Opnieuw leren rijden deel 4 - salsa dansen met je paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 19:27

volgens mij hoor je op de binnenkant van je bovenbenen te zitten.
Maarre yamcha, Kt en japeloup ( en tig anderen ) kunnen dat veel beter vertellen .

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 19:27

M.b.t. heupen openen: ik heb ooit de 'manentruc' geleerd.
Je legt je benen naar voren op het zadel - dus je knieën richting oren paard. Vervolgens pak je een plukje van de manen en daar trek je aan. Als je voelt dat je ergens spieren spant, moet je je zit aanpassen. (eigenlijk heb je iemand op de grond nodig die zegt waar je moet aanpassen - je kont of je bovenlijf -) Zit je te veel zoals in stoelzit dan moet je naar voren wiebelen (alsof je een natte zwembroek aantrekt). Ga je juist richting holle rug, dan moet je een kaars uitblazen. Let op het kan soms maar om enkele millimeters gaan! Je controleert steeds door aan de manen te trekken en je spierspanning na te voelen. Als je geen spierspanning meer voelt, laat je heel voorzichtig je benen zakken - en zul je voelen hoe open je heupen dan zijn!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 19:35

nimue2010 schreef:
Je legt je benen naar voren op het zadel - dus je knieën richting oren paard. Vervolgens pak je een plukje van de manen en daar trek je aan. Als je voelt dat je ergens spieren spant, moet je je zit aanpassen. (eigenlijk heb je iemand op de grond nodig die zegt waar je moet aanpassen - je kont of je bovenlijf -) Zit je te veel zoals in stoelzit dan moet je naar voren wiebelen (alsof je een natte zwembroek aantrekt). Ga je juist richting holle rug, dan moet je een kaars uitblazen. Let op het kan soms maar om enkele millimeters gaan! Je controleert steeds door aan de manen te trekken en je spierspanning na te voelen. Als je geen spierspanning meer voelt, laat je heel voorzichtig je benen zakken - en zul je voelen hoe open je heupen dan zijn!

klinkt ingewikkeld ( ik dacht natuurlijk weer een super simpele truuc te horen :+ ), maar ik ga het proberen ! leg je je knieen dan helemaal voor het zadel ?

nimue2010

Re: Opnieuw leren rijden deel 4 - salsa dansen met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 19:45

Ja, je bovenbenen soort van op het zadel -horizontaal. Het klinkt ingewikkeld, maar het is heel makkelijk! Ik zit bijvoorbeeld zelf iets te stijf rechtop - moet dus het kaarsje uitblazen. Het is zo fijn ff snel te controleren of ik goed zit - zeker als je alleen bent!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 19:58

ik zit meer naar achteren in het zadel. Soort van stoelzit. Alleen kan ik niet verder naar voren ( denk ik ) want de kamer is heel hoog aan de voorzijde. maar ik ga het proberen !

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 20:12

Ik denk dat jij dan moet wriemelen met je billen, Maris - ik schreef naar voren, maar je komt dan juist iets meer naar achteren (lees je kantelt je bekken) te zitten. De manentest doe je in stilstand!!!

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 20:17

knollentuin schreef:
precies, het is een manier om een paard vanuit een reflex aan te laten spannen, en ik gebruik het wel eens om iemand die op zn paard zit om te laten voelen hoever die rug eigenlijk nog omhoog kan, maar ik ga er wel vanuit dat het onaangenaam voor een paard is -net als iemand even met een pen onder mn voet doorratst zeg maar..

Ik heb het van Japeloup, hier ook bekend als deskundige, dus. Echt trainen doe je ze er natuurlijk niet mee, maar voor de eerste reflex. Zo erg is het allemaal niet hoor, paard wordt niet mishandeld...
er zijn veeeel onaangenamere dingen voor een paard, die ik hier maar niet allemaal zal opnoemen. Poepoe.
Laatst bijgewerkt door Fransje_70 op 31-10-12 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 20:17

ik zie mijn zitbeenknobbels als een soort tuimelaars,ik zit erboven op als ik op '6 uur'zit en rijd niet op mijn doos :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 20:24

Als je met je benen wijd staat, maar rechtop, en je bekken iets achterover gekanteld..... zo moet je op je paard zitten. Dan heb je in één klap het kapstokjes-probleem opgelost.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 20:25

nimue2010 schreef:
Ik denk dat jij dan moet wriemelen met je billen, Maris - ik schreef naar voren, maar je komt dan juist iets meer naar achteren (lees je kantelt je bekken) te zitten. De manentest doe je in stilstand!!!

Ja haha, als dat ook nog in beweging moet :+ :Y)
maarre ik denk dat je als je stoelzit zit, wel meer naar voren moet in het zadel toch ?

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 20:31

nee, volgens mij gaat het om het kantelen van je bekken - misschien voelt het als meer naar voren omdat je bovenlijf meer naar voren komt.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 20:36

nimue2010 schreef:
!
goeie uitbreiding zeg !

Benen voor het zadel geleerd op zitles als balans oefening want je zit dan nog maar op klein stukje.
daarna moesten wij benen helemaal naar achter optrekken en dan rustig naar voren halen en lang maken
en dan ligt je been mooi aan.
Maar die controle of je daarbij spanning opbouwt als je jezelf heel klein beetje uit balans trekt is ene goede tip !
Ga ik uitproberen wat er gebeurd en wat je voelt.

Trucje niet botweg doen met hittepit bij begin training, je ligt er zomaar zijwaarts af als ie wegstapt opzij. 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 20:38

Je bovenlijf moet gewoon rechtblijven. Je zitbeenknobbels komen meer naar voor, maar in principe zit je wel op dezelfde plek in het zadel, alleen anders :)

@ Peetstap: die is op zich prima, alleen moet je geen holle rug trekken, vrouwen hebben daar een handje van bij die oefening.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 20:40

Yamcha schreef:
Je bovenlijf moet gewoon rechtblijven. Je zitbeenknobbels komen meer naar voor, maar in principe zit je wel op dezelfde plek in het zadel, alleen anders :)

@ Peetstap: die is op zich prima, alleen moet je geen holle rug trekken, vrouwen hebben daar een handje van bij die oefening.

Dus jij weet ook geen simpele truuc voor het openen van de heupen ???

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 20:41

Maris schreef:
Iemand een goede tip / tips om je heupen op de juiste manier te openen ? Ik rijd te veel op de achterzijde van mijn bovenbenen volgens mij .....

Komen je knieën ook los van het zadel? In dat geval heb je misschien iets aan dit filmpje van Wendy Murdoch

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 20:44

Maris schreef:
Yamcha schreef:

Dus jij weet ook geen simpele truuc voor het openen van de heupen ???

't Is doodzonde dat je zo ver weg woont, anders liet ik het zien.

:)* zal eens een filmpje proberen te maken waar ik het verschil demonstreer.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 20:46

thanks. Ik rijd idd meer met losse knieen. Maar moet ik dan mijn knieen naar binnen draaien ?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 20:57

Wat Wendy in het filmpje doet is het onderbeen iets naar achter leggen en de hak iets naar buiten, daardoor komt je knie wat meer aan het zadel en komt je heup in een betere positie. Het gaat er om dat je bovenbeen vlak aan het zadel komt te liggen en de spier aan de achterkant van je bovenbeen daar niet nog tussen zit. Die kan je heel eenvoudig zelf met je hand onder je bovenbeen uit trekken, waardoor je been vlakker aan het zadel komt, je knie losjes tegen het zadel ligt en je heupen beter mee kunnen bewegen.

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 20:58

ik bedoel hetzelfde als Peetstap
Benen helemaal naar achter en dan naar voren halen en dan zitten je benen op de juiste positie.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 21:14

Dat is ook een manier om te zorgen dat je bovenbenen vlak aan het zadel komen te liggen.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 21:22

tjeeeeee weten jullie zeker dat je niet liever in een westernzadel zit :D ik heb hier echt helemaal niks mee :o
Ik zit het met verbazing te lezen. Is een dressuurzadel dan zoveel anders/moeilijker?

Ik stap gewoon op, ik heb sporen van ongeveer 4 a 5 cm met wieltjes dus het enige waar ik echt op let is dat ik mijn voeten recht hou omdat ik haar anders raak als dat niet de bedoeling is.
Ik zit altijd door dus misschien scheelt dat ook en ik heb een vrij vlak lopend paard wat het ook makkelijk maakt denk ik.

Ik stuur tegenwoordig ook wel met mijn zitbeenknobbels (denk ik :P ) ik gebruik mijn benen alleen bij verzamelen en zijwaartse bewegingen.

Het goed zittenprobleem is dat in alle gangen of bijv alleen bij draf of galop?
ik ben heel benieuwd.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 21:32

@Ankem, wat goed dat je eindelijk een passend zadel hebt gevonden! Waar ben je op uitgekomen?

Ik heb onlangs voor de pony een nieuwe Crown/Ideal gekocht, bevalt me super.
Voor Venna ben ik nog op zoek naar iets geschikt, de County lag te ver achterover en ik heb geen zin in gemier met ophoog-pads enzo. Dus rijd zolang alleen op m'n springzadel, maar wil wel weer een dressuurzadel.
Heb vandaag te horen gekregen dat ik meer uren krijg op m'n werk, dus kan wel een keer investeren nu.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 21:34

JK, ik heb problemen in de galop. Ik val voorover en krijg mezelf niet ontspannen rechtop. Dat is al sinds ik begonnen ben met rijden, 22 jaar geleden. Door het Centered Riding is het al veel beter geworden, maar ik zou zo graag lekker relaxt willen zitten tijdens het galopperen... Tips zijn welkom! Tijdens de CR-opleiding hoorde ik kreten als 'buik in de zon' en 'trek je staart onder je', maar ik denk er veel teveel over na en blokkeer dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 21:37

Justkid: ik heb wel eens in een westernzadel gezeten, moet zeggen dat het me best beviel :j

helaas mag je er niet mee starten met dressuur, maar ik vond dat ik er best lekker in kon zitten, mooi lang ook.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 21:38

Imre ligt het aan je paard? Hoe hoog hij opgooit of heb je het bij ieder paard?