Lusitana schreef:Even weer on-topic. Wat mij opvalt, is dat het rijden met slofteugel altijd gaat door aanraden van iemand of omdat iedereen het op stal doet. Op stallen waar niemand met slofteugel rijdt, wordt hij helemaal niet zo snel ge-introduceerd. Je wordt dus op het idee gebracht, terwijl anderen het gewoon zonder oplossen. Klopt dit. of is er iemand die zegt, nou nee, ik dacht, gut laat ik eens een slofteugel kopen?
In mijn ogen klopt dit als een bus. Ik sta met mijn paard op een manege-/pensionstalling waar veel mensen met een slof rijden. Doet de één het, dan doen ze het allemaal. Wat ook opvalt is dat het lijkt alsof er sprake van trendsetting is. Zo zijn er bijvoorbeeld periodes geweest dat iedereen met een elastiek ging rijden, of dat ineens de lage (africhtings-) neusriem 'mode' was.
Deze trends worden naar mijn mening zeker ook door de instructie gestimuleerd, maar het grootste deel ligt toch aan in hoeverre de ruiter er in mee gaat. Ik ben namelijk absoluut niet gediend van hulpteugels en rare bitten e.d. en mij worden ze dan ook nooit aangeraden.
Ik ben van mening dat veel mensen bij mij op stal gewoon bitter weinig van paardrijden en paarden snappen, en dat ze denken dat een hulpteugel wel uitkomst biedt. Ik merk dat het bij mij op stal bij de meesten voornamelijk om presteren draait, waarbij wordt vergeten dat het paard een levend wezen is en geen gebruiksmiddel. Een slof hangt men er dan ook zonder pardon om, want "daar loopt ie veeeeeeel beter op". In de lessen wordt verkeerd gebruik zeker afgestraft, maar helaas rijdt men misschien maar 1 á 2 keer per week in de les. De overige dagen wordt er naar eigen inzicht gereden en ook de slof of andere hulpteugels worden naar eigen inzicht ingesteld.