Split over buikspieren. (is diep & rondrijden in orde?)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 18:42

Pipo schreef:
En daarmee voor de meesten onder ons een excuus om niet naar de hand toe te rijden. Want het mag achter de loodlijn!

Hee hij loopt te diep, Nee hoor.......das LDR Scheve mond

Dan heb je het nog niet begrepen, want nogmaals: Het gaat om het instellen waar de ruiter het wil.
Als het paard niet naar de hand toegereden wordt is de werkhouding niet van de ruiter en wordt er gewoon slecht gereden, of het nou klassiek is of LDR.

Wb de foto's,
volgens mij maakt het niet uit waar je je handen neerzet, die kan je overal vastzetten, op de schoft, naast de schoft, boven de schoft, achter je heupen, boven je haargrens whatever. Ik zet mijn handen wijd om te proberen of ik hem er meer in kan laten zakken, alleen als ik dat doe ruim voor het zadel moet ik zelf ook voorover zitten waardoor ik zeker weet dat ik hem niet op het achterbeen kan houden.

Gefeliciteerd trouwens Aimee,
had het nog niet gezien, in Boktoffice zie je geen presentjes achter de usernamen staan Lachen

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 22:02

Nog even een toevoeging:
Om beter te kunnen (leren) paardrijden is het imo nodig om de eigen lichamelijke beperkingen zoveel mogelijk te verbeteren, maar je kunt je lichaam niet veranderen, niet aanpassen. Wat wel aangepast kan worden is de manier waarop met het lichaam wordt omgegaan, m.a.w. de rijmethode aanpassen aan de eigen lichamelijke mogelijkheden. (tegenwoordig kan ik inzien wat mijn mogelijkheden zijn en spreek ik niet over 'beperkingen', stukje sportpsychologie)

Mede daarom vind ik het - voor mijzelf - zo belangrijk me te verdiepen in sportpsychologie en (trainings)fysiologie, daarvoor maak ik dankbaar gebruik van de kennis en kunde van "mijn" bewegingswetenschappertjes... Haha!

Verder denk ik altijd; het paard weerspiegeld de ruiter. Probeer dus de signalen van je paard op te vangen en op je zelf te projecteren, het zal een boel zelfkennis kunnen opleveren.

Sjuim; bedankt voor de felicitatie! OK dan!
Het klopt dat het vast zetten van de handen in elke positie kán, maar handen zijn met zekerheid vastgezet als ze op het bovenbeen zijn gepositioneerd (imo).

Pino24

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 23:34

Vind "vastzetten" beetje verkeerd gekozen woord van Sjuimpje en Aimeé Haha! Neem aan dat jullie "neerzetten" bedoelen. Vastzetten van de hand is i.m.o nooit goed!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 23:40

Nee, ik bedoel echt vastzetten. Haha!
Dat is inderdaad helemaal niet goed, ik probeer ermee duidelijk te maken dat de positie van de handen niets zegt over het wel of niet vastzetten.
Vastzetten kan in elke positie, ontspannen ook.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 23:43

En nog een toevoeging:
De reden dat ik LDR hier zo verdedig is dat ik denk dat LDR op zichzelf per definitie niet slecht is. Het kan slecht gemaakt worden door de ruiters die het toepassen.

Daar ben ik me maar al te bewust van en ik ben dan ook van mening dat mensen niet zomaar met dit 'systeem' aan de slag moeten gaan, een waarschuwing is zeker op z'n plaats want pogingen tot nabootsen kunnen situaties opleveren die het oog zeker niet strelen.
Maar dat is voor mij nog geen reden om LDR op zichzelf, los staand van diegene die het toepast, af te wijzen. Ook al is de theorethische redenering niet geheel waterdicht, maar daarvoor verwijs ik naar het citaat van Mary Wanless.

Saluut; wat bedoel je met 'neerzetten'?
Ik probeer namelijk aan te geven dat ik het vast zetten van de handen ook nóóít goed vind, maar dat ik dat wel zie op de (eerste) foto van Sjuim. Dat is dan ook de voornaamste reden dat ik de foto van Sjuim nou niet echt een promotie vind van LDR, de foto suggereert dat voor LDR de handen moeten worden vastgezet. En daar ben ik pertinent tegen!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 23:54

Aimee, de foto is geen promotie voor LDR Haha!
Het was nav de opmerking van Tyrza dat het helemaal niet meevalt om VWNW te rijden. Dit terwijl dit wel continue aan mensen wordt aangeraden welke net bezig zijn met de eerste basis.... Het is zo ontzettend moeilijk om je paard èn op het achterbeen te houden maar wel voor het zadel te verlengen. Dat is bekant een hoge school oefening.
Dan wordt er wel geschermd met de vermoedelijke gevaren die LDR met zich mee zou brengen, net of klinische hoefkatrol of vroege artrose zo'n pretje is voor het paard en dat is tegenwoordig schering en inslag.

En nogmaals, mijn handen zet ik niet vast, misschien dat het zo lijkt op de foto, alhoewel je aan mijn schouders en polsen kan zien dat het niet het geval is. Ik laat ze gewoon afhangen, op dit moment ben ik lichamelijk niet eens in staat om ook maar iets vast te zetten.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 00:16

Sjuimpje schreef:
Aimee, de foto is geen promotie voor LDR Haha!

Ow... *LOL* Verkeerd begrepen... Bloos

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 10:15

QQQQ schreef:
Het kan natuurlijk nuttig zijn om tijdelijk, kort achter de loodlijn te werken (bijv. bij enorm concentratie gebrek van het paard), maar het streven moet altijd weer naar die wederzijdse lichtheid gaan.

Is het LDR dan niet populairder geworden bij mensen die met paarden aan het werk gaan die in eerste instantie zeer moeilijk hun hoofd bij het werk kunnen houden Verward Bijv. een Jazz?

Verder werd er ook even gesproken over spanning opbouwen. Ik stel mijn paard juist dieper en ronder in als er bij mij met het rijden teveel spanningen opbouwt (bijv. tibetaanse tijgers lang de bak en dat soort geneuzel Knipoog ) En dat werkt voor mij heel erg goed.
Maar wellicht is het onkunde van mij dat er regelmatig spanning is als mijn paard fris van stal komt en ik dat dan niet op de klassieke manier kan laten afvloeien. Maar dit inzicht komt waarschijnlijk ook omdat ik een tijd van Pipo les heb gehad Haha! Knipoog *LOL* Kortom we blijven oefenen hoor Tong uitsteken

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 17:36

Huh? Ik had gedacht dat het hier weer vol zou staan met reacties.... Verward

Niemand meer wat te melden? Ik had minstens wat flinke uitlatingen verwacht over mijn onkunde een paard te laten ontspannen in klassieke houding. Of eeeh.... zijn jullie die kunde toch ook niet helemaal meester?! Cool

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 17:51

Sprintje"]
[quote="QQQQ schreef:
Het kan natuurlijk nuttig zijn om tijdelijk, kort achter de loodlijn te werken (bijv. bij enorm concentratie gebrek van het paard), maar het streven moet altijd weer naar die wederzijdse lichtheid gaan.

Is het LDR dan niet populairder geworden bij mensen die met paarden aan het werk gaan die in eerste instantie zeer moeilijk hun hoofd bij het werk kunnen houden Verward Bijv. een Jazz?

[/quote]

of een Tolstoi.

Dat is zeker een goede opmerking OK dan!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 18:37

Ik heb lekker door het bos gecruised met de beesten, veels te mooi weer om hier over na te denken (of om binnen te zitten Haha! )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 21:13

Vast wel mensen bij de CHI in Eindhoven geweest. Even gekeken bij het losrijden van de niet de eerste de beste springruiters. Zag dat het LDR ook daar al is doorgedrongen.

Zag er voor mijn lekenogen helaas weer niet ontspannen uit. Stang en trens + hackamore , stang en trens + slof . Nee, sorry, zag eruit als links - rechts, links -rechts en sleuren maar. Op en neer springend paard met de kin op de borst of kin net naast de borst.

Dus niet eerst ontspanning erin rijden en dan nog even verder stretchen met LDR? Of eerst/alleen maar dit dan een paar hindernisjes. Jawel het waren wel topruiters, maar de paarden zagen er niet ontspannen en tevreden uit met die training. Er liep er eentje rond (weet dus niet welk paard Bloos! ) met een gewoon bitje,zonder slof, relaxed zijn rondjes draven en galoperen en na een tijdje wat ronder ingesteld. Dat zag er lekker rustig en ontspannen uit. Dan geniet ik van het paard en het paardrijden. Enkele daarentegen, ging mijn gevoel in triestheid uit naar de paarden.

Mag toch verwachten dat deze paarden dresuurmatig zover geschoold zijn, dat ze met een lichtvragende hand zich zelf verder ronder maken, toch niet, en trekken maar met die slof op elke sprong van het paard de andere kant op trekkende?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 23:58

Sjuimpje schreef:
Dan heb je het nog niet begrepen, want nogmaals: Het gaat om het instellen waar de ruiter het wil.
Als het paard niet naar de hand toegereden wordt is de werkhouding niet van de ruiter en wordt er gewoon slecht gereden, of het nou klassiek is of LDR.

Lachen

Als jij werkelijk je paarden in iedere positie kan instellen zou ik maar eens beginnen met meer lengte in de hals. Goed LDR zie je veel lengte in de bovenlijn van de hals. Dat is iets wat ik op de foto echt mis. Ik heb prima begrepen waar LDR omgaat. En de mensen die goed LDR rijden die hebben heel veel lengte in de bovenlijn van de hals. Dat zie ik helaas bij de meeste basisruiters niet terug.

Te kort in de hals is blokkering in het achterbeen. Dat is bij ieder paard fataal. Maar bij een Gribaldi helemaal.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-04 10:32

Aimee"]
Nog even een toevoeging:
Om beter te kunnen (leren) paardrijden is het imo nodig om de eigen lichamelijke beperkingen zoveel mogelijk te verbeteren, maar je kunt je lichaam niet veranderen, niet aanpassen. Wat wel aangepast kan worden is de manier waarop met het lichaam wordt omgegaan, m.a.w. de rijmethode aanpassen aan de eigen lichamelijke mogelijkheden.
[/quote]
Wat is er tegen het accepteren van je eigen beperkingen en binnen die grensen met paarden omgaan? Als jijzelf -om wat voor rede dan ook- niet in staat bent om het op de juiste manier te doen, dan is het misschien eerlijker om van je paard(en) ook niet meer te verlangen. Het is heel wat anders om LDR toe te passen om je paard NOG soepeler te krijgen, dan LDR toe te passen om je eigen tekortkomingen te compenseren (hoeveel mensen gebruiken niet volledig verkeerd de slof om exact diezelfde rede)?
Dit klinkt misschien wat L-lig, Aimee, maar zo is het ook weer niet bedoeld. Vind het wel wat vreemd om LDR te gaan adverteren als dat het zo goed is voor het paard, als je het eigelijk gebruikt, omdat het zo goed is voor de ruiter. Weet niet of het duidelijk is wat ik bedoel...is dus geen persoonlijke aanval, maar een in mij opkomend vraagteken...

[quote="Aimee"]
Het klopt dat het vast zetten van de handen in elke positie kán, maar handen zijn met zekerheid vastgezet als ze op het bovenbeen zijn gepositioneerd (imo).
[/quote]

De hand kan de mond alleen ideaal volgen als de lijn elleboog-paardemond ongebroken is en blijft. Met handen op het bovenbeen kan dat (bijna) nooit het geval zijn.

[quote="Aimee"]
Huh? Ik had gedacht dat het hier weer vol zou staan met reacties.... Verward
[/quote]

Ik ben ook erg verbaasd!
Ik wacht nog altijd met spanning op de reacties van o.a. Sjuimpje en Tyrza over mijn lange verhaal over het ontspannen hoofd en de aanleuning.

[quote="Tyrza"]
[quote="Sprintje"][quote="Q schreef:

Is het LDR dan niet populairder geworden bij mensen die met paarden aan het werk gaan die in eerste instantie zeer moeilijk hun hoofd bij het werk kunnen houden Bijv. een Jazz?
[/quote]

of een Tolstoi.

Dat is zeker een goede opmerking OK dan!
[/quote]

Kort en tijdelijk zijn hier wel keywords; dit moet niet een op elke dag en op elk moment van de training terugkerend thema worden. En: met achter de loodlijn doel ik hier niet op de extreme instellingen bij LDR.
Er zijn genoeg heel hete paarden zonder LDR succesvol opgeleid.

Heb jij het hele verhaal al kunnen lezen, Tyrza?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 13:41

Q, rijden is gevoel hebben. Dat gevoel kun je ontwikkelen door steeds weer te rijden, maar dat gevoel kan alleen boven water komen als je op een manier rijdt die bij jou lichaam past. Als iedereen op dezelfde manier zou rijden, zonder de verschillende lichaamseigenschappen in ogenschouw te nemen, dát zou pas erg zijn. Dan zou menigeen rondklotsen in het zadel terwijl die mensen met een persoonlijke aanpak het gevoel zouden kunnen leren en zodoende juist heel fijn zouden kunnen leren paardrijden.
Als alleen mensen met het ideale lichaam, de ideale persoonlijkheid en het ultieme gevoel zouden mogen rijden dan zou 99,9 % van de ruiters NU moeten stoppen. En ik ben ervan overtuigd dat jij eerder onder die 99,9 % zou vallen dan ik. Waarom? Omdat ik een manier van rijden heb gevonden waarbij ik op m'n gevoel kan rijden.
Dat boek van Mary Wanless, ken je dat? Dat zou wel wat voor jou zijn. Zij beschrijft ook heel nauwkeuring de exacte reden waarom al dat theoretische gebazel helemaal niet nuttig is om beter te leren paardrijden en daarmee beschrijft ze ook meteen de reden waarom topruiters zich niet bezig houden met de theoretische verfijning van hun rijmethode. Jammer dat dat stuk te lang is om hier in te zetten, anders had ik het nog overgetypt ook.

Ow en Q, ik adverteer niet met LDR. Ik ben er van overtuigd dat LDR per definitie niet slecht is en zelfs heel goed voor het paard. Het toeval treft dat het ook bij mij past, want past het niet bij de ruiter ben ik van mening dat de methode niet toegepast dient te worden.
Jij beweert echter dat LDR per definitie slecht is en daarom probeer ik hier aan te geven waarom dat niet zo is, onafhankelijk van diegene die het gebruikt.
Pipo wijst er echter terecht op dat zij het systeem niet goed wil keuren omdat ze bang is dat onkundige mensen het na gaan doen. Goed paardrijden vereist namelijk een behoorlijke portie zelfkennis zodat de eigen tekortkomingen als ruiter bekend zijn, wat het omgaan met LDR in de weg kan staan.
Daarom geef ik aan een stuk zelfkennis te hebben en dat dat bijdraagt aan mijn persoonlijke reden om juist wél met dit systeem te rijden. En dat is dus niet omdat ik een wereldruiter ben á la Anky of Lisa, maar omdat ik wel een zekere kunde kan ontwikkelen met de juiste persoonlijke aanpak. En wie weet opent dat voor mij wel de weg om verder te komen dan menigeen verwacht.

Er is trouwens nog een reden dat ik het werkelijk te belachelijk voor woorden vind om te beweren dat mensen met beperkingen niet veel van hun paarden mogen verlangen. Kijk eens naar de paralimpics, WOW! wat kunnen die mensen rijden en wat krijgen zij veel van hun paarden gedaan terwijl zij écht niet de ideale lichaamsomstandigheden hebben.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 14:19

Nog even iets: het mooie is juist dát ik m'n tekortkomingen weet, er daardoor aan kan werken en een rijmethode kan zoeken die mij helpt te rijden mét dat lichaam.
Zolang een ruiter de eigen tekortkomingen onderkent en eraan werkt kan het zelfs in zijn/haar voordeel werken, dan werkt diegene namelijk aan verbetering van het eigen lichaam en verbetering van de ruiter zal altijd in het voordeel zijn van het paard.
Overigens hoeft het verbeteren van de eigen lichaamsmogelijkheden niet te betekenen dat dat alleen te paard gebeurd. Juist niet, naast het paard kan aan veel tekortkomingen worden gewerkt. Bijvoorbeeld in samenwerking met een fysiotherapeut, een sporttrainer, een trainingsfysioloog of een sportpsycholoog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 14:27

Aimee, paardrijden gaat toch over het verbeteren van paard èn ruiter?? Dat is het doel in een zeer vereenvoudigde vorm.
Het zou echt een beetje raar zijn als een ruiter niet vooral ook met zichzelf bezig was, volgens mij wordt daar door alle bekende ruiters wel heel veel aandacht aan besteed.
Maar waarom dat gehamer op beperkingen? Iedereen heeft ze en iedereen zal een manier gevonden hebben om ermee om te gaan en dat steeds weer verbeteren teneinde de ruiter en het paard verder te brengen. Er is toch helemaal niemand op deze wereld die op een paard kruipt om de boel maar moedwillig slechter te maken. Tegelijkertijd heeft iedereen een grens en ook dáár moet reeel over nagedacht worden, want het is wel reuze frustrerend om maar te blijven reiken naar iets wat gewoon niét haalbaar is en ook nooit zal worden, het erkennen van grenzen is minstens even wijs als het bevoelen van mogelijkheden.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-04 14:27

Aimee schreef:
Er is trouwens nog een reden dat ik het werkelijk te belachelijk voor woorden vind om te beweren dat mensen met beperkingen niet veel van hun paarden mogen verlangen. Kijk eens naar de paralimpics, WOW! wat kunnen die mensen rijden en wat krijgen zij veel van hun paarden gedaan terwijl zij écht niet de ideale lichaamsomstandigheden hebben.

De paralympic mensen kunnen niet concurreren met de Olympic mensen. Zij weten dit en ambieren dit over het algemeen ook niet. Da's de enige gezonde manier om daarmee om te gaan.

Ik zeg ook niet dat mensen met een handicap niet mogen paardrijden, dat maak jij ervan.
Ik zeg dat als je je zelf al bewust bent van je beperkingen, dat je binnen dat raam zou moeten werken en niet "ten koste van" toch buiten dat raam te gaan. Als je je door de beperkingen heen weet te werken en dan buiten dat raam komt (dat zijn bijv de mensen van de paralympics), dat is dan natuurlijk fantastisch.
Ikzelf heb geen fysieke beperkingen die niet door veel oefenen en trainen overwonnen zouden moeten kunnen worden, en daar werk ik ook dagelijks in de praktijk aan. Ik heb ook het geduld om er zo lang over te doen als nodig is. Ik heb de tijd. En als de tijd toch op is voordat ik een bepaald niveau heb bereikt? Jammer. Meer niet. Ik geniet van het hele leerproces dat paardrijden is, niet alleen van meetbare successen.

Over het al dan niet goed of slecht zijn van LDR voor het paard, worden wij het toch niet eens. Maar heb jij mijn lange verhaal al gelezen en wat zijn jouw gedachten daarbij?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-04 14:31

Lovely schreef:
Tegelijkertijd heeft iedereen een grens en ook dáár moet reeel over nagedacht worden, want het is wel reuze frustrerend om maar te blijven reiken naar iets wat gewoon niét haalbaar is en ook nooit zal worden, het erkennen van grenzen is minstens even wijs als het bevoelen van mogelijkheden.

Precies, dat bedoel ik dus OK dan!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 14:56

QQQQ schreef:
Ik zeg dat als je je zelf al bewust bent van je beperkingen, dat je binnen dat raam zou moeten werken en niet "ten koste van" toch buiten dat raam te gaan. Als je je door de beperkingen heen weet te werken en dan buiten dat raam komt (dat zijn bijv de mensen van de paralympics), dat is dan natuurlijk fantastisch.

Hier ga je de fout in, om je zelf te verbeteren zul je juist moeten kijken naar wat de bedoeling is. Zonder bepaling van het einddoel is het onmogelijk de weg te bewandelen. Door het verbeteren van de eigen lichaamsmogelijkheden is het juist mogelijk verder te kijken dan de neus lang is.
Dat is net als paardrijden met een van nature minder getalenteerd paard of een paard dat van nature niet de lichamelijke eigenschappen heeft van een dressuurpaard. Dat hoeft ook helemaal niet te betekenen dat het einddoel niet bereikt kan worden, of ben jij van mening dat dressuur met een Arabier, een Fries, een Tinker, een Haflinger, een Fjord of een Shire verboden zou moeten worden? Lijkt me niet, aangezien je daar zelf aan doet.

Citaat:
Ikzelf heb geen fysieke beperkingen die niet door veel oefenen en trainen overwonnen zouden moeten kunnen worden, en daar werk ik ook dagelijks in de praktijk aan. Ik heb ook het geduld om er zo lang over te doen als nodig is. Ik heb de tijd. En als de tijd toch op is voordat ik een bepaald niveau heb bereikt? Jammer. Meer niet. Ik geniet van het hele leerproces dat paardrijden is, niet alleen van meetbare successen.

Jaja, dus jij hebt gelijke lichamelijk mogelijkheden als bijvoorbeeld Reiner Klimke. Je bezit het zelfde gevoel en de perfecte mentaliteit.
*proest* *LOL* Túúúúrlijk man, zolang je er zelf in gelooft he....
In mijn ogen betekend dat zelfontkenning en dat zal dus nooit leiden tot echte rijkunst. Ach gut

Lov: het mooie is dat ik m'n grens nog niet bereikt heb. En niets is minder frustrerend dan telkens een stapje verder te komen en te merken dat het nog steeds niet de grens is.
Ik geef dus juist aan dat werken aan de ruiter een heel belangrijk deel is van beter leren paardrijden. Dat heeft imo ook te maken met LDR. Zo geeft Pipo zelf aan het vwnw rijden niet zo goed te beheersen en ze geeft aan dat ze zich daarom niet waagt aan LDR (toch Pipo?). Ik geef dus aan waar mijn beperking zit en dat die voor mij een reden is om juist wél LDR te rijden omdat ik dan zonder beperking kan rijden. M.a.w. het bepalen van het rijsysteem volgt uit het bepalen van de eigen capaciteiten.

Waarom begin je er nu over dat ik 'hamer' op beperkingen? Alsof jullie niet al pagina's lang hameren op telkens weer dezelfde dingen. Als je goed had gelezen had je gezien dat in een van m'n eerste bericht over dit onderwerp staat dat ik mijn eigen beperking tegenwoordig niet meer zie als een beperking maar juist als een mogelijkheid. Ik probeer alleen iets duidelijk te maken door open en zonder schroom m'n eigen verhaal te vertellen. Dat jullie dat niet durven, tja....

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 15:02

aimee ik vind dat je de woorden van q verdraait en ik denk dat je je laat leiden door je gevoel. het voegt niets toe aan zijn stelling over LRD en je geeft geen verdere argumenten.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-04 15:06

Aimee"]
[quote="QQQQ"]Ik zeg dat als je je zelf al bewust bent van je beperkingen, dat je binnen dat raam zou moeten werken en niet "ten koste van" toch buiten dat raam te gaan. Als je je door de beperkingen heen weet te werken en dan buiten dat raam komt (dat zijn bijv de mensen van de paralympics), dat is dan natuurlijk fantastisch.
[/quote]

Hier ga je de fout in, om je zelf te verbeteren zul je juist moeten kijken naar wat de bedoeling is. Zonder bepaling van het einddoel is het onmogelijk de weg te bewandelen. Door het verbeteren van de eigen lichaamsmogelijkheden is het juist mogelijk verder te kijken dan de neus lang is.
[/quote]

Juist: verbeteren van de lichaamsmogelijkheden! DAAR gaat het om, niet om een achterdeurtje te vinden waar je dan het paard mee onder controle kunt krijgen om het toch te laten doen wat je wilt.

[quote="Aimee"]
Dat is net als paardrijden met een van nature minder getalenteerd paard of een paard dat van nature niet de lichamelijke eigenschappen heeft van een dressuurpaard. Dat hoeft ook helemaal niet te betekenen dat het einddoel niet bereikt kan worden, of ben jij van mening dat dressuur met een Arabier, een Fries, een Tinker, een Haflinger, een Fjord of een Shire verboden zou moeten worden? Lijkt me niet, aangezien je daar zelf aan doet.
[/quote]

Is heel goed vergelijkbaar en daarom verwacht ik ook niet dat ik met m'n Shire elke wedstrijd 3 wp's ga halen of dat ik die ooit op GP niveau zal kunnen uitbrengen, maar ben tevreden met de vorderingen die we maken.

[quote="Aimee schreef:
Citaat:

Jaja, dus jij hebt gelijke lichamelijk mogelijkheden als bijvoorbeeld Reiner Klimke. Je bezit het zelfde gevoel en de perfecte mentaliteit.
*proest* *LOL* Túúúúrlijk man, zolang je er zelf in gelooft he....
In mijn ogen betekend dat zelfontkenning en dat zal dus nooit leiden tot echte rijkunst. Ach gut

Ben je letterdoof of zo Verward Over beperkingen gesproken...
Ik zit qua lichaamsbouw misschien niet zo ver van het Klimke model af, maar de lichaamsbeheersing is nog verre van die en ik zal die hoogst waarschijnlijk ook nooit meer bereiken, tenminste te paard. Ben helaas wat te laat begonnen met serieus rijden.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 15:32

SuperPepeijn"]
aimee [...] en ik denk dat je je laat leiden door je gevoel.
[/quote]

Wow! Wat een compliment, dank je.

Dat is nou precies wat ik wil; me laten leiden door m'n gevoel en dat is ook wat ik hier duidelijk probeer te maken. Dat de ruiter zich moet laten leiden door z'n gevoel, door z'n rechter hersenhelft.

OK dan!

[quote="QQQQ"]
Juist: verbeteren van de lichaamsmogelijkheden! DAAR gaat het om, niet om een achterdeurtje te vinden waar je dan het paard mee onder controle kunt krijgen om het toch te laten doen wat je wilt.
[/quote]

Over verdraaiing van woorden gesproken; ik probeer duidelijk te maken dat ik een manier van rijden heb gevonden waarin ik mijn lichaamsmogelijkheden kan verbeteren. Dáárdoor zal ik hopelijk meer controle krijgen over m'n paard, want dat is wel de bedoeling ja.

[quote="QQQQ"]
Is heel goed vergelijkbaar en daarom verwacht ik ook niet dat ik met m'n Shire elke wedstrijd 3 wp's ga halen of dat ik die ooit op GP niveau zal kunnen uitbrengen, maar ben tevreden met de vorderingen die we maken.
[/quote]

Toch zijn er Friezen op GP niveau, arabieren op ZZGP niveau en Fjorden en Haflingers die helaas de Z niet kunnen ontstijgen doordat ze de 1.60 m. niet halen. Dus ook met dat soort paarden kan met de juiste training veel bereikt worden.
Als het zo'n goede vergelijking is geldt dat dus ook voor ruiters.

[quote="QQQQ"]
Ben je letterdoof of zo Verward Over beperkingen gesproken...
Ik zit qua lichaamsbouw misschien niet zo ver van het Klimke model af, maar de lichaamsbeheersing is nog verre van die en ik zal die hoogst waarschijnlijk ook nooit meer bereiken, tenminste te paard.
[/quote]

Lees dan ook nog eens wat ik heb geschreven; ik geef aan dat mijn fysieke mogelijkheden juist uitgebreidt kunnen worden door veel te oefenen en te trainen en met de juiste aanpak wellicht zelfs overwonnen kunnen worden. Alleen kun je je lichaam niet veranderen en zal je dus moeten veranderen hoe je met je lichaam omgaat. Dát kan je lichaam verbeteren en daarmee je rijkunst.
En letterdoof? Ach, ik lees in ieder geval niet alleen wat ik wíl lezen en m'n studie bewijst dat ik veel ben maar zeker niet letterdoof. Ik gebruik alleen je reacties om duidelijk te maken wat ik bedoel.

[quote="QQQQ schreef:
Ben helaas wat te laat begonnen met serieus rijden.

Aaaah, dat verklaart een hoop. Bijvoorbeeld de manier waarop je je vaardigheden eigen probeert te maken. Nogmaals; het door mij nu al verschillende malen aangehaalde boek zou een eye-opener voor je kunnen zijn. Eens een andere kijk op het leren paardrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 15:52

Aimee, ik heb al lang en breed verteld waarom ik het LRD niet toe wil passen.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-04 16:22

Aimee"]
Toch zijn er Friezen op GP niveau, arabieren op ZZGP niveau en Fjorden en Haflingers die helaas de Z niet kunnen ontstijgen doordat ze de 1.60 m. niet halen. Dus ook met dat soort paarden kan met de juiste training veel bereikt worden.
Als het zo'n goede vergelijking is geldt dat dus ook voor ruiters.
[/quote]

Klopt, alleen niet door het anders te doen (=shortcuts te zoeken), maar door er de tijd voor te nemen.

[quote="Aimee"]
[quote="Q"]
Ben helaas wat te laat begonnen met serieus rijden.
[/quote]

Aaaah, dat verklaart een hoop. Bijvoorbeeld de manier waarop je je vaardigheden eigen probeert te maken.
[/quote]

Yep, door veel achtergrond te verzamelen naast het zoveel mogelijk rijden.
Was ik wel op tijd begonnen (zoals jij dus, begrijp ik uit de toon van je opmerking?) dan was ik zo langzamerhand wel heel wat verder dan het L niveau Knipoog !

[quote="Aimee schreef:
Nogmaals; het door mij nu al verschillende malen aangehaalde boek zou een eye-opener voor je kunnen zijn. Eens een andere kijk op het leren paardrijden.

Wat geeft jou het idee dat ik dat al vrij oude boek niet al lang heb gelezen?
Heb jij je ogen al open gedaan voor dat (lange) stuk wat ik schreef? Wil daar toch nog graag een commentaar van een pro-LDRer op zien, of betekend die stilte dat we het allemaal eens zijn met wat ik daar geschreven heb???