Hier zet ik hem ook stil in de winter (probeer wel zo lang mogelijk door te rijden en verder nog longeren). Dit omdat wij geen binnenbak hebben en het me niet handig lijkt om met een jong ding op bevroren grond te rijden terwijl ze al zo weinig buiten komen...
Ik longeer die van mij vanaf nu los, maar met hoofdstel in. Zo kan hij rustig zonder getrek van longeerlijn aan het bit wennen. Gaat top, neemt hem makkelijk aan. Maar dat komt omdat hij het bit ook al kende uit Portugal. (zou daar zelfs al even onder het zadel zijn geweest) Ik wil hem zoveel mogelijk op eigen benen laten lopen.
Ik ben zelf niet zo voor hulpteugels. Die van mij reageert er niet fijn op. Want je dwingt hem toch weer in een houding, dit vind ik zelf geen fijn idee. (wat als hij spierpijn krijgt? Dan kan hij dus niet uit die houding) Of als hij in paniek raakt?
Wanneer hij onder het zadel is ga ik de eerste paar maanden bijna alleen maar vw-nw rijden, dit om dus rugspieren en ontspanning te kweken. Ook omdat dit voor jonge paarden een makkelijke houding is