[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 18:46

MarcelDufour schreef:
We hadden het toch over vrouwen in de springsport?
Nathalie v/d Mei wint net de Grote Prijs van Zuid-Laren!
Knap hoor.

en de wereldbeker in Vigo met Edwina Alexander en haar pony van nog geen 1.60 ;)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 18:48

besita schreef:
MarcelDufour schreef:
We hadden het toch over vrouwen in de springsport?
Nathalie v/d Mei wint net de Grote Prijs van Zuid-Laren!
Knap hoor.

en de wereldbeker in Vigo met Edwina Alexander en haar pony van nog geen 1.60 ;)

En dan durft er hier nog iemand te zeggen dat vrouwen niet net zo goed zijn als de mannen? hahaha

capriz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 18:53

Heb een zangersheide ruin van bijna acht. Ik heb hem gekocht toen ie net geen vijf was en vooral dressuurmatig, recreatief mee gereden (met begeleiding). Laatst hebben we onze eerste springles gehad -hij is immers springgefokt- en we willen dat in de toekomst nog vaker doen om de trainingen wat af te wisselen. Ik ben volledig groen wat springen betreft en ik weet ook niet hoeveel mijn paard gesprongen heeft voor mijn aankoop (was basis ingereden). Eerste les ging prima, balkjes, een kruisje,..rustig aan..ik heb voor honderd procent op zijn vertrouwen gereden. Hij bleef rustig, ging vlot richting hindernis(je)...maar wat als we nu verder gaan? Zal mijn gebrek aan technische kennis hem belemmeren, moet ik eerst de basis goed dooroefenen met een paard waarvan ik weet dat ie de kneepjes kent? Belangrijk : mijn instructeur heeft jarenlang gesprongen en kent er zeker iets van maar ik wil mijn paardje geen verkeerde signalen geven omdat ik een leek ben in het springen.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 18:56

MarcelDufour schreef:
En dan durft er hier nog iemand te zeggen dat vrouwen niet net zo goed zijn als de mannen? hahaha

Daarom heeft paardrijden ook niks met kracht te maken!
Nauurlijk zijn er wel typisch mannenpaarden. Vrouwen zie je over het algemeen niet met een grote koude rijden. (uitzonderingen daargelaten)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 18:57

capriz schreef:
Heb een zangersheide ruin van bijna acht. Ik heb hem gekocht toen ie net geen vijf was en vooral dressuurmatig, recreatief mee gereden (met begeleiding). Laatst hebben we onze eerste springles gehad -hij is immers springgefokt- en we willen dat in de toekomst nog vaker doen om de trainingen wat af te wisselen. Ik ben volledig groen wat springen betreft en ik weet ook niet hoeveel mijn paard gesprongen heeft voor mijn aankoop (was basis ingereden). Eerste les ging prima, balkjes, een kruisje,..rustig aan..ik heb voor honderd procent op zijn vertrouwen gereden. Hij bleef rustig, ging vlot richting hindernis(je)...maar wat als we nu verder gaan? Zal mijn gebrek aan technische kennis hem belemmeren, moet ik eerst de basis goed dooroefenen met een paard waarvan ik weet dat ie de kneepjes kent? Belangrijk : mijn instructeur heeft jarenlang gesprongen en kent er zeker iets van maar ik wil mijn paardje geen verkeerde signalen geven omdat ik een leek ben in het springen.

De twee belangrijkste dingen heb je al....een fijn paard en een goeie instructuer. Dus als je voorlopig maar naar je instructeur luistert, dan is de kans groot dat je je paard op de juiste manier opleidt, en hij jou ook weer op zijn beurt. Altijd onthouden dat van haast zelden goede dingen komen. Wie is die instructuer?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 18:59

schoentje schreef:
MarcelDufour schreef:

Daarom heeft paardrijden ook niks met kracht te maken!
Nauurlijk zijn er wel typisch mannenpaarden. Vrouwen zie je over het algemeen niet met een grote koude rijden. (uitzonderingen daargelaten)

Dat is inderdaad misschien wel het enige verschil. Vrouwen rijden inderdaad met de meer bloederige paarden. Maar over het algemeen zijn ze ook lichter (vrouwen) dus dat is dan weer hun voordeel.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 18:59

Ik zal het in ieder geval met haar bespreken. Ze is 16 dus zij heeft er ook wat in te zeggen ;)
Mochten we het toch proberen dan kan ze natuurlijk altijd stoppen als ze zich niet prettig voelt, op welk moment dan ook. Ze moet het in de eerste plaats leuk blijven vinden en wat je zegt er vertrouwen in hebben. En dan moeten we weer proberen of we af en toe een oefenparcours kunnen vinden, dat willen we toch wel doen. Het is helaas voor ons lastig, we kunnen maar af en toe een trailer lenen en ze kan alleen in het weekend ivm school.
Nog een suggestie op mijn oorspronkelijke vraag: eerst in-uitjes oefenen of meer parcoursgerichte hindernissen?

Overigens wel bedankt voor de inbreng van iedereen hoor! Liever serieuze vraagtekens waar ik iets mee kan dan geen inhoudelijke reactie. Het blijft moeilijk afwegen en inschatten, vooral als je er zelf niet zo in zit en je kind steeds enthousiaster wordt. Het topic geeft me wel steeds meer zin om toch met haar verder te gaan!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 19:05

Martie schreef:
Ik zal het in ieder geval met haar bespreken. Ze is 16 dus zij heeft er ook wat in te zeggen ;)
Mochten we het toch proberen dan kan ze natuurlijk altijd stoppen als ze zich niet prettig voelt, op welk moment dan ook. Ze moet het in de eerste plaats leuk blijven vinden en wat je zegt er vertrouwen in hebben. En dan moeten we weer proberen of we af en toe een oefenparcours kunnen vinden, dat willen we toch wel doen. Het is helaas voor ons lastig, we kunnen maar af en toe een trailer lenen en ze kan alleen in het weekend ivm school.
Nog een suggestie op mijn oorspronkelijke vraag: eerst in-uitjes oefenen of meer parcoursgerichte hindernissen?

Overigens wel bedankt voor de inbreng van iedereen hoor! Liever serieuze vraagtekens waar ik iets mee kan dan geen inhoudelijke reactie. Het blijft moeilijk afwegen en inschatten, vooral als je er zelf niet zo in zit en je kind steeds enthousiaster wordt. Het topic geeft me wel steeds meer zin om toch met haar verder te gaan!

Van in uitjes als voorbereiding op concours zie ik in dit geval weinig nut. Het is een hele goede gymastische oefening, maar voor het concours van van het weekend weinig nut. Als jullie besluiten om het toch te doen, dan kan je maar beter hindernissen springen. En het liefst van 1.00 mtr. Want stel ze komt in de barrage, dan wil je die toch ook goed kunnen rijden. Mocht het niet zo goed gaan, bijv erlangs lopen of stoppen, dan weet je tenminste zeker dat het geen goed idee is om B te gaan rijden. Gaat het daarentegen perfect, dan zal ze daar vertrouwen uit putten.

capriz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 19:07

Het is geen bekende instructeur maar een man die zijn hele leven gesprongen heeft in België en heel wat jonge paarden heeft ingereden. Hij heeft zijn basis bij enkele internationale ruiters opgedaan. Hier in de buurt wonen dan ook enkele kleppers.
Bedankt voor het antwoord...ik doe het liever wat rustig aan dan de dingen te overhaasten. Ben een midden-dertiger en ben met de jaren ook wat voorzichtiger geworden. Mijn paard kan een ongelofelijk heethoofd zijn...en dat had ik ook verwacht tijdens onze eerste les...maar hij was rustig en beheerst en vooral : hij had er ongelofelijk veel zin in!

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 19:12

Precies, dan moet ze meteen een stapje terug. En als ze wel goed rondkomt maar liever nog geen barrage springt, is dat ook prima! Bedankt voor het advies. Kan ze meteen kijken of het lekker genoeg gaat, anders kan ze ook altijd nog afmelden.
En het lijkt misschien wel erg ambivalent van mij maar zij is zekerder van haar zaak dan ik. Ik vind inderdaad 90cm ook nog al een hindernis om tegenaan te kijken maar ik ben dan ook meer van de dressuur. Zij heeft wat meer lef (en een schoolmeester als pony). Ik reed alleen maar oefenparcoursen... :D (vooral omdat ik anders met een pony bij de paarden op 1.00 moest beginnen, no way!).

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 19:12

capriz schreef:
Het is geen bekende instructeur maar een man die zijn hele leven gesprongen heeft in België en heel wat jonge paarden heeft ingereden. Hij heeft zijn basis bij enkele internationale ruiters opgedaan. Hier in de buurt wonen dan ook enkele kleppers.
Bedankt voor het antwoord...ik doe het liever wat rustig aan dan de dingen te overhaasten. Ben een midden-dertiger en ben met de jaren ook wat voorzichtiger geworden. Mijn paard kan een ongelofelijk heethoofd zijn...en dat had ik ook verwacht tijdens onze eerste les...maar hij was rustig en beheerst en vooral : hij had er ongelofelijk veel zin in!

Klinkt goed allemaal. Veel succes en vooral plezier.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 19:16

Martie schreef:
Precies, dan moet ze meteen een stapje terug. En als ze wel goed rondkomt maar liever nog geen barrage springt, is dat ook prima! Bedankt voor het advies. Kan ze meteen kijken of het lekker genoeg gaat, anders kan ze ook altijd nog afmelden.
En het lijkt misschien wel erg ambivalent van mij maar zij is zekerder van haar zaak dan ik. Ik vind inderdaad 90cm ook nog al een hindernis om tegenaan te kijken maar ik ben dan ook meer van de dressuur. Zij heeft wat meer lef (en een schoolmeester als pony). Ik reed alleen maar oefenparcoursen... :D (vooral omdat ik anders met een pony bij de paarden op 1.00 moest beginnen, no way!).

Laat maar weten hoe het gegaan is, en succes alvast.

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 19:18

Ik vind als je in de trainingen al niet de goede materialen hebt, en alleen afhankelijk bent van een oefenparcoursje erg matig.
Zelf bouw ik liever eerst van alles op in de manege voordat ik naar oefenparcours ga.
20 jaar geleden was het allemaal heel anders, dan kon je met een paard wat de hele week in de weide had gelopen nog door een B parcours.
Maar de tijden zijn erg veranderd, als je niet goed voorbereid bent.
En het technisch ook niet inorde hebt word het voor de gewone ruiter erg lastig.
Er zijn nu wel de BB parcoursen bij gekomen.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 19:23

Elsskippy schreef:
Ik vind als je in de trainingen al niet de goede materialen hebt, en alleen afhankelijk bent van een oefenparcoursje erg matig.
Zelf bouw ik liever eerst van alles op in de manege voordat ik naar oefenparcours ga.
20 jaar geleden was het allemaal heel anders, dan kon je met een paard wat de hele week in de weide had gelopen nog door een B parcours.
Maar de tijden zijn erg veranderd, als je niet goed voorbereid bent.
En het technisch ook niet inorde hebt word het voor de gewone ruiter erg lastig.
Er zijn nu wel de BB parcoursen bij gekomen.

Ik ben het helemaal met je eens, maar uiteindelijk beslist iedereen zelf.
Het enige wat ik kan doen is mijn mening geven, maar de beslissing ligt bij de lezers.
Laatst bijgewerkt door Springert op 14-02-10 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 19:26

MarcelDufour schreef:
besita schreef:

beter zelfs ..meestal hebben ze ook nog eens zo'n half emotionele band met de paarden :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 19:27

besita schreef:
MarcelDufour schreef:

beter zelfs ..meestal hebben ze ook nog eens zo'n half emotionele band met de paarden :P

Mm ik denk dat dat maar zo lijkt, ook de mannen kunnen stiekum knuffelen met ze ;)

En ik heb trouwens nooit gezegd dat vrouwen minder goed zijn als mannen he! :)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 19:31

Joolien schreef:
Mm ik denk dat dat maar zo lijkt, ook de mannen kunnen stiekum knuffelen met ze ;)
En ik heb trouwens nooit gezegd dat vrouwen minder goed zijn als mannen he! :)

Nee, was ook maar n grapje, Joolien.
Ik knuffel me rot met mn paarden! Vooral met de goeie!

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 19:32

En vergeet Meridith Micheals Beerbaum niet.

Ik denk dat mannen niet knuffelig zijn met paarden. :D

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 19:35

Elsskippy schreef:

Meredith is ook heel goed. En Jessica Kuerten, en zo zijn er nog een heel stel. Angelique Hoorn...pffff...oneindige lijst.
En kennen jullie Lesley McNaugt nog? En Lesley Burr?
Laatst bijgewerkt door Springert op 14-02-10 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 19:36

MarcelDufour schreef:

Meredith Michaels-Beerbaum niet vergeten, die is alle mannen de baas en te boven.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 19:37

FaberSmid schreef:
MarcelDufour schreef:

Meredith Michaels-Beerbaum niet vergeten, die is alle mannen de baas en te boven.

Dat zijn allemaal golfbewegingen. Niemand is altijd de beste.
Ik heb er al zoveel zien komen en gaan.
Er zijn er maar heel weinig hun hele carriere de beste.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 19:44

Wat vinden jullie nou het allerbeste springpaard dat jullie ooit gezien hebben?

1.Gem Twist
2.Jappeloup De Luze
3.Milton
4.For Pleasure
5.Baloubet de Rhouet
6.Ratina Z

Toch leuk, stuk voor stuk heb ik tegen ze gereden, en van ze gewonnen (alleen veel, veel vaker verloren!!)
Laatst bijgewerkt door Springert op 14-02-10 19:55, in het totaal 3 keer bewerkt

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 19:46

mijn favo's
Laura Kraut
Luciana Diniz
Meredith M .Beerbaum
Jessica Kuerten
Edwina Alexander

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 19:48

MarcelDufour schreef:
Elsskippy schreef:

Meredith is ook heel goed. En Jessica Kuerten, en zo zijn er nog een heel stel. Angelique Hoorn...pffff...oneindige lijst.
En kennen jullie Lesley McNaugt nog? En Lesley Burr?

Liz edgar vondt ik een fraaie tante
Lesly was en hele harde ..die heefy hier overigens nog een tijdje in Belgie gezeten
Helena weinberg
Katie Monehan prudenkt

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 19:49

besita schreef:
mijn favo's
Laura Kraut
Luciana Diniz
Meredith M .Beerbaum
Jessica Kuerten
Edwina Alexander

In Dat rijtje mist;
Lesley Lenahan
Beezie Patton
Lesley McNaught

Waarschijnlijk zijn Meredith en Beezie de beste van al deze geweldige amazones.
Laatst bijgewerkt door Springert op 14-02-10 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt