Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Carry schreef:Ik denk niet dat je over aan de teugel rijden iemand erg kan helpen via een forum. Ieder paard loopt op zijn/haar manier lekker naar beneden. Ik ken paarden die naar beneden komen op een strakkere buitenteugel en anderen die heel goed op je benen reageren. Geen 1 paard is hetzelfde, maar je kan ze wel hetzelfde leren door goed les te nemen van iemand die er veel verstand van heeft.
Marieke_1 schreef:Oke, ik heb iets interessants.
Vandaag had ik het met iemand over het nagefelijk rijden van een paard. Hij was van mening dat het nagefelijk rijden van een paard als volgt gaat: Je rijdt het paard voorwaarts met je been. Dan sluit je het paard als het ware op aan de voorkant net zolang tot ze toegeven. Hij vond dat het paard moest leren te zakken, door de druk te ontwijken. Dus je houdt geeft steeds druk met je handen en op het moment dat het paard af buigt ontspan je. In mijn ogen is dit niets anders dan in de krul trekken. Ik heb altijd geleerd, en mede via tips hiet op bokt, dat een paard door middel van figuren rijden en tempo wisselingen leert ontspannen en uit zichzelf naar beneden komt. Toen ik hem dat vertelde zei hij: "Ja, maar dan kan je wachten tot je een ons weegt." En legde erbij uit dat als je je paard geleerd hebt om die druk te ontwijken, je het paard veel beter in de hand hebt als je later hogere oefeningen gaat doen. Maar ik dacht zelf altijd dat je zo min mogelijk aan die voorkant moet zitten en het paard zelf door ontspanning laten zakken. Daarop zei hij dat als je een paard op 'mijn manier' rijdt je het uiteindelijk niet in de hand hebt, omdat het nooit geleerd heeft de druk te accepteren. Daar had hij toch een punt, want dat is inderdaad precies het geval bij mijn paard. En toch vind ik 'mijn manier' paardvriendelijker..
Dus toen was ik in de war.![]()
Hoe denken jullie hierover?
oosterhoff schreef:Marieke_1 schreef:Oke, ik heb iets interessants.
Vandaag had ik het met iemand over het nagefelijk rijden van een paard. Hij was van mening dat het nagefelijk rijden van een paard als volgt gaat: Je rijdt het paard voorwaarts met je been. Dan sluit je het paard als het ware op aan de voorkant net zolang tot ze toegeven. Hij vond dat het paard moest leren te zakken, door de druk te ontwijken. Dus je houdt geeft steeds druk met je handen en op het moment dat het paard af buigt ontspan je. In mijn ogen is dit niets anders dan in de krul trekken. Ik heb altijd geleerd, en mede via tips hiet op bokt, dat een paard door middel van figuren rijden en tempo wisselingen leert ontspannen en uit zichzelf naar beneden komt. Toen ik hem dat vertelde zei hij: "Ja, maar dan kan je wachten tot je een ons weegt." En legde erbij uit dat als je je paard geleerd hebt om die druk te ontwijken, je het paard veel beter in de hand hebt als je later hogere oefeningen gaat doen. Maar ik dacht zelf altijd dat je zo min mogelijk aan die voorkant moet zitten en het paard zelf door ontspanning laten zakken. Daarop zei hij dat als je een paard op 'mijn manier' rijdt je het uiteindelijk niet in de hand hebt, omdat het nooit geleerd heeft de druk te accepteren. Daar had hij toch een punt, want dat is inderdaad precies het geval bij mijn paard. En toch vind ik 'mijn manier' paardvriendelijker..
Dus toen was ik in de war.![]()
Hoe denken jullie hierover?
Ik ben het helemaal met de man eens. Het gaat om de weerstandbiedende hand. Dat heeft niets met trekken te maken. je rijd van achter naar voren en het paard geeft na door de druk die hij zelf creeeerd doordat jij van achteren rijd en van voren tegen houd.
Marieke_1 schreef:Dus maikeltje, wat jij bedoelt is eigenlijk een mix tussen mijn idee en die van hem. Eerst voorwaarts maken op het been en figuren en tempowisselingen en zodra het paard over de rug gaat lopen pak je hem op. Maar daar zit dus meer van mijn idee in dan van zijn idee, want uiteindelijk 'wacht' je toch tot het paard uit zichzelf naar beneden gaat. Of begrijp ik je nu verkeerd?
Christy__94 schreef:Mijn paardje wou gisteren eindenlijk is aan de teugel ik helemaal happy snel m'n moeder roepen die ook helemaal blij