Is diep & rond rijden in orde??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hoho

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 23:37

juist ja, het ene paard wordt ronder ingesteld dan het ander en de ander iets hoger dan de ander en sommigen zo laat mogelijk het verschilt per paard. Daarom wil anky zelf het ook geen systeem noemen omdat niet bij elk paard het zelfde wordt toegepast. Maar ja dat kun je hier nog wel honderd keer uitleggen maar veel willen (kunnen) het niet begrijpen. Dus ik ga proberen hier niet meer op te reageren maar wil alleen zeggend at sommigen van jullie hier dingen zeggen die echt helemaal nergens op slaan en hun zelf echt tegen spreken in wat ze zeggen

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 08:40

SuperPepeijn"]
[quote="Aqua8horse schreef:
Corneile ik denk dat het dragen altijd het belangrijkste blijft, want alleen dan kan je lenigheid bevorderen. Omdat een paard dan pas in balans is. Bovendien is het lopen op de voorhand altijd slecht en geeft ook vaak de blessures. Ik ben het dus niet eens met die opmerking
ik vind het een vreemde redenatie om te zeggen dat de enige manier waarop een paard lenig kan worden wanneer hij draagt. een paard kan bv ook aan de longe of aan de lange teugel getrained worden.

paarden lopen van nature op de voorhand, dus je 2e stelling daar ben ik het ook niet mee eens.

overigens ben ik het wel volledig met de stelling van cornelie eens.
[/quote]

Hoi, Sp. Die redenatie is helemaal niet zo vreemd als jij denkt. Op het moment dat de paarden dragen, heeft het paard de goede(natuurlijke balans) gevonden met iemand op zijn of haar rug. Alleen vanuit een goede balans kan je werken aan een optimale lenigheid. En je hebt helemaal gelijk dat je dat met longeren en met balkjes lopen bv. ook kan doen. Maar dan zitten we er niet op en daar ging het hier even om Knipoog

Ja, dat paarden van nature op de voorhand lopen is waar. Maar nogmaals dan zitten wij er niet op. Daarom is de dressuur ook ontwikkeld om 3/5 van het gewicht naar achteren te brengen.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 08:43

Samsam"]
Je draait volgens mij nu dingen om Samsam..

Noem er dan eens een paar? ik ben erg benieuwd wat jij nou goedlopende paarden vindt!
[/quote]

Een paar namen van paarden noemen, heeft niets te maken met dingen omdraaien of verdraaien Tong uitsteken

Waarom wil je toch steeds bevestiging?
Voor jou plezier: Sir Monty, Imaude, Black Pearl, Mr. Nukky, Winner, San Diego en zo kan ik er nog meer noemen. Wat kan je daar nu mee?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 08:54

Hoho, ik vind dat juist zo vreemd dat jullie zeggen dat het afhankelijk is van het paard. Denken jullie nou werkelijk dat jullie moeten varieeren in hoofd/ halshouding en daarmee de balans van het paard kunnen bepalen?
Daarom klopt het systeem al niet, dit is weer een keihard feit. Een paard wat correct loopt past zijn eigen hoofd/halshouding perfect aan, aan de balans waarin het dier zich op dat moment bevind. Dus zwaardere oefeningen(= meer zakken en dus meer achterhand gebruik) zal een hogere oprichting geven om de balans te compenseren. Het is werkelijk een illusie om als mens te kunnen denken dat jij de balans voor het paard kan aanpassen aan de balans waar het die zich in bevind. Dat is onmogelijk.

En dat ik het niet wil begrijpen is natuurlijk onzin. Ik begrijp het juist wel en daarom zou ik het juist nooit gebruiken Daarom kom ik ook met duidelijke feiten en argumenten. Denken jullie nu werkelijk als ik jullie een zak laat dragen van 50 kg, dat ik kan bepalen hoever jullie mogen bukken om een correcte balans te vinden zodat je rug niet zeer doet em je niet voorover, achterover of naar een zijkant valt Verward Boos!

Dat kan dus helemaal niet. Daarom rijdt een ruiter pas goed als het paard zelf zijn hoofd/ halshouding aanpast. Zodra een ruiter denkt of voelt zich daarmee te moeten gaan bemoeien is er rijtechnisch iets dus niet in orde Lachen

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 08:57

Magique, ik weet niet hoe je daar bij komt. Hij gaat een onderzoek doen en vervolgens zeggen dat er geen bewijzen voor zijn Verward Heb jij hem gesproken dan?

Ik heb meerdere malen met hem gesproken en hij komt op mij overtuigend over over wat hij heeft onderzocht. Hij staat dus, volgens mij, wel volkomen achter zijn onderzoek en hij is er ook zeker van overtuigd dat de paarden anders getraind zouden moeten en kunnen worden.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-04 09:48

Tyrza"]
[quote="abby"]Wat mij opvalt aan de eerste foto van Samsam is dat het in ieder geval lijkt alsof het paard niet draagt... Ik zie een lange, holle rug en geen gedragen rug. Natuurlijk zal dit niet het geval zijn omdat het hier een Grand Prix ruiter betreft tenslotte, maar toch ziet het er wel zo uit.
[/quote]

Het is een paard die vrij lang is, in het typische rechthoeksmodel staat. De tweede foto is het paard vierkanter.

Het is daarom extra knap dat degene die het paard op de eerste foto rijd het paard van achteren uit, bergopwaarts kan laten lopen. Fysiek kan dan niet anders dat de rug iets hol wordt.
[/quote]

Zeker zou dat extra knap zijn, en het is ongetwijfeld moeilijker met een langer paard. Dat wil niet zeggen dat het dan maar goed is zo, alleen dat er wat harder aan gewerkt zal moeten worden...

[quote="SuperPepeijn"]
ik vind het een vreemde redenatie om te zeggen dat de enige manier waarop een paard lenig kan worden wanneer hij draagt. een paard kan bv ook aan de longe of aan de lange teugel getrained worden.
[/quote]

Als een paard aan longe of lange teugel wordt getrained moet ie er ook van achteren bij zijn, dus dragen. Ook die hoort niet op de voorhand te lopen.

[quote="cornelie schreef:
is het dan altijd zo slecht als een paard soms wat meer op de voorhand loopt?

Jawel.
Het voorbeen is grotendeels recht en de romp hangt met pezen en banden in deze "pilaren". Er is hierdoor weinig vering en de klap van elke stap komt op de pezen en banden terecht.
Door de bouw van de achterbenen echter, wordt vering mogelijk gemaakt. Ook komt door de betere verbinding met de rest van het skelet niet alle druk direct op banden en pezen (die blessure gevoelig zijn) te staan, zoals bij de voorbenen.
De ruiter zit net achter de schouder, dus op de voorhand. Hierdoor belast de ruiter de voorkant dus nog eens extra. Dit is waarom een paard, zeker als er een ruiter op zit, moet leren met de achterhand te dragen. Het zit niet alleen lekkerder voor de ruiter (vanwege de vering), maar je voorkomt er blessures mee, waardoor je paard langer mee zal gaan.
Het is al heel wat als een paard het gewicht eerlijk verdeeld over voor en achterhand, maar altijd slecht als ie meer gewicht op de voorhand heeft.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 09:50

A8H, het zou de leesbaarheid ten goede komen als je probeert minder quotes te gebruiken en als je probeert je reacties in 1 bericht te plaatsen. Ook is het wellicht beter voor de discussie als je reageert op het geheel ipv op elke individuele post.

Op deze manier wordt het nl erg moeilijk leesbaar en bloedt de discussie dood.

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 09:54

Q: Denk je dat paarden die op de voorhand lopen gevolg is van LDR Verward

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 09:56

Magique schreef:

Bij onkundige ruiters komt het er wel altijd uit voort.

En daarbij ben ik nog steeds van mening dat niet ieder paard geschikt is om zo gereden te worden, het hangt toch van de bouw af. Elk paard is verschillend, dus elk paard moet anders gereden geworden.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 09:56

QQQQ"]
[quote="cornelie"] schreef:
is het dan altijd zo slecht als een paard soms wat meer op de voorhand loopt?

Jawel.
[/quote]
Ik begrijp je uitleg en daar ben ik het ook helemaal mee eens hoor. Maar mijn vraag was of het zo slecht is als een paard soms wat meer op de voorhand loopt. Dus bv af en toe ipv een verdeling van 70-30 een verdeling van 60-40 ( ik noem maar wat ) Bovendien moet je ook ergens beginnen en zeker met een jong paard zal zo'n verdeling er in het begin helemaal niet zijn. Dus waarom zou je hier niet in 'mogen' varieren Verward

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 09:59

Een onkundige ruiter krijgt een normaal een paard al niet op de achterhand. We hadden geloof ik al begrepen dat LDR niet uitgevoerd moest worden door de doe het zelvers .....

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 10:10

Magique schreef:
Een onkundige ruiter krijgt een normaal een paard al niet op de achterhand. We hadden geloof ik al begrepen dat LDR niet uitgevoerd moest worden door de doe het zelvers .....

De pest is dat veel ruiters zich hoger in schatten dan doe het zelver. Mensen kennen hun eigen beperkingen niet, beschikken over weinig zelfkennis................... en rijden hun paard onnodig naar de kl*te.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-04 10:11

Magique"]
[/quote]
[quote="Magique schreef:

Niet elk paard op de voorhand is het gevolg van LDR.
Door de hoofd/halshouding van het paard in LDR bevorder je wel eerder het belasten van de voorhand.

De eerder besproken foto's waren toch niet alleen van onkundige ruiters?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 10:12

Magique schreef:

Dat ben ik met je eens en ik denk dat het goed uitvoeren van het systeem voorbehouden is aan een klein aantal ruiters, waaronder Anky en Edward met speciaal getalenteerde paarden.

De ruiters uit Duitsland die ook van het systeem gebruik zouden maken, doen dit op een hele andere manier dan Anky (en haar leerlingen) dit doen, ik bedoel een Isabel Werth, Nicole Uphoff, etc. Zij hanteren niet het extreme LRD systeem.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 10:13

QQQQ schreef:
[
Door de hoofd/halshouding van het paard in LDR bevorder je wel eerder het belasten van de voorhand.

[/quote]

Juist ja, en daarom is dus niet ieder paard geschikt voor LDR.

De eerder besproken foto's zijn niet representatief voor het gemiddelde niveau hier op bokt.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 10:18

Lovely schreef:
De ruiters uit Duitsland die ook van het systeem gebruik zouden maken, doen dit op een hele andere manier dan Anky (en haar leerlingen) dit doen, ik bedoel een Isabel Werth, Nicole Uphoff, etc. Zij hanteren
niet
het extreme LRD systeem.

Maar het is wel een vorm van achter de LL trainen, echt klassiek kun je dat toch ook niet noemen!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-04 10:18

Desiree schreef:
Juist ja, en daarom is dus niet ieder paard geschikt voor LDR.

De eerder besproken foto's zijn niet representatief voor het gemiddelde niveau hier op bokt.

Ligt boven dat gemiddelde, bedoel je toch?
En zelfs daar lopen de paarden dus (althans op de momenten van de foto's) op de voorhand.

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 10:18

QQQQ schreef:

Ik heb geen foto gezien waarbij een paard eerst LDR rijdt en vervolgens klassiek, dan pas kan je oordelen of het paard op de voorhand loopt, niet bij een momentopname in een LDR training Verward

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 10:19

No way boven dat gemiddelde. je hebt er maar een paar op bokt die echt dressuur kunnen rijden.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 10:21

Aqua8horse schreef:
Wat kan je daar nu mee?

Ik ben gewoon benieuwd wat jij wilt zien, als je Krack, Salinero, Bonfire, Lingh ed niets vindt, raak ik erg nieuwsgierig wat jij nu goede GP dressuurpaarden/ruiters vind?
Laatst bijgewerkt door fokfanaat op 31-03-04 10:25, in het totaal 3 keer bewerkt

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 10:23

Dit vond Aqua goede paarden Verward Volgens mij heb ik wat gemist ?

Citaat:
Voor jou plezier: Sir Monty, Imaude, Black Pearl, Mr. Nukky, Winner, San Diego en zo kan ik er nog meer noemen. Wat kan je daar nu mee?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-04 10:24

cornelie schreef:
Ik begrijp je uitleg en daar ben ik het ook helemaal mee eens hoor. Maar mijn vraag was of het zo slecht is als een paard soms wat meer op de voorhand loopt. Dus bv af en toe ipv een verdeling van 70-30 een verdeling van 60-40 ( ik noem maar wat ) Bovendien moet je ook ergens beginnen en zeker met een jong paard zal zo'n verdeling er in het begin helemaal niet zijn. Dus waarom zou je hier niet in 'mogen' varieren Verward

Bij een jong paard zal dat zeker nog niet anders dan op de voorhand liggen. Eerste doel is dan ook om dit paard horizontaal in evenwicht te laten lopen: Dus gewicht van de voorhand naar de achterhand verplaatsen.

Waarom het zo slecht is?
Het is slecht om een paard steeds maar uit z'n balans te brengen!
Hoe meer een paard gewicht op de achterhand brengt, en meer verzameld, waardoor de achterbenen de voorbenen steeds meer naderen, hoe kleiner het grondoppervlak waarop hij z'n evenwicht moet bewaren. Daarom zijn kleine gewichtshulpen zo effectief bij een paard in dit opleidingsstadium, en onbedoelde bewegingen zo storend.
Als dan het paard zelf uit dit evenwicht wordt gehaald, hoe kan dit dan goed zijn voor de scholing van het paard?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-04 10:26

Magique"]
Dit vond Aqua goede paarden Verward Volgens mij heb ik wat gemist ?
[/quote]

Dat bedoelde Aqua denk ik met:

Wat kan je daar nu mee?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-04 10:28

Desiree schreef:
No way boven dat gemiddelde. je hebt er maar een paar op bokt die echt dressuur kunnen rijden.

Ik bedoelde: de FOTO's zijn boven het gemiddelde...

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 10:29

QQQQ"]
[quote="Magique"]Dit vond Aqua goede paarden Verward Volgens mij heb ik wat gemist ?
[/quote]

Dat bedoelde Aqua denk ik met:

Wat kan je daar nu mee?

Ik kan er ieder geval niks mee, volgens mij komen ze uit een kleurboek ofzo Verward