Angstige ruiter #2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Liesbeth1994

Re: Angstige ruiter #2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 22:21

zo dat doe je goed, gelijk eerste zijn!haha
wel goed voor het zelfvertrouwen, ga zo door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 22:32

Ik wil me hier toch ook wel graag "melden" :o

Bijna anderhalf jaar geleden ben ik heel hard van mijn toenmalige bijrijdpaard gevallen. Dit was een jonge, onervaren merrie, ik was een jonge, weinig ervaren ruiter die het wel leuk vond om zo'n wild paard toch even onder de knie te krijgen (voordat ik heel bokt over me heen krijg, dit ging gewoon onder begeleiding van de eigenaar en we zijn ook zeker echt wel met hele grote stappen vooruit gegaan, ook in het onderlinge vertrouwen). Helaas ging het op een winderige dag fout. Onze bakrand stond tijdelijk afgezet met lintjes en ik kwam met mijn voet tegen één van deze lintjes aan. Nou bewoog dat natuurlijk en dat was dikke paniek. Ik zat er eindelijk lekker ontspannen op, waardoor ik totaal niet aan zag komen dat ze zo'n gigantische sprong zou maken, waarvan ik er één uit kon zitten maar de tweede toch echt niet. Ik ben met mijn rug tegen een houten balk aan gevallen en dit heeft geresulteerd in een net-niet gebroken rug. Twee van mijn wervels staan scheef op elkaar, wat een erg oncomfortabel gevoel geeft en heel erg schuurt. Ik heb hier echt anderhalf jaar last van gehad en heb uiteindelijk zelfs nog twee dagen in het ziekenhuis moeten verblijven voor de wat "ernstigere" onderzoeken. Nu hebben ze besloten dat ik de spieren in mijn rug moet versterken om een buffer op te bouwen, en dat ze het daarna terug willen zetten. Die buffer bouw ik op dmv therapie en (eindelijk) ook weer sporten!
Nou mag ik dus weer te paard, en ik doe er héél stoer over.. Maar ik schijt hem stiekem toch wel een klein beetje. Van de week ga ik hoogst waarschijnlijk alweer de rug van een paard van dichtbij zien en ook al heb ik er heel erg veel zin in, ik kijk ontzettend op tegen het moment dat ik weer moet aangalopperen en dat ik weer zo'n brok energie onder me voel. Ik heb altijd met ontzettend veel plezier paardgereden en ik wil absoluut niet dat mijn val dit gaat terugdringen.

Kan iemand mij vertellen (die misschien iets vergelijkbaars heeft meegemaakt) of het een drempel is waar ik weer over moet, of dat het gaat blijven?

Grasieux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 22:51

Ha Emmaa_, Ik heb vorig jaar iets soortgelijks meegemaakt, alleen wat minder heftig.. Want jouw verhaal klinkt best heftig..
Ik ben tijdens het opstijgen van een paard gevallen dat even flink aan de kletter ging, ik heb daarbij mijn ribben gekneusd en een scheurtje in mijn borstbeen opgelopen, dus best flink last van gehad, en soms nog steeds.. De last die je ervan hebt is niet altijd het ergste, maar de drempel en de angst was voor mij nog veel erger..
Toen ik op zoek ging naar een paard voor mij wilde ik perse een paard dat stokstijf bleef staan tijdens het opstijgen omdat ik daarbij zo gevallen was.. Natuurlijk werd ik verliefd op een paard dat jong en ongeduldig was, dus een klein probleempje want hij was voor mij ook redelijk hoog..
Ik ben er nog lang niet overheen, maar ga hem wel steeds meer vertrouwen.. Met een goede begeleiding én vertrouwen denk ik dus wel dat het goed gaat komen, maar steeds met kleine stapjes tegelijk..
Dus, houd hoop, maar doe rustig aan, en vooral voorzichtig! En als jij het nog niet aandurft om aan te galopperen, doe het dan nog niet, bouw het rustig op en werk aan je vertrouwen, dat is echt het belangrijkste!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 22:56

Bedankt voor het vertrouwen! Het doet me echt goed om te lezen dat ik niet een aansteller ben omdat ik het toch wel freaky vind om weer in het zadel te stappen. Het paard wat ik waarschijnlijk de komende tijd ga rijden is een hele brave merrie dus wat dat betreft zal het goed zitten, het is gewoon het explosieve en rennerige waar ik echt heel bang voor ben geworden

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 23:58

Heftig Emma! Heel veel doen is het enige wat ik aan kan raden.. 1 slechte ervaring staat dan tegenover heeeeel veel goede!

Hier een stap gezet! Zonder longeren op mijn jonkie gestapt (is wel net 5, kleine 3 maanden onder zadel)
Hij had al wel wat gelopen en vrij gesprongen 2u voor ik ging rijden, dus denk ik probeer het gewoon. En hij gedroeg zich voorbeeldig!

Jessica_1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 00:06

dat is heftig emma

ik heb de laatste tijd niet meer gereden, had deze week een griepje en nog niet helemaal opgeknapt. elkaar keer als ik een beetje aan het herstellen ben van het ziekzijn, word ik weer ziek pff.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 00:13

Wat ik zelf heel erg hoop en waar ik op een bepaalde manier ook wel een beetje vanuit ga is dat het voor mezelf echt een drempel gaat zijn. Één hele negatieve ervaring waar ik waarschijnlijk mijn hele leven nog last van ga houden - maar zodra ik één positieve ervaring heb wordt dat weer overgeschreven. Ik hoop heel erg dat dit het geval is in ieder geval

Grasieux

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 10:08

Hee renee16, ook weer een overwinning, super!

Emmaa_: Inderdaad veel doen is het beste. Zorg gewoon dat er iemand is die je kan helpen en bouw het heel rustig op. Al vraag je de eerste keer of iemand haar aan de longeerlijn houd of erbij blijft, dat is voelt misschien voor jezelf al wat veiliger..

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 10:31

Wat een heftig ongeluk Emma, ik kan snappen dat je nu een beetje de bibbers hebt. Mijn tip is om je angst te onderkennen als je erop zit en je niet stoerder voor te doen dan je je voelt. Kruip erop met iemand erbij die je vertrouwt en die je kan coachen en als je bang bent, ben je bang, so be it. Voorzichtig weer opbouwen en probeer er van te genieten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 17:28

Waar ik zelf heel erg van baal is dat ik niet meer op diezelfde merrie ben gestapt.. Toen ik was gevallen ben ik gelijk flauwgevallen en paard is gelijk op stal gezet, en daarna heb ik het eigenlijk constant uitgesteld om erop te stappen. Elke keer alleen maar longeren en dan als ze klaar was om weer gereden te worden wou ik het toch maar weer niet.

Merrie is ondertussen overleden, anders had ik het graag wel met haar willen proberen. Gelukkig weet ik 100% zeker dat de merrie waar ik van de week op ga gewoon echt heel erg braaf is, en als ik rustig aan wil doen doe ik dat ook zeker. Ik begin er wel steeds meer zin in te krijgen ipv alleen maar bang ervoor, dus dat vind ik al een vrij goed teken.

Mesteno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 22:32

Tips voor als je angstig bent... misschien helpt het..

1. Haal rustig diep adem en maak je hoofd zo veel mogelijk leeg en probeer niet vast te zitten ofzo gewoon rustig ademhalen..
2. Als je tot rust bent gekomen stijg je rustig op en nogmaals diep in en uitademen.
3. doe dit met iemand die je vertouwd voor als er wat gebeurt er altijd iemand is die je kan helpen

dit was het :)

Grasieux

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 22:43

Nou Emmaa_, dat klinkt goed toch, fijn dat je er ook al zin in begint te krijgen, dat is een goed teken..

Ik ga morgen weer lessen :)

Imke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 23:16

anji schreef:
Dus jij laat je gewoon af en toe vallen, Imke86??? Knap! Ik moet er niet aandenken. Wat vindt je paard daarvan?
Maar een valtraining zou wel wat wezen. Zodat je weet hoe je moet vallen en daar controle over hebt.

Grasieux.....veel succes vandaag en maak je niet te druk met het erop klimmen.....gewoon doen!!! (je kan het!)

Ja hoor, niks engs aan. Mijn haf is niet zo snel onder de indruk, die stopt dan gewoon en blijft stil staan. :)

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 10:21

Ik heb gisteren weer fijn gereden. Ik ben het eens gaan omdraaien. In plaats van dat ik aan alles denk wat er mis kan gaan ben ik gaan denken aan situaties die ik eng vond en hoe braaf Caddy toen bleef.

Ik merkte dat ik gisteren langs de "enge hoeken" reed en dacht: mijn paard vindt dat niet eng.
En voila.... Hij vond het helemaal niet eng!

anji

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 10:37

Goed gedaan Renske!
Omgekeerde psychologie heb je toegepast.....gaan we ook eens proberen :)

Grasieux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 17:07

Dat is een supertip Renske! Geeft zeker wel een goed gevoel?
Ik las je bericht nog net voordat ik op mijn paard stapte en ik was van plan hetzelfde te doen.. Maar het ging zo goed dat ik er geen moment meer aan gedacht heb..

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 17:12

Grasieux schreef:
Jaa, Renske1987, je hebt helemaal gelijk! Tijdens het longeren was hij lekker vrolijk, dus maar iets langer gelongeerd.. Daarna kreeg ik de kriebels en heb ik mijn instructrice gebeld met de vraag of ik het nou zou doen of niet, die zij ongeveer hetzelfde, maar ik was al zover dat ik niet op wilde geven. Ze gaf me een tip, en stom dat ik daar niet eerder aan gedacht heb! Mijn paard heeft altijd honger, doet alles voor eten. Dus heb ik een wortel in allemaal kleine stukjes gesneden, mijn krukje naast hem gezet (voor het hek waar ik hem altijd opzadel), zijn mond volgepropt met stukjes wortel en voor dat hij het doorhad zat ik op zijn rug!
Verder niet zo heel hard getraind, maar genoten van mijn eigen overwinning!!

Renee16, hoe is het laden gegaan vandaag?

Wat jou misschien ook wel kan helpen is om het op en afstijgen ook te oefenen tijdens of na het rijden. Er zijn namelijk wel meer paarden die moeite hebben om stil te staan voordat ze gaan rijden, maar wel goed stil kunnen staan als je eenmaal een poosje hebt gereden. Dan zijn ze wat rustiger en gaat het allemaal net wat makkelijker. Ik weet niet hoe dat met jouw paard zit natuurlijk, maar het is te proberen.. Misschien kun je daarmee jouw eigen vertrouwen goed opbouwen. En de methode die je nu gebruikt met voer is ook een goede tip! Dan is ie even afgeleid en kun jij er rustig op.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 17:23

Grasieux schreef:
Dat is een supertip Renske! Geeft zeker wel een goed gevoel?
Ik las je bericht nog net voordat ik op mijn paard stapte en ik was van plan hetzelfde te doen.. Maar het ging zo goed dat ik er geen moment meer aan gedacht heb..

hihi nou dat is helemaal super!!

Ja het is een heel fijn gevoel en ik merk dat Caddy ook meer happy is als ik zo ben. Arm beestje snapt ook niet waar al die stress voor nodig is!
Als het zo doorgaat wil ik hem graag weer starten.
Ik heb hem nu 1 keer gestart en dat ging niet slecht, maar ik krijg hem veel beter aan het lopen als ik ontspannen ben (duh)

Grasieux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 17:29

Haha, ja als je het zo leest klinkt het eigenlijk best logisch..

Ik heb net met mezelf de afspraak gemaakt als ik dit (minimaal 2 keer per week lekker rijden, kom nu vanwege werk en het weer niet toe aan vaker) 2 maanden volhoud mag ik nieuwe rijlaarzen kopen..
Ben nu al stiekem aan het rondkijken en al een heleboel mooie gezien.. :)

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 17:37

Dat is ook een goede! Belonen is ook positief! Dan blijf je niet in zo een negatieve spiraal hangen van angst hebben en boos op jezelf zijn dat je angst hebt.

Grasieux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 18:12

Eigenlijk vond ik het een beetje kinderachtig, maar het is wel een stok achter de deur voor mij..
En daarbij ging het vandaar super en merk ik dat het elke keer beter gaat en vind het nu zonde om weer opnieuw te moeten beginnen..

Vandaag trouwens weer zelf opgestapt, terwijl hij toch niet helemaal stil bleef staan, mijn instructrice kwam net aanlopen met een zak wortels.. Ze wilde hem tegenhouden, maar ik zat er alweer op voordat ze de zak had neergezet.. Hij bleef dan wel niet netjes stilstaan, maar zo werd ik er weer even op gewezen dat er niks gebeurd als hij eens een stapje vooruit doet..

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 18:32

Het laden was helaas weer een ramp.. heb paardje maar meteen afgegeven zodat het zeker niet door mijn spanning erger zou worden. Andere meid is redelijk nuchter (in hoeverre dat het kan met een paard stijl op zijn achterbenen). Maar hij begon VEEL feller, richting trailer was al omhoog.. Weer een stuk of 20 keer stijl omhoog, omdraaien, etc. met niet opgeven, liep hij er ineens wel in..nou Geen idee waarom ineens.

Even wat te eten gegeven in de trailer en weer rustig uitgeladen (dit gaat goed).
Dit gaan we gewoon vaker proberen, ze meot hier een keer 'doorheen'. Het is bij haar een combi tussen spannend vinden en echt niet willen. Ze vind het spannend, maar is al een aantal keer goed mee geweest. Echt bang is ze volgens mij niet. Als ze er eenmaal instaat, is ze gespannen maar wel braaf.

Nou op naar een volgend avontuur :P. Beide rijden (jonkie nu wel eerst even aan longe) en daarna zadelmaker, geen trailer vandaag..

Jessica_1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 18:40

balen

mn verzorgpony gaat met wandelen vaak omhoog, tis een shet van 22 maar ze deed gister alsof ze nog maar 3 was. steigeren,bokken, springen en rennen. maar mijn reflex is dan om dr los te laten, mn hersens zeggen gelukkig dat ik de teugels op het uiterste puntje vast moet houden..
maar daar word ik toch ook even bang van(of eigelijk zo erg dat ik dr liever aan iemand anders geef)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 20:41

Ik heb het gedaan :D Niet lang, paard eerst gelongeerd en toen braaf zo even huppa zonder zadel erop gesprongen. Eigenaresse ernaast, longeerlijntje vastgehouden en daarna longeerlijn losgeklikt en zelfs zonder teugels nog even een rondje gedaan. Paard was echt ontzettend braaf dus toen ik er eenmaal opzat waren de zenuwen helemaal weg. Ben zo trots op mezelf, dat ik het weer heb overwonnen.. Nou het echte werk nog, maar alles in stapjes. Dat ik zo weer op een paard van 1.74 ben geklommen en zonder zadel heb gestapt vind ik genoeg voor 1 dag

Grasieux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 21:01

Ooh Marleentje, had het allemaal niet goed gelezen en je berichtje gemist. Dat is inderdaad een goed idee, heb ik ook wel eens geprobeerd. Na het rijden blijft hij namelijk net zo lief een half uur midden in de bak staan rondkijken. Alleen als ik dan weer op wil stijgen denkt hij (dat denk ik) dat we weer opnieuw gaan beginnen en is hij weer net zo enthousiast.. Maar dan gaat het wel beter, dan heeft hij net wat meer geduld..
Ik had er eigenlijk al niet meer aan gedacht, maar eigenlijk zou ik dat inderdaad gewoon elke keer moeten doen, bedankt dat je me eraan herinnert!