Paard heel erg traag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Narcissa

Re: Paard heel erg traag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 19:47

Ik snap dat niet. Dat koste wat het kost dieren zo lang mogelijk in leven willen houden (idem dito voor mensen). Dit paard is oud en ziek. Paarden denken niet zoals mensen. Die denken niet oh wat leuk, nu kan ik nog even van mijn pensioentje gaan genieten.
Een oud, zwak paard als Oreo had in vrijheid allang dood geweest. Dat is nu eenmaal de natuur: oude dieren sterven of worden door roofdieren gedood. Zo krijgen de jonge dieren een kans.

TS, ik denk dat voor Oreo inslapen de beste optie is.
Maar ik zou toch echt wel 2x nadenken voor je een nieuw paard koopt, als je vader er geen geld aan wilt of kan geven. Paarden zijn nu eenmaal dure dieren en die kosten kunnen heel snel oplopen... Ik was in een maand 2000€ kwijt aan een operatie. Eierstoktumor, 100% garantie dat het goed zou komen. In zulk geval dieren laten inslapen ben ik dus wel heel erg op tegen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 20:12

Ik zou niet willen beweren dat dit paard niet te redden is .Hij zou goed voer moeten krijgen en een wormkuur.Het blijft best moeilijk om een oud paard in goede staat te houden...dat kost moeite en geld...als dat er niet is of niet aan besteed mag worden is inslapen beter

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 20:31

Mja, TS haar vader wilt het geld niet geven om dit paard weer gezond te krijgen en te houden. Zijn meer onderzoeken nodig naar mijn mening om nog maar te zwijgen van kwalitatief voer en eventueel medicatie. Oude of zieke paarden zijn duur.
Dit paard is niet gezond genoeg om op te rijden, dus verkopen of ter adoptie aanbieden vind ik in zijn geval not done. Risico's zijn veel te groot.
Nee dan zeg ik, beter nu inslapen dan ten koste van het dier blijven aanrommelen ermee omdat het geen geld mag kosten.

(En nee, ben zelf iemand die het nooit zou doen. Heb alles bijeen al meer naast mijn paard gestaan door operatie en kwetsuren dan dat ik erop heb gezeten, nooit erg gevonden. Welzijn van het dier gaat bij mij voor alles)

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 21:27

Toch een heel tirst verhaal. Het ziet er niet naar uit dat het voor Oreo nog goed gaat komen.
TS, ik denk dat je er eens heel goed moet over nadenken voor je nog terug aan een eigen paard begint. Waarom niet eentje leasen, of naar een andere sport/hobby overgaan?
Je zegt dat je ouders geen paardenmensen zijn en dat het in een uur beslist is om Oreo te kopen. dat doet me heel erg denken aan het kopen van een puppy op de markt. Niet voor niets dat dat nu verboden is. Je kan het misschien erg onrespectvol vinden dat ik dat zeg, maar ik vind dat Oreo ook niet met respect behandeld wordt.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 21:54

Waar zijn de ouders in dit verhaal, je kan dit toch niet door de ts laten oplossen.Die wil hem natuurlijk het liefst nog lang bij zich houden.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 22:43

marleen_usar schreef:
Waar zijn de ouders in dit verhaal, je kan dit toch niet door de ts laten oplossen.Die wil hem natuurlijk het liefst nog lang bij zich houden.

De vader wilt er geen geld aan geven. Heel jammer dat een ouder met deze instelling een dier aan zijn kind geeft :(

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 22:56

xLes schreef:
marleen_usar schreef:

De vader wilt er geen geld aan geven. Heel jammer dat een ouder met deze instelling een dier aan zijn kind geeft :(

Hoezo? Leren met dieren omgaan is ook omgaan met dood en afscheid nemen. Wie zegt dat dit paard er mee geholpen is om nog een paar jaar met een hartafwijking rond te lopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 23:00

Leren met dieren omgaan is idd. ook leren afscheid nemen maar ik geloof nooit dat de vader van Kimmie Oreo heeft gekocht omdat hij 'toch wel dood zou gaan, en dan leert ze daar maar lekker van'. Ik denk dat de vader van Kimmie het gigantisch onderschat heeft en als je geen band hebt met zo'n dier of niet zo van dieren houdt (als TS), er niet zo veel geld aan uit wil geven. Zeker als je er geen verstand van hebt snap ik dat heel goed, zo'n bedrag om een oud, ziek paard een waardig leven te bieden IS ook gewoon heel duur, zeker als je daar niet op voorbereid bent.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 23:28

Danique schreef:
Ik denk dat de vader van Kimmie het gigantisch onderschat heeft en als je geen band hebt met zo'n dier of niet zo van dieren houdt (als TS), er niet zo veel geld aan uit wil geven.

Ik denk dat de vader van Kimmie een fijn en veilig leerpaard heeft willen kopen voor zijn dochter. En vaak gaat dat ook zo en heb je nog een aantal jaren plezier van zo'n dier, tot je er uiteindelijk ook "vanaf groeit".
TS heeft gewoon pech dat het paard er slechter aan toe is al ze dachten.
Dat is heel sneu. Maar, TS heeft goed voor haar paard gezorgd en is zo verstandig om niet met hem te gaan lopen leuren. Maar als eigenaar een moeilijk besluit te nemen.
IK vind het heel knap dat zij (en haar ouders) die verantwoordelijkheid willen nemen.
Het paard heeft er geen weet van (gelukkig niet). Het beste wat je als eigenaar kunt doen voor zon dier is er een waardig einde aan maken.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 00:04

Nou idd dat dus babootje. Ik zit regelmatig met vraagtekens dat ik denk waarom zo lang door prutsen met een ziek oud dier. Zo een dier begrijpt er niks van. Heeft stress. Houden van is loslaten.

Ts ik blijf het vinden dat het een uitermate goed besluit is oreo te laten gaan. Neem goed afscheid van hem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 09:25

Babootje schreef:
Danique schreef:
Ik denk dat de vader van Kimmie het gigantisch onderschat heeft en als je geen band hebt met zo'n dier of niet zo van dieren houdt (als TS), er niet zo veel geld aan uit wil geven.

Ik denk dat de vader van Kimmie een fijn en veilig leerpaard heeft willen kopen voor zijn dochter. En vaak gaat dat ook zo en heb je nog een aantal jaren plezier van zo'n dier, tot je er uiteindelijk ook "vanaf groeit".
TS heeft gewoon pech dat het paard er slechter aan toe is al ze dachten.
Dat is heel sneu. Maar, TS heeft goed voor haar paard gezorgd en is zo verstandig om niet met hem te gaan lopen leuren. Maar als eigenaar een moeilijk besluit te nemen.
IK vind het heel knap dat zij (en haar ouders) die verantwoordelijkheid willen nemen.
Het paard heeft er geen weet van (gelukkig niet). Het beste wat je als eigenaar kunt doen voor zon dier is er een waardig einde aan maken.

Ja zo sta ik er al sinds dit topic er is, ook in. Ik bedoelde meer dat de vader van TS de leeftijd en kwalen van Oreo onderschatte (als je weet dat zo'n oud paard meer gaat kosten dan jij er aan uit wilt/kan? geven dan koop je hem niet)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 09:31

Dan moeten de ouders de beslissing maken hem te laten gaan, heb je geen verstand van paarden vraag dan advies een de veearts.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 09:59

callum schreef:
Aan al die mensen die roepen zoek een ander plekje. Kunnen jullie mij uitleggen waarom? Het paard is ziek oud en op.wat is voor het paard de meerwaarde van een ander huisje. Het is geen mens maar een dier.die gaat al die verhuizingen niet waarderen.

Ga ik denk dat inslapen het eerlijkst is naar oreo hóe moeilijk ook.

Misschien heb ik er overheen gelezen maar het paard heeft een lekkende hartklep en moeite om op gewicht te blijven.
Ik heb gisteren nog een tijdje staan praten met de dealer van Dodson&horrell maar met goed voer en een goed advies hierover kan een mager oudje nog prima op gewicht worden gehouden. Oudjes hebben nu eenmaal andere voerbehoeftes.

Alleen op Oreo kan niet meer gereden worden vanwege zijn hart. Hij is volgens mij niet zo doodziek dat hij ingeslapen moet worden. Maar een lekker met pensioen dat verdient dit paard. Heeft jaren lang hard gewerkt. Waar ik dus een beetje moeite mee heb is dat Oreo altijd hard heeft gewerkt en nu hij dat niet meer kan maar ingeslapen moet worden. Maar dat is een keuze die ieder voor zich moet maken. Maar mijn keuze zou het niet zijn.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 10:20

Ik krijg een beetje een naar gevoel bij dit topic. Een beetje het gevoel dat TS voor het blok wordt gezet en het paard moet laten inslapen op basis van meningen die door mensen Online worden gegeven die het paard niet eens kennen.
TS laat dit wel een weloverwogen keuze zijn wat je met dit paard gaat doen. Niet op basis van anderen maar op je eigen gevoel en datgene wat de dierenarts adviseerde.

beline1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 10:46

Het is misschien beter als TS niet meer reageert en lekker gaat genieten van haar lieve paard.
Ze heeft mensen op stal die haar helpen en de dierenarts kan ze altijd om advies vragen.
Heel veel sterkte!

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 10:51

Ik denk dat TS in die keuze beperkt wordt door haar vader. Die wil geen geld uitgeven aan een paard waar zijn dochter niet op kan rijden. Het paard is niet doodziek en kan nog een paardwaardig bestaan leiden met goed voer. Ons oudje met een lekkende hartklep heeft nog prima een paar jaar in de wei gestaan met seniorenslobber (had bijna geen kiezen meer).

Als ik het goed begrepen hebt, heeft de dierenarts van TS niet aangegeven dat het paard ingeslapen moet worden omdat het nu geen paardwaardig bestaan heeft. Er kan alleen niet meer op gereden worden vanwege die lekkende hartklep.

Er zijn zoveel keuzes, maar sommige keuzes kosten geld. Geld dat de vader van TS er niet aan uit wil geven. Het paard is gewoon toe aan zijn pensioen. En kan TS dat niet bieden of wil haar vader dit niet bieden dan zijn de keuzes beperkt. De keuze zal TS toch zelf moeten maken. Ik wens TS dus veel sterkte en wijsheid toe.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 11:27

Als ze afhankelijk is van wat haar vader schuift, dan blijven er weinig opties over.Dat vind ik heel erg voor de ts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 12:05

damian23 schreef:
callum schreef:
Aan al die mensen die roepen zoek een ander plekje. Kunnen jullie mij uitleggen waarom? Het paard is ziek oud en op.wat is voor het paard de meerwaarde van een ander huisje. Het is geen mens maar een dier.die gaat al die verhuizingen niet waarderen.

Ga ik denk dat inslapen het eerlijkst is naar oreo hóe moeilijk ook.

Misschien heb ik er overheen gelezen maar het paard heeft een lekkende hartklep en moeite om op gewicht te blijven.
Ik heb gisteren nog een tijdje staan praten met de dealer van Dodson&horrell maar met goed voer en een goed advies hierover kan een mager oudje nog prima op gewicht worden gehouden. Oudjes hebben nu eenmaal andere voerbehoeftes.

Alleen op Oreo kan niet meer gereden worden vanwege zijn hart. Hij is volgens mij niet zo doodziek dat hij ingeslapen moet worden. Maar een lekker met pensioen dat verdient dit paard. Heeft jaren lang hard gewerkt. Waar ik dus een beetje moeite mee heb is dat Oreo altijd hard heeft gewerkt en nu hij dat niet meer kan maar ingeslapen moet worden. Maar dat is een keuze die ieder voor zich moet maken. Maar mijn keuze zou het niet zijn.

Het probleem is niet dat het paard niet KAN leven met deze aandoening, maar dat het veel geld kost en dat de vader van TS dat er gewoonweg niet aan kwijt wilt. TS heeft verteld dat de vader een paard ziet om op te rijden en niet om naar te kijken in de wei, en dat hij het zonde vindt om er geld aan uit te geven als TS er niet op kan rijden.

Ik snap ook je onderbouwing van het lekker pensioen maar dat is echt iets waarin wij mensen een paard vermenselijken. Dat paard denkt niet 'goh, ik heb tig jaar rondjes gelopen in de manege, ik ben blij dat ik dit er voor terug krijg'. Een paard leeft in het nu.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 12:57

Dan is er maar 1 oplossing.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 13:06

Danique schreef:
[
Ik snap ook je onderbouwing van het lekker pensioen maar dat is echt iets waarin wij mensen een paard vermenselijken. Dat paard denkt niet 'goh, ik heb tig jaar rondjes gelopen in de manege, ik ben blij dat ik dit er voor terug krijg'. Een paard leeft in het nu.

Precies, dat vind ik ook. Het enige dat voor het paard van belang is, is dat er goed voor hem wordt gezorgd. Of dat nu een paardwaardig pensioen is, of een paardwaardig einde is het paard om het even.

Dat paardwaardig pensioen doe je dus vooral voor jezelf. En om te bepalen hoe "paardwaardig" dat pensioen precies is, is ook nog niet eenvoudig. Want we kunnen niet aan het paard vragen hoe fijn hij dat nou werkelijk vindt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 13:15

Babootje schreef:
Danique schreef:
[

Precies, dat vind ik ook. Het enige dat voor het paard van belang is, is dat er goed voor hem wordt gezorgd. Of dat nu een paardwaardig pensioen is, of een paardwaardig einde is het paard om het even.

Dat paardwaardig pensioen doe je dus vooral voor jezelf. En om te bepalen hoe "paardwaardig" dat pensioen precies is, is ook nog niet eenvoudig. Want we kunnen niet aan het paard vragen hoe fijn hij dat nou werkelijk vindt.

Jep. En Oreo zou prima paardwaardig kunnen leven, maar dat kost wel meer dan de vader van TS wilt uitgeven. Zo simpel is dat nou eenmaal, helaas...

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 14:14

Babootje schreef:
Danique schreef:
[

Dat heeft niks met vermenselijken te maken en doe je niet alleen voor jezelf. Zodra een dier oud wordt of mankementen krijgt waardoor er niet meer op gereden kan worden, maar het dier nog wel pijnvrij in de wei kan scharrellen dan kiest dat paard echt niet om ingeslapen te worden. En als jij je paard goed kent dan merk je of hij dat fijn vindt of niet. Wij hebben het werk heel langzaam moeten afbouwen omdat het paard aangaf het niet fijn te vinden om niet meer te werken. Er kon niet meer op gereden worden maar met longeren hebben we hem langzaam naar zijn pensioen toe gewerkt. En toen hij echt met pensioen was, moest hij wel iedere dag gepoetst worden. Hij wilde wel zijn aandacht krijgen.

Dat zijn menselijke keuzes. Wil jij geld uitgeven aan een dier waar je niet op kunt rijden? Best wel veel mensen zullen hier nee op antwoorden. Sommige laten hun paard met pensioen gaan (eventueel naar een paardenrusthuis, sommige doen hun paard gratis weg als grasmaaier en sommige laten hun paard inslapen.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 14:31

Ik heb ook een oudje met lekkende hartklep en cushing. Zij mag grasmaaier spelen. Maar zij kost mij maandelijks zowizo al meer dan 100 euro per maand. Aan,medicatie, speciaal eten supplementen. En dan,heb ik het nog niet over de winter maanden. Speciaal voer, speciaal hooi enzo.een oudje kost best veel geld. En ik begrijp dat niet iedereen dat ervoor over heeft. Maar een paard met lekkende hartklep kan nog perfect een gelukkig pension hebben. Maar je moet het ervoor over hebben om er geld in te blijven,steken ondanks dat je er niet meer mee kan rijden.
Laatst bijgewerkt door llora op 12-09-16 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 14:32

damian23 schreef:
Wil jij geld uitgeven aan een dier waar je niet op kunt rijden? Best wel veel mensen zullen hier nee op antwoorden. Sommige laten hun paard met pensioen gaan (eventueel naar een paardenrusthuis, sommige doen hun paard gratis weg als grasmaaier en sommige laten hun paard inslapen.

Dat ligt er natuurlijk heel erg aan hoe je paard gestald staat.
Heb je voor een relatief klein bedrag een mooie weide/paddock, dan kun je dit best op je nemen en zou ik het met zo'n paard ook best aandurven om te kijken in hoeverre hij kan opknappen (want op zijn hart na, kan hij nog best veel verbeteren naar mijn idee).
Maar betaal je iedere maand zeg zo'n 200 tot 300 euro voor stalling, dan wil je daar volgens mij ook wel iets meer voor terug dan 'kijken' naar je paard. Want de medicatiekosten komen er boven op.

Dus ik begrijp het wel dat mensen dit niet willen/kunnen opbrengen.
Enige waar ik wel moeite mee heb is dat vaak dan pas blijkt dat men zich dit niet gerealiseerd heeft bij aanschaf van een dier. Wat te doen als het paard ongeschikt is voor het rijden, maar nog goed genoeg om in te laten slapen, maar weer te slecht voor verkoop.

Voor TS wel iets om over na te denken als ze een ander paard gaat kopen.
Ook een zeg 10 jarige kan wat gaan mankeren waardoor hij ongeschikt wordt voor het rijden en daarmee onverkoopbaar, vergelijkbaar met nu.
Doe je dan weer hetzelfde?

Daarom denk ik persoonlijk ook dat een paard leasen nog niet eens zo'n slecht idee is.
Wel de lusten, niet de lasten.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 17:00

De vader wilt er geen geld aan geven. Heel jammer dat een ouder met deze instelling een dier aan zijn kind geeft :([/quote]

Hoezo? Leren met dieren omgaan is ook omgaan met dood en afscheid nemen. Wie zegt dat dit paard er mee geholpen is om nog een paar jaar met een hartafwijking rond te lopen?[/quote]

Met een hartafwijking valt prima te leven mits er de nodige aanpassingen gedaan worden zoals bvb niet meer rijden. Ben zelf ook hartpatiënt (en nog wel wat meer), weet wat het is.
Ik heb geen enkel probleem met het feit dat dit dier met deze gezondheid wordt ingeslapen, lees een paar berichten voor dat bericht. Waar ik wél problemen mee heb is de instelling van de vader: iedereen blij toen hij goed was, nu hij ziek is en geld kost moet hij maar weg. Een dier is geen wegwerpartikel.