ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Juangi

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 21:33

Ik meld me ook weer even, komt hier erg dichtbij (nog 2 weekjes!)

Hier zet ik hem ook stil in de winter (probeer wel zo lang mogelijk door te rijden en verder nog longeren). Dit omdat wij geen binnenbak hebben en het me niet handig lijkt om met een jong ding op bevroren grond te rijden terwijl ze al zo weinig buiten komen...

Ik longeer die van mij vanaf nu los, maar met hoofdstel in. Zo kan hij rustig zonder getrek van longeerlijn aan het bit wennen. Gaat top, neemt hem makkelijk aan. Maar dat komt omdat hij het bit ook al kende uit Portugal. (zou daar zelfs al even onder het zadel zijn geweest) Ik wil hem zoveel mogelijk op eigen benen laten lopen.

Ik ben zelf niet zo voor hulpteugels. Die van mij reageert er niet fijn op. Want je dwingt hem toch weer in een houding, dit vind ik zelf geen fijn idee. (wat als hij spierpijn krijgt? Dan kan hij dus niet uit die houding) Of als hij in paniek raakt?

Wanneer hij onder het zadel is ga ik de eerste paar maanden bijna alleen maar vw-nw rijden, dit om dus rugspieren en ontspanning te kweken. Ook omdat dit voor jonge paarden een makkelijke houding is :j Wanneer hij dat goed oppakt wil ik meer afwisselen kwa hoofd/halshouding.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 22:03

IK begin met longeren aan het halster. Als ze snappen dat ze het rondje moeten lopen, gaat er een hoofdstel met bit onder het halster en longeer ik ze eerst nog een keer aan het halster zodat ze zelf het bit kunnen verkennen. Daarna longeer ik ze met de longeerlijn door het bit en de neusriem. Nog wel in een afgezette circel zodat ze niet kunnen hangen. Zijn ze ondertussen gewend aan het werk en het bit dan longeer ik verder vrijwel altijd met de lijn achter de oren. Ze gaan minder hangen en kan fijner werken. Door je hand te sluiten bij een overgang terug leren ze al wat teugelhulpen. Ze kunnen niet hangen omdat ik dan een ophouding kan geven en opeens wegvliegen doen ze maar 1x. Erg sneu, maar dat doet ze gewoon zeer. Ik heb het wel geprobeerd met de longe aan het bit maar dan gingen ze echt naar buiten hangen.

Zijn ze goed bitwijs dan komt er een touwtje aan zodat ze de juiste spieren ontwikkelen maar ook dat ze aanleuning kunnen zoeken. Door een touwtje te gebruiken kunnen ze zelf bepalen waar ze willen lopen, hoger of lager.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 09:47

Klijntjuh schreef:
Ik zou niet weten waar ik zo'n end mee af moet zetten :?

met een paar hindernissen en of lint er boven *D

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 09:52

DendroFleur schreef:
Zijn ze goed bitwijs dan komt er een touwtje aan zodat ze de juiste spieren ontwikkelen maar ook dat ze aanleuning kunnen zoeken. Door een touwtje te gebruiken kunnen ze zelf bepalen waar ze willen lopen, hoger of lager.

zijn wij geen voorstander van, als de paarden handig zijn gaan ze er heel snel op leunen, dus een soort 5 de been.leren dan te weinig op eigen benen lopen.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 11:20

Wat wij ook doen met de oudere paarden is er een trainingselastiek aan, dus geen touwtjes maar elastiek.
Misschien kunnen we dat tzt ook doen met ons jonge paard.

Montyjansen, ik zie dat jullie paarden zadelmak maken met een pop. Het lijkt mij voor paarden juist eng zo'n vogelverschrikker :D ;) op de rug? Doen jullie dat omdat je slechte ervaringen hebben met een mens er voor het eerst op?

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 11:26

DendroFleur schreef:
IK begin met longeren aan het halster. Als ze snappen dat ze het rondje moeten lopen, gaat er een hoofdstel met bit onder het halster en longeer ik ze eerst nog een keer aan het halster zodat ze zelf het bit kunnen verkennen. Daarna longeer ik ze met de longeerlijn door het bit en de neusriem. Nog wel in een afgezette circel zodat ze niet kunnen hangen. Zijn ze ondertussen gewend aan het werk en het bit dan longeer ik verder vrijwel altijd met de lijn achter de oren. Ze gaan minder hangen en kan fijner werken. Door je hand te sluiten bij een overgang terug leren ze al wat teugelhulpen. Ze kunnen niet hangen omdat ik dan een ophouding kan geven en opeens wegvliegen doen ze maar 1x. Erg sneu, maar dat doet ze gewoon zeer. Ik heb het wel geprobeerd met de longe aan het bit maar dan gingen ze echt naar buiten hangen.

hier heb ik, om mee te beginnen, erg veel aan! zeker slim om de bak af te zetten, die van mij wijkt namelijk super erg naar buiten en met een afgezette cirkel kan ie een beetje steun zoeken. :o ik ga het gelijk vanmiddag is uitproberen! :D

teun01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 11:32

We zijn bezig met het zadelmak maken van mijn fjordenpaardje. Ik doe dit samen met een meisje die paarden zadelmak gemaakt heeft in het buitenland. Zij kan gewoon opstijgen. Maar nu komt het probleem. Als ik opstijg gaat hij er vandoor. Met 1x als gevolg dat ik er naast lag en 1 keer was ik net op tijd. Bij het andere meisje blijft hij keurig staan. Zij is er nu deze week niet dus ik moet zelf aan de slag, alleen is de vraag hoe ik dit goed kan aanpakken.

Iemand een idee??

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 11:39

Ben je alleen dan met opstijgen? dat lijkt mij dan in ieder geval geen goed idee.

Misschien met de neus in een hoek zetten? Of gaat hij dan in de achteruit?

Bedenken wat er anders is aan jou tov haar?

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 11:43

Het is niet handig om het alleen te doen, sterker nog: dat is zelfs gevaarlijk te noemen.. :(:)
Ik zou dus iemand zoeken die je paardje op dat moment even kan vasthouden (aan een longe bv) terwijl jij rustig opstapt.

teun01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 11:45

nee, ben zeker niet alleen. Het hangen en dergelijke gaat goed maar zodra mijn been er overheen gaat, gaat het mis. In een hoek zou in kunnen proberen. Dank je voor de tip

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 12:12

Odessa1: dat is onze reden ook om ze swinters weg te zetten. Er zijn meer paarden, geen binnenbak en weinig buiten. Ze gaan in het begin van de winter wel een paar keer mee naar de binnenbak, en daarna krijgen ze rust.

Ik maak ze klaar totdat er iemand op kan, dan brengen we ze naar iemand toe, staan ze ongeveer een week en komen daarna thuis om door te rijden. Die vrouw waar ze heen gaan, heeft echt een engeltje op der schouder, stapt ook elk jong of onervaren paard, zonder cap alles, en gaat de 2e dag direct het bos in achter 1 aan..... Je staat er soms versteld van te kijken, ( zou het zelf nooit zo doen!) Maargoed we krijgen ze wel mak en braaf terug :D

Teun01: Zou er zeker iemand bij willen met dat soort dingen.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 12:19

Direct naar buiten doen ze bij ons ook. Lange rechte lijnen rijden en mooi veel om te zien zodat ze minder aandacht schenken aan de ruiter op de rug. Ken ze zelfs die dan bijna direct helemaal alleen naar buiten gaan. Dat zou ik zelf ook nooit doen maar we zijn wel van plan zodra hij een beetje gewend is aan een ruiter hem ook mee naar buiten te nemen. Maar dan wel achter zijn moeder aan en de ruiter met cap op ;)

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 12:21

Nou idd, wij rijden ze ook allemaal met cap hoor!

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 14:04

Odessa1 schreef:
Wat wij ook doen met de oudere paarden is er een trainingselastiek aan, dus geen touwtjes maar elastiek.
Misschien kunnen we dat tzt ook doen met ons jonge paard.
ik heb hier ook mee meegemaakt dat ze er na een tijd in gaan lopen duwen is dan weer negatief.
Montyjansen, ik zie dat jullie paarden zadelmak maken met een pop. Het lijkt mij voor paarden juist eng zo'n vogelverschrikker :D ;) op de rug? Doen jullie dat omdat je slechte ervaringen hebben met een mens er voor het eerst op?

wij doen dit net als Monty roberts, Annemarie van de Toorn, om de paarden te laten wennen aan een persoon boven en achter zijn hoofd, deze valt er ook echt niet af, werkt niet tegen, trekt niet aan de teugels, en is niet bang of angstig, doet ook niets verkeerd, hij zit als een huis, bonkt ook niet op zijn rug. 8-)

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 14:10

teun01 schreef:
We zijn bezig met het zadelmak maken van mijn fjordenpaardje. Ik doe dit samen met een meisje die paarden zadelmak gemaakt heeft in het buitenland. Zij kan gewoon opstijgen. Maar nu komt het probleem. Als ik opstijg gaat hij er vandoor. Met 1x als gevolg dat ik er naast lag en 1 keer was ik net op tijd. Bij het andere meisje blijft hij keurig staan. Zij is er nu deze week niet dus ik moet zelf aan de slag, alleen is de vraag hoe ik dit goed kan aanpakken.

Iemand een idee??

ik denk dat je je bovenlichaam te hoog heb als je je been er over doet, probeer met je hooft bij de hals te blijven.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 14:10

Met de pop gaat juist geweldig! Zoals MontyJansen zegt: de pop doet niets verkeerd. Hij zit gewoon heel goed vast en je staat er versteld van hoe snel een paard het dan accepteert. Juist een angstige ruiter maakt dat het mis kan gaan.

Mijn paard is ook met de pop zadelmak gemaakt (bij MontyJansen) en ik heb er echt een geweldig paard aan!

Essentieel is natuurlijk dat de pop goed vastzit, als deze er na een bok of racepartij half af ligt dan heb je wel een probleem.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 15:42

Hmmm jammer dat je zo ver weg zit montyjansen, het klinkt wel goed. De reden dat ik twijfel of ik het zelf zou doen is de rare verhalen die je hoort over inrijden. Maar ik ben wel een type dat alles te goed wil doen en daardoor soms te voorzichtig is en juist dan gaat het mis.

"gelukkig" heb ik wel weer een vent die juist het omgekeerde is en die maakt me soms wel wakker :P :o Tegenpolen trekken elkaar aan zeggen ze toch haha

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 16:42

Ik heb het jaren lang ook zelf gedaan. En het is per paard verschillend.
Ben er mee gestopt na een vrij ongelukkige val.

Als je het zelf wil doen, moet je die gene die er bij is 100% vertrouwen, anders raad ik het wel af.

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 17:01

montyjansen schreef:
wij doen dit net als Monty roberts, Annemarie van de Toorn, om de paarden te laten wennen aan een persoon boven en achter zijn hoofd, deze valt er ook echt niet af, werkt niet tegen, trekt niet aan de teugels, en is niet bang of angstig, doet ook niets verkeerd, hij zit als een huis, bonkt ook niet op zijn rug. 8-)

Daar wil ik wel even aan toevoegen dat wij de pop eigenlijk nooit gebruiken voor jonge paarden waar nog nooit iemand op heeft gezeten. Zolang het paard geen extreem gedrag vertoond is het vaak ook helemaal niet nodig en kun je er gewoon zelf op gaan (mits je voorbereiding goed is geweest natuurlijk). Wij gebruiken de pop dus eigenlijk alleen voor paarden waarvan je weet dat ze extreem gaan bokken of bijvoorbeeld steigeren.

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 17:06

Ik zou zo´n pop alleen gebruiken bij de extreme gevallen idd, als je hele voorbereiding gewoon goed is gaat een paard ook niet als een gek bokken/steigeren

teun01: Ga deze week wat springen en hupsen naast je paard en probeer er langzaam aan overheen te hangen. Je paard moet leren dat het niet eng is als er iemand opstapt want hij ziet dat gedeelte niet, blinde hoek. Waarschijnlijk was jij te vlug of zoals montyjansen zei je bovenlichaam te hoog idd, dat ie het allemaal niet meer kon zien.

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 17:07

teun01 schreef:
nee, ben zeker niet alleen. Het hangen en dergelijke gaat goed maar zodra mijn been er overheen gaat, gaat het mis. In een hoek zou in kunnen proberen. Dank je voor de tip

Heb je al eens geprobeerd om er over heen te gaan hangen en dan met je hand de rechterbeugel te pakken en te bewegen. Vind je paard dat ook spannend of gaat dat prima?

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 17:08

Olga88 schreef:
Ik zou zo´n pop alleen gebruiken bij de extreme gevallen idd, als je hele voorbereiding gewoon goed is gaat een paard ook niet als een gek bokken/steigeren.

Precies, als je paard goed is voorbereid zal hij niet zo extreem reageren..
Als je al een pop wilt gebruiken stuur ons dan alsjeblieft even een mail zodat ik je kan uitleggen hoe je hem goed bevestigd op het paard. Gaat dit mis dan heb je namelijk een veel groter probleem dan voordat je met de pop begon ;-)

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 17:20

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 17:28

dat ziet er netjes uit!!
leuk ook trouwens dat eerste filmpje in de linkerbalk dattie 1 dag oud is, wat een verschil he :)

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 17:34

Dat ziet er fijn uit Odessa1 :D!