Cassidy schreef:Als TS begrijpt dat rechtrichten begint bij het voor de achterhand zetten van de voorhand, dan is de eerste stap al gezet.
Recht richten begint niet bij het voor de achterhand zetten van de voorhand, maar bij het langer maken van de korte spieren.
hwn schreef:Dit is niet de enige manier: de academische methode bijvoorbeeld gaat juist rechtrichten door cirkelwerk. Je gaat je paard extra buigen (zonder hulpmiddelen!) op de moeilijke kant, zodat de korte spieren ook gaan stretchen en uiteindelijk gelijk worden aan de andere kant.
Ik zou idd zeker ook laten opvolgen door osteo of fysio (kwestie van die ongelijke spieren) en absoluut voorrang geven aan het rechtrichten voor je weer aan het rijden gaat.
Ik kende CA niet, heb wel net wat foto's bekeken via Google, en ik moet zeggen dat ik bij het werk aan de hand/longe weinig of niets gymnatiserend gezien heb, heb maar weinig tot geen paarden gezien die in een voorwaarts-neerwaartse houding liepen met mooie stelling en lengtebuiging.
Precies wat ik bedoel hwn. Alleen met het voorhand voor de achterhand zetten gymnastiseer je een paard niet en als hij zo erg krom staat (korte / lange spieren) moet je daar toch echt eerst wat aan gaan doen. Recht richten is veel meer dan alleen rechtdoor rijden.
hwn schreef:Ben er idd wel van overtuigd dat TS een methode moet blijven volgen (via DVD of via les), want de eigen voorstellen die ze hier doet, vind ik dan weer minder geslaagd (zoals bit, bijzets, bosvakantie...), denk dat het daarvoor nog een beetje aan feeling ontbreekt (no offense hoor, gewoon mijn gevoel).
Ook weer de spijker op de kop. Dat TS nog een stuk ervaring mist is helemaal niet erg, maar zoek daar dan hulp bij. Ik denk alleen dat TS ook nog te veel ervaring mist om het zelf met alleen de hulp van een DVD op te lossen.