Split over buikspieren. (is diep & rondrijden in orde?)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 14:08

Sjuimpje schreef:
Nee,
want LDR is voortgevloeid uit het klassiek, dus naast alle houdingen waarin je bij het klassiek traint, maak je ook gebruik van het ver achter de loodlijn trainen.
-> meer houdingen = meer variatie

Maar dan nog betwijfel ik persoonlijk of dat van die toevoeging wel reeel is en of het vermeende resultaat wel verkregen wordt door het zogenaamd meer gymnastiseren.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-04 14:22

Lovely"]
[quote="Sjuimpje schreef:
Nee,
want LDR is voortgevloeid uit het klassiek, dus naast alle houdingen waarin je bij het klassiek traint, maak je ook gebruik van het ver achter de loodlijn trainen.
-> meer houdingen = meer variatie

Maar dan nog betwijfel ik persoonlijk of dat van die toevoeging wel reeel is en of het vermeende resultaat wel verkregen wordt door het zogenaamd meer gymnastiseren.
[/quote]

Exact. En je offert de ideale aanleuning ervoor op (zie dat lange stuk van mij eerder: al gelezen Sjuimpje?).

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 14:27

Ik had vanmiddag anders een heerlijke ideale aanleuning. Tong uitsteken Lekker de neus erachter, tot hij ging kauwen, na gaf en ging swingen. op dat moment kon ik hem overal plaatsen, zonder dat het ten koste van de draf ging => dat is nml bij ons het grootste uitgangspunt...

Irritant ben ik he? Toch me er weer mee bemoeien Haha!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-04 14:29

Tyrza schreef:
Ik had vanmiddag anders een heerlijke ideale aanleuning. Tong uitsteken Lekker de neus erachter, tot hij ging kauwen, na gaf en ging swingen. op dat moment kon ik hem overal plaatsen, zonder dat het ten koste van de draf ging => dat is nml bij ons het grootste uitgangspunt...

Heel welkom hoor, maar heb jij dat verhaal gelezen? Dan zou je namelijk moeten weten wat ik met die ideale aanleuning bedoel en waarom die achter de loodlijn niet te bereiken is.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 14:31

Ik denk dat Sjuim bedoeld dat het klassieke rijden voorop stelt dat de neus op of voor de loodlijn blijft. Daardoor treedt er een beperking op in de mogelijke hoofd/hals houdingen die gevraagd kunnen worden. Die beperking is er niet bij LDR rijden, waardoor er meer verschillende houdingen mogelijk zijn. Daarbij zijn zowel de houdingen van de klassieke rijwijze mogelijk als houdingen meer of minder diep, achter de loodlijn enz. Meer verschillende mogelijkheden is meer variatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 14:33

Aimee schreef:
Ik denk dat Sjuim bedoeld dat het klassieke rijden voorop stelt dat de neus op of voor de loodlijn blijft. Daardoor treedt er een beperking op in de mogelijke hoofd/hals houdingen die gevraagd kunnen worden. Die beperking is er niet bij LDR rijden, waardoor er meer verschillende houdingen mogelijk zijn. Daarbij zijn zowel de houdingen van de klassieke rijwijze mogelijk als houdingen meer of minder diep, achter de loodlijn enz. Meer verschillende mogelijkheden is meer variatie.

En daarmee voor de meesten onder ons een excuus om niet naar de hand toe te rijden. Want het mag achter de loodlijn!

Hee hij loopt te diep, Nee hoor.......das LDR Scheve mond

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-04 14:38

Aimee schreef:

Jullie rijden toch ook volgens het 'Skala'?
Lossgelassenheit en aanleuning zijn punt 2 & 3.
Als je mijn redenatie kan volgen, snap je ook dat je deze twee basale punten aantast met het hoofd in standje LDR.
Daarmee is LDR dus geen toevoeging op het klassieke (dat het skala volgt), maar doet daar juist afbraak aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 14:55

Aimee schreef:

Dat had Sjuim zelf ook al uitgelegd hoor.

Gefeliciteerd met je verjaardag, hoeveel jaar ben je nu geworden???
Haha!.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 15:09

QQQQ"]
[quote="Tyrza schreef:

Heel welkom hoor, maar heb jij dat verhaal gelezen? Dan zou je namelijk moeten weten wat ik met die ideale aanleuning bedoel en waarom die achter de loodlijn niet te bereiken is.
[/quote]

Sorry, dat verhaal is mij iets te lang. Ben wat lui van aard.

Hoe dan ook: ik kan het wellicht niet zo goed verwoorden als jij. Jij bent theoretisch beter aangelegd. Ik ben iemand van de praktijk. En die vertelde mij toch echt dat achter de loodlijn rijden van mijn paard (en dus ook ronder en lager ingesteld zijn) prima in orde is.

Maar goed, we hebben het over Tol. En dat is natuurlijk niet zomaar een paard... Tong uitsteken

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-04 15:12

Tyrza schreef:
Sorry, dat verhaal is mij iets te lang. Ben wat lui van aard.

Hoe dan ook: ik kan het wellicht niet zo goed verwoorden als jij. Jij bent theoretisch beter aangelegd. Ik ben iemand van de praktijk. En die vertelde mij toch echt dat achter de loodlijn rijden van mijn paard (en dus ook ronder en lager ingesteld zijn) prima in orde is.

Maar goed, we hebben het over Tol. En dat is natuurlijk niet zomaar een paard... Tong uitsteken

Sja, ZO wordt discusseren wel erg moeilijk natuurlijk: Als ik het kort zeg, begrijp je me verkeerd; zeg ik het overduidelijk dan is het je te lang....

Het is overigens een uitleg met praktijk die je zelf direct kan uitvoeren om het verhaal goed te volgen. Echt iets voor jou dus Tong uitsteken Ga er toch maar eens voor zitten.
Laatst bijgewerkt door QQQQ op 19-05-04 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 15:12

QQQQ schreef:
maar heb jij dat verhaal gelezen? Dan zou je namelijk moeten weten wat ik met die ideale aanleuning bedoel en waarom die achter de loodlijn niet te bereiken is.

Ja dat heb ik gelezen, maar in dat verhaal gaan ze wel vanuit van een positie achter de LL in een proef (dus opgericht).

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-04 15:16

Magique"]
[quote="QQQQ schreef:
maar heb jij dat verhaal gelezen? Dan zou je namelijk moeten weten wat ik met die ideale aanleuning bedoel en waarom die achter de loodlijn niet te bereiken is.

Ja dat heb ik gelezen, maar in dat verhaal gaan ze wel vanuit van een positie achter de LL in een proef (dus opgericht).
[/quote]

"Ze" Verward
Ik heb het over MIJN verhaal en dat gaat net zo goed op bij opgericht als vwnw (bovenarm recht of bovenarm wat meer laten zakken).

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 15:18

Okee QQQQ, ik was wat kort door de bocht. KnipoogKomt vanwege het mooie weer he? Cool

Ik zou anders zeggen: komt eens langs, dan kan ik je mijn praktijk laten zien en wellicht dat je er hierdoor ook een andere visie/dimensie door krijgt.

Ik vind het nml zo jammer dat over dit hele punt zo moeilijk wordt gedaan, terwijl het vanochtend zo eenvoudig leek tijdens de les. Ik dacht toen echt: "waren er maar bokkers bij"

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 15:20

Ik had het over de positie achter de LL in een proef, die fout wordt juist gemaakt door klassieke ruiters.

Ben jij Ernest van Loon Verward

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-04 15:23

Tyrza schreef:
Okee QQQQ, ik was wat kort door de bocht. KnipoogKomt vanwege het mooie weer he? Cool

Ik zou anders zeggen: komt eens langs, dan kan ik je mijn praktijk laten zien en wellicht dat je er hierdoor ook een andere visie/dimensie door krijgt.

Dat doe ik zeker graag een keertje hoor!

Ben toch ook zeer benieuwd wat jij van dat verhaal van mij denkt, dus ik hoop dat je nog een keer aan het lezen toekomt.
Kan jouw sponsor je geen "Saddle-top Computer" geven Tong uitsteken ?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 15:23

Ik heb nog even de pagina's van gisteravond gelezen en wil nog even op een aantal dingen reageren.

Ten eerste over Anky op Painted black; daar was ik zeker getuige van samen met Pipo en dat gaf verre van een fijn beeld. Lekker trekken aan de voorkant en been eraf, zo zag het eruit.... Bloos

Ten tweede over de foto's van Sjuim; mag ik even heel eerlijk zijn? Op de eerste foto stel je je paard lager in met je handen op de bovenbenen. Handen op zadel, bovenbenen whatever, betekend (imo) automatisch dat ze vastgezet zijn, dus niet meer ontspannen en tegendruk geven. Sorry maar vind het er niet fijn uit zien.

Dan nog even wat over deze reactie:

Pipo"]
Ik denk dat voor iedere ruiter geld: Kijk naar je tekortkomingen en werk eraan. Als je een goed zelfbeeld hebt dan kan je je systeem daarop aanpassen. [...]
Maar ik denk dat ik de enige ben met wat ( veel Haha!) tekortkomingen in de rijderij hier op dit forum.
[/quote]

Jammer dat er nadien eigenlijk alleen maar reacties zijn geplaatst in de trant van "ik kan het wel allemaal goed". Daar geloof ik niet zo in, ik vind het heel eerlijk van Pipo dat ze aangeeft waar haar tekortkomingen als ruiter zitten en hoe ze daarmee omgaat.

Aangezien ik het helemaal eens ben met wat in de quote staat, ook een reactie in die trant van mijn kant:
ook ik ben niet de perfecte ruiter, ik heb vele tekortkomingen. Bijvoorbeeld heb ik niet het lijf en gevoel van een Anky. Of iemand als Lisa Wilcox (om even zowel een klassieke als LDR amazone te noemen zodat er geen verwarring kan ontstaan) , die in mijn ogen ook een erg mooi paardrijfiguur heeft.
Maar goed, ik moet dus leren rijden met een minder perfect lichaam wat als vornaamste tekortkoming heeft dat het niet met een hogere spierspanning kan functioneren én dat het makkelijk een hogere spierspanning aanneemt.
Zo neem ik makkelijk de spanning over van een paard dat bijvoorbeeld de rug vasthoudt. Mede daardoor moet ik altijd vanuit ontspanning werken, het is voor mij onmogelijk om een paard 'erdoorheen' te rijden als het paard zich vastzet. In zo'n geval is het voor mij volledig nutteloos om het paard bovenin te houden en hem van daaruit los te werken. Ik moet het paard eerst naar een punt kunnen brengen dat het de rug ontspant, dan neemt mijn eigen spierspanning ook direct in hoge mate af.
Als ik op de - zoals ik het zelf noem - 'Sven-manier' moet rijden dan neemt mijn lichaam dus eigenlijk direct de spanning van het paard over, zet zich volledig vast en gaat helemaal niets meer omdat de coördinatie over mijn spieren zoek is. Zelfs normaal zitten is dan tot een onmogelijkheid geworden, waardoor inwerken al helemaal niet meer gaat. Ik eindig dus in een vicieuze cirkel dan.
Voor mezelf ben ik erachter gekomen door een keiharde leerweg (waar Pipo redelijk van op de hoogte is toch?) dat ik wél lekker kan rijden als ik op een andere manier rijd. Voor de duidelijkheid; ik reed bij Sven Rothenberger op stal, moest op hun manier rijden en dat ging dus voor geen kant. Dat was dus klassiek, op een gegeven moment ben ik maar terug gegaan naar hoe ik voorheen reed, ben zelf gaan 'prutsen' met kennis van vroeger en van dat moment om een manier te vinden waarop ik wél kon rijden en dat was mijn weg naar LDR. Dat leverde me zelfs een mega-compliment van Gonnelien op; ze had de paarden nog nooit zo fijn zien lopen.
De voornaamste reden dat ík LDR rijd heeft dus te maken met mijn eigen lichaamsmogelijkheden, dáárop heb ik mijn rijden afgestemd. Want als ik fijn kan rijden, op m'n paard in kan werken, kan m'n paard fijn lopen zonder mijn hinderlijke blokkades.

Nog even een stukje uit m'n verjaardagscadeautje... Haha! :

[quote="Mary Wanless schreef:
"Als je erachter probeert te komen waar mijn redenering niet klopt, zul je zeker iets vinden. Het is geen kunst om een theorie de grond in te boren door de verkeerde techniek op het verkeerde moment en met de verkeerde instelling te gebruiken. Doe jezelf dus een plezier en bekijk het boek positief, richt je op de zaken die de meeste zin en betekenis voor je hebben en bouw je leerproces en vaardigheid op op basis van hetgeen voor jou van toepassing is."

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 15:25

QQQQ"]
[quote="Tyrza schreef:

Dat doe ik zeker graag een keertje hoor!

Ben toch ook zeer benieuwd wat jij van dat verhaal van mij denkt, dus ik hoop dat je nog een keer aan het lezen toekomt.
Kan jouw sponsor je geen "Saddle-top Computer" geven Tong uitsteken ?
[/quote]

Ga ik vanavond doen, eerst zo weer even mijn siesta onderbreken en naar de peerden.

Maar die uitnodiging staat Knipoog Wanneer kan je??

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-04 15:26

Magique schreef:
Ben jij Ernest van Loon Verward

Sjit! Hij is erachter....kan ik weer een andere alias gaan bedenken Tong uitsteken Cool

Nee, dat ben ik niet, maar ik wist niet dat jij verwees naar het verhaal van v Loon. Met "dat verhaal" doelde ik niet op het verhaal van v Loon.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 15:27

Jeetje wat zijn jullie fanatiek, ben ik een stukje aan het schrijven zijn jullie al tig reacties verder.

Lov; dank je wel, ik ben vandaag bejaard geworden (23 Bloos! ).

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-04 15:28

Tyrza schreef:
Maar die uitnodiging staat Knipoog Wanneer kan je??

Waar zat je ook weer?
Weekenden komen mij het best uit, maar jou vast niet, met wedstrijden en zo....
Doordeweeks is lastig, tot zo half juni.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 15:31

Goed stuk Aimee! Ik heb inderdaad bewust een aantal keren gezegd dat iedereen en dus ik ook bepaalde tekortkomingen heeft. Blijkbaar word daar over heen gelezen of vinden de personen die reageren zichzelf maar al te goed.

De foto ben ik het helemaal mee eens. De eerste met vaste handjes, de tweede met te weinig lengte in de hals!

Verder denk ik inderdaad dat je het goed omschreven hebt, je moet paardrijden zoals het paard en jij het beste de weg kunnen vinden. Als je merkt dat in je lijf tekortkomingen zitten en je via een andere weg het paard fijner voorelkaar kunt krijgen. Dan moet je dat absoluut zeker doen. In mijn ogen dan!

Overigens: Ik weet inderdaad dat de weg niet makkelijk is geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 15:33

Aimee, even een klein puntje: hoe komt het paard aan al die spanning, om te beginnen??
Ik heb echt geen zin om nu helemaal uit de doeken te gaan doen hoe ik het paardrijden lijfelijk ervaren heb door de jaren heen en hoe ik ben omgegaan met spanning, ontspanning en aanspanning en hoe ik dat heden ten dage nog steeds doe, voor zover mogelijk.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 15:48

Lov; hoe komt een paard aan spanning??? Get alive, dat weet je toch wel. Dat kan duizenden oorzaken hebben, van een (sub)klinische kreupelheid, een rugprobleem tot een ruiterprobleem.
Ik kan je zeggen dat die paarden die ik in Duitsland te rijden kreeg veelal beiden hadden, het één waarschijnlijk veroorzaakt door het ander maar dat terzijde. Diegene die de paarden vóór mij reedt, probeerde mij de paarden op dezelfde wijze te laten rijden. Ik kreeg dus paarden onder m'n kont die door voorgaande ruiters voor mij onrijdbaar waren gemaakt.
Daarbij moet ik ook vermelden dat ik alléén paarden van anderen rijd en dus altijd andermans problemen op moet lossen, dat kan ik op míjn manier ondertussen heel aardig, al zeg ik het zelf.

Edit; dank je Pipo!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 15:50

Oh ja, dus het lag nooit aan jou?? Paarden hebben wel een beetje de neiging om spanning van hun ruiter over te nemen hoor en dat terwijl veel ruiters het weer afprojecteren op het paard.
Zoveel valt er nog te leren, één moet er beginnen met ontspannen en laat dit nou niet altijd het paard zijn.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 16:02

Lov; als je goed zou hebben gelezen zou je kunnen hebben opgemaakt dat ik dus aangeef dat ik makkelijk veel spanning in m'n lijf heb en daardoor niet meer kan rijden waardoor ik ook het paard met veel spanning laat lopen, ik weer meer spanning, paard weer meer spanning etc. Dat is de vicieuze cirkel die ik bedoelde. Misschien dat alleen Pipo dat uit mijn verhaal kon halen omdat ik haar wel eens dergelijke info persoonlijk heb verteld... Verward
Ondertussen ben ik inderdaad in staat juist de spanning van een paard af te laten vloeien, nogmaals; al zeg ik het zelf. Maar dat moet dan wel op míjn manier, die bij míjn lichaam past. Laat ik zo stellen dat ik allang niet meer heb gehoord dat ik spanning in een paard reed en dat komt niet omdat ik alleen maar mensen spreek die mij geweldig vinden rijden. Ik vind juist wél dat spanningsproblemen door de ruiter kunnen komen, ook door mij of zelfs júist door mij omdat ik dergelijke problemen heb in mijn lijf. Maar daar zoek ik dan een manier voor om daar mee om te gaan en die zoektocht lukt aardig.