artikel in de BIT over de slofteugel: AMEN!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Douni

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 19:03

Ik heb niet vaak met een slofteugel, maar een slofteugel is goed te gebruiken. Mijn pony word er rustiger van en is makkelijk bij elkaar te houden.
En ik vind het onzin dat een slofteugel een dwangmiddel is, want zolang je hem goed gebruikt, is er niets mis mee.
Dan vind ik sporen erger als een slofteugel. (dat wil niet zeggen dat ik tegen sporen ben, want bij mijn vorige pony reed ik er mee, maar wanneer ze niet nodig zijn, doe ik ze niet om)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 19:15

shadow0 schreef:
Lusitana, wat kun jij moeilijk doen zeg.

En je eigen onderschrift: "Er geen enige juiste manier om iets te doen."
De slof is gewoon EEN manier. 1 van de vele.
Natuurlijk kan het ook op andere manieren. Betekent helemaal niet dat die manieren beter, veiliger, nuttiger of vriendelijker zijn.

En een 'uitvinding'? Ik durf er heel wat onder te verwedden dat dat ding een paarhonderd keer opnieuw is uitgevonden. Zo ingewikkeld is het niet.

Lusitana rijdt gewoon met een Pelham indien ze een fris paard heeft. Dat is dan blijkbaar wél de juiste methode.

Lammert haanstra gebruikt ook touwtjes met longeren om het paard naar beneden en rond te krijgen en daar rent iedereen dan zo ongeveer achteraan. En dan niet aankomen met dan zit er geen ruiter op, dat maakt echt geen bal uit hoor, een paard wat lekker gedragen en rond door het lijf loopt kan juist een ruiter goed dragen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 19:20

Lusitana hangt een pelham in een paard waarvan ze weet dat ze het niet kan stoppen als het de berg afdendert en de berg wel moet nemen. Lusitana rijdt een fris paard gewoon een tijd in een fikse draf, zonder hulpteugels en op een gewoon trensje of bitloos. Maar daar de paarden van Lusitana de meeste tijd buiten stonde, viel die frissigheid mee, en werd als impuls gebruikt om leuke dingen te doen als passage, piaffe etc.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 19:24

Ja en Starbreeze rijdt haar paard waarvan ze weet dat ie écht raar kan doen op sommige momenten met een slof zodat ze niet weer naar het ziekenhuis hoeft.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 20:20

Ok Marliesje, jouw reden vind ik eigenlijk helemaal niet slecht: het werkt psychologisch. En dat vind ik een goede reden! Als het jou helpt om dan beter te kunnen loslaten vind ik het een heel goede oplossing!
En inderdaad, als het kan helpen als er een verkeerde spier wordt gebruikt of het aangeraden wordt door de dierenarts! Ook goed, je moet het inderdaad per situatie allemaal bekijken. Elke situatie is anders en bij elke situatie helpen andere dingen. En dan vind ik het knap dat je hem gebruikt terwijl het zo vaak wordt afgeschilderd als slecht.
Maar ik ben het ook wel helemaal eens met Lusitana: persoonlijk kies ik er ook voor om de impuls te gebruiken.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 22:33

runningkawa schreef:
2x hetzelfde antwoord, naar voren schoppen.
Met ruimte in de hand, om ze niet omhoog te schoppen.
Dan heb je kans dat je idd een keer rondje bak vliegen krijgt, maar je hebt wat je wilt een paard dat weer naar voren is.

nar voren schoppen werkte dus al niet meer Haha! hij staat gewoon stil en stil is stil. en ik heb me een partij afgeschopt....

Maar goed dat is mijn probleem van toen. Nu loopt hij lekker zonder en gaat met sprongen vooruit Haha!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 22:42

Starbreeze, een serieus. Wanneer durf je hem dan af te laten? Ben je niet bang dat je niet meer zonder durft? En doet je paard dan niet gewoon anders gek met slof en ben je dan niet bang dat hij zich bezeerd?
Ik heb geleerd dat de berghelling best in galop genomen kon worden, al vond ik het doodeng, ik vertrouwde op mijn paard en liet los, want ik begrep dan inhouden voor meer problemen kon zorgen. Ga jij ook op je paard vertrouwen? En op je eigen rijkunst? Je valt niet zomaar van een paard en een slofteugel kan vallen toch eigenlijk ook niet voorkomen...

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 23:14

Met een loshangde slof bedoel ik niet dat er een echte lange boog inhangt, maar er hangt gewoon een heel klein boogje in. En aangezien is hem altijd bevestig aan de zijkant en niet tussen de benen door lijkt het me voor mijn paard moeilijk om erin te stappen met een been, dan kan ie net zo goed in mijn gewone teugel stappen bij wijze van spreken.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 23:26

Lusitana schreef:
Lusitana hangt een pelham in een paard waarvan ze weet dat ze het niet kan stoppen als het de berg afdendert en de berg wel moet nemen.

Pardon, maar ook dit is een rijtechnisch probleem. Dus waarom een sterk bit wel goed praten en een slof niet Verward

Scherpe bitten worden net zo vaak misbruikt als hulptuegels.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 23:46

Daar begrijp ik dus ook helemaal niets van, Rom.
Ik vind naar een Pelham grijpen eigenlijk nog ernstiger dan een slof. Een slof kan er tenminste nog nutteloos bij hangen, die Pelham voelt het paard de hele tijd in zijn mond als jij je teugels aangenomen hebt.

Als ik een slof erbij heb, hangt hij ook in een boogje, maar echt niet zo dat hij erin kan stappen. Dat zou wel een beetje onhandig zijn.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 00:08

Lusitana schreef:
Starbreeze, een serieus. Wanneer durf je hem dan af te laten? Ben je niet bang dat je niet meer zonder durft? En doet je paard dan niet gewoon anders gek met slof en ben je dan niet bang dat hij zich bezeerd?
Ik heb geleerd dat de berghelling best in galop genomen kon worden, al vond ik het doodeng, ik vertrouwde op mijn paard en liet los, want ik begrep dan inhouden voor meer problemen kon zorgen. Ga jij ook op je paard vertrouwen? En op je eigen rijkunst? Je valt niet zomaar van een paard en een slofteugel kan vallen toch eigenlijk ook niet voorkomen...

Dat bedoel ik dus nou met als je zegt dat je niet tegen een teugel bent. Dan lijkt het net alsof je ervan afhankelijk bent, je niet meer zonder kunt of rijdt weet ik veel. Ik heb hem enkel gebruikt als ik buiten in de bak moest rijden met stormachtig weer. Ynz kan echt zó vlug zijn en dan bedoel ik in minder dan 0.0005 sec. rechtsomkeerd om niks lijkt het wel en dan als een dolle tekeer gaan, voordat ik iets rijtechnisch bedacht heb lig ik er al bijna naast zeg maar. Daarna kan ze blijven spoken, opblazen en zowat in passage door de bak. Ze is dan ongelooflijk sterk. Ik ben niet bang voor mn paard, enkel voorzichtig, anders gaan mn ouders ook zo flippen als ze weer een telefoontje uit het ziekenhuis krijgen Knipoog Ik ga bijvoorbeeld ook nooit meer over straat met deze tante nadat ik een keer op topsnelheid over het asfalt gesjeesd heb. (dat was trouwens wel heel eng)

Gelukkig is ze de laatste tijd wat rustiger en rij ik meestal binnen. Dan heb ik hem totaal niet nodig, het is een fijn paard wat lekker ontspannen naar beneden en aan de teugel te rijden is.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 00:16

Biepje schreef:
persoonlijk kies ik er ook voor om de impuls te gebruiken.

Hier wil ik nog even over kwijt dat je dan wel impuls kan hebben (lees in dit geval een superfris paard wat graag aan de haal zou willen gaan) maar de oefeningen zoals passage en piaffe moeten toch wel vanuit een super ontspannen paard gereden worden. Niet dat ik er aan toe ben hoor, maar als mijn paard in een sjeesbui is dan is die alles behalve ontspannen, overgangen en tempo controle zijn op dat moment nummero uno. Daarnaast kan een paard op M1 niveau zulke oefeningen nog niet uitvoeren, laat staan een jonger paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 00:24

Romkabouter schreef:
Pardon, maar ook dit is een rijtechnisch probleem. Dus waarom een sterk bit wel goed praten en een slof niet Verward

Scherpe bitten worden net zo vaak misbruikt als hulptuegels.

Daar ben ik het volledig mee eens Lachen

Maar denk dat mensen het gezeur van mij over beide ondertussen wel kennen Bloos! Schijnheilig

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 00:35

Ik praat de pelham niet goed, ik zeg dat ik hem gebruikte in een bepaalde situatie, waar jullie in Nederland naar een slofteugel grijpen, maar dat zou ik niet doen op een berghelling naar beneden. En d epelham dus ook niet meer. Ik praat het gebruik van een pelham niet goed. We hebebn het over het feit dat de slofteugel goed zou zijn voor ontwikkeling van ruiter en paard en dat zie ik niet. Men zou nooit zeggen dat een pelham zo iets doet. Verder wil ik die er graag buiten houden. Het gaat niet om mij.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 00:51

Fitzroy schreef:
Ik vind naar een Pelham grijpen eigenlijk nog ernstiger dan een slof. Een slof kan er tenminste nog nutteloos bij hangen, die Pelham voelt het paard de hele tijd in zijn mond als jij je teugels aangenomen hebt.

Wat dacht je van een stang en trens? In feite is de pelham niets anders als een stang in trens in een, bovendien weet jij helemaal niet of ik de teugels aangenomen heb. Ik rijdt met dubbele teugels en kan de werking dus prima regelen en rijdt dus op gewoon bit.
Ik zeg ook dat ik geleerd heb op het paard te vertrouwen en dus de helling maar in galop nam, omdat zij dacht dat het ging en remmen alleen voor glijden zorgt.
Verder zeg ik dus ook dat ze nooit iets magisch over de pelham zullen zeggen, maar dat doen ze wel over de slof. Goed voor ontwikkeling van ruiter en paard... dat zie ik niet, sorry.

Er in in de slofteugel stappen bedoel ik niet als in een gewone beweging, maar tijdens bokken, als de beentjes dus niet de gewone weg gaan.
En bergafwaarts kun je het hoofd niet naar beneden gaan trekken...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 00:56

Starbreeze schreef:
Hier wil ik nog even over kwijt dat je dan wel impuls kan hebben (lees in dit geval een superfris paard wat graag aan de haal zou willen gaan) maar de oefeningen zoals passage en piaffe moeten toch wel vanuit een super ontspannen paard gereden worden. Niet dat ik er aan toe ben hoor, maar als mijn paard in een sjeesbui is dan is die alles behalve ontspannen, overgangen en tempo controle zijn op dat moment nummero uno. Daarnaast kan een paard op M1 niveau zulke oefeningen nog niet uitvoeren, laat staan een jonger paard.

En je kunt een sjeespaard tot ontspanning dwingen met een slofteugel? die spanning moet toch ergens heen?
Van mij mag het afvloeien naar boven, dan maar geen rijtechnisch correcte passage maar wel de frissigheid in goede banen en geen gebok
Maar ja ik rijd Lustano´s. Misschien is het op een Nederlandspaard niet zo makkelijk, maar je zou iets anders kunnen doen om de frissigheid in banen te leiden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 01:05

Fitzroy schreef:

Als ik een slof erbij heb, hangt hij ook in een boogje, maar echt niet zo dat hij erin kan stappen. Dat zou wel een beetje onhandig zijn.

Die pelham kan er net zo geod nutteloos bijhangen als je gewoon netjes op contact op je bovenste teugel rijdt hoor. Met een pelham hebben sommige mensen misschein alleen een rem en neit een rem met als bijkomend nadeel dat veel mensen ehm gebruiken om hun paard mee naar beneden te trekken als hij fris dreigt te worden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 01:12

Excuse me, maar is het niet beter om on topic te blijven, dus over de slofteugel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 01:14

Lusitana schreef:
Excuse me, maar is het niet beter om on topic te blijven, dus over de slofteugel?

Heb dit topic doorgelezen en alles wat gezegd wordt is een uitloper van iets anders dat al 10 keer is gezegd. Denk dat iedereen gewoon zijn mening heeft en houdt en je met zo'n topic toch niks bereikt.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 01:20

runningkawa schreef:
Ik denk dat meeste hier wel denken, dat als je paard een blessure heeft, absoluut niet uit zijn dak mag gaan, en dat lukt je dmv een slof, dat niemand zal zeggen, niet doen.
Of zie ik dat verkeerd?

Maar ik ben wel iemand die zegt, bij een gezond paard, je kunt er wel een slof aan hangen, maar hoe doe je dat dan bijv op concours waar het niet mag?
Je hebt immers beide niet geleerd zonder slof het kijkerige, rennerige of wat ook op te lossen.
Daar zet ik dan mijn vraagtekens.
En die vraagtekens heb ik meerdere keren bevestigd zien worden, bij mensen die hun paard dan idd niet meer normaal rond kregen.
Wat is dan die toegevoegde waarde van het rijden met slof?

En dit is niet flauw bedoeld, maar daar zet ik dus echt vraagtekens bij.

OK dan! Hier vat je de koe echt bij de horens. Hier ben ik het mee eens. Dat probleem komt om de hoek kijken. Okee af en toe bij een jippie jajee paard kolder in de kop, voorjaar in aantocht en als je dan als ruiter niet mans genoeg bent omdat na te rijden okee. Maar altijd slof eraan zoals sommigen doen?
En is de training niet bedoeld om eenheid te vormen en problemen op te kunnen lossen?
Ik vind idd dat je het op moet lossen met simpel je benen, je zit en je houding. Dan pas leer je rijden. Je eist toch dat je paard wat leert, zoals bv wijken, traver en dergelijke, verzamling. Veeg jezelf dan bij elkaar en leer goed rijden.

ik wil neit zeggen dat ik alles vanuit mijn zit op kan lossen. Dat kan ik niet. Maar ik grijp niet naar de slof, want eens komt het moment dat die eraf moet. Wij zijn een vijfjarige momenteel verder aan hetrijden. Is vijf maand door een grietje alleen maar met slof in de krul getrokken, diep, laag. Dat paard had al helemaal geen stap meer, liep continue te diep, en als je met been kwam dan racete die weg. Nu na vier weken begint het weer goed te komen omdat het diertje nog jong is.
Ik bedoel maar das toch hartstikke sneu en rot voor zon diertje. Dat grietje dacht en denkt overigens nog steeds dat zij wel met slof kan rijden, is alweer een nieuwe aan het verpesten.

Dus idd als je er ECHT mee om kunt gaan, toe maar maar aan al die anderen hang dat ding weg.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 01:27

sjakie schreef:
d
Maar wat mij een beetje irriteert dat er heel makkelijk geroepen wordt kun je met het been oplossen. Maar wat doen jullie dan als je paard bij been 4kant in de ankers gaat en niet meer beweegt, of je compleet uit het zadel trekt etc etc.

Met alle gevolgen van dien maar die krijgt van mij echt op zijn donder met zweep, benen, houding en stem. Is die nou helemaal bedonderd.
Luisteren moeten ze niet meer en niet minder.
Die slof zal me daar ook niet in helpen denk ik.
Dan maar wegracen of me eraf bokken kwam er in ieder geval reaktie.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 01:39

Bloos! O ja vandaag even de profesionele springruiter op stal gevraagd waarom hij bij drie van de zes door hem gereden paarden de slof eraan gehangen heeft.

Antwoord, tja dan kan ik net iets meer door komen he, dan is het paard niet zo sterk.

Pff net of een paard met idee oliebol slof om mijn nek minder sterk is.
Nee de ruiter heeft gewoon met behulp van die slof meer kracht.
En dat is niet erg, maar geef het dan ook toe. De begrenzing naar boven komt gewoon omdat hij niet verder kan, dat was je met de zit eerlijk is eerlijk niet gelukt. Met de slof kan hij gewoon niet verder.

Maar door die begrenzing en de ruiterhandjes die niet weten dat een paard naar de aanleuning toe gereden met de benen en zit wordt, worden de meeste paarden in de krul getrokken. De achterhand er niet voldoende onder gereden, van voren is vaak niet voldoende ruimte om tot dragen te komen.
Resultaat een paard dat op de voorhand loopt, zonder achter voldoende onder te treden en wat een valse knik in ze nek/hals heeft.

Ik zeg niet dat iedereen dat heeft hoor, maar het overgrote deel heeft het wel zo.
Resultaat op langere termijn is heel divers, slecht gangwerk, versleten, artrose, allerlei ongemakken voor het paard, stijve rug.
Maar een ieder moet het zelf weten het is jullie paard en jullie plezierige rijuurtje.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 01:49

Kafue schreef:
Met alle gevolgen van dien maar die krijgt van mij echt op zijn donder met zweep, benen, houding en stem. Is die nou helemaal bedonderd.

Waarom gebruik je een zweep?

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 01:53

ik vind dat je de slof best kan gebruiken enkel als correctie (en dan bedoeld voor iemand die een slof juist gebruikt)..maar wat ik niet snap dat sommige bijna 24/7 een slof gebruiken...en als ik idd sommige mensen dr af en toe mee zie rijden denk ik ook...mijn god Scheve mond ..

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 01:58

en wat ik ook zo raar vind is dat mensen die ongeveer 24/7 er een slof omheen hebben hangen, raar staan te kijke als hun paard op concours ineens de kop de lucht in steken of alles ineens heel interesant vinden...das in mijn ogen gewoon pure logica van zo'n paard....eindelijk vrijheid:P