Verder lees ik weer geinteresseerd mee.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
ik heb een paar keer les gehad van Michel Sandijck en dat heeft echt enorm geholpen, less is more daar komt eigenlijk alles op neer bij het (reining) western rijden.
Maar daar moeten we elkaar nog even beter snappen om het op het juiste moment te laten gebeuren.justkid schreef:Imre ligt het aan je paard? Hoe hoog hij opgooit of heb je het bij ieder paard?
Ik moet echt leren op mijn kont te gaan zitten en dan los te bewegen in mijn heupen, maar ik blokkeer daar. Ik heb vorig jaar een keer 'galoppeerles' gehad op een westernpaard, dat heeft wel geholpen om eens te voelen hoe het moet, maar het is nog niet opgelost. Chaos schreef:Ik heb vanavond een les gezien van Jarco Dun (heb hem al meerdere keren gezien via werk, verschillende ruiters en paarden) maar ik vind hem heel fijn en verhelderend. Duidelijk. Basis, maar dan gewoon heel goede basis. Was leuk!
Verder lees ik weer geinteresseerd mee.

je leert er in ieder geval wel van op je zit rijden
Teugels moeten of lang of kort maar er tussenin is echt een no go.

ik mag niet eens op m'n teugels halthouden, alleen m'n teugels gebruiken om aan te geven dat ik het serieus meen, dat ik écht halt wil houden op m'n zit.
was best moeilijk, zo kun je ook een overgang terug maken, ook op adem en zit sluiten.
dat werkt voor míj omdat ik in plaatjes denk, maar een ander kan mss helemaal niks met dat beeld. Dat vind ik ook de kunst van het lesgeven, het beeld (of woorden, of mss demonstreren) wat bij precies die leerling past, vinden. Wat voor mij duidelijke taal is, kan voor een ander abracadabra zijn 
Chaos schreef:Jouw eerste foto is trouwens een mooie foto. In die zin dat het echt heel duidelijk zichtbaar is. Leuk he, die verbeteringen!
Ik kom sinds ik bij mijn huidige instructeur les (nu zo'n 4? jaar) nooit meer chagrijnig van mijn paarden af. Ze willen nu altijd werken en ik ben echt altijd tevreden met de verbetering (ruiter/paard/of beide) na het rijden. Ik vind paardrijden een stuk aangenamer en simpeler (met veel meer werken) dan bij mijn instructeurs hiervoor, die toch ook niet de mindere waren.

zie?
Hij was erg goed getraind en liep hoog in de wedstrijden en ik bakte er niks van.
Ik zat voortdurend in de knoop en gaf verkeerde hulpen. Liep ie weer in travers omdat ik mijn buitenbeen naar achter legde als ik wilde aanspringen.

herkenbaar
en vet, doe eens een galopfoto met Anna? Volgens mij ken ik alleen Agossie, die af en toe Agatsie heet
en
want ik vind dat vreselijk grappig
Yamcha schreef:Imre: dat is dan een foetushouding, dat doen meer mensen, in elkaar duiken als ze iets eng vinden..... alleen op een paard is dat niet handig, want dan zit je voorover. is op zich een heel natuurlijke reflex, en daarom ook er zo moeilijk uit te krijgen, het zit in je omdat je een mens bent, bijna iedereen doet het. jij bent het je bewust...... daar kun je wat mee denk ik.
Ankem: wat voor zadel heb je nu gekocht uiteindelijk?
Chaos:herkenbaar
en vet, doe eens een galopfoto met Anna? Volgens mij ken ik alleen Agossie, die af en toe Agatsie heet
en
want ik vind dat vreselijk grappig
Yamcha schreef:Imre: dat is dan een foetushouding, dat doen meer mensen, in elkaar duiken als ze iets eng vinden..... alleen op een paard is dat niet handig, want dan zit je voorover. is op zich een heel natuurlijke reflex, en daarom ook er zo moeilijk uit te krijgen, het zit in je omdat je een mens bent, bijna iedereen doet het.
Heel logisch om te doen ook, maar paard gaat eigenlijk alleen maar harder, dus het is niet echt handig. Dat wéét ik en toch doe ik het. Uitademen, zwaartepunt omlaag brengen, etc, het helpt absoluut, maar als ik een paard eng vind dan is het wel lastig. Hier een mooi voorbeeld:
Heerlijk om zo rond te rijden! 

Chaos schreef:Ik moet meer mijn zitbeenknobbels van achter naar voor laten rollen en mijn schouderbladen achter mijn broekrand laten zakken en mijn navel intrekken. Dan zit ik goed.