Angstige ruiter

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 08:41

He Margreet wat super ook van jou joh! :D Elke stap is een stap moet je maar denken! Goed joh ga zo door! :D

Ik geloof ook niet dat een paard je express wat aan zou willen doen Kalama.. Dat ze vertrouwen in je moet gaan krijgen dat geloof ik dan weer wel.
Vaak maken paarden zulke gekke sprongen dat wij al snel denken dat hij ons echt iets wilt aan doen.. Ik geloof daar niet zo in. Maar ik denk dat als jij vaker op de grond met haar bezig gaat, dat dat ook minder gaat worden voor jou en dat je je een stuk zekerder gaat voelen. :) Maar dit heeft wel tijd nodig, geef jezelf dan ook die tijd.

RM94

Re: Angstige ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 10:34

@Skyefate ja een heel bekend verschijnsel onzeker als er anderen bij zijn. Dat is best moeilijk eigenlijk komt het er op neer dat je moet denken dat het je niets kan schelen wat een ander van je vindt. Ik geef les aan een meisje (nou ja vrouw :D) de pensionhoudster had vorige week best banketstaaf gedaan haar paard liep niet omdat ze bang was en ze kon niet rijden en het was dus allemaal haar schuld. Mijn lesklant best overstuur en wilde dus niet meer rijden als zij er was. Ik heb even met haar gepraat en haar deze week bijna ieder avond geholpen de pensionhoudster heeft nu dus al meerdere keren gezien dat het met een beetje hulp best gaat en zegt nu niets meer. Lesklant heeft er weer een beetje vertrouwen in.

Maar goed lang verhaal kort is er iemand die je kan helpen waar je vertrouwen in hebt???? Uiteindelijk komt het daar toch op neer hulp vragen.

Succes

kalama

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 14:05

Somebitch, zijn we mee bezig :) en beetje bij beetje gaat het wel beter. Ik denk, hoop dat het ergste voorbij is.

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 14:28

Ohh wat herken ik toch veel in al jullie posten :o
Wat zijn we toch een stel bange, knappe stoere poeperts bij elkaar, die allemaal toch doorzetten <3

Ik ben in ieder geval blij dat dochterlief weer terug is, ik blijf wel doorzetten en ga proberen om er zeker 1 a 2 keer in de week zelf op te stappen.
Ik de periode dat dochterlief weg was toen moest ik wel en ben dan ook 4x opgestapt. Paardje was echt super super super braaf en ik heb er dan ook echt vreselijk van genoten door mijn hyperaanvallen heen.
Maar die angst raak ik denk ik nooit meer kwijt.

Gisteren heeft ze even lekker staan knetteren in de paddock en toen ik haar eruit haalde was ze geloof ik nog niet helemaal klaar met knetteren en ging dus aan mijn hand even verder :( , de meeste mensen zouden gewoon op dat moment KLAAR zeggen en verder lopen, ik raakte helemaal in paniek en heb om hulp geroepen :o :o :o Ik schaam mij zo, want eigenlijk was er niets aan de hand en was paardje alleen vrolijk, maar ik schrok zo vreselijk dat de tranen in mijn ogen sprongen, ik vreselijk ben gaan hyperen en zo blij was dat een stalgenoot het paardje overnam.
Paardje vond het maar wat raar en bleef ook naast mij staan en wilde niet met stalgenootje mee lopen. Dus ik ben naar haar box gelopen en zij is met dat stalgenootje heel braaf achter mij aan gelopen.

Dus ga straks met nu al stress en angstgevoel richting stal, gelukkig gaat dochterlief gelijk mee en voel ik mij iets zekerder, maar jeetje wat kan zoiets wat eigenlijk helemaal niets voorsteld zoveel angst veroorzaken.

Saoirse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 16:22

Als je ineens bang bent om op je paard te stappen denk je dat je de enige bent. Gelukkig lees ik hier genoeg verhalen. Ik ben van een 21-jarige naar een 6-jarige gegaan. Hij is eigenlijk superbraaf, maar nog zo groen als gras. Hij is al met me de bak door gestuiterd en ik bleef zitten. Ronde 1 had ik gewonnen. Laatst ging ie uit het niets (zo leek 't althans) na het opstijgen met me aan de kletter. Hij luisterde nergens meer naar en omdat ik een beugel kwijt was werd ik na een aantal rondjes races een zandruiter. Een paar dagen spierpijn was het resultaat. Niks ergs dus, maar ik ben wel heel bang geworden. De omgeving zegt "doorzetten" en "komt wel goed"". Maar ik kan alleen maar denken, wat als ik er weer eens afval en het loopt niet zo goed af? "Worst case scenario" Ik weet 't. Met longeren en zo durf ik heel veel, ook al is ie zo stuiterig als wat en dan na een paar rondjes luistert ie ook goed. Maar ik wil ook zo graag van die angst af om er op te stappen (Ben er na die val wel weer opgegaan en dat ging best wel aardig). Ik ga met het hart in m'n keel naar stal om te rijden en ja, dat merkt ie natuurlijk. Ik wil echt dat we een supercombi worden, maar dan moet ik toch eerst weer meer zelfvertrouwen krijgen en van die angst af kunnen komen. Heb wel les en heb ook heel veel aan m'n instructrice, maar ja, die is er niet elke dag bij..............

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 16:24

kalama schreef:
Somebitch, zijn we mee bezig :) en beetje bij beetje gaat het wel beter. Ik denk, hoop dat het ergste voorbij is.

Soms heb je van die dagen dat hij zo goed gaat.. En dan keert ineens uit het niets die angst weer terug... :\

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 21:05

hey SB, dat klinkt ook weer heel herkenbaar :j

saiorse: het vervelende is dat angst niet overgaat door minder te oefenen. oftewel je kunt er in dit geval alleen door heen komen door toch dingen te oefenen, maar wel binnen het kadertje wat bij je past. Als jij liever alleen rondje stapt en verder werkt alleen in bijzijn van je instructrice, dan doe je dat gewoon lekker zo! En als je er alleen maar op wilt in bijzijn van instructrice, dan doe je dat! En verder lekker 'spelen', kroelen, wandelen, poetsen, tutten met je paardenbeest... Lol met je knol en geen oorlog in eigen koppie omdat iets 'zou moeten'!!!

Hawai: ik heb ook dagen gehad dat ik het uit de wei halen al eng vond, omdat de rest van de kudde dan voor mijn gevoel op me afkwam... :oo Superdapper dat je met je paardje bezig bent en je hebt nog jaaaren de tijd om aan elkaar te wennen, heerlijk he!!!

:D

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 08:17

Nou ik heb gisteren nog alleen buitengereden hoor! :) Pony was weer een stuk schrikachtiger alleen maar het ging goed. :j Hebben maar een klein ritje gedaan omdat hij nog moe was van de dag ervoor. :) Heb wel in mijn eentje een klein galopje meegepakt.. Voelde me echt geweldig! :D
Toen ik eenmaal in galop zat was mijn angst ook weg, hij versnelde buiten ook niet zoals hij normaal wel in de bak doet..

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 08:41

SB = dappere dodo :D

+:)+

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 08:49

Super joh!

Mijn nieuwe paardje is maandag opgehaald. Had gisteren even voor het gevoel een paar rondjes erop gewild; maar ze is ontzettend hengstig en kan nu niet meer zonder de ruin in dr weiland. Hinniken constant naar elkaar. En tja als je dan zo'n megasterke fjord hebt....ze trok zich zó los uit mn handen. Daar wordt je wel een pietsie onzeker van kan ik je vertellen :p
Heb de paarden nu allemaal gescheiden. Merries in de ene wei, ruinen in de andere. Ik hoop dat ze vandaag rustiger is want wil graag even rijden en weer weten waarom ik haar heb gekocht :P
Had zo'n lekkere buitenrit gemaakt toen ik haar kwam bezichtigen. Ze is echt bomproof. Maar door gisteren vraag ik me wel ineens af of ik haar kan houden.

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 10:57

MissCharlie schreef:
Super joh!

Mijn nieuwe paardje is maandag opgehaald. Had gisteren even voor het gevoel een paar rondjes erop gewild; maar ze is ontzettend hengstig en kan nu niet meer zonder de ruin in dr weiland. Hinniken constant naar elkaar. En tja als je dan zo'n megasterke fjord hebt....ze trok zich zó los uit mn handen. Daar wordt je wel een pietsie onzeker van kan ik je vertellen :p
Heb de paarden nu allemaal gescheiden. Merries in de ene wei, ruinen in de andere. Ik hoop dat ze vandaag rustiger is want wil graag even rijden en weer weten waarom ik haar heb gekocht :P
Had zo'n lekkere buitenrit gemaakt toen ik haar kwam bezichtigen. Ze is echt bomproof. Maar door gisteren vraag ik me wel ineens af of ik haar kan houden.

Niet teveel zorgen over maken "mijn" merrie is ook mega hengstig (als ze hengstig is) en dan wil ze ook allemaal bij de paarden blijven en gillen etc etc maar zodra je opstapt niets meer aan het handje. Bliven denken aan die buitenrit .... succes :)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 11:21

Ben blij dat ik een ruin heb. :=
Ik zou ook gewoon gaan rijden, dat die merrie hengstig is en heel de tijd hinnikt is dan haar probleem. := Maar ik snap wel dat je je angst nu weer krijgt.. Misschien valt het hardstikke mee onder het zadel.. Je moet er even doorheen. :(:)

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 16:58

met rijden vandaag was ze redelijk braaf! Ik heb nog geen zadel dus had alleen gestapt en gedraafd; bak was nat en ik had dus geen zin om de grond van dichtbij te bekijken als het niet goed ging. Ik was gelukkig niet te gespannen.
Maar poetsen/aan de hand gaat niet top.
in de omgang heeft ze weinig respect op zn zachtst gezegd....daar heb ik echt hulp bij nodig....

kalama

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 21:55

Mijn paard heeft voor de 1ste keer gesteigerd uit protest omdat ze niet in galop wilde. Wilt blijkbaar wel zeggen dat ik weer een stapje verder ben met haar. Mijn lesgever was erbij en ben zelf rustig gebleven maar nadien moest ik dus weer in galop. Ik was bang :(:) dat ze weer tekeer zou gaan maar is niet gebeurd. :) Buiten dit heb ik wel een super les gehad, beide hard en goed gewerkt. :):)
Wel raar maar galop doet ze niet graag. Of ik nu aan het rijden ben of aan de longe, haar oren gaan plat in de nek als ze aanspringt, nadien weer normaal.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 21:56

Ojee, dan is het vertrouwen toch nog net niet 100%... Goed in de gaten houden dus als je paard dat weer doet, en gewoon dóór blijven rijden! Succes!

kalama

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 22:05

Thanks!! Nadien nog 3 of 4 keer galop gevraagd en toen deed ze het niet meer. Zullen morgen zien... :\

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 22:09

GOED ZOOOO! You go girl! En hou de moed erin (en mocht je alsnog vallen, denk maar zo: de bakvulling is zacht!)

kalama

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 22:17

:D Maar toch blijf ik er liever op zitten ;)

kalama

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 22:23

MissCharlie schreef:
met rijden vandaag was ze redelijk braaf! Ik heb nog geen zadel dus had alleen gestapt en gedraafd; bak was nat en ik had dus geen zin om de grond van dichtbij te bekijken als het niet goed ging. Ik was gelukkig niet te gespannen.
Maar poetsen/aan de hand gaat niet top.
in de omgang heeft ze weinig respect op zn zachtst gezegd....daar heb ik echt hulp bij nodig....

Wat doet ze dan? Hoelang heb je haar al?

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 22:39

Heb haar nog maar 4 dagen :P Vandaag voor het eerst gereden. Maar ze heeft echt geen respect voor mensen lijkt het wel. Loopt me zo omver.

LisaDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 16:49

Hier helaas heel wat slechter nieuws...
Na mijn kort verhaal enkele pagina's hiervoor was ik langs een westernvereniging langs gegaan om een nieuwe wending te nemen en western te gaan rijden.
Helaas kreeg ik een week geleden het nieuws van de dokter dat ik moet stoppen met rijden want mijn rugproblemen worden er enkel slechter door.
En als ik dan ooit nog op een paard zou rijden,dit enkel mag in stap en ik zeker niet mag vallen (jaaaaah lekker voor te bereiden).
Dus met dit nieuws heb ik mijn 2 jarige te koop gezet.
Omdat ik het zonde vond om hem enkel voor een kar te spannen en grondwerk te doen terwijl hij hopen potentieël heeft.
Ik heb meteen goede reactie's gekregen en maandag komen ze hem halen, hij krijgt een super thuis met baasjes die helemaal gek van hem zijn.
Jammer genoeg wordt ik dus paardloos,maar zal wel kijken in de toekomst om eventueel een shetje te nemen om grondwerk mee te doen en lekker te frutselen.

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 17:02

Ook hier slecht nieuws, mijn paardje is afgekeurd |(
Ze gaat dus terug naar haar oude eigenaresse....

Pffff had me ZO verheugd om lekker het bos in te gaan, eindelijk had ik genoeg moed verzameld om alleen met een paard het bos in te gaan, en nu gaat dat dus niet door. Balen balen balen. Maar het is niet anders.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 17:24

En jullie geven het nu zomaar op???? DAAAAAAAAMES TOCH! Kom op, een beetje MOED moet er toch wel zijn in jullie? Húp terug het zadel in en niet opgeven! I know you can do it!

Carlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 17:28

Ik val even binnen (lees mee, ben een angstige ruiter geweest en nu nog steeds zeer voorzichtig zegmaar ;)), maar HorseyDude, waar hebben ze het hier over opgeven?! Deze mensen zijn juist allemaal heel dapper bezig en stappen ondanks alle angsten toch steeds weer op de paarden, waar ik onwijs respect voor heb! +:)+

Verder een lieve post hoor. :)

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 17:36

MissCharlie schreef:
Ook hier slecht nieuws, mijn paardje is afgekeurd |(
Ze gaat dus terug naar haar oude eigenaresse....

Pffff had me ZO verheugd om lekker het bos in te gaan, eindelijk had ik genoeg moed verzameld om alleen met een paard het bos in te gaan, en nu gaat dat dus niet door. Balen balen balen. Maar het is niet anders.

wat erg voor je