[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 20:38

Daarom moet je het daar ook als eerste over hebben, als de ruiter niet goed zit, gaat het paard never nooit goed lopen :)
Dat is soms een beetje mijn bezwaar tegen de AdB methode, paard is scheef, goed we gaan hem rechtrichten. Maar hoe wil je voorkomen dat het paard over de buitenschouder wegloopt en door de buitenteugel valt als het binnenbeen van de ruiter het belet om te buigen, en de ruiter inknikt in de heup aan die kant, waardoor de balans totaal weg is? Maar naar de zit van de ruiter wordt daar niet gekeken, en dat is imo wel waar het begint.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 20:40

Ik ben nu bezig in het centered riding traject en dat is zo gigantisch zwaar en heftig. Ik merk dat het niet alleen mijn houding op mijn paard verandert, maar ook de houding op de grond en in het dagelijks leven. En ik schaam mij echt tegenover mijn merrie wat ze allemaal heeft moeten doorstaan met die scheve muts op haar rug. Ik heb ALTIJD met sporen gereden, want ze was niet voorwaarts, nu IK in balans ben en ik weet hoe ik haar in balans kan laten lopen heb ik geen sporen meer nodig hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 20:44

Ik herken het precies........ mijn instructrice heeft een lesmethode waarin heel veel elementen van het centered riding zitten. Zij gaat er van uit, dat als de ruiter zijn paard niet in de weg zit, dat het paard dan kan lopen, en dan kom je erachter op hoeveel manieren je je paard in de weg kunt zitten....... ik vind het heel confronterend........ anderzijds vindt mijn merrie het heel goede les, zij is groot fan van Japeloup. Want het is nu niet zíj die het moeilijk vindt, maar ik........ :=
Zij kan alles 8-)

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 22:32

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje.
Mijn paardje is nu 3,5 ik rij met haar ongeveer een half jaartje met een tussenstop van 2 maanden.
Ze is heel braaf met rijden, heeft heel veel energie meestal laat ik haar in het begin( na het instappen) ook even galloperen dan is ze even dr energie kwijt. Dan ga ik beginnen met het los rijden e.d. na een 20 min is ze meestal ontspannen en gaat ze nageefelijk lopen ( doet ze uit dr zelf ik doe helemaal niks dan) alleen is dat nageeflijk lopen meestal paar passen, dan doet ze dr hoofd weer omhoog een paar passen, en dan weer nageefelijk en zo gaat het eigenlijk de hele tijd door.
Op de volte loopt ze wel wat langer nageefelijk, wat kan ik doen zodat ze nageeflijk blijft lopen?
Alvast bedankt voor jullie tips!

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 08:41

Ik heb ook een probleem. Het lijkt alsof mijn paard wel nageeft, maar niet aan de teugel loopt ofzo... Na even losrijden, is haar achterhand actief, gebruikt ze haar rug goed, zakt ze vanvoor, heb ik een fijn contact. Ze kruipt niet achter het bit, hangt niet, pakt nergens vast, gewoon een fijn, ontspannen contact. Op die moment zegt mijn lesgeefster ook dat ze nageeft, en heb ik dat gevoel ook. Als ik haar laat halsstrekken, volgt ze gelijk mijn hand. Het probleem is dat het er wat raar uitziet, ze heeft wel wat bolling in haar hals maar loopt met haar neus zo'n 10-15cm voor de loodlijn. Het is een Gelders type en nooit dressuurmatig gereden. Ze is een maandje geleden helemaal losgemaakt door de osteopaat en heeft pas een nieuw zadel, aangepast door een goede zadelmaker, aangeraden door mijn osteopaat. Ik rijd haar met een enkelgebroken trens.
Weet iemand hoe het komt dat ze zo loopt en wat ik eraan kan doen?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 10:51

Aleeneh schreef:
Ja actief maken doe je door veel tempowisselingen, bijvoorbeeld. Stap, draf, stap, draf, middendraf, halt, etc. Zorgen dat je meteen reactie krijgt op je hulpen en dat hij attent is. De truc is dus om te zorgen dat hij reageert op kleine hulpen, zodat je niet iedere paar passen hoeft te blijven drijven. Dat is zorgen dat een paard actief wordt.

Om die tempowisselingen correct uit te voeren heb je behoorlijk wat ervaring nodig. Zeker het correct halthouden is moeilijk voor de ruiter en zwaar voor het paard en wordt zo vaak onderschat.
Schakelen in een gang is makkelijker en daarom zelfs nog effectiever.
Wanneer hij al wat actiever is, is het ook nog eens een goede methode om hem actief te houden, je kunt namelijk enkele passen tussendoor doen in een andere oefening (zoals tijdens het van hand veranderen,volte of zelfs een zijwaardste gang)

Wanneer het paard niet reageerd op mijn been, dan "schop" ik hem eerst naar voren (zonder enige tegendruk van voren), totdat hij lekker los (en zelf) gaat lopen. Daarna ga ik hem iets meer opvangen, maar echt zonder het paard tegen te houden en dat een paar x.
Ze staan in het begin vaak op de handrem en dan moet je het paard het plezier en het vertrouwen in de ruiter weer even geven van het naar voren mogen gaan. Wanneer het paard op de handrem staat, dan houdt deze ook zijn rug vast

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 11:02

Caira schreef:
En toch en toch en toch wordt hierbij het in balans brengen van je paard vaak overgeslagen. Enkelt voorwaarts is vaak de oplossing niet, je paard moet ook een goede balans hebben in zijn lichaam. Zijn binnenachterbeen goed ruim onder kunnen brengen en niet over 1 of beide schouders wegvallen. Ik zie TE veel paarden die geen goede balans hebben en dit proberen op te lossen door OF te versnellen of juist te vertragen waarbij veel ruiters roepen: paard is lui of juist te druk. Terwijl paardlief zijn best doet om in balans te blijven met een ruiter op de rug. En dan heb ik het nog niet eens over de balans van de ruiter zelf....

Klopt, het is juist vaak de ruiter die zorgt voor onbalans en ook die handrem. Onbewust gebruiken veel ruiters de teugels voor hun eigen balans.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 11:07

Sammy_xxs schreef:
Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje.
Mijn paardje is nu 3,5 ik rij met haar ongeveer een half jaartje met een tussenstop van 2 maanden.
Ze is heel braaf met rijden, heeft heel veel energie meestal laat ik haar in het begin( na het instappen) ook even galloperen dan is ze even dr energie kwijt. Dan ga ik beginnen met het los rijden e.d. na een 20 min is ze meestal ontspannen en gaat ze nageefelijk lopen ( doet ze uit dr zelf ik doe helemaal niks dan) alleen is dat nageeflijk lopen meestal paar passen, dan doet ze dr hoofd weer omhoog een paar passen, en dan weer nageefelijk en zo gaat het eigenlijk de hele tijd door.
Op de volte loopt ze wel wat langer nageefelijk, wat kan ik doen zodat ze nageeflijk blijft lopen?
Alvast bedankt voor jullie tips!

Hoe zit het met les?
Welke aanwijzingen krijg je?
Ik snap wel waar het probleem ligt, maar het is nogal een verhaal....

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 11:10

Almeetje schreef:
Ik heb ook een probleem. Het lijkt alsof mijn paard wel nageeft, maar niet aan de teugel loopt ofzo... Na even losrijden, is haar achterhand actief, gebruikt ze haar rug goed, zakt ze vanvoor, heb ik een fijn contact. Ze kruipt niet achter het bit, hangt niet, pakt nergens vast, gewoon een fijn, ontspannen contact. Op die moment zegt mijn lesgeefster ook dat ze nageeft, en heb ik dat gevoel ook. Als ik haar laat halsstrekken, volgt ze gelijk mijn hand. Het probleem is dat het er wat raar uitziet, ze heeft wel wat bolling in haar hals maar loopt met haar neus zo'n 10-15cm voor de loodlijn. Het is een Gelders type en nooit dressuurmatig gereden. Ze is een maandje geleden helemaal losgemaakt door de osteopaat en heeft pas een nieuw zadel, aangepast door een goede zadelmaker, aangeraden door mijn osteopaat. Ik rijd haar met een enkelgebroken trens.

je kunt haar toch dieper en ronder en minder diep en rond vragen? :?

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 11:39

superwoman schreef:
Citaat:
Hoe zit het met les?
Welke aanwijzingen krijg je?
Ik snap wel waar het probleem ligt, maar het is nogal een verhaal....

De aanwijzingen die ik krijg, liggen meestal aan mij, ik moet mijn handen stiller houden edn ik moet niet te veel naar voren gaan.
Want omdat ze zo druk is gaat ze meestal ineens snel en dan ga ik automatisch naar voren.
Maar ook als ze nageefelijk gaat lopen, loopt ze best wel diep en dan schiet ik ook naar voren. Ik werk daar nu heel hard aan om mijn eigen houding hetzelfde te houden.

En verder moet ik de buiten teugel recht houden, en dr binnen teugel wat van dr hals af en met mijn binnen been wat druk geven.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 12:41

Sammy_xxs schreef:
De aanwijzingen die ik krijg, liggen meestal aan mij, ik moet mijn handen stiller houden edn ik moet niet te veel naar voren gaan.
Want omdat ze zo druk is gaat ze meestal ineens snel en dan ga ik automatisch naar voren.
Maar ook als ze nageefelijk gaat lopen, loopt ze best wel diep en dan schiet ik ook naar voren. Ik werk daar nu heel hard aan om mijn eigen houding hetzelfde te houden.

En verder moet ik de buiten teugel recht houden, en dr binnen teugel wat van dr hals af en met mijn binnen been wat druk geven.

je hebt dus nog problemen met je balans. Je geeft niet genoeg mee als een elastiek, omdat je dat nog niet kán. In de volte is hij ronder in haar lijf en is het gevolg dat ze makkelijker in de hals kan zakken. Bij elke bocht je binnenhand wat van de hals brengen en zeker niet naar je lichaam toe. Vooral heel hard aan jezelf blijven werken en proberen om haar niet in de weg te zitten (dus geen spanning in je lijf), zij kan alles wel met de juiste hulpen - onthou dat goed. Als het niet lukt, áltijd naar jezelf kijken. Geef haar regelmatig wat extra teugel door je handen even naar voren te brengen en daarna weer "normaal", dan blijft het vertrouwen en de "losigheid". Zeker jonge paarden zijn goede spiegels, omdat ze nog niet vast gereden zijn. Probeer haar los te houden, want het "klinkt" als een fijn paard.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 13:26

superwoman schreef:
Citaat:
je hebt dus nog problemen met je balans. Je geeft niet genoeg mee als een elastiek, omdat je dat nog niet kán. In de volte is hij ronder in haar lijf en is het gevolg dat ze makkelijker in de hals kan zakken. Bij elke bocht je binnenhand wat van de hals brengen en zeker niet naar je lichaam toe. Vooral heel hard aan jezelf blijven werken en proberen om haar niet in de weg te zitten (dus geen spanning in je lijf), zij kan alles wel met de juiste hulpen - onthou dat goed. Als het niet lukt, áltijd naar jezelf kijken. Geef haar regelmatig wat extra teugel door je handen even naar voren te brengen en daarna weer "normaal", dan blijft het vertrouwen en de "losigheid". Zeker jonge paarden zijn goede spiegels, omdat ze nog niet vast gereden zijn. Probeer haar los te houden, want het "klinkt" als een fijn paard.

Ja ze is een heel fijn paard, ik was eigenlijk ook heel verbaasd dat zij alle hulpen zo goed snapt, omdat zij ook nog maar net is ingereden. Maar ze is heel gevoelig voor je hulpen, vooral ook je houding bijv. met terughouden als ik dat met mijn zit doe reageert ze daar heel goed op, met halthouden precies hetzelfde. Ze is dus wel een gevoelig paardje wat dat betreft en daar ben ik ook erg blij mee! Maar inderdaad moet ik heel erg aan mezelf werken, dit is ook voor het eerst dat ik een paard inrijd, en vind het toch wel goed gaan als ik naar haar kijk want zij pakt het wel heel snel op. nu alleen moet ik consequent zijn. Maar vind het toch wel moeilijk soms. Met galop probeert ze nu ook nageefelijk te lopen, maar dan ook hetzelfde probleem dan gaat ze heel diep en schiet ik weer voorover. Ik denk dat ik nog een stijve plank ben en wat ontspanner en soepeler moet gaan zitten :)
Of zie ik het verkeerd :o

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 16:49

Sammy_xxs schreef:
Ik denk dat ik nog een stijve plank ben en wat ontspanner en soepeler moet gaan zitten :)

ja, maar het is moeilijk om los mee te gaan en wel alles onder contole te hebben (eigen lijf) Daarna kun je pas werken aan het trainen van het paard. Veel mensen denken eerst dat ze het paard moeten trainen, maar de meeste zijn daar totaal niet aan toe. Ook op hoog niveau blijven die mensen aan zichzelf werken, al kunnen zij ook wel paarden opleiden..

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 16:59

superwoman schreef:
Sammy_xxs schreef:
Ik denk dat ik nog een stijve plank ben en wat ontspanner en soepeler moet gaan zitten :)

ja, maar het is moeilijk om los mee te gaan en wel alles onder contole te hebben (eigen lijf) Daarna kun je pas werken aan het trainen van het paard. Veel mensen denken eerst dat ze het paard moeten trainen, maar de meeste zijn daar totaal niet aan toe. Ook op hoog niveau blijven die mensen aan zichzelf werken, al kunnen zij ook wel paarden opleiden..

Ja dat weet ik wel inderdaad, ik weet ook echt dat ik absoluut niet perfect rijd, ik weet wel hoe je het moet doen, maar mijn houding is nog moeilijk.
Wat denk je wat ik het best kan doen? wil namelijk niet dat ik mn paard ga verpesten door mezelf. precies wat je zegt zij kan het wel ik moet het nog goed leren.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 17:20

Sammy_xxs schreef:
Ja dat weet ik wel inderdaad, ik weet ook echt dat ik absoluut niet perfect rijd, ik weet wel hoe je het moet doen, maar mijn houding is nog moeilijk.
Wat denk je wat ik het best kan doen? wil namelijk niet dat ik mn paard ga verpesten door mezelf. precies wat je zegt zij kan het wel ik moet het nog goed leren.

Vooral zorgen dat jij haar niks wil leren, dat is nergens voor nodig en leert ze gaandeweg wel.
Belangrijkste is om haar `los` te houden in der lijf en `lekker fris in de kop`.
Bij `het willen trainen-leren` wordt er vaak te geforceerd op gehamerd, waardoor je het mooie juist verliest.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 17:29

superwoman schreef:
Sammy_xxs schreef:

Vooral zorgen dat jij haar niks wil leren, dat is nergens voor nodig en leert ze gaandeweg wel.
Belangrijkste is om haar `los` te houden in der lijf en `lekker fris in de kop`.
Bij `het willen trainen-leren` wordt er vaak te geforceerd op gehamerd, waardoor je het mooie juist verliest.

Is het misschien handiger als ik zelf eerst op een paard rij die al helemaal correct is beleerd en dat ik het daarop ga leren ( mijn houding e.d.) en daarna pas op mn eigen paard of maakt dat niet zoveel uit?

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 19:42

superwoman schreef:
Almeetje schreef:

je kunt haar toch dieper en ronder en minder diep en rond vragen? :?

Het klinkt raar, ik weet het, maar ze volgt mijn hand wel als ik haar de hals laat strekken maar ronder krijg ik ze dus niet... Vanaf dat ik wat weerstand bied op mijn buitenteugel of een kleine ophouding geef, verzet ze zich (kaak spannen, stug worden in de mond en nog meer met haar neus voor de loodlijn lopen)... Als ik haar dus laat doen wat nageven betreft, loopt ze dus zo'n 10-15cm voor de loodlijn... Misschien nog belangrijke informatie: haar vorige eigenaar reed haar met een elastiek. Deze maakte hij vast aan de singelstoten en de rekker zat veel te strak, dit om haar te kunnen houden in het bos. Het enige wat ze dus kon, was met haar hals in een scherpe, valse knik en een weggedrukte rug, zonder veel rem of stuur rondcrossen in het bos.
Hiermee wil ik natuurlijk niet zeggen dat het probleem sowieso aan het verleden ligt, kan evengoed aan mij liggen... ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 19:49

Sammy_xxs schreef:
Is het misschien handiger als ik zelf eerst op een paard rij die al helemaal correct is beleerd en dat ik het daarop ga leren ( mijn houding e.d.) en daarna pas op mn eigen paard of maakt dat niet zoveel uit?

Hoelang wil je je eigen paard stilzetten? :D
Zonder dollen is het neest verstandig om vooral veel, heel veel begeleiding te nemen.
Blijf goed kijken naar je paard aan de longe en daaraan zie je wanneer hij veranderd (positief of negatief).

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 19:56

Almeetje schreef:
Het klinkt raar, ik weet het, maar ze volgt mijn hand wel als ik haar de hals laat strekken maar ronder krijg ik ze dus niet... Vanaf dat ik wat weerstand bied op mijn buitenteugel of een kleine ophouding geef, verzet ze zich (kaak spannen, stug worden in de mond en nog meer met haar neus voor de loodlijn lopen)... Als ik haar dus laat doen wat nageven betreft, loopt ze dus zo'n 10-15cm voor de loodlijn... Misschien nog belangrijke informatie: haar vorige eigenaar reed haar met een elastiek. Deze maakte hij vast aan de singelstoten en de rekker zat veel te strak, dit om haar te kunnen houden in het bos. Het enige wat ze dus kon, was met haar hals in een scherpe, valse knik en een weggedrukte rug, zonder veel rem of stuur rondcrossen in het bos.
Hiermee wil ik natuurlijk niet zeggen dat het probleem sowieso aan het verleden ligt, kan evengoed aan mij liggen... ;)

Dat ligt totaal niet aan de vorige eigenaar, tenzij het paard lichamelijke problemen heeft gekregen.(maar je gaf aan dat dat niet het geval is)
Kan wel zijn dat je wat meer tijd nodig hebt om haar soepel te maken, waardoor ze wel die diepere buiging kan maken.
Ik denk ook dat het wat aan je ervaring ligt. :o Heeft je instructeur er al op gezeten?

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 20:05

Die heeft ze gehad, heel haar lichaam was volledig geblokkeerd toen ik ze kocht, maar zou er normaal gezien uit moeten zijn nu... Ze heeft ook een halfjaar stilgestaan voor ik ze kocht. Ze heeft wat moeite met stelling en buiging dus denk dat ze nog niet zo soepel is. Het kan zeker aan mijn ervaring liggen, voor ik begon te rijden met haar, was ik een manegeruiter en zij is mijn eerste paard. Mijn instructrice heeft er al op gezeten, maar enkel om te springen. Mijn instructrice laat mij heel vaak afwisselend binnen- en buitenstelling vragen, kleine voltes, S-en, 8-en en slangevoltes met veel bogen rijden, 'om haar hals los te maken'...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 22:12

Almeetje schreef:
Die heeft ze gehad, heel haar lichaam was volledig geblokkeerd toen ik ze kocht, maar zou er normaal gezien uit moeten zijn nu... Ze heeft ook een halfjaar stilgestaan voor ik ze kocht. Ze heeft wat moeite met stelling en buiging dus denk dat ze nog niet zo soepel is. Het kan zeker aan mijn ervaring liggen, voor ik begon te rijden met haar, was ik een manegeruiter en zij is mijn eerste paard. Mijn instructrice heeft er al op gezeten, maar enkel om te springen. Mijn instructrice laat mij heel vaak afwisselend binnen- en buitenstelling vragen, kleine voltes, S-en, 8-en en slangevoltes met veel bogen rijden, 'om haar hals los te maken'...

Niet alleen de hals ;)
Ze is idd niet zo soepel zoals ik het begrijp. Je kunt van een osteopaat ook geen wonderen verwachten, dat is slechts een beginnetje.
Gewoon lekker blijven lessen en dankomt het wel :j

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 22:27

superwoman schreef:
Sammy_xxs schreef:

Hoelang wil je je eigen paard stilzetten? :D
Zonder dollen is het neest verstandig om vooral veel, heel veel begeleiding te nemen.
Blijf goed kijken naar je paard aan de longe en daaraan zie je wanneer hij veranderd (positief of negatief).

Hahaha ja ik snap het, ik ben alleen bang dat ik me paard ga verpesten door mezelf. Maar idd ga gewoon goed oefenen met begeleiding, tot nu toe rij ik altijd mee in de groeplessen, maar denk dat ik daarmee ga stoppen en beter priveles ga nemen...maar bedankt voor je tips

xLovePonyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 22:45

hai allemaal!

Ik heb een vraagje ik rijd regelmatig op een paard op de manege. E die rijdt nogal hobbelig het is me 1keer gelukt dat hij een beetje ging knikke met z'n hoofd en langzaam een beetje aan de teugel liep. Ik merkte meteen dat het veel fijner was want hij liep lekker over zijn rug! Het was niet meer zo'n hobbel gang maar een moooie vloeiende gang :) Alleen dat paard is het helemaal niet gewend om aan de teugel te rijden, en zoals ik al zei het is me 1keer gelukt en nu lukt het mij niet meer... Ik wil niet trekken en zagen natuurlijk! Ik had gehoord dat je een beetje speling in je hand moet brengen? weet iemand of dit nut of goed is en heeft iemand misschien verdere tips want het is ook zoveel fijner voor hem lijkt mij! :)

EDIT:

Ik realiseer me ook dat het niet in 1keer moet i.v.m spierpijn.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 23:20

Sammy_xxs schreef:
Hahaha ja ik snap het, ik ben alleen bang dat ik me paard ga verpesten door mezelf. Maar idd ga gewoon goed oefenen met begeleiding, tot nu toe rij ik altijd mee in de groeplessen, maar denk dat ik daarmee ga stoppen en beter priveles ga nemen...maar bedankt voor je tips

Verstandig, succes!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 23:23

xLovePonyx schreef:
hai allemaal!

Ik heb een vraagje ik rijd regelmatig op een paard op de manege. E die rijdt nogal hobbelig het is me 1keer gelukt dat hij een beetje ging knikke met z'n hoofd en langzaam een beetje aan de teugel liep. Ik merkte meteen dat het veel fijner was want hij liep lekker over zijn rug! Het was niet meer zo'n hobbel gang maar een moooie vloeiende gang :) Alleen dat paard is het helemaal niet gewend om aan de teugel te rijden, en zoals ik al zei het is me 1keer gelukt en nu lukt het mij niet meer... Ik wil niet trekken en zagen natuurlijk! Ik had gehoord dat je een beetje speling in je hand moet brengen? weet iemand of dit nut of goed is en heeft iemand misschien verdere tips want het is ook zoveel fijner voor hem lijkt mij! :)

EDIT:

Ik realiseer me ook dat het niet in 1keer moet i.v.m spierpijn.

Bedoel je spelen met je hand?
Nee dat moet dus niet.
Lees eens een paar pagina's terug als je wilt, zodat wij niet steeds weer in herhaling moeten vallen.
Daarna kun je gerichte vragen stellen en die zullen we zeker proberen te beantwoorden.