Opnieuw leren rijden - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:23

Nou, dan zal ik nog even mijn lesverslag van gisteren doen.

Gisteren was best moeilijk voor mij. Ik moest 2x staan, 1x zitten, wendingen, overgangen stap-draf (die wordt steeds makkelijker, trouwens) draf-stap. halthouden, dus dat was basically zo'n beetje alles, van de eerste les tot nu.

Goed van mezelf: ik bleef redelijk Zen, ondanks een ander zadel (mijn Kieffer is naar de mensen van Kieffer toe) en chaps ipv laarzen.
Ben mijn beugels kwijtgeraakt, heb paard teruggezeten naar stap en halt en beugels weer gepakt, en ik panikeerde niet. Vond ik wel echt superknap van mezelf. En een keer raakte ik mijn beugels kwijt, en Japeloup zag het niet, en daar ben ik ook best trots op :D

Ik raakte wel steeds mijn beugels kwijt. Kwam volgens mij ook door mijn eigen spanning :j en ander zadel hielp uiteraard ook niet. Denk dat dat vooral spanning was, want ik heb dat niet vaak meer, en de laatste keer was het ook spanning. Als ik ergens mee zit, komt dat gelijk terug in mijn lijf, dat is best nog weleens moeilijk, vind ik. Paard reageert ook altijd gelijk, die wordt daar heet van, die gaat in race-modus als ik gespannen ben.
Ik merk wel dat ik er steeds beter mee om kan gaan, dat ik veel minder snel panikeer (eigenlijk niet meer, dacht ik), en het ook sneller kan laten afvloeien, maar spanning blijft gewoon een moeilijk punt bij mij.

En toch, en toch....... vermoed ik dat ik beter op het paard zit als eerst. Vegs zoekt steeds mijn hand op, wil zo graag aanleuning, en 't is op de momenten dat ik opspan, dat ik dat verknal. Ik vind dat best grappig, en het zet me erg aan het denken. We zijn echt nog niet met het paard bezig, nog steeds bij mij, maar zij wordt wel steeds rechter en losser. Soms denk ik weleens, dat we helemaal niet met haar bezig gaan hoeven.......
Ook grappig, nu ik de hulpen steeds kleiner leer maken, mijn handhouding beter wordt, en haar beter de wendingen door kan rijden, nu ik leer de schouders voor de heupen te zetten, biedt zij galop aan, gisteren ook weer, komt er zomaar een galopsprong tussendoor, en zo ik voelde was hij ook van achter naar voor, mooi doorgesprongen. Ik denk dat de galop voor haar niet erg moeilijk zal zijn.
Alsof ze aangeeft: vrouwtje, ík ben er wel aan toe, hoor. Kijk maar wat ik al kan.

Ik ben zo trots op mijn meisje. Zo goed als ze alles verwerkt, zo groen toen we begonnen, wij samen, en kijk haar nu eens. Ze is veel zekerder van zichzelf, stoerder, blijer. Ik heb vroeger jonge paarden gereden, en soms denk ik dat ik voor deze manier geen cent betaald zou krijgen. Want we nemen álle tijd. We leren samen, ik leer opnieuw rijden, en spelenderwijs haast zijn de wendingen, en de overgangen toch al best bevestigd bij haar. Draven doet ze heel netjes, steeds rustiger ook. Ze heeft een fijne stap. Galop doet ze aan de longeerlijn erg goed, beide kanten op ook. Ik ben trots op haar.

Ik heb gespeeld met haar vandaag, met zijn tweeën over hindernissen gesprongen. Naast elkaar, ja, erop is te moeilijk voor mij :+
Ze vond het erg leuk, als een paard lachen kan, deed zij het. Ik vind het ook leuk. Zulke dingen zijn gewoon grappig, en het is een samen-ding.

Nu wachten tot mijn geliefde Kieffertje terug is, en dan weer oefenen. Zen, zachte billen, de salsa en de tango, op een gekke manier lichtrijden, wendingen, allerhande figuren, en gewoon lol hebben met haar.

SabM

Re: Opnieuw leren rijden - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:38

jeetje Yamcha, ik vind het altijd zo'n feest om te lezen hoe bewust je bezig bent.
Soms denk ik wel eens....? oh... geen idee wat ik dan voel of zoek of wat ze doet.
'k vind je een voorbeeld +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:43

Potver, dat doet me echt verschrikkelijk goed :D

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 15:23

:(:) Grouphug voor Yammie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 15:25

Dankjewel :D

Wat leuk dit <3

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 15:43

Super lesje dus Yamcha ! Misschien dat je de beugels ook eerder kwijtraakte omdat je met chaps reed ? Ik vind het in ieder geval erg veel schelen voor de stabiliteit van mijn benen laarzen of chaps ( :o )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 15:49

Zal best hoor, maar dan is het wel leuk om vaker met chaps te rijden, ik wil niet afhankelijk zijn van mijn kledij. :o

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 16:10

Mooi verslag Yamcha. Fijn dat je ons deelgenoot wil maken. Onbewust zul je misschien vanuit de spanning je benen wat optrekken en daardoor de beugels verliezen.
De meeste mensen zijn geneigd om bij spanning een soort van feutushouding aan te nemen en zich klein te maken.
Ik ga bij spanning altijd naar voren zitten met mijn bovenlijf. Ohh, mennn...door jullie verhalen sta ik echt te trappelen om weer wat te doen. Nog even geduld ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 17:02

Denk dat dat het is idd, want als ik mijn benen los en lang hou, kan ik belachelijk lange beugels hebben, meestal heb ik langere beugels dan mijn stalgenoot, en die is 1.70. Ikke 1.60.

Dus ik vind dat een heel logische verklaring van jou.

Volgende stap is nu leren voelen wanneer dat gebeurt, zodat ik het kan veranderen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 18:26

Yamcha schreef:
Zal best hoor, maar dan is het wel leuk om vaker met chaps te rijden, ik wil niet afhankelijk zijn van mijn kledij. :o

Kleding maakt zeker heel veel uit :j
Ik zit met rijlaarzen 10x beter dan met (korte)chaps. Niet alleen is mijn been rustiger, het lijkt/voelt ook alsof ik dieper in het zadel zit.
Met het koude weer heb ik ook weer een paar keer met lange (neopreen) chaps gereden, en dat is helemaal moeilijk. Ze zijn nogal glad, en de eerste keer glibber ik dan alle kanten op. Normaal rijd ik met een katoenen rijbroek (zonder kunstleren zitvlak) maar toch is het verschil heel groot. Pas na een keer of 3 heb ik het weer in de gaten.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 19:53

Maris schreef:
LiveTime, moeite dan met de linkerlengtebuiging of juist de rechterlengtebuiging ?

Als het rechterachterbeen neiging heeft tot slepen dan zal dat been een meer stuwende dan dragende functie hebben..
Dus lijkt het mij logischerwijs dat je paard meer moeite heeft met de lengtebuiging op rechts. Omdat dan het binnenachterbeen juist goed onder moet treden om voor een goede lengtebuiging te kunnen zorgen.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 19:54

Vind het trouwens erg leuk om in zo'n enthousiast topic te zijn beland :D
Jullie zijn zo fanatiek enthousiast bezig met rijden! +:)+ Plezier spat er vanaf :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 20:22

Ik ben altijd al best fanatiek geweest, is ook mijn karakter. Ik ben een perfectionist. Ook in het rijden, ik ben hieraan begonnen, heb in juni of zo een topic geopend, meer om te spuien dan om iets anders, en het liep uit op dit. Dat is best leuk, maar wie A zegt, moet ook B zeggen. En dus neem ik iedere week les, zorg voor een passend zadel en hoofdstel, een bit wat goed past (sorry, ik heb niet zoveel met bitloos) laat paardlief periodiek nakijken door tandarts en fysio (dat is ook nog eens veel goedkoper dan bij een probleempje de hele santenkraam erbij te halen) en zolang paardlief blij is, iedereen zegt dat het spul en paard oké is, kunnen de problemen alleen nog maar bij mij liggen :D
Hoe dan ook, ik les en ik leer, en ik stel hoge eisen aan mezelf, en ben daarin ook niet altijd redelijk; en toch heb ik meer plezier in het rijden dan ik ooit heb gehad, is mijn paard echt heel blij, en vindt de aandacht en dingen samen doen prachtig, wordt steeds stoerder en durft meer, en ik laat meer los.......

Ik merk dat het opnieuw leren rijden ook echt een geestelijk iets is. Spanning loslaten, sores thuis laten. Ontspannen, Zen........ ademen, steeds weer terug naar mezelf, wat voel ik, wat doet mijn lijf, oké als ik die schouder optrek, knik ik in in de andere heup, let op je diagonalen.. Rechts is niet automatisch makkelijk, links niet altijd moeilijk. Adem ik nog laag en diep, bekken naar opzij openen, bekken openen, kruis aantrekken, schouder ruimte geven, begrenzen en oliebol daar gaat die schouder weer. Oké, flexiboog, slagroom......... en dan opeens heb ik hem weer, ben ik weer los, zit ik op het diepste punt met mijn benen los en lang, begrens en geef ruimte, en ik voel haar de rug opbollen, en ze zoekt mijn hand op, ze voelt soms nog wat zwaar, maar ze legt vol vertrouwen haar onderkaak tegen het bit, en dan even is er die verbinding, dat gevoel dat je lijf doet wat je wil, dat je goed zit, en dat alles tegelijk goed gaat :D en dan voel ik hoe zij mij draagt, ik voel haar bijna blij zijn en ontspannen onder me, en oh wat houd ik van haar, en dan kan ik niet anders dan lachen, want dat is waarom ik opnieuw begonnen ben..........

Die momenten dat je bijna op een gedachte rijdt, waanzinnig! Dat wonderpaard, wat het gewoon begrijpt, dat paard dat mij zo een leuk mens vindt, en ook al doe ik stomme dingen, zit en zat ik haar in de weg, vond ik het moeilijk, en was ik in tranen omdat ik die verd*mde spanning niet los kan laten (wat ook niet helpt uiteraard, dus moet van Japeloup ademen, diep en laag en lang, tot ik mezelf weer ken) dat paard geeft mij steeds weer opnieuw een kans, en steeds opnieuw doet ze haar best, en meer en meer vertrouwt ze me, en ze denkt dat ik alles weet en kan........ ze moest eens weten. En ik vertel het haar, dat het heel vaak helemaal niet zo goed gaat, en dat ik het heel moeilijk vind, en sorry schat als ik je dan in de weg zit.
Maar als dan die engste aller enge vrachtwagens langs komt, die stinkende van de Rendac, dan drukt ze haar hoofd tegen mijn buik, en moet ik haar vasthouden, want ze weet zeker dat ze bij mij altijd veilig is......... en dan smelt ik, dan ben ik bij mijn diepste zelf, het beste deel van mij, en ik neem me voor om haar verwachtingen waar te maken........
en de volgende les doe ik dubbel zo hard mijn best. Daarom.

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 22:22

Pffffjoe....Dat is nog eens mooi verwoord!! _/-\o_ +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 05:58

:o thanks

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 08:48

Ben je even een paar dagen weg, moet ik weer een hele hoop bijlezen.
Helaas heb ik de flexibogen niet kunnen vinden in Duitsland, maar blijf zoeken....

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 08:57

oh gosh gister weer voor t eerst na n halve week op [***] gezeten.

ze was narrig op een ander paard die telkens vlak langs haar kwam of haar afsneed waardoor ze een beetje jagerig achter hem aan ging draven.

Kreeg haar op mijn zit helemaal niet terug.. Was ook n beetje bang om me heel zwaar te maken vanwege mn rug omdat die nog best wel gevoelig is..

Uiteindelijk was ik het zo zat dat ik haar even aan heb gepakt met een verassingsaanval (schoppen is nooit nodig dus ik werd boos en gaf een ietsjes stevigere hulp dan normaal).. Mevrouw spoot keihard de bak door in galop, ben me op mezelf gaan concentreren en dacht ''ik zie t wel als ik eraf flikker door kramp ofzo'' ik ben op mn kont gaan zitten, handen naast elkaar en stil en verrek.. Ze kwam door de hals heen en liet mooi los in de hals.. En ze galopeerde in de juiste tact! (aan de longe heeft ze sinds kort de smaak te pakken met de juiste galopsprong maken) en jeetje wat voelt ze dan anders qua galopsprong onder het zadel zeg!

eerst linksom gegalopeerd, daarna rechtsom. Ging hartstikke goed op zich. Beetje grote galop.. Maar dat maakte me niet zoveel uit.

En daarna ging de draf beter, bleef fijn onder me lopen.. Heb zelfs stukjes doorzitten geoefend..

En wat denk je..? Heb voor het eerst ooit ervaren hoe het is om op je KONT te zitten!

Heb me gefocused op hoofd recht, schouders laten zakken, onderbenen langs en bovenbenen los en het belangrijkste.. Onderrug los en meeveren met haar beweging!

Mijn bovenbenen bewegen nog wel wat maar mijn onderbenen lagen al veel stiller! Heb wel kleine stukjes gedaan want mijn rugspieren gingen heel erg branden daardoor.

Zya was nog lang niet moe, maar ik was echt gebroken na een half uurtje rijden.

Die plek waar ik nooit beweging in kreeg in mijn onderrug werkt nu! (die wervels doen wel een beetje pijn als ze van elkaar komen.. Is dat normaal..?)

Voor mijn gevoel gereden als piepo de clown maar tjonge wat voelde het alsof ik vast zat in het zadel zeg!

edit: Met doorzitten zakte ze langere stukken helemaal tussen 2 handen.. dat voelde echt heeeerlijk! Alleen als ze even linkerkaakje spande, of rechterkaakje.. gaf ik een heel klein hulpje op de hand want ik durfde haast geen been te geven omdat ik bang was direct weer te verstijven (ze was erg gevoelig op mn benen gister).. dus dat is wel een aandachtspuntje.. maar ze reageerde wel heel fijn..
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 30-11-11 09:10, in het totaal 2 keer bewerkt

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 09:00

oh!en het is me gelukt om rechtop een middendraf uit te voeren en door te blijven rijden! Dat gevoel dat ze geeft zeg... Wow.. Eerst pasje terug en dan knallen.. Ik voelde haar zo gooien met haar knieen (voelde een soort vertraging aan de voorkant!) en na 4 passen heb ik haar teruggevraagd maar ze liep door dus ben maar even in verlichte zit gaan zitten en heb maar hooooooo gezegd tegen haar want mn rugje kon het nog niet aan met mijn zit zwaar te worden..

Heb nu nog spierpijn hihi

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 09:20

Wat gaaf!!!!!!!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 11:15

oh, jongens ik lees net in een topic dat rhys haar paard losgebroken is gisteravond en nog niet terug is.. :=
rhys ik hoop dat je dr snel en ongedeerd vind

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 11:18

OH??? Jemig wat eng!!! Zal hard duimen hier.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 11:32

oh vreselijk,...ik hoop dat ze snel gevonden word, ongedeerd en wel!!

Yamcha wat een super verhaal. Dat bedoeld ik nu met vorige post. Jij bent zo bewust daarin, moet daar ook veel meer naar gaan zoeken ipv controle willen hebben en meteen het perfecte plaatje te willen..

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 11:37

Ik heb dat topic ook gezien, hoop dat ze weer snel gevonden wordt :(:)

Mooi verslag van je les Yamcha :-)

Ik had gisteren ook weer les, veel bijgeleerd, echt zinnig gewerkt :j . Ik moet vooral zorgen dat ik rechtsom recht op mn paard blijf zitten (buitenbeen lang houden), niet te veel hulpen geven en vooral blijven denken als een team (zal voor een toeschouwer wel intrigerend zijn om een instructeur dingen te horen roepen als 'blijf als een team denken! denk als een team!' :)) )
En na 3 keer stoppen bij Nico na een oefening voor wat nadere uitleg stond Dais de 4e keer zelf al stil naast de instructeur :+ (nee Dais, nu rijden we gewoon verder :)) ).

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 11:42

lees net in topic van Rhys dat paard gisteren is aangereden in Spier, ze gaat er nu naartoe en weet nog geen ernst van de verwondingen

;(

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 11:43

Ik heb als het goed is vandaag of morgen weer les. Normaal gesproken 2x per week. Is altijd afwachten wanneer precies :P
Mijn staleigenaresse is ook mijn instructrice, dus zodra ze tijd ziet piept ze even bij mij en mijn paard de bak in om ons les te geven.