[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

boku

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 20:20

nee hoor, ik werd aangevallen door Yamcha, die niet eens de tijd nam om mij te proberen begrijpen maar zich meteen een verkeerd beeld voor ogen nam. maar daar gaat het nu niet om.
ik ben zelf absoluut geen voorstander van teugeldruk, en hou het liefst zo soepel mogelijk, maar ik kreeg het gevoel dat mijn paard er even aan "herinnerd" moest worden dat nageeflijk zijn voor ons beiden veel aangenamer is.
afgelopen 5 dagen hebben we dagelijks een half uurtje gereden, met de nadruk op correct ruggebruik en goede activiteit als gevolg van de focus op mijn houding, en de focus op haar "aan het been zijn".
en sinds ik haar er even aan "herinnerd" heb, en dus enkele keren lichte weerstand geboden heb die eerste dag, kwam ze de dagen erna volledig uit zichzelf, wanneer ik natuurlijk op een correcte manier rij.

en dan vind ik mijn manier om tot de juiste manier te komen (ff een rare zin :p) veel effectiever en paardvriendelijker dan wat ik bijvoorbeeld vandaag zag bij een andere ruiter.
zij heeft een prachtig paard, 5 jaar oud, correct beleerd, wat veel fouten van de ruiter verdraagt en nog veel sneller nageeflijk is dan mijn paard. nu bleef hij de laatste tijd nogal moeilijk "aan de teugel" en ging vaak sterrenkijken, naar mijn mening omdat hij dus niet voorwaards is.
de instructrice haar advies: een halsverlenger erin hangen.( niet dezelfde als mijn instructrice )

Anoniem

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 20:26

*komt van haar handen af*

Lees even terug. Ik heb je op geen enkele manier aangevallen.
Alleen jij wilt horen dat wat je doet heel goed en geweldig is. Ik vind dat het dat niet is. Dat is alles.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 20:29

boku schreef:
nee hoor, ik werd aangevallen door Yamcha, die niet eens de tijd nam om mij te proberen begrijpen maar zich meteen een verkeerd beeld voor ogen nam. maar daar gaat het nu niet om.
ik ben zelf absoluut geen voorstander van teugeldruk, en hou het liefst zo soepel mogelijk, maar ik kreeg het gevoel dat mijn paard er even aan "herinnerd" moest worden dat nageeflijk zijn voor ons beiden veel aangenamer is.
afgelopen 5 dagen hebben we dagelijks een half uurtje gereden, met de nadruk op correct ruggebruik en goede activiteit als gevolg van de focus op mijn houding, en de focus op haar "aan het been zijn".
en sinds ik haar er even aan "herinnerd" heb, en dus enkele keren lichte weerstand geboden heb die eerste dag, kwam ze de dagen erna volledig uit zichzelf, wanneer ik natuurlijk op een correcte manier rij.

en dan vind ik mijn manier om tot de juiste manier te komen (ff een rare zin :p) veel effectiever en paardvriendelijker dan wat ik bijvoorbeeld vandaag zag bij een andere ruiter.
zij heeft een prachtig paard, 5 jaar oud, correct beleerd, wat veel fouten van de ruiter verdraagt en nog veel sneller nageeflijk is dan mijn paard. nu bleef hij de laatste tijd nogal moeilijk "aan de teugel" en ging vaak sterrenkijken, naar mijn mening omdat hij dus niet voorwaards is.
de instructrice haar advies: een halsverlenger erin hangen.( niet dezelfde als mijn instructrice )

Jouw paard weet dat wel hoor! Ik denk dat het toch aan jou zelf ligt. Je hoeft een paard niet er aan te herinneren, ik denk dat jouw instructrice jou eraan moet herinneren dat jij ook moet ontspannen en moet nageven.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 20:34

boku schreef:

Fijn dat het beter gaat.

Het kan áltijd nog slechter ;)
Ik kijk liever hoe ik mezelf kan verbeteren en daar zijn sommige topic's hier op bokt prima voor en er zijn nog genoeg ruiters waar ik naar op kan kijken/kwijlen :~ .
Tuurlijk is het ook goed om te kijken naar de fouten van anderen, juist om dat te voorkomen bij jezelf, maar het is imo niet de bedoeling om jezelf op te hemelen :D

idd StableDoor: Paard weet het écht allemaal wel :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 20:43

Kijken naar de fouten van een ander kun je doen, om ze zelf niet te maken, we hoeven per slot van rekening niet alle fouten zelf te maken :) maar gebruik ze niet om je eigen fouten goed te praten :n
Kijken naar wat een ander goed doet daar kun je onvoorstelbaar veel van leren :j

edit: ik zeg hetzelfde als sw in andere woorden :D

boku

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 21:00

tuurlijk niet, ik weet maar al te goed dat ik kapstokvoetjes heb, en moet opletten dat ik mijn benen niet te ver naar voor doe, dat mijn handen soms iets te laag zijn, en dat ik niet altijd even consequent ben.
ik heb inderdaad de pech, of juist het geluk, dat mijn paard zéér gevoelig en stressy is.

gelukkig ben ik een echte springruiter, en vindt mijn paardje dat ook stukken leuker :p maar toch wil ik eerst aan onze houding werken voor we verder gaan, en dat gaat nu dus elke dag beter. morgen doen we het met dressuurzadel, eens kijken wat daar het effect van is ^^

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 22:03

boku schreef:
tuurlijk niet, ik weet maar al te goed dat ik kapstokvoetjes heb, en moet opletten dat ik mijn benen niet te ver naar voor doe, dat mijn handen soms iets te laag zijn, en dat ik niet altijd even consequent ben.
ik heb inderdaad de pech, of juist het geluk, dat mijn paard zéér gevoelig en stressy is.

gelukkig ben ik een echte springruiter, en vindt mijn paardje dat ook stukken leuker :p maar toch wil ik eerst aan onze houding werken voor we verder gaan, en dat gaat nu dus elke dag beter. morgen doen we het met dressuurzadel, eens kijken wat daar het effect van is ^^

Als je in een ander zadel gaat zitten verandert er denk ik niets aan je handen. Ik denk dat je daar ook op moet letten. Soepele polsen, stille hand (wel meebewegen met de mond van je paard natuurlijk), probeer zonder spanning in je hand te rijden, jij moet ook nageven. Let er ook goed op dat je op je zitbeenknobbels zit, en dat je het gewicht daarover gelijk verdeeld. Jij moet recht zitten, want als jij niet recht zit, kan je paard niet recht worden en dus ook niet nageven.

boku

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 20:14

het ging stukken beter met het andere zadel en we waren beiden op en top ontspannen, niet superlang gereden, slechts een half uurtje, ik wil haar natuurlijk niet overbelasten. maar ze is niet 1x rennerig geworden en was veel beter aan het been, zo ontspannen heb ik ze nog niet vaak gehad ^^
dat zei de osteo ook vanavond, dat haar spieren zo verzwakt zijn dat het voor haar vrij zwaar is om het langer vol te houden. dus kreeg ik de raad haar elke dag een half uurtje te longeren met bijzet, en een kwartiertje te rijden, om het zo op te bouwen. dan zou ze binnen een maand al heel wat veranderd moeten zijn. ook wordt straks haar veulen afspeend, en kan ze alle voedingsstoffen optimaal gebruiken

ik denk dat we elkaar ook wat moesten vinden, ik rij ze nog niet zo lang en daarom begrepen we elkaar waarschijnlijk vaak niet goed.
maar vandaag ging het super, het springzadel wordt nu even in de kast gelegd, want blijkbaar kan ik daarin m'n houding niet zo goed behouden. en nu gaan we dus een winter lang dressuren, met af en toe een klein sprongetje natuurlijk ^^

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 20:59

Wat goed joh! Dat is gaaf zeg!

Longeren kan heel veel doen idd :j ik longeer met een pessoa, die moet je wel vrij los afstellen, maar dat werkt hier super.

boku

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 21:11

jammer genoeg heb ik geen pessoa, maar had er wel graag een gehad, ben helemaal fan van die dingen! ^^
als ik er ergens eentje op te kop kan tikken doe ik dat zeker :p

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 09:14

Ik ben een enorme fan van longeren, de werking ervan wordt imo onderschat.... Goed voor je paard! Leuk om te lezen Boku :)

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 12:32

Goed longeren doet veel goed bij een paard
En je kunt zien hoe je paard loopt,kun je ook veel uit halen!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 13:56

FireAndIce schreef:
En je kunt zien hoe je paard loopt,kun je ook veel uit halen!

Dat vind ik het grootste voordeel. Wanneer je je paard elke x goed bekijkt, zal je veel sneller voor of achteruitgang zien.
(algehele conditie en mentale staat)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 20:14

tegenwoordig loopt mijn paardje al aan de teugel/nageefelijk zodra ik erop stap! Hier ben ik op zich erg blij mee. Wel heeft ze de neiging te diep te lopen en ik weet eigenlijk niet hoe ik dit moet oplossen. Heeft iemand hier tips voor?
Verder wil ze nog wel eens proberen me uit het zadel te trekken, ze wordt zwaarder op/aan de hand. Hier weet ik ook niet mee om te gaan. Moet ik meer teugel geven of juist niet?

Bedankt alvast voor het meedenken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 21:54

Naar voren. Als ze goed nageeft, hoort ze eigenlijk niet op je hand te hangen.
Veel overgangen en schijnovergangen rijden helpt hier meestal wel goed bij :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 21:57

max66 schreef:
tegenwoordig loopt mijn paardje al aan de teugel/nageefelijk zodra ik erop stap! Hier ben ik op zich erg blij mee. Wel heeft ze de neiging te diep te lopen en ik weet eigenlijk niet hoe ik dit moet oplossen. Heeft iemand hier tips voor?
Verder wil ze nog wel eens proberen me uit het zadel te trekken, ze wordt zwaarder op/aan de hand. Hier weet ik ook niet mee om te gaan. Moet ik meer teugel geven of juist niet?

Bedankt alvast voor het meedenken.

Ik vraag me af of er een link zit met het bit-probleem in je andere topic? Vindt je paard dit bit wel fijn? Er zijn zoveel trenzen, je kunt daar best wat mee experimenteren, kijk wat je paard fijn vindt.
Ze lijkt het bit wel aan te nemen, wat ik hier lees, maar hangen is idd niet goed, je moet haar echt goed voorwaarts rijden. Als ze gaat hangen, handen sluiten, weer openen + been. Verder zou ik veel tempowisselingen gaan rijden en gaan schakelen om haar voorwaarts te maken.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 23:20

tja, volgens de tandarts vandaag ligt het bit goed in haar mond. Ik heb ook altijd dit bit gehad..

Ze is, juist als ze nageefelijk is, al erg voorwaarts. Ze loopt voor mijn gevoel zelfs over haar tempo. Dus continue been geven lijkt mij dan ook niet wenselijk. Als ze te diep loopt drijf ik haar wel aan en ze komt dan ook wel wat hoger, maar ik kan toch niet continue aan blijven drijven?

Hoe zorg ik dan dat ze me niet uit het zadel trekt?

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 23:51

Er is een verschil tussen snel rijden en voorwaarts rijden, he. Wat hierboven bedoeld is is dat je paard het achterbeen actief moet gaan gebruiken en onder zich moet zetten, en dat hij goed moet reageren op je been. Niet dat hij per se snel moet lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 23:57

Als ze over tempo loopt is dat juist een aanwijzing dat ze niet goed voorwaarts (=actief achterbeen) is.
Waarschijnlijk valt ze lichtelijk op de voorhand, wordt ze daarom zo zwaar in de hand. Oplossing is dus het achterbeen actiever maken en er meer onder zetten.

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 08:06

Als mijn paard hangt, moet ik haar van mijn lesgeefster voorwaarts houden (dus niet snel, maar actief, goed aan het been, actieve achterhand), mijn handen omhoog doen maar zeker niet vastzetten, niks geven om in te hangen dus. Wat ook kan helpen, gemene manier misschien, het paard dat ik een tijdje reed had heel erg de neiging om te gaan hangen vanaf dat hij ontspande. Ik kon doen wat ik wou, hij bleef hangen, paard van 700kg, vrij irritant... Op een gegeven moment heb ik gewoon helemaal onverwacht mijn teugels volledig los gelaten, hij is toen goed gestruikeld en had z'n lesje wel geleerd... Maar dit is niet de eerste manier die je moet gebruiken ;)

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 08:39

Citaat:
Waarschijnlijk valt ze lichtelijk op de voorhand, wordt ze daarom zo zwaar in de hand. Oplossing is dus het achterbeen actiever maken en er meer onder zetten.

Citaat:
Er is een verschil tussen snel rijden en voorwaarts rijden, he. Wat hierboven bedoeld is is dat je paard het achterbeen actief moet gaan gebruiken en onder zich moet zetten,

En hoe moet dat dan precies met een paard dat op t bit gaat hangen?
Wat is de juiste manier van aanpak om paard van de voorhand af te halen, niet te laten hangen en t achterbeen actief en eronder te krijgen Bizzybijtje en Aleeneh?
Max 66 zal het vast erg fijn vinden als jullie dat ook even uitleggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 09:04

Volgens mij heb ik dat al uitgelegd :)
Tempowisselingen, schakelen, aan het been maken.

Dat is iets anders als constant drijven, je moet een soort cruise-control installeren. Bv je geeft de hulpen voor draf, dan moet je paard blijven draven tot je iets anders vraagt.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 20:26

Ja actief maken doe je door veel tempowisselingen, bijvoorbeeld. Stap, draf, stap, draf, middendraf, halt, etc. Zorgen dat je meteen reactie krijgt op je hulpen en dat hij attent is. De truc is dus om te zorgen dat hij reageert op kleine hulpen, zodat je niet iedere paar passen hoeft te blijven drijven. Dat is zorgen dat een paard actief wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 20:28

Precies, en daardoor gaat hij zijn lijf echt wel actief gebruiken, en hangt hij niet meer :)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 20:33

En toch en toch en toch wordt hierbij het in balans brengen van je paard vaak overgeslagen. Enkelt voorwaarts is vaak de oplossing niet, je paard moet ook een goede balans hebben in zijn lichaam. Zijn binnenachterbeen goed ruim onder kunnen brengen en niet over 1 of beide schouders wegvallen. Ik zie TE veel paarden die geen goede balans hebben en dit proberen op te lossen door OF te versnellen of juist te vertragen waarbij veel ruiters roepen: paard is lui of juist te druk. Terwijl paardlief zijn best doet om in balans te blijven met een ruiter op de rug. En dan heb ik het nog niet eens over de balans van de ruiter zelf....