Hier een filmpje van Marius Schneider. Ik kan gewoon niet begrijpen dat het de bedoeling is om een paard zo te laten galopperen? Vlak, krabbelig, harkerig... En dan de extreme buiging in de hals? Waar is dat voor nodig? Let ook even op de vreselijk na en scheef gesprongen wissel rond 2.30. Als dit een 'grote naam' is uit de AR.... Dan kijkt ik toch echt 100 keer liever naar het filmpje dat eerder van Edward en Totilas gepaatst werd. Totilas zier er daar 100 keer soepeler en meer happy uit dan de zwarte uit het filmpje van Marius.
http://www.youtube.com/watch?v=zRG0Muz-bVs
Als je zoekt op zijn naam duikt er ook nog het volgende filmpje op:
http://www.youtube.com/watch?v=U17QiV1QFmo
Jammer dat het in slow motion wordt afgespeeld. Dat verbloemd een beetje dat het paard echt geen enkele taktzuivere pas maakt. En dat de aanleuning (of gebrek daar aan) bijzonder onrustig is. Ook hier weer galop in 4 takt.
midgie schreef:Sorry dat filmpje van Totilas vind ik naar om te zien, het paard loopt steeds achter de loodlijn,
Ik snap nooit dat er zo panisch wordt gedaan over een houding achter de LL. Verschillende onderzoeken hebben nu al uitgewezen dat een lagere diepere houding juist makkelijker en ontspannender is voor een paard. En dat de opgerichte houding (nek hoogste punt en neus voor de LL) net zo veel stress geeft als een extreem LDR houding. Totilas ziet er daar bijzonder attent, relaxt, losgelaten en soepel uit. Jammer dat jou dat niet opvalt omdat je zo gefocust bent op waar zich de neus van het paard bevind. Als een paard zo mooi aan elkaar gereden, ontspannen, over de rug, met impuls ect gereden word dan is het voor mij echt een rotzorg waar zich die neus nu precies bevindt.
cherie78 schreef:Wie of wat bepaald de "kunde" van iemand?
Gelet op de discussie hier, zijn we het daar al niet over eens.
De één let op score's bij een jury.
De ander let op de "jog"
De volgende let "ontspanning"
Bij mij gaat het er vooral om of ik het mooi vind om naar te kijken. (van jury's, zeker in de basissport, kun je toch vaak geen hoogte van krijgen) Om bij de aangehaalde voorbeelden te blijven: het filmpje van Pedro Torres en Edward en Totilas vind ik met afstand 100 keer mooier om naar de kijken dan die van Jessey. Dat filmpje vind ik bijzonder saai. Het paard sloft maar een beetje op een klein rondje, wordt met het hoofd steeds naar binnen getrokken en ik heb niet het idee dat de natuurlijke aanleg van dat paard verbeterd is. Het filmpje van Marius met de zwarte vind ik eigenlijk gewoon om te huilen. Dat paard vind ik er niet happy, losgelaten en ontspannen uitzien. En als ik een stuk film zou hebben waarop mijn paard zo'n vreselijke wissel springt dan zou ik dat ritueel verbranden in de hoop dat nooit iemand dat te zien krijgt (of er nadrukkelijk bij toelichten dat dit niet de bedoeling is). Het feit dat deze meneer zo'n verrichting gebruikt in een geregisseerd promofilmpje over zichzelf vind ik bijzonder.
Fransje_70 schreef:Maar los van de hele AR en KD discussie, ben ik er wel uit: De ruiter bepaalt voor zeg 75% (als het niet meer is) hoe het paard erbij loopt (los van aangeboren kwaliteiten van paard).
Hoe zit je eigen ademhaling, hoe is je eigen energie, hoe je houding, hoe je innerlijke (on)rust, (on)tevredenheid en niet te vergeten inzicht, zelfreflexie, oplossend vermogen etc.
Ik denk dat we veel meer onszelf moeten ontwikkelen daarin, de paarden volgen voor een groot deel zelf.
Daar kan ik je alleen maar gelijk in geven
Hoe kan je paard soepel en ontspannen bewegen als je er zelf als een houten klaas op zit bijvoorbeeld. Of als je zelf en hoge spierspanning hebt door stress. Als ik bij mijn paard ook maar een fractie mijn bovenbenen aanspan dan verkrampt hij meteen. Die is daar echt gevoelig op. Nu is mijn paard ook een kruidje-roer-mij-niet, maar toch... Als ik maar even een fractie niet met de beweging mee ben, dan reageert hij daar direct op. Daarom doe ik ook heel veel oefeningen om zelf bewust van mijn lichaam te zijn. Helaas blijven veel paarden stoicijns doorlopen met een bonkende stramme tegenwerkende ruiter.
midgie schreef:Maar wat vinden jullie dan van de stang die constant horizontaal is, daar staat toch veel te veel druk op,
Of de kinketting zit heel los, kan ook.
midgie schreef:zolang het filmpje duurt krijgt het dier niet een keer meer teugel, vraag me af wat er gebeurd als hij die krijgt
En dat is maar een paar minuten hoor. Dat lijkt mij niet zo'n probleem. En hij begint wel met een losse teugel, en daar zie je dat dat paard gewoon taktmatig en los door het lijf stapt.
midgie schreef:bij de AR weet ik dat het allemaal stap voor stap gaat , bij het paard op het filmpje zie je ook dat hij in de galop niet meekomt met zijn achterhand, dus ja wie vind wat mooi of goed, geef mij dan maar lange teugel en een beetje gejog zoals jullie dat zo mooi over de AR zeggen , maar bij de AR zie je al die kwijl slierten niet, daar krijgt het paard de ruimte om alles weg te kunnen slikken,
Ik ben wel benieuwd naar je reactie op het filmpje van Marius Schneider.
Laatst bijgewerkt door jasmijn78 op 18-10-13 10:22, in het totaal 1 keer bewerkt