[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xEsther

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 22:25

Ik volg dit ook maar even, vind het wel interessant. Onze manege schenkt er wel aandacht aan maar niet veel. Als ik uiteindelijk aan de slag ga met mijn nieuwe verzorgfjord komt dit mij goed van te pas, die tips Lachen

Carry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 22:31

Ik denk niet dat je over aan de teugel rijden iemand erg kan helpen via een forum. Ieder paard loopt op zijn/haar manier lekker naar beneden. Ik ken paarden die naar beneden komen op een strakkere buitenteugel en anderen die heel goed op je benen reageren. Geen 1 paard is hetzelfde, maar je kan ze wel hetzelfde leren door goed les te nemen van iemand die er veel verstand van heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 08:36

Carry ; dat klopt ook wel .. Ieder paard is anders en ieder paard reageert er ook weer anders op. Maar er staan altijd wel handige tips hierin die je wél kunt proberen. En het is toch mooi meegenomen als het helpt ? En uiteraard lukt het niet 1,2,3.
Maar sommig dingen die er staan zijn heel belangrijk ! Zoals het losrijden / werken, dat is al het halve werk.
Knipoog

Vanitas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 21:26

Carry schreef:
Ik denk niet dat je over aan de teugel rijden iemand erg kan helpen via een forum. Ieder paard loopt op zijn/haar manier lekker naar beneden. Ik ken paarden die naar beneden komen op een strakkere buitenteugel en anderen die heel goed op je benen reageren. Geen 1 paard is hetzelfde, maar je kan ze wel hetzelfde leren door goed les te nemen van iemand die er veel verstand van heeft.

nee maar tips kunnen wel goed van pas komen Tong uitsteken

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 21:58

goh brittiejj wat ben jij slim ik wou net hetzelfde typen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 09:34

Knipoog Maar zullen we het er maar bij laten ??
Kom maar op met verder tips of problemen Lachen

Aislinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 21:11

Oke, ik heb iets interessants.
Vandaag had ik het met iemand over het nagefelijk rijden van een paard. Hij was van mening dat het nagefelijk rijden van een paard als volgt gaat: Je rijdt het paard voorwaarts met je been. Dan sluit je het paard als het ware op aan de voorkant net zolang tot ze toegeven. Hij vond dat het paard moest leren te zakken, door de druk te ontwijken. Dus je houdt geeft steeds druk met je handen en op het moment dat het paard af buigt ontspan je. In mijn ogen is dit niets anders dan in de krul trekken. Ik heb altijd geleerd, en mede via tips hiet op bokt, dat een paard door middel van figuren rijden en tempo wisselingen leert ontspannen en uit zichzelf naar beneden komt. Toen ik hem dat vertelde zei hij: "Ja, maar dan kan je wachten tot je een ons weegt." En legde erbij uit dat als je je paard geleerd hebt om die druk te ontwijken, je het paard veel beter in de hand hebt als je later hogere oefeningen gaat doen. Maar ik dacht zelf altijd dat je zo min mogelijk aan die voorkant moet zitten en het paard zelf door ontspanning laten zakken. Daarop zei hij dat als je een paard op 'mijn manier' rijdt je het uiteindelijk niet in de hand hebt, omdat het nooit geleerd heeft de druk te accepteren. Daar had hij toch een punt, want dat is inderdaad precies het geval bij mijn paard. En toch vind ik 'mijn manier' paardvriendelijker..
Dus toen was ik in de war. Clown
Hoe denken jullie hierover?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 23:20

Marieke, Als je je paard vanaf het begin op druk in de mond laat lopen, komt ie nooit lekker over de rug. Je kunt het beste beginnen met voorwaarts rijden, da's vereiste één. Dmv figuren entempowisselingen etc wat je al beschrijft, gaat je paard vanzelf je hand opzoeken. Als jouw paard zo loopt dat hij je hand volgt, dus als je merkt dat je de hals probleemloos kunt verlengen en verkorten in ieder tempo, dan kun je hem als het ware "op gaan pakken" en met wat meer druk gaan rijden. Maar enkel en alleen als hij eerst lekker door de rug is, aan je been en gewichtshulpen is én lekker op z'n eigen benen loopt. De tijd die een paard nodig heeft om ontspannen en los door z'n lijf te lopen verschilt per paard en de graad van africhting.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 06:20

Marieke_1 schreef:
Vandaag had ik het met iemand over het nagefelijk rijden van een paard. Hij was van mening dat het nagefelijk rijden van een paard als volgt gaat: Je rijdt het paard voorwaarts met je been. Dan sluit je het paard als het ware op aan de voorkant net zolang tot ze toegeven. Hij vond dat het paard moest leren te zakken, door de druk te ontwijken. Dus je houdt geeft steeds druk met je handen en op het moment dat het paard af buigt ontspan je. In mijn ogen is dit niets anders dan in de krul trekken. Ik heb altijd geleerd, en mede via tips hiet op bokt, dat een paard door middel van figuren rijden en tempo wisselingen leert ontspannen en uit zichzelf naar beneden komt. Toen ik hem dat vertelde zei hij: "Ja, maar dan kan je wachten tot je een ons weegt." En legde erbij uit dat als je je paard geleerd hebt om die druk te ontwijken, je het paard veel beter in de hand hebt als je later hogere oefeningen gaat doen. Maar ik dacht zelf altijd dat je zo min mogelijk aan die voorkant moet zitten en het paard zelf door ontspanning laten zakken. Daarop zei hij dat als je een paard op 'mijn manier' rijdt je het uiteindelijk niet in de hand hebt, omdat het nooit geleerd heeft de druk te accepteren. Daar had hij toch een punt, want dat is inderdaad precies het geval bij mijn paard. En toch vind ik 'mijn manier' paardvriendelijker..

Ik ben het helemaal met de man eens. Het gaat om de weerstandbiedende hand. Dat heeft niets met trekken te maken. je rijd van achter naar voren en het paard geeft na door de druk die hij zelf creeeerd doordat jij van achteren rijd en van voren tegen houd.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 17:35

oosterhoff schreef:
Marieke_1 schreef:

Ik ben het helemaal met de man eens. Het gaat om de weerstandbiedende hand. Dat heeft niets met trekken te maken. je rijd van achter naar voren en het paard geeft na door de druk die hij zelf creeeerd doordat jij van achteren rijd en van voren tegen houd.

Klopt en daarom begin je ook niet meteen met op druk te rijden. Als je van achter naar voren rijdt dan ga je toch niet BEGINNEN met druk op je teugels te nemen zodat ie misschien zakt? Dat doe je pas nadat je je er van gewist hebt dat je paard aan het been en dus voorwaarts is en je hand volgt. Anders heeft het geen zin en is het in mijn ogen in de krul trekken. En op die manier zul je voor halsstrekken nooit hoger scoren dan een 4 of 5 als je paard alleen maar de druk ontwijkt ipv je hand volgt mbv je been en zit.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 11:55

En wat je daardoor ook vaak ziet is dat het paard er telkens net achter kruipt om die druk te ontwijken Knipoog

Als je het goed doet dan zou je paard zichzelf moeten kunnen dragen, hoe hoog of laag je hem ook instelt. Als je hem leert die druk te ontwijken gaat je dat nooit lukken. Mij is geleerd te rijden met aanleuning, niet met een trucje waardoor je paard naar beneden gaat om druk en dus pijn in z'n mond te gaan ontwijken.

Aislinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 14:28

Dus maikeltje, wat jij bedoelt is eigenlijk een mix tussen mijn idee en die van hem. Eerst voorwaarts maken op het been en figuren en tempowisselingen en zodra het paard over de rug gaat lopen pak je hem op. Maar daar zit dus meer van mijn idee in dan van zijn idee, want uiteindelijk 'wacht' je toch tot het paard uit zichzelf naar beneden gaat. Of begrijp ik je nu verkeerd?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 15:03

Marieke_1 schreef:
Dus maikeltje, wat jij bedoelt is eigenlijk een mix tussen mijn idee en die van hem. Eerst voorwaarts maken op het been en figuren en tempowisselingen en zodra het paard over de rug gaat lopen pak je hem op. Maar daar zit dus meer van mijn idee in dan van zijn idee, want uiteindelijk 'wacht' je toch tot het paard uit zichzelf naar beneden gaat. Of begrijp ik je nu verkeerd?

Nee, je begrijpt me goed Knipoog
Alleen zul je je paard wel moeten rijden dan, wil ie "uit zichzelf" naar beneden komen. Als hij lekker los is en z'n lijf loslaat en je hand op gaat zoeken dan zal hij ook als het goed is op eigen benen lopen. Ga je dan vervolgens meer aanleuning vragen of zoals hij het zegt "meer op druk" dan gaat je paard ook niet hangen op je hand omdat hij zichzelf kan 'dragen'. Heb jij daarbij een stille hand met gevoel, dan zal hij netjes daar lopen waar jij vraagt dat hij loopt. Ik geloof niet zo in voor vasthouden totdat hij inbuigt. Hij buigt dan niet in maar ontwijkt juist de teugeldruk. Ik vind dus dat hij zichzelf tegen spreekt. Veel mensen doen het zo hoor en let maar eens op op concours, er zijn legio paarden die achter de teugel kruipen. Als je goed kijkt dan zie je dat die net niet met het neusje eruit lopen maar er net iets achter lopen (achter de loodlijn) Op het eerste gezicht denk je dat ze goed lopen maar owee als ze hals moeten strekken in de proef. Dat kunnen ze niet, ze hebben niet geleerd de hand te volgen maar juist te ontwijken, dus zullen ze niet halsstrekken.

Aislinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 15:27

Bedankt voor je uitleg!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 18:15

ze moeten de druk ontwijken maar dan juist naar voren de hand volgen. dat kan ook heel goed met een weerstandbiedende hand. Je zou het op mijn paard heeeeel goed kunnen voelen, wat die man bedoelt. Als je paard al makkelijk naar beneden gaat dan wijkt ie al voor de druk van de teugel. De weerstandbiedende hand is overigens op het moment van correctie wellicht wat zwaarder maar zodra ie daarom nageeft dan heb je alleen het gewicht van de teugel in de handen.
Als je op de juiste manier weerstand bied. Vanuit je schouder en je zit dan ben je niet aan het trekken. En dat is precies wat de meeste dus fout doen. Je moet het verschil weten tussen weerstandbieden en trekken anders wordt het niets.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 18:43

Ik ben het met je eens dat je, als hij even omhoog komt, je handen sluit. Maar ik begin nooit, als ik er net op zit, met druk op de teugels te nemen. Ik rijdt hem eerst los door z'n lijf heen tot hij mijn hand opzoekt. En ook al is mijn paard nog jong, hij zoekt mijn hand op in de eerste 10 minuten. Daarna rijdt ik hem lekker laag en door de rug met veel tempowisselingen en voltes, slangevoltes etc en pas als hij helemaal los is dan stel ik hem wat hoger in. Komt hij ongevraagd omhoog, dan begrens ik, maar pas nadat hij aan zelf lopen toe is gekomen en dus al mijn hand heeft opgezocht. Zou ik direct wanneer ik erop zit hem op druk gaan rijden, dan dwing ik hem meteen in een bepaalde houding. Het wordt hem dan erg moeilijk gemaakt zijn lijf los te laten. Ik doe dus waarschijnlijk wat jij doet, maar wel pas als hij los is.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 18:00

maar als je paard dan tijdens het losrijden zijn kop in de lucht steekt en dus niet voorwaarts neerwaarts loopt dan houd je hem toch ook tegen? Ik neem toch aan dat je ook tijdens het loswerken enige vorm van aanleuning vraagt? De druk is zo groot als de weerstand die het paard opbrengt door de inpuls van achteruit.
Als ik op stap dan laat ik mijn paard achter onder staan en vraag ik met mijn rechterhand nageven van voren. pas als ze nageeft stap ik op. de druk die ik daarbij vraag is zo groot als het verzet dat zij geeft op het nageven. ik trek dan niet maar neem gewoon de teugel vast. Ofwel ik bied weerstand. Ik vraag mijn paard bij het losrijden ook niet in d krul maar als ze niet nageeft dan ontstaat wel de weerstandbiedende hand en dan bouwt ze zelf die druk op. pas als een paard nageeft kan je pas echt lekker van achter gaan werken. zolang hij de onderhals er nog op zet en de rug niet ontspant heb je niets aan rondhobbelen/losrijden

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 19:52

Ik vraag wel enigszins aanleuning maar wel op een manier dat hij lekker z'n neus naar voren en naar beneden kan doen, ik stel hem laag en vrij lang in in het begin zodat hij lekker over de rug gaat lopen. Ik heb geen boog in de teugels hangen nee, maar ik kan niet spreken van echte druk. En hij gaat niet de lucht in met z'n hoofd als hij maar actief genoeg moet stappen/draven. Een paard wat dat doet en z'n onderhals in de strijd gaat gooien die krijg je nooit fatsoenlijk nageeflijk. Die heeft ergens een blokkade of iets dergelijks waardoor hij meent z'n rug weg te moeten drukken en z'n onderhals in de strijd te gooien. Maar ik ga nu even uit van een paard zonder beperkingen en één die niet scheef gereden is. Waarom doe ik het op deze manier? Iedereen heeft er wel last van dat de ene hand/arm sterker is dan de andere. Als ik mijn paard meteen op druk zou gaan rijden dan geef ik hem in mijn ogen onvoldoende de kans om los te komen in z'n hele lijf. Ik weet van mezelf dat ik met rechts 'harder' pak dan met m'n linkerhand. Natuurlijk let ik daarop want ik ben het me bewust, maar toch wil ik hem liever eerst los werken aan de lange(re) teugel om hem zo min mogelijk te belasten met mijn 'gebrek'. Als hij los is en ik hem daarna meer oppak en 'm dus wel meer op druk ga rijden dan heb ik het makkelijker om te zorgen dat ik met mijn rechterhand niet teveel inkom. Juist omdat ie al los is en dus lekker nageeflijk op beide kanten (teugels).

ChristyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 13:58

Mijn paardje wou gisteren eindenlijk is aan de teugel ik helemaal happy snel m'n moeder roepen die ook helemaal blij Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 16:10

Christy__94 schreef:
Mijn paardje wou gisteren eindenlijk is aan de teugel ik helemaal happy snel m'n moeder roepen die ook helemaal blij Haha!

Nou helemaal fijn Lachen Was ze lekker nageeflijk ? (Deed ze het zelf; spontaan. Of reed jij haar aan de teugel?)

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 12:57

heey..
ik heb een vraag.. ik weet niet of het hier al eerder in is uit gelegd zo ja zou iemand me die pagina dan kunne geven.. Schijnheilig
hier mijn probleem..

mijn paard is toen ze 2 was wel eens gelongeerd door de vorige eigenaar.. ze hefet toen droes gehad en de vorige eigenaar heeft der toen met elastiek gelongeerd..
toen ik der kreeg wist ik dat nog niet en hebben ik en mijn toemalige lesgeefster der gelongeerd met elastiek.. ze is toen helemaal in paniek geraakt..
toen heeft zij der half verder ingereden en heeft ze niks kwam druk op de mond gehad.. en me paard liep als een kameel.(niet erg vond ik) maar nu een paar maanden geleden ben ik over gegaan op een andere instuctrise.. en zijn we begonnen met voor haar t gevoel dat ze dus wle echt iets in der mond had waarmee ook comando's worden gegeven.. en we zijn rustig begonnen met aan de teugel vragen.. eerst goed losrijden veel voltes enzo.. en daarna dus vragen.. ze begon dat helemaaal te vechter daartegen en haar hoofd helemaal omhoog gooien om der onderuit te proberen te komen..
nu nog steeds is ze heel erg aan het vechten en wil ze absoluut niet omlaag komen.. ik longeer der nu ook wle eens met slof (losjes).. maar dat helpt ook niet me instructrice krijgt der ook niet..
soms komt ze dan wle naar beneden dat is dan nmakkelijk gezegt 1 keer in de maand.. dan loopt ze echt fijn en ook mooi aan de teugel.. de dag daarna is het zoals altijd helemaal tegen werken..
nu rij ik haar sinds deze week met een rubber bit en nu ontspant ze zich al wel stuk beter.. maar dat ze dus zo doet kan dat een trauma zijn.. of misschien dat ze het ijzer niet wilde acepteren of zou ze misschien last van der nek kunnen hebben..?
de tanden is het zeker niet.. daar is laatst nog naar gekeken.. ik doe der nu ook sinds vorige week der nek maseren voor het rijden..
hebben jullie enig idee wat ik nu verder kan doen...?
en ook misschien iets wat vriendelijk is voor de portomonee..??
alvast bedankt..

E_sther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 16:39

misschien is het iets met de rug dat daar een bot niet goed zit omdat ze haar hoofd zo hoog gooit ik weet het niet

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 11:02

maar als t dan een bot is.. dan zou ze toch altijd zo doen.. maar ze komt soms wel.. Verward

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 12:30

Als je zo twijfelt waarom laat je dan niet gewoon een keer een osteopaat langs komen om haar te laten nakijken. Lijkt me geen overbodige luxe.
Is het niets medisch/lichamelijks dan zul je een ervaren ruiter moeten laten corrigeren. Dan heeft ze misschien even een strenge hand nodig en moet ze er gewoon doorheen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 13:01

Een strenge hand om ontspanning te verkrijgen Verward