Opnieuw leren rijden ;)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 17:57

Citaat:
Hebben jullie nooit het gevoel 'ik leer het nooit!'?
:j :j :j

Ik heb Kid nu bijna 4 jaar en pas dit jaar heb ik het idee dat ik ineens een sprong vooruit maak.
Ik snap de tips en kan ze ook uitvoeren, het is echt een kwestie van steeds toch doorgaan en heel langzaam valt dan alles samen.
Het scheelt wel dat ik vanaf het begin dat ik Kid heb goede begeleiding heb die veel lijkt op de manier die Japeloup en knollentuin uitleggen.

ankem

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 18:06

@justkid
Zie in je profiel dat je ook in het onderwijs zit. Leuk!
En zie dat je western rijdt. Heb ik laatst ook gedaan op paarden van juffie. Eerste keer op een quarter, tweede keer op een arabier. Die laatste paste qua karakter beter bij me. Ik vond het wel heel leuk om te doen. Het gevoel dat het paard met een losse teugel onder je kan verzamelen, machtig!

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 18:13

Het durven loslaten van de teugels is echt een grote mentale drempel, maar als je dat durft en merkt dat je gewoon kunt sturen met "je navel" of eigenlijk gewoon met je denkrichting,
dat is dan ook zo'n openbaring, echt heel fijn.
Ik gun iedereen een westernpaard. :D

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 18:24

justkid schreef:
Het durven loslaten van de teugels is echt een grote mentale drempel, maar als je dat durft en merkt dat je gewoon kunt sturen met "je navel" of eigenlijk gewoon met je denkrichting,
dat is dan ook zo'n openbaring, echt heel fijn.
Ik gun iedereen een westernpaard. :D

Eigenlijk is het verschil tussen western en de manier hoe wij rijden niet groot. In de dressuur wil je een recht, los paard dat met kracht in het achterbeen beweegt, zo dat hij opwaartse kracht toont. Het "enige" verschil (als ik de western goed heb begrepen) is dat in de western dat achterbeen ook willen maar dan niet de opwaartse beweging, maar vlak. Heb ik dat goed justkid?
Denk dat we veel van elkaar kunnen leren, heb zelf ook div lessen bij een westernruiter/trainen gevolgt. Daar weer handige oefeningen mee gekregen die je in de dressuur niet ziet, maar wel erg fijn zijn om een betere plaatsing te krijgen van de schouders en heupen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 18:25

Hihi, daar hebben we het idd al eerder over gehad! Ik stuur ook met mijn navel, teugels en been is alleen begrenzen. Ik heb het altijd geleerd om met navel te doen, of eigk, kijken waar je heen wilt, dan draait je lichaam mee.

Abra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 18:38

Sla mij nou dood _-:( , maar ik denk dat ik weet hoe ik met mijn paardje moet rijden… :)*
Ik heb dat al wel duizend keer gezegd maar als ik het dan de dag erna probeerde ging het weer niet meer. Natuurlijk had ik wel al verschillende keren gelezen hoe het ‘moet’, maar toepassen is toch wat anders. In de lessen voelde ik ook wel dat hij goed liep maar dan was ik zo bezig met luisteren en doen wat de instructrice zegt dat ik het niet besefte hoe ik dat doe. Maar nu was ik daarstraks aan het rijden en ineens ging hij zo goed lopen, mooi zelf zijn hoofd dragen, zelf stelling nemen en op zen achterhand (ik zat precies 10 centimeter hoger) ~~}> . Dat een paar voltes kunnen volhouden en dan ben ik even gaan stappen en gedacht hoe dat nou kwam.
Ik moet hem gewoon zo actief krijgen en dan gaat het allemaal vanzelf, zoals mijn instructrice elke les tegen mij staat te roepen: Hij moet zijn voeten uit het zand halen’, en zijn achterwielaandrijving even aanzetten en dan kunnen we het allemaal. Het is alleen o zo moeilijk om hem zo ver te krijgen. Het is mij daarna in draf op beide kanten nog eens gelukt, het voelt zo goed als hij zo loopt al ga ik wel alle kanten uit. _O- Morgen ga ik er eens op letten of ik dan nog wel goed zit, zachte billen enzo.. ik was nu zo blij dat hij zo liep dat ik daarna onmiddellijk heb uitgestapt en hem op de wei gezet.
Maar nu (dat ik denk dat ik het snap B-) ) merk ik dat ik hem in stap niet actief krijg, of het voelt toch anders, dan slentert hij maar een beetje. Misschien dat veel overgangen stap-draf zouden helpen? Of balkjes stappen?
Sturen met je navel werkt bij ons ook echt super goed, we kunnen opeens draaien! *\o/* En langs die bomen gaan ipv er in te belanden.
En als beste voor vandaag heb ik nog een super compliment gekregen van een stalgenootje, ze vond dat Abra al veel beter liep dan in het begin en vooral dat ik er al veel rustiger en meer ontspannen op zit .

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 18:44

@Japeloup, Ja en toch is het wel heel anders; de paarden zijn ook anders gebouwd.
Een "echt" dressuurpaard zie ik op tv altijd een meter langer worden als ze die loslaten, dat heb je bij een quarter gewoon niet.
Echte oprichting wil je niet maar bij goede slidingstops heb je die "oprichting" wel nodig anders kunnen ze de schouders niet vrijhouden en de achterbenen gebruiken om te sliden.

In western heb je wel verschillende disciplines ik zit meer in de reining kant, zeg maar de dressuur van de western.
Bij pleasure wil je inderdaad wel verzameld maar alles vlak (ik kan wel ff een filmpje zoeken als jullie een voorbeeld willen zien)
En je hebt nog trail dat wordt ook vaak met haflingers gedaan.
Dat zijn de westernonderdelen die vooral in Nederland worden gedaan.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 19:08

Ik les als dressuurmiepje bij een western instructrice :) Ze heeft ook haar sporen verdient in de dressuur, maar is later overgestapt op western. Ze is een aantal jaren NK geweest o.a. in de pleasure en hunter. Weet zelf ook niet wat ik doe bij een eventueel volgend paard. De jog vond ik wel heel gaaf. Dat emotionele loslaten herken ik. Het western paardje liep eerst heel stokkerig. Ik hield vast in mijn bekkenbodem, hij probeerde me te vertellen dat ik toch echt eerst los moest laten.

Over dat sturen met navel of me heen kijken moest ik ook echt leren en is ook absoluut een aandachtspunt. Ik keer ook in mezelf tijdens het rijden, moet in het hier en nu blijven en me ook bewust zijn dat ik en mijn paard ook een achterkant hebben.

Filmpjes zijn altijd welkom... :D

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 19:13

Justkid,
Ik snap je, en bedoel het ook anders als ik heb omschreven, als ik het nu terug lees.
Wat ik bedoel is dat ongeacht of je dressuur of western rijdt (of wat je het ook maar noemt), je een paard wil dat los is in het lijf, recht, sterk en zeker blij, om het best mogelijke uit hem te halen, met zo klein mogelijke hulpen.
Ik wil onzichtbare hulpen kunnen geven, vanuit mijn gedachte kunnen rijden. Zo rijden dat je 1 bent met je paard, en een echte samenwerking krijgt met je paard.
Of je nu engels, western of .... rijdt dat zou voor iedereen toch het zelfde moeten zijn denk ik.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 19:27

@ Japeloup we zijn het helemaal eens :j
Ik ga even filmpje zoeken van pleasure en trail.
Reining had ik al eens gedaan geloof ik.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 19:29

En hunter? Is toch ook een "dressuur" variant in de western?

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 19:50

@laetitia
Ik ben heel benieuwd of je begeleiding krijgt bij het rijden, ofdat je het jezelf probeert te leren.
Ik merk dat ik echt niet zonder "juf" :D kan, die me kan helpen en begeleiden vanaf de grond.
Ik ben erachter dat alles tegelijk willen doen niet gaat (2 blz terug heb ik mijn frustratie hierover gepost). Dan loopt de spanning inderdaad op, ipv dat er ontspanning ontstaat.
Als je geen les krijgt dan is het bijna niet te doen volgens mij.

Vandaag was mijn rijles weer zo nuttig. Ik heb er echt van genoten (zit nu zelfs nog na te genieten :j ) en heb zo veel geleerd.
Heb een eye-opener gehad mbt mijn beenligging. Als ik mijn tenen meer naar binnen wilde hebben, kreeg ik veel spanning. Mijn onderbenen zwabberden ook alle kanten op, kreeg ze gewoon niet stil, en het leek voor mij alsof dit alleen maar erger werd. Ik moest vandaag mijn bovenbeen/ knie zo ver mogelijk naar achteren brengen, en daarna rustig tegen het zadel aan naar voren laten "glijden". Zoooo toen lag mijn bovenbeen goed (of te wel binnenbovenbeen spekjes naar achteren gebracht :D ) en voelde ik heel erg veel verschil met rijden.
Verder zitles aan de longe gehad. En ik heb een gevoel weer teruggekregen in mijn buik, waar ik zo blij mee ben. Afgelopen jaar ben ik 2 keer aan mijn buik geopereerd. Ik ben tijdens het rijden mijn buikspieren zoveel mogelijk gaan ontlasten, zonder dat ik het in de gaten had. Aan de longe het "oude" gevoel weer mogen voelen. Wow, dat is fijn. Ik mis nog wel de kracht in mijn buikie, maar ik heb het weer gevoeld. Dan wordt lichtrijden in één keer een heel natuurlijk gevoel.

:wave:

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 19:53

Dit is trail http://youtu.be/w4x1mpQuvqo

Het is best moeilijk om een goed filmpje van Pleasure te vinden.
De Amerikaanse filmpjes zijn best extreem en volgens mij niet zoals het in Nederland wordt gereden
dus ik speur nog even verder.

Ja, er zijn heel veel onderdelen, hunter lijkt wel wat op "engels"/dressuur rijden

Dit is denk ik wel representatief.
Paarden worden speciaal gefokt voor de pleasure, wij hadden er een op stal, die langzame draf zit echt zalig en kunnen ze uit zichzelf eigenlijk al.

http://youtu.be/stEgqgnbC4M
Laatst bijgewerkt door justkid op 10-08-11 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 20:02

Zo jammer dat er bij het Engelse rijden dit soort dingen niet bestaan. Maar als je het mij vraagt is dit ook op en top dressuur. Ultime controle over tempo, richting en houding.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 20:11

En dat is echt heel moeilijk, achteruit een hoekje om, zeg maar inparkeren :D
en dat vierkantje waar het paard een rondje in moet draaien is echt heel klein.
Hekje open en dicht doen met een hand en niet het touw loslaten.
Kid vindt het wel lollig maar ze is niet echt een talent (lees lomp }:0 )

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 20:27

justkid schreef:
En dat is echt heel moeilijk, achteruit een hoekje om, zeg maar inparkeren :D
en dat vierkantje waar het paard een rondje in moet draaien is echt heel klein.
Hekje open en dicht doen met een hand en niet het touw loslaten.

Dat het moeilijk is, dat is duidelijk, maar het ziet er niet zo uit. Begrijp me niet verkeerd. Maar zo hoort paardrijden er uit te zien, vind ik.
Zo kunnen rijden dat iemand die nog nooit op een paard heeft gezeten, denkt: dat kan ik ook. Niet wetende dat het o zo moeilijk is.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 20:41

Wow justkid, ik ben onder de indruk van de filmpjes. Wat een controle, maar vooral ook wat een vriendelijke uitstraling dit alles heeft.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 20:46

Sturen met je navel is echt de beste tip uit het topic!! Heb het gister toegepast en het werkt!!
Bedankt :D!

@Gooya

Dat met die beenligging ga ik ook eens proberen! Ik heb daar ook nog veel moeite mee, al liggen mijn onderbenen al een stuk beter op de plaats dan eerst.
Ik heb 1x in de 2 weken 'zitles' van een instructrice die centered riding en klassieke dressuur combineert en daarnaast elke week gewoon les (ene week springen, andere week dressuur).

Volgende keer ga ik met de zitles op een barebackpad, ik denk dat dit mij meer gaat helpen om het paard aan te voelen en mee te gaan in de beweging. Maar ook om de 'controle' los te laten, zowel over het paard als over mijn eigen lichaam.

Ik vind het gewoon moeilijk om alle 'nieuwe' dingen die ik leer te combineren én ook nog een keer echt te 'rijden' en het paard te ondersteunen. Je moet zoveel tegelijk doen!

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 20:48

En het erge is dat de dressuur ook ooit zo bedoeld was. En zo kan het ook zijn, maar daar zijn we hier lekker mee bezig met z'n alle, toch!?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 20:59

:j!

less=more principe!

Eerst aan jezelf werken en als jezelf perfect in balans zit dan gaat het paard vanzelf wel mee en wordt alles veel makkelijker! Enige is dat de weg naar je eigen balans zo verrekte moeilijk is :D!

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 21:36

Inderdaad laetitia, sowieso de controle over je eigen lichaam is een hele uitdaging.

Hoe ontzettend gevoelig paarden zijn:
Van draf naar stap, mijn paard blijft beetje "doordribbelen", hoor ik Japeloup zeggen: ontspan je kaakspieren eens. Hoppa, paard in stap. Mijn KAAKSPIEREN :wow: Als paarden zelfs dát voelen, jemig, dan is het voor paarden toch bijna onbegonnen werk om én al die signalen op te pikken, én de juist signalen eruit te pikken, én de signalen ook nog te begrijpen, én dan de opdrachten lichamelijk uit moeten voeren. Da's een mision impossible als je er bij nadenkt...

Knappe peerden hebben we toch +:)+

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 21:50

wat zijn we het weer eens met elkaar :) leuke filmpjes justkid! mooi en simpel ziet het eruit,rust en eenvoud...de meesten zien niet de training en beheersing die daaraan ten grondslag ligt, de ander kijkt erlangs:geen spectakel genoeg, maar ik vind dit paardrijden :D met een grote P.
ik heb gergeld de vraag vanaf de kant gehoord, hoe leer je je paard nou dat ie alles doet, want jij doet niets :P
en op de orun waren er medecursisten die me geen les dachten te kunnen geven omdat ze mn hulpen nooit zagen :D :D

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 21:53

haha knollentuin, dat zegt genoeg :D

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 21:58

knollentuin schreef:
op de orun waren er medecursisten die me geen les dachten te kunnen geven omdat ze mn hulpen nooit zagen :D :D

Ja maar als jij je stoere Goof mee had is dat ook geen vergelijk met de medecursisten. Plus dat mensen/cursisten niet leren kijken naar wat een ruiter doet en hoe het paard daarop reageert.
Jij weet hoe je je paard kan rijden op je zit en dat als jij geblokkeerd zit in je heupen dat jou paard zijn voeten aan de grond zet en geen pas meer zet. Kan me nog goed herinneren de eerste keer dat ik op hem mocht zitten, want meer was het eigenlijk niet, bakte er niets van, maar ja toen stond ik in de kinderschoenen van op deze manier rijden. Ik snapte er ook niets van de eerste keer dat ik jou zag rijden, maar wist wel dat ik dat wilde leren....

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 22:04

ach en je rijdt er nou toch aardig mee weg,toch? :D missie geslaagd!