Van veel belovende dressuur hengst tot probeem paard. TIPS!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Re: Van veel belovende dressuur hengst tot probeem paard. TIPS!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 23:50

persoonlijk vind ik een hackamore niet fijn; ook niet voor het paard. je werkt al snel te sterk in (of je moet helemaal loslaten natuurlijk) Als je bitloos wil is een rambo micklem dan niks voor je? kun je zowel met, zonder bit en als kaptoom gebruiken. bij mij op stal zijn er een aantal met zo een hoofdstel en die zijn er allemaal lovend over. heb hem ok op mijn verlanglijstje staan.

_hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 00:17

Een rambo lijkt mij ook een goede optie als je je paard weer langzaam wil laten wennen aan rijden met bit. Je kan er namelijk een bit aandoen en de teugels aan het botloze gedeelte.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 05:42

En qua rij-instructie, waarom contacteer je niet één van de lesgeefster van Marijke De Jong (www.paardenbegrijpen.nl). Die kunnen je zeker verder helpen onder het zadel, zelfs in stap. En zij hebben veel inzicht in de scheefheden van het paard. Want als je paard scheef is, zal ie je ook ongewild in een bepaalde houding zetten, waardoor de scheefheid nog sterker wordt. Zo'n lesgeefster zal bijv. zeggen: je paard zet je naar links, dus iets meer op de rechterkant van je paard proberen neer te komen, zodat je weer in het midden zit. Op je eentje ben je je daar vaak niet van bewust, en kan je soms door je eigen houding je paard nog gaan versterken in de scheefheid.

Persoonlijk heb ik het ook niet zo voor hackamores. Mss kan je zo'n lesgeefster van Marijke De Jong dan es vragen om een academische kaptoom van haar te gebruiken, dan kan je ook zien hoe ie daarop reageert. Persoonlijk vind ik het nu trouwens nog (veel) te vroeg om weer met bit te gaan werken, zou ik maar doen als alle andere knopjes er weer op zitten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 06:25

Ik vraag me af wat jullie onder Hackamore verstaan?

Want dit is een natural hackamore:

Afbeelding

En dit is een mechanische hackamore:

Afbeelding

Welke bedoelen jullie nu?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 08:33

De mechanische. Ik was in de veronderstelling dat ze daarmee reed want TS had het over een neusbontje.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 08:37

hwn schreef:
En qua rij-instructie, waarom contacteer je niet één van de lesgeefster van Marijke De Jong (http://www.paardenbegrijpen.nl). Die kunnen je zeker verder helpen onder het zadel, zelfs in stap. En zij hebben veel inzicht in de scheefheden van het paard. Want als je paard scheef is, zal ie je ook ongewild in een bepaalde houding zetten, waardoor de scheefheid nog sterker wordt. Zo'n lesgeefster zal bijv. zeggen: je paard zet je naar links, dus iets meer op de rechterkant van je paard proberen neer te komen, zodat je weer in het midden zit. Op je eentje ben je je daar vaak niet van bewust, en kan je soms door je eigen houding je paard nog gaan versterken in de scheefheid.

Ik ben het met je eens dat je gewoon iemand op de grond naast je nodig hebt. Ook de ruiters die in de top meerijden lessen nog steeds

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 10:58

@Cassidy, ik d8 idd ook dat het de onderste was, het eerste type noem ik gewoon touwhalster. :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:09

Je kunt er maar beter duidelijk in zijn. Grondwerk kun je idd met een touwhalster doen. Op het moment dat je er een mecate aan vastmaakt wordt het een natural hackamore. Clinton Anderson werkt veel met touwhalster bij het grondwerk en met natural hackamore bij het rijden. En dan is in mijn ogen een natural hackamore zachter dan de mechanische. En op de natural kan meer druk uitgeoefend worden dan op de mechanische.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 18:13

Ik ben een meelezer en stuit nu even op een vraag:

Cassidy schreef:
Je kunt er maar beter duidelijk in zijn. Grondwerk kun je idd met een touwhalster doen. Op het moment dat je er een mecate aan vastmaakt wordt het een natural hackamore. Clinton Anderson werkt veel met touwhalster bij het grondwerk en met natural hackamore bij het rijden. En dan is in mijn ogen een natural hackamore zachter dan de mechanische. En op de natural kan meer druk uitgeoefend worden dan op de mechanische.

Hoe bedoel je dit precies? Het lijkt alsof het elkaar tegenspreekt omdat je eerst zegt dat een natural hackamore zachter is en daarna dat je meer druk kan uitoefenen. Druk is volgens mij per definitie onprettig (onprettig kan je uitleggen als hard of scherp) en ik weet dan niet wat je precies met zachter bedoelt. Ik heb altijd begrepen dat een touwhalster redelijk scherp is omdat het direct op een weinig oppervlak inwerkt. Daarom heb je ook controle met een touwhalster. Ik zou haast denken dat het om het even is dat je een touwhalster of mechanische hackamore gebruikt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 18:57

Een mechanische hackamore kan een kaak of een neusbeen breken als je teveel druk zet. De natural hackamore niet. De natural hackamore werkt in op meer punten dan alleen neus, onderkaak en achter de oren. De natural hackamore wordt gebruikt voor het leren wijken voor druk, is dun dus het paard voelt het snel. Bedoeling is natuurlijk wel dat je acuut leert loslaten als je het gewenste resultaat krijgt. De natural hackamore is een tussenstap naar het uiteindelijk weer leren rijden met bit. Zodat je uiteindelijk het game of contact kunt gaan uitvoeren.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 21:35

Helder! Dank je :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 22:43

Voor de TS: wat inspirationele filmpjes over Game of Contact (en dit ga je niet bij CA vinden, dus Babootje, bekijk de filmpjes even, heb je ook meteen je antwoord waarom ik denk dat Parelli voor dit paard de aangewezen methode is. Niet dat ik beweer dat je dit niet bij de klassieke dressuur gaat vinden, want daar heeft Linda het uiteindelijk ook vandaan, maar ik zie in dit programma een duidelijk uitgelegd stappenplan van in Jip en Janneke taal uitgelegde aanpak waar je op de films het resultaat van terugziet. ):

Sneak Peak over de theorie DVD:

http://www.youtube.com/watch?v=sFIHqWpkZsY

En wat het voor effect heeft (op het eind begin en eindresultaat)

http://www.youtube.com/watch?v=KhE1YIT3zAY&hd=1

Een ontwikkelingstraject van een Parelli instructeur:

http://www.youtube.com/watch?v=rTj2Jf7FnGU&hd=1

geluid is niet optimaal, maar bekijk dit even:

http://www.youtube.com/watch?v=JJfGQlMFSRA&hd=1

er is ook nog een deel 2, ook interessant om even op te zoeken.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 16:02

Ik ben erg benieuwd hoe het inmiddels gaat, weer progressie? :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 22:04

cassidy, srry ben niet heel onder de indruk. game of contact... tja, ik heb altijd instructeurs gehad die leerden dat het paard aan je moet leren "trekkken" (bit aannemen" nikxs nieuws wat mij betreft). ontwikkelingstraject van een parelli instructeur video gekeken en ik zie een kreupel paard; wordt niet beter gedurende de filmpjes,....

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 23:32

"Babootje" Ik heb ook even gaan kijken naar het betreffende filmpje, en idd het rijden is rijtechnisch niet zo heel perfect, het paard heeft achteraan idd soms een raar knikje maar zou het toch niet als een mank paard bestempelen hoor.
Het betreffende filmpje is heel waarschijnlijk opgegeven als één van de voorbeelden van hoe zo'n training er zou kunnen uitzien, er is zeker verbetering mogelijk , nogthans gaat het hier over "Nathalie Lagasse" en die kent er toch echt wel heel veel van, maar nogmaals rijtechnisch kan het idd veel beter, er is dus nog werk aan de winkel.
Maar het systeem op zich , is zeker niet verkeerd, dat werkt echt.
Ik zelf ben vrij goed bekend met trainingsmethoden Monty Roberts, Warwick Shiller, Parrelli, Clinton Anderson, Voest, Klaus Ferdinand Hempfling, Dr Andrew Mc Lean (gedragsbioloog werkt met paarden en olifanten), Tom en Bill Dorrance, Ray Hunt, Jean François Pignon, Mark Rashid, Chris Erwin, en meer de klasieke richting op Brent Branderup, Honza Blàha, ......

Babootje schreef:
cassidy, srry ben niet heel onder de indruk. game of contact... tja, ik heb altijd instructeurs gehad die leerden dat het paard aan je moet leren "trekkken" (bit aannemen" nikxs nieuws wat mij betreft). ontwikkelingstraject van een parelli instructeur video gekeken en ik zie een kreupel paard; wordt niet beter gedurende de filmpjes,....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 07:03

Dankjewel Aeolusnr1, het was idd een voorbeeld hoe een ontwikkelingstraject eruit zou kunnen zien. En dan maakt het niet uit of het een Parelli-instructeur in ontwikkeling is, of een willekeurige student.

En Babootje, heel fijn dat jij instructie hebt gehad die je op dit gewezen heeft en het is idd dan voor jou niets nieuws. Het komt ook uit de klassieke dressuur, dus als je goede instructie hebt, dan krijg je dit mee. Helaas is goede instructie nogal dun gezaaid, dus voor velen is dit nieuw. Het zou je sieren als je daar wat begrip voor op zou brengen. Als ik zou willen laten zien hoe het perfect kan, dan had ik andere filmpjes geplaatst. Van een eindresultaat, en zonder uitleg hoe je er komen kunt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 09:34

Paard valt op rechts(voor) goed te zien in de linkerwending en zelfs het hoofd doet mee. In mijn boekje is dat kreupel. (Ik zou niet spreken van teugelkreupel in dit geval :D ). Dat mag je Nathalie Lagasse heten.... maar ik zou zo'n filmpje niet op internet zetten. :D
En dat goede instructie soms moeilijk te vinden is daar weet ik alles van. Meestal hangt daar een prijskaartje aan dat niet iedereen wil betalen, of komen ze niet "op locatie" zodat je de beschikking moet hebben over een trailer. Ook komt het voor dat de instructeur wel goed is, maar het gewoon niet klikt. Of dat mensen zonder of met weinig ruitergevoel denken dat een andere methode voor hun dan wel werkt (hetgeen meestal niet het geval is).

Overigens ben ik ook wel benieuwd hoe het met TS en haar paard gaat.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 15:50

Aller eerst weer bedankt voor de filmpjes, uitleg met meteen het beeld er bij hoe het er in zijn werk uit ziet maakt het allemaal meteen een stuk duidelijker.

Heel veel vorderingen heb ik nog niet gemaakt wel iets uiteraard maar na een weekje vrij zijn we pas maandag weer iets gaan doen. En iets hoeft bij mij niet veel te zijn. Goed = KLAAR...... dus ja waar ik over 3 maanden zit zal waarschijnlijk niet heel ver zijn.......
Maar ik gok dat ik dan "niet heel ver ben" met een paard dat er wel weer "zin in heeft". (En ja ik weet er staat, gok: want zeker weten zit er met een paard niet bij)

Maar goed op advies van iedereen die zei dat ik weer met zweep moet gaan rijden ben ik maandag even met de zwepen in het grond werk bezig geweest. Vanaf de grond is hij er echt helemaal oke mee dus dit ging prima. (Daar bij stapt, draaft en galoppeert hij terwijl ik een zweep op zijn rug/schoft hou, dus het hoe hij de zweep ook zal zien van uit het zadel: Circel driving)

Dus dinsdag werd het tijd om met de zweep te gaan rijden. Ik had besloten met 2 zwepen te gaan rijden, dan hoef ik niet eerst links en dan rechts te laten wennen. Plus dat ik me jongen paarden ook graag met 2 zwepen rij omdat je dan de schouder wat makkelijker kan gaan sturen zonder in zijn mond te moeten trekken. In stap ging het prima (voor heen ook dus niets nieuws) al zie je wel dat hij de zwepen duidelijk in de gaten houd. Tijdens het rijden heb ik de zwepen over hem heen gehaald en een beetje heen en weer gezwaaid dit ging allemaal best netjes.
Toen werd het tijd voor de draf, en zo als het ook voor heen ging zodra je aandraaft met een zweep in je hond dan gaat hij rennen dus flink galopperen en is hij gewoon bang snel ademen enzovoort. Dus tijdens zijn paniek race heb ik gewoon me zweepjes laten vallen en ben ik gewoon blijven zitten alsof het allemaal prima verliep. Remmen trekken en doen heeft toch geen nut als hij in paniek is dus deed gewoon of ik gek was en toen het een iets normaler tempo werd heb ik nog wat figuurtjes gegalopeerd en pas toen hij echt weer oke was heb ik hem terug naar de draf gereden.
Vervolgens nog een aantal keer zonder zweep aangedraafd en weet terug naar stap, toen liep alles weer perfect. Dus toen hij een beetje stoom had afgeblazen ben ik er weer af gestapt, de zwepen weer gepakt en toen wat het weer tijd om op te stijgen...... Nu ik er dus weer 1 keer met zwepen op had gezeten had hij besloten me niet meer op te laten stappen.
Net zo rustig en consequent als alle voorgaande keren gewoon gewacht tot hij weer echt ontspannen stil stond en weer opgestapt. Na weer even te hebben stapt weer wat rare bewegingen met de zwepen gemaakt te hebben toch weer aandraven....
En ja weer gingen we er als een speer in galop vandoor, nu had ik een idee wat er zo ongeveer ging komen dat wat vooral hard gaan maar verder dus geen gekke dingen dus ik ben gewoon met me zwepen blijven zitten en heb maar wat gebabbeld dat hij het goed deed. Nou eerst heel hard, daarna weer wat minder hard waardoor ik weer een voltetje of figuurtje in kon zetten, en pas als hij weer echt ontspande ben ik weer terug naar de draf gegaan. Nou en toen ging het eigenlijk allemaal geweldig..... nog een paar keer aangedraafd zonder problemen. In draf de zweep een paar keer langs zijn schouder gelegd om het net iets meer de hoeken in te krijgen ook dit ging super.
Toen was die KLAAR en kreeg die voor vandaag een (vrij)weidag.
Dus nee zwaar heeft hij het niet.... maar goed wel!

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 15:57

Wat goed dat je door hebt kunnen zetten met de zwepen en het goed af hebt kunnen sluiten! Dit lijkt me weer een grote overwinning :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 17:23

Weer een mijlpaal dat je met zwepen hebt kunnen rijden. Helemaal goed. Blijven meenemen, ook desensibiliseren vanaf de grond en vanuit het zadel. En je zou even kunnen kijken wat de extreme friendly game inhoudt...al denk ik dat je daar nog even niet aan toe bent. Maar hoe reageert hij als je gaat helicopteren met stick en string vanaf de grond?

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 19:25

Op het helicopteren reageert hij eigenlijk al helemaal niet meer. Je kan nu zelfs de Dazen die op hem zitten dood slaan als ik dat 2 of 3 maanden terug zou hebben gedaan had ik hem nooit meer kunnen vangen!

Oefenden doe ik ook steeds met andere zwepen zodat daar ook nog wat verschil in zit..... ik weet niet hoe nauw hij daar naar kijkt ...hahahah

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 19:39

Dan denk ik dat het vluchtgedrag dat hij initieel liet zien toen je met zwepen opstapte nog uit het verleden stamt.

Heb je iemand die je vanaf de grond zwepen kan aanreiken? Dan dat meenemen. Of zelf zweep ergens neerleggen, oppakken, weer neerleggen. Pak ook eens wat op vanaf een bakrand of een stoel. Desensibiliseren voor een jas die je aan- en uittrekt. Wapperende jassen, zwiepende zwepen. Wees creatief!

Je zegt dat je de zweep één aan elke kant vasthoudt. Lijkt makkelijker voor jou, maar is niet goed voor je paard. Je paard heeft twee hersenhelften, links en rechts. Alles wat je aan de linkerkant doet, moet je meenemen aan de rechterkant. Dingen die hij met een oog ziet, kunnen compleet nieuw zijn als hij ze met het andere oog ziet. Dat moet je op de DVD's van Clinton Anderson opgevallen zijn. Dus beide paarden apart trainen, Lefty en Righty en daarna tot een paard samenvoegen. Je paard moet ook leren dat wat hij ineens links ziet, ook rechts op kan duiken en omgekeerd. Dat is met opstappen zo (als hij ineens een been aan de andere kant op ziet duiken, met hindernissen waar je langs, door of overheen moet, en met de zweep. Daarom één zweep, en overpakken. Als de zweep er is, één aan elke kant, maar daar blijft en niet van kant wisselt, is het geen uitdaging voor hem.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 15:03

h
Laatst bijgewerkt door DDDara op 24-07-13 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 15:04

Update:

Ik heb nu in totaal 4 keer gereden met de zwepen. Eigenlijk ging het steeds beter ik kon zelfs af en toe de zweep op zijn schouder leggen om hem wat opzij tezetten. Dus gister de bloed hete dag had ik besloten me body protector maar is in de kast te laten liggen.....
Het begon echt geweldig, ik kan echt iedere overgang op me zit maken bochten rijden zonder me teugels te gebruiken.....
Maar op een gegeven moment raakte me zweep mijn laars tijdens het draven........ en toen ging de knop om........ geen heel gevaarlijk knopje meer maar aan galoperen gewoon terug naar stap of draf was gewoon onmogelijk... Eerst dacht ik nou lekker zitten en wachten tot het over is.....
Zoals ik ieder keer doe, maar dit werkte niet, ik heb nog een liedje gezongen (met mijn zangtalent misschien niet heel rustgevend) in de hoop dat hij door mijn ontspanning ook zou ontspannen maar ook dit werkte niet.
In je hoofd ontkom je niet aan het oh SH*T moment, wat natuurlijk gepaard gaat met een bepaalde lichaams spanning, met als gevolg dat hij er meteen een flink tempo boven op gooide. Gelukkig is dat heel makkelijk op te lossen door weer gewoon te denken oke komt vanzelf wel goed.
Onder tussen waren we een dikke 10 min aan het galopperen, binnen de galop kan ik dan gewoon heel makkelijk schakelen en figuren rijden alleen terug naar de draf is gewoon geen optie. Toen die moe werd dat ben je snel met 30 graden, ging hij terug maar op het moment dat hij de overgang naar draf maakt springt hij ook meteen weer aan.
Uiteindelijk heb ik toch maar besloten mijn zwepen te laten vallen, en toen was het over. Meteen terug naar draf en stap. Ver volgens heb ik zonder zwepen nogmaals de galop ingezet ook deze ging prima terug.

Toen ben ik afgestapt, zwepen gepakt met iets meer moeite dan de eerste keer weer opgestapt en hebben we nog even met de zwepen gedraafd. Om hem daarna een lekkere lange koude douch te geven.

Maar wat ik dus heel opvallend vind is dat het OH SH*T moment altijd meteen het GAS OPEN betekend!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 15:11

Paarden vergeten nooit, ze kunnen wel leren dat dingen uit het verleden niet hun dood betekend maar dat lukt pas voor 100% als ze de ruiter ook voor 100% vertrouwen, wij hadden er vroeger eentje die panisch was als iets haar kont raakte (trauma van vorige eigenaar) .Na vier jaar kon dochter alleen op en afstappen. Toen vertrouwde ze op haar maar iemand anders hoefde zijn voet maar in de beugel te zetten of t'was mis. Met geduld en vertrouwen kom je heel ver veel succes , je bent echt op de goede weg.