken. Ik deed dat laatst op mijn eigen paard en verrek het werkte ook gewoon. Ik rijd altijd met teveel druk op mijn beugels en tijdens het lichtrijden ga ook teveel staan en houd ik mijn onderbeen te strak (tips erg welkom!!!)