Opnieuw leren rijden - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 10:53

Ja, Debbie.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 10:59

@Zoo, 'opmerkelijke kruising' _O- knap hoor! Jij en leerling gefeliciteerd!

Ik heb me laatst bij het ponyspringen ook verbaasd. 'Vroeger' hadden wij rubber laarsjes, een clubtrui met een logo en veel pony's een dikke wintervacht, nu hangen er allemaal dure spullen aan die prachtige sportpony's. En rijden ho maar, gewoon jagen en in die bekkies hangen. Ik werd er echt niet vrolijk van. (zeg niet dat ik het allemaal goed deed hoor)

Sommige ouders slaan ook een beetje door, want die kinderen zijn halve profs. Hier in de regio zijn er een aantal die op zo'n wedstrijddag met 5 pony's de ring in moeten. Die zullen ze dus door de week ook moeten trainen. Dat is toch geen hobby meer?
Toen ik een jaar of 10 was crosste ik in het weekend met de shetlander door het bos, samen met een vriendinnetje en haar pony. Mooie tijd was dat!

Goed, en dan nog even on topic :o
Ik heb gisteren fijn gereden en ben flink aan de slag geweest met het zit openen/sluiten. Venna had eigenlijk meteen door wat ik bedoelde! Volgens mij kreeg ik ook mooiere overgangen er door.
Ook beetje met contragalop geëxperimenteerd, daar kan ik wel wat mee.

Ik heb volgend weekend voor het eerst sinds lange tijd weer een les, maar dan wel springles :+. Daar is niet veel aandacht voor waar we het hier over hebben, maar ik heb er wel veel zin in. We moeten in april de ring maar weer eens in, en dat is het zo :=

Ohja en bijnamen; ik noem ze allebei vaak gewoon 'merrie', en Miga soms ook draakje. Die heb ik zaterdag geprobeerd te longeren, maar er was geen land mee te bezeilen :'). Twintig jaar oud, het is ongelooflijk. Ze zag iets engs in een hoek (geen idee wat, ik zag niks) en raakte compleet opgefokt. Kennen jullie dat, zo'n paard dat je gewoon NIET meer kunt bereiken? Best een beetje eng.

Daihyo

Re: Opnieuw leren rijden - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 11:01

Rhys: Ja, heel herkenbaar.
Dat gebeurt ons heel vaak :j

En 5 pony's :oo

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 11:28

pfff vraag me af of de kinderen dan nog genieten van het rijden.
je moet toch gek kunnen doen met je pony. Lekker maf doen en door het bos of op het strand of simpelweg klieren in de bak met je pownie.

Vind veel kids verwent tegenwoordig. Niet willen uitmesten of stappen als paard wat mankeert, of brutaal tegen pap en mam als die wat zeggen op wedstrijd. Soms vind ik ook de ouders teveel pushen. doe het zo doe eens dit, waarom zo. Jammer dat je niet dit want nu heb je minder punten. Volgende keer moet je beter..... etc etc. :x

Doe nog wel eens gek met suus := die heeft dat soms echt nodig.
af en toe lekker gewoon simpel scheuren over het strand (nadat ik heb gecheckt of strand hard is zonder kuilen) of hobbelen op straat in sukkel stap ofzo.

rijden moet leuk zijn... moet ontspannen zijn. Maar vooral niet vergeten dat het dier afhankelijk is van jou en dus niet onterecht behandelen of je frustratie afreageren op het dier. Dat zie ik nog wel eens gebeuren. Van die jonge meiden die alles afreageren op paard of pownie... :n

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 11:37

Ik kom eigenlijk nooit op ponywedstrijden, dus heb geen idee wat daar leeft. Wel een prachtig compliment voor jou Zooist!

Mijn overleden merrie noemde ik doos, Ro of Ro'tje power. Dat laatste stamt uit de tijd dat je een reclame had van danoontje power. Rosanne had altijd zo'n mega power, dus dat paste wel bij haar.
Kelly heeft al zo'n respectabele leeftijd, die noem ik dame, hahaha.

Vandaag mijn thuis dag, heerlijk!

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 11:41

oh... thuis dag... lijkt me heerlijk. Zit op werk.. hier hebben de kids vakantie. Dus veel mamma's bij mij op werk zijn vrij. Dus tja de kindvrije moeten dan werken ;)

Ik merkte gisteren met rijden dat als ik suus in tempo wil terug laten komen, omdat ze dendert, dat ik dan te lang aan hou. Maar dat komt weer omdat ze niet reageert. Hoofd omhoog met remmen of als ik haar tegenhou. Vind het lastig op te lossen... dit is weer zoiets wat ze aanbied en eigenlijk vasthoud in haar gedrag. Gewoon drammen en remmen moet goed met je voet op de rem. Ff kort remmen... dat werkt niet.
Lastig... lastig.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 12:11

Hoe rem je dan?

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 12:15

Ik denk dat je het "denderen" voor moet zijn, als ze dat eenmaal doet ben je al te laat.
Zodra je voelt dat ze in het bit gaat hangen en zich sterk gaat maken moet je bij de eerste pas al aangeven dat dat niet de bedoeling is.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 12:20

Leuk om al jullie verhalen te lezen en bijnamen te horen :)

KT, wat ontzettend leuk van je leerling. Beloning voor hard werken +:)+

Die ponyruiters die jullie tegenkomen, die heb ik in de klas zitten. Helaas is daar de tendens hetzelfde, moeite met respect en als je ze ergens verantwoordelijkheid voor probeert te laten nemen, dan krijg je de ouders op je dak, want zo willen ze hun prinsje/prinsesje niet behandeld zien worden. Ik hou mijn hart vast als deze generatie het arbeidsleven in gaat straks, ze hebben geen idee hoe ze hard moeten werken voor iets of na te denken over hun acties omdat er nooit consequenties op komen.

Sab, zou je op dat moment niet een volte in kunnen zetten om haar te vertragen ? Omdat ze dan moet inbuigen haal je de stugheid eruit, zowel bij haar als bij jou. En op de volte is het bijna niet mogelijk om te blijven rennen. Niet erin trekken natuurlijk, maar gewoon een nette volte rijden, en daarna zal ze denk ik ook wat minder stug zijn en makkelijker op 2 teugels reageren.

Ik heb gisteren voor het eerst in lange tijd weer een lekker bosritje gemaakt. Fysio was er vrijdag, zadel is voor de vorst opnieuw opgevuld en zo bij elkaar kreeg ik hem in een enorm fijne, goed gedragen tölt, met vrijwel losse teugel, dus lekker op zijn eigen benen. Heb goede hoop dat we nu steeds meer stappen kunnen gaan nemen tot een bevestigde tölt met goed ruggebruik en dan kan ik met recht zeggen dat mijn rijpaard vier gangen heeft :D (Er zit ook telgang in, maar eerst die tölt maar eens heel goed verankeren)

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 13:06

ik rem door schouders naar achteren, zwaarder zitten en ophouding in handen. Echter die ophouding hou ik te lang aan. Suus is zo snel dat haar voorzijn... dat red ik nog niet.
Ze is echt snelle harry! Suus gaat op een volte nog als een gek... al struikeld ze over haar eigen benen :D

Van Kt moet ik idd niet te lang aanhouden, dat is mijn manco... we doen soort van druk erop spelletje samen. Remmen en stilstaan, mijn tempo vertrekken vanaf achterbeen, niet goed, weer terug en stil.
gut daar word ze zo boos om.... die basis is bij haar gewoon niet goed en eigenlijk krijg ik het ook niet voor elkaar O:)

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 13:39

Maak je ook een ophouding met je buikspieren? Of doe je dat door zwaarder te gaan zitten?

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:25

ja door zwaarder te gaan zitten, dan trek ik automatisch buikspieren aan volgens mij.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:27

Maar je zegt schouders naar achter, ga je dan niet met je bovenlichaam naar achter? Want dat werkt averechts als je een ophouding wilt maken.
Naja je hebt les van KT dus waarschijnlijk niet zo'n zinnige opmerking :o

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 15:01

nee ik ga niet naar achteren... want dan zegt KT... rechtop blijven zitten... alleen schouders naar achter :D

Ik zal strenger moeten zijn maar niet te lang aanhouden. Lastig vind ik dat.
Moest laatst uitademen door mijn handen... weet alleen niet meer waarvoor ik dat moest doen :o
ben af en toe zo'n zeef...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 15:29

:') ik zeg ff niks... _O- maar je zegt t goed hoor sabm, volgens mij moest je ook nog iets met je been...weet je nog?
ik ga even kids van school halen!

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 15:32

oja... die moest ik lang maken :)*

maar waarom toch ademen door me handen? -O- geen idee

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 16:08

haha ik zeg niks, ga het vanavond maar eens zelf voelen wat het doet, wat voor effect je krijgt als je het doet, of als je het niet doet..

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 16:13

:o? hopelijk onthou ik het dan HAHAHA
ik ga vanavond ff testen :D

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 17:12

Hihi. Leuke verhalen hier weer. Inderdaad ponyruitertjes met weet ik veel wat voor een dure spullen! :oo
Ik was al helemaal in de wolken met m'n leren rijlaarzen :+
Ik heb nou eenmaal geen geld voor heel veel luxe. Voor een paard überhaupt niet, dus ik ben dolgelukkig met m'n 'lustengeenlastenpaard' zoals ik het noem ;)

Paardlief wordt hier trouwens eigenlijk altijd paardlief genoemd :+
Of paard. Of grote muts. Of zwart monster. Of vriendje. Of dikkie. :Y)
Officieel heet ze iets met Willibladiebladiebla. Dus soms is het ook nog wel gewoon Willy :)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 20:36

Nou ik zit eindelijk....
Ben ongeveer de hele dag op pad geweest. Eerst met auto naar de garage, verlichting deed het niet, bleek dat de stekkerdoos voor de aanhanger kapot was en kortsluiting gaf, ja dat hadden we niet gezien....

Maar goed ik zou verslag doen van de osteo:
Witje is niet rad, maar dat wist ik. Ze zit in bijna heel haar lijf vast, wat ik ook al wist.....

De grootste blokkades zitten in het laatste stuk van de rug en de altas. Ze kan nu nog niet zeggen wat de oorzaak is. Dat zal de komende weken duidelijk worden.
Ze is nu los en vrij van blokkades. De komende weken kunnen er 2 dingen gebeuren: Of ze wiebelt eerst met lopen en rijden en ze verbeterd langzaam en wordt eigenlijk losser en vrijer in d'r beweging. Of ze wiebelt eerst, loopt fijn en gaat in de loop van de weken weer terug naar hoe ze voor behandeling was. Ik hoop op het eerste want dat houdt in dat ze vast zat door compenseren door de div blessures die ze de afgelopen tijd heeft gehad. Als ze weer terug valt in vast houden dan is de kans heel groot dat ze toch nog last heeft van die pees en die wil ontzien en dus gaat compenseren. Ook al is die pees op de scan en klinische goed, kan toch zijn dat hij net niet lekker voelt voor haar. In dat geval moet ik nog maar zien of en hoe ze weer goed komt....
Maar ik blijf positief. Ze vond trouwens wel dat ze er heel goed uit zag, mooi in de vacht, bespiering (zeker voor een paard dat al zo lang weinig doet) en algemene indruk.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 20:48

Poeh, blijft nog even spannend dus Japeloup. Ik duim voor je dat het goed blijft gaan!

Zooist nog gefeliciteerd met de mooie prestatie van je lesklantje! (en ouder zijn van een ponyruiter is tegenwoordig ook een vak apart geloof ik...Mijn mond viel ook open de laatste keer dat ik op de Brabantse ben geweest en dat zal al weer een jaar of 4 geleden zijn)

Bij mij ging het rijden gelukkig alweer wat beter. Nog wel wat wakker maar veel beter te bewerken. Zit zelf nog wat te prutsen met zitten en vooral met het voorwaarts houden op zit. Resultaat op dit moment is dat hij of heel erg licht aan mijn been en fijn door zijn lijf gaat, of dat ie er geen donder meer van begrijpt en zich vast gaat houden en steeds stukjes vooruit schiet. Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik daar niet eens heel erg mee kan zitten omdat vooruit schieten, dribbelen en algemeen heet worden iets is wat nooit echt in zijn woordenboek voorkwam en eigenlijk kan ik dat stiekem af en toe wel gebruiken.
Wel erg leuk, ik rijd nooit zonder sporen omdat mijn paard gewoon niet goed aan het been is (niet door mijn fout overigens) en ik geen zin heb om te blijven corrigeren. Heb nu echter nieuwe laarzen en die doen nog pijn + moeten nog inzakken dus wilde eigenlijk geen sporen aan. Toch maar geprobeerd zonder dus en ik merkte gewoon nauwelijks verschil! Echt zo gaaf, dat had ik een jaar geleden niet hoeven proberen *\o/* Stiekem wordt hij ooit nog echt aan mijn been!

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 21:54

Safiera, ik vind het zo leuk om te lezen hoe bewust je bent geworden van hoe paardrijden vooral niet moet.
Die bewustwording is echt de basis om verder te komen. Toppie van je!

Sabm, ben benieuwd hoe het is gegaan met de fysio

Wat super om te lezen Rhys, dat je paard zo gevoelig reageerde op openen en sluiten van zit.
Volgende week weer les. Succes en veel plezier :)

Nado ook lekker gereden. Fijn dat je zoveel vooruitgang merkt.
Telgang lijkt me op zijn zachts gezegd spannend. Dan veranderen ijsco's echt in de raceauto's onder de paarden. Wat gaat dat hard :wow:

Ademen door je handen Sabm, ben heel benieuwd waarom. Als je erachter bent dan hoor ik het graag. Kunnen we die weer toevoegen aan het lijstje

Japeloup, spannende toekomstbepalende weken. Ben heel benieuwd wat ze gaat doen. Ik duim voor de eerste optie.

Esther, goed dat je zonder sporen gereden hebt. Nu merk je in een keer wat voor vooruitgang jullie gemaakt hebben. Super!

Ik heb vanavond weer gereden. Stapte gisteren een beetje pheu af, omdat ik voelde dat Janus zijn lijf zo'n klap gekregen heeft.
Vanavond alleen gestapt en gedraafd, lange lijnen en af en toe een grote volte. Janus is braaf en goed aan de hulpen, maar owee wat voelt zijn lijf nog slap.
Waar ik heel erg blij mee was .... *\o/* Met uitstappen voelde ik dat ik omhoog getild werd in het zadel. Janus bolde zijn rug. Gelukkig. Stap 1 in de terugkeer.

Fijne avond iedereen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:35

Ik heb redelijk fijn gereden vandaag. Ze schrok erg van een skelter met een motor, was daarna erg gespannen, en schrok nog van iemand met een.container, en een gek paard, maar ik kreeg toch wel weer de rust erin. Toen was die ene hoek wel weer eng, herinnerde me van de Centered Riding dat ik haar erlangs kon ademen, heb dat gedaan, al kletsend (dan ben ik er beter in).
Heb uiteindelijk nog heel fijn gereden, gelet op mijn handen en schouders. Voltes links en rechts gaan bijna even makkelijk nu, al móet ik op links ook echt op links meer gaan zitten. Buitenteugel erbij houden ging heel goed, heb een paar keer als ze teveel terugkwam on tempo wat been bij gegeven, heb er wat meer aan gereden vandaag, en ze werd ook echt wat lichter in de hand, met toch een fijn contact.
Ik merk dat als ik mijn bekken meer kantel, en mijn handen draag, dat zij zichzelf meer gaat dragen.
Toch wel heel spannend allemaal hoor, het vroeg veel concentratie, ben nu ook erg moe.

Vegs is wel beïnvloedbaar gelukkig, ze steunt erg op mij, en ergens is dat fijn, maar ook moeilijk. Ik weet dan niet goed wat ik moet doen, laten merken dat ik het spannend vind niet, maar als ik net doe of het niet zo is, merkt ze het ook....... pfff moeilijk hoor.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:41

Klinkt positief Yamcha :j

Tipje over het gevoel van dragen van je armen/handen.
Deze komt het CR:

Ken je het gevoel dat je met je arm door een bak water beweegt, en dat je arm zo licht aanvoelt als ie boven water komt?
Denk je in dat je naast een bak water staat. Je stopt je arm tot en met je elleboog onder water, en je beweegt je arm van achter naar voren en gaat zover door totdat je arm boven water komt. Dan stop je de beweging.
Dát gevoel als je je arm net boven water hebt, zo voelen dragende armen/handen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:51

Dat ga ik eens uitproberen :j

Japeloup, dank voor je verslag..... heftig, lijkt me erg spannend.......

Gooya, hoop dat het opbouwen met Janus goed gaat, toch altijd weer een zoekplaatje. Anderzijds ben je de afgelopen tijd ook handiger geworden he.......

Mrt_ was jij er nou nog bij geweest, bij de osteopaat? Wat vond je?