Paard staakt en dreigt met steigeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 11:15

Als 15-jarige kon jij ook niet alles overzien en nogmaals, er is een goede reden dat een kind van 15 niet mag stemmen, autorijden of contracten tekenen.

En nee, voor het paard maakt het niets uit, wel voor de hoeveelheid verantwoordelijkheid die een kind daarin heeft. We verwachten ook niet van een puber dat ze een verantwoordelijke automobilist is. Waarom dan wel volledig verantwoordelijk houden voor het wel en wee van een complex wezen als een paard?
En daarmee zeg ik niet dat ze geen aandeel heeft, maar er zijn ook ouders in dit verhaal. En een instructrice. En een stalhouder.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 11:16

Trui schreef:
Ketly schreef:
Wat een vreselijke reacties weer. TS doet het ook nooit goed. Als meisje van 15 wist ik ook niet wat er allemaal mis kon zijn met een paard en wat de beste beslissing zou zijn.

Is het dan fout om ‘als ze het niet weet’ het tegen haar te zeggen zodat ze t leert? nee toch? ik lees alleen maar goede bedoelingen in het ‘misschien is dit paard beter af in de hemel’

Prima dat ze t misschien uit zichzelf nog niet weet. Maar als we haar dan wat willen uitleggen zodat ze t wel gaat weten is het gelijk fout?

Het is de manier waarop. Als je het tegen iemand van 30 hebt, zou het terecht zijn.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 11:17

Het paard is nu enkel klinisch nagekeken, eigenlijk ook weggegooid geld aangezien er volgens mij niet echt een intentie tot behandelen op voorhand al was.

Wat voor dit paard beter zou zijn, geen idee. Echt duidelijk is nog steeds niet hoe groot de fysieke schade is.

Door hetzelfde manegement/team om je heen te houden, loopt het geheid bij een volgend paard op den duur ook weer verkeerd af.
Dat was het punt wat ik eerder wilde maken, je kan steeds vsn paard wisselen maar als de kennis er omheen niet verbeterd veranderd er niets.

Genoeg mensen die keer op keer gezonde paarden kapot rijden.
Groot deel van de paardenindustrie draait hierop.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 11:24

Gini schreef:
Kapotte paarden die gedumpt worden omdat ze niet meer de sport in kunnen, ik vind het heel erg voor TS, maar zo zijn er zoveel, als je die allemaal moet gaan sponsoren, dan wil ik ook wel in de rij gaan staan met mijn handje omhoog.

@Gini nee ik kan niet alle zielige paarden helpen, kon dat maar. Maar ik ben bij dit paard geweest, heb haar gezien en haar karakter ervaren, en Ik heb de nodige kennis en kunde (en mensen om me heen) om het paard verder te kunnen helpen indien de schade beperkt is. En indien uit onderzoeken blijkt dat schade teveel is, zou ik ook kiezen voor inslapen.

Ik heb dat zelfs ook al aan TS aangeraden, als ze niet willen behandelen dat ze dan beter af is met inslapen.
Of als weidemaatje naar PZB, maar dat kon niet want gratis weg doen is geen optie, ivm dan geen ander paard... dus er gaat vrij zeker wel weer een volgende komen. Ik hoop echt dat ze dan betere begeleiding gaat krijgen dan die ze nu heeft...

En Verkopen of fokmerrie zie ik met de huidige pijnklachten niet als optie. Dracht is immers een behoorlijke belasting op rug en bekken en dat is nu juist waar ze al last van heeft.

En inderdaad, hoeveel paarden er niet verkocht worden van eigenaar naar eigenaar omdat ze eigenlijk stuk zijn en dan met pijnstillers worden volgespoten om zo toch verkocht te raken is schrijnend...

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 11:25

Er zijn maar 2 redenen waarom dit soort paarden bij jonge meisjes terecht komen, ze hebben niet het vermogen voor de topsport of ze zijn stuk. Ik hoop altijd op het eerste. Helaas.

Ketly

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 11:42

Het is de manier waarop het wordt gebracht. Als je goede bedoelingen voor zowel TS als paard hebt, breng het dan ook op een manier waarop het binnenkomt bij TS. Die sarcastische reacties kunnen we echt wel achterwege laten, dat heeft totaal geen zin. Als je tot een 15-jarige zult willen doordringen is dit echt niet de manier.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 11:44

Darkadia, het was ook absoluut geen aanval naar jou toe hoor. Maar ik word zo kwaad van dit soort verhalen. Papa en mama die een paard kopen voor hun dochter en als het niet bevalt moet paard weg en meteen een nieuwe. In plaats van de rem er even op te trekken en te leren uit de situatie (willen we wel een paard? kunnen we die verantwoordelijkheid wel aan? kunnen we dit financieel aan?), nee hoor, we gaan gewoon verder want onze dochter moet en zal een paard hebben.

En dat je niet alle verantwoordelijkheid bij de dochter kunt leggen, uiteraard niet, de ouders spelen de grootste rol hier. Maar als 15-jarige heb je echt wel besef van wat er om je heen gebeurt. En ook die 15-jarige kan na dit voorval zeggen: "paps, mams, als we het financieel toch niet aankunnen om een paard gezond te houden, dan hoef ik niet per sé een paard hoor. Ik zoek wel een leasepaard."

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 11:50

Kmbly schreef:
Dierenarts is geweest.
Hij deed wat testjes. Ze wou dr rug niet bollen en reageerde gevoelig bij dr bekken. Ook was het dikken been veel dikker dan de andere en wou ze hem niet in een houding houden en dreigde ze te gaan happen terwijl ze bij de andere niks deed. Ook wou ze een achterbeen niet onder de massa zetten en viel ze bijna om.
DA wilt onderzoek doen en daaruit foto’s gaan maken.
Alleen mijn vader vind het teveel geld gaan kosten en of ik het geduld heb om zo’n traject in te gaan omdat ik de sport in wil. Dus we gaan X bellen en nog bespreken met stalhouder.
Maar er is een grote kans dat dit mijn laatste paar weken met haar zijn. |(

Dat klinkt niet goed. Ik kan me voorstellen dat het allemaal wel erg kostbaar wordt. Wel heel naar voor jou, maar ook voor je paard, want als ze de handel in gaat is de kans dat ze een fijn leven krijgt niet erg groot. Maar ja, wat moet je dan?

Als je nou garantie had dat het goed te behandelen zou zijn, of als ze langdurig op rust kon, was het misschien anders. Bespreek vooral goed met iedereen (dierenarts, stalhouder, handelaar) wat de mogelijkheden en verwachtingen zijn; soms kan er meer dan je denkt.

Sterkte!

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 11:54

Verkocht ga je haar niet krijgen idd. Als het om geld gaat, doe het dier dan naar PZB. Inslapen kost ook geld...

Kmbly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-20 12:01

Ik vind het oneerlijk voor char om haar in te laten slapen. Ze kan er niks aan doen dat ze pijn heeft en dat ze daardoor het leven ontnomen zal moeten worden zie ik niet zitten. Mijn keuze is ook niet naar X gaan, maar dat is de enige plek waar ze nog waarde heeft. En het was zijn top merrie.
En ik ben serieus bezig met de sport, mijn dromen liggen er en ik ben bereid te doen wat er voor nodig is. En het doet me pijn dat char geen onderdeel zou zijn van de sport voor mij. We zijn niet arm en kunnen best tegen een tegenslag maar die onderzoeken en foto’s zijn al een fortuin, laat staan de behandelingen die er uit gaan komen?? Ik heb ook nog broers die hun handje dan gaan ophouden van wanneer gaan ze ons vergoeden.
En als het kan zoek ik iemand waarmee ik in contact kan blijven om char als weidemaatje weg te doen. Maar dan moet ik mijn grootste droom waarschijnlijk opgeven om nog verder te komen in de paardensport, want ik verwacht niet dat ik dan nog een paard krijg of dat het vergoed wordt omdat er alleen maar ellende uit gaat komen. Dus ben ik momenteel eigenwijs bezig om mijn eigen dromen voor te laten gaan, inplaats mijn dromen te laten verdwijnen om char het beste te geven. En ik probeer het beste voor char te doen, alleen is het beperkt :n

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 12:14

Kmbly schreef:
Ik vind het oneerlijk voor char om haar in te laten slapen. Ze kan er niks aan doen dat ze pijn heeft en dat ze daardoor het leven ontnomen zal moeten worden zie ik niet zitten. Mijn keuze is ook niet naar X gaan, maar dat is de enige plek waar ze nog waarde heeft. En het was zijn top merrie.
En ik ben serieus bezig met de sport, mijn dromen liggen er en ik ben bereid te doen wat er voor nodig is. En het doet me pijn dat char geen onderdeel zou zijn van de sport voor mij. We zijn niet arm en kunnen best tegen een tegenslag maar die onderzoeken en foto’s zijn al een fortuin, laat staan de behandelingen die er uit gaan komen?? Ik heb ook nog broers die hun handje dan gaan ophouden van wanneer gaan ze ons vergoeden.
En als het kan zoek ik iemand waarmee ik in contact kan blijven om char als weidemaatje weg te doen. Maar dan moet ik mijn grootste droom waarschijnlijk opgeven om nog verder te komen in de paardensport, want ik verwacht niet dat ik dan nog een paard krijg of dat het vergoed wordt omdat er alleen maar ellende uit gaat komen. Dus ben ik momenteel eigenwijs bezig om mijn eigen dromen voor te laten gaan, inplaats mijn dromen te laten verdwijnen om char het beste te geven. En ik probeer het beste voor char te doen, alleen is het beperkt :n

Er zijn ook mogelijkheden met een leasepaard bijvoorbeeld en dan als je ouder bent eigen paardje te nemen en dan alsnog de sport in te gaan, hoeft niet binnen nu en 2 jaar toch? Paardrijden kan nog heel lang. Ik start ook nu pas wat wedstrijdjes in de B en heb altijd paarden van anderen bij gereden en daar heel veel van geleerd.
Char kan er inderdaad niks aan doen dat ze pijn heeft, maar juist daarom is inslapen of weidemaatje voor haar wel eerlijker. Een paard denk niet aan de toekomst, die leeft in het hier en nu. Gaat ze naar X dan is de kans groot dat ze nog meer pijn moet doorstaan... kan me niet voorstellen dat je dat wilt (al snap ik dat jij die beslissing helaas niet alleen kan maken maar ouders daarin ook mee spelen).

Dromen en doelen hebben is absoluut goed, maar daarin heb je in jouw geval wel te maken met levende dieren die soms een droom vertragen... en dat hoort erbij. Een paard kan altijd een blessure oplopen. En dan vraagt dat tijd, geduld en behandeling.

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 12:21

Hee ik schrik hier van! Misschien ken je me nog van de instructieweek, maar misschien ook niet.

Een paard kan nooit wat aan zijn/haar pijn doen. Wij hadden ook gehoopt dat mijn bijrijdpaard nog even lekker kon blijven scharrelen tot ze 30 jaar oud was. Maar helaas hebben wij gisteren ook te horen gekregen dat het echt niet goed gaat en we haar moeten laten gaan.

Soms is inslapen wel het meest eerlijke om te doen voor een paard. Zeker als een paard pijn heeft. Dan is het juist fijn als ze geen pijn meer hebben.

Daarnaast misschien heel banketstaaf, maar ik vraag me af of Char nog waarde heeft voor X. Ze mankeert overduidelijk wat, en paarden die iets mankeren gaan echt niet snel terug. Misschien de handel in, met iemand die er handig genoeg is om er door heen te rijden. Maar zou jij je schuldig willen voelen als je weet dat ze pijn heeft en dat ze alsnog bereden etc zou worden?

Ik zou me heel erg rot voelen en de dierenarts gebeld hebben om haar in te laten slapen.

Ik snap dat je de sport in wil, dat wil ik ook. Maar maak de goede beslissing voor je paard, (hoe klote het ook is) neem je verlies, en ga later opzoek naar een stabiel leerpaard met goede foto's.
Bloed zegt niks, prestaties en karakter wel.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 12:32

Laat iig het idee los dat ze in de ogen van X een toppaard is, dan hadden jullie namelijk minimaal het 5 voudige mogen betalen als aanschaf.

Zolang er nog geen foto’s zijn gemaakt en vergeleken met de oude foto’s zou ik ook nog niet aan inslapen denken.

Als je werkelijk in de sport wilt meedraaien moet je voor de gein eens gaan uitrekenen hoeveel dat werkelijk kost:

Meerdere paarden in verschillende leeftijden, zodat er altijd weer een opvolger klaarstaat als er 1 door blessures of ouderdom uitvalt.

In jou geval zou ik gaan staan op de stalling van een top springruiter, die zou het gehele manegement rondom de dier op zich moeten nemen en jou vertellen op welke dagen je wat moet doen/oefenen onder het zadel. Waarschijnlijk zal die ruiter (of stalruiters daar) in het begin zelfs nog een deel van de training onder het zadel verrichten zodat het paard op tijd weer gecorrigeerd wordt.

Goede medische begeleiding en op tijd de dieren laten behandelen.

En natuurlijk goed tuig.

Zelfs zonder echt talent als ruiter kom je best ver wanneer je voortdurend intensief gedrild wordt door een goede passende instructeur.
Het kost altijd veel geld om echt door te breken in de sport, zelfs als je als ruiter veel talent hebt.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 12:35

TS, ik heb al eerder aangegeven dat je volgens mij, beter even de rem erop kan zetten. De volgende gedachte speelt daarbij een rol, uit eigen ervaring in de tijd toen ik nog aanzienlijk jonger was. 50 jaar geleden.

Toen ik vroeger wel eens gestresst was, besloot ik altijd om het paard wat ik had met rust te laten,omdat de kans op conflicten met het paard en schade aan het paard erg groot waren.
Je hebt puur geluk gehad dat Char heel netjes is gebleven. De tuiger die ik had destijds, had je al lang op je fontanel geslagen, die deed dat uit staande positie.

Dit is al de het tweede paard in korte tijd, met aanzienlijke financiele verliezen. Uiteindelijk komt de rekening ergens terecht.

Longeren met kaptoom was toen het meeste wat ik deed in die situatie. Dit kon geen kwaad aan het paard. Ongelukken werden vermeden. Wat ik nooit gedaan heb is het paard ergens door heen jagen en dat is wat bij char wel is gebeurt. Verandering van stal en instructie zou ik dan ook zeker overwegen, ook al betekent het,dat je wat verder moet fietsen.

Succes met datgene wat je gaat doen.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 12:41

TS, ik snap dat je sportambities hebt, maar voor een goed sportpaard ben je wel meer dan 6000 euro kwijt op de huidige markt. Ook zal je dit bedrag ook niet weer voor haar krijgen, in verband met de blessures. Je hebt momenteel een sportpaard staan, die door pijn niet aan jouw eisen kan voldoen. Als je hier tijd en moeite in steekt, dan krijg je zoveel terug! Dan heb je uiteindelijk je sportpaard, je hoeft niet een nieuw paard aan te schaffen en je hoeft haar niet weg te doen. Misschien kan je in de tussentijd een tijdelijk rijpaard vinden?

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 12:43

He wat ontzettend naar, TS...

Kijk ook alstjeblieft uit met je paard weggeven als weidemaatje...gaat ook nogal vaak fout ( worden ze spontaan doorverkocht etc).

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 12:46

TS, ik zal je uit de droom helpen, zijn topmerrie verkoopt ie niet voor 6000 euro. Dat is verkooppraat geweest. Zijn topmerrie zal op zijn minst het 10-voudige kosten, maar gezien X in de topsport paardenfokkerij zit, denk ik dat zijn topmerrie nog wel eens heel veel duurder is als 10 x de prijs die jullie voor Char hebben betaald.

En of je dit paard nu weggeeft als weidemaatje of probeert te verkopen...in beide gevallen zul je er in haar huidige conditie/staat nooit een prijs voor krijgen waarvoor jij een nieuwe sportpaard kunt bekostigen. Dus ik denk dat kiezen voor jouw droom geen realistische keuze is als jouw ouders niet van plan zijn flink te investeren. Als ze dat wel zijn, dan is wat je voor Char nog kan krijgen een druppel op een gloeiende plaat, dus kies hoe dan voor datgene wat voor Char het diervriendelijkst is.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 13:46

Wat een vervelend nieuws TS.... Vind het nobel dat Darkaria meedenkt en wil kijken naar een oplossing. Hoop van harte dat de medische problemen mee vallen, dat je er op tijd bij bent en dat het nog goed te behandelen is. Helaas de nodige ervaring met rug en bekken problemen bij paarden. Zelfs al zijn de RX foto's van botten goed, kunnen ontstekingen en peesproblemen al snel voor een half jaar tot jaar herstel staan.

Vind de tips om er in ieder geval een kundig iemand bij te hebben voor de aankoop een hele goede. Bijvoorbeeld eigen DA die objectief mee kijkt en advies geeft. Huidige stal blijkt dus geen goede mach te hebben en kijk in ieder geval naar een meer professionele stal of andere begeleiding.

Veel sterkte voor jou en Char.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 13:53

Gratis wegdoen gaat niet? Dus dit paard gaat de handel in en voor slacht(prijs)?Of voor de slacht naar het buitenland omdat het daar meer opbrengt? Ik zou zeggen geef het weg aan iemand die wel het geld en de drive heeft om goed voor dit dier te gaan zorgen. Een paard doelbewust medische zorg onthouden is een hele slechte zaak. Dat mag je als 15 jarige ook wel weten. Hoe beroerd het voor TS is voor haar is het een luxeprobleem. Voor het paard een eerste levensbehoefte . Zorg er in ieder geval voor dat dit paard geen pijn heeft of zal krijgen.Dus vraag de dierenarts om pijnstilling. dat is het minste wat gedaan kan worden. Verder kan ik alleen nog eens herhalen. Denk er goed over na of je door wilt in de paardensport. Het houden van een dier geeft een grote verantwoordelijkheid. Opnieuw beginnen met een ander paard op dezelfde plek en met dezelfde begeleiding zal inmiddels het derde soortgelijke resultaat opleveren met nog een paard als grote verliezer. Voor die mensen die in dit topic vonden dat het paard er maar doorheen gereden moest worden misschien hebben jullie hier iets van geleerd dan ben je in ieder geval iets wijzer geworden dan deze instructrice en stalhouder. En nee helaas weer geen post die bijdraagt aan een positieve sfeer. Ik vind er inmiddels eigenlijk helemaal niks positiefs meer aan hier. Paard zoekt baas is ook geen goede optie die gaan dit paard ook "opknappen" en als het weer een beetje gaat , goed verkopen met een mooi verhaal.Kopers kunnen geen kant op als ze er achter mochten komen. Het enige wat een koper daar kan is het paard terug geven en naar de centen fluiten. Ken een merrie die daar als hoog in de dressuursport geadverteerd werd maar nog nooit gestart was in haar hele leven. Maw het eerlijke verhaal komt er daar ook niet uit, want dat hadden ze zo na kunnen vragen bij de KNHS.. Maar ook daar gaan de financien voor. Ik zou zeggen geef het paard aan Darkadia als zij er een betere plek voor heeft met meer financien en een goede medische begeleiding door de dierenarts, indien nodig weidegang, maatjes en een goed leven voor het paard. Dan nemen jullie verantwoordelijkheid voor je paard en neem aan dat ze daar wel pijnstillers en behandeling krijgt.

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 14:53

Heel in het begin een keer gereageerd (zonder reactie) en daarna stille meelezer geweest.
Maar nu moet ik toch even reageren.

Helaas heb ook ik ervaring met X en bij ons was het einde niet zo gunstig.
Ook wij hebben de pony voor een “gunstige’ prijs kunnen kopen.
Ook wij kregen het advies de pony er even “doorheen” te rijden.
Inmiddels weer een paar jaar en veel ervaring verder, maar mijn dochter van toen 15 is er nog steeds stuk van.
Het verschil is, dat wij wel snel aan de bel trokken bij dierenartsen en osteopaten.
Alleen werden we door de dierenartsen naar huis gestuurd, want de pony liep zo mooi 8)7
Toen we eindelijk een dierenarts troffen die ons wel serieus nam, bleek ons onderbuikgevoel te hebben geklopt.
Wij hebben onze verantwoording genomen en de pony zijn rust gegund.

Geld is leuk, maar deze pony zou niet meer in de handel mogen komen.
Buiten het feit om dat het voor de pony sneu is, wil je toch ook niet op je geweten hebben dat een ander er mee verongelukt?
Cees verkoopt, zoals gezegd, niet zijn toppaard voor een lage prijs.
En ik vermoed dat als je daar een nieuwe vandaan haalt, dat je weer een nieuw probleem koopt/krijgt.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 15:08

Rizette schreef:
Gratis wegdoen gaat niet? Dus dit paard gaat de handel in en voor slacht(prijs)?Of voor de slacht naar het buitenland omdat het daar meer opbrengt? Ik zou zeggen geef het weg aan iemand die wel het geld en de drive heeft om goed voor dit dier te gaan zorgen. Een paard doelbewust medische zorg onthouden is een hele slechte zaak. Dat mag je als 15 jarige ook wel weten. Hoe beroerd het voor TS is voor haar is het een luxeprobleem. Voor het paard een eerste levensbehoefte . Zorg er in ieder geval voor dat dit paard geen pijn heeft of zal krijgen.Dus vraag de dierenarts om pijnstilling. dat is het minste wat gedaan kan worden. Verder kan ik alleen nog eens herhalen. Denk er goed over na of je door wilt in de paardensport. Het houden van een dier geeft een grote verantwoordelijkheid. Opnieuw beginnen met een ander paard op dezelfde plek en met dezelfde begeleiding zal inmiddels het derde soortgelijke resultaat opleveren met nog een paard als grote verliezer. Voor die mensen die in dit topic vonden dat het paard er maar doorheen gereden moest worden misschien hebben jullie hier iets van geleerd dan ben je in ieder geval iets wijzer geworden dan deze instructrice en stalhouder. En nee helaas weer geen post die bijdraagt aan een positieve sfeer. Ik vind er inmiddels eigenlijk helemaal niks positiefs meer aan hier. Paard zoekt baas is ook geen goede optie die gaan dit paard ook "opknappen" en als het weer een beetje gaat , goed verkopen met een mooi verhaal.Kopers kunnen geen kant op als ze er achter mochten komen. Het enige wat een koper daar kan is het paard terug geven en naar de centen fluiten. Ken een merrie die daar als hoog in de dressuursport geadverteerd werd maar nog nooit gestart was in haar hele leven. Maw het eerlijke verhaal komt er daar ook niet uit, want dat hadden ze zo na kunnen vragen bij de KNHS.. Maar ook daar gaan de financien voor. Ik zou zeggen geef het paard aan Darkadia als zij er een betere plek voor heeft met meer financien en een goede medische begeleiding door de dierenarts, indien nodig weidegang, maatjes en een goed leven voor het paard. Dan nemen jullie verantwoordelijkheid voor je paard en neem aan dat ze daar wel pijnstillers en behandeling krijgt.

Helemaal eens

En wat betreft de verkoper; je hoeft maar even op youtube wat filmpjes te bekijken om in te zien dat als die een paard voor 6000 verkoopt die hij zelf gefokt heeft, dat er dan een hele grote adder onder het gras moet zitten. Eerder een volledig nest adders zelfs

Maar sowieso zijn de paarden die hij fokt van het kaliber wat voor ts nog veel te hoog gegrepen is. Zeker met de belabberde begeleiding die ze op huidige stal heeft.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 15:29

@Rizette, je weet toch ook wel dat de paarden die je gratis wegdoet, juist vaak de paarden zijn die in verkeerde handen komen en in de handel verdwijnen.

Als het paard stuk is en niet in de handel mag komen, zijn er 2 opties.
1 zelf houden
2 inslapen
Elke andere optie resulteert vaak in een tranendal voor het paard.

Ik snap dat €6000 voor iemand van 15 klinkt als een helehoop geld en denkt dat je daar een heel goed sportpaard voor koopt (of zoals TS beschreef de topmerrie van de fokker).
Maar orienteer je eerst eens goed TS. Kijk bv eens op sporthorses, dan zul je zien dat volgens de beschrijving van Char, paarden beginnen vanaf de €15.000, €20.000 tot nog veel en veel meer.

De hedendaagse markt is nu eenmaal zo dat je op dit moment, voor een heel gewoon paard, waar je in de basis leuk mee kan meedoen, je gewoon al minimaal 10-15 duizend euro kwijt bent. Dan heb je niets bijzonders. Wil je er eentje die echt bovenin om de prijzen mee kan lopen, dan wordt het al snel een veelvoud daarvan. Iemand als X weet heel goed hoe de huidige markt in elkaar zit en is iemand die eerder meer vraagt als dat een paard waard is als dat ie er eentje voor een vriendenprijsje wegdoet.

Dus de volgende keer, als je een 6-7-8-9 jarige die M of Z springen is, en er hangt een prijskaartje van €6000 aan...laten staan...daar is iets goed fout mee.

In de dressuur wil je nog wel met een hele gewone maar een hele goede/fijne ruiter leuk meedoet in de Z dressuur. Dus daar kun je nog wel eens een prijsmeevaller hebben. Maar in het springen is er ook gewoon heel veel aan de kwaliteit van het paard gelegen. Dat weten die handelaren allemaal heel erg goed, dat een gezond en meewerkend Z springpaard in courante leeftijd echt heel erg veel geld waard is. Daar is een prijspakkertje echt uitgesloten. Daar is een te lage prijs, gewoon een paard waar iets niet goed aan is waardoor hij vrijwel onverkoopbaar is. Behalve aan onervaren mensen die denken een buitenkansje te hebben.

Steffi4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 16:00

Ik heb nog één toevoeging die ik niet rot bedoel maar gewoon realistisch...

Hoe denk je nu zelfs überhaupt wedstrijden te rijden als je het allemaal moet hebben van je ouders, die nu al niet meer verder willen gaan?

Want ze zullen dan elk weekend vervoer, inschrijving,...moeten betalen. Ook wedstrijdtenue en betere lessen/stalling/begeleiding én daar ook nog eens telkens een hele dag voor moeten vrij maken als je op wedstrijd gaat...

Ik heb zelf mijn top sport pony laten gaan op 14 jarige leeftijd, grootste fout van mijn leven maar ik kan me nu goed bedenken waarom mijn ouders mij daar toen niet vanaf gepraat hebben...het kostte bakken met geld en tijd. En er is niets verloren gegaan hoor. Ik ben vorig jaar in januari terug beginnen rijden, heb in juni mijn halve stal paard gekocht en we zijn nu rustig aan het trainen. (Ik ben nu net 27) Wanneer we daar zijn zal ik af en toe op wedstrijd gaan...ik bekostig alles zelf en ik kan dan ook gewoon zelf transport regelen en doen...

Ik denk echt dat het niet realistisch is om je sport doel nu boven char haar gezondheid te stellen...dan mag je nog zoveel willen en dromen... :(:)

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 16:07

Ik snap dat je dromen en ambities hebt. Maar hoe wil je in godsnaam zo’n gevaarlijk en niet gezond paard verkopen? Ik denk eerlijk gezegd ook niet dat de handelaar/fokker haar terugneemt.

Ik zou aandringen toch verder onderzoek te doen en kijken wat daar uit komt. Misschien dat het een half jaar of een jaar duurt maar dan heb je wel wat! Dan hoeft je paard geen ellende mee te maken en heb jij straks toch je sportpaard.

Blijkt ze echt echt stuk te zijn, zodanig dat ze nooit meer bereden kan worden kun je alsnog inslapen.

Heel veel sterkte en wijsheid!

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 16:11

Ik denk dat, als je het paard niet aan huis hebt , alle kosten meetelt, naast de aanschaf, dus ook met lessen e.d. als snel op zo,n vijfhonderd in de maand zit ( erg krap gerekend).