Opnieuw leren rijden deel 4 - salsa dansen met je paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 21:39

Ik heb vanavond een les gezien van Jarco Dun (heb hem al meerdere keren gezien via werk, verschillende ruiters en paarden) maar ik vind hem heel fijn en verhelderend. Duidelijk. Basis, maar dan gewoon heel goede basis. Was leuk! :)

Verder lees ik weer geinteresseerd mee. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 21:46

ff ge - youtube- d:

Jammer van dat stomme geklets aan de kant >;)

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 21:49

Ik ken hem niet :D ik heb een paar keer les gehad van Michel Sandijck en dat heeft echt enorm geholpen, less is more daar komt eigenlijk alles op neer bij het (reining) western rijden.
Ik ben zelfs al bezig met wissels rijden *\o/* Maar daar moeten we elkaar nog even beter snappen om het op het juiste moment te laten gebeuren.

ga ff filmpje kijken van Yamcha

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 21:50

justkid schreef:
Imre ligt het aan je paard? Hoe hoog hij opgooit of heb je het bij ieder paard?

Bij ieder paard. Mijn paard is heel makkelijk uit te zitten, op haar lukt het me wel. Ik heb het mezelf de laatste jaren makkelijk gemaakt door altijd in de verlichte zit te gaan in de galop (rij veel buiten), maar dat lost het probleem natuurlijk niet op. :+ Ik moet echt leren op mijn kont te gaan zitten en dan los te bewegen in mijn heupen, maar ik blokkeer daar. Ik heb vorig jaar een keer 'galoppeerles' gehad op een westernpaard, dat heeft wel geholpen om eens te voelen hoe het moet, maar het is nog niet opgelost.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 21:51

Hij is ook fysio. Heel bekend wel verder. :)

Western is gaaf! Maar ik vind het wel heel lastig hoor! Als ik mijn teugels knetterlang heb zijn ze nog te kort zegt mijn vriendinnetje altijd. :P

Gaaf JK! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 21:59

Chaos schreef:
Ik heb vanavond een les gezien van Jarco Dun (heb hem al meerdere keren gezien via werk, verschillende ruiters en paarden) maar ik vind hem heel fijn en verhelderend. Duidelijk. Basis, maar dan gewoon heel goede basis. Was leuk! :)

Verder lees ik weer geinteresseerd mee. :P

Zo krijg ik van Japeloup ook les, basis, maar dan goed :D

overigens ontbreekt bij veel mensen en paarden de basis......
wat ik leer is van achter naar voren werken, sturen met mijn lichaam, het lichaam van het paard niet blokkeren, en de schouders en de heupen plaatsen, tempocontrole, en voelen...... als ik naar beneden keek, spoorde paardlief gelijk niet meer, omdat ik vergat te sturen, van die dingen.
hoe zet ik mijn paard van buitenvoorbeen op binnenachterbeen..... kom je erachter dat je teveel been geeft, ik probeerde paard met binnenbeen in een buiging te drukken, teveel binnenhand (of ik tilde 'm op, later drukte ik mijn binnenhand naar beneden, werkt ook niet) gewoon meer druk op de binnenbeugel zonder jezelf uit het zadel te drukken, kijken waar je heengaat, en denken dat er in je navel een lampje zit die de richting op schijnt waar je heen gaat, buitenbeen iets naar achter, voorkomt uitzwaaien van de achterhand, buitenteugel begrenst de schouder, en je hebt je buiging al......

begon met dit:

Afbeelding

ik blokkeer het binnenachterbeen, en ik zit aan de verkeerde kant, merrie wil dus niet lang worden aan de buitenkant, en gelijk heeft ze! krijg je dus een paard wat op het buitenvoorbeen komt en over de schouder wegloopt. Héél erg deze.......

naar dit:

Afbeelding
paard spoort! achterbenen in het spoor van de voorbenen, binnenachterbeen is dragende been, ik zit op de goede kant, handen moeten nog hoger, en teveel spanning in mijn schouders (wat echt de reden is dat ze hier niet nageeft).

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:01

Hoe lang galopperen jullie gemiddeld van de tijd die je rijdt?

Volgens mij ga je als in verlichte zit zit al automatisch wat naar voren zitten dus dat helpt in ieder geval niet als je dat juist af wilt leren :D
Dat blokkeren, heeft dat een lichamelijke oorzaak of zit het echt tussen je oren?

Western is echt retemoeilijk :j je leert er in ieder geval wel van op je zit rijden :7 Teugels moeten of lang of kort maar er tussenin is echt een no go.
Geen zachte verbindingen oid

Chaos

Re: Opnieuw leren rijden deel 4 - salsa dansen met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:08

Ik krijg ook zo les idd Yamcha.
Ik herken ook het meeste wat in het topic gezegd wordt, al dan niet met een andere bewoording. Mijn instructeur is een 60 jarige man dus verwoordt het vaak net wat anders. Al heeft hij het ook over dansen met je paard en daar doet hij dan ook een heel grappig pasje bij altijd! :)) :')

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:11

Jouw eerste foto is trouwens een mooie foto. In die zin dat het echt heel duidelijk zichtbaar is. Leuk he, die verbeteringen! :D

Ik kom sinds ik bij mijn huidige instructeur les (nu zo'n 4? jaar) nooit meer chagrijnig van mijn paarden af. Ze willen nu altijd werken en ik ben echt altijd tevreden met de verbetering (ruiter/paard/of beide) na het rijden. Ik vind paardrijden een stuk aangenamer en simpeler (met veel meer werken) dan bij mijn instructeurs hiervoor, die toch ook niet de mindere waren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:13

Ik denk nog altijd dat ik best veel moet doen wat jij ook doet, JK :) ik mag niet eens op m'n teugels halthouden, alleen m'n teugels gebruiken om aan te geven dat ik het serieus meen, dat ik écht halt wil houden op m'n zit.

Ik moet diep uitademen, en dan denken dat ik een halve meter omlaag zak en 100 kg zwaarder ben..... álles los...... en langzamer in dezelfde gang alleen diep zuchten :D was best moeilijk, zo kun je ook een overgang terug maken, ook op adem en zit sluiten.

Leuk, Chaos :D

gaat ook niet om het verwoorden op zich, Japeloup vraagt bv als ik met een holle rug zit, waar ik mijn leunstoel ook weer heb, en dan zucht ik eens, en is holle rug weer weg :D dat werkt voor míj omdat ik in plaatjes denk, maar een ander kan mss helemaal niks met dat beeld. Dat vind ik ook de kunst van het lesgeven, het beeld (of woorden, of mss demonstreren) wat bij precies die leerling past, vinden. Wat voor mij duidelijke taal is, kan voor een ander abracadabra zijn :j

Chaos schreef:
Jouw eerste foto is trouwens een mooie foto. In die zin dat het echt heel duidelijk zichtbaar is. Leuk he, die verbeteringen! :D

Ik kom sinds ik bij mijn huidige instructeur les (nu zo'n 4? jaar) nooit meer chagrijnig van mijn paarden af. Ze willen nu altijd werken en ik ben echt altijd tevreden met de verbetering (ruiter/paard/of beide) na het rijden. Ik vind paardrijden een stuk aangenamer en simpeler (met veel meer werken) dan bij mijn instructeurs hiervoor, die toch ook niet de mindere waren.

Daarom pakte ik 'm ook, hij is echt overduidelijk :D

Lekker is dat hè?
Vegs was ook zo veranderd, eerst echt een beetje een zure pismerrie (een pismerrie bleef ze trouwens) naar een vrolijk, blij, werkwillig paard........ denk dat jouw paarden ook veel blijer zijn. Ik vind ze iig heel blij ogen altijd :D

@ Maris: op de tweede foto zit ik ook echt op de binnenkant van m'n bovenbenen :) zie?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-10-12 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:15

Ik heb vreselijk gelachen tijdens mijn ritjes op het westernpaard. :j Hij was erg goed getraind en liep hoog in de wedstrijden en ik bakte er niks van. :') Ik zat voortdurend in de knoop en gaf verkeerde hulpen. Liep ie weer in travers omdat ik mijn buitenbeen naar achter legde als ik wilde aanspringen. :))

Dat galopperen komt in eerste plaats door angst. Ik ben tijdens mijn eerste stukje galop in mijn derde les ooit al van mijn pony gevallen en dat is blijven hangen. Paarden die heel voorwaarts en druk zijn vind ik daarom ook eng. Ik duik dan voorover en kreeg mezelf niet meer rechtop. Door opnieuw te leren rijden kan ik dat veel meer loslaten, maar het is er nog niet helemaal uit. Dat zit echt tussen mijn oren. Daarnaast is het inmiddels ook gewoonte geworden natuurlijk.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:17

Zo merk ik vooral in het schakelwerk dat ik heel gericht op ademhaling, zwaar en diep, kan laten terug komen, als ik mijn adem 'verlicht' trekken ze weer aan. Mijn instructeur zegt altijd DENK hoooooooooooooo. Ik denk soms alleen iets te veel ho, dan is het ipv een temposchakeling een overgang ofzo! :D

Met name Anna reageert hier heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel sterk op. Heel fijn paard dat, mega-galop ook. Scoor met mijn Arabo-Friesjes gewoon 8en voor galop *trots*. Maar daardoor zijn overgangen die ik niet genoeg heb overdacht ook nogal abrupt. Dat paard reageert zo snel dat ik echt moet doseren, heel erg doseren! :D

Ik kan me echt helemaal vinden in dit topic (en de voorgangers, heb allemaal gelezen) echt heel leuk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:20

Imre: dat is dan een foetushouding, dat doen meer mensen, in elkaar duiken als ze iets eng vinden..... alleen op een paard is dat niet handig, want dan zit je voorover. is op zich een heel natuurlijke reflex, en daarom ook er zo moeilijk uit te krijgen, het zit in je omdat je een mens bent, bijna iedereen doet het. jij bent het je bewust...... daar kun je wat mee denk ik.

Ankem: wat voor zadel heb je nu gekocht uiteindelijk?

Chaos: :') herkenbaar :') en vet, doe eens een galopfoto met Anna? Volgens mij ken ik alleen Agossie, die af en toe Agatsie heet :o en :') want ik vind dat vreselijk grappig :')

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:22

Ik galoppeer inmiddels bijna 80 % van de rijtijd.
Ik denk dat je dat uiteindelijk wel gaat helpen, gewoon zoveel mogelijk galopperen. Zeker eerst op je eigen paard want dat is het meest vertrouwd.

Haha leuk is dat hè zo'n scherp paardje. Ik ben wel benieuwd welk paard het was en van wie je die les hebt gehad.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:22

Yamcha schreef:
Imre: dat is dan een foetushouding, dat doen meer mensen, in elkaar duiken als ze iets eng vinden..... alleen op een paard is dat niet handig, want dan zit je voorover. is op zich een heel natuurlijke reflex, en daarom ook er zo moeilijk uit te krijgen, het zit in je omdat je een mens bent, bijna iedereen doet het. jij bent het je bewust...... daar kun je wat mee denk ik.

Ankem: wat voor zadel heb je nu gekocht uiteindelijk?

Chaos: :') herkenbaar :') en vet, doe eens een galopfoto met Anna? Volgens mij ken ik alleen Agossie, die af en toe Agatsie heet :o en :') want ik vind dat vreselijk grappig :')

HAHAHA wat cool dat je dat nog weet!!! Ze is in de winter elke dag Agatsie maar okee, heeft ze iig lol gehad. :P

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:24

Een foto waar ik zit als een ui! :P

Lang maken, op mijn kont zitten, schouders recht en hoofd rechtop dan leek het al wat meer ws. Maar toch, i love deze:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Chaos op 31-10-12 22:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:24

dat was onvergetelijk :') dat vergeet ik van m'n leven niet meer denk ik :')

oooohh wat een vette foto! wat een kracht ook :oo

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:26

Anna is echt bloedjemooi. Die rij ik voor een hele lieve klant! :D
Rij haar dochter ook, ietsje minder chique qua uiterlijk een vreselijke boef maar ook echt een heel fijn dier.

Anna loopt ook tweespan wedstrijden met Agatsie! :D

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:27

ZOOOOOO die is gaaf :j en wat een stoere chick, lijkt wel of je er met je motorpak op zit. :)

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:29

Yamcha schreef:
Imre: dat is dan een foetushouding, dat doen meer mensen, in elkaar duiken als ze iets eng vinden..... alleen op een paard is dat niet handig, want dan zit je voorover. is op zich een heel natuurlijke reflex, en daarom ook er zo moeilijk uit te krijgen, het zit in je omdat je een mens bent, bijna iedereen doet het.

Yep. :j Heel logisch om te doen ook, maar paard gaat eigenlijk alleen maar harder, dus het is niet echt handig. Dat wéét ik en toch doe ik het. Uitademen, zwaartepunt omlaag brengen, etc, het helpt absoluut, maar als ik een paard eng vind dan is het wel lastig. Hier een mooi voorbeeld:

Afbeelding

Ik ben de linker. Paard was onbekend en wat fris, die schoot er een paar keer vandoor op het strand en ik vertrouwde hem niet. Heb later ook gewisseld met iemand, daarna ging het prima.

*edit* die foto van Chaos, dat doe ik ook in de galop. Rug hol, onderbenen naar achter en kont uit het zadel. Ga je van stuiteren. Arme paarden...

Ik rij ook mijn overgangen terug op mijn ademhaling en eventueel buikspieren. :j Heerlijk om zo rond te rijden!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:33

Haha * bloos * thanx hoor beiden! :D

Imre: Lastig is dat, spanning laten afvloeien bij jezelf. Althans dat kan ik me zo voorstellen. Ik heb bijna nooit spanning of stress (tot ergernis van mams).

En normaal zit ik in galop wel redelijk maar dit was eerste keer wei en Anna had nog nooit in groot open gebied gelopen zonder oogkleppen dus Anna was beetje heet en dan is mijn houding die normaal redelijk netjes is, foetsie. -O-

Ik moet meer mijn zitbeenknobbels van achter naar voor laten rollen en mijn schouderbladen achter mijn broekrand laten zakken en mijn navel intrekken. Dan zit ik goed. :')

Is elke keer afvinken in mijn trainingen, doe ik dit? Check. Doe ik dat? Eeuhh, Check. :P :+

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:35

Mijn buikspieren zijn nog niet je van het. Die vergeet ik te vaak.
Ik wil ook gaan hardlopen, buiten dat ik betere conditie krijg en soepeler wordt kan ik misschien mijn buikspieren iets sneller bereiken dan. :')

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:37

vol opluchting dit topic doorgelezen, en vandaag is de dag dat ik vraag:
mag ik me bij jullie aansluiten?

*door bijzaken was ik jou vergeten..
Ik was je vergeten te leiden, vergeten te zeggen dat het niet erg is als je een pas mist.
Maar bovenal was ik vergeten je de dans uit te leggen.
Maar Meisje, met jouw en met niemand anders wil ik zo graag dansen.
Knap nu maar op, wij zullen dansen!*

Nu zijn wij even helemaal terug naar de basis, Longeren op halster (voor de balans).
Maar als het zadel aangepast is, zal ik weer gaan rijden.
Zit weer vol frisse moed!

Overgangen, maak ik door uit te ademen, en benen aan te houden. terugknijpen noemde mij instructrice het wel..

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:40

Is heel lastig, spanning laten afvloeien, maar ik word er steeds handiger in.

Chaos schreef:
Ik moet meer mijn zitbeenknobbels van achter naar voor laten rollen en mijn schouderbladen achter mijn broekrand laten zakken en mijn navel intrekken. Dan zit ik goed.

Ik ook.

Die checklist doe ik ook. Vandaag tijdens een galopje op het zandpad dacht ik bij elke sprong: buik in de zon, buik in de zon, buik in de zon. :+

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:42

Ja grappig is dat he!!!

Ik ben echt zo veel bewuster van mijn rijden, en blijf dat ook steeds meer worden. Echt heel leuk!
Ik geniet zo erg van het paardrijden en ben zo gemotiveerd weer. Gelukkig krijg ik de komende tijd een aantal heel leuke paarden onder mijn kont om op te oefenen. En ik kan echt niet wachten!! :D :D