Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
QQQQ schreef:Sukkels niet persé. Ambiteuse lui die zich laten sturen door wat "men" graag wil zien: Indrukwekkende optredens. Rust en ontspanning past daar niet in.
Verwerp dan gewoon het FEI regelement en maak er een showsport van en blijf niet volhouden dat je volgens het FEI regelement de competitie aangaat.
De wedstrijdsport is door de eeuwen heen flink veranderd, vandaar deze "aanpassingen". Het paard is echter anatomisch in al die tijd niets veranderd: skelet en spieren liggen allemaal nog op dezelfde plek. Ook psychisch is het nog steeds hetzelfde kudde dier. De verschillen die je ziet zijn nuanceverschillen die de LDR aanpak geenzins goed kunnen praten.
Steek jij maar weer je kop in het zand ex-GK en vertrouw op de "mening" van anderen (lees: jury beoordeling). Da's veel makkelijker dan zelf kritisch goed te kijken naar wat er gebeurt. Dan hoef je niet te zien dat het "snelle achterbeen" veroorzaakt wordt door het op de voorhand zetten van het paard, hoef je niet te zien dat ze kompleet uit evenwicht lopen, of dat de verzamelende oefeningen zonder veel draagkracht worden uitgevoerd of de uitgestrekte draf niet in balans wordt uitgevoerd, maar van voren veel spektakel laat zien die achter niet gecompenseerd wordt (of kan worden).
Ach, ik rijdt geen GP, dus ik kraam alleen maar onzin uit, dus eigelijk mag alleen Tyrza op bokt posten.
runningkawa schreef:Persoonlijk zie ik het losrijden van LDr niet graag.
Het straalt geen happy paard uit.
Maar, deze paarden presteren uitstekend.
Iets wat ze niet zouden doen als ze niet lekker in hun vel zaten.
En nog een belangrijkere graadmeter.
Het zijn geen slome sukkels van dieren.
Maar allemaal pittige dieren.
Als ze het zo verschrikkelijk erg vonden, dan stonden ze recht overeind, vielen achterover of desnoods opzijn om er vanaf te komen.
Want dit zijn geen van alle paarden die het over zich heen laten komen, die gaan regelrecht de grove staak in.
Dus denk dat het er aan de zijlijn minder leuk is, dan dat de dieren het ervaren.
Kafue schreef:Waarin er sprake is van oprichting zonder aanleuning getuige de waslijnachtige teugels. Een paard is correct gereden als je hem van achter naar voren naar de hand toerijd zodat je een licht elastische aanleuning krijgt. Hier is geen aanleunig, dus inderdaad hele goede foto.
Wederom niet correct voorgesteld toch hoge punten gescoort.

Aqua8horse schreef:Daar ben ik het ook helemaal mee eens Aimee. Observeren is een kunst op zich en dat moet je jezelf aanleren om god te kunnen observeren (in detail)
Maar die mensen die meer kunnen zien dan de mensen die het moeten aanleren, zien het gewoon. Daarvoor bestaat geen leermeester. Deze mensen hebben een gave.

Citaat:Kent iemand het begrip 'flow'?
pol013 schreef:Citaat:Kent iemand het begrip 'flow'?
Flow is een soort vacuum waarin de tijd ongemerkt voorbij lijkt te gaan en waarin de persoon (of het dier, ik weet niet precies waar je heen wil?) de omgeving min of meer uit het oog verliest.
Flow kan alleen ontstaan als de gestelde taak iets boven de vaardigheden van de uitvoerder liggen. Te makkelijk en te moeilijk zorgen niet voor flow.
Dit is het begrip flow wat ik ken vanuit mijn studie consumentenwetenschappen.
Aqua8horse schreef:Zo bekijk ik dat zelf ook. Het raakt mij dus niet als mensen mij met de grond gelijk willen maken. Dat mogen ze van mij gerust doen, daar heb ik niets meer of minder om. Ik kijk dan wel anders tegen hun aan omdat ik geen problemen heb met kritiek mits dat onderbouwd is.
Allerlei dingen die ze mij voor de schoenen gooien zijn nergens op gebaseerd en zijn vaak suggesties.
Daar lach ik om.
Misschien kan je het ook eens proberen om het zo te bekijken. Het voelt voor mij altijd goed.
Ik vind het wel jammer omdat het altijd ten koste gaat van een discussie. Gelukkig kunnen we hier in alle rust discusieren en kunnen we van elkaar leren. Uiteraard is iemand vrij om te doen wat hij of zij wil met de informatie.
Mireille1970 schreef:"niet altijd" sjappie. "uitzien" ... helemaal waar ook in de ogen van LDR praktiserende mensen, maar............. het is ook niet altjid, en uitzien is niet voelen.
Daarbij komt ook dat ik er heel veel niet gezond vind uitzien als ik op zondag op de manege hier vlakbij de "liefhebbers" aan het werk zie ....
Wouter24 schreef:Hier mankeert zeker ook vanalles aan?
Ik ben het niet, en het is mijn paard ook niet

Barco schreef:Voor de rest zit ik met verbazing te lezen hoe iemand van een momentopname (lees foto) niet alleen observeert maar ook er meteen een interpretatie aangeeft. Die interpretatie is erg eenzijdig en past goed in het eigen straatje. En zo blijft het cirkeltje waarin diegene zich begeeft eng klein. Kijk, als ik iets zie wat rood is, hoeft het voor de ander nog niet rood te zijn. Misschien heeft die ander wel geleerd dat mijn rood (zijn/haar)groen is.( is dit nog duidelijk??)
Sjappie schreef:Mireille1970 schreef:"niet altijd" sjappie. "uitzien" ... helemaal waar ook in de ogen van LDR praktiserende mensen, maar............. het is ook niet altjid, en uitzien is niet voelen.
Daarbij komt ook dat ik er heel veel niet gezond vind uitzien als ik op zondag op de manege hier vlakbij de "liefhebbers" aan het werk zie ....
Dus je geeft toe dat ook jij het er soms ook niet gezond vindt uitzien maar zegt daarbij dat het wel goed voelt.
Misschien snap je dan ook goed waarom veel mensen (die het gevoel niet kennen) er zo'n afkeer van hebben.
Verder heb ik nog vraag. Zijn pro-LDR'ers van mening dat deze methode voor elk type dressuurpaard geschikt is? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat elk paard dat jullie hebben (gehad) past bij deze methode...