[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Charly_

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 19:02

Hallo:)
Als je een goed paard hebt en goed les krijgt lukt het huus wel!
De groetjes maar weer!
xxx

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 13:53

eeen goed paard??

Aislinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 19:24

Fucsia schreef:
hoi, ik kom ook even 2 vraagjes stellen Tong uitsteken
mijn pony loopt af en toe ( na 1kwartier ong) wel nagefelijk, maar komt weer omhoog als ik afwend en op voltes. Ook gaat ze haar hoofd steeds lager houden, maar als ik dan zachtjes been geef komt ze weer omhoog. er is mij verteld dat als ze nageeflijk word dat jij dan ook een beetje mee moet geven in de hand, maar dan gaat ze veel te diep. ik weet niet zo goed wat ik met mn handen moet doen als ze nagefelijk gaat lopen, niks veranderen of juist meegeven maar dan gaat ze weer heel diep lopen. heeft iemand tips voor mij?

ps ik rijd haar niet met slof of andere hulpteugels en daar is ze ook nooit mee gereden.

Ik heb precies hetzelfde probleem. Mijn paard gaat na een tijdje uit zichzelf nagevenlijk lopen, maar gaat dan zo diep (echt neus aan de grond!) dat er weer spanning op de teugels komt en daarvan komt hij weer omhoog. Ik vind het geen optie of dan maar terug te trekken en van been komt hij weer helemaal omhoog.
Iemand tips hoe ik zijn hoofd op de goede plaats kan houden zonder die voortdurende spanning?

geartsjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 00:59

ik volg it even.. heb namelijk hetzelfde probleem Vork

Dirkje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 01:45

Als je paard van been geven omhoog komt dan doe je het waarschijnlijk net verkeerdom Clown Als je er op gaat zitten is de eerste vereiste dat je paard voorwaarts loopt op het been. Laat de teugel nog even voor wat het is en rij hem met het been voorwaarts. Controleer of hij aan het been is door veel te schakelen en zorg dat er reaktie komt als je hem een tempo hoger laat draven. Als je je handen stil houdt dan zoekt hij die vanzelf op. Je kunt hem dan dmv been en teugelhulpen zo hoog of laag instellen als je zelf wil. Wil je dat hij tot een bepaald punt maar naar beneden komt dan sluit je je hand als hij daar voorbij komt. Op de juiste hoogte vriendelijk zijn. Komt hij omhoog dan ook je handen sluiten en been erbij. Het is even oefenen en consequent zijn maar als je altijd op die manier rijdt dan wordt het op een gegeven moment een automatisme. In het begin is het fijn om je paard lekker laag in te stellen, met z'n neus richting grond, maar wel met die voorwaartse drang voor het been. Als hij lekker los en over de rug loopt dan kun je hem wat hoger in gaan stellen. Dat betekent wel dat je er meer aan moet gaan rijden en 'm wat eerder moet begrenzen zodat ie niet kan gaan duiken. Dus als hij niet voor je been voorwaarts loopt (en laten we de inwerking van je zit niet vergeten) heeft het geen zin om je paard aan de teugel te gaan rijden.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 01:48

Post hierboven was dus door mij geschreven Clown
Had niet in de gaten dat nog iemand anders op m'n compu zat te bokken Sigaar

Honesty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 12:28

Hai. Lachen

Ik heb een vraagje, ik heb les van iemand, en we zijn voornamelijk bezig met aan de teugel lopen. Als zij die teugel naar benenden 'trekt' met haar pink en vervolgens aan mij weer overdraagt blijft ze zo best vaak lopen.

Mijn vraag:

Als ik aan het trainen ben, hoe moet ik het dan verder doen? Bloos

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 21:42

Het lijkt wel of paardrijden uit alleen aan de teugel rijden bestaat Ach gut

Aislinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 22:44

Ach ja, zolang het paard maar ontspannen is en plezier heeft in wat hij doet, zou ik niet weten waarom je een paard 'in de krul' moet rijden.
Maar als mijn paard ontspant, gaat hij uit zichzelf naar beneden. En goed aan de teugel rijden heeft wel degelijk nut voor de rug van het paard.

Maar over deze discussie lopen al genoeg topics lijkt mij.

missjustices

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 00:13

Het oneindigde onderwerp...

Ik ben van mening dat het begrip aan de teugel lopen helemaal afgeschaft moet worden want je hebt er niet aan zalang je paard nbiet nagevelijk loopt...
Pas als dat is (paard heeft z'n achterhand er onder gebruitk z'n rug en loopt met z'n hoofd ontspannen op de loodlijn) heeft het nut..
vaak is het in andere gevallen aan de teugel lopen meer kwalijk als bevoordelijk....

Honesty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 17:10

Inderdaad, als ik zo de berichten zie, ben ik het er telkens meer mee eens! Lachen
Als je paard nergens last van heeft, of zich ontspannen voelt bij jou ect. gaat hij/zij zich zelf wel ontspannen in de hals.

Zo denk ik er nu over. Lachen

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 21:28

Marieke_1 schreef:
Ach ja, zolang het paard maar ontspannen is en plezier heeft in wat hij doet, zou ik niet weten waarom je een paard 'in de krul' moet rijden.
Maar als mijn paard ontspant, gaat hij uit zichzelf naar beneden. En goed aan de teugel rijden heeft wel degelijk nut voor de rug van het paard.

Klopt, maar jij wilde toch tips? Dan worden die gegeven en daarna zeg je dit Verward

Aislinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 07:58

maikeltje schreef:
Marieke_1 schreef:

Klopt, maar jij wilde toch tips? Dan worden die gegeven en daarna zeg je dit Verward

Ja klopt! Knipoog Hij komt inderdaad wel naar beneden als hij zich ontspant, maar hij gaat te laag lopen zodat de teugels strak komen te staan, en er weer spanning ontstaat.
Wat ik bedoel is hij wil uitzichzelf wel nagevelijk lopen, maar ik wil graag tips over hoe ik hem daar kan houden. En dat staat los van de discussie van het wel of niet aan de teugel lopen, want daarover heb ik mijn mening al gegeven. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is Knipoog

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 10:27

Meer been geven en voor begrenzen, dan gaat ie ook niet op je hand hangen Knipoog
Ik weet niet hoe oud je paard is, jonge paarden hebben daar nog moeite mee, maar veel overgangen rijden iig op je been en zit.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 14:54

Als je paard net zo lang naar beneden gaat tot er weer spanning op de teugel staat, dan loopt ie niet zelf, maar dan zoekt hij steun aan jouw hand. Hij doet dit omdat hij zichzelf dan nog niet goed ondersteunt met zijn achterhand. Dit kan komen omdat hij niet sterk genoeg is, of omdat hij niet in balans is, of allebei. Inderdaad moet je dan veel overgangen rijden, maar rijd wel GOEDE overgangen, dus rechte overgangen. Hij mag zijn been niet naast zijn lijf zetten als je aandraaft. Ook moet je veel voltes rijden, waarbij je de volte rijdt met je binnenbeen en je buitenteugel, niet aan de binnenkant komen. Als je kracht gaat opbouwen en goed gaat rechtrichten ,dan zal je paard uiteindelijk zichzelf gaan dragen. Je hoeft dan maar kuit te geven en de teugels aan te nemen en je paard zal nageeflijk worden en gaan ontspannen. Hij moet dus eerst recht gericht zijn en genoeg kracht hebben ontwikkeld, anders zal het je niet lukken.

josje_pien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 20:54

heej hallo
ik heb een verzorg pony die een jaar geleden is ingereden. het enige wat ze kan is stappen draven en galoperen(maar dit gaat ook moeilijk want ze loopt voor de kar en het is dus onder ontwikeld) ik heb met haar eerst aan de stap en draf gewerkt toen dit er een maal inzat heb ik met haar de galop geoefend. ik ben de enige en de 2e persoon die op haar rijd de andere reed eens in de 2 a 3 maanden. mn verzorgpony is een kruising tussen een arabier en een haflinger. het arabieren temp komt erg omhoog en ze heeft ook het uiterlijk. ik vroeg me dus af ik wil haar aan de teugel leren lopen maar weet niet pricies hoe. en voordat ik haar verpest met het verkeerd aanleren vroeg ik me af of jullie willen helpen/tips geven hoe ik dit moet aanpakken. ik rijd al 7 jaar.
kan iemand helpen. en is dit bericht mischien iets te penny?
nouja kom maar op met die tips
groeten josje_pien

Aislinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 21:56

maikeltje en Agnes75 bedankt voor de tips, hier kan ik echt wat mee Lachen

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 15:51

josje_pien schreef:
heej hallo
ik heb een verzorg pony die een jaar geleden is ingereden. het enige wat ze kan is stappen draven en galoperen(maar dit gaat ook moeilijk want ze loopt voor de kar en het is dus onder ontwikeld) ik heb met haar eerst aan de stap en draf gewerkt toen dit er een maal inzat heb ik met haar de galop geoefend. ik ben de enige en de 2e persoon die op haar rijd de andere reed eens in de 2 a 3 maanden. mn verzorgpony is een kruising tussen een arabier en een haflinger. het arabieren temp komt erg omhoog en ze heeft ook het uiterlijk. ik vroeg me dus af ik wil haar aan de teugel leren lopen maar weet niet pricies hoe. en voordat ik haar verpest met het verkeerd aanleren vroeg ik me af of jullie willen helpen/tips geven hoe ik dit moet aanpakken. ik rijd al 7 jaar.
kan iemand helpen. en is dit bericht mischien iets te penny?
nouja kom maar op met die tips
groeten josje_pien

Het beste wat je kunt doen is een goede begeleider zoeken. Iemand die verstand heeft van jonge paarden en er vaker mee heeft gewerkt en die niet van hulpteugels houdt. De meeste jonge paarden worden namelijk ingereden met een slof, elastiek of bijzet. Bij het longeren kan het, bij goed gebruik, heel nuttig zijn. Maar met het rijden moet je echt van achteren naar voren werken, met het skala van de africhting (klassieke rijkunst). Dat gaat als volgt: takt, losgelatenheid, aanleuning, schwung, rechtrichten, verzameling en als laatste durchlässigkeit. In die volgorde! Je zult merken als je in die volgorde werkt, het volgende punt steeds makkelijke bereikt kan worden. Na een tijd (minstens een jaar!) heb je echt een heel fijn paard.
De meeste mensen rijden paarden in met wedstrijden in hun achterhoofd en trainen hun paard dusdaging; 'aan de teugel, ohw in de L zit wijken, dat ook dan maar even', terwijl vaak een van de eerste punten van het skala nog niet in orde is; bv als je paard taktmatig niet in orde is, zul je nooit die middendraf voor een 8 kunnen rijden.
Niet iedereen is het echter hier over eens. Dit is mijn mening en zo leid ik paarden op, met zeer goede resultaten. Nu met mijn eigen paard zie ik ook erg goede vooruitgang en ik weet zeker dat als ik hem zo door kan blijven rijden dat ik dan zo naar het Z kan, zonder al te veel problemen, omdat ik veel tijd in de basisafrichting heb gestoken en niet overhaast in de wedstrijden ben gestort.

Saartje01

Re: Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 19:46

Ninla_ schreef:
Denk je nou echt dat je zo van een stukje tekst, opeens je paard nagefelijk kan rijden?

Neem les ofzo Scheve mond

En wat als je gezamelijk les neemt? Denk je dat de lesgeefster tijd heeft om in groep zich met iedereen apart bezig te houden?
Aan de teugel rijden, daar heb je meer dan 5 minuten voor nodig om het te leren volgens mij. En er zal toch wel een basis bestaan zeker?

obiwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 09:31

Citaat:
Inderdaad, als ik zo de berichten zie, ben ik het er telkens meer mee eens!
Als je paard nergens last van heeft, of zich ontspannen voelt bij jou ect. gaat hij/zij zich zelf wel ontspannen in de hals.

Zo denk ik er nu over.

Voelt het paard zich vanaf het moment dat je er op stapt al ontspannen bij jou of moet je hem daar zelf naar toe rijden? In mijn ogen is het nageeflijk rijden iets dat ontstaat zodra je je paard aan de hulpen (been, zit en teugel) hebt en je je paard met die hulpen naar de ontspanning toe kan rijden. Zodra je paard niet aan de hulpen staat kan je het dier wel dwingen, maar het resultaat daarvan is dat hij in de verkeerde gedwongen houding gaat lopen en dus alles behalve nageeflijk is.
Het punt van nergens last van hebben, is ook belangrijk. Ligt je zadel goed, heeft het dier geen zere mond (haken), heeft hij/zij nergens blokkades in het lijf, krijgt het dier het goede voer? Zeer belangrijk om over na te denken.

Citaat:
En wat als je gezamelijk les neemt? Denk je dat de lesgeefster tijd heeft om in groep zich met iedereen apart bezig te houden?
Aan de teugel rijden, daar heb je meer dan 5 minuten voor nodig om het te leren volgens mij. En er zal toch wel een basis bestaan zeker?

'aan de teugel rijden' is dus duidelijk niet iets wat in 5 min. te leren valt. Het is geen "kunstje" maar een samenloop van de hulpen van de ruiter die door het paard begrepen worden. Neem privé les van iemand die jou hiermee kan helpen en die er ook daadwerkelijk verstand van heeft, er lopen er genoeg rond die de term instructrice niet zouden mogen gebruiken.
Andere tips als je paard super aan je been zetten, veel overgangen maken en goed tussen 2 teugels houden (rechtrichten) zijn al genoemd maar het probleem daarvan is dat je waarschijnlijk dan nog niet weet hoe je die op de correcte manier uitvoert. Daar moet je echt les voor hebben.
Succes!

LiannetJj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 14:06

Ik rij op een paard dat soms aan de teugel wilt. Maar als ik haar aan de teugel wil krijgen wordt ze altijd heel druk.

sophie_mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 19:58

haha dat hep ik nou ook altijd Knipoog gewoon blijven oefenen en vooral niet trekken! bovendien ik vind het niet erg als mijn pony niet aan de teugel loopt
maja iedereen is anders hea

bokkos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 12:29

ik vind het ook geen probleem als mn pony niet aan de teugel loopt, het doet zeer bij hem omdat hij een vetrandje heeft zitten waar eigenlijk niks hoort te zitten.. Boos!

XxjayYxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 12:51

het werkt ook altijd wel met veel losrijden (heel veel buigoefeningen en veel voltes rijden)
dat werkt bij mij altijd ik hoop ook bij jou Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 17:50

Dat werkt bij mij ook heel goed Lachen Losrijden is ook heel erg belangrijk ! Gewoon rustig aan die spieren warm maken, zodat het ook wat soepelere wordt. Dan loopt mijn pony ook véél fijner rond Ja

@ bokkos : een vetrandje ? Waar precies ?