Van veel belovende dressuur hengst tot probeem paard. TIPS!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Re: Van veel belovende dressuur hengst tot probeem paard. TIPS!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 09:51

Meiden blijft het bij die "3 maanden"? Paard is in bezit bij TS vanaf half januari. (zie OP) :D :D :D. En nog niet eens begonnen met recht richten. Dat is toch iets waar je mee begint als ie zo scheef is "als een komma". En dat kan heel goed ernaast. En heel goed erop in stap (als je niet kunt/wilt draven). En nee, daarbij hoef je geen druk op het bit te zetten. Flexen kun je zelfs op stal doen.
TS mist gewoon heel veel ervaring en zo te horen (uit haar reacties) doet ze die niet op via de DVD's.
Ben benieuwd waar we over 3 maanden staan :D :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 10:02

In een half jaar kun je idd veel verder komen dan TS nu is. Ware het niet dat je ook nog een paard treft die door het werk zuur is geworden en zich absoluut niet laat bewerken. Waarom blijf je nu toch dooremmeren over dat tijdsbestek? Je dient toch echt het paard in een meewerkmodus te krijgen voordat je er ook maar aan wilt denken om hem aan het werk te zetten, spelenderwijs of niet.

Ik bespeur idd de neiging van TS om terughoudend te zijn voor nieuwe dingen, en terug te vallen op wat bekend is. Er is moed voor nodig om uit je comfort zone te stappen en dingen anders aan te pakken. En instructie zoeken is een mooie tip, alleen is het moeilijk om iemand te vinden die in dezelfde lijn ligt als waar ze nu mee bezig is.

En paard is in mijn ogen nog steeds niet compleet in meewerkmodus. Daar gaat nog wel even wat tijd inzitten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 10:28

Cassidy schreef:
Ik bespeur idd de neiging van TS om terughoudend te zijn voor nieuwe dingen, en terug te vallen op wat bekend is. Er is moed voor nodig om uit je comfort zone te stappen en dingen anders aan te pakken. En instructie zoeken is een mooie tip, alleen is het moeilijk om iemand te vinden die in dezelfde lijn ligt als waar ze nu mee bezig is.
En paard is in mijn ogen nog steeds niet compleet in meewerkmodus. Daar gaat nog wel even wat tijd inzitten.

Ik heb de indruk (uit alles wat ik heb gelezen) dat het paard vanaf de grond prima te hanteren is, maar dat probleem hem zit in het rijden. Dat het paard zo scheef is zal daarbij niet meewerken omdat hij zich toch ongemakkelijk zal voelen in zijn lijf bij oefeningen die je van hem vraagt en daar heftiger op zal reageren. Heel verstandig om dan eerst vanaf de grond te beginnen. En dat kan heel goed. Ik was in de veronderstelling dat ze daar allang mee bezig zou zijn.
En uit haar reacties lees ik ook dat ze daar erg weinig ervaring mee heeft en toch echt wel goede begeleiding nodig heeft. Ik kan me best voorstellen dat het goed zou zijn als ze in dezelfde (CA)lijn blijft als waar ze mee is begonnen, maar als er nu zo weinig begeleiding te vinden is, waarom dan geen begeleiding zoeken (dan wel vanuit een andere insteek) gericht om het gymnastiseren van het paard vanaf de grond? Als zij de principes van het recht richten en gymnastiseren van het paard goed leert, kun je dat toch prima doen in combinatie met de CA methode?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 10:42

CA is gymnasticeren vanaf de grond. Heb je geen andere manier voor nodig.En als je geen ervaring hebt met rechtrichten vanaf de grond, by all means, doe dat vanuit het zadel.

Als TS begrijpt dat rechtrichten begint bij het voor de achterhand zetten van de voorhand, dan is de eerste stap al gezet. En dat echt gewoon bitloos, als het dier al moeite heeft met het accepteren van het bit.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 10:49

Babootje schreef:
Meiden blijft het bij die "3 maanden"? Paard is in bezit bij TS vanaf half januari. (zie OP) :D :D :D. En nog niet eens begonnen met recht richten. Dat is toch iets waar je mee begint als ie zo scheef is "als een komma". En dat kan heel goed ernaast. En heel goed erop in stap (als je niet kunt/wilt draven). En nee, daarbij hoef je geen druk op het bit te zetten. Flexen kun je zelfs op stal doen.
TS mist gewoon heel veel ervaring en zo te horen (uit haar reacties) doet ze die niet op via de DVD's.

Nee een paard wat geen behoefte heeft aan de mens en zuur is voor werken met de mens, daar begin je niet mee met rechtrichten. Daarvoor moet je eerst een meewerkend paard hebben die jou vertouwt.
Ik snap niet dat je nog steeds zegt dat TS geen ervaring op doet via de DVD's. Waar ze nu gekomen is (na 3 maanden ja, want de eerste maanden was ze op de verkeerde manier begonnen in de veronderstelling dat rijden wel kon) is ze gekomen door die DVD's te bekijken en dat te oefenen. Gezien de knopjes er al op zitten bij het paard (wijken voor druk), is het een kwestie van verdiepen in rechtrichten (wat dus prima kan zonder instructeur) en toepassen.
En ik neem aan dat TS echt wel aan een instructeur begint als ze er niet uit komt.
Maar er zit geen tijdslimiet aan en het hoeft morgen nog niet perfect. Ze zijn er tot nu toe met z'n 2-en prima uitgekomen en dat sterkt ook de vertrouwensband, iets wat heel belangrijk is bij dit paard.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 13:31

Cassidy schreef:
Als TS begrijpt dat rechtrichten begint bij het voor de achterhand zetten van de voorhand, dan is de eerste stap al gezet.

Dit is niet de enige manier: de academische methode bijvoorbeeld gaat juist rechtrichten door cirkelwerk. Je gaat je paard extra buigen (zonder hulpmiddelen!) op de moeilijke kant, zodat de korte spieren ook gaan stretchen en uiteindelijk gelijk worden aan de andere kant.

Ik zou idd zeker ook laten opvolgen door osteo of fysio (kwestie van die ongelijke spieren) en absoluut voorrang geven aan het rechtrichten voor je weer aan het rijden gaat.

Ik kende CA niet, heb wel net wat foto's bekeken via Google, en ik moet zeggen dat ik bij het werk aan de hand/longe weinig of niets gymnatiserend gezien heb, heb maar weinig tot geen paarden gezien die in een voorwaarts-neerwaartse houding liepen met mooie stelling en lengtebuiging.

Ben er idd wel van overtuigd dat TS een methode moet blijven volgen (via DVD of via les), want de eigen voorstellen die ze hier doet, vind ik dan weer minder geslaagd (zoals bit, bijzets, bosvakantie...), denk dat het daarvoor nog een beetje aan feeling ontbreekt (no offense hoor, gewoon mijn gevoel).

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 14:23

Cassidy schreef:
Als TS begrijpt dat rechtrichten begint bij het voor de achterhand zetten van de voorhand, dan is de eerste stap al gezet.

Recht richten begint niet bij het voor de achterhand zetten van de voorhand, maar bij het langer maken van de korte spieren.

hwn schreef:
Dit is niet de enige manier: de academische methode bijvoorbeeld gaat juist rechtrichten door cirkelwerk. Je gaat je paard extra buigen (zonder hulpmiddelen!) op de moeilijke kant, zodat de korte spieren ook gaan stretchen en uiteindelijk gelijk worden aan de andere kant.

Ik zou idd zeker ook laten opvolgen door osteo of fysio (kwestie van die ongelijke spieren) en absoluut voorrang geven aan het rechtrichten voor je weer aan het rijden gaat.

Ik kende CA niet, heb wel net wat foto's bekeken via Google, en ik moet zeggen dat ik bij het werk aan de hand/longe weinig of niets gymnatiserend gezien heb, heb maar weinig tot geen paarden gezien die in een voorwaarts-neerwaartse houding liepen met mooie stelling en lengtebuiging.

Precies wat ik bedoel hwn. Alleen met het voorhand voor de achterhand zetten gymnastiseer je een paard niet en als hij zo erg krom staat (korte / lange spieren) moet je daar toch echt eerst wat aan gaan doen. Recht richten is veel meer dan alleen rechtdoor rijden.

hwn schreef:
Ben er idd wel van overtuigd dat TS een methode moet blijven volgen (via DVD of via les), want de eigen voorstellen die ze hier doet, vind ik dan weer minder geslaagd (zoals bit, bijzets, bosvakantie...), denk dat het daarvoor nog een beetje aan feeling ontbreekt (no offense hoor, gewoon mijn gevoel).

Ook weer de spijker op de kop. Dat TS nog een stuk ervaring mist is helemaal niet erg, maar zoek daar dan hulp bij. Ik denk alleen dat TS ook nog te veel ervaring mist om het zelf met alleen de hulp van een DVD op te lossen.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 19:05

Babootje schreef:

Wat is nou precies jou probleem met de 3 maanden. 3 maanden geleden ben ik gewoon opnieuw begonnen en een totaal andere weg in geslagen. In plaats van de doodlopende weg te blijven volgen die al 6 jaar werd gevolgd.
Dus op zich lijkt dat me niet zo een vreemde keus.

Overigens hoef je me echt niet te vertellen dat je opstal kan flexen. Als je de toppic een beetje had gevolgd wist je al lang dat ik daar al weken mee bezig ben.
Ook is de buiging rechts om al vele male beter aan de leadrope, hier bij loopt in een redelijke buiging en stelling, en staat er geen druk meer op de leadrope. Van de contra stelling die er in het begin was waarmee ik zo ongeveer de bak werd door getrokken aan het touwtje is al lang geen sprake meer.
Maar onder het zadel is de scheefheid nog duidelijk voelbaar (wat ook niet vreemd is het paard heeft waarschijnlijk in de afgelopen jaren niet anders gedaan) vooral in de draf heeft hij dan de gewoonte zich echt krom te trekken.

Je kan ook duidelijk zien dat zijn rug rechts minder bespierd is dan links, en dan kan je flexen wat je wil maar dan komen daar echt niet ineens spieren op. Daar gaat echt een hele berg intensieve training in zitten...
Uiteraard helpt de CA methode mee aan het oprekken van die spieren en het spoeler maken, en er zal ook zeker wel spier opbouw plaats vinden. Maar om een spier echt zichtbaar te doen veranderen is echt wel flinke training nodig een beetje bodybuilding. En die bodybuilding zie ik dan niet echt aan een touwhalster en een leadrope gebeuren (hoewel het idee van de trailtuin er al dichter bij in de buurt komt).

En omdat ik vanuit mijn opleiding bekender ben met het rijtechnisch oplossen van dit soort problemen dan het werk van af de grond. Dus ja daarbij is het soms wel handig de juiste tips te krijgen hoe zoiets van af de grond aan te pakken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 05:49

Niet mis mee om het probleem vanuit het zadel aan te passen als je niet zoveel ervaring hebt vanaf de grond, maar correctie door het paard recht te willen maken met je been is niet de juiste weg. Oplossen met je hand. En niet alleen flexen in de stal. Ook flexen vanuit het zadel, en achterhand wegzetten. En dat draagt zeer zeker zijn steentje bij in het lang maken van de bespiering aan de korte kant.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 08:23

@Bionda: eerst komt het rechtmaken van je paard (gymnastiseren), dan pas de spieropbouw. Als je dat dan beter lukt in het zadel, dan zou ik dat doen. Kan ook in stap.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 09:58

Ik ben al een tijdje opzoek geweest naar les voor alleen in stap...... maar er zijn niet echt instructeurs te vinden (ieder geval vind ik ze niet) die zeggen dat ze in stap iets voor me kunnen betekenen.
En het is natuurlijk nu ook nog bitloos dus zelfs aan nageeflijkheid kan in stap niet echt gewerkt worden.... dus een enthousiaste instructeur vinden is best lastig!

Update:
Afgelopen zaterdag heb ik dus voor de 2de keer gedraafd dit ging erg goed. Ik ben van mening dat een kleine break na een goede afsluiting soms wondere kan doen. Dus heb ik besloten me reus een weekje op het land te zetten.
Dat heb ik weten te combineren met het verwijderen van de ijzers zodat hij ook nu die op blote voeten staat en even een weekje rustig aan kan doen.
Aanstaande zondag komt de smid (die maandag op vakantie gaat) nog even gratis controleren of reus nog netjes loopt. Zodat ik geen problemen krijg tijdens mijn smids vakantie! Wat een top smid he!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 10:29

Bionda86 schreef:
Ik ben al een tijdje opzoek geweest naar les voor alleen in stap...... maar er zijn niet echt instructeurs te vinden (ieder geval vind ik ze niet) die zeggen dat ze in stap iets voor me kunnen betekenen.
En het is natuurlijk nu ook nog bitloos dus zelfs aan nageeflijkheid kan in stap niet echt gewerkt worden.... dus een enthousiaste instructeur vinden is best lastig!

Update:
Afgelopen zaterdag heb ik dus voor de 2de keer gedraafd dit ging erg goed. Ik ben van mening dat een kleine break na een goede afsluiting soms wondere kan doen. Dus heb ik besloten me reus een weekje op het land te zetten.
Dat heb ik weten te combineren met het verwijderen van de ijzers zodat hij ook nu die op blote voeten staat en even een weekje rustig aan kan doen.
Aanstaande zondag komt de smid (die maandag op vakantie gaat) nog even gratis controleren of reus nog netjes loopt. Zodat ik geen problemen krijg tijdens mijn smids vakantie! Wat een top smid he!

Hoezo kan je bitloos niet aan nageeflijkheid werken?

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 11:13

Omdat nageeflijkheid ontstaat door het actieveren van achter en het begrenzen/opvangen/ hoe je het wil noemen van voor en dat dat met hack niet kan of op ze minst niet vriendelijk is.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 11:18

Nagevelijkheid kan je prima bereiken aan een los teugeltje dmv een hack maar dan krijg je niet het dressuuurcontact waar je vermoedelijk naartoe wilt maar meer een westernplaatje. Zou je als tussenfase kunnen zien natuurlijk.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 11:19

idd "bobootje" ik zou ook niet weten waarom je in stap en bitloos niet aan nageeflijkheid zou kunnen werken.
tegelikertijd vind ik dat ook het bit ondertussen ook weer zijn intrede moet kunnen makenal is het dan zonder het te gebruiken, maar gewoon wennen eraan.
en geen instructie kunnen vinden is uiteraard bullshit, het enige probleem is heel waarschijnlijk dat het niets zal mogen kosten, maar das dan weer een heel ander uitgangspunt natuurlijk.
En een smid die al voor de 2e keer gratis komt, is ook niet echt een heel veel voorkomend geval.
En nu weer even rust op het land, paard zal zich op deze manier niet echt overwerken , en de trainer ook niet.
En nu weer zonder ijzers, tjaaaa op deze manier blijf je steeds maar verder veranderen hé, van een echt vaste lijn of echt een systeem in de training, is er in de verste verte niet echt iets te bespeuren, vind ik.
En idd zoals ook "troi" al opmerkt het nageeflijk rijden op een hack kan perfect alleen is het dan meer western gericht, maar zoals jij volgens eigen zeggen het systeem CA volgt dat is toch ook western gericht. En natuurlijk als je nadien dressuurmatig contact zou willen kan je dit als een tussenstap bekijken, maar het kan echt perfect. Persoonlijk zou ik dan kiezen niet voor de Hack maar voor de indian Bosal, maar dat is een persoonlijjke keuze, maakt niet echt uit waarmee je je beter voelt, want het gebruik van een bosal moet je eerst ook leren gebruiken.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 11:34

aeolusnr1 schreef:
idd "bobootje" ik zou ook niet weten waarom je in stap en bitloos niet aan nageeflijkheid zou kunnen werken.
tegelikertijd vind ik dat ook het bit ondertussen ook weer zijn intrede moet kunnen makenal is het dan zonder het te gebruiken, maar gewoon wennen eraan.
en geen instructie kunnen vinden is uiteraard bullshit, het enige probleem is heel waarschijnlijk dat het niets zal mogen kosten, maar das dan weer een heel ander uitgangspunt natuurlijk.
En een smid die al voor de 2e keer gratis komt, is ook niet echt een heel veel voorkomend geval.
En nu weer even rust op het land, paard zal zich op deze manier niet echt overwerken , en de trainer ook niet.
En nu weer zonder ijzers, tjaaaa op deze manier blijf je steeds maar verder veranderen hé, van een echt vaste lijn of echt een systeem in de training, is er in de verste verte niet echt iets te bespeuren, vind ik.

Wat ben jij toch een f*cking irritante kerel met je eeuwige GEZEIK!

Ik wil dat bit ook weer zijn intrede laten doen alleen dat wordt me hier afgeraden dus dat doe ik nog even niet. PLUS DAT IK GEEN HAAST HEB.

Ten 2 de wie heeft het hier nou continu over geld..... mij maakt het niet uit wat die instructie kost, ik moet alleen jou niet hebben!

Dat de smid gratis komt is ontzettend aardig van de beste man die heeft gewoon ook het beste met het paardje voor!
Dat het ijzer er onder uitging was sowieso het plan, er had eigenlijk nooit een ijzer onder moeten komen maar omdat het paard dus danige zoolkneuzingen had waardoor hij niet meer wou lopen hadden we geen keus!

Het systeem in de training is nog nooit veranderd, er wordt volgens de CA methode gewerkt en is sinds kort begonnen met het begin van het werk onder het zadel.

En nee mijn paard hoeft niet overwerkt te worden, en er is ook geen enkele haast bij! En ik heb zelf genoeg te rijden dus hoef me ook niet te vervelen dus maakt je om mij maar geen zorgen hoor.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 11:35

troi schreef:
Nagevelijkheid kan je prima bereiken aan een los teugeltje dmv een hack maar dan krijg je niet het dressuuurcontact waar je vermoedelijk naartoe wilt maar meer een westernplaatje. Zou je als tussenfase kunnen zien natuurlijk.

klopt, een tussen fase zou eventueel een idee zijn

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 12:07

_O- misschien is dat dé manier om in ons buurland klanten te werven :+ maar hier werkt het niet zo :')

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 12:11

:j :=
Locanda schreef:
_O- misschien is dat dé manier om in ons buurland klanten te werven :+ maar hier werkt het niet zo :')

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 12:47

das goed hoor maak je niet zo druk
Je wou toch een discusie zonder einde, daar heb je een beetje zelf ook voor gezorgd toch.
ik maak zeker ook geen enkele toenadering hoor, mij maakt het niet uit wie het paard uiteindelijk gaat trainen, maar jij bent er niet echt mee bezig dat is duidelijk.

Bionda86 schreef:
aeolusnr1 schreef:

Wat ben jij toch een f*cking irritante kerel met je eeuwige GEZEIK!

Ik wil dat bit ook weer zijn intrede laten doen alleen dat wordt me hier afgeraden dus dat doe ik nog even niet. PLUS DAT IK GEEN HAAST HEB.

Ten 2 de wie heeft het hier nou continu over geld..... mij maakt het niet uit wat die instructie kost, ik moet alleen jou niet hebben!

Dat de smid gratis komt is ontzettend aardig van de beste man die heeft gewoon ook het beste met het paardje voor!
Dat het ijzer er onder uitging was sowieso het plan, er had eigenlijk nooit een ijzer onder moeten komen maar omdat het paard dus danige zoolkneuzingen had waardoor hij niet meer wou lopen hadden we geen keus!

Het systeem in de training is nog nooit veranderd, er wordt volgens de CA methode gewerkt en is sinds kort begonnen met het begin van het werk onder het zadel.

En nee mijn paard hoeft niet overwerkt te worden, en er is ook geen enkele haast bij! En ik heb zelf genoeg te rijden dus hoef me ook niet te vervelen dus maakt je om mij maar geen zorgen hoor.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 12:54

Misschien is het beter dat je gewoon andere topics gaat opzoeken? :) Want dit heeft totaal geen toegevoegde waarde...

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 13:12

aeolusnr1 schreef:
das goed hoor maak je niet zo druk
Je wou toch een discusie zonder einde, daar heb je een beetje zelf ook voor gezorgd toch.
ik maak zeker ook geen enkele toenadering hoor, mij maakt het niet uit wie het paard uiteindelijk gaat trainen, maar jij bent er niet echt mee bezig dat is duidelijk.

Ik hoef geen discussie zonder einde ik vraag om tips. Babootje en tteett stellen misschien mijn aanpak ter discussie. Maar zij doen dit niet of nauwelijks zonder daarbij een duidelijke uitleg of een plan van aanpak te noemen.
Ofwel ze zijn het misschien niet met mij of mijn aanpak eens maar blijven wel tips geven over hoe ik het wel zou kunnen doen.
Babootje weet me goed te wijzen op de dingen die ik misschien soms wat onhandig opschrijf zoals het punt van de bitloze nageeflijkheid.

Maar jij komt alleen maar met gezeik, gezeik brengt me nergens het is ook niet simulerend en het is al helemaal geen opbouwende kritiek. En dat jij zegt dat ik niet echt met training bezig bent zegt duidelijk meer over jou dan over mij.

En aangezien ik hier dus niet op een eeuwige discussie zit te wachten zou ik je graag willen verzoeken je met een andere topic bezig te gaan houden en mij verder met rust te laten.
Met een goede tip ben je altijd welkom maar aan dit gezanik heb ik echt niets!

(en lees nu dat dit voorstel ook al is gedaan)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 16:34

Ik ga met degene mee die zeggen dat je op dit moment zeer zeker kunt werken aan het nagevelijk maken van je paard, en dat kan heel goed bitloos en is echt niet onvriendelijk, als je aan signaalrijden doet zoals dat in de western en sommige dressuurstromingen wordt toegepast. Quote: "It is not the pressure, but the release that teaches." Dus zou ik dat eerst gaan doen, gaan signaalrijden, gaandeweg kun je meer contact opzoeken. Linda Parelli heeft daar een leuke game voor bedacht, verdiep je anders eens in het "Game of Contact"?

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 20:22

troi schreef:

mee eens.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 20:25

Bij Parelli is dat/kan dat idd tussenplaatje zijn. Kan natuurlijk ook dat deze manier je zo bevalt dat je daarbij blijft. Niks mis mee.