Angstige ruiter #2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Grasieux

Re: Angstige ruiter #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 00:24

Hee renske1987, wat goed!! Fijn gevoel he! Ik hoop dat ik dat morgen ook heb, wil morgen gaan rijden, maar dan is er niemand om hem vast te houden dus moet ik er zelf op klimmen........

anji

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 09:19

Dus jij laat je gewoon af en toe vallen, Imke86??? Knap! Ik moet er niet aandenken. Wat vindt je paard daarvan?
Maar een valtraining zou wel wat wezen. Zodat je weet hoe je moet vallen en daar controle over hebt.

Grasieux.....veel succes vandaag en maak je niet te druk met het erop klimmen.....gewoon doen!!! (je kan het!)

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 09:56

Grasieux schreef:
Hee renske1987, wat goed!! Fijn gevoel he! Ik hoop dat ik dat morgen ook heb, wil morgen gaan rijden, maar dan is er niemand om hem vast te houden dus moet ik er zelf op klimmen........

Ja echt een super gevoel! Zo leuk om te voelen dat als ik vertrouwen geef, Caddy mij vertrouwen terug geeft. En iedereen kan dat wel roepen, maar dat geloof je pas als je het gevoeld hebt.

Zouden er geen stalgenootjes aanwezig kunnen zijn, die je kunnen helpen?
Anders zou ik voor de zekerheid eerst even longeren, dan is voor je eigen gevoel de frissigheid (volgens mij bestaat dat woord helemaal niet :) eruit en is het opstappen ook minder vervelend.
Hoe oud is jouw paard?

LauraEH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 10:08

Noemienoraly schreef:
LauraFlexx schreef:
ik kom me ook even melden ;)
ik verzorg een shetlander met me zusje en een vriendin van me. gisteren ben ik voor het eerst alleen naar hem toe gegaan. vriendin is op vakantie en zusje ging logeren. pony keek de hele tijd heel boos, en zodra ik even ging lopen en hij achter me aan liep, bokte en sprong hij. ik heb hem wel duidelijk gemaakt dat dat natuurlijk niet mag, maar toch heb ik zo'n gevoel dat ik niet duidelijk laat zien wie er de baas is. ik ben namelijk bang dat hij tegen me aan steigert ofzo..
ik rijd ook op een manege, maar daar ben ik niet bang voor de pony's. miss toch omdat ik weet wie wat doet enzo. mijn verzorgpony is namelijk erg onvoorspelbaar. ik ga hem vandaag longeren, met zadel en hoofdstel omdat ie dat al een tijd niet heeft gedaan. iemand miss tips om het een beetje goed te laten verlopen? miss iemand ook tips zodat ie niet gaat eten? (het is een shetlander ;p )

Toen ik alleen naar hem toe ging was hij juist heel braaf en liep hij goed met me mee, hij bleef netjes bij het hek wachten tot dat die dicht was en hij rende niet meteen het weiland in. Natuurlijk duikte hij wel meteen in het gras en dat is natuurlijk erg irritant. Misschien voelt hij het dat je wat gespannen bent en dan gaat ie je juist uit proberen ? Ik zag wel op de foto's van tesca dat je de normale longeerzweep had meegenomen :) hij was toen zeker wel braaf ?

Ik mis hem wel :( maarja kom morgen weer terug en dan zaterdag weer lekker naar die gekke ait ! :D

ja, gisteren was ie heel braaf en luisterde hij heel goed. het is wel dat ik gespannen was woensdag. omdat ik alleen was en omdat Ait erg spontaan kan zijn.. ;p gisteren ging het dus wel goed, ook dankzij de zweep, dan luistert hij veel beter :)

Sanniey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 11:08

Wat goed Renske! Daar kun je zeker trots op zijn :)

En inderdaad Grasieux, misschien zijn er wel stalgenoten aanwezig die je kunnen helpen.
Succes in ieder geval met rijden :) En have fun!

Grasieux

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 12:22

Nou, die zijn er dus niet.. Mijn paard staat aan.huis bij mijn instructrice.. En zij is toevallig de hele dag weg vandaag.. En eerst longeren doe ik wel ja, weet alleen.niet of dat scheelt.. Het ligt namelijk echt aan.mij, ik ga twijfelen en dan.wordt hij ongeduldig..
Mijn paard is net 6 en.heeft eigenlijk ook nooit echt geleerd stil te blijven staan tijdens het opstijgen..

Iris_Femke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 12:25

als ik op moet stijgen en het paard wordt ongeduldig moest ik hem altijd tegen de bakrand zetten da nkon die niet zo snel vooruit en had ik tijd genoeg om op te stappen

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 12:30

Ik werd vroeger bang als ik een paard stapte, pony's waren geen probleem, daar durfde ik wel op. Maar zodra ze hoger werden dan 1,60 ging er een knop om en verstijfde ik al bij het idee er op te moeten.

Nu ben ik er gelukkig redelijk over heen gegroeid, de angst kwam namelijk door dat ik een aantal keer van een jong sport paard was gevallen tijdens het springen. Nu rij ik weer op elk paard en hoe groter hoe beter, nu irriteer ik me juist weer aan van die kleine hipperige pony's.
Denk dat het ook met de jaren over gaat zo lang je er maar weer op stapt.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 13:14

Grasieux schreef:
Nou, die zijn er dus niet.. Mijn paard staat aan.huis bij mijn instructrice.. En zij is toevallig de hele dag weg vandaag.. En eerst longeren doe ik wel ja, weet alleen.niet of dat scheelt.. Het ligt namelijk echt aan.mij, ik ga twijfelen en dan.wordt hij ongeduldig..
Mijn paard is net 6 en.heeft eigenlijk ook nooit echt geleerd stil te blijven staan tijdens het opstijgen..

Ja dat vind ik ook heel vervelend. Die van mij doet dat ook een beetje. Ik wil eerst rustig kunnen zitten.
Longeren is misschien wel fijn voor je eigen gevoel, want dan weet je dat hij niet meer bomvol energie zit.
Als je echt twijfelt zou ik gewoon niet opstappen. Het heeft ook geen zin om met je hart in je keel op hem te gaan zitten als je alleen bent.

Grasieux

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 14:40

Ja zoiets probeer ik ook iris_femke, alleen stap ik ook altijd nog met een krukje op omdat ik niet zo groot ben, en dan gaat dat op de straat makkelijker..

Renske1987: aan de ene kant ben ik het met je eens, aan de andere kant ook niet helemaal.. Ik vind wel dat ik dit moet overwinnen, maar of dit de.juiste manier is weet ik ook niet, misschien beter om te wachten tot er wel iemand in de buurt is..

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 14:43

Grasieux: zou idd ook zeggen, parkeer hem in de hoek of tegen de bakrand. Eerste longeren zal iig fijn voelen voor jezelf. Ik houd het er met mijn jonkie ook nog even in.

Hier een overwinning behaald, na het longeren wilde ik opstappen, net op dat moment kwamen andere paarden langs (wei/stal lopen los, je hoort ze lopen, je ziet ze niet) jonkie helemaal door het lint. Heb hem losgelaten omdat ik hem dan toch niet kan houden. Volgas met giga bokken door de bak. Zo even laten lopen, nog even terug aan de longe gepakt. En toch opgestapt ! Een hele overwinning om op te stappen in zo een bui !

Helaas was mn normaal brave paard later niet van plan de trailer in te gaan. Zo een lief paardje, wat zo enorm kan steigeren :(. Heb nog nooit een paard zoveel verzet ziet tonen en zo omhoog zien gaan...
Nu dus nog een werkpunt voor mij (ik stond te trillen op mijn benen) maar ook zeker voor het paardje, we gaan haar vandaag opnieuw proberen te laden. Omdat zij moeilijk laad en ik volgens mij spanning overbreng, vraag ik de eerste tijd of iemand anders haar vasthoud. Ik wil het niet verder verpesten nu ze het al zo moeilijk doet :(.

Grasieux

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 14:50

Ja, ik laat hem nu gewoon voor het hek staan waar ik hem ook altijd opzadel, dan krijgt hij (denk ik) ook minder tijd om na te denken. En dan hoop ik dat ik, voor dat hij het doorheeft, er al op zit!

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 15:22

@Grasieux: Ja dat moet je ook overwinnen. Daarom wel gewoon opzadelen en longeren en dan kijken hoe je je voelt. Als je denkt ik ga ervoor: super! Als je denkt dit wordt het niet vandaag, dan is er morgen weer een dag. Heel veel druk op jezelf leggen heeft geen zin. Dat heb ik nu wel geleerd van angst.

@Renee16: wat goed! Ook nog een beetje fijn kunnen rijden?

Grasieux

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 18:45

Jaa, Renske1987, je hebt helemaal gelijk! Tijdens het longeren was hij lekker vrolijk, dus maar iets langer gelongeerd.. Daarna kreeg ik de kriebels en heb ik mijn instructrice gebeld met de vraag of ik het nou zou doen of niet, die zij ongeveer hetzelfde, maar ik was al zover dat ik niet op wilde geven. Ze gaf me een tip, en stom dat ik daar niet eerder aan gedacht heb! Mijn paard heeft altijd honger, doet alles voor eten. Dus heb ik een wortel in allemaal kleine stukjes gesneden, mijn krukje naast hem gezet (voor het hek waar ik hem altijd opzadel), zijn mond volgepropt met stukjes wortel en voor dat hij het doorhad zat ik op zijn rug!
Verder niet zo heel hard getraind, maar genoten van mijn eigen overwinning!!

Renee16, hoe is het laden gegaan vandaag?

Sanniey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 18:53

Grasieux schreef:
Jaa, Renske1987, je hebt helemaal gelijk! Tijdens het longeren was hij lekker vrolijk, dus maar iets langer gelongeerd.. Daarna kreeg ik de kriebels en heb ik mijn instructrice gebeld met de vraag of ik het nou zou doen of niet, die zij ongeveer hetzelfde, maar ik was al zover dat ik niet op wilde geven. Ze gaf me een tip, en stom dat ik daar niet eerder aan gedacht heb! Mijn paard heeft altijd honger, doet alles voor eten. Dus heb ik een wortel in allemaal kleine stukjes gesneden, mijn krukje naast hem gezet (voor het hek waar ik hem altijd opzadel), zijn mond volgepropt met stukjes wortel en voor dat hij het doorhad zat ik op zijn rug!

Jaa, wat supergoed zeg! Daar mag je echt wel trots op zijn *\o/*
Goeie tip ook trouwens van je instructrice. Gewoon afleiden dus

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 00:39

Zoow, hebben jullie het vandaag uitgdhouden in het zadel zo met die kou?brrr
enne helaas girls, maar jullie nieuwe paard gaat niet door. Heb geen jackpot gewonnen. Maar een troost: wel een winst van 25,- :')

Grasieux

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 08:55

Jaa, Sanniey, ben ik stiekem ook wel.. Het meest trots ben ik nog wel dat hij mijn zenuwen niet door heeft gehad en dus rustig bleef.. Ja dat afleiden werkt echt goed, hij is zoiezo een dromer en voor eten doet hij alles!

Liesbeth1994: Jammer hoor, maar het is je vergeven, heb aan 1 paard m'n handen al vol.. ;)
Gelukkig in ieder geval geen verlies toch?

Sanniey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 10:37

Liesbeth, toch nog een kleine winst! Altijd beter als met verlies weer naar buiten lopen ;)

Grasieux, ja snap ik! Misschien dat je hierdoor zelf ook wel rustiger wordt. Als je het gewoon een tijdje volhoudt om het zo te doen, wordt jij misschien rustiger waardoor hij dat dan weer van je overneemt. Wel heel knap hoor!

Grasieux

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 22:04

Dank je Sanniey.. :) Denk dat dit dé gouden tip is en dat het gaat werken!

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 07:24

Grasieux schreef:

Wat super!!! En inderdaad een super tip! Zo beloon je hem ook meteen en snapt hij het stilstaan principe :)

Ik ben zaterdag met Caddy naar Henk Jan Lozeman geweest. Die heeft hem voor de tweede keer gesprongen. Ander terrein, veel om te zien en veel lawaai. Maar oh wat deed mijn guppie het goed!
Is goed voor mijn vertrouwen om te zien!

Irisjeeeeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 15:46

Ik had woensdag een slechte les ;( ik zat op Ilba , daar geen probleem want die is doodbraaf. Maar het probleem lag bij de anderen , het leek wel alsof ze expres mij in de weg liepen en mij angst aanjaagden door mij in te sluiten enzo. op een gegeven moment zat ik in de hoek van de bak ingesloten door een D pony die achteruit begon te lopen , en dat gemene paard waar ik niet opwil , die dreigde te bijten , ik was zo bang op dat moment :( Ik was blij toen het voorbij was want ik was op het punt dat ik in huilen zou gaan uitbarsten :n

_SimoneSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 20:18

ik ben nu zo'n 1 maand aan het klooien , ben nu heeel onzeker en durf niet meer in de groepsles , ik rij nu in een gehandicaptenles , in totaal maar 2 zelfstandige ruiters , dus lekker rustig voor mij :D

_SimoneSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 20:19

En in die maand ging het elke week niet goed in d eles , of ik viel of het ging helemaal niet goed , ging me paard ervandoor of bokken. heel vervelend

claudiaax16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 20:21

Ik ben altijd bang dat mn piny weigert boor de hindernis :(

Lotte_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 20:22

Ik wil me ook even melden ben een angsthaas met springen.
Ik ben ooit met paard enal gevallen met een springwedstrijd. Sinds dien heb ik een soort van lichtelijke trauma ofzo haha. Ik heb nu springles en het gaat gelukkig alweer beter :) De springwedstrijd daarna werd ik trouwens eerste. *\o/*