Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
boku schreef:nee hoor, ik werd aangevallen door Yamcha, die niet eens de tijd nam om mij te proberen begrijpen maar zich meteen een verkeerd beeld voor ogen nam. maar daar gaat het nu niet om.
ik ben zelf absoluut geen voorstander van teugeldruk, en hou het liefst zo soepel mogelijk, maar ik kreeg het gevoel dat mijn paard er even aan "herinnerd" moest worden dat nageeflijk zijn voor ons beiden veel aangenamer is.
afgelopen 5 dagen hebben we dagelijks een half uurtje gereden, met de nadruk op correct ruggebruik en goede activiteit als gevolg van de focus op mijn houding, en de focus op haar "aan het been zijn".
en sinds ik haar er even aan "herinnerd" heb, en dus enkele keren lichte weerstand geboden heb die eerste dag, kwam ze de dagen erna volledig uit zichzelf, wanneer ik natuurlijk op een correcte manier rij.
en dan vind ik mijn manier om tot de juiste manier te komen (ff een rare zin :p) veel effectiever en paardvriendelijker dan wat ik bijvoorbeeld vandaag zag bij een andere ruiter.
zij heeft een prachtig paard, 5 jaar oud, correct beleerd, wat veel fouten van de ruiter verdraagt en nog veel sneller nageeflijk is dan mijn paard. nu bleef hij de laatste tijd nogal moeilijk "aan de teugel" en ging vaak sterrenkijken, naar mijn mening omdat hij dus niet voorwaards is.
de instructrice haar advies: een halsverlenger erin hangen.( niet dezelfde als mijn instructrice )
boku schreef:en dan vind ik mijn manier om tot de juiste manier te komen (ff een rare zin :p) veel effectiever en paardvriendelijker dan wat ik bijvoorbeeld vandaag zag bij een andere ruiter.
zij heeft een prachtig paard, 5 jaar oud, correct beleerd, wat veel fouten van de ruiter verdraagt en nog veel sneller nageeflijk is dan mijn paard. nu bleef hij de laatste tijd nogal moeilijk "aan de teugel" en ging vaak sterrenkijken, naar mijn mening omdat hij dus niet voorwaards is.
de instructrice haar advies: een halsverlenger erin hangen.( niet dezelfde als mijn instructrice )
boku schreef:tuurlijk niet, ik weet maar al te goed dat ik kapstokvoetjes heb, en moet opletten dat ik mijn benen niet te ver naar voor doe, dat mijn handen soms iets te laag zijn, en dat ik niet altijd even consequent ben.
ik heb inderdaad de pech, of juist het geluk, dat mijn paard zéér gevoelig en stressy is.
gelukkig ben ik een echte springruiter, en vindt mijn paardje dat ook stukken leuker :p maar toch wil ik eerst aan onze houding werken voor we verder gaan, en dat gaat nu dus elke dag beter. morgen doen we het met dressuurzadel, eens kijken wat daar het effect van is ^^
max66 schreef:tegenwoordig loopt mijn paardje al aan de teugel/nageefelijk zodra ik erop stap! Hier ben ik op zich erg blij mee. Wel heeft ze de neiging te diep te lopen en ik weet eigenlijk niet hoe ik dit moet oplossen. Heeft iemand hier tips voor?
Verder wil ze nog wel eens proberen me uit het zadel te trekken, ze wordt zwaarder op/aan de hand. Hier weet ik ook niet mee om te gaan. Moet ik meer teugel geven of juist niet?
Bedankt alvast voor het meedenken.
Citaat:Waarschijnlijk valt ze lichtelijk op de voorhand, wordt ze daarom zo zwaar in de hand. Oplossing is dus het achterbeen actiever maken en er meer onder zetten.
Citaat:Er is een verschil tussen snel rijden en voorwaarts rijden, he. Wat hierboven bedoeld is is dat je paard het achterbeen actief moet gaan gebruiken en onder zich moet zetten,