Mijn klevende meisje moet worden beleerd/ingereden. Help!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bokker13579

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 16:39

terpentijn schreef:
Geduld, geduld, dames, en nee, er heeft geen nieuwe val plaatsgevonden.... Ik open nog een nieuw OHZ topic, nieuwsgierige aagjes!

Geduld en dames, haha slechte combi

terpentijn

Re: Mijn klevende meisje moet worden beleerd/ingereden. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-14 16:39

Ja zeker, vraag maar aan Khava!

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 16:45

xxcleeoo schreef:
terpentijn schreef:
Geduld, geduld, dames, en nee, er heeft geen nieuwe val plaatsgevonden.... Ik open nog een nieuw OHZ topic, nieuwsgierige aagjes!

Geduld en dames, haha slechte combi

Ik was nog op de vorige pagina en wilde precies dat typen, maar je was me voor! :P

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 17:40

Met foto en videomateriaal! :))

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 19:48

haha kom op met dat beeldmateriaal!! Vertel!!!
Terpentijn, ik zou wel willen, maar net als jij heb ik geen vervoer. Komt nog wel.. maar geduld is een schone zaak. :D

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 14:42

Ik heb nog helemaal geen beeldmateriaal, juffers Ongeduld! Op de een of andere manier kies ik steeds een regenachtige ochtend uit om iets met Khava te gaan doen. En dan heeft niemand anders zin om een beetje in de druil opnames te gaan staan maken.
Morgenochtend maak ik een betere kans, droog en meer mensen aanwezig.

Vandaag een lederen 17,5 inch Stubben zadel op haar gepast, want het leenzadel gaat dit weekeinde naar een ander adres.

Trek ik de zadelkast open, geen hoofdstel, alleen Jaopie-dingen. Hoofdstel lag nog thuis, was aan 't prutsen geweest om er een mooiere frontriem op te zetten.... en toen vergeten. Toen heb ik d'r maar aan het halster gelongeerd, deden we nog iets.

Ontzettend drukke tante aan de longe, ze begint meteen als een harddraver, halt, ho, stop, stap of prrrr helpt geen barst. Zweep er voor houden loopt ze gewoon doorheen. Na enige tijd wordt die draf met Rustig.... ruuuuussstig.... wel kalmer, en kan krijg ik haar ook wel in stap, meestal wil ze dan na enkele stappassen al weer wegdraven, maar uiteindelijk is de drukte er dan wel een beetje af en lukt 't wel haar te laten stappen. het is echter niet haar favoriete gang. Je moet ook nog uitkijken dat ze niet stopt en wil gaan rollen, is nog niet gebeurd, maar ik bespeur wel de neiging.
Als de eerste hectiek er af is kan ze wel gehoorzaam op stemcommando galop-draf-galop en rustiger draven. Maar 't is nog niet wat het wezen moet.

Die hectiek heeft ze ook OHZ, wil dan ook meteen in draf onder je wegspuiten. Omdat ze zo snel draaft rest je dan niks dan in verlichte zit te gaan, lichtrijden is dan niet bij te houden (soort versnelde opname, hahaha).

Er moet nog een hele hoop bevestigd worden, gaat nog wel een hoop werk in zitten, ben op dit moment zowat meer met haar dan met Jaopie bezig.

Daar werd Jaopie vandaag pissig van, toen ik haar terug naar de wei bracht, kwam hij aanstieren (ik dacht van enthousiasme dat ze terug was) en terwijl ik haar halster af deed gaf hij haar een goeie oplawaai met z'n hoofd, een soort kopstoot, tegen haar koppie aan. Toen kreeg-ie van mij een mep op z'n neus, de jaloerse aap. Khava schrok ervan, en stond helemaal beduusd te kijken.

Dat moet ik dus goed in de gaten houden, dat ik de activiteiten en aandacht goed verdeel, want Jaopie staat al jaren algemeen bekend als het ikke eerst anders boos type, die snel afgunstig wordt.

Morgen eerst even longeren tot de drukte er een beetje af is en ze alle drie de gangen opvolgt, daaarna stap ik er op, benieuwd hoe dat Stubben zadel zit. Ik tracht iemand te regelen die opnames maakt!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-14 12:24

Ik word een beetje moedeloos... kom ik vanmorgen bij de weide aan,zie ik meteen dat Khava 'bloot"staat. Weg vliegendeken! Lag dus even verderop in de weide, in talloze scheuren en repen, kan ik weggooien.

Daarna juffrouwtje mee naar voren, ik had alles al klaargelegd, aan lang flextouw vastgezet, rustig poetsen. Tot opeens een onregematig gebonk en geklonk uit de voortuin van de boerderij klonk, een geluid dat niet thuis te brengen was, maar Khava schrok er ZO van dat ze zich in een keer losrukte en met het touw achter d'r aan richting de kleine paddock/rijbak vluchtte. Ohohoh... ze bleef gelukkig bij de ingang stilstaan zodat ik d'r weer kon pakken.

Nu hield ik het uiteinde van het touw maar vast, want ze snurkte en stampte aaardig. Toen ze net weer een beetje gekalmeerd was en het geluid was opgehouden pakte ik het zadel en legde dat op d'r rug. Net lag het begon dat geluid al weer. Ze sprong opzij en ik kon net het zadel pakken, anders was het eraf gegeleden en op de grond gevallen.
Toen ze weer wat rustiger was reikte ik naar de singel en.... ontdekte dat die te kort was.
Naar de andere kant, op laatste gaatje laten zakken, weer proberen, nee, nog een stuk te kort, had ik die aan mekaar willen krijgen had ik met twee handen kracht moeten zetten, en ik had al 1 arm nodig om haar vast te houden.
Nou dat weer!
Ik wist meteen dat de oude singel die aan Jaopie z'n oude zadel had gezeten wel de juiste lengte zou hebben, maar... die lag binnen ergens achterin m'n zadelkast een er was NO WAY dat ik haar kon vastzetten en ook nog eens naar binnen kon gaan om in die kast te gaan zoeken.

Zadel weer af, naar de overkant, en half uur gelongeerd.
mensen zeiden: he heb je geen zadel erop?

Ik legde het uit, dus toen werd er de opmerking gemaakt: O dus vandaag van je er niet af?
Gelukkig moesten ze toen weg, want ik had inmiddels geen stralend humeur meer.

Khava bloot in de wei terug gezet, en Jaopie z'n langere singel aan het zadel gezet.
Dan morgen maar, het zit niet zo mee allemaal....

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 12:29

:(:) het heeft tijd nodig voordat alles goed op elkaar is afgestemd.

Het zal nog wel even duren, maar het komt echt wel goed! Je bent er zo serieus mee bezig.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-14 12:52

O ja, weet je wat dat gebonk uit die boerderijtuin nou was? De boxer van de boerderij was met zo'n hardplastic Jolly Egg over het terras aan het stuiteren.

Ik was ook onkarakteristiek aan de late kant vandaag , 09.00 uur, voortaan ga ik weer om een uur of 07.00 dan slaapt men daar nog.

Dan is het rustig op de poetsplaats en eromheen. Morgen slaapt men langer op zondag, dus nieuwe ronde nieuwe kansen....

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 12:58

Ahhh alle 2 een baaldag vandaag dus. Khava, dr jurk aan gort.. psst een roze kopen, doet ze vast zuinig mee :+

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 12:59

Zit me nu te bedenken.. was je een beetje flauw/boos sjaggie vanwege de deken??? kan dan heel goed op Khava overslaan.. zo van oeps.. oppassen baasje is zuur

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-14 13:23

Nou om alles eigenlijk, gisteren hoofdstel vergeten, nou weer singel te kort, vervelende stuiterende herrie-hond, Khava rukt zich los en d'r vliegendeken die ik net had gemaakt naar z'n grootje. daar heeft ze zeker vannacht de heksendans in uitgevoerd, want voor, zij achter, ALLES was aan flarden...

Dan heb ik zoiets van: ja was is dit nou allemaal voor geklungel, blijft dat nou elke dag zo, verd....., dus enigzins geirriteerd was ik wel. Ik had zelfs geen zin meer om naderhand nog op Jaopie te stappen.

In de longeerpaddock was ik dat wel weer kwijt, maar ik wil d'r gewoon weer op om te zien hoe ze dan weer eens reageert.

KHeb wel een mooie wave glitterfrontriem op de Micklem gezet. Kijken of die staat, morgen, anders probeer ik een andere.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 15:21

Denk ook dat ze jouw gevoelens heeft gespiegeld. Sommige paarden zijn daar erg gevoelig voor.

Ach, morgen weer een dag.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-14 16:27

Geen idee, in de longeerpaddock was ik al weer welgemoed.
Maar tsja, jonge merrie he, wie weet wat die allemaal oppikt.
Ik moet opletten dat ik niet te ongeduldig word met haar.

Om haar morgen nou voor de derde dag op rij weer te longeren/rijden is misschien iets te veel van het goede.

Misschien kan ik morgen gewoon beter eens even weer op Jaopie stappen, dat ze weer even een dagje rust aan het bolletje heeft.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 17:01

Klinkt als een goed plan om je morgen op Jaopie te richten na twee dagen gehannes met Khava. Met Jaopie is het vertrouwd en alles past, dus dan kan je je richten op het rijden en ontspannen. Met Khava is alles nog nieuw en jullie moeten aan elkaar wennen. Dat gaat niet zo maar, dat heeft tijd nodig. Komt goed, je hebt de tijd en het geduld en zij is ook van goede wil.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-14 17:15

Ja,@Maflinger_S dat was ook mijn idee, nadat ik de boel de afgelopen middag eens even heb laten bezinken.
Jaopie is er ook echt effe bij ingeschoten, terwijl ik die nou juist in een trainingsprogramma heb staan, waarvoor huiswerk nodig is...

Die staat inmiddels ook een beetje beteuterd bij het hek als ik Khava er weer (al weer) uit haal. Er is morgen trouwens ook niemand aanwezig op de stalhouderij. Niet dat ik weet of ik die nodig heb, maar ik wil niet weer onzekere factoren en geklungel.

Morgen lekker even Jaopie, dan kunnen we (Khava en ik) even afstand nemen. We gaan even trainen in de bak en daarna effe op buitenrit op dit waarschijnlijk laatste mooie weekeinde van het jaar!

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 17:34

Goed zo. Even zen.
Zolang je maar zelf kan toegeven dat t soms beter is een stapje terug te doen is t goed. Khava zal t niets uitmaken.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 18:18

Goed zo. Even pas op de plaats en je lekker focussen op Jaopie.
Kava komt wel weer.

jeaninedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 01:57

Hahaha wat is het toch een lekker pittig ding, heb je nog minstens 25 jaar plezier aan schat ik zo

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 12:45

Het was een heel goed idee om Khava te laten staan en Jaopie weer eens te trainen.

Die liep werkelijk de sterren van de hemel, voorwaarts, aan het been, overgangen "on the spot", nergens stressy, hartstikke recht en soepel, ook bij het aansluitende stuk buitenrit was-ie voorbeeldig. Het was prachtig zacht weer, hoewel er wel een vrij harde zuidenwind stond (maar Jaopie reageert niet op harde wind of storm). Ik zat er ook superlekker relaxed op, heel zachte soepele rug, heel lichte aanleuning, echt WOW.

Die lessen met hem werpen dus daadwerkelijk inmiddels zeer merkbaar vruchten af.

Khava heeft alleen even opgekeken en niet eens gehinnikt toen ik Jaopie ophaalde.
Zeker blij met d'r vrije zondag....

Nou mijn accu is ook weer opgeladen, we zullen zien hoe 't komende week allemaal gaat....

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 13:00

+:)+

Klinkt helemaal leuk. Af en toe een zenmomentje kan ook helemaal geen kwaad.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 14:41

Nou, zeg dat, daar moet ik me wel bewust van blijven, dat minder soms meer is...

Vandaag een ware verademing, weer even lekker positief bezig met Jaopie, dat had ik nou net nodig, zodat je je dan niet helemaal een mislukte paardensukkel voelt, hahaha.

Want vergis je niet: ook met Jaopie heb ik vreselijk geworsteld, jarenlang zelfs, voor dat dat wat werd tussen ons. Nu ben ik een stuk ouder (en hopenlijk wijzer), dus met Khava ga ik geen worsteling aan natuurlijk, het is even zoeken naar de persoonlijkheidsknopjes van het Dametje. En dat duurt zo lang het duurt. Zo lang ik maar geduld blijf oefenen, en met zachte doch consequente hand doorzet, zal het wel z'n plekje vinden allemaal.

Ik had het me echter wel ietwat anders voorgesteld, met Khava, na alle beleringsberichten, ik ga er echter vanuit dat het voornamelijk mijn en haar onwennigheid is.

Dus kalmpjes aan, dan breekt het lijntje niet...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 14:48

Waarom neem je geen lesje met Khava? Dat geeft jou en haar weer een beetje focus en je hebt meteen goede hulp vanaf de grond. Ik les zelf om die reden 2x per week met een jong paard. En dan niet een uur keihard trainen natuurlijk, maar gewoon lekker op haar tempo en niveau. Daarbij is het voor mij een stok achter de deur om rustig aan, maar wel door te pakken. Regelmaat erin, gericht te werk gaan, etc.

Maar nu heb je in elk geval een fijn paardendagje achter de rug! Lekker nagenieten! :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 15:07

Dat ben ik ook zeker van plan, en ik zal dat a.s. zondag tijdens de les eens even aankaarten, want basically heb ik eens per 14 dagen op zondag les met Jaopie. Ik weet niet of het verstandig is er een Jaopie-les voor op te geven, het is een opbouwend systeem en het begint nu juist zo goed te gaan. En die instructeur komt niet speciaal voor mij tussendoor nog eens naar Drenthe natuurlijk....

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 15:10

En twee lessen op 1 dag? Dat je alleen even hoeft op-/afzadelen tussendoor? Is dat geen optie voor af en toe?