[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 12:14

herculesje schreef:
Veel (schijn)overgangen rijden en veel schakelingen maken.

Even aanvulling, hoop niet dat je het erg vindt: probeer dat wel zoveel mogelijk op zit en been te doen. Je kunt je paard leren terug te komen in tempo, door langzaam en diep te gaan ademen, vaak gaat je paard daarin mee, en zo kun je samen ook de ontspanning opzoeken, ontspan zelf ook in je lijf. Benen los en lang, rug recht en loslaten, schouders laten vallen, kaak ontspannen, zachte billen, die zul je echt bewust moeten gaan ontspannen. Doe het eerst in stap, hou contact, (alleen contact, mag best een lange teugel zijn) en zucht heel diep. Daarmee rustig doorgaan. Je paard zal erop reageren, dat kan even duren, maar ze doen het uiteindelijk allemaal. Daarop komt je paard ook echt terug, gaat dus langzamer stappen. Halthouden zal nog wel niet gaan, maar langzamer en sneller kun je echt op je ademhaling doen.
Dan als je weer actiever wilt, leg je kuit aan en ga weer normaal ademen.

Op die manier kun je je paard heel goed naar de ontspanning rijden zonder geruk en gepluk en getrek. Je paard zal op den duur ook de hals laten vallen, en je hand op willen zoeken, maar kijk er niet gek van op als paard de komende tijd met de neus in de lucht loopt. Dat is niet erg, je begint met van achter naar voor rijden. Die voorkant duurt dus gewoon nog even.

NoorW

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 12:18

Hele mooie aanvulling! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 09:36

Thanks! :D

Mirco20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 10:41

Nynke_Mandy schreef:
Is dat niet rollkur? :o

Nee, dit is in de krul trekken. Noem dit nou a.u.b. geen rolkur, daar is al zoveel narigheid voor paarden uit voort gekomen.

Mirco20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 10:48

Omdat mensen aan de teugelrijden als 'doel' zien, gaan ze teveel met de voorkant aan het werk, en krijg je dus terug werkende handen (of wel in de krul getrokken paarden). Wat nog erger is bij de foto van dat opgekrulde paard, is dat ze zegt het zo geleerd te hebben ?????????

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 10:52

Velen willen het inderdaad voor het plaatje, omdat het er zo mooi uitziet. Maar hierbij vergeten ze de doelstelling van het aan de teugel rijden.
De eerste keer dat mij werd geleerd om 'aan de teugel te rijden' moest ik gewoon de handrem eraan houden en ondertussen door blijven dragen. "Door de druk zal het paard vanzelf wel zijn hoofd omlaag doen", aldus mijn instructrice toentertijd.
Niet wetende natuurlijk dat het hoofd wel omlaag was, maar hiermee wel de rest van het paard vastliep.

Edit: Nu hebben we het over zo'n 7 á 8 jaar geleden.
Inmiddels weet ik wel dat dit vooral NIET de manier is zoals het moet...

Mirco20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 11:08

Als ik naar het voor sommige mensen zo gewilde plaatje kijk, kijk ik vooral naar het hele paard en meestal zie je een geblokkeerd paard met een prachtige 'gekrulde hals' en het hoofd achter de loodlijn, Maar hun achterbenen kunnen ze niet eens meer naar voren zetten. Maar de meesten kijken naar de voorkant en zeggen dat ziet er mooi uit, maar dat het paard er in 2 stukken bijstaat/loopt zien ze niet.

In het begin zal het beestje gewoon lekker met zijn neus voor de loodlijn lopen, en als de ruiter wat meer gevorderd is gaat alles op zijn plek komen, ook die zo 'gewilde' houding.

Weetje hoeveel blessure ellende (rug en nek problemen) hier uit voorkomt, Als een paard bij een dierenarts of kliniek komt zouden die ook eens naar de rijkunsten van de ruiter moeten kijken, weten ze ook direct waarom het paard bepaalde pijnen heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 11:23

Da's een waar woord, Mirco. Toen ik met mijn paard begon, had zij een holle rug, en zij was veel te dik. Nu is zij veel rechter, de ruglijn is ongelooflijk verbeterd, maar ik heb haar eigenlijk nooit achter de loodlijn gereden, ik ben begonnen zoals ik beschreef. Leren zitten, zodat ik haar niet in de weg zat, en paard aan de hulpen zetten.

Het resultaat:
van:
Afbeelding

naar:
Afbeelding

Mirco20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 11:58

Ja Yamcha :j , mijn paard was toen ik hem kocht 4.5 en een half jaar onder het zadel, toen al helemaal in elkaar gereden en scheef ontwikkelt, de rug was hol, en zijn billen waren heel raar hoog en een bil was zelfs hoger dan de andere (een paard van 4.5 wat met zijn hoofd op zijn borst gereden werd, zo triest). Maar ik zag wat in hem, en nu is hij 7 en recht en heeft een mooie ruglijn, de bespiering is gelijk en met zijn neusje mooi voor of op de loodlijn. We hebben een mooi gelijke aanleuning met rijden, zoals ik al eerder riep een happy athlete. Maar daar hebben we best even over gedaan hoor, want een heel scheef ontwikkeld paard rijd je niet in een week recht.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 12:45

marissa160 schreef:
Als ik rij weet iemand nog een paar goeie oefeningen om mijn paard te ontspannen en los te makrn bijvoorbeeld. Wijken, draf wisseling enz. ?

Waarom heb je geen les?
Als ik je vragen bekijk en je foto's is dat geen overbodige luxe.
Je vraagt om goede oefeningen, maar van elke oefening gaat het om de uitwerking.
Zonder regelmatige goede begeleiding, vrees ik dat het corect uitvoeren van bijna elke oefening niet kan.
Veel oefeningen worden onderschat, zelfs of juist halthouden is een oefening die moeilijk is om correct te rijden.
Oefeningen niet correct uitvoeren geeft niet het juiste resultaat en zorgt dus ook niet voor de aanspanning van de juiste spieren.

Yamha: sorry, maar ik zie geen verschil, behalve dan dat ze niet meer zo dik is. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 08:29

Geeft niet hoor :D

Aan het zadel was het wel te merken, 't moest eerst extra opgevuld worden omdat het wat brugde, maar de extra vulling kon er gewoon weer uit :j en de boom moest breder.

Verder ben ik het met je eens, maar ik vind les sowieso echt een must.
je leert jezelf snel en gemakkelijk verkeerde dingen aan, en ze afleren is een crime. En leren voelen, leren voelen wat je moet voelen tijdens een bepaalde oefening kun je alleen goed leren met begeleiding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 12:26

marissa160 schreef:
En wat zijn schakelingen ?

Goede oefening om te onthouden; als je je teugels naar voor kunt doen (en dus even helemaal het contact verliest) mag er niets veranderen aan je paard. Het tempo niet, de impuls niet, de takt niet, en natuurlijk de nageeflijkheid (aan de teugel lopen) moet hetzelfde blijven. Ik durf erom te wedden dat dat bij jou niet het geval zal zijn. Maar dit is dus een goede controle :) Heet 'uberstreichen'. Ook al heb je een fries (die zijn over het algemeen wat lastiger nageeflijk te rijden omdat ze een eigen houding hebben waar ze erg lastig uit komen), let er wel echt op dat je het niet af gaat dwingen, daar krijg je gewoon compleet verkeerde bespiering van.

En het bewijs dat friezen ook netjes zonder dwang kunnen lopen; http://i1102.photobucket.com/albums/g44 ... ono018.jpg

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 13:02

Bizzybijtje schreef:
marissa160 schreef:
En wat zijn schakelingen ?

Goede oefening om te onthouden; als je je teugels naar voor kunt doen (en dus even helemaal het contact verliest) mag er niets veranderen aan je paard. Het tempo niet, de impuls niet, de takt niet, en natuurlijk de nageeflijkheid (aan de teugel lopen) moet hetzelfde blijven. Ik durf erom te wedden dat dat bij jou niet het geval zal zijn. Maar dit is dus een goede controle :) Heet 'uberstreichen'. Ook al heb je een fries (die zijn over het algemeen wat lastiger nageeflijk te rijden omdat ze een eigen houding hebben waar ze erg lastig uit komen), let er wel echt op dat je het niet af gaat dwingen, daar krijg je gewoon compleet verkeerde bespiering van.

En het bewijs dat friezen ook netjes zonder dwang kunnen lopen; http://i1102.photobucket.com/albums/g44 ... ono018.jpg

Paaard wat achter de teugel loopt, zal meestal ook niet veranderen in tempo. Het volgen van de hand zal dan niet gebeuren.
Ik vrees toch echt dat marissa te weinig kennis heeft om de oefeningen correct uit te voeren.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 13:03

Yamcha schreef:
Geeft niet hoor :D

Aan het zadel was het wel te merken, 't moest eerst extra opgevuld worden omdat het wat brugde, maar de extra vulling kon er gewoon weer uit :j en de boom moest breder.

Verder ben ik het met je eens, maar ik vind les sowieso echt een must.
je leert jezelf snel en gemakkelijk verkeerde dingen aan, en ze afleren is een crime. En leren voelen, leren voelen wat je moet voelen tijdens een bepaalde oefening kun je alleen goed leren met begeleiding.

beetje meer spier doet veel voor het zadel :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 13:06

superwoman schreef:
Bizzybijtje schreef:

Paaard wat achter de teugel loopt, zal meestal ook niet veranderen in tempo. Het volgen van de hand zal dan niet gebeuren.
Ik vrees toch echt dat marissa te weinig kennis heeft om de oefeningen correct uit te voeren.

Als een paard zodanig in de krul getrokken wordt zal deze echt wel wat veranderen als je ineens alles even losgooit.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 13:44

Bizzybijtje schreef:
Als een paard zodanig in de krul getrokken wordt zal deze echt wel wat veranderen als je ineens alles even losgooit.

In de krul getrokken is anders dan "achter de teugel lopen".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 20:36

Dit is niet op een vriendelijke manier te verkrijgen tenzij de rug van je paard helemaal naar de filestijnen is :D
Afbeelding
Paard heeft geen ruimte om naar voor te gaan met zijn hoofd.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 21:18

Maar een paard wat achter de teugel loopt,kan er ook zo uit zien. Ruiter hoeft dan niet te trekken, maar enkel de teugels "op maat" (contact) houden
Feit blijft dat het beide niet goed is en zelfs slecht voor het paard ;)

Jackie1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 17:21

je kan een soort spanning opbouwen. dan is het de bedoeling dat je paard ronder word in zij hele lijf. Hij komt meeer op het achterbeen en dan kan hij het stukje achter zijn oren net iets fijner loslaten. Dus dan bouw je wat spanning op aan de voorkant door van achter naar voren te rijden vanuit je kuit. Je houdt contact aan de voorkant (geen getrek) en geef been (druk) naar de voorkant.

succes ermee :P

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 19:20

Jackie1996 schreef:
je kan een soort spanning opbouwen. dan is het de bedoeling dat je paard ronder word in zij hele lijf. Hij komt meeer op het achterbeen en dan kan hij het stukje achter zijn oren net iets fijner loslaten. Dus dan bouw je wat spanning op aan de voorkant door van achter naar voren te rijden vanuit je kuit. Je houdt contact aan de voorkant (geen getrek) en geef been (druk) naar de voorkant.

succes ermee :P

Zoals ik het lees wil je dus zeggen dat je druk met je benen moet geven (houden) en dat je spanning moet opbouwen!?????
Sorry, maar dan heb je "aan de teugel rijden" niet goed begrepen hoor

Jackie1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 19:43

je maakt je paard zo ronder zodat het paard makkelijker aan de teugel kan gaan lopen!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 21:39

En dat door alleen maar druk te geven vanuit je benen tot je blijft drukken.

Volgens mij word het paard dan op den duur been dood en is het paard niet meer actief aan het been.

Je kunt die spanning wel opbouwen met schakelen, maar dan moet je naar voren, en weer terug. Daardoor krijg je vaak wel een actief achterbeen.

Zolang jij actief rijd en voorwaarts rijd en je paard bezig houd is het niet nodig om constant aan te sporen.
Je paard moet op het minste van jou zit, als jou zit correct is reageren.
Dat betekend, druk kuit, is ontwijken, ontwijken kan voren zijn, naar achteren zijn maar ook opzei.
Zwaar maken is zachter lopen in samenwerking met een langzame ademhaling.

Jackie1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 22:29

Daar sluit ik me volledig bij aan! :P

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 14:34

Mijn paard loopt als het regent achter de loodlijn aan de teugel. :) Heb ik hem niet aangeleerd maar mijn paard haat regen en dan gaat hij aan de teugel lopen. Als ik dan aan het rijden ben en het regent ga ik hem rustig oprichten en alles zodat hij beter met zijn rug loopt inplaats van achter de loodlijn.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 15:30

Jackie1996 schreef:
Daar sluit ik me volledig bij aan! :P

Dat is nog steeds geen constante druk wat ik bedoelde, en zoals je het er had staan las ik dat je constante druk bedoelde.