artikel in de BIT over de slofteugel: AMEN!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 02:02

frunnik schreef:
Denk dat jij eerst maar eens een keertje bijalbert voorn op stal moet gaan kijken voor je kritiek op iemand levert. Boos! Als er iemand een paard in zijn waarde laat en een paard alle tijd geeft is hij het wel!!!
Zoals die man kan rijden kunnen er maar weinig, hij rijd zijn paarden met de teugels in een hand, rond over de rug en met heel veel ontspanning. En hij heeft echt niet altijd de makkelijkste paarden onder het zadel

Trouwens mocht je het je afvragen, ik ben zelf een dressuurruiter en vind balkjesdraven al te hoog, maar ik heb toch wel ontzettend veel respect voro een ruiter die zijn paarden zo ontspannen kan rijden als Albert. OK dan!

daar ben ik het echt helemaal mee eens, de springruiter waar ik voor werk heeft les bij albert voorn.... nou die paarden lopen zo ongelooflijk gaaf *LOL* !! idd teugels in 1 hand...heeeeel veel ontspanning....echt ik ben het helemaal met jouw eens!!!! OK dan! OK dan! OK dan!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 11:12

Kafue schreef:
:oo O ja vandaag even de profesionele springruiter op stal gevraagd waarom hij bij drie van de zes door hem gereden paarden de slof eraan gehangen heeft.

Antwoord, tja dan kan ik net iets meer door komen he, dan is het paard niet zo sterk.

Pff net of een paard met idee oliebol slof om mijn nek minder sterk is.
Nee de ruiter heeft gewoon met behulp van die slof meer kracht.
En dat is niet erg, maar geef het dan ook toe. De begrenzing naar boven komt gewoon omdat hij niet verder kan, dat was je met de zit eerlijk is eerlijk niet gelukt. Met de slof kan hij gewoon niet verder.

OK dan! En dit is nou precies de reden waarom ik er op sommige momenten mee rij. En ik geef gerust toe dat mijn paard op dat moment te sterk is voor me, ze gooit dan haar gewicht in de strijd. Zodra ze de slof ff tegen komt is het ook klaar en kan ik hem weer los om dr hals gooien (met knoop en soms met een clipje aan het oogje aan mn zadel zodat ie niet gaat slingeren) en kan ik op een normale manier verder werken aan de training.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 11:19

patries_kjp schreef:
ik vind dat je de slof best kan gebruiken enkel als correctie (en dan bedoeld voor iemand die een slof juist gebruikt)..maar wat ik niet snap dat sommige bijna 24/7 een slof gebruiken...en als ik idd sommige mensen dr af en toe mee zie rijden denk ik ook...mijn god Scheve mond ..

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar volgens mij heeft er vrijwel niemand als gezegd dat hij altijd met slof rijdt.
Ik denk ook dat er maar heel erg weinig mensen zijn die altijd met slof rijden.

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 12:17

Ik vond die opmerking over die steunwieltjes een goede!!
Wil ik nog wel even wat aan toevoegen. Steunwieltjes staan eerst op de staand dat ze constant meerijden.
Als je beter kan fietsen dan zet je papa ze wat hoger zodat ze enkel in werking treden ,(je opvangen als het mis gaat). Steeds een tikje hoger zodat je op den duur wel heel erg in de fout moet gaan voordat ze de grond raken.
Wat leer je nu van die wieltjes je leert voelen waneer je je evenwicht veliest zodat je kan corrigeren eerst uit jezelf en als het niet lukt vangt je wileltje je op.
Bij goed gebruik(een goed papa) leer je zelf evenwicht bewaren, corrigeren.
Bij fout gebruik blijven de wieletjes altijd in werking op de grond. zo leer je je kind nooit zelf te corrigeren evenwicht te vinden.

Zelfde verhaaltje bij de slof. Verschil is wel dat hier een levend wezen mee gemoeit is en daar ook van leert. Leert te voelen waneer het mis gaat (wat wij dan vinden dat mis gaat)
En voor we weer over dwang enz gaan kleppen niet van voor naar achter rijden.
Zit, been zodoende komt er begrenzing op gewone teugel. Paard luistert niet .Wat meer been geen reactie
Dan komt pas slof in werking en terug los. Geeft gelijk een correctie bij geen reactie.
En dat is heel belangrijk paard moet gelijk voelen waneer hij mis gaat. anders kan hij niet corrigeren. Dus leerproces gaat waarschijnlijk sneller omdat je gelijk ingrijpt.
Maar ben je dan lui??? Ben je dan onverantwoord bezig??? Ben je dan een slechte ruiter???

En als je constant die slof nodig hebt ben je gewoon verkeert bezig en is het voor jouw en je paard geen goed hulp middel. Heeft het geen leerende invloed.
En je kan gewoon rond rijden met slof zonder dat hij los hangt of maar 1 sec in werking komt.

Ruiters die problemen hebben op wedstrijd hiermee rijden dus waarschijnlijk altijd met hun wieltjes op de grond en dan wordt het inderdaad moeilijk, zoniet ommogelijk. je hebt immers niet leren fietsen.

Ruiters die slof gebruiken als verfijning in het leerproces, rijden waarschijnlijk meer zonder slof als met.
En zullen dan ook toaal geen moeite hebben met concours enz.
Die kunnen het inderdaad heel goed af zonder slof.
Waarom dan toch slof gebruik.
Omdat het het paard eerder iets duidelijk maakt zonder muggelen.
Je kan gewoon veel sneller ingrijpen als het paard niet op je gewone hulpen reageert. je leert hem sneller te reageren op je hulpen.
En dat geeft in geval van nood ook het veiligheisgevoel. En je dwingt hem dan inderdaad te luisteren maar hij heeft nog altijd de keus.
Of hij luistert direct zonder morren of je stelt het hem even duidellijk.
Opletten jij en daarna gelijk beloning door druk weg te laten vloeien.

En dit vind ik dus veel eerlijker. Duidelijkheid naar je paard toe.

En alle hulpmiddelen zweep, sporen enz zijn slecht. Die moet je ook als verfijning en als correctie gebruiken.
Sommige ruiters hebben ook moeite om zonder zweep te rijden in de ring. Waarom?? Omdat die dus dan ook verkeert gebruikt is.
Paard heeft niet geleert te luisteren. Er is dan iets mis in het leerproces.
Dieren moet je iets leren door middel van goed gedrag gelijk beloning Gedrag dat ongewenst is gelijk correctie.

En dat is denk ik een heel goed antwoord op waarom slof.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 12:24

sjakie schreef:
nar voren schoppen werkte dus al niet meer Haha! hij staat gewoon stil en stil is stil. en ik heb me een partij afgeschopt....

Maar goed dat is mijn probleem van toen. Nu loopt hij lekker zonder en gaat met sprongen vooruit Haha!

En wat kan je dan met die slof doen??? Als hij zo stil gaat staan, doe jij met de slof.....?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 12:27

Starbreeze schreef:
+:)+ En dit is nou precies de reden waarom ik er op sommige momenten mee rij. En ik geef gerust toe dat mijn paard op dat moment te sterk is voor me, ze gooit dan haar gewicht in de strijd. Zodra ze de slof ff tegen komt is het ook klaar en kan ik hem weer los om dr hals gooien (met knoop en soms met een clipje aan het oogje aan mn zadel zodat ie niet gaat slingeren) en kan ik op een normale manier verder werken aan de training.

Maar doordat jij meer kracht gebruikt, ben jij dan niet bang dat je paard daardoor ook weer sterkter wordt? Want ik heb al vaak gezien dat een paard alleen maar sterker van de slof wordt.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 12:42

Als een paard goed is beleerd en correct wordt bereden is een slof teugel niet nodig. Goed rijden, vraagt om veel en goede rijervaring. Een "vluggertje" met een slofteugel als oplossing bestaat niet. Een "slofteugel" is als "een scheermes in de mond". Wie en wat bepaalt of de ruiter een slofteugel op de juiste manier gebruikt ? De meeste ruiters zijn "amateurs" met meestal "zelfoverschatting". Niet elke professional is een "professional". Iets winnen van een paard of een wedstrijd winnen met een paard, wil niet zeggen dat je op een manier gereden hebt die goed is voor het paard. Daar gaat het bij goed paardrijden om. Het ego van de ruiter weegt meestal zwaarder dan het welzijn van het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 13:51

Ff over de sporen
Daar gaat ook idd te veel mee mis, daar mag ook wel eens wat meer aandacht op komen.

Ik lees hier bijv heel vaak, ik heb mijn sporen nodig voor het verfijnen.
Prima, goed
Maar wat rijden ze dan, B of L
Ueehh, wat valt daar te verfijnen?
Imo helemaal niks.

Je hoort ook regelmatig, anders wijkt hij niet, met spoortje wel.
Weer denk ik dan, hij wijkt op je kuitdruk, toch niet op je spoor?

Over het gebruik van sporen, vind ik dan het regelement van de KNHS ook erg vaag.
Van mij zou het zo mogen zijn dat er in het B en L helemaal geen sporen gebruikt mogen worden.
Vanaf de M als je wilt, maar niet verplicht.

Want bij bij is de begin basis nog altijd zonder sporen en dan moet er al verfijnd worden in de B en L?

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 14:44

Bloos! Ik rij af en toe met een slofteugel erbij. Het hele verhaal leg ik hier niet uit. Vertel alleen dat het ons enorm vooruit heeft geholpen.

En ja... Dit was op aanraden van instructrice, en ik heb er onder begleiding mee om leren gaan. Bloos!

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 15:05

Of iemand een slofteugel gebruikt moet hij of zij zelf weten. Als je het goed doet, kan het helpen en dan is het bij uitzondering zeer kort nodig.

Ik zie regelmatig instructices die Deurne gedaan hebben, met een slof rijden. Dat is echt niet leuk om te zien. Ook de mensen die Deurne niet gedaan hebben, gebruiken de slof, maar dat is vaak nog erger om te zien. Er zijn maar een paar ervaren ruiters, waarbij je ziet, dat het gebruik van een slof helpt. De slof wordt dan even gebruikt, daarna niet meer. En aan een kant tegelijk, niet aan twee zijden tegelijkertijd..... Huilen

ilufprincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 15:07

vroeger was ik zo van : aaah een slof is slecht,dom,poedersuiker..enz
maar nu denk ik ermijne erover..
ik vind het een ding dat andere miss gebruiken maar ik ook niet
dus ik zal mij niets van iemand iets aantrekken als zij of hij er mee rijd
iedereen zijn keuze

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 15:08

GoldStar schreef:
De slof wordt dan even gebruikt, daarna niet meer.

En daarna nog af en toe.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 15:23

Ik wil toch nog even wat kwijt. Runningkawa, mijn paarden wijken meer opteugelhulp (5e zorgt voor gewichtsverplaatsing) dan op kuit of spoor of wat dan ook en ik denk dat de teugelhulp zwaar onderschat wordt.

Wat sterk worden betreft, de oplossing voor trekken is niet terugtrekken , maar juist geven. als een paard zich sterk maakt en je laat de slofteugel inwerken, gaat hij op dat moment in mijn ogen verkeerde spieren gebruiken (en kweken) en een harde mond krijgen. In zo´n geval is de kans op een nekbandblessure eigenlijk vrij groot.
Als begrensing gebruiken is onzin, daar heb je toch gewone teugelhulpen voor? blijft dat de mens het hoofd te graag in een bepaalde positie ziet en als het paard correct gereden wordt, komt het hoofd vanzelf erbij. Dus waar speelt de slofteugel dan een rol.

wat de zijwieltjes betreft, hele legioenen kinderen hebben leren fietsen voordat zijwiletjes bestonden en ook toen ze bestonden, en ik denk dat die het eerder onder de knie hebebn dan die op zijwietjes vertrouwen. Misschien waren ze nog niet aan fietsen toe, of niet genoeg gemotiveeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 15:25

Bij mij komt gewichtshulp, been hulp, teugelhulp

Teugelhulp als laatste, om teveel in de mond zitten te vermijden
Plus het risico dat paarden teveel in hals gaan verbuigen ipv in het lijf, met bijv. SB

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 15:30

ik snap wat je bedoeld, maar die 5e zorgt dus voor een zodanige gewichtsverplaatsing, dat het paard als vanzelf al voorwaarts zijwaarts gaat, een beetje hulp met zit en been et voila, natuurlijk mag de teugelhulp niet het belangrijkste zijn, maar in samenweking met, maar ik bedoel dat je niet hoeft te verwachten dat een paard op een prik of schop het doet.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 15:32

Even weer on-topic. Wat mij opvalt, is dat het rijden met slofteugel altijd gaat door aanraden van iemand of omdat iedereen het op stal doet. Op stallen waar niemand met slofteugel rijdt, wordt hij helemaal niet zo snel ge-introduceerd. Je wordt dus op het idee gebracht, terwijl anderen het gewoon zonder oplossen. Klopt dit. of is er iemand die zegt, nou nee, ik dacht, gut laat ik eens een slofteugel kopen?

blondie3866

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 16:20

bij ons op stal is er een vader die vind dat zijn dochter niet goed vooruit gaat. haar paard krijgt ze nét niet aan de teugel. terwijl als ik erop zit hij het toch wel doet na even worstelen.

nou had hij goeie reacties gehoord over de thiedemann teugel.
het kan waarschijnlijk geen kwaad ofzo, maar met wedstrijd mag die ook niet gebruikt worden, dus ik vraag me af of het verstandig is?
ze is juist erg vooruitgegaan met rijden, zit al heel netjes rechtop en kan hem meer 'rijden'.
maar haar paard is gewoon nog net iets te sterk...

iemand een idee wat verstandig is ?
groetjes

blondie3866

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 16:23

wat ik nog even wou zeggen is dat ik vind dat een hulpteugel pas gebruikt mag worden wanneer dit echt nodig is..

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 16:23

Marliesje schreef:
Ik heb niet het hele topic gelezen, maar volgens mij heeft er vrijwel niemand als gezegd dat hij altijd met slof rijdt.
Ik denk ook dat er maar heel erg weinig mensen zijn die altijd met slof rijden.

zeg ik dan dat dat mensen van hier zijn?? nee heb ik niet gezegd...maar ik ken veeeeeel mensen die met slof rijden en minstens 60% rijdt er vaker dan 3 keer per week mee...en sowieso ik bedoel het in het algemeen Verward en er zijn echt wel veel mensen die dagelijks met slof rijden!!

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 16:24

Lusitana schreef:
Even weer on-topic. Wat mij opvalt, is dat het rijden met slofteugel altijd gaat door aanraden van iemand of omdat iedereen het op stal doet. Op stallen waar niemand met slofteugel rijdt, wordt hij helemaal niet zo snel ge-introduceerd. Je wordt dus op het idee gebracht, terwijl anderen het gewoon zonder oplossen. Klopt dit. of is er iemand die zegt, nou nee, ik dacht, gut laat ik eens een slofteugel kopen?

In mijn ogen klopt dit als een bus. Ik sta met mijn paard op een manege-/pensionstalling waar veel mensen met een slof rijden. Doet de één het, dan doen ze het allemaal. Wat ook opvalt is dat het lijkt alsof er sprake van trendsetting is. Zo zijn er bijvoorbeeld periodes geweest dat iedereen met een elastiek ging rijden, of dat ineens de lage (africhtings-) neusriem 'mode' was.

Deze trends worden naar mijn mening zeker ook door de instructie gestimuleerd, maar het grootste deel ligt toch aan in hoeverre de ruiter er in mee gaat. Ik ben namelijk absoluut niet gediend van hulpteugels en rare bitten e.d. en mij worden ze dan ook nooit aangeraden.

Ik ben van mening dat veel mensen bij mij op stal gewoon bitter weinig van paardrijden en paarden snappen, en dat ze denken dat een hulpteugel wel uitkomst biedt. Ik merk dat het bij mij op stal bij de meesten voornamelijk om presteren draait, waarbij wordt vergeten dat het paard een levend wezen is en geen gebruiksmiddel. Een slof hangt men er dan ook zonder pardon om, want "daar loopt ie veeeeeeel beter op". In de lessen wordt verkeerd gebruik zeker afgestraft, maar helaas rijdt men misschien maar 1 á 2 keer per week in de les. De overige dagen wordt er naar eigen inzicht gereden en ook de slof of andere hulpteugels worden naar eigen inzicht ingesteld.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 16:34

patries_kjp schreef:
zeg ik dan dat dat mensen van hier zijn?? nee heb ik niet gezegd...maar ik ken veeeeeel mensen die met slof rijden en minstens 60% rijdt er vaker dan 3 keer per week mee...en sowieso ik bedoel het in het algemeen Verward en er zijn echt wel veel mensen die dagelijks met slof rijden!!

Oke, ik moet eerlijk zeggen dat ik in mijn omgeving geen mensen tegenkom die vaak met slof rijden. Scheelt misschien wel dat ik niet op een pensionstal om manege rij.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 16:46

Op aanraden van 'iemand' lijkt me wel logisch. Als er niemand ooit van een slof gehoord heeft, zou ook niemand dat ding gebruiken (in elk geval niet totdat iemand zelfstandig weer op dat idee komt een slof te bouwen).

Het 'iedereen doet het'-argument heb ik in deze discussie nog niet zo vaak gezien. Ik heb juist al heel wat keren gelezen dat het op aanraden en in overleg met de instructie is. Dat je dat dan serieus overweegt is toch niet zo gek?

(En lossen al die anderen het dan 'gewoon zonder' op, puur op rijtechnische kwaliteiten en talent? Daar geloof ik nou ineens heel weinig van. Een mooi idee is het zeker, je verbiedt alleen de hulpmiddelen maar et voila: iedereen kan ineens perfect rijden. Maar weinig realistisch.

Wat er denk ik gebeurt: verreweg het grootste deel zal blijven steken op iets vergelijkbaars: een andere hulpteugel of scherper bit (of hiephoi - beiden). Daarmee wordt precies zo (on)verantwoordelijk omgegaan als men zou hebben gedaan met de slof.
Sommigen zullen het 'gewoon zonder' oplossen.
En sommige anderen zullen het probleem niet oplossen.)

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 16:59

shadow0 schreef:
Op aanraden van 'iemand' lijkt me wel logisch. Als er niemand ooit van een slof gehoord heeft, zou ook niemand dat ding gebruiken (in elk geval niet totdat iemand zelfstandig weer op dat idee komt een slof te bouwen).

Het 'iedereen doet het'-argument heb ik in deze discussie nog niet zo vaak gezien. Ik heb juist al heel wat keren gelezen dat het op aanraden en in overleg met de instructie is. Dat je dat dan serieus overweegt is toch niet zo gek?

Natuurlijk is het logisch dat het op aanraden van iemand gebeurt. Ook als de instructie het aanraadt is het niet gek dat je dat serieus overweegt, maar als je er zelf weinig kaas van gegeten hebt, dan lijkt het me niet logisch dat je buiten de lessen om de hulpteugel naar eigen inzicht gaat gebruiken.

Zoals ik al zei is het merendeel van de mensen bij mij op stal erg prestatiegericht. Er zitten mensen bij die hun paard op een correcte manier netjes aan het lopen hebben en die worden daar op wedstrijden dan ook rijkelijk voor beloond. Anderen zien dat en het automatische gevolg is dat zij hun paard ook zo aan het lopen willen hebben. Rationeel nadenken is er dan niet echt meer bij, de welbekende 'krul' wordt het belangrijkst, want dat is mooi.

Nu is een slof natuurlijk het makkelijkste middel om je paard in zo'n krul te krijgen. Als een ervaren ruiter die slof (al dan niet op aanraden van de instructie) bij zijn of haar paard om heeft en 'm dus op de goede manier gebruikt, denkt de minder ervaren ruiter dat de slof de sleutel tot succes is. Zo ontstaan vanzelf de trends waar ik het al eerder over had.

Dit is slechts hoe ik het bij mij op stal zie.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 17:16

Er zijn ruiters die problemen hebben met het aan de teugel rijden en dan al snel naar een hulpteugel grijpen. Dat kan met ervaren begeleiding erbij (maar wat is ervaren tegenwoordig?) een tijdelijke oplossing bieden. De kans is groot dat het rijden met een slof in onervaren handen, ongemerkt veel schade aan een paard berokkend. De aandacht is door het gebruik van de slof erg op de voorhand gericht, terwijl de meeste problemen uit de achterhand komen, en ook daar moeten worden opgelost. Het activeren van de achterhand, zal de ruiter nog steeds zelf moeten doen. Een hulpteugel geeft aan onervaren ruiters, amateurs een vals gevoel van nageeflijkheid. Het paard gaat zich op een bepaalde manier aan de inwerking van de teugel en het werk onttrekken door een bepaalde hoofdhouding aan te nemen, zonder dat het paard meer draagt. Hierdoor is het paard niet in staat om oefeningen of werk te doen, zoals het zou moeten gebeuren. Er ontstaat een schijnbeeld en een schijngevoel dat een onervaren ruiter snel op het verkeerde been zet. Helaas gebruiken ook meer ervaren ruiters deze hulpmiddelen ook vaak verkeerd. Als je geen slofteugel gewend bent, gebruik dan een Thiedemann, die werkt niet op het paard in als het goed gaat. Als je een hulpteugel gebruikt, blijf deze dan niet gebruiken. Je lost schijnbaar een probleem op, dat in het rijden moet worden opgelost. Hoe meer leerwerk er aan een paard bevestigd wordt, hoe minder de ervaring van de ruiter. Een onervaren ruiter, zou alleen onder deskundige begeleiding een hulpteugel mogen gebruiken. Helaas doen verkeerde voorbeelden verkeerd volgen. Ook worden er dingen positief gejureerd, die niet goed zijn. Dat maakt de verleiding om naar "hulpstukken" te grijpen voor sneller kortdurend resultaat alleen maar groter. Als het rijprobleem niet wordt opgelost, lost een hulpteugel een rijprobleem niet blijvend op.

NANZA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 17:29

Starbreeze schreef:
Ik vind dat zodra je ook maar laat merken dat je niet anti-slof bent je gelijk het stempel krijgt: ow jij rijd dus altijd met een slof.

Enne nanza, is dat zo'n ramp soms? Als je bv in het geval van Fitzroy naar een slof grijpt om je paard onder controle te houden? Of moet hij/zij dan maar beter gaan rijden? Hulpteugels zijn er niet voor niks en als je ermee om kan gaan, is het geen enkel punt ze te gebruiken. Anders gaan we ff onderscheid maken, iedereen de martignaal af, geen bijzet meer bij longeren etc, scherpe bitten in de kast oja en laat die sporen en zweep ook maar af! Want wie zegt dat die wel goed gebruikt worden? Op de een of andere manier is dat dan wel geaccepteerd maar rust er een taboe op de slof. Ja omdat hij door sommige misbruikt wordt ja, dus NIET door IEDEREEN, mensen waar gáát dit over? Er zijn tig argumenten in dit topic genoemd waarvoor iemand met slof zou willen rijden, maar nee, zélfs als er wordt beaamt dat je het op een goede manier doet verzint een of ander iemand wel weer een reden waarom dat ook weer niet goed is Verward Als er zo over gedacht wordt, laten we onze paarden dan weer lekker op de steppe loslaten want dan is alles min of meer wel onder de noemer niet goed of zielig te schuiven.

@ Lusitana, er staat nou volgens mij minstens 80x waarom iemand wel een slof zou willen gebruiken. Sommige paarden zijn slim. Die kunnen het wel, maar doen het gewoon ff niet, zoiets heet een truukje. Als je dan een slof eraan doet, kun je net ff wat dieper *vragen*. Paardje gaat dan wel lopen daar waar het hoort en dan laat je hem weer los. Je kan het natuurlijk ook oplossen door te drijven en flink te begrenzen, maar feit blijft dat slimme sterke paardjes het dan lekker tóch van je winnen, kop erop en gaan heet dat, als je het fijn met je been op probeerd te lossen gaat het slimme paardje alleen maar harder ipv als een Bonfire aan het werk. Dan kan je kiezen: of je laat je slimme sterke paardje lekker rondkoekeloeren en lift zelf gezellig mee, of je kiest ervoor om heeeel ff die slof erbij te pakken en het slimme paardje aan het werk te zetten. Het is misschien niet te geloven (en dat hoef je ook niet) maar bij sommige paardjes is dit een uitkomst. I.p.v. dat er flink met het bit ingewerkt moet worden om hem naar beneden te krijgen doet de slof dat heel even, gewoon heeel rustig. Misschien is dat in jouw ogen niet goed en wil of kan jij het toch nog anders oplossen (ik niet, ik vlieg met mn dolle knol gewoon tegen de rand van de bak en kan 3 dagen niet lopen), maar kan het soms kwaad?

Dat is iets heel anders dan een paard wat niks kan in de krul trekken met zon ding. Kan ook, helemaal met je eens, maar zie aub nou eens in dat niet iedereen die een slof in de kast heeft hangen dat doet. Dan zou de martignaal ook maar afgeschaft moeten worden want die trekt je paard in feite ook naar beneden.

Voelt er iemand zich aangevallen. Was vergeten dat we in Nederland ook al niet meer onze eigen mening mogen zeggen. Ik zei namelijk dat IK nooit met zoiets zou rijden en mensen die dat willen lekker hun gang moeten gaan! en tja de opmerking: waar de kennis van de ruiter eidigt begint het gebruik van de hulpteugels, daar blijf ik nog steeds bij.en als jou paard zo fris is dan weet ik ook niet of de slofteugel nu zo goed zou helpen, geen gel*l in de krul en meneer kan niet meer vooruit of wat? Maar ik zette mijn reactie hier niet neer om jou aan te vallen, kennelijk zag jij dat anders. IK ben tegen het gebruik van een slofteugel, mede omdat de meeste (penny) mensen NIET weten hoe je zo`n ding moet en kunt gebruiken, en tja om je paard lekker zo naar de kl*te te helpen, nee sorry dat is niet mijn stijl!
Maar zoals al vaker ontstaat er nu weer dezelfde disscussie, wel of geen slofteugel, de voor en nadelen etc etc.....