Angstige ruiter

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Angstige ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 00:02

Even een update van mijn kant :D

Ik ben weer een soort van lekker aan het rijden.. Althans nog even niet op ons eigen paard, dat laat ik nog even voor wat het is, eerst maar eens met plezier op andere paarden zitten.

Momenteel een paardje rustig aan het oppakken na een blessure. Nu vier dagen heel rustig aan gereden en morgen en zondag ga ik (tenzij het enorm stormt) twee kleine rustige buitenritjes met hem doen. Heb ik echt zin in, ben lang niet in het bos geweest, maar vind het ook wel een klein beetje spannend.

Bovendien vanavond nog even op het nieuwe paard van een instructrice gezeten, na haar les vroeg ze of ik er nog even op wilde. Echt een super leuk dier, erg nuchter, voelde erg vertrouwd. En zondag en maandag rijd ik bovendien het paard van een andere pensionklant (die momenteel op vakantie is).

Kortom: met andermans paarden een beetje inkomen, en dan hopelijk op den duur ook weer op onze eigen knol :D

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 19:19

Hallooootjes!!!! Ik ben weer terug van vakantie en val natuurlijk direct met mijn neus in een drukke week :D Dus meteen werken weer.
Maar dacht meld me effe :P

Kom nog bijlezen etc als ik alle troep opgeruimd heb en mijn werk achter de rug heb :j

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 21:09

Hé Nouks fijn om te horen

Superliesje dat soort gesprekken zijn altijd vervelend gewoon eerlijk zijn denk ik. Zou je graag helpen maar dat gaat helaas niet

Vandaag merrie weer gereden ging goed. Eigenaresse erop merrie weer omhoog maar gelukkig met wat hulp ging het goed weer trots

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 08:13

Heel goed om te horen Nouks!

Dat voelt vast fijn rm94, om resultaat te zien en te voelen van je werk!

Ook even een update van mij, heb t gekopieerd uit een ander topic dus er staan miss wat overbodige dingetjes in!

Heb gisteren ook overleg gehad met mensen van paard. Paard loopt vreselijk over mij heen omdat ik angst heb en daardoor vind ik het niet zo leuk meer en had eigenlijk bedacht dat ik ging stoppen en dan eventueel maar weer gewoon op de manege lessen. Maar dat vonden die mensen echt heel jammer, wat opzich natuurlijk een compliment is :) , en nu hebben we afgesproken dat we een paar keer met paard naar een (binnen)bak gaan om daar te rijden ipv thuis in het land waar ook alle andere paarden staan. Ze schijnt dan veel rustiger te zijn. En als ik het daarna nog steeds niet aandurf dan ga ik met haar stoppen. Goede afspraak en vind t echt heel fijn dat ze me zo willen helpen :)

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 08:57

Wat fijn zeg, dat ze je zo graag willen helpen :) hopen dat dat werkt!!

Ik ga vandaag mijn fjord ophalen, ben zo zenuwachtig hihi

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 09:01

Heel fijn dat ze je willen helpen hiermee. Hopelijk kan je nog optijd je angst een beetje overwinnen of er beter mee om gaan. :))

Veel succes straks MissCharlie. :D

Ik ga morgen een lange rit maken, ongeveer 2 uur buitenrijden. Zo lang heb ik in al die tijd dat ik mijn paard heb nog niet buitengereden omdat ik altijd alleen moet.
Maar ik heb nu waarschijnlijk een buitenrijmaatje gevonden, dat gaan we morgen uittesten hoe het klikt tussen onze paarden. Ik heb er best veel zin in. :) Aan de andere kant.. Het is een vreemd paard en mijn paard moet dan altijd laten zien hoe knap hij wel niet is. :') En hij wilt altijd voorop en snel..
Ik ga nu voor het eerst ook bitloos naar buiten met een ander paard erbij, dus dat is ook extra spannend. Normaal gingen we namelijk gewoon bitloos alleen naar buiten omdat we dus gebrek hadden aan een leuk buitenrijmaatje...

Ik ben erg benieuwd morgen. :=

Gisteren heb ik ook nog gereden, in de nieuwe enge bak.. Ik durfde echt niet op te stappen, meneer was gespannen en ik ook.. Eerst een rondje gelopen en toen moest ik van mezelf.. Voor ik het wist zat ik erop en heb echt heeeerlijk ontspannen gereden!

We zijn weer een stapje verder en hopelijk komen we morgen een heel stuk verder. We zullen namelijk onderweg ook vast wel trekkers tegenkomen.. Al wil ik die liever niet tegenkomen. :o

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 09:28

Dames goed bezig :)
Liesje wat fijn dat ze zo meedenken laten we hopen dat het goed gaat :)

Gisteren de paarden gemasseerd (heb een vriendin die physio is en ook paarden masseur) daarna ik ook auw auw auw vriendin was beetje boos dat ik niet eerder gekomen was blijkbaar was ik 1 groot knoopje hahahaha in ieder geval ben ik nu zo bont en blauw dat rijden er vanavond niet in zit

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 09:32

Hihi ze heeft je goed aangepakt dan. := Ik kan ook weleens zo'n massage gebruiken denk ik. :o Ik heb ook het gevoel dat ik helemaal vast zit.. Maar het komt er nooit van. :+

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 11:30

somebitch het doet toch zeer joh ben helemaal beurs ik ging net naar het toilet en voelde aan mijn onderrug ....... of eigenlijk voelde ik die niet hahahahahah

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 12:21

Hahaha. :P Maar straks voel je je weer lekker los. :D

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 12:25

hoi hier ben ik ook weer eens
zit nu sinds 3 maanden weer op rijles (gaat redelijk goed)
maar als we in galop moeten sla ik helemaal dicht
en wil ik zo gouw mogelijk naar het midden toe
wie heeft er tips om mij tot rust te laten komen
zo dat ik het toch durf straks (wil het wel heel graag )
maar om een of andere reden schiet de angst er in als hij te snel gaat na mijn idee

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 13:52

Nagano schreef:
hoi hier ben ik ook weer eens
zit nu sinds 3 maanden weer op rijles (gaat redelijk goed)
maar als we in galop moeten sla ik helemaal dicht
en wil ik zo gouw mogelijk naar het midden toe
wie heeft er tips om mij tot rust te laten komen
zo dat ik het toch durf straks (wil het wel heel graag )
maar om een of andere reden schiet de angst er in als hij te snel gaat na mijn idee

Misschien kunnen ze je voor het galopje even aan een longeerlijntje doen. Als je dan een paar keer fijn gegalopeerd hebt durf je het vast beter. Heb ik ook wel eens met een lesklantje gedaan die durfde ook niet. Aan het lijntje gedaan en ik haar heel voorzichtig in galop gedaan. Daarna moest ik moeite doen haar in draf te krijgen zo leuk vond ze het :+

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 14:44

Even kopie uit ander topic:

Zo daar ben ik weer, ik was rond half 2 weer terug op stal en om 11 uur waren we vertrokken. :P
Allereerst de paarden natuurlijk kennis laten maken, nou even 5 seconde neuzen en ze keken niet meer naar elkaar om dus opgestapt en weggegaan.
Zembla was in het begin wat druk wat ik wel verwacht had, snel stappen snel draven. Gelukkig was die haflinger ook niet zo langzaam haha. :P
We zijn een trekker tegen gekomen, dus wij een dammetje op. Nou echt.. Haar paard zou trekkers eng vinden en die van mij ook, leuke combi he? Weet je wat ze deden? Helemaal niks... :=

Toen verder gereden, koeien tegen gekomen die Zembla toch wel eng vond dus daar sprong hij voor opzij.. Verder gereden, wat denk je? Rijd ze zo een dijkje op, tenminste het begon gewoon gelijk aan de weg maar het eindigde in een dijk.. Ik zeg ja, dan gaan we nu naar beneden zeker. :') Nou dat vond ik echt 100x niks gezien mijn angst.. Maar ik heb het gedaan! En het ging goeddd!! :D

Toen weer verder draven, stappen... Zullen we toch een galopje proberen? Uhmm nou dacht ik.. Naja toch maar gedaan ik erachter zij ervoor. Zem zou zembla niet zijn als hij er niet voorbij wilde. := Maar toch een paar keer 10 meter gegallopeert haha. En dat terwijl ik eigenlijk nog nooit echt buiten gegallopeerd heb omdat ik zo bang ben dat hij er vandoor zou gaan. :o

Nou weer verder ondertussen hadden we al een paar plaatsen gehad haha, we gingen als een speer! Toen moesten ze uitelkaar.. Die van haar kan daarom weleens moeilijk doen, want ja zij moet de ene kant op om thuis te komen en ik de andere kant.. Nou ging goed! Die van haar keek wel afentoe achterom en de mijne ook maar meer deden ze niet! *\o/*

We zijn grootverkeer tegen gekomen, snel rijdende auto's, brommers, motoren.. Nergens keek hij van op of om.. Zo braaf! En dat terwijl hij alleen is het wel altijd eng vind.

Ik ben super trots op ons samen! :D
En dat alles bitloos. :=

kalama

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 15:14

Amai Somebitch, mooi gedaan! Terwijl ik mijn paard vandaag aan het longeren was, waren er kinderen door de gang ernaast aan het lopen. Ze trok niet aan de longe maar ging toch zeer snel galopperen. De keren nadien sprak ik met een heel zachte stem tegen haar zodra ik haar hoofdje omhoog zag gaan en haar tempo versneld. Heb dit 3 keer moeten doen en ze reageerde niet meer. Hetzelfde heb ik eens meegemaakt toen er paarden in de wei kwamen aflopen, ze wilde er vandoor maar ik liet haar direct weten dat er niets aan de hand was en ze is gewoon verder blijven stappen. Dit had misschien wel moeilijker geweest moesten we aan het galopperen zijn.
Wij galopperen momenteel nog maar alleen als we zeker zijn dat er niets in de omgeving is waar ze van zouden verschieten of als we voorbij weides rijden met paarden of koeien gezien ze daar soms nog op reageren.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 15:16

Dankjewel. :)

Wat goed dat je paard zo goed op je reageerde! :))

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 15:28

whiehoe somebitch jij bent vast heel trots op jezelf :)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 15:29

Hihi ja echt heeeel erg trots.. Maar ook op mijn topknol natuurlijk! :D

Ben wel bekaf. :=

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 19:32

Somebitch, super zeg, dat het zo goed is gegaan. Heb je weer een mooie positieve ervaring erbij!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 19:34

Nou echt wel! Maar het meisje waar ik mee reed gaf me ook een 'veilig' gevoel waardoor ik het toch allemaal deed. :) In mijn eentje had ik dat nooit gedaan hoor. :=

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 20:51

Ach. Ik kom me toch ook even aanmelden.
Ik ben ook een enorme schijterd geworden. Het probleem is,dat ik niet precies weet van wat. Het enige dat ik weet is dat ik me nogal bedreigd voel door mensen die op me neer kijken en ben snel bang dat ze me slecht vinden als ik niet goed presteer of als klein kind gaan behandelen. Ze bedoelen het dan wel goed, maar dat is echt een "recipe for disaster" voor me. Ik rij nu vier jaar,en ik stapte gewillig op elke pony,en vond het wel leuk als ze wat met je voeten speelden,om even te testen wie er nu op hun rug zat. Ik lachte altijd als ze zo'n trucjes met me uithaalden. Nu niet meer. Sinds het begin van de vakantie (daar ook ongeveer gestopt met lessen,ze zaten bomvol,elk 15 man. Kan pas terug groepsles rijden in september) is de schrik er zo ongeveer ingekropen. Een mentaal beeld daarvan is (haha,zo denk ik nu eenmaal) Dat het me langs achteren heeft beslopen,me heel lang in de mot heeft gehad,en in de vakantie de kans schoon zag om in mij te springen. En nu spreek ik dus over angst alsof het een beest is. zo zie ik het nu eenmaal. Nu,sinds een paar weken voor ik stopte, (dus rond eind juni) kreeg ik de schrik al wat te pakken. Ik weet niet waarom. Ik weet alleen dat ik op een paardje heb gezeten dat altijd moeilijk te houden is voor springen,en ik heb altijd wat schrik gehad van hoge snelheden te paard. Hoewel ik het ongeloofelijk graag doe om te springen.

Ik weet niet wat er met me is,eerlijkgezegd. Nu sta ik gewoon al letterlijk te trillen op mijn benen als ik een paard zie,wetende dat ik er op ga rijden. Op de grond vind ik alles wel nog best oke. Ik bibber gewoon. Ik probeer het dan te verbergen,maar de beestjes voelen dat en worden onrustig. Laatst ben ik gaan kijken naar een mogelijke verzorgpony. Ik kreeg toen al schijt als ik er maar naar keek. Nu,volgens mij was dat beestje ongeloofelijk gevoelig voor de gevoelens van zijn ruiter,want hij stijgerde en ik viel vollenbak op de beton. Niet veel aan overgehouden,behalve wat schaafwondes en een verstuikte vinger. Ik lachte er zelfs over. Maar dat was fake. Want eigenlijk stond ik daar de schijterd al uit te hangen toen ik rechtstond.

Ik besef ook dat mijn ademhaling echt wel omhooggaat als ik de beestjes zie,en dan probeer ik mezelf te herinneren dat ze niks gaan doen,als ik maar rustig ben. Maar dat maakt het juist erger. Ik ben afschuwelijk in het kalmeren van mezelf... ;(

Wel heftige verhalen hier,zeg x'D

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 21:58

@Skyefate
Vind het helemaal niet raar dat je na die val bang bent. Daar moet je je echt niet rot over voelen. Het is natuurlijk niet leuk, maar wel normaal? Waar les(de) je en hoe oud ben je? Ik zou proberen om heel rustig aan het contact met paarden weer op te bouwen. Misschien ook kijken naar andere lessen (privé) als dat een optie voor je is. Ergens waar ook aandacht en begrip voor je angst is.

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 22:23

SB: wat een supersuper overwinning van je!!

Hier ook goed nieuws: gisteren op pooowwwnie naar het bos gestapt over drukke kruising. Vriendlief liep er wel naast voor het geval dat. Zijn aantal auto's langs gekomen, ging goed. Uiteindelijk bij begin bos overviel de spanning mij, maar was ik toch supertrots dat ik er was!!! Ik ben afgestapt en heerlijk teruggewandeld, volgende keer stukje verder!!! :D

kalama

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 00:06

Somebitch schreef:
Dankjewel. :)

Wat goed dat je paard zo goed op je reageerde! :))

Ja dat wel :) Algoed dat ze mijn benen niet gezien heeft, tril tril... Geeft me uiteraard meer zekerheid dat ze wel goed reageert op mij. :j
Het is niet makkelijk geweest met haar omdat ze veel heeft meegemaakt maar mijn lesgever had me gezegd dat ze het ideale paardje is voor mij.
Heb er op en gegeven moment wel aan getwijfeld omdat ze agressief kon zijn in haar stal, of bij het verzorgen naar andere paarden toe maar dat is ondertussen al verbeterd. Ze begint alles beter te kennen.
Blijkbaar moet ik voor de mens zeker maar soms ook voor paard zeer gerust over komen want anders had hij dit paardje nooit aangeraden en had ik sommige testjes van haar ook niet overwonnen. Maar ondertussen weet ik wel dat mijn benen heel goed kunnen trillen!! <<)
Toch vind ik het raar dat ik nog bang ben met momenten. Ze komt af als ik haar roep, ze hinnikt als ik aankom, ze komt in paniek afgelopen als ze denkt dat ik verdwenen ben,... Ze heeft me dan toch graag dus normaal gezien zou ze mij niets aandoen???

kalama

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 00:10

PrinsjeH schreef:
SB: wat een supersuper overwinning van je!!

Hier ook goed nieuws: gisteren op pooowwwnie naar het bos gestapt over drukke kruising. Vriendlief liep er wel naast voor het geval dat. Zijn aantal auto's langs gekomen, ging goed. Uiteindelijk bij begin bos overviel de spanning mij, maar was ik toch supertrots dat ik er was!!! Ik ben afgestapt en heerlijk teruggewandeld, volgende keer stukje verder!!! :D

Hey zeg, ook mooi gedaan!! :j

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 00:14

@tina1965
Ik ben 14,ik rij in 't wimpelhof (belgië btw) maar het is daar zo ongeloofelijk druk nu (kampen,lessen,privélessen) ik zou er niet eens in passen,en grote mensentroepen zijn ook niet echt iets voor mij :p