Anky Warmup met fotos: LDR, of Rollkur?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aimee

Re: Anky Warmup met fotos: LDR, of Rollkur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 09:43

Aqua8horse schreef:
Dat ben ik niet met je eens Aimee. Uiteraard is een paard in real life het mooiste om te beoordelen. Ik heb het over die ene foto. Ik zie daar wel angst en dat heeft niets met fantasie te maken. Ik heb het alleen over wat ik zie aan dat plaatje, niet over feiten of iets dergelijks. Er is volgens jou een wezelijk verschil in waarneming, is daar dan ook per definitie een verschil tussen goed en fout?
Jij kent mij niet en je weet ook niet wat ik kan zien of niet zien en wat ik wel of niet kan beoordelen. Ik vind het nogal ver gaan om een onderscheid te maken in waarneming. Ik zie wat ik zie en ik ben niet van plan omdat beeld anders te stellen omdat er anderen zouden zijn die dat anders zien. Ik vraag toch ook niet van jullie om dat te doen. Ik zeg mijn mening en ik zou het kunnen waarderen als jullie die ook zouden kunnen respecteren zoals ik jullie mening en waarneming ook respecteer.

Ik heb nergens een kwalificatie van goed of slecht aan verbonden.
Ik probeer alleen aan te geven dat je je voorziet van erg beperkte informatie als je enkel naar een plaatje kijkt en daar verbindt jij ook nog eens vergaande conclusies aan.
Als je objectief (zonder je gekleurde bril) naar de praktijk zou kijken en de praktijk aan den lijve mee zou mogen maken, zou je tot andere conclusies komen.

Verschil in waarneming:
Lang, héél lang geleden liep ik als klein penny-pony meisje rond op de hoofdstedelijke ponyclub. Zij bezaten drie zwarte pony's, twee vossen, twee fjorden en nog een hele zooi die er niet toe doet. Gespannen zat ik dan in de kantine te wachten tot de "indeling" klaar was en ik dus te weten kon komen op welke pony ik mocht rijden. Die ene mooie zomer dag klonk het zo; "Aimee, je mag op Pepsi." Grote, verschrikte ogen waren bij mij het resultaat. Niet omdat Pepsi niet lief en braaf was, maar omdat Pepsi één van die drie zwarten was. Ik liep het weiland in, zag drie zwarte pony's staan... zoek de verschillen.... ik kon ze niet vinden.... hoe moest ik nou in vredesnaam weten welke pony ik mocht rijden. Uiteindelijk heb ik ze alledrie uit het weiland gevist, alledrie gepoetst. Waarna ik zenuwachting voor de boxen liep te ijsberen "wie ow wie zou de pony zijn die ik moet opzadelen." Hardnekkig probeerde ik onderscheid te maken, maar voor mij waren ze gewoon alledrie zwart en dus eigenlijk alledrie Pepsi. Gelukkig hielp m'n juf me uiteindelijk uit de brand.
Later, véél later kon ik niet begrijpen dat ik ooit zo blind had kunnen zijn. Pepsi was immers een New Forrester, Gwyneth een echte typische Welsh cob en Tessa was ook een héél ander type. Haha! Kortom; met de tijd veranderde mijn waarneming omdat ik leerde waar ik naar moest kijken.

Dat gebeurd niet alleen bij het herkennen van verschillende paarden. Dat gebeurd ook bij het herkennen van een goedgaand paard: als penny-pony meisje vond ik een paard waanzinnig lopen als ie "aan de teugel" ging... met de tijd leerde ik dat er véél meer bij komt kijken en dat die voorkant eigenlijk niet eens zo belangrijk is.

Dit proces van "leren waar te nemen" geldt niet alleen voor paarden, ook bij mijn studie sta ik telkens weer versteld als mijn docent me op een kenmerk van een gebouw wijst, dat ik zonder zijn aanwijzing niet bewust en expliciet had waargenomen.
Kortom; misschien zíen we wel hetzelfde, maar mensen zijn zich niet bewust van hetzelfde waardoor er heel selectief met het waargenomene wordt omgegaan.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 09:44

Dank je wel Mieke... (ik heb die videobanden ook aangehaald, allebei op leeftijd waarschijnlijk hihi)

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 09:45

Fellor schreef:
Aqua8horse schreef:
Ik denk dat ik zelf heel goed weet wat ik wil zien om plaatje te kunnen waarderen!
Door Gribraldi meer balans te geven, Aimee.

Ik blijf daar mn twijfels bij houden. In ieder topic dat ik tot nu toe heb gelezen ben je niet verder gekomen dan argumenten van anderen met een weinig diepgaande uitleg te beantwoorden en ik weet ook enit hoe het komt dat nou toch neitmand een idee krijgt van wat jouw "methode" in zou houden. wees eerlijk, als je echt zo geweldig was en grand-prix paarden zou kunnen verbeteren stond iedereen nu bij je in de rij toch?

Diepgaande uitleg kan je hier viewtopic.php?f=8&t=416489 vinden.

Voor als nog zie ik geen reden om hier een diepgaande uitleg te geven als op een eenvoudige vraag van mijn kant al niet gereageerd wordt? Zo moeilijk lijkt mij die vraag mij nu ook weer niet.....

Als een paard dus meer ontspannen moet, betekent dat dat het dier gespannen is. Vaak wordt LDR daar voor gebruikt. Bij LDR werk je dus van spanning naar ontspanning?

Een klassieke ruiter heeft zijn paard dus ontspannen. Deze ruiter traint dus samen met zijn paard van ontspanning naar inspanning.

Welk paard en ruiter is nu volgens jullie in het voordeel?

Als iets nieuw is moet je het de tijd kunnen geven om te zich te kunnen ontwikkelen.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 09:45

Mooi uitgelegd Aimee...

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 09:47

Ontspanning zit 'm niet in het uitstappen...

Ontspanning tijdens de aanspanning!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 09:52

Hoe kom je erbij dat ik niet objectief naar de praktijk kijk en dus plotseling maar een gekleurde bril moet dragen?

Het gaat over de foto. Ik vertel wat ik zie op die foto, niets meer en niets minder. NOgmaals dat zie ik en daar veranderen jullie niets aan. Hat is mijn waarneming en het zijn mijn ogen, het lijkt mij zeer onverstandig om ook dat te willen veranderen omdat ik toevallig niet in jullie rijtje pas? Ik zie wat ik zie en als jullie dat niet (willen/kunnen) zien, vind ik dat prima. Daar zit dus het verschil.

Waarom blijkt het voor een groot aantal mensen hier toch zo moeilijk om mensen hun eigen waarneming te laten hebben, als ze niet met de massa meegaan?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 09:53

Wat doet een paard volgens jou dan Mireille1970 als het aan het uitstappen is?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 09:57

Ter aanvulling: het proces van bewustwording geldt niet alleen voor het waarnemen. Dat geldt ook voor bijvoorbeeld lichaamsbeheersing en gevoel.
Ook dat zijn kundes die een mens zich eigen kan maken door zich bewust te worden van wat er gebeurd.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 09:58

Waarom wil je dan wel veranderen wat ik (wij is niet aan mij om te zeggen) zie?

Een paard ontspant idd in het uitstappen, het is nu juist de grote kunst om tijdens de inspanning (met aangespannen spieren Knipoog ) de ontspanning te bewaren.

Ik kan heerlijk ontspannen in de zon liggen, dat is geen kunst. Maar kan ik dat losse gevoel vasthouden terwijl ik aan het stijldansen ben (om maar eens een heel raar voorbeeld aan te halen, want dat kan ik helemaal niet).

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 09:59

misschien zit ik hier wel fout mee maar meld het toch...

Op de vereniging kreeg ik les van een zeker iemand waar ontspanning hoog boven aan stond, super want een paard wat ontspannen is laat zich los in het lijf en gaat soepeler lopen.
Alleen het bleef vaak enkeld bij die ontspanning, wat dus uiteindelijk te vwnw was om een correct gereden proef te rijden.
Ik pakte die van mij juist meer opna het loswerken om hem juist in de ontstane spanning weer die ontspanning te vinden.
Met andere worden je verlegt steeds weer die grens in je ontspanning totdat je spanning tegen komt om daar weer ontspanning in te vinden..
Resultaat is uiteindelijk dat je een voorwaarts goed voor het been paard hebt met het halsje erop.
En dat willen de jury's toch zien en geen paard die met hele lange teugel wordt gereden om maar die ontspanning te houden..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 10:00

je beschrijft precies wat ik bedoel. Kent iemand het begrip 'flow'?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 10:01

Kortom; misschien zíen we wel hetzelfde, maar mensen zijn zich niet bewust van hetzelfde waardoor er heel selectief met het waargenomene wordt omgegaan. (quote Aimee)

Dat zou in heel veel gevallen heel goed het geval kunnen zijn. Dat ben ik met je eens.

Maar ik denk dat er ook gradaties zijn in het vermogen om waar te kunnen nemen. Dat heeft niets met het verstand van iemand te maken maar met het vermogen om helder te kunnen waarnemen. Datzelfde geldt natuurlijk voor het gevoel.

Ik ben het voor een groot deel met je eens. Ik denk alleen dat er voor sommige mensen meer is tussen hemel en aarde. In mijn ogen heeft dat niets met kunde te maken maar meer met een gave (dus een onbeuwst proces waar je als mens geen invloed op hebt)

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 10:03

Flow???
Nee dat begrip ken ik niet..
Doet me wel denken aan flauw...
Maar daar zal het wel niets mee te maken hebben denk ik.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 10:04

Aqua8horse schreef:
Wat doet een paard volgens jou dan Mireille1970 als het aan het uitstappen is?

Normaal gesproken ook ontspannen... maar alleen als de rijderij ook ontspannen is geweest. Een gespannen paard uitstappen heeft geen ontspanning als gevolg.

Dat bedoelde ik eigenlijk. Je kan een paard inspannen, aanspannen en toch heel erg ontspannen aanvoelen.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 10:05

Ik wil helemaal niets veranderen aan wat jij ziet Lielle. Hoe kom je daarbij?

Ik zie alleen iets waar een groot aantal van jullie het niet mee eens is. Of het nu goed of fout is, is in mijn ogen niet aan de orde. Het zijn 2 waarnemingen en voor de een is die goed voor de ander fout.

Maar waarom gaan een groot aantal bokkers ongevraagd in de verdediging?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 10:07

Observeren is een goede uitgangspositie van een leerproces, zodat de leerling eerst eens bewust wordt van wát er te zien valt. De hersenen dus kennis laten maken met de nieuwe materie, zodat die straks (de juiste) signalen aan het lichaam door kunnen geven zodat de verworven kennis in kunde kan worden omgezet.
Belangrijk is daarbij dat de leerling zich bewust wordt van de júiste informatie, hij/zij behoord bij het observeren dan ook een leermeester aan de zijde te hebben die exact aan kan duiden waar de leerling op moet letten. Dit om te zorgen dat de tabula rasa volgeschreven wordt met literaire non-fictie ipv fictieve boeket-romannetjes.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 10:09

Zo denk ik er dus ook over Mirelle1970.

En om het paard na een ontspannen inspannende training goed te laten ontspannen, loop ik er na de training altijd naast.
Ik ervaar dat overigens voor mijn eigen lijf ook als heel ontspannen.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 10:09

A8H ik ga bij jou niet in de verdediging, heb je inmiddels wat anders leren kennen, maar er wordt met modder gegooid en we worden voor dierenbeul uitgemaakt omdat we naast het klassieke ook wel eens LDR toepassen op paarden waar dat gewoonweg super op uitwerkt. Omdat het ze rust brengt en meer lossigheid en ongedwongenheid. Dus gaan we in de verdediging (je moet dit haast herkennen, jij werd ook meermaals met de grond gelijk gemaakt door niet-wetenden met argumenten waar je niets mee kon en vind dat toch ook niet eerlijk?).

Heb je anders een aantal foto's van hoe jij een paard in de Grand Prix ring er heel ontspannen en vriendelijk uit vind zien? Zodat we misschien kunnen ervaren wat jij graag ziet.

Ik zie graag opperste concentratie en alertheid tesamen.

RainyDays

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 10:10

Verkijk jezelf niet op prestatie van een ruiter. Er zijn ook springruiters die geweldig presteren, maar vervolgens staat er bij een training wel een vent naast de hindernis die het paard een klap met een stok geeft zodat hij hoger optrekt. Wat je in de ring ziet is maar een momentopname.
Als ik naar die foto's kijk, dan denk ik ook, dat paard loopt niet fijn. het straalt van de foto's af. Iedereen heeft zijn eigen kijk op rijden. Mensen die NHS beoefenen vinden dit ook niet prettig om te zien, terwijl Anky het misschien wel acceptabel vindt.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 10:10

Aqua8horse schreef:
Zo denk ik er dus ook over Mirelle1970.

En om het paard na een ontspannen inspannende training goed te laten ontspannen, loop ik er na de training altijd naast.
Ik ervaar dat overigens voor mijn eigen lijf ook als heel ontspannen.

Dat doet Ank ook en Sven inderdaad ook... ook met instappen vaak. Gewoon rustig rechtuit... relaxed. En ik ook trouwens. Vind het inderdaad voor mezelf ook prettig...

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 10:12

Nathalie1983 schreef:
Verkijk jezelf niet op prestatie van een ruiter. Er zijn ook springruiters die geweldig presteren, maar vervolgens staat er bij een training wel een vent naast de hindernis die het paard een klap met een stok geeft zodat hij hoger optrekt. Wat je in de ring ziet is maar een momentopname.
Als ik naar die foto's kijk, dan denk ik ook, dat paard loopt niet fijn. het straalt van de foto's af. Iedereen heeft zijn eigen kijk op rijden. Mensen die NHS beoefenen vinden dit ook niet prettig om te zien, terwijl Anky het misschien wel acceptabel vindt.

Wat is NHS beoefenen?

En je vergeet iets: die geprepareerde springpaarden presteren alleen op de 1e dag (de geprepareerde dressuurpaarden ook trouwens)...

Een echt goed gereden paard dat het met liefde voor je doet presteerd het beste op de laatste dag.

(in de tussenliggende dagen heb je ze immers niet kunnen prepareren, daarom moeten nationale en internationale paarden ook verplicht op het terrein blijven tijdens meerdaagse concoursen)

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 10:15

Daar ben ik het ook helemaal mee eens Aimee. Observeren is een kunst op zich en dat moet je jezelf aanleren om god te kunnen observeren (in detail)

Maar die mensen die meer kunnen zien dan de mensen die het moeten aanleren, zien het gewoon. Daarvoor bestaat geen leermeester. Deze mensen hebben een gave.

RainyDays

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 10:17

Sorry, NHS -> Natural Horsemanship. Verkeerde afkorting gebruikt.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 10:19

Maar mensen die NHS doen hebben ook hele andere ambities...

Iemand die kampioen harddraverij wil worden kijkt ook weer anders.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 10:24

Ik ben blij dat je nu weet wie ik ben!

Als jij vindt dat diegene die dat zegt ongelijk heeft, dan hoef je je toch helemaal nooit te verdedigen?

Jij bent verantwoordelijk voor je eigen paard. Als jij ervan overtuigd bent dat je die verantwoording kan dragen en dat je paard recht aan kan kijken, dan heb je toch met niemand wat te maken?

Zo bekijk ik dat zelf ook. Het raakt mij dus niet als mensen mij met de grond gelijk willen maken. Dat mogen ze van mij gerust doen, daar heb ik niets meer of minder om. Ik kijk dan wel anders tegen hun aan omdat ik geen problemen heb met kritiek mits dat onderbouwd is. Allerlei dingen die ze mij voor de schoenen gooien zijn nergens op gebaseerd en zijn vaak suggesties. Daar lach ik om.
Misschien kan je het ook eens proberen om het zo te bekijken. Het voelt voor mij altijd goed.

Ik vind het wel jammer omdat het altijd ten koste gaat van een discussie. Gelukkig kunnen we hier in alle rust discusieren en kunnen we van elkaar leren. Uiteraard is iemand vrij om te doen wat hij of zij wil met de informatie.