Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
SuperPepeijn"]ik vind het een vreemde redenatie om te zeggen dat de enige manier waarop een paard lenig kan worden wanneer hij draagt. een paard kan bv ook aan de longe of aan de lange teugel getrained worden.
[quote="Aqua8horse schreef:Corneile ik denk dat het dragen altijd het belangrijkste blijft, want alleen dan kan je lenigheid bevorderen. Omdat een paard dan pas in balans is. Bovendien is het lopen op de voorhand altijd slecht en geeft ook vaak de blessures. Ik ben het dus niet eens met die opmerking
Samsam"]
[quote="Aqua8horse schreef:Je draait volgens mij nu dingen om Samsam..
Tyrza"]
[quote="abby"]Wat mij opvalt aan de eerste foto van Samsam is dat het in ieder geval lijkt alsof het paard niet draagt... Ik zie een lange, holle rug en geen gedragen rug. Natuurlijk zal dit niet het geval zijn omdat het hier een Grand Prix ruiter betreft tenslotte, maar toch ziet het er wel zo uit.
[/quote]
Het is een paard die vrij lang is, in het typische rechthoeksmodel staat. De tweede foto is het paard vierkanter.
Het is daarom extra knap dat degene die het paard op de eerste foto rijd het paard van achteren uit, bergopwaarts kan laten lopen. Fysiek kan dan niet anders dat de rug iets hol wordt.
[/quote]
Zeker zou dat extra knap zijn, en het is ongetwijfeld moeilijker met een langer paard. Dat wil niet zeggen dat het dan maar goed is zo, alleen dat er wat harder aan gewerkt zal moeten worden...
[quote="SuperPepeijn"]
ik vind het een vreemde redenatie om te zeggen dat de enige manier waarop een paard lenig kan worden wanneer hij draagt. een paard kan bv ook aan de longe of aan de lange teugel getrained worden.
[/quote]
Als een paard aan longe of lange teugel wordt getrained moet ie er ook van achteren bij zijn, dus dragen. Ook die hoort niet op de voorhand te lopen.
[quote="cornelie schreef:is het dan altijd zo slecht als een paard soms wat meer op de voorhand loopt?
Magique schreef:Q: Denk je dat paarden die op de voorhand lopen gevolg is van LDR
QQQQ"]
[quote="cornelie"] schreef:is het dan altijd zo slecht als een paard soms wat meer op de voorhand loopt?
Magique schreef:Een onkundige ruiter krijgt een normaal een paard al niet op de achterhand. We hadden geloof ik al begrepen dat LDR niet uitgevoerd moest worden door de doe het zelvers .....
Magique"]
Q: Denk je dat paarden die op de voorhand lopen gevolg is van LDR
[/quote]
[quote="Magique schreef:Een onkundige ruiter krijgt een normaal een paard al niet op de achterhand. We hadden geloof ik al begrepen dat LDR niet uitgevoerd moest worden door de doe het zelvers .....
Magique schreef:Een onkundige ruiter krijgt een normaal een paard al niet op de achterhand. We hadden geloof ik al begrepen dat LDR niet uitgevoerd moest worden door de doe het zelvers .....
QQQQ schreef:[
Door de hoofd/halshouding van het paard in LDR bevorder je wel eerder het belasten van de voorhand.
De eerder besproken foto's waren toch niet alleen van onkundige ruiters?
[/quote]
Lovely schreef:De ruiters uit Duitsland die ook van het systeem gebruik zouden maken, doen dit op een hele andere manier dan Anky (en haar leerlingen) dit doen, ik bedoel een Isabel Werth, Nicole Uphoff, etc. Zij hanteren
niet het extreme LRD systeem.
Desiree schreef:Juist ja, en daarom is dus niet ieder paard geschikt voor LDR.
De eerder besproken foto's zijn niet representatief voor het gemiddelde niveau hier op bokt.
cornelie schreef:Ik begrijp je uitleg en daar ben ik het ook helemaal mee eens hoor. Maar mijn vraag was of het zo slecht is als een paard soms wat meer op de voorhand loopt. Dus bv af en toe ipv een verdeling van 70-30 een verdeling van 60-40 ( ik noem maar wat ) Bovendien moet je ook ergens beginnen en zeker met een jong paard zal zo'n verdeling er in het begin helemaal niet zijn. Dus waarom zou je hier niet in 'mogen' varieren