Anky Warmup met fotos: LDR, of Rollkur?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Anky Warmup met fotos: LDR, of Rollkur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 10:25

Persoonlijk zie ik het losrijden van LDr niet graag.
Het straalt geen happy paard uit.

Maar, deze paarden presteren uitstekend.
Iets wat ze niet zouden doen als ze niet lekker in hun vel zaten.

En nog een belangrijkere graadmeter.
Het zijn geen slome sukkels van dieren.
Maar allemaal pittige dieren.
Als ze het zo verschrikkelijk erg vonden, dan stonden ze recht overeind, vielen achterover of desnoods opzijn om er vanaf te komen.
Want dit zijn geen van alle paarden die het over zich heen laten komen, die gaan regelrecht de grove staak in.

Dus denk dat het er aan de zijlijn minder leuk is, dan dat de dieren het ervaren.

johanna13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 10:26

QQQQ schreef:
Sukkels niet persé. Ambiteuse lui die zich laten sturen door wat "men" graag wil zien: Indrukwekkende optredens. Rust en ontspanning past daar niet in.
Verwerp dan gewoon het FEI regelement en maak er een showsport van en blijf niet volhouden dat je volgens het FEI regelement de competitie aangaat.
De wedstrijdsport is door de eeuwen heen flink veranderd, vandaar deze "aanpassingen". Het paard is echter anatomisch in al die tijd niets veranderd: skelet en spieren liggen allemaal nog op dezelfde plek. Ook psychisch is het nog steeds hetzelfde kudde dier. De verschillen die je ziet zijn nuanceverschillen die de LDR aanpak geenzins goed kunnen praten.

Steek jij maar weer je kop in het zand ex-GK en vertrouw op de "mening" van anderen (lees: jury beoordeling). Da's veel makkelijker dan zelf kritisch goed te kijken naar wat er gebeurt. Dan hoef je niet te zien dat het "snelle achterbeen" veroorzaakt wordt door het op de voorhand zetten van het paard, hoef je niet te zien dat ze kompleet uit evenwicht lopen, of dat de verzamelende oefeningen zonder veel draagkracht worden uitgevoerd of de uitgestrekte draf niet in balans wordt uitgevoerd, maar van voren veel spektakel laat zien die achter niet gecompenseerd wordt (of kan worden).

Ach, ik rijdt geen GP, dus ik kraam alleen maar onzin uit, dus eigelijk mag alleen Tyrza op bokt posten.

go er zijn toch nog verstandige mensen hier op fokt, die zelf nadenken en niet papagaaien !!!!!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 10:29

Sorry, wat de foto´s betreft, ik zal als ik tijd heb eens kijken of er een foto is waarvan ik zeg die vind ik de moeite meer dan waard.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 10:36

runningkawa schreef:
Persoonlijk zie ik het losrijden van LDr niet graag.
Het straalt geen happy paard uit.

Maar, deze paarden presteren uitstekend.
Iets wat ze niet zouden doen als ze niet lekker in hun vel zaten.

En nog een belangrijkere graadmeter.
Het zijn geen slome sukkels van dieren.
Maar allemaal pittige dieren.
Als ze het zo verschrikkelijk erg vonden, dan stonden ze recht overeind, vielen achterover of desnoods opzijn om er vanaf te komen.
Want dit zijn geen van alle paarden die het over zich heen laten komen, die gaan regelrecht de grove staak in.

Dus denk dat het er aan de zijlijn minder leuk is, dan dat de dieren het ervaren.

Om dit toe te lichten met voorbeelden:

Barclay was als paard van Gonnelien en later Sven een regelrechte staker, liet zich niet bewerken. Met een stap terug en wat afwisseling met LDR het afgelopen jaar waardoor hij losser in het lijf werd en Sven niet zo diep hoefde in te werken om hem aan het werk te krijgen maar Barclay meer zelf ging doen hebben we een totaal nieuwe en happy combinatie met meer rust in lichaam en ziel te zien gekregen op het NK. Of niet?

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 10:37

Kafue schreef:
Waarin er sprake is van oprichting zonder aanleuning getuige de waslijnachtige teugels. Een paard is correct gereden als je hem van achter naar voren naar de hand toerijd zodat je een licht elastische aanleuning krijgt. Hier is geen aanleunig, dus inderdaad hele goede foto.

Wederom niet correct voorgesteld toch hoge punten gescoort
.

Dit is wel een heel gedurfde stelling

Hier mankeert zeker ook vanalles aan?

Afbeelding

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 10:38

Aqua8horse schreef:
Daar ben ik het ook helemaal mee eens Aimee. Observeren is een kunst op zich en dat moet je jezelf aanleren om god te kunnen observeren (in detail)

Maar die mensen die meer kunnen zien dan de mensen die het moeten aanleren, zien het gewoon. Daarvoor bestaat geen leermeester. Deze mensen hebben een gave.

Ik geloof niet in gaves, dat vind ik een psychologische zwakheid... een excuus van een persoon om zich beter te voelen dan anderen; "ik kan het want ik heb die gave wel en anderen niet", dan wel een excuus voor de eigen onkunde en/of onwetendheid; "ik kan het niet, want ik heb die gave niet".

Verder heb je mijn berichten duidelijk niet begrepen. Observeren kun je jezelf niet aanleren, daar heb je een goede leermeester voor nodig zodat je leert te herkennen wát je aan het observeren bent.

*tip* Betrek dat nou eens op jezelf... *tip*

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 10:39

Dit vindt ik nou een mooi plaatje om te zien.
Neusje op de LL, schoudervrijheid en hij staat op het punt om op te stijgen Haha!
Al mis ik de rechte lijn bij de ruiter..(schouder-heup-hak)
Laatst bijgewerkt door Woestein op 10-06-05 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 10:40

Wat je niet kent KUN je niet zien of herkennen...

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 10:41

Rechterteugel te los (grapje)

Sjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 10:42

Ik dacht dat we nu wel een beetje waren overeengekomen dat foto's 'moment-opnamen' zijn (deze van Gribaldi is ook al wat van jaartjes terug (dacht ik), dus niet representatief)

Ik vind persoonlijk dat door LDR paarden per definitie niet slechter gaan lopen, ik vind het er alleen niet altijd gezond uit zien.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 10:45

Citaat:
Kent iemand het begrip 'flow'?

Flow is een soort vacuum waarin de tijd ongemerkt voorbij lijkt te gaan en waarin de persoon (of het dier, ik weet niet precies waar je heen wil?) de omgeving min of meer uit het oog verliest.

Flow kan alleen ontstaan als de gestelde taak iets boven de vaardigheden van de uitvoerder liggen. Te makkelijk en te moeilijk zorgen niet voor flow.

Dit is het begrip flow wat ik ken vanuit mijn studie consumentenwetenschappen.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 10:46

"niet altijd" sjappie. "uitzien" ... helemaal waar ook in de ogen van LDR praktiserende mensen, maar............. het is ook niet altjid, en uitzien is niet voelen.

Daarbij komt ook dat ik er heel veel niet gezond vind uitzien als ik op zondag op de manege hier vlakbij de "liefhebbers" aan het werk zie ....

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 10:47

pol013 schreef:
Citaat:
Kent iemand het begrip 'flow'?

Flow is een soort vacuum waarin de tijd ongemerkt voorbij lijkt te gaan en waarin de persoon (of het dier, ik weet niet precies waar je heen wil?) de omgeving min of meer uit het oog verliest.

Flow kan alleen ontstaan als de gestelde taak iets boven de vaardigheden van de uitvoerder liggen. Te makkelijk en te moeilijk zorgen niet voor flow.

Dit is het begrip flow wat ik ken vanuit mijn studie consumentenwetenschappen.

Ik ken CASH FLOW... maar dat bedoelt ze vast niet...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 10:50

het schoot me net te binnen toen ik een reactie zat te typen over aanspanning, inspanning en ontspanning. Ik heb die 'flow' wel eens ervaren (volledig buiten de paarden trouwens) en die kon voor mij alleen maar ontstaan in een combinatie van inspanning en ontspanning. Daarom vond ik dat voorbeeld van een ontspannen paar dmet uitstappen incompleet.

Zoals je ziet weet ik zelf ook nog niet helemaal maar ik naar toe wil, het was voor mij ook een flard die ineens opkwam.

cash flow is ook leuk, vooral de inkomende Haha!

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 10:50

Na 29 pagina's discussie volgen durf ik het aan om ook iets hierover te zeggen.
Het is puur paard afhankelijk of je LDR rijdt of niet.
Het is ook een manier van rijden die niet zomaar iedereen kan toepassen, want anders wordt het idd het betere ruk en pluk werk. Iets wat door Thyrza en Mireille1970 duidelijk is gezegd dat dit het geval niet is.

Met klassiek begin je ook niet in volledige ontspanning. Denk er maar eens over na wanneer er voor de eerste keer een ruiter op een paard gaat zitten. Denk niet dat het heel ontspannen zal zijn.
Buiten dat, wat mij duidelijk is geworden is dat LDR vanuit ontspanning naar een (korte) stretch houding wordt gewerkt.

Voor de rest zit ik met verbazing te lezen hoe iemand van een momentopname (lees foto) niet alleen observeert maar ook er meteen een interpretatie aangeeft. Die interpretatie is erg eenzijdig en past goed in het eigen straatje. En zo blijft het cirkeltje waarin diegene zich begeeft eng klein. Kijk, als ik iets zie wat rood is, hoeft het voor de ander nog niet rood te zijn. Misschien heeft die ander wel geleerd dat mijn rood (zijn/haar)groen is.( is dit nog duidelijk??)
Respecteer dan ook ieders mening.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 10:53

Aqua8horse schreef:
Zo bekijk ik dat zelf ook. Het raakt mij dus niet als mensen mij met de grond gelijk willen maken. Dat mogen ze van mij gerust doen, daar heb ik niets meer of minder om. Ik kijk dan wel anders tegen hun aan omdat ik geen problemen heb met kritiek mits dat onderbouwd is.
Allerlei dingen die ze mij voor de schoenen gooien zijn nergens op gebaseerd en zijn vaak suggesties.

Daar lach ik om.
Misschien kan je het ook eens proberen om het zo te bekijken. Het voelt voor mij altijd goed.

Ik vind het wel jammer omdat het altijd ten koste gaat van een discussie. Gelukkig kunnen we hier in alle rust discusieren en kunnen we van elkaar leren. Uiteraard is iemand vrij om te doen wat hij of zij wil met de informatie.

Met betrekking tot het vetgedrukte: jij schuift zelf Anky en consorten een heleboel voor de schoenen dat nergens op gebaseerd én suggestief is......

Met betrekking tot het schuin gedrukte: waarom betrek je virtueel discussiëren bij jou leerproces? Ga je bezig houden met de praktijk! Ga bij Anky stage lopen, geef je ogen de kost en probeer te herkennen wat zij zien. Vervolgens tref je wellicht de mogelijkheid om ook je lijf de kost te geven, doordat je een (GP)paard als leermeester treft.

Met betrekking tot het blauwe: iedereen, inclusief jij zelf, weet dat je als het ware bezig bent met een kruistocht om mensen op jou hand te krijgen. Niets, geen sprake van vrijheid om te doen wat je wilt met de info.... immers benoem je de mensen die jou info afschudden met de meest aparte benamingen en probeer je nieuwelingen ervan te overtuigen dat jíj de enige bent die het bij het rechte eind heeft.

Sjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 10:54

Mireille1970 schreef:
"niet altijd" sjappie. "uitzien" ... helemaal waar ook in de ogen van LDR praktiserende mensen, maar............. het is ook niet altjid, en uitzien is niet voelen.

Daarbij komt ook dat ik er heel veel niet gezond vind uitzien als ik op zondag op de manege hier vlakbij de "liefhebbers" aan het werk zie ....

Dus je geeft toe dat ook jij het er soms ook niet gezond vindt uitzien maar zegt daarbij dat het wel goed voelt.
Misschien snap je dan ook goed waarom veel mensen (die het gevoel niet kennen) er zo'n afkeer van hebben.

Verder heb ik nog vraag. Zijn pro-LDR'ers van mening dat deze methode voor elk type dressuurpaard geschikt is? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat elk paard dat jullie hebben (gehad) past bij deze methode...

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 10:57

Wouter24 schreef:
Hier mankeert zeker ook vanalles aan?

Afbeelding

Ehh, ja Haha! Haha! Ik ben het niet, en het is mijn paard ook niet Haha! Haha!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 10:57

Ik kan flow ook wel even toepassen op mijn paard.

Als we aan het rijden zijn en ik zorg voor voldoende uitdaging (ik maak het hem dus een beetje moeilijk) dan gaat hij naar verloop van tijd super lopen. Hij is volledig op het werk gericht, laat zich niet afleiden en geeft niet zo snel een vermoeide indruk. (flow dus)

Als ik onvoldoende uitdaging weet te brengen, loopt hij van begin tot eind te sloffen en heeft alle tijd om te schrikken (geen flow)
Als ik het te moeilijk maak, gooit hij er met de pet naar en geeft eerder een vermoeid gevoel. (geen flow)

Maar heb nog steeds geen idee of dit de flow is die lielle bedoelt.

wahahaahah of de ultime uitleg van flow: Je zit te bokken in dit topic, iemand vraagt je iets maar jij luisterd niet. 'even' later kijk je op en blijkt het stikdonker te zijn om je heen, het is 2 uur 's nachts en je hebt zere ogen. Oeps was je al zo lang bezig?

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 10:59

Afbeelding

Dat is toch dat paard die met de Aqua8horse methode getraind wordt ?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 11:02

Barco schreef:
Voor de rest zit ik met verbazing te lezen hoe iemand van een momentopname (lees foto) niet alleen observeert maar ook er meteen een interpretatie aangeeft. Die interpretatie is erg eenzijdig en past goed in het eigen straatje. En zo blijft het cirkeltje waarin diegene zich begeeft eng klein. Kijk, als ik iets zie wat rood is, hoeft het voor de ander nog niet rood te zijn. Misschien heeft die ander wel geleerd dat mijn rood (zijn/haar)groen is.( is dit nog duidelijk??)

Go jij! Go jij!

Yeah! Er is iemand die wel begrijpt waar ik met mijn hele verhaal naartoe wilde.... Knipoog

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 11:03

Sjappie schreef:
Mireille1970 schreef:

Dus je geeft toe dat ook jij het er soms ook niet gezond vindt uitzien maar zegt daarbij dat het wel goed voelt.
Misschien snap je dan ook goed waarom veel mensen (die het gevoel niet kennen) er zo'n afkeer van hebben.

Verder heb ik nog vraag. Zijn pro-LDR'ers van mening dat deze methode voor elk type dressuurpaard geschikt is? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat elk paard dat jullie hebben (gehad) past bij deze methode...

Nee net zoals jij bij sommige klassiek gereden paarden soms hebt van "jemig trek niet zo of hij is hartstikke scheef of cross niet zo"...

En NEE het is niet bij elk paard aan te bevelen, iedere individu verwacht en verdient een andere benadering...

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 11:06

Dus flow is dat je paard en jezelf met opperste concentratie bezig zijn met de oefeningen en dat je dus niet meer op de buitenwereld let?

Moet even lachen om het bovenstaande regeltje onder die foto..

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 11:07

Magique, niet leuk!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 11:17

Flow gaat net iets verder dan concentratie. je beseft achteraf pas hoe lang je al bezig bent.
Zie ook de opmerking over opkijken van je scherm en dan pas merken dat je ogen vierkant zijn en branden.