Opnieuw leren rijden - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maaikiemike

Re: Opnieuw leren rijden - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 23:10

Nou, ik leef nog! Vandaag op paard van schoonpaps 'gezeten'. Hij was 1,5 jaar niet onder het zadel geweest, maar was super braaf! (Toch fijn die tips over ademhaling en spanning in je lijf, ik vond het toch wel spannend om erop te stappen!)
Vond het heerlijk en ga er zeker mee verder! Heb gelukkig wat hulp van de zijlijn, want hij is 14 cm groter dan mijn meneer en veel langer. Heb moeite met zijn en mijn juiste lichaamshouding. (weet ik nog van 2 jaar terug toen ik hem reed).
Mijn meneer ook weer mee 'gereden'. Ik vind het erg lastig om weer helemaal bij nul te beginnen met hem en heel erg rustig aan te doen. Moet veel stappen en beetje draven en dan alles nog zo recht mogelijk. Moet toegeven dat ik me verveel met rijden, terwijl er waarschijnlijk zoveel is waar ik wel aan kan werken (mijn eigen houding bv). Dressuurzadel zit denk ik toch te krap, dus totdat de zadelmaker komt rij ik met VZHzadel. Vind ik toch minder zitten. (Lees: ik ben te lui om veel moeite te doen om mijn lichaam netjes recht en stil te houden, maar probeer het toch).
De oefeningen die jullie aangaven om los te maken (stelling en contrastelling) lijken goed te werken. Hij wordt al wat flexibeler. Ook maar een beetje aan het oefenen met 'dragen'van mijn handen. Hij reageert er goed op zit en zodra ik rechter ga zitten en mijn buikspieren meer aan ga spannen, lift hij meer op. Dat geeft me een fijn gevoel, maar heeft ook tot gevolg dat ik erg graag weer met hem wil werken.

@Gooya: Moet je weer opnieuw beginnen met de training? Zolang heeft hij toch niet stil gestaan?
@Japeloup: vervelend oor je als je paardje niet lekker in zijn vel zit, succes.

Wb ponyruiters: dat is de reden dat ik op mijn 14e richting de paarden ben gegaan. Ik reed op andermans pony's en als ik winst haalde had ik ruzie met ouders, want dat hoorde niet. Ik had geen paardenouders, dus hoorde er niet bij. Wat een gezeur was dat altijd!

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 23:19

Helaas Maaikiemike, daar lijkt het wel op. Hij heeft geen beweging onder de man gehad, dat is jammer maar niet erg, veel kwalijker is dat hij nauwelijks bewogen heeft. Bij lopen deed zijn voet pijn. ik ben wel regelmatig kort met hem gaan wandelen, maar hij stond echt in de ankers. Liep ook regelmatig die wond weer kapot. Hij heeft al die tijd zijn rechtervoorvoet ontlast, en als ie liep heeft ie op de rechtervoorpunt van zijn hoef gelopen (die kant is nu te kort afgesleten).
Doordat er een stuk van zijn hoef afgesneden heeft die hoef een schuinere stand dan de andere hoef.
Het valt me zwaar tegen, jouw reactie had ik in eerste instantie ook. Helaas blijkt de praktijk anders...

Jij lekker gereden vandaag. Groot paard zo te lezen.
leuk om te lezen dat je wat aan de tips van dit topic hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 23:44

Dat geloof ik Gooya, dan moet je opnieuw beginnen, en dat is zwaar, maar idd ook de teleurstelling....... :(:)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 00:15

Gooya schreef:
Safiera, ik vind het zo leuk om te lezen hoe bewust je bent geworden van hoe paardrijden vooral niet moet.
Die bewustwording is echt de basis om verder te komen. Toppie van je!

Bedankt voor het compliment zeg!

Heb vanavond een mailtje gestuurd naar iemand die in de buurt een bijrijder zocht voor een dressuurpaard. Toch wel een beetje spannend of ik reactie krijg en zoja wat voor :) Paard zou L2 lopen, dus ik zou een hoop kunnen leren, al zeggen die cijfertjes me niet zoveel. Ben heel eerlijk geweest en heb direct gevraagd of het paard braaf is en of ik les zou mogen nemen. Ben benieuwd!

Morgen mijn eigen ponybeest eens gaan behandelen. Daarnaast info opzoeken over weidebemesting (tja, krijg overal mee van doen nu) en de vraag waarom/hoe het kan dat mijn pony op zijn hoefballen landt met lopen. Dat zou niet horen... Wist ik veel!

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 08:44

Morgen allemaal,

Ik heb vandaag weer een lange dag tot een uurtje of 22.00. Daarom begin ik vanmorgen rond 11.30. Ik ga nu mijn paardrijkloffie aan doen en dan zie ik nog wel wat ik op stal ga doen, hangt er ook een beetje vanaf hoe de bak erbij ligt.
Neem mijn schone kleren + opfrissetje mee, dan fris ik me op het werk weer op. Stal ligt op de route naar het werk, dus eerst terug naar huis rijden zou zonde zijn.

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 09:07

Goedemorgen allemaal.

Het is al weer een paar dagen terug dat ik heb gereageerd, maar jullie gaan erg snel. Leuk om te lezen dat de tips die worden gegeven, ook worden gebruikt en werken. Ponyruiters heb ik geen ervaring mee: heb wel pony's gehad, maar geen wedstrijden mee gereden. Nog gefeliciteerd, Zooist. Mijn paard heeft officieel een hele andere naam, maar we noemen hem Blue. Past heel goed bij hem.

Heb je al wat gehoord, Safiera?

En werkse vandaag, Ankem!

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 09:50

moge allemaal.

@ Gooya... balen maar rustig aan je zal zien dat het wel snel gaat.
@ Safiera... spannend!!!
@ maaikiemike, een langer paard is idd anders, maar zeker een goede leerschool. Leuk dat je kan en kon rijden op dat dier. Heel leerzaam.

Gisterenavond kwam fysio bij suus. Ik had gehoopt dat ik van te voren nog even kon rijden. Helaas ging dat niet meer ivm tijd gebrek. Fysio ging suuske even nalopen en voelen. Rug had geen blokkade, wel een beurse plek waar zadel ligt :( maar ja dat wisten we al. Gelukkig dus geen vaste wervels ofzo. Suus was wel stijf in ribben met buigen. Maar toen ze de bekken van suus ging voelen kwam ze diverse gevoelige plekken tegen met veel spanning. Die heeft ze los gemaakt en toen acupunctuur gedaan. Ze zet naald in kruis.. geen probleem... in schoft... geen probleem in links achter bij bekken... zit erin en suus gaat snuiven, huppen op de plek en reageert enorm... en je ziet het na 2 minuten afzwakken.... paard komt tot rust. Rechts achter bij bekken.. naald erin ... geen probleem.

Die plek op bekken links achter met naaldje erin kreeg ze volgens haar enorme energy flow en voelde ze de spanning wegvloeien. En aangezien suus een heel eerlijk dier is was haar reactie enorm verbaasd en angstig voor wat ze voelde. Ze kroop snuivend bij me en zocht steun bij me. toen het minder werd ontspande ze super en je merkte dat ze kalm en relaxed werd in lijf. Suus reageert altijd zo goed op acupunctuur als er iets is.

Heb oefeningen gekregen voor ribben los te maken voor het rijden. Na het rijden moet ik dat ook doen en de billen en bekken masseren en losmaken zodat bloed goed gaat / blijft stromen.

Kreeg een enorm compliment. Ze had suus voor het laatst in 2009 behandeld en ze was tussendoor wel op stal geweest en voor het laatst 5 maanden terug bij stalgenoot haar paard. Nu zag ze haar en zei ... oh wat is ze verandert, wat goed. Beter in balans met lopen, rechter, goed in lijf, minder badkuip rug.
Ze is super op de goede weg.
:o ben trots en natuurlijk gaat heel veel dank naar Knollentuin! Zonder haar hadden we dit niet bereikt +:)+

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 09:52

@ japeloup... wat balen zeg van je witje. Ik hoop voor je dat het mee valt en dat het idd ontlasten is geweest en niet nog last van. Ik duim voor je.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 11:02

Beterschap voor je Witje, Jap. Hopelijk levert de behandeling iets op. Heeft ze in 1x alles kunnen doen? Toen ik Jonas voor de eerste keer liet behandelen hebben ze zes weken later de laatste dingen pas gedaan. Hij zat zo muurvast aan alle kanten dat ze dat niet in een behandeling wilde doen. Na bijna 10 jaar als manegepaard had hij flinke rugproblemen en na de behandeling liep hij inderdaad ook vreselijk te zwalken. Hij moest helemaal opnieuw zijn balans vinden. Ik heb hem daarna elk jaar laten nakijken en behandelen. De problemen zijn gelukkig nooit meer zo heftig geweest, maar er was altijd wel iets te vinden. Ook mijn vorige paard had allerlei heftige blokkades, hoewel hij nog heel jong was. Hij moest daarna echt leren dat zijn lijf geen pijn meer deed en dat werken met een ruiter leuk was. :(:) Is ook helemaal goed gekomen. :)

Esther heeft lekker gereden! Gooya heeft een wat positiever gevoel! Yamcha ook lekker aan de slag geweest met Vegs en Maaikie met het paard van haar schoonvader en haar eigen paard. :) Sab complimenten gehad van de fysio! Goede dag geweest dus, gister! Ik heb alleen maar even gevoerd, verder helaas geen tijd gehad om iets met de paarden te doen. Morgen weer rijden.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 11:06

Weet iemand trouwens nog een goede fysiotherapeut in mijn omgeving? (oosten van Brabant/Noord-Limburg)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 11:14

Nog even spannend dus Japeloup :j
Ik hoop dat het inderdaad compensatie is geweest en dat ze er nu van opknapt :j

Esther haar paard heeft haar been ontdekt :))
Nee, super hoor dat ze zo fijn op je hulpen gaat reageren +:)+

Gooya heeft weer op Janus kunnen rijden. Top om te lezen!

Vegs van Yamcha vond het weer spannend. Maar fijn opgelost.
Kan me voorstellen dat dat een boel energie kost.

maaikiemike op een ander paard gereden. Spannend, na 1,5 jaar niet onder het zadel te hebben gelopen.
Het lijkt misschien saai, maar met zulke paarden kun je juist zo snel en zo fijn verbetering merken :j

Safiera: ik ga voor je duimen dat je een paard vindt. Goed bezig!

Sab: interessant om te lezen van de acupnctuur. Fijn dat Suus er zo goed op reageerde!
En super compliment!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 11:21

Zo ik sluit me aan bij de samenvatting :D Zit op kantoor dus kan niet uitgebreid overal op reageren....

Alf had spierpijn gisteren, denk dat ik m toch maar even op een pot myoplast zet om m te helpen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 11:26

:D

Ik heb gister overigens niet gereden. Was erg laat klaar van mijn werk en uitgeblust.
Vandaag gaat mijn bijrijdster. En als het goed is zet ze hem even flink aan het werk ~~}>
Woensdagmiddag ben ik lekker vrij, dus ga ik zelf rijden. Donderdag is ook de planning, maar dan even wat simpel basiswerk. Vrijdag weer les :):)

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 11:45

Vanavond mag ik suus rustig rijden van fysio. Eigenlijk liever longeren maar ja dat mag niet in onze bak.
dus ga ik haar rustig rond en laag vragen en lekker laten draven. Mocht niet galopperen en moest haar het tempo laten bepalen zodat ze evt. negatieve spanning kwijt kon.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 12:00

Ik sluit me ook aan, vanaf vandaag gaat de verbouw en verhuis gekte beginnen. Heb gisteren heerlijk gereden, alleen dat halthouden :+ Ik gooi onmiddelijk teugels los als we stilstaan, waardoor paard hand gaat zoeken en dus enorm omhoog komt met hoofd of enorm gaat duiken. Geef je dan been, schiet hij in de stress en vliegt achteruit. Had les, dus elke keer: 'Contact houden!' En ja hoor, paard blijft netjes stil staan. Raar eigenlijk?

Keertwendingen gingen erg goed gisteren! Die tips van jullie hielpen goed! Het zogenaamde kwartje is gevallen bij mij en paard stapt ze op het dooie gemak.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 12:01

MyWishMax schreef:
Ik sluit me ook aan, vanaf vandaag gaat de verbouw en verhuis gekte beginnen. Heb gisteren heerlijk gereden, alleen dat halthouden :+ Ik gooi onmiddelijk teugels los als we stilstaan, waardoor paard hand gaat zoeken en dus enorm omhoog komt met hoofd of enorm gaat duiken. Geef je dan been, schiet hij in de stress en vliegt achteruit. Had les, dus elke keer: 'Contact houden!' En ja hoor, paard blijft netjes stil staan. Raar eigenlijk?

Vraag me af hoe een westernruiter hier tegenaan zou kijken. Is dat niet eigenlijk 'babysitten'? (Hopelijk leest er een westernruiter mee)
Maar fijn dat het bij jou beter ging!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 12:04

Maar merel, waarom zou je je hand helemaal losgooien na het halthouden of heb ik iets gemist waarom je dat doet?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 12:07

Ehh, ik weet niet waarom ik het doe? Beloning ofzo?

@ Visitor, bij dressuur is het de bedoeling dat je contact houdt en geen waslijntjes van je teugels maakt. Ik ben heel blij dat hij zo heftig reageert, want dan zoekt hij mijn hand op. We hebben enorm lang getobt om hem naar de hand te krijgen, want hij krulde graag op. Ik heb geen enorme druk, alleen contact ipv waslijntjes ;)

EDIT: Ik liet hem dus in de steek met halthouden en juist omdat de aanleuning zoveel beter gaat laatste tijd, was het zo zonde, want hij doet keurig wat ik onbewust aangaf. Ik hield wel been erbij met halthouden, dus zocht hij keurig hand op, maar dan gaf ik meer been en ging hij maar achterwaarts om iets te doen.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 21-02-12 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 12:09

MyWishMax schreef:

@ Visitor, bij dressuur is het de bedoeling dat je contact houdt en geen waslijntjes van je teugels maakt. Ik ben heel blij dat hij zo heftig reageert, want dan zoekt hij mijn hand op. We hebben enorm lang getobt om hem naar de hand te krijgen, want hij krulde graag op. Ik heb geen enorme druk, alleen contact ipv waslijntjes ;)

Eh, ja ik weet dat dat de bedoeling is hoor, haha. Maar er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.
Ik dacht dat je met 'loslaten' wel contact houden bedoelde maar dan zonder de hulp van het halthouden. Maar zo te lezen bedoelde je echt 'los'.
Edit: Dat verandert de zaak wel iets.
Maar los daarvan, ik bedoelde eigenlijk waarom zou het niet kúnnen dat je wel helemaal loslaat (of dat nou met of zonder contact is) en het paard toch niet zo heftig reageert? Het deed mij denken aan een opmerking die eerder werd gemaakt over baysitten (of was dat een ander topic?).
Laatst bijgewerkt door Visitor op 21-02-12 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 12:10

justkid rijdt western. Misschien kan zij er iets over zeggen.

Jim wordt deze week weer geschoren.
Wilden we een paar weken terug doen, maar toen werd het ineens -15.
Hij heeft het nu weer erg warm, dus kan nog net. Hij verhaart ook nog helemaal niet...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 12:10

Visitor schreef:
MyWishMax schreef:

Eh, ja ik weet dat dat de bedoeling is hoor, haha. Maar er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Ik daht dat je met 'loslaten' wel contact houden bedoelde maar dan zonder de hulp van het halthouden. Maar zo te lezen bedoelde je echt 'los'.

Ja, ik bedoelde echt waslijntjes _O- Sorry ;) Dus van netjes licht contact en dan in het halthouden hand in 1 keer naar voren dat er waslijntjes kwamen.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 12:16

Met accupunctuur heb ik geen goede ervaringen, maar dat komt ook omdat ik daar niet in geloof :P
Want ik denk dat het daar een hoop mee te maken heeft.

Fysio komt bij mij elke drie weken, alleen is ze nu al heel lang niet geweest omdat ze elke keer voor Jan *** kwam omdat ze er echt niks losser in kon kneden. Maar ik ga nu wel even zeggen dat het wel weer tijd wordt voor een check up.
Het scheelt overigens dat het op sponsorbasis is want anders had ik het niet kunnen betalen :')

Ik hoop dat Janus weer snle op knapt. En Daf, er schijnt ook een goedkopere variant te zijn van Myoplast, met dezelfde werking, alleen vergeet ik altijd om die naam op te schrijven. Dus dan zal ik weer even moeten zoeken.

Gisteren heb ik onwijs fijn gelest met Zoohee en Whatnow.

Met Zoohee ben ik bezig geweest (na losrijden enzo) met de appuyementen. Die kan ze heel goed maar het kan echt nog beter. Dus veel tempowisselingen in de zijgangen gereden en zelf heel goed op mijn zit blijven letten. Bij Zoo moet ik echt mijn binnenbeen wat naar voren leggen want wanneer ze hem bij of achter de singel krijgt zet ze gelijk haar achterbeen minder ver naar voren. Daarnaast probeer ik alles zelf enorm te regelen wanneer ik naar voren rijd in een appuyement en nu kon ik echt alles loslaten. Was een fijn gevoel.

Met What zijn we bezig geweest om zijn draf te verbeteren. Hij moet groter en met meer afdruk gaan draven. Ik moest hem in een hele voorwaartse passage rijden en zo draafde hij gewoon echt bruut! In het losrijden (lang en laag) hadden we al heel veel tempowisselingen gereden, maar ook overgangen. Hij is dan echt onwijs aan de hulp. "Denken aan" is dan al genoeg om iets te gaan doen.

Na het stappen aan de lange teugel heb ik hem laten verzamelen in de stap. Toen kwam hij al mooi boven in de aanleuning. Van daar aangedraafd en vanuit een braaf maar nog wat vlak basistempo waar wel alle voorwaarden (aanleuning, aan het been, losgelatenheid, rechtgericht, enz enz) aanwezig waren bezig gegaan met terugrijden naar bijna stap en dan net voor het dribbelen eruit naar voren rijden. Niet gelijk naar het strekken maar gewoon alle fases van de draf doorlopen.

Voor een auto zou je zeggen: van 1 naar 2, naar 3, naar 4 en naar 5. En vandaar weer helemaal terug.

In elk tempo moeten de voorwaarden goed blijven. Er mag dus niks veranderen. Toen was hij helemaal super rittig. Dan kan je verder gaan vragen.

Vanuit een verzamelde draf vroeg ik hem naar een wat meer verheven draf, dat doorvragen naar passage en dat naar voren rijden maar die afdruk bewaren. En elke keer weer terug naar basic.

Uiteindelijk had hij het te pakken en dat voelde echt waanzinnig. <3

Hij vond zichzelf ook fantastisch dus hij hield het ook wel even vol. Dit ga ik nu een paar keer per week mee pakken (drie rondjes ofzo) om hem daarin sterker te maken.

Daarna ook de sbw even meegepakt en lekker mee gespeeld in tempo. Dat ging ook knap.

Ik was na afloop echt versleten (ik stap van paard 1 direct over op paard 2) en ben lekker vroeg gaan slapen!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 12:26

Sancocil oid Zooist?

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 12:50

De osteo heeft voor zo ver mogelijk nu alles los. De rest moet komen in de weken na behandeling omdat het volgens haar nog door werkt. Over 6 weken komt ze terug. Het is nu echt een kwestie van bij de kern gaan komen van hoe en wat. Moet wel zeggen dat ik er ff door heen zit, baal goed, had dit nieuws niet verwacht, wist ik veel ik denk pees is goed op de scan en klinisch dus dat is goed, maar het ligt dus iets anders. Eigenlijk niet raar, maar valt toch ff rauw op m'n dak. Zou het zo fijn vinden om weer lekker aan de slag te kunnen gaan met haar. Maar was vanmorgen wel erg blij om te zien dat ze in de paddock uitgebreid ging rollen en div keren omrolde, wat haar veel moeite koste de afgelopen maanden.
Paard van een klant werd ook behandeld en de osteo vond het mooi dat ik als instructeur naar alles kijk: zadel, algemene gezondheid, etc en ook doorstuur naar DA, fysio, osteo etc. Ik vind dat er bij horen, maar blijkbaar maakt zij dat anders mee.

Hoe denken jullie daar over? Ik besteed ook best veel tijd in de lessen aan de ruiter en het rechtrichten van hun. Eigenlijk nog voor ik aan het rechtrichten van een paard ga beginnen, pak ik eerst de ruiter aan. Omdat ik vind dat je een paard niet kan recht richten als de ruiter er scheef op zit en niet bewust is van het feit dat ze zelf ook niet recht zijn.
Want dat valt me toch op, je hoort ruiters heel vaak roepen dat ze hun paard aan het recht richten zijn. Maar als je dan kijkt hoe ze er op zitten.... Snap ik dat het ze niet lukt om het paard rechter te krijgen. Maar zeg je daar wat van dan is dat niet zo of ze hebben er nog nooit overnagedacht.
Maar hoe kan je je paard recht richten als je zelf niet ervaart hoe moeilijk dat is.
Ben heel benieuwd hoe jullie daar tegen aan kijken.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 12:52

Zooist ik ben ook het type eerst zien dan geloven. Maar bij suus werkt het echt. Die zie je veranderen. Die alertheid en spanning zie je, zodra naalden erin gaan, wegvloeien. Dat lukt met massage niet eens. Dat rillerige op lijf als iemand anders haar aanraakt blijft altijd. en met de naalden erin is het energie niveau rustig, kalm en heel ontspannen. Ze staat daarna altijd zo mak en kalm op stal. Terwijl ze normaal altijd alert is en alles wil zien / horen en direct op alles reageert. dus tja in haar geval zie ik verschil en dan is deze hollandse nuchtere toch echt het tegendeel bewezen :D

Je training klinkt machtig hoor Zooist... wat leuk als je zo met techniek en basis kan spelen.

MWM... waslijnen... dat herken ik .Die had ik niet maar juist teveel druk. Toen werden het waslijnen want ik moest toch loslaten :+ Nu leer ik idd contact houden. Dat is anders dan loslaten of vasthouden. Ik heb moeite met doseren.. en suus straft mij af.. .gelukkig doet jouw pownie braaf en gaat zelf denken wat je dan mss wil. Knappert!!!