Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 13:33

nombrado schreef:
zelf stoor ik me enorm aan het hoofd naar binnen trekken.
Vanuit klassiek (en ook wel modern) wordt er altijd geleerd, dat het binnenhand gebruik ervoor zorgt dat het binnenachterbeen niet kan ondertreden. (blokkeerd)
Ik zie het nut ook niet in van het binnengebruik.
Wat me ook stoort. Dat wij het paard moeten leren te verzamelen. Dat is iets (bij een goed gebouwd paard als deze ook) iets wat ze van nature allang kunnen. Arrogantie van de mens, dat ze hem dit moeten leren.

Ik zie wel waarom het wordt gedaan. Door de binnenstelling komt het binnenachterbeen meer onder (zie je ook aan de longe gebeuren). Echter het hele effect van de oefening wordt teniet doordat men het paard over de schouder weg laat lopen. Waardoor men constant een binnenstelling blijft vragen. De schouder binnenwaarts bij AR vind ik ook geen echte schouder binnenwaarts maar meer een val over de schouder naar buiten waarts.

Hier een filmpje van de destijds nog maar 6 jarige Totilas met Edward Gal. Qua kwaliteit paard natuurlijk niet te vergelijken, maar misschien wel duidelijk met wat ik bedoel met voorwaarts neerwaarts en verzamelen vanuit impuls.
http://www.youtube.com/watch?v=ZZkAqyniCgE

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 13:36

Ansie, van harte gefeliciteerd

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 13:39

Simpelman schreef:
Het lijkt er op dat jullie de bedoeling van het gezegde niet helemaal begrepen hebben.
Het gezegde is van Wätjen.
Hij bedoelde er mee te zeggen dat als je de schoonheid, soepelheid en ongedwongenheid van de natuurlijke gangen van een jong paard eenmaal bedorven hebt deze voorgoed verdwenen zullen zijn, ze komen nooit meer weerom.

Met het bederven van de natuurlijke gangen van het jonge paard begint de gemiddelde dressuur ruiter in Nl tegenwoordig zo vroeg mogelijk.

Ik had de bedoeling van het gezegde wel begrepen, wat JIJ ermee wilde zeggen in deze discussie.

Wat Wätjen er mee bedoeld heeft ....

Een beetje "paardenmens" gaat zijn onbedorven paard toch hopelijk niet verpesten??

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 13:41

Babootje schreef:
Rianne11_42 schreef:
Puur uit interesse: wat vinden jullie van de manier van werken (en uitvoering van oefeningen) in dit filmpje? http://www.youtube.com/watch?v=z-O8zelZrzc Dit is Jossy Reynvoet (AR).

Dit is dus precies wat ik bedoel en de voorbeelden die ik van AR in mijn omgeving ook heb gezien. Ik zie hier niet 1 moment waarbij het paard over de rug is. Wat aangeleerde kunstjes, maar vooral niet fijn door het lichaam beweegt. De man zegt bij het longeren een beetje voorwaarts en neerwaarts maar ik zie geen enkele voorwaarts of neerwaartse beweging. Ik krijg er echt mijn handen niet voor op elkaar.

Ik heb het filmpje niet bekeken.

Die aangeleerde kunstjes zie ik in iedere stroming

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 13:46

Sorry dat filmpje van Totilas vind ik naar om te zien, het paard loopt steeds achter de loodlijn, er staat constant druk op de stang , het is een practig paard en van Gal is opzich een nette ruiter maar ik zelf vind het geen fijn zicht als een paard met zijn neus naar de borst word gereden, lijk me ook niet helemaal goed voor zijn wervels ook , want in zijn eigen vrije beweging zal een paard niet zo lopen,

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 13:52

Babootje schreef:
Ik zie wel waarom het wordt gedaan. Door de binnenstelling komt het binnenachterbeen meer onder (zie je ook aan de longe gebeuren). Echter het hele effect van de oefening wordt teniet doordat men het paard over de schouder weg laat lopen. Waardoor men constant een binnenstelling blijft vragen. De schouder binnenwaarts bij AR vind ik ook geen echte schouder binnenwaarts maar meer een val over de schouder naar buiten waarts.

Hier een filmpje van de destijds nog maar 6 jarige Totilas met Edward Gal. Qua kwaliteit paard natuurlijk niet te vergelijken, maar misschien wel duidelijk met wat ik bedoel met voorwaarts neerwaarts en verzamelen vanuit impuls.

zeker wat je zegt, het over de schouder vallen bij de AR
Echter je geposte filmpje heeft voor mij weinig met vw nw te maken. Paard beweegt achter de ll, veel te diep
Hier een filmpje wat de uiteindelijke gevolgen zijn, van een paard wat zo gereden wordt.
http://vimeo.com/19771968#

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 14:32

cherie78 schreef:
Een beetje "paardenmens" gaat zijn onbedorven paard toch hopelijk niet verpesten??

Niet expres, maar uit onkunde.
Kijk maar naar alle krullen om je heen.
De krul deelt het bewegen van het lichaam van het paard in tweeën omdat de rug er mee vast gezet wordt.
En hier begint dan de ellende.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 15:02

Simpelman schreef:
cherie78 schreef:

Niet expres, maar uit onkunde.
Kijk maar naar alle krullen om je heen.
De krul deelt het bewegen van het lichaam van het paard in tweeën omdat de rug er mee vast gezet wordt.
En hier begint dan de ellende.

Wie of wat bepaald de "kunde" van iemand?

Gelet op de discussie hier, zijn we het daar al niet over eens.

De één let op score's bij een jury.
De ander let op de "jog"
De volgende let "ontspanning"

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 15:03

nombrado schreef:
Babootje schreef:

zeker wat je zegt, het over de schouder vallen bij de AR
Echter je geposte filmpje heeft voor mij weinig met vw nw te maken. Paard beweegt achter de ll, veel te diep
Hier een filmpje wat de uiteindelijke gevolgen zijn, van een paard wat zo gereden wordt.
http://vimeo.com/19771968#

Ik heb het filmpje gekeken en ben het allerminst met je eens dat Totilas zo gereden wordt als in het filmpje, waarbij de "showdraf" wordt besproken. Daarbij zie je een hooggeplaatste halshouding, kin op de borst een rug die zich wegdrukt en een achterbeen dat niet meer voldoende onder komt. Dat zie ik dus juist bij AR paarden gebeuren.
In sommige stukjes is Totilas soms idd iets te diep of achter de LL echter nooit met weg gedrukte rug en mooi voorwaarts. Het achterbeen blijft mooi onder geplaatst en het paard is ook weer gemakkelijk uit te schuiven, de hand volgend.

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 15:59

Babootje schreef:
Dit is dus precies wat ik bedoel en de voorbeelden die ik van AR in mijn omgeving ook heb gezien. Ik zie hier niet 1 moment waarbij het paard over de rug is. Wat aangeleerde kunstjes, maar vooral niet fijn door het lichaam beweegt. De man zegt bij het longeren een beetje voorwaarts en neerwaarts maar ik zie geen enkele voorwaarts of neerwaartse beweging. Ik krijg er echt mijn handen niet voor op elkaar.

Geheel mee eens,
verder is de draf maar weer gesjok en op een punt is de galop 4 takt.

midgie schreef:
Sorry dat filmpje van Totilas vind ik naar om te zien, het paard loopt steeds achter de loodlijn, er staat constant druk op de stang

Dat heet verbinding, dat zie ik liever dan een bocht in je teugels zoals bij Marius Schneider(een grote naam in de AR) en continu dat geruk omhoog aan die kandare, dat vind ik veel onvriendelijker

Babootje schreef:
Ik heb het filmpje gekeken en ben het allerminst met je eens dat Totilas zo gereden wordt als in het filmpje, waarbij de "showdraf" wordt besproken. Daarbij zie je een hooggeplaatste halshouding, kin op de borst een rug die zich wegdrukt en een achterbeen dat niet meer voldoende onder komt. Dat zie ik dus juist bij AR paarden gebeuren.
In sommige stukjes is Totilas soms idd iets te diep of achter de LL echter nooit met weg gedrukte rug en mooi voorwaarts. Het achterbeen blijft mooi onder geplaatst en het paard is ook weer gemakkelijk uit te schuiven, de hand volgend.

Inderdaad Babootje :) ik zie dit ook veel liever dan een paard wat in een houdinkje loopt met een weggedrukte rug zoals je meestal ziet in de AR.
Daarbij weten we allemaal dat Edward hem bewust zo rijdt juist om hem nog losser door zijn lijf te krijgen, maar goed deze discussie gaat over AR en KR en niet over LDR.

hwn

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 16:08

Dat filmpje van Totilas, brrr, voor mij is dat rollkür. Maar voor mij was/is Totilas nooit een voorbeeld geweest van KD, wel van moderne dressuur, en daar ben ik dus totaal geen fan van.

In de AR lijkt het idd soms alsof het hoofd echt naar binnen getrokken wordt, maar eigenlijk gaat dat heel licht, bijna vanzelf. Zelfs als een paard dan ietwat over de schouder wegloopt, qua rechtrichten vind ik het echt wel effect hebben, als je ze efkes zo op een klein cirkeltje zet en dan weer meer ruimte geeft, gaan ze vaak met hun achterbeen weer veel mooier ondertreden.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 16:10

midgie schreef:
Rianne11_42 schreef:
Puur uit interesse: wat vinden jullie van de manier van werken (en uitvoering van oefeningen) in dit filmpje? http://www.youtube.com/watch?v=z-O8zelZrzc Dit is Jossy Reynvoet (AR).

Is er geen soortgelijk filmpje maar dan van de KR

Heb m al een keer eerder gepost, weet niet of het in dit topic was of een vorig (gesloten) topic:
Pedro Torres op Ahoto. Pedro Torres is een van mijn favoriete (voorbeeld) ruiters. En paard wordt gereden volgens KD.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 16:20

thembi schreef:
Dat heet verbinding, dat zie ik liever dan een bocht in je teugels zoals bij Marius Schneider(een grote naam in de AR) en continu dat geruk omhoog aan die kandare, dat vind ik veel onvriendelijker
in de AR.

Waar zie jij de kandare in dit filmpje? Jossy Reynvoet doet toch bitloze AR?

Heb helaas het tweede filmpje niet kunnen bekijken, de boel loopt er weer op vast.

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 16:28

hwn schreef:
thembi schreef:
in de AR.

Waar zie jij de kandare in dit filmpje? Jossy Reynvoet doet toch bitloze AR?

Heb helaas het tweede filmpje niet kunnen bekijken, de boel loopt er weer op vast.

Had het over Marius Schneider ;) :D niks onvriendelijks aan bij Jossy Reynvoet, vind er verder ook niks goeds aan maar dat even terzijde :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 17:03

@Fransje-70: ik vind het er ook heel fijn uitzien. Je kan ook goed zien dat het paard over de rug is getraind en dat de verzameling ook echt verzameling is, waarbij het paard "aan elkaar" gereden is. Met rug en mooi ondertredend achterbeen.

Wat ik bedoelde met het laten zien van het Edward/Totilas filmpje in de clinic, is dat, zeker in het begin ziet dat het paard wat dieper en ronder loopt waarbij Edward ook wat meer naar voren zit, om de rug te ontlasten. Bedoeld om de rug los te maken

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 17:29

@Nombrado wat een goed filmpje is dat!

DeMaJai

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 17:32

het filmpje ziet er goed uit.
Je ziet echt hoe fijn het paard loopt

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 18:03

deesjuh1988 schreef:
het filmpje ziet er goed uit.
Je ziet echt hoe fijn het paard loopt

Wat ik vooral zo goed zichtbaar vind, is de goede ontspannen zit van Pedro Torres, je ziet hoe los zijn benen zijn bij zijn enkels. De goede core-spanning in zijn onderlijf, waardoor hij als gelijmd aan zijn paard zit.
Dat maakt ook dat het paard diezelfde soepele losheid en ontspanning heeft, met een doorstromende energie.
Ik vind: aan de ruiter zie je hoe zijn paard loopt. Een strakke ruiter heeft een strak paard. Een slappe ruiter een slap paard. BB heeft een vast paard want de man zit helemaal hoog in zijn borst, met een holle rug als een sjieke edelman. Dus niet zo raar dat zijn paarden ook een holle rug hebben.

Maar los van de hele AR en KD discussie, ben ik er wel uit: De ruiter bepaalt voor zeg 75% (als het niet meer is) hoe het paard erbij loopt (los van aangeboren kwaliteiten van paard).
Hoe zit je eigen ademhaling, hoe is je eigen energie, hoe je houding, hoe je innerlijke (on)rust, (on)tevredenheid en niet te vergeten inzicht, zelfreflexie, oplossend vermogen etc.
Ik denk dat we veel meer onszelf moeten ontwikkelen daarin, de paarden volgen voor een groot deel zelf.
Ze kunnen al zóveel! Veel meer dan mensen denken over het algemeen. Die maken er mechanische hulpeloze robots van.

Ik bedoel dit overigens niet zweverig, maar gewoon heel concreet (voordat dit wordt afgedaan als spiegel gedoe of zo).

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 18:20

amen Fransje_70 :-)
Een paard kan onder de juiste ruiter mooi bewegen
zet er een andere ruiter op, en het paard beweegt als een robot.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 18:56

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 23:10

Fransje_70 schreef:
Wat ik vooral zo goed zichtbaar vind, is de goede ontspannen zit van Pedro Torres, je ziet hoe los zijn benen zijn bij zijn enkels. De goede core-spanning in zijn onderlijf, waardoor hij als gelijmd aan zijn paard zit.
Dat maakt ook dat het paard diezelfde soepele losheid en ontspanning heeft, met een doorstromende energie.
Ik vind: aan de ruiter zie je hoe zijn paard loopt. Een strakke ruiter heeft een strak paard. Een slappe ruiter een slap paard. BB heeft een vast paard want de man zit helemaal hoog in zijn borst, met een holle rug als een sjieke edelman. Dus niet zo raar dat zijn paarden ook een holle rug hebben.

Zo had ik het nog niet bekeken, maar er zit zeker een kern van waarheid in ;)
Ik zelf vind Pedro Torres ook een fijne ruiter en ondanks dat het nog niet helemaal af is in het filmpje is het wel een fijn bewegend paard dat lekker met voorwaartse drang loopt.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 00:31

Maar wat vinden jullie dan van de stang die constant horizontaal is, daar staat toch veel te veel druk op, zolang het filmpje duurt krijgt het dier niet een keer meer teugel, vraag me af wat er gebeurd als hij die krijgt en vraag me ook af hoe ze basis training is bij deze paarden, bij de AR weet ik dat het allemaal stap voor stap gaat , bij het paard op het filmpje zie je ook dat hij in de galop niet meekomt met zijn achterhand, dus ja wie vind wat mooi of goed, geef mij dan maar lange teugel en een beetje gejog zoals jullie dat zo mooi over de AR zeggen , maar bij de AR zie je al die kwijl slierten niet, daar krijgt het paard de ruimte om alles weg te kunnen slikken,

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 10:05

Hier een filmpje van Marius Schneider. Ik kan gewoon niet begrijpen dat het de bedoeling is om een paard zo te laten galopperen? Vlak, krabbelig, harkerig... En dan de extreme buiging in de hals? Waar is dat voor nodig? Let ook even op de vreselijk na en scheef gesprongen wissel rond 2.30. Als dit een 'grote naam' is uit de AR.... Dan kijkt ik toch echt 100 keer liever naar het filmpje dat eerder van Edward en Totilas gepaatst werd. Totilas zier er daar 100 keer soepeler en meer happy uit dan de zwarte uit het filmpje van Marius.

http://www.youtube.com/watch?v=zRG0Muz-bVs

Als je zoekt op zijn naam duikt er ook nog het volgende filmpje op:
http://www.youtube.com/watch?v=U17QiV1QFmo

Jammer dat het in slow motion wordt afgespeeld. Dat verbloemd een beetje dat het paard echt geen enkele taktzuivere pas maakt. En dat de aanleuning (of gebrek daar aan) bijzonder onrustig is. Ook hier weer galop in 4 takt.

midgie schreef:
Sorry dat filmpje van Totilas vind ik naar om te zien, het paard loopt steeds achter de loodlijn,

Ik snap nooit dat er zo panisch wordt gedaan over een houding achter de LL. Verschillende onderzoeken hebben nu al uitgewezen dat een lagere diepere houding juist makkelijker en ontspannender is voor een paard. En dat de opgerichte houding (nek hoogste punt en neus voor de LL) net zo veel stress geeft als een extreem LDR houding. Totilas ziet er daar bijzonder attent, relaxt, losgelaten en soepel uit. Jammer dat jou dat niet opvalt omdat je zo gefocust bent op waar zich de neus van het paard bevind. Als een paard zo mooi aan elkaar gereden, ontspannen, over de rug, met impuls ect gereden word dan is het voor mij echt een rotzorg waar zich die neus nu precies bevindt. ;)

cherie78 schreef:
Wie of wat bepaald de "kunde" van iemand?

Gelet op de discussie hier, zijn we het daar al niet over eens.

De één let op score's bij een jury.
De ander let op de "jog"
De volgende let "ontspanning"

Bij mij gaat het er vooral om of ik het mooi vind om naar te kijken. (van jury's, zeker in de basissport, kun je toch vaak geen hoogte van krijgen) Om bij de aangehaalde voorbeelden te blijven: het filmpje van Pedro Torres en Edward en Totilas vind ik met afstand 100 keer mooier om naar de kijken dan die van Jessey. Dat filmpje vind ik bijzonder saai. Het paard sloft maar een beetje op een klein rondje, wordt met het hoofd steeds naar binnen getrokken en ik heb niet het idee dat de natuurlijke aanleg van dat paard verbeterd is. Het filmpje van Marius met de zwarte vind ik eigenlijk gewoon om te huilen. Dat paard vind ik er niet happy, losgelaten en ontspannen uitzien. En als ik een stuk film zou hebben waarop mijn paard zo'n vreselijke wissel springt dan zou ik dat ritueel verbranden in de hoop dat nooit iemand dat te zien krijgt (of er nadrukkelijk bij toelichten dat dit niet de bedoeling is). Het feit dat deze meneer zo'n verrichting gebruikt in een geregisseerd promofilmpje over zichzelf vind ik bijzonder.

Fransje_70 schreef:
Maar los van de hele AR en KD discussie, ben ik er wel uit: De ruiter bepaalt voor zeg 75% (als het niet meer is) hoe het paard erbij loopt (los van aangeboren kwaliteiten van paard).
Hoe zit je eigen ademhaling, hoe is je eigen energie, hoe je houding, hoe je innerlijke (on)rust, (on)tevredenheid en niet te vergeten inzicht, zelfreflexie, oplossend vermogen etc.
Ik denk dat we veel meer onszelf moeten ontwikkelen daarin, de paarden volgen voor een groot deel zelf.

Daar kan ik je alleen maar gelijk in geven :) Hoe kan je paard soepel en ontspannen bewegen als je er zelf als een houten klaas op zit bijvoorbeeld. Of als je zelf en hoge spierspanning hebt door stress. Als ik bij mijn paard ook maar een fractie mijn bovenbenen aanspan dan verkrampt hij meteen. Die is daar echt gevoelig op. Nu is mijn paard ook een kruidje-roer-mij-niet, maar toch... Als ik maar even een fractie niet met de beweging mee ben, dan reageert hij daar direct op. Daarom doe ik ook heel veel oefeningen om zelf bewust van mijn lichaam te zijn. Helaas blijven veel paarden stoicijns doorlopen met een bonkende stramme tegenwerkende ruiter.

midgie schreef:
Maar wat vinden jullie dan van de stang die constant horizontaal is, daar staat toch veel te veel druk op,

Of de kinketting zit heel los, kan ook.
midgie schreef:
zolang het filmpje duurt krijgt het dier niet een keer meer teugel, vraag me af wat er gebeurd als hij die krijgt

En dat is maar een paar minuten hoor. Dat lijkt mij niet zo'n probleem. En hij begint wel met een losse teugel, en daar zie je dat dat paard gewoon taktmatig en los door het lijf stapt.

midgie schreef:
bij de AR weet ik dat het allemaal stap voor stap gaat , bij het paard op het filmpje zie je ook dat hij in de galop niet meekomt met zijn achterhand, dus ja wie vind wat mooi of goed, geef mij dan maar lange teugel en een beetje gejog zoals jullie dat zo mooi over de AR zeggen , maar bij de AR zie je al die kwijl slierten niet, daar krijgt het paard de ruimte om alles weg te kunnen slikken,

Ik ben wel benieuwd naar je reactie op het filmpje van Marius Schneider.
Laatst bijgewerkt door jasmijn78 op 18-10-13 10:22, in het totaal 1 keer bewerkt

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 10:14

midgie schreef:
Maar wat vinden jullie dan van de stang die constant horizontaal is, daar staat toch veel te veel druk op, zolang het filmpje duurt krijgt het dier niet een keer meer teugel, vraag me af wat er gebeurd als hij die krijgt en vraag me ook af hoe ze basis training is bij deze paarden, bij de AR weet ik dat het allemaal stap voor stap gaat , bij het paard op het filmpje zie je ook dat hij in de galop niet meekomt met zijn achterhand, dus ja wie vind wat mooi of goed, geef mij dan maar lange teugel en een beetje gejog zoals jullie dat zo mooi over de AR zeggen , maar bij de AR zie je al die kwijl slierten niet, daar krijgt het paard de ruimte om alles weg te kunnen slikken,

Of de stang slaat door omdat de bakstukken te lang zijn van het hoofdstel (is duidelijk te zien op de laatste foto's) :) , ik vind hem juist heel vriendelijk rijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 10:29

Babootje schreef:
Wat ik bedoelde met het laten zien van het Edward/Totilas filmpje in de clinic, is dat, zeker in het begin ziet dat het paard wat dieper en ronder loopt waarbij Edward ook wat meer naar voren zit, om de rug te ontlasten. Bedoeld om de rug los te maken

Leuke filmpjes! Het ene spreekt mij meer aan dan het andere. Waarschijnlijk gewoon vanwege het paard of het totaalplaatje.

Ik vind het filmpje van Totilas ook mooi om te zien, maar heb nog even een vraag nav bovenstaande quote. Ik kan mij voorstellen dat het naar voren zitten inderdaad wat fijner voelt voor het paard en dat hij daardoor mogelijk zijn rug ontspant. Wat doet het dieper en ronder lopen met de spieren waardoor de rug wordt losgemaakt?

Filmpje van Pedro Torres vind ik erg prettig om naar te kijken. Er staat op youtube ook een filmpje van hem tijdens een WE wedstrijd. Heeeeeeel gaaf!