ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 17:36

D_Travis schreef:
dat ziet er netjes uit!!
leuk ook trouwens dat eerste filmpje in de linkerbalk dattie 1 dag oud is, wat een verschil he :)

Wat een scharminkeltje was het toen hij net geboren was. Maar hij was ook 2 weken te vroeg.
En dat geweldige commentaar van iedereen erbij haha. En ik flits ook nog door het beeld zag ik :=

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 17:40

Dat ziet er al super relaxed uit, Odessa1! :D
hoeveelste keer longeren was dat?

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 17:50

Ik denk de 5e of 6e keer of zo. Weet niet meer precies.

Bedankt allemaal. Hij is ook echt superbraaf. Je ziet hem ook steeds naar binnen kijken zo van "zal ik nu dan naar je toekomen"? Maar we hebben hem geleerd als we schuin naar hem toe gaan staan, lichaam iets gebogen en zeggen "kom maar" dat hij dan mag komen. Zo doen we dat met de oudere paarden ook.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 18:27

teun01 schreef:
We zijn bezig met het zadelmak maken van mijn fjordenpaardje. Ik doe dit samen met een meisje die paarden zadelmak gemaakt heeft in het buitenland. Zij kan gewoon opstijgen. Maar nu komt het probleem. Als ik opstijg gaat hij er vandoor. Met 1x als gevolg dat ik er naast lag en 1 keer was ik net op tijd. Bij het andere meisje blijft hij keurig staan. Zij is er nu deze week niet dus ik moet zelf aan de slag, alleen is de vraag hoe ik dit goed kan aanpakken.

Iemand een idee??

Ja, ga lekker longeren en stap gewoon niet op als er de mogelijk is dat het mis gaat. Als je andere hulp hebt, probeer dan met brokjes geven of hij blijft staan. Ik geef zelf een brokje als ik erop zit. Daardoor hebben ze iets meer geduld met opstappen. Staat hij niet stil dan stap ik weer af. Maar je kan in het begin niet verwachtte dat ze perfect stil blijven staan. Dus zonder hulp, niet doen. Het is maar een weekje, dat is zo voorbij.

Ziet er ontspannen uit Odsessa. Het lijkt inderdaad of hij graag wil samenwerken en een fijn karakter heeft.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 20:05

Olga88 schreef:
Ik zou zo´n pop alleen gebruiken bij de extreme gevallen idd, als je hele voorbereiding gewoon goed is gaat een paard ook niet als een gek bokken/steigeren

hoe goed je ook voorbereid, ze kunnen altijd uit het niets de gekste dingen doen, wij vinden het gewoon prettig en rustiger om onze BOB een proefronde te laten doen, hoef ook niet lang te duren.
we binden hem vast met een riem om zijn middel voor en achter aan het zadel vast, benen aan de beugels, armen aan het halster, hobbelen maar. *D
Ziet er lekker rustig en ontspannen uit Odsessa.
o ja ik kan maar op 1 plaats wonen. :D :D

Olga88

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 21:30

Mja, daar zijn het paarden voor toch ;).
Goed, ieder zijn eigen manier!

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 21:43

Wat doen jullie allemaal voor jullie met zadel ed erop gaan zitten?
Om bespiering op te bouwen, vertrouwen e.d.

teun01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 07:38

@ Farah: ga dat eens proberen. Dank voor je tip. Als je er eenmaal op zit is hij echt super braaf, maar het opstijgen gaan we aan werken. :j

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:43

Klijntjuh schreef:

Wat wij veel gebruiken voor we gaan rijden is longeren aan de dubbele lijnen. Op die manier kun je hem namelijk op een fijne manier al leren stoppen en sturen voor je er zelf op gaat zitten!

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 11:54

Touwtjes, dubbele longe of pessoa. Ligt er ook aan hoe "kriegelig"het paard is.

Gister de bruine voor het eerst aan de touwtjes gehad. Die ging echt super. Nog niet echt strak gezet, maar wel dat hij wat druk voelde als die zijn hoofd naar voren of omhoog stak. Ze gaf er weinig om, ging er niet tegen vechten niks :D

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 08:00

Klijntjuh schreef:

los longeren, spelen stokje met platik zakje, overal aanraken, poetsen met dekje, onhandig erop doen, zadel er op, dubbelelijnen, pop er op. 8-) geen opbouw van spieren of energie, komt later wel.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 08:23

montyjansen schreef:
geen opbouw van spieren of energie, komt later wel.

Dat was ook het verzoek van diegene die hem bij ons zadelmak gaat maken. Niet teveel conditie opbouwen, krijg je alleen maar last mee met inrijden. En dus ook niet (teveel) krachtvoer.

Ik geef nu ongeveer 0.75 kilo coolmix van Havens per dag en force vitaminebrokjes. Wat geven jullie aan jullie jonkie?

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 09:00

frits krijgt Cavalor - Juniorix
2 x daags 500 gram.
en 2 x daags 250 gram mais vlokken.
hier doet hij het heel goed op.
moet hem ook niet minder gaan geven dan gaat hij echt in vallen.

als hij 3 is gaat hij cavalor essential - basesfeed 03
hoeveel ik hem dan ga voeren maar wil hem wel dat voer geven inverband dat mijn merrie het daar ook heel heel goed op doet.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 09:06

Hier krijgt hij nu bijna elke dag een kilo onderhoudsbix. Staat verder de hele dag op het land.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 09:09

Odessa1 schreef:
Direct naar buiten doen ze bij ons ook. Lange rechte lijnen rijden en mooi veel om te zien zodat ze minder aandacht schenken aan de ruiter op de rug. Ken ze zelfs die dan bijna direct helemaal alleen naar buiten gaan. Dat zou ik zelf ook nooit doen maar we zijn wel van plan zodra hij een beetje gewend is aan een ruiter hem ook mee naar buiten te nemen. Maar dan wel achter zijn moeder aan en de ruiter met cap op ;)

Maar jullie hebben vast veel bos in de buurt? Ik moet eerst een weg over, door een woonwijk voor ik bij het dichtsbijzijnde bos ben. Of een deel langs de weg en dan ben ik op het strand, in de duinen en bij een groot bos...

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 09:30

Ja, dat klopt. Wij wonen aan een rustige weg komt niet zoveel verkeer langs en er is een goede berm en daarna komt idd een stuk bos en een aantal zandpaden.

Bij Deamen kan je de ribben licht zien, dan is het toch goed? Op het filmpje kan je het niet goed zien. Hij is aan de dunne kant maar ze zeggen beter wat te dun dan te dik toch. Hij is nog helemaal onbespierd en nog wat slungelig dus dan lijkt het ook gelijk minder natuurlijk.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 09:36

wij geven zoveel als nodig is voor goede lichaams condietie, goed in hun vel zitten, lekker rustig vrolijk zijn en blijven, varieerd van 1 kilo per dag tot 2 kilo per dag, voldoende goede kuilgras.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 09:39

Toch wel, ik heb wel het idee dat hij wat meer kan gebruiken maar hoor dan weer dat ik niet teveel mag geven ook ivm inrijden ed. en hij doet niets. Maar hij is wel in de groei natuurlijk. Lastig altijd dat voeren.

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 13:45

Ik ben zondag van mijn jonkie afgevallen.
Was mijn eerste val sinds jaren...en ben heel erg blij dat hij niet al te groot is en mijn val dus niet diep was :o
Was overigens niet zijn schuld : Ik gebruik voor het inrijden het zadel van mijn andere paard met zadelbont onder. Echter optimaal passen doet dit zadel niet, daar het op maat gemaakt is voor een tamelijk zwaar gebouwde warmbloed en nu zou moeten passen op een iele, kleine fjord.
Dus bij het aandraven is het zadel beginnen schuiven en gans omgedraaid en ben ik gevallen.
Paardje is meteen gestopt en stond zo te kijken van 'Wat!?'.

Nu heeft een stalgenoot een iets smaller zadel mee dat we straks even zullen passen.
Hoe doen jullie het wat betreft optoming? Hebben jullie alles nieuw en aangepast aan het jonge paard? Ik vind dat persoonlijk voorbarig daar ze nog zo zullen veranderen en het zadel dan binnen bepaalde tijd niet meer zal passen..

morgen heb ik mijn eerste privé les met hem.

Kwestie van longeren: Mijn instructrice had me gezegd dat ik hem prima met pessoa zou mogen beginnen longeren. Uiteraard rustig opbouwen, grote cirkels maken, laagste stand,...
Echter een stalgenoot zegt me dat dit t slechtst is wat je kan doen: verkeerde spieren trainen. Dat het te vergelijken is met een kind dat pas kan lopen al laten hordenlopen.
wat is jullie mening hierover?
Mijn paardje is momenteel, door een zware ziekte en lange revalidatie, nog vrij klein en onbespierd. Ik zou hem dus graag wat meer willen trainen naar spieropbouw toe. Maar longeren enkel aan hoofdstel bv, daar train je toch ook geen spieren mee...

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 14:10

montyjansen schreef:
Klijntjuh schreef:

los longeren, spelen stokje met platik zakje, overal aanraken, poetsen met dekje, onhandig erop doen, zadel er op, dubbelelijnen, pop er op. 8-) geen opbouw van spieren of energie, komt later wel.

Waarom geen opbouw van spieren als ik vragen mag?

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 14:42

als een paard niets weet snapt of vertrauwd, hoe is hij dan te controleren als hij makkelijk een uur kan lopen zonder echt moe te worden, of als hij gaat bokken en beresterk is, je wil niet weten hoe hoog hij dan kan bokken rennen, omdraaien, en weer weg bokken. :(:) arme ruiter :(:)

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 14:53

Maar de juiste bespiering is dan toch wel fijn? Dan kan het paard zijn ruiter 'n stukkie makkelijker dragen en dus ook eerder ontspannen. Als snap ik jouw kant ook wel hoor, daar niet van :D.

Niet hard gevallen dan Vuyatela? Wat 'n leuke reactie trouwens van je paardje! :D
Waarom zou je de verkeerde spieren trainen dan? Ik zou het eerder vergelijken met een kind op de juiste manier zijn benen leren gebruiken ;).

Anora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 15:15

Vuyatela schreef:
Ik ben zondag van mijn jonkie afgevallen.
Was mijn eerste val sinds jaren...en ben heel erg blij dat hij niet al te groot is en mijn val dus niet diep was :o
Was overigens niet zijn schuld : Ik gebruik voor het inrijden het zadel van mijn andere paard met zadelbont onder. Echter optimaal passen doet dit zadel niet, daar het op maat gemaakt is voor een tamelijk zwaar gebouwde warmbloed en nu zou moeten passen op een iele, kleine fjord.
Dus bij het aandraven is het zadel beginnen schuiven en gans omgedraaid en ben ik gevallen.
Paardje is meteen gestopt en stond zo te kijken van 'Wat!?'.

Nu heeft een stalgenoot een iets smaller zadel mee dat we straks even zullen passen.
Hoe doen jullie het wat betreft optoming? Hebben jullie alles nieuw en aangepast aan het jonge paard? Ik vind dat persoonlijk voorbarig daar ze nog zo zullen veranderen en het zadel dan binnen bepaalde tijd niet meer zal passen..

morgen heb ik mijn eerste privé les met hem.

Kwestie van longeren: Mijn instructrice had me gezegd dat ik hem prima met pessoa zou mogen beginnen longeren. Uiteraard rustig opbouwen, grote cirkels maken, laagste stand,...
Echter een stalgenoot zegt me dat dit t slechtst is wat je kan doen: verkeerde spieren trainen. Dat het te vergelijken is met een kind dat pas kan lopen al laten hordenlopen.
wat is jullie mening hierover?
Mijn paardje is momenteel, door een zware ziekte en lange revalidatie, nog vrij klein en onbespierd. Ik zou hem dus graag wat meer willen trainen naar spieropbouw toe. Maar longeren enkel aan hoofdstel bv, daar train je toch ook geen spieren mee...

Misschien is het een idee om voor een jong paard een zadel met een verstelbare boom te kopen?
Mijn bijrijdpaard (4 jaar, nu bijna 2 maanden ohz) , draagt het zadel van haar moeder (die ook nog aanwezig is). Handig, omdat ze redelijk dezelfde bouw en hoogte hebben, maar nu is het zadel nog iets te lang voor hoor, maar in principe belemmerd het haar niet en schuift het niet, genoeg ruimte bij de schoft e.d.
Hopelijk past het zadel van je stalgenootje beter, zodat je inderdaad over een tijd een zadel aan kunt schaffen.

Ik denk dat je stalgenootje zegt dat het slecht is omdat het kan zijn dat je paard in een verkeerde houding gaat lopen waarbij het de rug en nekspieren niet goed gebruikt. Ik longeer nooit met een pessoa, dus daar heb ik ook niet zo veel verstand van, hopelijk kan iemand anders je meer vertellen!

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:58

Wat is jullie ervaring met paard naar buiten? Hoe pakken jullie dit op?
Ik wil eigelijk zo snel mogelijk naar buiten, ook omdat het een buitenrijpaard wordt. Ik heb er nu 6/7 keer opgezeten, gestapt en gedraafd en hij is erg braaf. Stuur zit er nu lichtjes op.
Hij kent het buiten wandelen en ik kan direct natuur gebied/fietspaden op.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:57

Ben even twee weekjes op vakantie gewesst en jullie zijn zomaar 10 blz. verder!
Wat is dat een lieverd op het filmpje(ik bedoel het paard) ,Odessa! Hoe dat dier steeds even omkijkt,zo leuk!
Storm is in mijn vakantie heel braaf geweest en goed verzorgd door dochterlief en onze vaste verzorgster. Hij was een beetje beledigd toen ik hem opeens weer kwam halen. Hij keek een beetje schuin naar mij....."jaja, nou mij proberen te paaien met een snoepje zeker?" Ach, hij vergaf me mijn vakantie en doet weer goed zijn best!